Karma en bijgeloof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: Karma en bijgeloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 22:14

Volgens het Jainisme is karma een natuurwet. Alles wat je doet veroorzaakt goed of slecht karma. Dat is hoe het werkt in het heelal. Dus op al je handelen volgt een reactie, dat gaat vanzelf .Net zoals wanneer je een steen omhooggooit, dat hij weer naarbeneden komt,mogelijk op je hoofd. Het karma kan ook in een volgend leven pas gaan werken.( Het Jainisme gelooft in reincarnatie). Door bidden,vasten, en goede daden doen, is het mogelijk om slecht karma weg te werken en weer goed karma te krijgen. Sommige andere van oorsprong Indiase religies ,zoals het Boeddhisme,hebben soortgelijke filosofieen over karma.

balance
Moderator Over Paarden

Re: Karma en bijgeloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 07:52

Kanttekening: boeddhisme is geen religie maar een levenswijze.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 11:18

balance schreef:
Kanttekening: boeddhisme is geen religie maar een levenswijze.

Boeddhisme is wel degelijk een religie. Ik denk dat je in de war bent met het begrip "Godsdienst" want dat is het inderdaad niet. Want geen Godsidee. De Boeddha is geen God maar een soort leermeester. Ook het Jainisme heeft geen persoonlijk Godsidee , hun Tirthankara's zijn evenals Boeddha gewoon mensen die het juiste pad naar de Verlichting hebben gewezen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 11:23

IlonavL schreef:
Ik geloof vooral in 'wie goed doet, goed ontmoet'. Of meer: ik wil dat heel erg geloven en nastreven (ook zo opgevoed). Extra dankbaar zijn dat er in deze soms écht verrotte wereld nog eerlijke mensen zijn met normen en waarden die naar elkaar omkijken. Ik hoop dat ik daar zelf een steentje aan mag bijdragen :)

Mooi, zo sta ik ook in het leven. Ik spaar karmapunten zeg ik altijd maar, heb ik ooit ergens opgepikt en dat vond ik een hele mooie :)
Soms doe je dingen waarvan mensen soms zeggen "nou, dat had ik dus echt niet gedaan voor diegene" en dan hou ik mezelf dat maar voor. Helpt *D

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 13:00

Ik geloof wel dat als er een ongelukje gebeurd dat je gedachte op dat moment niet de juiste was :D .