Wat doet bokt: Nieuwe kleding eerst wassen of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Was jij nieuwe kleding voor het dragen?

Ik was nieuwer kleding (bijna) nooit
283 (45%)
Ik was nieuwe kleding (bijna) altijd
297 (47%)
Alleen nieuw ondergoed was ik.
38 (6%)
Anders namelijk....
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 624

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 23:18

Siggislief schreef:
Goof schreef:
Nee.
Waarom niet? Gewoon geen zin in.

Dit.

Ik was nooit mijn kleding voor het dragen..
En ook zo'n dingetje is strijken, Waarom? Je gaat het dragen en het kreukelt toch weer.

Strijken doe ik ook nooit. Zou niet weten hoe het moet. Als mijn vriend een blouse gestreken wil hebben, die dat zelf.

xoranlover

Re: Wat doet bokt: Nieuwe kleding eerst wassen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 23:22

Ik was nieuwe kleding altijd. Ik kan niet tegen bepaalde stoffen die is wasmiddel zitten. Ik weet nooit wat er met die kleding gebeurt is dus eerst in koud water en daarna de wasmachine in. 1 keer niet gedaan met een shirt en heb de halve dag jeuk gehad.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 01:14

Ik was het nooit als t nieuw is.
Vind het al irritant dat er zoveel was ligt... Laat staan dat je het dan nog extra doet. Ja geen idee.
Ik strijk ook niet

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 02:52

Ik moet nieuwe kleren wel wassen. Mijn man is allergisch voor parfum en geuren, dus ja. Als het uit de winkel komt ruikt het wel en daar krijg hij letterlijk uitslag en jeuk van. Plus bijkomende neusverstoptheid, dus ja. Wassen zeker :)

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 08:27

Ik spoel eigenlijk alleen nieuwe theedoeken, handdoeken en spijkerbroeken tegen het verkleuren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 10:44

Strijken doe ik wel. Je wil er netjes bij lopen toch!?
Tenminste, ik wel

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 10:48

Ik was ook altijd alle kleding. Inderdaad met oog op 'wie heeft er allemaal aan gezeten' en de chemicaliën. Ik kijk wel naar het waslabel. Ik heb ook wel eens kleding die je eigenlijk niet mag wassen (maar dat doe ik dan af en toe wel := ) en dan was ik het niet meteen. Als ik het dan verkloot door het wel (met de hand) te wassen heb ik het tenminste wel al aangehad :')

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 11:07

Ik ben dit als volwassene gaan doen. Alles gaat bij ons eerst de wasmand in. Alleen schoenen of de moeilijk te wassen jassen niet. Een enkele keer slaan we over. Bijv een warme trui gekocht op vakantie voor nood of een shirt op een event. Maar dan gaat ie vervolgens ook zsm de was in.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 11:19

Popstra schreef:
Strijken doe ik wel. Je wil er netjes bij lopen toch!?
Tenminste, ik wel

Nee ik strijk niks. Ik hang het nat strak uit.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 11:20

Nieuwe kleding was ik nooit, ik zie er eigenlijk het nut niet zo van in.
Kleding uit de kringloop en van vinted was ik wel, eigenlijk vooral omdat ik het idee heb dat veel mensen op vinted een complete fles parfum leegspuiten op kleding voor ze het verzenden (of van die smerige wasparels gebruiken :x ) en ik dat echt heel vies vind.

Ik strijk wel alles, vind ongestreken kleding eruit zien alsof het je geen donder interesseert hoe je erbij loopt. En dat mag, maar mij interesseert het wel :D

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 11:35

Ik heb gewoon amper kleding wat echt gestreken moet worden. Meestal voor de zomer dat ik 1 keer de strijkplank pak omdat er blousjes of van die linnen korte broeken nogal gekreukt de kast uit komen na een jaar, maar als ik het nat uitsla en op het droogrek hang na het dragen kan ik ze prima zo weer aan.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 13:04

Ik heb al meer dan 12 jaar geen strijkplank meer. :Y)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 13:17

Stampeltje schreef:
Ik ben dit als volwassene gaan doen. Alles gaat bij ons eerst de wasmand in. Alleen schoenen of de moeilijk te wassen jassen niet. Een enkele keer slaan we over. Bijv een warme trui gekocht op vakantie voor nood of een shirt op een event. Maar dan gaat ie vervolgens ook zsm de was in.

Ik doe het ook zo. Inderdaad een keer op vakantie bleek het kouder te zijn dan we dachten dus ter plekke kledingstukken gekocht en ook meteen gedragen. Maar voor de rest gaat alles eerst in de was. Behalve jassen of bij voorbeeld een wollen trui die niet direct op je huid zit. Omdat wassen niet zo heel goed is voor wol.

Strijken doe ik wel, ik strijk alles behalve spijkerbroeken, handdoeken, ondergoed en badkleding. Het is heerlijk als een bult kreukelspul een net stapeltje wordt. En ik word er rustig van. Lekker een muziekje of een podcastje op, of gewoon even zen ik en de bout in alle rust.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 13:29

Bellatrix schreef:
Ik heb al meer dan 12 jaar geen strijkplank meer. :Y)

Ik ook niet :D hang de was strak op het wasrek. Ik heb 1 blouse die soms wat kreukt maar die draag ik misschien 1x per jaar voor een feestje en dan strijkt de buurvrouw deze voor mij :j

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 13:33

Ik was nieuwe kleding of andere textiel voordat het gebruikt wordt, behalve jassen en waterdichte kledingstukken.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 14:13

_Lorette_ schreef:
Ik was nieuwe kleding of andere textiel voordat het gebruikt wordt, behalve jassen en waterdichte kledingstukken.

Ik doe het precies zo :j

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 17:08

Nee nooit, alleen ondergoed was ik wel even kort.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 17:43

Ik was het ook altijd eerst. Inderdaad voor de chemicaliën, maar als het in een winkel hangt heeft iedereen met z’n handen eraan gezeten, is het gepast etc.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 08:30

Hier was ik in principe alles dat direct met de huid in contact komt, alleen voor nieuwe biologische wolletjes maak ik vaak een uitzondering omdat ik denk / hoop dat het daarmee wel aardig goed zit.

Maar verder alles dat nieuw of tweedehands binnen komt, met of zonder kaartje, gaat echt in de was :j

Je weet nooit wie er allemaal met zijn vieze tengels aan gezeten heeft, welke huidaandoening het gepast of gedragen heeft, en dan nog welke chemische behandelingen het eventueel gehad heeft....brrrrr ik vind het echt een goor idee om het dan ongewassen te dragen.

Zo af en toe glipt er wat nieuws uit verpakking tussendoor omdat je het echt heel graag wilt dragen / passen. Maar dat is echt zelden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 08:36

Ik was ook alles, behalve als het een nood aankoop op het laatste moment is voor een feest oid :')
Strijken doe ik ook niet veel meer vroeger wel. Maar de meeste kleding die ik nu heb blijven mooi glad als ik ze goed te drogen hang.
Op wat blouses en linnen kleding na.
(Linnen is fijn in de zomer... maar man wat kreukt die zooi :+ )

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 08:37

Ik was ook alles wel, behalve concert T-shirts welke ik meteen aan trek en jassen/waterdichte kleding was ik eigenlijk ook niet echt maar gebruik ik meteen.

*Ik koop alles nieuw, meestal online en dan wel ook vaker bij bedrijven als Bonprix waar ook vast geretourneerde kleding stukken de revue passeren welke opnieuw ingepakt zijn bv.

Strijken doe ik niet aan. Heb al jaaaren geen strijkijzer meer en mis het totaal niet.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 08:45

rocky_1995 schreef:
Ik was het altijd op een kort programma.
Dit inderdaad in eerste instantie i.v.m. chemicaliën, die gebruikt zijn voor het productieproces, maar ook om het 'prestenteerbaar en fris' te houden in de winkel. Daarnaast weet ik dat bij een bepaalde winkel in het verleden de kleding een dag werd gedragen door het personeel en na werktijd met bepaalde spray werd opgefrist en de volgende dag het rek weer in ging. Dat zal vast bij meer winkels wel gebeuren om zo hun kleding te showen. Dan heb ik het nog niet over iedereen die met deo, zweet ect het kledingstuk ook gepast hebben. Even kort wassen vind ik daarom wel zo fris.

Precies dit!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 22:20

Ik schrik van de poll, voor mij was dit echt een no-brainer :o
Ik was altijd, wel gewoon in de mand bij de rest.
Ooit een onderzoek gezien op tv over de chemicaliën en daar zeiden ze ook van altijd eerst te wassen?, zeker voor kinderen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 00:12

Ik was alleen de goedkope kleding die ook goed wasbaar is.
Maar ik heb ook veel wat luxere kleding, die ga ik niet wassen. Die was ik sowieso zo min mogelijk. Wol al helemaal niet, ik heb het idee dat je dan meteen je kleding en pasvorm verpest hebt.