De correctheidsbrigade!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:27

Nyaleti schreef:
Maar wat is dan het wezenlijke verschil tussen bijvoorbeeld de Normal of de Action vs Shein?
Of de Primark of New Yorker vs Shein?

Want ik heb 'netjes' in Nederland gewinkeld maar die rommel komt toch ook gewoon allemaal uit China?

Zodra het door winkels geimporteerd wordt is het onderhevig aan de Europese import veiligheidswetten en de grenswaarden die erbij horen.
Doe je het import zelf dan is daar geen controle op.
Zo las ik pas dat bijv veel schoenen van Shein 300x over de toegelaten grenzen van phalaten zitten (hormoonverstorend en kankerverwekkend).

Het kan prima zijn dan het dezelfde spullen zijn maar voor import zijn ze die batches dan beter uitgespoeld hebben tot ze onder de grens zitten en voor directe consumer import doen ze die moeite niet.

Is een product uit Europa dan altijd vrij daarvan? NEE
Maar dus wel onder een bepaalde grens.

Als je zo‘n veiligheidsgrens niets kan schelen dan staat je dat uiteraard vrij, daar lig ik niet wakker van.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 13-07-25 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:28

Cer,
:j

Made in China staat al op bijna alles, toen ik kind was al.
En dat is nog steeds zo.

Maar nu ben je een verschrikkelijk mens :j

Maar als je dan weet dat sommige precies dezelfde producten hier bij de boerenbond of de mediamarkt bijvoorbeeld voor het tig dubbele liggen. Deug je wel als je het daar koopt. Incl made in China stickertje er op.

Tieneke

Re: De correctheidsbrigade!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:30

Het gaat helemaal niet om "made in China" op zich. Dat is al zo vaak herhaald maar blijkbaar niet begrepen.

DuoPenotti

Re: De correctheidsbrigade!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:30

Oh jawel. Genoeg begrepen.
Maar juist hier op bokt word alles op 1 hoop gemieterd

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:31

Ik denk dat er hele goede producten in China gemaakt worden.. die aan de normen voldoen

Maar ik denk ook dat retailers goedkope spullen verkopen waar geen keurmerk op zit. Dat weet ik niet zeker hoor maar dat denk ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:31

Cer schreef:
Ik denk dat er hele goede producten in China gemaakt worden.. die aan de normen voldoen

Maar ik denk ook dat retailers goedkope spullen verkopen waar geen keurmerk op zit. Dat weet ik niet zeker hoor maar dat denk ik.

Als ze dat doen zijn ze strafbaar.
Bij commerciele import moet de chemische samenstelling gedclareerd zijn.
Voor consumer import niet.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 13-07-25 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:33

Dat denk ik niet. Denk wel dat wat hier ligt door die keuring komt.
Maar dat is daar gemaakt en kun je ook zelf kopen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:34

Dat kun je inderdaad zelf kopen maar dan zonder veiligheidsnormen.

Wassen kost geld.
Kunnen ze voor consumers minder wassen omdat het niet via de keuringsweg hoeft dan doen ze dat.

Je kun er vanuit gaan dan dezelfde producten in 2 verschillende veiligheidsmarges komen. De EU band en de consumer die toch van niets weet band.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 13-07-25 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:35

Er zijn zeker dingen die niet gekeurd zijn (fake CE label) en hier in de winkel ligt. Zelf onlangs nog zoiets gezien van een merk waar ik het niet van had verwacht. Elektrisch apparaatje met een vals CE label dat overal in de apotheken ligt.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:35

Benzz schreef:
AppleSter schreef:
[

Op Bokt is de tegenstand bijzonder groot, daarom openen steeds minder mensen nog een topic. Uiteindelijk hou je dan een vast clubje toetsenborddeugers over dat elkaar kan gaan bekritiseren en het leven zuur maken.
Helemaal prima, alleen jammer van een ooit zo leuk paardenforum.

Bokt is de weerspiegeling van de maatschappij. Waarschijnlijk kom jij ze in je eigen bubble niet tegen, omdat jij je eigen bubble kiest.

Haha, dat zal dan wel zo zijn. Ben ik even blij dat ik me met positieve, gezellige mensen omringt heb! Mensen die anderen wat gunnen, gezellig een wijntje drinken met elkaar en hun vakanties schaamteloos bespreken!
Toch is het wel vreemd dat al die klimaat wappies die de snelwegen blokkeren, protesteren bij ABN AMRO en weet ik waar ze allemaal protesteren, altijd maar met een man of 40/50 zijn. Als ze zo goed vertegenwoordigd zijn als hier op Bokt zou je er toch meer in real life mogen verwachten…

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:37

Tieneke schreef:
Er zijn zeker dingen die niet gekeurd zijn (fake CE label) en hier in de winkel ligt. Zelf onlangs nog zoiets gezien van een merk waar ik het niet van had verwacht. Elektrisch apparaatje met een vals CE label dat overal in de apotheken ligt.

Precies dat. Zo makkelijk je te verschuilen achter de labels en keurmerken. Zo hoef je zelf nooit meer na te denken, ongeacht wat er schuilgaat achter het keurmerk. Niemand doet zelf nog onderzoek.
Zo simpel kan het leven zijn…

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:37

Cer schreef:
Ik denk dat er veel SHEIN en Ali spullen gewoon bij Nederlandse retailers liggen ook

En dat is ook vreemd, want primarkt staat niet goed bekend maar mag hier wel gewoon verkopen.. net als euroknaller winkels, wibra’s, xenos etc.. ik kan me niet voorstellen dat al die spullen daar een keurmerk hebben? Maar dat zou wel moeten

Die hebben een CE merk als ze hier in de winkel liggen Cer, dat betekent dat ze in ieder geval aan minimale veiligheids standaarden voldoen. Die garantie heb je gewoon niet als je rechtstreeks uit China koopt, je bent dan zelf importeur zeg maar.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:38

Oké, dus mensen die hier wat van zeggen zijn negatief, niet gezellig, gunnen anderen niks en bespreken hun vakanties niet. En drinken geen wijn. Oké.

Ik snap je laatste reactie op mijn bericht niet.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:39

Dat deze vraag nog gesteld wordt geeft aan dat het goed is dat erover gesproken wordt en dat er info gedeeld wordt.
Er zit een wezenlijk verschil tussen artikelen van primark en action, en de artikelen van bijvoorbeeld shein.
Het grote verschil, zoals anderen al zeggen, is dat als je het in een Nederlandse winkel kan kopen, dat het aan de Europese norm moet voldoen.
Importeer je het zelf, dan is dat niet zo.

Kan het voor komen dat het om het exacte artikel gaat? Vast wel, ze verkopen niet alleen maar gevaarlijke artikelen.
Maar zeker weten doe je het niet.

Niet geloven dat producten in Nederlandse winkels aan die voorwaarden voldoen is weer een ander verhaal. Dat doen ze zeker wel want die controles zijn heel streng.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:39

AppleSter schreef:
Haha, dat zal dan wel zo zijn. Ben ik even blij dat ik me met positieve, gezellige mensen omringt heb! Mensen die anderen wat gunnen, gezellig een wijntje drinken met elkaar en hun vakanties schaamteloos bespreken!
Toch is het wel vreemd dat al die klimaat wappies die de snelwegen blokkeren, protesteren bij ABN AMRO en weet ik waar ze allemaal protesteren, altijd maar met een man of 40/50 zijn. Als ze zo goed vertegenwoordigd zijn als hier op Bokt zou je er toch meer in real life mogen verwachten…

Goh, vreemd, ik omring mij namelijk ook met mensen die anderen wat gunnen en de mensen die na ons komen ook wat gunnen. Die andere mensen in andere landen goede werkomstandigheden gunnen.

En die drinken ook een wijntje en gaan ook op vakantie, alleen vaak verre reizen 1 keer per 5 jaar. En die de klimaatactivisten geen wappies noemen, ondanks dat ze zelf niet zo van het demonstreren zijn.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:40

Ik wist niet dat Shein zo “ slecht “ is dus herhalen herhalen helpt in mijn geval wel.
Ooit bij action een katoenen short gekocht en die heb ik al jaren en blijft ook mooi dus bij mij werkt alles een beetje anders blijkbaar :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:41

Ik zal de volgende keer eens kijken hier bij de telefoonassecoirewinkel, welke keurmerken er op de goedkope hoesjes staat, ben nu wel benieuwd.. want er liggen echt stapels hoesjes in die winkel.. honderden..
En spullen die op de markt verkocht worden, vallen die daar ook onder? Daar zit vaak geen stickertje op, oorbellen, armbandjes etc?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:43

Nee zeker weten doe je het niet.
Maar als ik het niet eet (of mijn dier) en niet de hele dag draag op mijn huid waag ik de gok.

Elektrische spullen koop ik er sowieso nooit.

Dus ja. Het gevaar van dat nep certificaat kun je ook zelf wel minimaliseren.

Maar veel made in China ligt hier al 50 jaar in de winkel. Allemaal gewoon binnen de norm. Dus overdrijven is ook een kunst dat zelf importeren zo gevaarlijk is.

En dat is waar de ergernis toeslaat.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:58

Nog even een theorie van mij, dus niet op andere reacties gericht:
Ik denk dat de populariteit van Shein en aanverwante webshops komt doordat veel mensen steeds minder te besteden hebben maar wel op oude voet verder willen leven. Dus wel de nieuwste gadgets etc.
Door stijgende woonlasten en andere kosten worden veel mensen egoïstischer en makkelijker in hun keuzes. Tel daar het stijgende wantrouwen voor grote bedrijven en overheden bij op en ze trekken zich helemaal steeds minder ergens van aan.

Waar een steeds grotere groep eerst misschien nog een overweging maakte en zich uitgebreider informeerde, denken ze nu sneller dat het allemaal wel leuk en aardig is, maar dat ze de duurdere producten nou eenmaal niet (meer) kunnen betalen.
Daardoor wordt er makkelijker voor het goedkope spul gekozen en is er minder aandacht voor welk leed er achter schuil gaat.
Veel mensen voelen zich al tekort gedaan en hebben dan minder ruimte voor dit soort keuzes. Ik denk dat er daardoor ook sneller aanvallend gereageerd wordt.

Dus het probleem is groter dan dat mensen 'gewoon' verantwoorde keuzes moeten maken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:59

DP dat maakt zeker uit omdat hetzelfde product voor „zelfimport“ dus bijv. minder goed gewassen hoeft worden= goedkoper.
Het kan dus zijn dat jij iets koopt dat veel Cadmium bevat terwijl datzelfde product van exact dezelfde herkomst zonder Cadmium bij de Primark kan kopen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 15:02

Elisa2 schreef:
maralyn schreef:
Ik krijg soms een beetje het gevoel van: "kijk mij het eens goed doen!! Jullie doen het slecht!

Dit is wat mij betreft de spijker op de kop, niet alleen bij dit topic. Dit gedrag zie je heel vaak bij paardenmensen (alleen mijn manier is de goede) of bijvoorbeeld activisten.

Het gaat om het (ver)oordelen zonder alle ins and outs te kennen. Kennelijk voelt dat goed om over een ander te kunnen doen en voedt het inderdaad een soort 'deug' gevoel.

Wat mee werkt aan al dit gedoe is natuurlijk het feit dat we veilig verscholen zitten achter onze anonieme bokt naam.

Lijkt me interessant om eens alle regelmatige reageerders van een topic zonder hun schuilnaam aan het werkt te zien.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 15:03

Precies DuoPenotti! En dan nog de mega winkels als Bol en Amazon waar de producten uit China voor een andere prijs wordt verkocht dan als je het zelf besteld op Ali of SHEIN.
Ze kopen letterlijk zelf voor dezelfde prijs in en verkopen het tegen Nederlandse prijzen.
En wat zegt Bol daarover? Moeten mensen zelf maar kijken waar ze goedkoper uit zijn, als ze die moeite niet nemen dan verdienen wij eraan. Zo werkt het.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 15:04

Benzz schreef:
AppleSter schreef:
[

Op Bokt is de tegenstand bijzonder groot, daarom openen steeds minder mensen nog een topic. Uiteindelijk hou je dan een vast clubje toetsenborddeugers over dat elkaar kan gaan bekritiseren en het leven zuur maken.
Helemaal prima, alleen jammer van een ooit zo leuk paardenforum.

Bokt is de weerspiegeling van de maatschappij.

Nou dat denk ik niet. Er lijkt hier toch wel een groter deel van mensen met een uitkering en/of zonder baan hier te zitten dan dat gemiddeld is voor de samenleving. Wat niet raar is, want die moeten ook iets doen met hun tijd en mensen met een fulltime baan hebben niet altijd tijd om op bokt te zitten

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 15:08

Temeraire schreef:
Ik denk dat de populariteit van Shein en aanverwante webshops komt doordat veel mensen steeds minder te besteden hebben maar wel op oude voet verder willen leven. Dus wel de nieuwste gadgets etc.
Door stijgende woonlasten en andere kosten worden veel mensen egoïstischer en makkelijker in hun keuzes. Tel daar het stijgende wantrouwen voor grote bedrijven en overheden bij op en ze trekken zich helemaal steeds minder ergens van aan.

Waar een steeds grotere groep eerst misschien nog een overweging maakte en zich uitgebreider informeerde, denken ze nu sneller dat het allemaal wel leuk en aardig is, maar dat ze de duurdere producten nou eenmaal niet (meer) kunnen betalen.
Daardoor wordt er makkelijker voor het goedkope spul gekozen en is er minder aandacht voor welk leed er achter schuil gaat.
Veel mensen voelen zich al tekort gedaan en hebben dan minder ruimte voor dit soort keuzes. Ik denk dat er daardoor ook sneller aanvallend gereageerd wordt.

Dus het probleem is groter dan dat mensen 'gewoon' verantwoorde keuzes moeten maken.

Nee. We leven in een vrij land en mogen zelf kiezen waar we onze spullen en kleding kopen. We moeten niets qua “verantwoorde keuzes maken” zoals je beweerd. Jij kunt dat vinden, maar we bepalen zelf wat we kopen of niet kopen.
Als de producten en kleding van SHEIN en Ali erg zouden tegenvallen zouden mensen er niet meer bestellen. Zo simpel is dat.
Het valt echter de meeste mensen niet tegen, waardoor ze regelmatig bestellen en blij zijn met wat ze krijgen.

Als je een koelkast besteld, een auto koopt of iets onbenulligs op Bol ga je toch ook niet de hele herkomst achterhalen? Of wel, net wat je zelf wil. Maar nogmaals, ieder bepaald voor zichzelf wat hij/zij doet, gebruikt of koopt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 15:09

Temeraire schreef:

Ik weet het niet, ik krijg ook sterk het idee dat mensen de laatste 10 jaar alles, maar dan ook werkelijk alles willen hebben. Hoeveel mensen ik wel niet spreek die dol op de Action zijn en een pen nodig hebben, maar standaard met een kar vol prullaria terug komen. Dat zijn er echt veel.
Bij een klus vorig jaar, gaf dat bedrijf zijn uitzendkrachten allemaal van de shein troep. En allemaal dingen die linearecta de vuilnisbak in gaan. Het alles willen hebben is wel groot geworden de afgelopen 10 jaar.