Zomerbanden/winterbanden of allseason banden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 08:35

Ibbel schreef:
Er zijn tegenwoordig ook een hoop EVs, die per definitie een automaat hebben. Wel eens bij slippen de koppeling in willen trappen in een automaat? Je staat stóm te kijken als je gaat glijden en 3 seconden - mínstens - nodig hebt om te bedenken dat je het kreng in N moet schuiven. Been there, done that.

Wij hebben ook zo'n EV automaat. Dat is echt wel even wennen. Gelukkig hebben we een extra rijmodus voor gladheid die dat dan weer grotendeels zelf oplost.
En all weather banden. Dat gaat tot nu toe prima. En er is hier (Oost-Veluwe) wel serieus sneeuw gevallen. Op plekken inmiddels meer dan 30 cm.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 08:36

Inmiddels te vaak gezien dat mensen op zomerbanden met dit weer ongelukken maken, omdat ze doorglijden en dan een ander ook er bij betrekken. Zouden ze wat mij betreft moeten verbieden, ben je zuinig op je auto, zit een ander tegen je aan omdat ze te lui zijn om te wisselen naar winterbanden. Zo veel ongelukken gezien afgelopen dagen. Ook zo veel idioten op de weg te zien, die te hard rijden, bumperkleven. Leuk als dat achter je zit op zomerbanden. Moet er niet aan denken. Ben je zuinig op je auto, zou een ander hem kapot rijden.

All-season is 'een beetje van beiden' is mij ooit verteld. Doe mij maar zomer EN winterbanden. Dan weet je zeker dat je goed zit, met 60km per dag en nu ook door de sneeuw - ongestrooide wijk - ben ik heel blij met mn winterbanden.
Maar die wissel 2x per jaar.. vind dat wel echt gedoe.
Laatst bijgewerkt door Miss_Mii21 op 06-01-26 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 08:37

Je rijgedrag aanpassen is gewoon het allerbelangrijkste.
Ik heb all season banden maar al zou ik zomerbanden hebben, red ik me ook wel mee. De illusie dat winterbanden je gaan redden bij gladheid moet de wereld ook maar eens uit en natuurlijk hebben ze functie, maar als je gaat dan ga je gewoon, ook met winterbanden.
Ver vooruit kijken, gas loslaten, beetje afremmen op de motor en zorgen dat je op tijd de juiste snelheid hebt voor bijvoorbeeld een bocht, anticiperen. (Je koppeling indrukken in de bocht kan ook helpen)
Gisterochtend 40/50 op de snelweg met zijn allen, voldoende afstand houden. Beter wel aankomen dan niet aankomen.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 08:41

Mellow schreef:
Ik heb all season banden maar al zou ik zomerbanden hebben, red ik me ook wel mee. De illusie dat winterbanden je gaan redden bij gladheid moet de wereld ook maar eens uit en natuurlijk hebben ze functie, maar als je gaat dan ga je gewoon, ook met winterbanden.
Ver vooruit kijken, gas loslaten, beetje afremmen op de motor en zorgen dat je op tijd de juiste snelheid hebt voor bijvoorbeeld een bocht, anticiperen.
Gisterochtend 40/50 op de snelweg met zijn allen, voldoende afstand houden. Beter wel aankomen dan niet aankomen.

Recent nog stukje op rtl.nl ( https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/vi ... ladheid-zo ) , met zomerbanden glij je fors door, heb je een veel langere remweg.
Met winterbanden sta je stil als je remt. (uitgezonderd ijs, dan glij je uiteraard met beiden door)

Er zijn genoeg idioten momenteel op de weg, heb er veel gezien de afgelopen dagen, die niet zo voorzichtig rijden. Dan houd ik afstand, rij 60 op een ongestrooide snelweg, komen ze je met 80-100 km per uur voorbij geraast, dat zou maar gaan glijden en jou maar meetrekken. Levensgevaarlijk. Je kan beter thuisblijven om te voorkomen dat dit soort idioten je betrekken in een ongeluk.

Ik rij veel, maar heb de afgelopen dagen ook echt veel ongelukken gezien door mensen die of wegleden - zomerbanden?
Of die te hard reden en of die gingen spinnen en daar anderen bij betrokken. Fijn hoor, dat soort volk op de weg. Ben je zuinig op je auto, rij je op winterbanden, zou een ander die zich daar minder om bekommert je bij een ongeluk betrekken. Levensgevaarlijk. Ik ga zo min mogelijk de weg op.
Laatst bijgewerkt door Miss_Mii21 op 06-01-26 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 08:45

Ik vind het wel legit knap dat je zo goed kunt zien dan ook of iemand zomer- of winterbanden eronder heeft liggen. Dat zie ik bv niet tijdens het rijden :') En anders zijn het maar aannames, want zoals gezegd; ook iemand met winterbanden of allseason kan er sneller af vliegen als iemand die weet hoe hij ermee om moet gaan met zomerbanden. Het ligt imo echt aan de rijder en de combinatie evt met ook welk type auto je hebt, maar vooral je rijgedrag. Dat wat je idd beschrijft is rijgedrag en dat kan iemand met winterbanden ook duur komen te staan ja :j

Hier in de wijk wordt ook niet gestrooid of geveegd en ligt geen asfalt maar stenen en drempels en we wonen midden in een 'heuvel'. Maar je leert er mee omgaan. Ik vind lopen nu met de hond in de wijk gevaarlijker als dat ik in de auto zit :o Op 2 benen ben ik minder stabiel wat dat betreft haha.

Ik ben in ieder geval 'groot' geworden ermee, en met auto's waar zelfs nog geen stuurbekrachtiging op zat. En de generatie voor mij wist ook nooit beter en die hadden wel heel wat andere winters als wij nu hebben :') Ik ken vrijwel niemand vroeger die echt winterbanden hadden namelijk en we hadden toch veel sneeuw in die tijd. En mijn ouders gingen ook gewoon naar hun werk zo zonder issues. Heb ook eigenlijk nog nooit een ongeluk gehad of gezien, en het valt mij alleszins mee met hoe gevaarlijk er gereden wordt en ik zit genoeg op de weg met dit weer al sinds ik m'n rijbewijs heb. Maar ja, idioten heb je altijd natuurlijk - ook buiten sneeuw om. Elke dag genoeg ongelukken helaas.

Daihyo

Re: Zomerbanden/winterbanden of allseason banden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 08:52

Ik vind de oude diesels zonder stuurbekrachtiging met sneeuw juist fijner rijden dan de moderne automaten met een heel licht gevoelig stuur. :+

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:00

Miss_Mii21 schreef:
Mellow schreef:
Ver vooruit kijken, gas loslaten, beetje afremmen op de motor en zorgen dat je op tijd de juiste snelheid hebt voor bijvoorbeeld een bocht, anticiperen.

Recent nog stukje op rtl.nl ( https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/vi ... ladheid-zo ) , met zomerbanden glij je fors door, heb je een veel langere remweg.
Met winterbanden sta je stil als je remt.

Er zijn genoeg idioten momenteel op de weg, heb er veel gezien de afgelopen dagen, die niet zo voorzichtig rijden. Dan houd ik afstand, rij 60 op een ongestrooide snelweg, komen ze je met 80-100 km per uur voorbij geraast, dat zou maar gaan glijden en jou maar meetrekken. Levensgevaarlijk. Je kan beter thuisblijven om te voorkomen dat dit soort idioten je betrekken in een ongeluk.

Ik rij veel, maar heb de afgelopen dagen ook echt veel ongelukken gezien door mensen die of wegleden - zomerbanden?
Of die te hard reden en of die gingen spinnen en daar anderen bij betrokken. Fijn hoor, dat soort volk op de weg. Ben je zuinig op je auto, rij je op winterbanden, zou een ander die zich daar minder om bekommert je bij een ongeluk betrekken. Levensgevaarlijk. Ik ga zo min mogelijk de weg op.

Ja je remweg is langer maar als je glijd glij je, ook met winterbanden.
Je moet met sneeuw voorkomen dat je moet remmen door je snelheid en je rijden aan te passen.
En ik heb genoeg op de weg gezeten om te weten hoe je moet rijden.
Als het glad is is het glad en dan sta je met winterbanden ook niet ineens stil.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:02

Mijn ervaring is dat het lijkt alsof sommige mensen met winterbanden (en / of bepaalde type auto's :+ ) ineens denken dat ze onsterfelijk zijn, en dus met bijv een hoge snelheid blijven rijden, of zich ergeren (met bijbehorend rijgedrag) aan mensen die wat voorzichtiger zijn.. :o

(dat doen ze overigens ook met normaal weer, dus dat scheelt weer niks)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:03

Je ziet het zo aan de remweg. En aan het glibberen.

Ik lig iig echt stabiel op de weg en voel de grip. En natuurlijk pas je idd je rijgedrag aan.

Mensen die denken dat er geen verschil in zomer-en winterbanden zit bij winterse omstandigheden; je kan het uittesten bij zo’n experience center. Slipcursus doen en het verschil ervaren.

Sowieso handig om te ervaren wat gladheid met je doet, maakt je zekerder als je wel een keer gaat glijden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:06

Cer schreef:
Mijn ervaring is dat het lijkt alsof sommige mensen met winterbanden (en / of bepaalde type auto's :+ ) ineens denken dat ze onsterfelijk zijn, en dus met bijv een hoge snelheid blijven rijden, of zich ergeren (met bijbehorend rijgedrag) aan mensen die wat voorzichtiger zijn.. :o

Eens. Maar ik zie ook de andere kant. Gister nog op een goed gestrooide en schone weg (en dan bedoel ik echt schoon), waar je gewoon weer 80 kon rijden, reed er iemand voor ons 30 en remde continu weer af. Dat was ook gevaarlijk.
Als je niet durft te rijden, ga dan ook de weg niet op.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:08

Ja ook eens.

maar je weet niet wat er aan de hand was? Iemand die perse naar het werk moest van de baas, of een examen had, of naar de dierenarts moest, of voor iemand moest gaan zorgen? Allemaal redenen waarom iemand dan toch in een auto stapt (omdat het OV niet of niet goed rijdt)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:08

Daihyo schreef:
Cer schreef:

Eens. Maar ik zie ook de andere kant. Gister nog op een goed gestrooide en schone weg (en dan bedoel ik echt schoon), waar je gewoon weer 80 kon rijden, reed er iemand voor ons 30 en remde continu weer af. Dat was ook gevaarlijk.
Als je niet durft te rijden, ga dan ook de weg niet op.

Meerijden met het verkeer vind ik ook belangrijk. Gister reed ik halverwege de dag op de weer schone en gestrooide snelweg, waar iedereen eigenlijk 100 reed. Als er dan een tussen zit die 50 rijdt, ben je alsnog kamikaze op de snelweg in al je voorzichtigheid :o
Iedereen moest op de rem omdat je gewoon niet verwacht dat er ineens iemand 50 gaat rijden. Levensgevaarlijk voor vrachtwagens die met 80 achterop je komen en sowieso al langzamer remmen.

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:14

Mellow schreef:
Ver vooruit kijken, gas loslaten, beetje afremmen op de motor en zorgen dat je op tijd de juiste snelheid hebt voor bijvoorbeeld een bocht, anticiperen. (Je koppeling indrukken in de bocht kan ook helpen)

Maar je glijdt gewoon wel echt minder snel op de juiste banden? Je moet natuurlijk niet als een idioot gaan scheuren, maar het verschil is wel degelijk merkbaar.

Dit is een beetje hetzelfde als zeggen dat je het met een winterjas ook koud kunt krijgen. Ja, dat kan, maar de kans is wel een heel stuk kleiner.

Als iemand die meermaals een ongeluk heeft gehad buiten mijn schuld om, schrik ik er wel van hoeveel mensen zoiets hebben van 'ik rij voorzichtig en ik weet hoe het moet, dus het kan wel'. Het punt is dat je verkeer niet in de hand hebt en niet altijd kunt anticiperen op wat een ander doet. Je hebt minder grip en dus veel minder tijd om goed in te grijpen wanneer een ander een fout maakt. En fouten worden gemaakt in het verkeer, zij het niet door jou, dan wel door iemand anders. Het is aan jou om ervoor te zorgen dat je daar goed op kunt reageren.

Een ongeluk kan altijd gebeuren, maar het is belangrijk om ten alle tijde het risico daarop zo klein mogelijk te houden. Niet alleen voor jouzelf, maar voor alle weggebruikers.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:21

Pharootz schreef:
Mellow schreef:

Maar je glijdt gewoon wel echt minder snel op de juiste banden? Je moet natuurlijk niet als een idioot gaan scheuren, maar het verschil is wel degelijk merkbaar.

Dit is een beetje hetzelfde als zeggen dat je het met een winterjas ook koud kunt krijgen. Ja, dat kan, maar de kans is wel een heel stuk kleiner.

Als iemand die meermaals een ongeluk heeft gehad buiten mijn schuld om, schrik ik er wel van hoeveel mensen zoiets hebben van 'ik rij voorzichtig en ik weet hoe het moet, dus het kan wel'. Het punt is dat je verkeer niet in de hand hebt en niet altijd kunt anticiperen op wat een ander doet. Je hebt minder grip en dus veel minder tijd om goed in te grijpen wanneer een ander een fout maakt. En fouten worden gemaakt in het verkeer, zij het niet door jou, dan wel door iemand anders. Het is aan jou om ervoor te zorgen dat je daar goed op kunt reageren.

Een ongeluk kan altijd gebeuren, maar het is belangrijk om ten alle tijde het risico daarop zo klein mogelijk te houden. Niet alleen voor jouzelf, maar voor alle weggebruikers.

Ja dat kan dus wel, door ver vooruit te kijken. En ja dan kan je al een heleboel zien, voorspellen en op anticiperen.
Dus nee de vergelijking met een winterjas gaat een beetje mank.
Je zegt nu eigenlijk dat ik maar wat aan het banketstaaf ben.
En nee ongelukken kunnen gebeuren. Soms buiten je schuld. Maar veel kunnen ook voorkomen worden.
En dat heeft met kijkgedrag te maken.

En ik zeg toch dat er wel een verschil is maar dat als het glad is je met winterbanden ook gewoon gaat glijden.

Laat ik het anders zeggen.
Als iedereen 50 rijd op de snelweg omdat het glad is. En een ander komt met 100 links voorbij omdat hij of zij winterbanden heeft, als het dan glad is glijd diegene met winterbanden ook gewoon weg. Het is niet dat het rechterrijtje zo rustig rijd omdat ze allemaal zomerbanden hebben maar omdat ze hun rijgedrag aanpassen.

Dat bedoel ik met de illusie.
Het aanpassen van je rijgedrag is het allerbelangrijkste.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:25

Ik heb er vorig jaar all season banden op laten leggen en ik merk het verschil goed met zomerbanden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:27

Maar het is toch geen illusie dat je met winterbanden minder snel glijdt, dat is een feit. Je hebt meer grip. Als je wel glijdt, kun je met winterbanden echt makkelijker je grip weer terugvinden en is er met zomerbanden geen houden meer aan.

En natuurlijk moet je niet met 100 langs alle mensen die 50 rijden gaan scheuren. Dat zegt ook niemand.

Maar je moet ook geen 50 gaan rijden als iedereen 100 rijdt.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:31

verootjoo schreef:
Maar het is toch geen illusie dat je met winterbanden minder snel glijdt, dat is een feit. Je hebt meer grip. Als je wel glijdt, kun je met winterbanden echt makkelijker je grip weer terugvinden en is er met zomerbanden geen houden meer aan.

En natuurlijk moet je niet met 100 langs alle mensen die 50 rijden gaan scheuren. Dat zegt ook niemand.

Maar je moet ook geen 50 gaan rijden als iedereen 100 rijdt.

Ja beste verootjoo, er beweert hier iemand dat als je remt met winterbanden je stil staat in de sneeuw. En ik zeg alleen maar dat als het glad is je ook met winterbanden weg glijd.

Ik zeg ook dat je meer grip hebt.
Alleen winterbanden zijn niet heilig. Als jij je rijgedrag aanpast zoals ik het omschreef (dus niet remmen en je rijgedrag aanpassen) kun je je ook redden met zomerbanden. Rekening houdende met de omstandigheden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:33

Je kan je vast prima redden met zomerbanden, ik vind het onverantwoord om daarmee nu de weg op te gaan. Niet omdat winterbanden heilig zijn, maar wel omdat het de kans op ongelukken verkleint.

Het is niet voor niks dat in de meeste landen om ons heen winterbanden verplicht zijn met sneeuw.

Hier niet, omdat we niet vaak zoveel sneeuw hebben, maar áls het er wel is, vind ik dat je je spullen op orde moet hebben.

Veel ongelukken die je ziet kunnen voorkomen worden door betere banden.
Die verantwoordelijkheid als je een auto bestuurt is belangrijk, je bestuurt een potentieel moordwapen nota bene :\
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 06-01-26 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:35

Miss_Mii21 schreef:
Inmiddels te vaak gezien dat mensen op zomerbanden met dit weer ongelukken maken, omdat ze doorglijden en dan een ander ook er bij betrekken. Zouden ze wat mij betreft moeten verbieden, ben je zuinig op je auto, zit een ander tegen je aan omdat ze te lui zijn om te wisselen naar winterbanden. Zo veel ongelukken gezien afgelopen dagen. Ook zo veel idioten op de weg te zien, die te hard rijden, bumperkleven. Leuk als dat achter je zit op zomerbanden. Moet er niet aan denken. Ben je zuinig op je auto, zou een ander hem kapot rijden.

All-season is 'een beetje van beiden' is mij ooit verteld. Doe mij maar zomer EN winterbanden. Dan weet je zeker dat je goed zit, met 60km per dag en nu ook door de sneeuw - ongestrooide wijk - ben ik heel blij met mn winterbanden.
Maar die wissel 2x per jaar.. vind dat wel echt gedoe.

Ik gleed met m'n allseason banden (met dat 'Duitsland keurmerk') afgelopen zondag ook gewoon door hoor, terwijl ik heel rustig reed. Waarschijnlijk lag er ijs waar ik wilde remmen (stoplicht). Heb 'm in de berm gezet om een ongeluk te voorkomen. Dat gebeurt echt niet alleen met zomerbanden. Dat het beter is om niet met zomerbanden te rijden ben ik met je eens, maar het maakt je niet onschendbaar.
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 06-01-26 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:38

Cer schreef:

Gisteren een hele, heeeele dikke BMW totaal achterstevoren in een sneeuwduin zien staan. 10 meter verderop een Toyota Aygo X tegen een lantarenpaal. En dan kom ik daar zachtjes aanrijden, niet remmen, niet veel gas geven, met mijn Ford Mondeo van bijna 15 jaar oud met 300.000 op de teller. Hopla, ik reed ze zo voorbij. Twee nieuwe All Season banden voor, wat oudere achter. Wegligging als een huis.

BMW rijders zijn niet onsterfelijk :D Jonge kerels in een kek jasje met een Toyota ook niet. :)
Laatst bijgewerkt door rien10 op 06-01-26 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:38

verootjoo schreef:
Je kan je vast prima redden met zomerbanden, ik vind het onverantwoord om daarmee nu de weg op te gaan. Niet omdat winterbanden heilig zijn, maar wel omdat het de kans op ongelukken verkleint.

Het is niet voor niks dat in de meeste landen om ons heen winterbanden verplicht zijn met sneeuw.

Hier niet, omdat we niet vaak zoveel sneeuw hebben, maar áls het er wel is, vind ik dat je je spullen op orde moet hebben.

Veel ongelukken die je ziet kunnen voorkomen worden door betere banden.
Die verantwoordelijkheid als je een auto bestuurt is belangrijk, je bestuurt een potentieel moordwapen nota bene :

Maar ik zeg toch niet dat het geen functie heeft?
En dat moordwapen word het als je dus onverantwoord rijd, zomerbanden winterbanden of all seasonbanden.

Het begint bij je rijgedrag. En die kun je aanpassen. En dan is de band die je eronder hebt een hulpmiddel en geen life saver.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:40

rien10 schreef:
Gisteren een hele, heeeele dikke BMW totaal achterstevoren in een sneeuwduin zien staan. 10 meter verderop een Toyota Aygo X tegen een lantarenpaal. En dan kom ik daar zachtjes aanrijden, niet remmen, niet veel gas geven, met mijn Ford Mondeo van bijna 15 jaar oud met 300.000 op de teller. Hopla, ik reed ze zo voorbij. Twee nieuwe All Season banden voor, wat oudere achter. Wegligging als een huis.

BMW rijders zijn niet onsterfelijk :D Jonge kerels in een kek jasje met een Toyota ook niet. :)

Ik kreeg een keer een Toyota Aygo X als leenauto. Dat is echt net speelgoed.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:42

Ik rij altijd met all seasons, geen problemen mee. Ook niet met de huidige weersomstandigheden.

Ik rij nu een Opel Astra, voorwiel aangedreven. Hiervoor een VW Polo, ook voorwiel aangedreven. Onze leaseauto (Skoda Octavia 2024) heeft ook all seasons.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:57

Tiggs schreef:
Ik kreeg een keer een Toyota Aygo X als leenauto. Dat is echt net speelgoed.

Dat zal, er rijden toch best veel mensen mee rond :j
Ik heb een Celerio, ook zoiets..

Volgens mij liggen er all weathers onder, maar ik zou het niet weten, de afgelopen paar winters heb ik er niet naar hoeven kijken in ieder geval. Weet ik wat voor banden er onder mijn auto liggen? Nee :+
Maar goed, ik rij er nu dan ook niet mee, gelukkig hoeft dat niet. Want er zijn genoeg mensen die rondrijden en denken dat ze inderdaad onsterfelijk zijn, of dat nou jonge of oude mensen zijn met kleine of grote auto's .. En stel je voor dat je achter een voorzichtig iemand terecht komt met deze weersomstandigheden.. nou pfoei }:0 :+

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:30

Ik heb ook all seasons onder mijn auto, maar gisteren werd wel heel duidelijk dat dit helemaal niets uitmaakt wanneer andere zich niet aanpassen dan wel op de weg letten |o