Overlast door studenten als buren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Re: Overlast door studenten als buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 13:11

Achja, mijn buren hebben een huilkleinkind wat bij het minste geringste daar gedumpt wordt. Wat betekend dat ik al de gehele zomer met alle ramen dicht zit omdat dat geluid niet heel goed is voor mijn "woongenot". Maarja, omdat het een kind betreft mag je daar niks van zeggen..

Hoe sta jij daar tegenover TS? Want dit kan ook bij jou gebeuren.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 13:39

Bommeltje_ schreef:
Mijn man is net met interesse naar ze toe gegaan en een praatje gemaakt, maar ze hadden niet echt behoefte aan verbinding lieten ze merken helaas. Hij heeft ze uitgenodigd om dit weekend wat te komen drinken, maar hier hadden ze helaas geen tijd voor. Ik hoop dat het er binnenkort van komt.

Ik zou zeggen, vraag ook eens wanneer ze dan wel tijd hebben als je dan nog niets hoort, kan je natuurlijk wel een keer aangeven dat je overlast ervaart, maar dan heb je in ieder geval probeert om het eerst op goede voet op te lossen.

En voordat je verder gaat op kamerhuur, zorg dat je eerst zeker weet dat dat gaande is. Met 2 personen kunnen ze ook best van creatieve constructies hebben bedacht.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 14:07

Ik vind eigenlijk wel dat de mensen die ergens rustig wonen, en overlast ervaren, best veel moeite moeten doen om in contact te komen met de studenten. Want whatsapp lezen ze niet, een uitnodiging is niet duidelijk genoeg... Ik weet niet wat ze studeren maar ik hoop toch wel dat ze wat bewuster in het leven komen te staan ooit.. :+

Maar goed, je kunt ook nog op het moment dat ze druk zijn, aanbellen en vragen of het wat rustiger kan. volgens mij hoef je daar niet eerst een gesprek voor te voeren of elkaar te kennen, denk ik?

Maar dat moet ook wel je ding zijn, niet iedereen is zo voortvarend, en veel mensen zijn conflictvermijdend ook

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 14:22

Princesj schreef:
Achja, mijn buren hebben een huilkleinkind wat bij het minste geringste daar gedumpt wordt. Wat betekend dat ik al de gehele zomer met alle ramen dicht zit omdat dat geluid niet heel goed is voor mijn "woongenot". Maarja, omdat het een kind betreft mag je daar niks van zeggen..

Hoe sta jij daar tegenover TS? Want dit kan ook bij jou gebeuren.

Dit is nu nog niet aan de orde ons dochtertje slaapt door en huilt vrijwel nooit. De vorige buren hebben haar nooit gehoord.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 14:24

Overigens.. buren met een huilbaby is inderdaad echt wel heel vreselijk... vooral als het gehorig is.
Ook een blaffende hond is enorm storend..

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 14:24

Cer schreef:
Ik vind eigenlijk wel dat de mensen die ergens rustig wonen, en overlast ervaren, best veel moeite moeten doen om in contact te komen met de studenten. Want whatsapp lezen ze niet, een uitnodiging is niet duidelijk genoeg... Ik weet niet wat ze studeren maar ik hoop toch wel dat ze wat bewuster in het leven komen te staan ooit.. :+

Maar goed, je kunt ook nog op het moment dat ze druk zijn, aanbellen en vragen of het wat rustiger kan. volgens mij hoef je daar niet eerst een gesprek voor te voeren of elkaar te kennen, denk ik?

Maar dat moet ook wel je ding zijn, niet iedereen is zo voortvarend, en veel mensen zijn conflictvermijdend ook

Nou ze zijn een jaar of 19/20 die zijn denk ik met totaal andere dingen bezig.

Toevallig hoorde mijn man ze gister op de gang zeggen tegen een ander die schreeuwde ‘’we hebben ook nog buren en de buurvrouw houdt ons in de gaten’’ dus ze weten toch wel iets :P

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 14:25

Cer schreef:
Overigens.. buren met een huilbaby is inderdaad echt wel heel vreselijk... vooral als het gehorig is.
Ook een blaffende hond is enorm storend..

Gelukkig hebben wij nu geen huilkind en de volgende komt in april. Ik kan natuurlijk niet voorspellen wat voor baby dat wordt (helaas)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 14:30

Bommeltje_ schreef:
Cer schreef:

Nou ze zijn een jaar of 19/20 die zijn denk ik met totaal andere dingen bezig.

Toevallig hoorde mijn man ze gister op de gang zeggen tegen een ander die schreeuwde ‘’we hebben ook nog buren en de buurvrouw houdt ons in de gaten’’ dus ze weten toch wel iets :P

Ik krijg een beetje de vibes dat jullie continu liggen luisteren naar wat en of jullie iets horen van die buren?
Gaan je man of jij ook werken bijvoorbeeld? Of zijn jullie altijd thuis en gefixeerd op overlast?

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 14:31

Ik heb bij onze buren met een baby ook nooit iets gezegd, kleine kinderen is al moeilijk genoeg. Dat betekend trouwens niet dat we er geen last van hadden :o

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 14:35

Marije112 schreef:
Ik heb bij onze buren met een baby ook nooit iets gezegd,
3
Ik ook niet maar man man man wat heb ik gefrustreerd in bed gelegen als het weer tekeer ging.. de zoveelste nacht. Tuurlijk is dat voor de ouders het lastigst, maar ik heb er verder niks mee te maken.. het was echt slopend..

Enfin, dat is hier niet aan de hand, het gaat om grote jongens/meiden (?) die zelf ook kunnen nadenken..

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 14:55

Ongeacht wat mijn mening is staat vaak in het reglement beschreven of woningen mogen worden verhuurd. In sommige gevallen moet een meerderheid van de VVE het hiermee eens zijn.

Ik zou toch eens naar de VVE stukken kijken als ik jou was.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 15:42

mavantos schreef:
Ongeacht wat mijn mening is staat vaak in het reglement beschreven of woningen mogen worden verhuurd. In sommige gevallen moet een meerderheid van de VVE het hiermee eens zijn.

Overigens luisteren wij niet de hele dag tegen de muur aan haha. Toevallig is het bij onze voordeur heel gehorig en onze keuken grenst daaraan. Wij zijn de meeste dagen overdag naar kantoor.

In de splitsingsakte staat dat het niet mag op de manier waarop het nu verhuurd wordt en in contact met de andere buren hebben zij aangegeven hier ook niet mee in te stemmen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 16:30

Bommeltje_ schreef:
mavantos schreef:

Overigens luisteren wij niet de hele dag tegen de muur aan haha. Toevallig is het bij onze voordeur heel gehorig en onze keuken grenst daaraan. Wij zijn de meeste dagen overdag naar kantoor.

In de splitsingsakte staat dat het niet mag op de manier waarop het nu verhuurd wordt en in contact met de andere buren hebben zij aangegeven hier ook niet mee in te stemmen.

Dan zit daar je oplossing en zou ik dit regelen via de VvE.

Overigens ben ik er niet voor om de buren direct weg te willen hebben, maar die regels zijn niet voor niets opgesteld en gelden voor iedere eigenaar in het complex. Het is vervelend voor de huurders, maar niet jullie schuld als zij weg moeten. Deze situatie heeft verhuurder zelf veroorzaakt, want hij had het niet zo maar mogen verhuren.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 16:36

Maar heb je aangegeven dat je graag in gesprek wil ivm overlast? Of gewoon om op de koffie te komen?

Want ik snap best dat studenten niet per se zin hebben in een kop koffie met de buren voor zomaar. Dat betekent niet dat ze niet open staan voor een gesprek als je dat duidelijk aangeeft.

Jullie lijken extreem conflictvermijdend TS. Maar als je niet aangeeft dat je een probleem hebt zullen ze ook niks kunnen veranderen. Dan kun je gaan verhuizen, maar buren en kans op overlast van elkaar heb je overal. Dan kun je blijven vluchten...

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 16:45

Ik werk zelf voor een woningbouwcorporatie. Ik werk in de wijk en heb regelmatig te maken met dit soort situaties, alleen gaat het dan om onze huurders.

Wat is de overlast precies?
Hoe vaak komt het voor?

Leefgeluiden, zoals pratende mensen (onder de 65 decibel) wordt niet gezien als overlast. Harde muziek op standje festival na 22 uur in de avond wel. Hiervoor mag je de politie voor bellen. Die kan hen een officiële waarschuwing geven en maatregelen nemen als het echt gaat om het veroorzaken van geluidsoverlast. Spullen op de gang of fietsen niet netjes plaatsen is last, maar geen overlast.

Mijn tip is: eerst zelf de buren proberen aan te spreken. Vragen hen te verplaatsen in jullie situatie en of ze er rekening mee willen houden. Mocht het ooit tot een rechtszaak komen (geloof me daar gaat soms jaren overheen), dan zal de rechter eerst vragen: wat heeft u er zelf aan gedaan om de overlast die u ervaart te stoppen? Daarnaast worden de verhoudingen heel raar als er een agent voor de deur staat.

Mocht dat niet werken bij geluidsoverlast direct de politie bellen (niet bij pratende vrienden, maar bij harde muziek).

Lees ook goed het huishoudelijke reglement door van de VVE.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 16:49

ik denk dat als je de band echt wil verzieken je meteen de politie moet bellen zonder ze ooit te hebben laten weten dat je overlast ervaart.
Grote kans dat ze zich echt nergens van bewust zijn. Voor het eerst op zichzelf, misschien zelfs nooit in een appartement gewoond. Ik weet iig hoe rot ik me voelde toen ik mijn eerste appartementje kocht (studentenleeftijd) en een naar briefje van de onderbuurman in mijn brievenbus had liggen dat we zoveel herrie maakte en dat hij last van ons had. Altijd in een schakelwoning gewoond en me echt totaal niet bewust geweest van het feit dat hij last kon hebben van mij. Dat ging overigens niet om geluid, maar als hij de politie naar me toe had gestuurd was de relatie echt voor altijd verziekt geweest, terwijl we er later gewoon goed over gesproken hebben en afspraken hebben gemaakt.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 16:55

Je hebt niks te maken met de huurders, want de eigenaar van het appartementsrecht is in strijd met het reglement. Je hoeft dus niks te communiceren met je buren, maar het via de VvE regelen.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 17:37

Je hoeft technisch gezien dan misschien niet te communiceren, maar de wereld wordt toch een stuk gezelliger als je op zn minst dat eerst probeert voordat je met statuten en reglementen gaat zwaaien? :=

TS, je bent inderdaad erg afwachtend. Als zij de indruk hebben dat je ze 'gewoon' op de koffie vraagt, dan snap ik wel dat ze geen tijd hebben of het afhouden. Wees gewoon duidelijk, zeg dat je wat met ze moet bespreken en wanneer ze tijd hebben in plaats van te hopen dat het er binnenkort van komt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 17:38

helemaal mee eens Foaly. Waarom dat moeilijke gedraai ipv duidelijk zijn?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 18:28

Foaly schreef:
Je hoeft technisch gezien dan misschien niet te communiceren, maar de wereld wordt toch een stuk gezelliger als je op zn minst dat eerst probeert voordat je met statuten en reglementen gaat zwaaien? :=

TS, je bent inderdaad erg afwachtend. Als zij de indruk hebben dat je ze 'gewoon' op de koffie vraagt, dan snap ik wel dat ze geen tijd hebben of het afhouden. Wees gewoon duidelijk, zeg dat je wat met ze moet bespreken en wanneer ze tijd hebben in plaats van te hopen dat het er binnenkort van komt.

Waarom de confrontatie opzoeken met de verkeerde partij? Als ze daar hadden mogen huren dan had je inderdaad gewoon even op de koffie kunnen gaan voor een goed gesprek, maar dat is niet het geval.

Als VvE zouden ze de regels moeten handhaven, want die zijn er niet voor niets. Vervelend voor de huurders, maar echt het probleem van verhuurder. Als de regels niet worden gehandhaafd, dan is straks de halve flat verhuurd en dat is niet de bedoeling.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 19:10

Nou een plottwist.

Mijn man heeft ze net op de gang aangesproken en ze zijn een uurtje bij ons binnen geweest. Ze hadden gewoon hun radar niet zo scherp staan en hadden wat signalen gemist :')

Maar ze snappen nu waarom we rekening met elkaar moeten houden en zouden hier op gaan letten. Dus we gaan het zien. Onze kat was direct vrienden dus die zat al bij hun in huis en dat vonden ze helemaal geweldig! Ze blijven voor maximaal een jaar en dan wordt het alsnog verkocht. Of wij er dan nog zijn dat weten we nog niet. Maar het is fijn dat er nu in ieder geval contact is.

Eind goed al goed voor nu!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 19:15

Hé, wat fijn joh!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 19:20

Bommeltje_ schreef:
Nou een plottwist.

Mijn man heeft ze net op de gang aangesproken en ze zijn een uurtje bij ons binnen geweest. Ze hadden gewoon hun radar niet zo scherp staan en hadden wat signalen gemist :')

Maar ze snappen nu waarom we rekening met elkaar moeten houden en zouden hier op gaan letten. Dus we gaan het zien. Onze kat was direct vrienden dus die zat al bij hun in huis en dat vonden ze helemaal geweldig! Ze blijven voor maximaal een jaar en dan wordt het alsnog verkocht. Of wij er dan nog zijn dat weten we nog niet. Maar het is fijn dat er nu in ieder geval contact is.

Super, klinkt goed en positief nieuws

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 19:38

Bommeltje_ schreef:
Nou een plottwist.

Fijn dat het nu zo gaat.

Ik heb jaren in een wijk gewoond waar ook studenten woonden. Ging helemaal prima. Tuurlijk hoorden ik ze maar het gestamp en huilen van de peuter en baby van de buren hoorde ik ook. Ze zullen mij vast ook gehoord hebben. Beetje geven en nemen. Wat enorm helpt is echt duidelijk zijn. Ik heb er last van als 'vul maar in', kun je daar rekening mee houden? Er zal vast ook wel eens een feestje zijn in t weekend (tot na 22u), prima maar laat het even weten en graag om x tijd wel stil. Op deze manier heb ik altijd prima uit de voeten gekund met studenten. Zoals iemand hier al zei, ze zijn wss net uit huis en moeten ervaren hoe wat wel en wat niet kan.

Hopelijk blijft het goed gaan!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 20:44

Ik zou gaan kijken naar een ander plekje voor jullie. De ervaring leert dat als je gaat wachten of gaat proberen met klagen, aanschrijven van eigenaren etc, dat je alleen maar meer gezeik krijgt.