Lab diamanten (van Zeeman)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 09:43

IMANDRA schreef:
Dus... jij support De Beers en hun praktijken? De manier waarop "echte" diamanten gemijnd worden?

Ik vermoed dat het niet zozeer om De Beers gaat bij anjali, maar om de Jains die enorm veel geld verdienen aan diamanten. De Jain principes m.b.t. geen geweld en lekker sober leven gaan namelijk vrij snel de deur uit als er geld mee gemoeid is. :)

denisesilver

Re: Lab diamanten (van Zeeman)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 09:51

Zouden die labdiamanten daarmee bij kunnen dragen aan het verminderen van methaan in de lucht? Even een heel futuristische vraag :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 09:53

Fabled schreef:
IMANDRA schreef:
Dus... jij support De Beers en hun praktijken? De manier waarop "echte" diamanten gemijnd worden?

Ik vermoed dat het niet zozeer om De Beers gaat bij anjali, maar om de Jains die enorm veel geld verdienen aan diamanten. De Jain principes m.b.t. geen geweld en lekker sober leven gaan namelijk vrij snel de deur uit als er geld mee gemoeid is. :)

Goh wat een unieke situatie. Geen enkele religieuze groepering heeft dat ooit eerder gedaan. :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 09:59

Brainless schreef:
DuoPenotti schreef:
Hoe zit dat met goud?.

https://nl.geologyscience.com/galerij/g ... oudmijnen/

Dankjewel voor de link

Maar dat ziet er anders uit dan in Gold rush (kon straks niet op de naam komen)

Ook wat ik google is het vaak anders dan wat ze daar doen.
Tenminste ik lees over chemicaliën enz met spoelen. En dat doen ze daar niet.
Alleen die graven en slopen de hele omgeving.
Met uiteraard heel veel diesel.

chanicha schreef:
Op tv was te zien dat ze na een jaar teruggingen naar zo’n gebied en er was allerlei vegetatie teruggegroeid :j

Er zal vast wat terug groeien, maar is dat op een compleet verstoorde bodem wel zo goed?

Ik krijg dat niet echt gegoogeld, maar zal vast verkeerd zoeken

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 10:09

Dat weet ik ook niet maar je ziet na een jaar al jonge bomen groeien en wat nog meer.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 10:41

Natuur vindt uiteindelijk zijn weg wel weer. Ook na gigantische bosbranden (juist hele vruchtbare grond) of na een kernramp. Maar gezien er in de wereld wel heel veel natuur aan gort gaat door bouw en grondstofwinning, heeft dat enorm veel invloed natuurlijk. Een alternatief kiezen die beter voor mens, dier, natuur en milieu is, is dan alleen maar beter lijkt me. Zeker als er zo'n nare partij achter zit die prijzen enorm op drijft en weinig oog heeft voor andere zaken dan veel verdienen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 11:31

anjali schreef:
Tieneke schreef:
Anjali, net als vele anderen kan ik je standpunt zoals beschreven niet rijmen met hoe je anders jezelf profileert hier. Ik kan niet anders dan denken: is het niet gewoon dat je de "gevestigde" diamantsector en dus ook de joodse gemeenschap hierin wilt beschermen?

Daar dacht ik later aan. Toevallig is het inderdaad zo dat de diamanthandel en het slijpen daarvan voornamelijk in handen van de Joodse, en! de Jain-gemeenschap in India is . Jains mogen vanuit hun geloof een heleboel beroepen niet uitoefenen alles wat met handel in dieren of vlees, dus ook veel soorten boerenbedrijf te maken heeft en daarom gingen zij zich richten op de edelsteenhandel en het bankwezen. Voor de Joden geldt enigszins hetzelfde, die mochten ook in veel landen geen grond bezitten bijvoorbeeld en zij gingen dus ook in edelsteenhandel en bankwezen. Beide groepen zijn daardoor vaak rijk geworden wat tot haat en jaloezie leidde. Tja stenen komen uit de grond zoals alles wat op aarde is. De grondstoffen voor labdiamanten zullen ook uit de grond komen, waar anders vandaan? Er is in de diamantwereld veel discussie over deze "stenen", maar ik vind ze nep en als ze tussen de echte door gemengd worden dan is die hele "lot" voor mij ongeschikt. Het namaken van edelstenen is slecht voor de hele handel.Ik heb er veel ervaring mee in Sri Lanka maar dat ging niet over diamanten want die worden daar niet gevonden. Een groot deel van de plaatselijke bevolking leeft daar van de edelsteenhandel. Ook "gewone" niet-rijke mensen dragen daar allemaal sieraden met echte stenen. In India idem maar daar gaat het ze om het goud en worden er ook nepstenen in verwerkt. Personen die ertegen zijn of er niets aan vinden hoeven ze niet te kopen. Maar geen huwelijk daar zonder een berg juwelen hoor. Ik houd er maar over op want hier zitten geen liefhebbers, dat wist ik trouwens wel.

Soms is het handig om dingen te checken en ze niet automatisch als waar aan te nemen...

Pure koolstof als grondstof.

Valt nogal mee om dat 'uit de aarde' te halen...

Diamant is in feite koolstof dat heel veel druk (en soms hitte) gekend heeft

Eigenlijk in de basis niet meer dan dat...

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 11:51

Sorry anjali maar je verliest hier nu echt je credibiliteit wat betreft een heleboel van je andere standpunten.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 11:55

Raineri schreef:
Goed initiatief!
Je kan met organisch materiaal (as of haar) ook diamanten laten maken. Ik zou dit nog willen doen met haar van mijn paard. Zo'n paardenhaar sieraad vind ik niet bij mij passen.

Het is gewoon exact hetzelfde chemisch gezien, maar dan zonder schenden van mensenrechten. Ben geen sociaal persoon, maar om anderen zo te laten werken voor mijn luxeproducten gaat te ver

Ik heb hier naar gekeken om van de as van mijn vader een diamant te laten maken voor in mijn armband. Ik vind het een mooi idee dat hij als diamant altijd bij me is. Precies zoals het altijd was.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 11:56

Laurora schreef:
Sorry anjali maar je verliest hier nu echt je credibiliteit wat betreft een heleboel van je andere standpunten.

Nou hierbij past echt de recent omstreden uitspraak 'kasboek open, Bijbel dicht' en dit keer de echte Bijbel en geen metafoor...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-25 12:05

Qimm schreef:
Laurora schreef:

Nou hierbij past echt de recent omstreden uitspraak 'kasboek open, Bijbel dicht' en dit keer de echte Bijbel en geen metafoor...

De (echte) Bijbel staat vol verwijzingen naar edelstenen. En, zoals ik al zei, ik ben GEEN monnik of non voor wie de regels veel strenger gelden, maar een gewone leek ("householder" in Jaintermen) .De Indier die mij geholpen heeft om bij het Jainisme te komen bezat zelf een smaragdmijn.Deze rijke Jains hebben zeer veel liefdadigheidsinstellingen zowel voor mensen als voor dieren.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 12:07

Het is makkelijk liefdadig te zijn en goed voor de wereld wanneer je leeft in rijkdom.

De echt goede mensen doen datzelfde, zorg voor elkaar en zorg voor de wereld ook terwijl ze zelf niets te makken hebben.
Maar dat is minder makkelijk...

En staat los van enig geloof.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 12:10

anjali schreef:
De (echte) Bijbel staat vol verwijzingen naar edelstenen. En, zoals ik al zei, ik ben GEEN monnik of non voor wie de regels veel strenger gelden, maar een gewone leek ("householder" in Jaintermen) .De Indier die mij geholpen heeft om bij het Jainisme te komen bezat zelf een smaragdmijn.Deze rijke Jains hebben zeer veel liefdadigheidsinstellingen zowel voor mensen als voor dieren.

Het geloof an sich is mooi, dus zeker logisch dan mensen dit geloof aanhangen.
Maar hoe kan je dat dan juist rijmen met "echte" diamanten waar mensen voor uitgebuit worden, moorden voor worden gepleegd en ook lab diamanten als "echte" worden aangenomen.
Dat staat daar dan toch haaks op?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-25 12:14

denisesilver schreef:
Zouden die labdiamanten daarmee bij kunnen dragen aan het verminderen van methaan in de lucht? Even een heel futuristische vraag :')

Nee, want volgens mijn recente onderzoek op internet staat India inmiddels vol met fabrieken waar deze lab-diamanten worden geproduceerd,wat heet veel energie kost en een enorme stikstofuitstoot heeft. Overigens heeft deBeers kennelijk die rechten op labdiamanten nu ook gekocht en ,ondanks verzet binnen de groep, schijnen ze nu de verschillen te willen wegwerken. Stom,maar ik ben daar geen adviseur-hiermee snijden ze in hun eigen vlees.Want de edelsteenhandel drijft op vertrouwen. Als dat weg is dan gaat het goed mis.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 12:16

'recente onderzoek op internet'

'nkee.

Worden wetenschappers écht blij van, deze diepgang.

Wil je alstjeblieft nog reageren op de

Koolstof + druk (en evt hitte) = diamant

Want dàt is het. Niet meer, niet minder.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 12:19

'De edelsteenhandel drijft op vertrouwen' :=
Onder welke (edel)steen heb je geleden, anjali? := Als er één bedrijf niet te vertrouwen is, dan is het De Beers wel..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-25 12:20

c_alsemgeest schreef:
anjali schreef:

Het geloof an sich is mooi, dus zeker logisch dan mensen dit geloof aanhangen.
Maar hoe kan je dat dan juist rijmen met "echte" diamanten waar mensen voor uitgebuit worden, moorden voor worden gepleegd en ook lab diamanten als "echte" worden aangenomen.
Dat staat daar dan toch haaks op?

Hij had geen diamanten maar smaragden. Is inmiddels al overleden ,ik kan het dus niet meer vragen, maar fraude met diamanten of wat dan ook mag natuurlijk niet.Dat valt onder het tweede gebod : niet liegen!
Laatst bijgewerkt door anjali op 08-09-25 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 12:20

Maar er ís dus geen verschil tussen labdiamanten en gedolven diamanten. Ik herhaal het nog maar een keer :=

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-25 12:22

Femke_Tweety schreef:
'recente onderzoek op internet'

'nkee.

Worden wetenschappers écht blij van, deze diepgang.

Wil je alstjeblieft nog reageren op de

Koolstof + druk (en evt hitte) = diamant

Want dàt is het. Niet meer, niet minder.

Kijk dan zelf op Google. Daar wordt de productie beschreven .Die is niet energiezuinig.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 12:23

Ik geef het op.

Een wetenschappelijke achtergrond telt minder dan google.

Dan ben ik wel ongeveer klaar denk ik :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-25 12:24

Foaly schreef:
Maar er ís dus geen verschil tussen labdiamanten en gedolven diamanten. Ik herhaal het nog maar een keer :=

Dat mag je vinden . Fijn voor de makers hiervan dat velen er ook zo over denken en er dus een flinke markt voor is.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 12:26

Scheikundig is het hetzelfde.

Blijkbaar emotioneel niet voor iedereen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 12:29

Femke_Tweety schreef:
Scheikundig is het hetzelfde.

Blijkbaar emotioneel niet voor iedereen.

Zo denken mensen ook over medicijnen en hormonen. Uit de natuur is goed, anders niet.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 12:30

Als feiten iets zijn dat ik 'mag vinden', dan geef ik het ook op _O-

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 12:31

anjali schreef:
Foaly schreef:

Dat mag je vinden . Fijn voor de makers hiervan dat velen er ook zo over denken en er dus een flinke markt voor is.

Waaraan kan je het verschil dan zien?