Buurvrouw met schizofrenie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mellow

Re: Buurvrouw met schizofrenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 12:24

Ik zou het ook niet adviseren, eerder afraden om met deze vrouw koffie te gaan drinken. Als je niet weet hoe hier mee om te gaan maak je meer stuk dan dat je maakt.
De instantie waar ze opgenomen word is gewoon laks hierin.

Ze heeft een eigen woning, zij te weinig plek waarschijnlijk en zo gaat het tegenwoordig veel.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 12:25

Sabri schreef:
Wat ontzettend triest dit. Deze vrouw krijgt geen goede hulp. De buurman had beter gelijk 112 moeten bellen, want als ze gaat aanvallen is het een gevaarlijke situatie.
Wat ik mis in het verhaal is wel het menselijke van jullie als buren. Het is hier al eerder gezegd, waar is er bv het samen een kopje koffie drinken, thee samen drinken of een wandeling met haar maken. Misschien kun je van daaruit met haar samen bouwen aan structureel meer hulp. Bv dat ze naar een dagbesteding /zorgboerderij kan. Verder zouden jullie misschien mediation kunnen gaan doen in samenwerking met de woningcorporatie. Dat er op papier afspraken staan waar ze zich aan moet houden. Bv een telefoon nummer van een hulpverlener erin waar jullie heen mogen bellen als ze weer ontspoort en waar ze dan een gesprek mee moet hebben.
En hang videodeurbellen op. Om zo ook bewijs te verzamelen en haar later de beelden terug te laten zien en haar aan te spreken, niet op dat ze dat gedaan heeft alleen , wel op dat ze beter voor zichzelf moet zorgen. Zo ook bv de katten filmen als deze trillen etc. Als de vrouw later weer bij zinnen is kun je haar vragen wat eraan te doen als de katten steeds zo angstig van haar zijn. Misschien is een dierenbuddy via de Dierenbescherming ook nog een idee.

Hou op hoor, moeten de buurtjes de rol van (mantel)zorg gaan overnemen? Zo werkt het niet he.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 12:33

@Deri, hebben jullie ook opnamen gemaakt? Geluidsopnames, bijvoorbeeld, ik heb gemerkt dat dit vaak aanzet tot meer actie omdat het voor buitenstaanders heel lastig is een beeld te krijgen van een situatie die flinke overlast geeft.

Ook helpt het maken van geluidsopnamen en een logboek om een casus op te bouwen voor de woningstichting (ik heb hetzelfde aan de hand gehad voor een overlastgevende buurvrouw, al was die niet ziek, maar gewoon asociaal).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 12:35

Marije112 schreef:
Hou op hoor, moeten de buurtjes de rol van (mantel)zorg gaan overnemen? Zo werkt het niet he.

Los daarvan kán dat ook gewoon niet. Schizofrenie is een hele zware, moeilijke geestelijke ziekte, helemaal als er ook nog psychoses bij komen kijken. Daar kan een random persoon gewoon helemaal niks mee en het is potentieel zelfs gevaarlijk met zo iemand om te gaan als je niet weet wat je doet.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-25 12:40

_San87_ schreef:
@Deri, hebben jullie ook opnamen gemaakt? Geluidsopnames, bijvoorbeeld, ik heb gemerkt dat dit vaak aanzet tot meer actie omdat het voor buitenstaanders heel lastig is een beeld te krijgen van een situatie die flinke overlast geeft.

Ook helpt het maken van geluidsopnamen en een logboek om een casus op te bouwen voor de woningstichting (ik heb hetzelfde aan de hand gehad voor een overlastgevende buurvrouw, al was die niet ziek, maar gewoon asociaal).

Ik heb geen opnames gemaakt. Heb het net even aan de buren gevraagd in de app of iemand anders dat al gedaan heeft.
Ik las eerder in het topic al de tip om een ring deurbell te installeren. Denk dat ik dat ook ga doen.

Moet ook zeggen dat ik op deze momenten er niet aan denk om mijn telefoon te pakken om het geluid op te nemen. Dan ben ik meer bezig met wat er gebeurd in mijn hoofd, en vergeet het dan.

Het helpt niet dat ik overprikkeld raak vanwege autisme :')

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 12:43

xLoki schreef:
Wat een ontzettend lastige situatie TS!
De politie kan inderdaad alleen ingrijpen als er een strafbaar feit gepleegd wordt. Wel is het zo dat ‘s nachts dusdanig herrie maken ook strafbaar is, dus dan is het echt niet gek om ook ‘s nachts te bellen (0900-8844) als ze zoveel geluid maakt. Ook is blijven melden bij de woningcorporatie belangrijk om te doen, want zij zijn verantwoordelijk voor leefbaarheid in het gebouw. Dat de ggz ‘niets doet’ is, gebaseerd op jouw verhaal, niet zo hard te zeggen denk ik. De ggz mag geen informatie over behandeling delen met buren (tenzij ze contactpersoon zijn), dus het is logisch dat zij niks loslaten. Dat je ze niet ziet hoeft natuurlijk niks te zeggen, als mevrouw de deur niet open doet kunnen ze die moeilijk 3x per week openbreken. Bij moeilijke casuïstiek met veel overlast zijn vaak de verschillende partijen (zoals ggz, politie, woningcoöperatie) al met elkaar om tafel om een duurzaam plan te maken om de problemen met de persoon op te lossen. Dwangmaatregelen (zoals langdurige gedwongen opname) worden altijd langs een lat gelegd van proportionaliteit, subsidiariteit en doelmatigheid, oftewel: is de maatregel in verhouding met de ernst van het probleem, is er een minder heftige maatregel mogelijk, en lost de maatregel het probleem op. Iemand ‘gewoon’ voorgoed opsluiten in een ggz-instelling kan in Nederland niet zomaar, en vaak ook absoluut niet de oplossing.

En de mensen die zeggen dat mevrouw zelf de keuze maakt om geen medicatie te gebruiken: dat is veel te kort door de bocht. De ziekte (schizofrenie) maakt dat jouw perceptie van de werkelijkheid en die van anderen vaak erg uit elkaar liggen, en zo ook het idee over wat goed voor je is. Medicatie voor psychoses heeft vaak vervelende bijwerkingen (sufheid, gewichtstoename, kwijlen, libidoverlies), waardoor mensen vaak stoppen, niet realiserend welke gevolgen dat heeft.

Misschien een onpopulaire mening, maar hebben jullie als buren wel eens geprobeerd om juist behulpzaam, uitnodigend contact te maken met mevrouw? Aangeboden om eens samen een wandeling te maken of in jouw huis een kop thee te drinken? De overlast die je beschrijft lijkt (op basis van je verhaal) voort te komen uit hevige angst. ‘Beter een goede buur dan een verre vriend’ werkt ook andersom, niet alleen van de buurvrouw richting de rest. Als jij vreselijk bang bent, hoe fijn is het dan als je weet dat je bij je buren veilig bent en een luisterend oor kan krijgen. Misschien heb je dit allang gedaan hoor, maar ik zie dit veel te weinig in mijn werk en er wordt vooral snel gewezen naar de hulpverlening, terwijl onderzoek lang en breed heeft uitgewezen dat het gevoel van veiligheid, community en belonging ontzettend beschermend werkt tegen psychiatrische crisis.

Nee zou ik niet doen, zeer zeker niet met deze persoon.
Straks zit je er helemaal aan vast en heb je helemaal geen eigen leven meer en ben je verantwoordelijk voor haar of krijg je de schuld ook nog eens en mag je het gaan oplossen ook. Een zeer ongezonde situatie dit als je ermee gaat bemoeien en straks wordt je ermee opgezadeld met de ellende. Het klinkt hard maar straks ga je eraan kapot en dat is zeer zeker niet de bedoeling. Het is niet niks en absoluut geen kleinigheidje.

Het is aan de gemeente om dit op te gaan pakken en zo verder richting de zorg, casemanager etc.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 07-10-25 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 12:43

Deri schreef:
_San87_ schreef:

Ik heb geen opnames gemaakt. Heb het net even aan de buren gevraagd in de app of iemand anders dat al gedaan heeft.
Ik las eerder in het topic al de tip om een ring deurbell te installeren. Denk dat ik dat ook ga doen.

Moet ook zeggen dat ik op deze momenten er niet aan denk om mijn telefoon te pakken om het geluid op te nemen.

Kan ik me echt heel goed voorstellen, in het algemeen denk je daar niet snel aan omdat veel mensen denken dat je niet zomaar opnamen mag maken.

Maar mijn advies is om dat zeker wel te gaan doen (het mag ook gewoon wanneer dit voor eigen gebruik is), al is het maar om bewijs te hebben naar de woningstichting toe dat zij echt actie moeten ondernemen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 13:06

Wij hebben toen wel opnames gemaakt. Alles gedocumenteerd. Hoe meer bewijs ze hebben hoe beter.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 14:31

Afgezien dat hier het systeem dus echt faalt voor deze mevrouw - wat is nu met de katten ?
Is er 144 gebeld met spoed omdat voor de dieren ook gevaarlijk?
Als deze mevrouw daadwerkelijk eens in een psychose zit - wie zegt dat ze de katten hierbij niets aandoet ??
Mensen kunnen zich over het algemeen goed zelf redden (uitzonderingen daargelaten) maar de dieren lijden nu en daar kan ik echt misselijk om worden

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 14:39

Marije112 schreef:
Sabri schreef:
Wat ontzettend triest dit. Deze vrouw krijgt geen goede hulp. De buurman had beter gelijk 112 moeten bellen, want als ze gaat aanvallen is het een gevaarlijke situatie.
Wat ik mis in het verhaal is wel het menselijke van jullie als buren. Het is hier al eerder gezegd, waar is er bv het samen een kopje koffie drinken, thee samen drinken of een wandeling met haar maken. Misschien kun je van daaruit met haar samen bouwen aan structureel meer hulp. Bv dat ze naar een dagbesteding /zorgboerderij kan. Verder zouden jullie misschien mediation kunnen gaan doen in samenwerking met de woningcorporatie. Dat er op papier afspraken staan waar ze zich aan moet houden. Bv een telefoon nummer van een hulpverlener erin waar jullie heen mogen bellen als ze weer ontspoort en waar ze dan een gesprek mee moet hebben.
En hang videodeurbellen op. Om zo ook bewijs te verzamelen en haar later de beelden terug te laten zien en haar aan te spreken, niet op dat ze dat gedaan heeft alleen , wel op dat ze beter voor zichzelf moet zorgen. Zo ook bv de katten filmen als deze trillen etc. Als de vrouw later weer bij zinnen is kun je haar vragen wat eraan te doen als de katten steeds zo angstig van haar zijn. Misschien is een dierenbuddy via de Dierenbescherming ook nog een idee.

Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen. Als je in haar periodes zonder crisis contact met haar kan opbouwen als buren, en misschien bv naar mediation, sta je ook sterker naar instanties. Dan dat je alleen maar klaagt en de politie belt. Wat iemand anders ook aangeeft, juist buren kunnen een helpende hand zijn. Want om elkaar alleen nog als vijanden te zien schiet denk ik helemaal niet op. Ik heb het hier zelf ook aan de hand gehad met een psychische gestoorde jongen die zijn huis vol stopte met allerlei reptielen en zich verwaarloosde. In betere periodes afspraken kunnen maken. Uiteindelijk zijn mbv mediation leefregels opgesteld. Nu gaat het gelukkig beter. Om met zijn allen die vrouw als vijandig te zien gaat denk echt niet helpen. Men plaats iemand echt niet zo uit huis.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 14:47

Ik moet zeggen dat ik niet alles helemaal gelezen heb, maar is grove lijnen.

Wat hier is aangeraden in een situatie vergelijkbaar met dit (persoon met zware psychische problemen die hulp weigert), is het begeleid escaleren. Dat wil zeggen; zoveel mogelijk bewijs verzamelen en meldingen maken zodat iemand goed op de radar komt van instanties en politie.

Dat is extra waardevol als je er in kan slagen om zo iemand bijvoorbeeld mee te nemen naar een winkelcentrum waarna omstanders de politie bellen, opnames maken etc. Ik vind dat zelf echt te heftig en gevaarlijk om mij aan te wagen.

De conclusie blijft: registreren registreren registeren. Met name waarbij mevrouw een gevaar voor haarzelf en de omgeving is. Hierbij is geluidsoverlast vaak geen kwalificatie voor opname, maar dingen zoals ruiten inslaan, dreigen met iemand iets aan doen, etc etc wel.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 14:49

Sabri schreef:
Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen. Als je in haar periodes zonder crisis contact met haar kan opbouwen als buren, en misschien bv naar mediation, sta je ook sterker naar instanties. Dan dat je alleen maar klaagt en de politie belt. Wat iemand anders ook aangeeft, juist buren kunnen een helpende hand zijn. Want om elkaar alleen nog als vijanden te zien schiet denk ik helemaal niet op. Ik heb het hier zelf ook aan de hand gehad met een psychische gestoorde jongen die zijn huis vol stopte met allerlei reptielen en zich verwaarloosde. In betere periodes afspraken kunnen maken. Uiteindelijk zijn mbv mediation leefregels opgesteld. Nu gaat het gelukkig beter. Om met zijn allen die vrouw als vijandig te zien gaat denk echt niet helpen. Men plaats iemand echt niet zo uit huis.

Maar buren moeten wel willen en kunnen mantelzorgen.
Mensen hebben ook nog een eigen leven.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 14:51

Petpa schreef:
Sabri schreef:

Maar buren moeten wel willen en kunnen mantelzorgen.
Mensen hebben ook nog een eigen leven.

:j
Daarnaast zou ik me helemaal niet verantwoordelijk voelen.
Prima om een buur ergens een keer mee te helpen, pakketjes aan te nemen, een reservesleutel te bewaren, een praatje mee te hebben etc, maar 'zorgen' is een hele andere tak van sport en daar pas ik voor.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 14:53

Lara schreef:

Wat hier is aangeraden in een situatie vergelijkbaar met dit (persoon met zware psychische problemen die hulp weigert), is het begeleid escaleren. Dat wil zeggen; zoveel mogelijk bewijs verzamelen en meldingen maken zodat iemand goed op de radar komt van instanties en politie.

Dat is extra waardevol als je er in kan slagen om zo iemand bijvoorbeeld mee te nemen naar een winkelcentrum waarna omstanders de politie bellen, opnames maken etc. Ik vind dat zelf echt te heftig en gevaarlijk om mij aan te wagen.

De conclusie blijft: registreren registreren registeren. Met name waarbij mevrouw een gevaar voor haarzelf en de omgeving is. Hierbij is geluidsoverlast vaak geen kwalificatie voor opname, maar dingen zoals ruiten inslaan, dreigen met iemand iets aan doen, etc etc wel.

Ik vind die stap van het winkelcentrum echt te bizar voor woorden klinken. Ik heb nog nooit zoiets gehoord en vindt het ook mensonterend om te lezen. Voor mensen die kwetsbaar zijn en in ontoerekingsvatbare staat ze op deze manier misleiden. En dan hopen dat ze in de toekomst wel hulp accepteren.

Ik snap dat hulp in zulke gevallen gewenst is maar als dat de manier is. Door zo’n vorm van misleiding. %)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 14:57

Sabri schreef:
Marije112 schreef:

Heb je ervaring met mensen met schizofrenie?

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 15:07

Mijn paarden staan op een locatie waar mensen wonen die allemaal "iets" hebben.
Sinds een tijdje woonde er een vrouw in het huisje tegenover de paarden die ook vaak uit het niets helemaal door het lint ging. Ik ben niet op de hoogte van wat zij precies had.
Ik heb hier met de begeleiding over gesproken over hoe ik hiermee om moest gaan. We zaten immers wel in elkaars aura.
De begeleiding adviseerde vooral negeren en niet het gesprek aan te gaan vanwege haar problematiek.

Ik bedoel hier mee te zeggen dat het dus lang niet altijd handig is om het contact met iemand aan te gaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 15:16

Deri schreef:
[Omdat de katten hijgend/bibberend verstopt zitten elke keer nadat ze opgehaald is.

Ehh... zo zou mijn kat, en ik denk de meeste katten, er bij zitten wanneer er politie naar binnen is gestampt om met naar ik aanneem ferme hand de eigenaar van die katten op te halen. Dat is voor geen enkel dier leuk. Heb ik het nog niet eens over de emoties van die eigenaar die een dier mee krijgt.

Om de katten van je buurvrouw getraumatiseerd te noemen vind ik nogal wat. Geschrokken: ja tuurlijk. Maar zelf maar beslissen dat die dieren een trauma hebben en ze dan weghalen (wat gewoon stelen is) en dan met een smoesje dat ze zijn weggelopen (wat gewoon liegen is) ze herplaatsen, nee dat vind ik niet kunnen.
Lindsey_99 en dierenfan opperden al om niet meer met de buren voor de katten te zorgen en ze op te laten halen. Ja, dan is er het risico dat er weer nieuwe katten komen. Maar meer kun je binnen de kaders van onze wetten niet doen.

Ik heb vergelijkbare buren gehad. Een buurvrouw die bipolair was. En die ook een kat had, die zelf heeft weten te ontsnappen overigens. Die vrouw had een jonge begeleidster die bang voor haar was, en die dus niets kon uithalen. De buurvrouw in kwestie ging nogal eens tierend in het rond en kon erg angstaanjagend zijn. Minder dan bij de buurvrouw van TS, maar toch nog best eng. Er was een buurman (directe buurman van die buurvrouw en ook van mij, hij woonde tussen mij en die vrouw in) die altijd het goede in iedereen ziet en die dus een tijdje met haar omging, als in bij elkaar op de koffie enzo. Ze heeft hem verschrikkelijk opgelicht en gebruikt en hij heeft daar nog jarenlang financieel en vooral mentaal last van gehad. Dus hoe nobel ook, dit soort acties zou ik je toch willen afraden.
Ook heb ik een buurman gehad (zelfde complex) die psychotische aanvallen had. Dus iemand die allerlei vreselijke dingen kon schreeuwen terwijl hij door de buurt raasde, mensen intimideerde en die regelmatig spullen (meestal de spullen van zijn huilende, smekende vriendin, maar ook wel eens planten of huisraad) over de galerij smeet als hij weer eens een aanval had, waarbij hij dat meisje dan er weer uit gooide.
Voordat die buurman er woonde woonde er een andere buurman, die schizofreen was. Daar hebben we één keer wat van gemerkt, en dat was toen hij binnenshuis was gaan barbecuën en alles blauw stond. En dan bedoel ik dus niet alleen bij hem in huis. Verder was het een rustige jongen die er vooral zelf last van had. Je hoorde hem nooit, en hij durfde de deur niet uit als hij anderen op de gang hoorde. Af en toe werd hij opgenomen, en uiteindelijk werd dat permanent. In de jaren nadat hij verhuisd was kwam ik hem af en toe nog tegen, en hij vertelde dat het redelijk goed met hem ging. Aardige jongen was dat, jammer dat hij zo'n last had/heeft van zijn schizofrenie.

TS, wat ik je zou aanraden is om met zo veel mogelijk mensen iedere keer melding te doen bij de woningbouw en bij de wijkagent. Bouw een dossier op. Zorg dat je de klachten iedere keer op schrift hebt, en dat je ze ergens bewaart. Als je via een digitaal portaal een klacht indient maak daar dan even een schermafdruk van voordat je de klacht verstuurt, zodat je zelf nog in handen hebt wat je naar de woningbouw gestuurd hebt. Zo'n woningcorporatie heeft liever niet dat bewoners een dossier opbouwen (want dan moeten ze uiteindelijk misschien wat doen) dus vaak krijg je geen kopie van de klacht. Zorg dat je die zelf maakt. Vermeld ook in je klacht duidelijk en onomwonden wat je klacht is. Dus niet: buurvrouw maakt veel kabaal. Maar wel: buurvrouw loopt van [begintijdstip] tot [eindtijdstip] schreeuwend over de galerij/stoep/waar ze dan ook maar loopt en schreeuwt [letterlijke citaten van de buurvrouw]. Hoe concreter hoe beter. Hoe meer buren dit doen hoe beter. En het beste is als jullie dit allemaal echt elke keer doen, desnoods elke dag als de buurvrouw elke dag losgaat. Als je een oplossing wil vanuit de woningbouw is een lange adem en concrete, heldere dossieropbouw de enige manier helaas.

Heel veel sterkte voor jou en je buren.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 15:50

belle_boef schreef:
Lara schreef:

Ik vind die stap van het winkelcentrum echt te bizar voor woorden klinken. Ik heb nog nooit zoiets gehoord en vindt het ook mensonterend om te lezen. Voor mensen die kwetsbaar zijn en in ontoerekingsvatbare staat ze op deze manier misleiden. En dan hopen dat ze in de toekomst wel hulp accepteren.

Ik snap dat hulp in zulke gevallen gewenst is maar als dat de manier is. Door zo’n vorm van misleiding. %)

Helemaal mee eens, daarom hebben wij dat toen ook niet gedaan. Is een heel heftig iets dat is aangeraden vanuit een professionele instantie. Begeleid escaleren is echt niet het minste, dan is een ringdeurbel een stuk laagdrempeliger en lager risico.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 16:22

Ook wij hebben destijds dat advies gehad hoor. Dat je het eerst allemaal maar in de soep moest laten lopen voordat er wat ging gebeuren. Details ga ik openbaar niet geven maar wat sta je dan machteloos.

Ik heb dan ook maar weinig goeds over voor wat er toen allemaal is gezegd, gedaan en gebeurd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 16:38

Echt een heel raar advies. Wel des Nederlands, als het kalf verdronken is dempt men de put.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 16:40

_San87_ schreef:
Echt een heel raar advies. Wel des Nederlands, als het kalf verdronken is dempt men de put.

Dat mag je zeggen ja.
In het gunstigste geval is degene die hulp nodig heeft het desbetreffende kalf en krijgt dan daadwerkelijk hulp.
Indien het escaleert is het kalf een slachtoffer die nergens om gevraagd heeft.
Daar moet je toch niet denken?!?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 16:44

Petpa schreef:
_San87_ schreef:

Dat mag je zeggen ja.
In het gunstigste geval is degene die hulp nodig heeft het desbetreffende kalf en krijgt dan daadwerkelijk hulp.
Indien het escaleert is het kalf een slachtoffer die nergens om gevraagd heeft.
Daar moet je toch niet denken?!?

In mijn persoonlijke ervaring is het kalf inderdaad het slachtoffer dat nergens om gevraagd heeft. Daarom ook dat ik het een heel raar advies vind.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-25 17:16

Koper schreef:
Deri schreef:
[Omdat de katten hijgend/bibberend verstopt zitten elke keer nadat ze opgehaald is.

Ehh... zo zou mijn kat, en ik denk de meeste katten, er bij zitten wanneer er politie naar binnen is gestampt om met naar ik aanneem ferme hand de eigenaar van die katten op te halen. Dat is voor geen enkel dier leuk. Heb ik het nog niet eens over de emoties van die eigenaar die een dier mee krijgt.

-knip voor postlengte-

De politie heeft haar gelukkig nooit met geweld het huis uit gesleurd. En is ook nooit met gestamp/geroep naar binnen gedenderd. Ze pakken dat wel netjes aan, gaan een gesprek aan en halen haar over de ambu in te stappen. De katten zijn echt in shock van hoe ze tekeer gaat. Dat gaat echt niet zacht.

Zelf de katten verwijderen is nooit het plan geweest. Dit willen wij officieel laten doen via 144.
-

Iedereen zover echt heel erg bedankt voor de tips. _/-\o_
Wij blijven overal netjes meldingen maken.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 17:59

Kunnen de katten niet een soort dwangmiddel zijn om haar te dwingen opgenomen te worden? Natuurlijk vanuit 144 en de politie, maar dat ze de katten pas terug krijgt als ze stabiel is of iets in die trant?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 18:03

Earth schreef:
Kunnen de katten niet een soort dwangmiddel zijn om haar te dwingen opgenomen te worden? Natuurlijk vanuit 144 en de politie, maar dat ze de katten pas terug krijgt als ze stabiel is of iets in die trant?

Het zou zooo mooi zijn indien zoiets zou kunnen.
Dan zijn de katten de spreekwoordelijke stok achter de deur.
Alleen zo werkt dat niet.
Want welke instantie gaat de dieren opvangen (en betaalt de kosten)?
Daarnaast mogen behandelaars geen informatie met derden delen.
Dus dat gaat niet lukken.