Waarom shein evil is! In tegenstelling tot andere bedrijven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 18:49

Mijn kinderen gaan nu naar de opvang en de basisschool, dus ik dacht: ik zoek eens op FB oid een pagina met traktatie-ideeën. Ik ben namelijk zelf altijd heel inspiratieloos.
En echt: ik schrik ervan hoeveel mensen allerlei speelgoed en verpakkingen van Shein en Temu halen. Kleding voor jezelf moet iemand zelf weten (ik zie met regelmaat ook echt leuke kleding langskomen, eerlijk is eerlijk), maar snoepjes verpakken in een of andere plastic ster/schatkist/unicorn/whatever waarbij de stoffen in dat plastic totaal niet door de EU zijn gecontroleerd... ik werd er niet blij van. Net als met dat plastic speelgoed, vroeg of laat gaat dat toch een keer in een mond. En het worden steeds grotere kerstpakketten die ze meekrijgen.

Gelukkig heeft de opvang van de jongste nu een verbod op traktaties, ideaal _O-

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 18:50

Tiggs schreef:
AppleSter schreef:
Waarom zou ik? Ik heb geen probleem met de kleding van SHEIN. Als je goed kijkt wat je koopt is de kwaliteit prima en gaat het lang mee. En die labels zijn allemaal leuk en aardig, maar er is totaal geen controle of die labels zich ook aan alles houden.

Ok dus dwangarbeid interesseert je niet en je gelooft niet in Europese keurmerken?

Niet helemaal. Mede doordat de keurmerken veelal E nummers en andere kunstmatige stoffen (allerlei suiker vervangers , kleurstoffen etc) toelaat die echt niet gezond zijn heb ik er minder vertrouwen in. Het meeste in de wereld draait simpelweg om geld….

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 18:53

AppleSter schreef:
Tiggs schreef:

Ok dus dwangarbeid interesseert je niet en je gelooft niet in Europese keurmerken?

Niet helemaal. Mede doordat de keurmerken veelal E nummers en andere kunstmatige stoffen (allerlei suiker vervangers , kleurstoffen etc) toelaat die echt niet gezond zijn heb ik er minder vertrouwen in. Het meeste in de wereld draait simpelweg om geld….

Welke keurmerken doel jij op dan?

Wanneer iets een eko of skal keurmerk heeft (er zijn uiteraard meer keurmerken) zit die zooi er echt niet in hoor.

Maar ik ben vooral benieuwd wat jij vindt van alle gifstoffen in de kleding die je besteld?
Voor jezelf is 1 ding, maar voor je kinderen…. Hoe kijk je daar tegenaan?

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 18:54

Marije_jiplover schreef:
AppleSter schreef:
Deels eens. Qua kleding zie ik het niet zo, want de meeste kleding komt uit Verweggistan; ook m’n dure CK en andere merkkleding.
Maar je kinderen blootstellen aan al die rommel op appels (ze zijn in de winkel echt compleet anders dan ze groeien aan de boom, ze glimmen je in de winkel tegemoet) ander fruit en PFAS in koekenpannen, kan dat wel? Of aan deodorant waar aluminium in zit? Of hand crème of zonnebrandcrème waar van alles dat niet gezond is in zit? Ook dat neem je op met je grootste orgaan…

Mijn appels van eigen boom glimmen me ook tegemoet wanneer ik ze netjes heb opgepoetst na het plukken, voor het opeten.
En ik weet 100% zeker dat er geen rotzooi op mijn appels wordt gespoten (hooguit troep die nog in regenwater zit, maar over zure regen hoor je eigenlijk nooit meer.

Behandel jij je appels dan ook met schellak dan? Of met carnaubawas?

Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 18:56

Marije_jiplover schreef:
En ik weet 100% zeker dat er geen rotzooi op mijn appels wordt gespoten (hooguit troep die nog in regenwater zit, maar over zure regen hoor je eigenlijk nooit meer.

Omdat we zure regen redelijk hebben opgelost *\o/*
https://www.quest.nl/natuur/milieu/a402 ... -opgelost/
Eindelijk iets wat we wel goed hebben gedaan mbt het milieu :D

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 18:56

Andere kunstmatige stoffen? E-nummers kunnen ook gewoon natuurlijk zijn, maar het is een hype om "E-nummers!" te roepen zonder eigenlijk te weten wat het zijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 19:11

Tja ik vind het dubbel. Gaan de omstandigheden van de mensen daar beter worden als niemand meer wat koopt bij deze bedrijven of worden die omstandigheden nog verder onleefbaar? Ja ik heb kleding vanuit daar en waarom? Omdat bonprix dezelfde (bad)kleding aan biedt maar dan voor 3 dubbele prijs. De enigste die ik daar extra mee benadeel is toch echt mezelf. Overigens koop ik verreweg de meeste kleding gewoon in winkels ivm passen maar ik heb echt niet het idee dat die kleding anders gemaakt is. Kleding is voor mij iets wat ik aan moet hebben maar niet iets waar ik in wil investeren omdat ik er gewoon niet duurzaam mee om ga. De ene dag ga ik er in naar een bruiloft en de volgende dag loop ik er in de paarden stallen uit te mesten. Dan alsnog gaat kleding hier meerdere jaren mee over het algemeen. Die van temu net zo goed als van bonprix, ulla popke, C&A enz enz

Dus ja ik heb het ook gedaan hoewel zeldzaam

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 19:20

Tieneke schreef:
Andere kunstmatige stoffen? E-nummers kunnen ook gewoon natuurlijk zijn, maar het is een hype om "E-nummers!" te roepen zonder eigenlijk te weten wat het zijn.

Daarbij zijn de mate van aanwezigheid van E-nummers zo afgesteld dat deze geen risico vormen voor de volksgezondheid. Vind het ook wel grappig dat er precies twee wassen aan gedragen worden met natuurlijke herkomst.

Overigens is Wikipedia nog een betere bron dan ChatGPT. Lees je daar ook maar eens in over generatieve AI.
https://tweakers.net/reviews/13236/groo ... onzin.html
https://www.autoriteitpersoonsgegevens. ... 0te%20zien.
En dan wordt er niet eens gesproken over hoe milieuvervuilend het is.

Marije_jiplover

Re: Waarom shein evil is! In tegenstelling tot andere bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 19:25

Nee, geen schellak, gewoon oppoetsen met een theedoek ofzo.
En dan glimmen ze als een malle, zien ze er absoluut heel anders uit dan hoe ze aan de boom hingen, omdat dat het natuurlijke waslaagje er nog op zit.

En de rest van het jaar koop ik appels bij een lokale teler die ook het waslaagje er gewoon op laat zitten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 19:33

Ninx schreef:
AppleSter schreef:

Welke keurmerken doel jij op dan?

Wanneer iets een eko of skal keurmerk heeft (er zijn uiteraard meer keurmerken) zit die zooi er echt niet in hoor.

Maar ik ben vooral benieuwd wat jij vindt van alle gifstoffen in de kleding die je besteld?
Voor jezelf is 1 ding, maar voor je kinderen…. Hoe kijk je daar tegenaan?

Ik ben hier nog wel nieuwsgierig naar.... daar heb je misschien overheen gelezen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 19:48

AppleSter schreef:
Ninx schreef:
Onze huid is ons grootste orgaan.
64% van alle verontreinigende stoffen worden opgenomen door de huid.

Je kinderen aan al die chemische schoonmaakmiddelen, wasmiddelen met veel parfum en Ali kleding en speelgoed blootstellen vind ik echt een enorm risico.

Deels eens. Qua kleding zie ik het niet zo, want de meeste kleding komt uit Verweggistan; ook m’n dure CK en andere merkkleding.
Maar je kinderen blootstellen aan al die rommel op appels (ze zijn in de winkel echt compleet anders dan ze groeien aan de boom, ze glimmen je in de winkel tegemoet) ander fruit en PFAS in koekenpannen, kan dat wel? Of aan deodorant waar aluminium in zit? Of hand crème of zonnebrandcrème waar van alles dat niet gezond is in zit? Ook dat neem je op met je grootste orgaan…

Duur is niet per se gelijk aan ethisch verantwoord :)

Onze groenten en fruit bevatten dat niet.
We hebben geen koekenpannen met PFAS en geen deo met aluminium.
In onze zonnebrandcrème zit niet van alles wat niet gezond is.

AppleSter schreef:
Waarom zou ik? Ik heb geen probleem met de kleding van SHEIN. Als je goed kijkt wat je koopt is de kwaliteit prima en gaat het lang mee. En die labels zijn allemaal leuk en aardig, maar er is totaal geen controle of die labels zich ook aan alles houden.

Daar is zeker wel controle op ;)
En sommige verantwoorde merken wíllen ook gewoon transparant zijn.

Goodonyou is een website waarop je vanalles kan lezen over kledingmerken en wat zijn doen qua duurzaamheid en ethische verantwoording.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 19:49

dierenfan schreef:
Tja ik vind het dubbel. Gaan de omstandigheden van de mensen daar beter worden als niemand meer wat koopt bij deze bedrijven of worden die omstandigheden nog verder onleefbaar? Ja ik heb kleding vanuit daar en waarom? Omdat bonprix dezelfde (bad)kleding aan biedt maar dan voor 3 dubbele prijs. De enigste die ik daar extra mee benadeel is toch echt mezelf. Overigens koop ik verreweg de meeste kleding gewoon in winkels ivm passen maar ik heb echt niet het idee dat die kleding anders gemaakt is. Kleding is voor mij iets wat ik aan moet hebben maar niet iets waar ik in wil investeren omdat ik er gewoon niet duurzaam mee om ga. De ene dag ga ik er in naar een bruiloft en de volgende dag loop ik er in de paarden stallen uit te mesten. Dan alsnog gaat kleding hier meerdere jaren mee over het algemeen. Die van temu net zo goed als van bonprix, ulla popke, C&A enz enz

Dus ja ik heb het ook gedaan hoewel zeldzaam

Dat is onjuist, het is een beetje zoals broodfok. Zolang mensen blijven kopen, blijft het bestaan en zijn er slachtoffers. Bij broodfok zijn dat dieren, hier zijn dat mensen. Die mensen worden massaal uitgebuit net omdat er een markt voor die rommel is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 20:03

Ik heb wel een beetje het idee dat er nu wat dingen door elkaar lopen .. nl gewoon reguliere keurmerken en daarnaast speciale eco keurmerken .. dat is nogal een verschil..

En dan nog vraag ik me af, want action werd genoemd , waar bijv Xenos en Blokker en Wibra hun prullaria spullen vandaan halen? Zit daar zoveel verschil in dan?

Anti aanbak bevat pfas, of kan pfas bevatten, maar kan je wel nog steeds kopen..

Hebben we het hier nu dan over giftige spullen, eco spullen, spullen waar dwangarbeid achter zit, spullen die van ver weg komen of alles tegelijk?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 20:38

Tiggs schreef:
pmarena schreef:
Ik vind het wel een beetje tricky bij andere gebruiksdingen, neem bijvoorbeeld een kraan voor in de keuken.

Die je bij de bouwmarkt koopt is al snel 150+ euro en komt net zo hard uit China als de kraan die mijn ouders bij Temu hebben gekocht voor 4 tientjes en waar je het verschil niet ziet... leg dan maar eens uit wat het probleem precies is want ze komen wellicht uit dezelfde fabriek via dezelfde route met containers tegelijk uit China....

Drinken zij daar uit? En jij, of je kind?
Wie weet wat er aan giftige metalen inzit... Ik snap ook niet dat sommige mensen zich ontzettend druk maken om vaccins (dit is niet op jou gericht pmarena), maar wel dit soort producten kopen en gebruiken.

Ik vind het ook spannend... maarja een ieder maakt zijn eigen keuzes en tja ik moet zeggen het ding ziet er gewoon goed uit, niks anders dan wat je hier in de bouwmarkt koopt, zelfde aansluitingen, zelfde slangetjes. Op dezelfde manier ingepakt, zelfde beschrijving erbij en alles.... met voor het oog dezelfde RVS / koper / keramische en dergelijke binnenwerken.... het kan natuurlijk heel prima uit een zelfde fabriek komen als waar de Gamma inkoopt.

Ik ga mee met Ninx dat mijn ervaring ook is dat mensen die zich bezighouden met wat komt er voor chemische zooi het lijf binnen en is dat te vermijden, daarom ook niet klakkeloos alle vaccins volgens de op dat moment geldende richtlijnen er in zetten, ook letten op andere dingen zoals (micro) plastics en gifstoffen in kleding enzo. Maar natuurlijk zijn er ook wappen die gewoon weer achter iets anders aanlopen en verder de gedachtengang niet zo doortrekken naar andere dingen.

En genoeg mensen die denken 'zo'n vaart zal het wel niet lopen want de Chinezen willen hun eigen volk ook niet vergiftigen' en in het geval van bvb. zo'n kraan, kan ik me ook voorstellen dat de producenten van dergelijke materialen ook wel graag wereldwijd aan bouwmarkten willen leveren en dus wel bij de tijd blijven met wat ze produceren, dat dat wel aan eisen zal moeten voldoen om een goede afzetmarkt te vinden. Maarja je hebt geen zekerheid....

Ik hoop dan maar dat zoiets niet slechter is dan wat je bij de bouwmarkt koopt en dat het hierbij iets anders is dan bij kleding en schoeisel..... je kan immers moeilijk allerlei eisen gaan stellen over de inrichting van andermans huis :=

Ik vraag me overigens ook altijd wel af hoe gezond het nou eigenlijk is om groentes te besproeien met water dat door allerlei kunststof achtige leidingen is gegaan. In allerlei kunststof achtige potjes en substraten heeft gestaan. Afgespoeld is met allerlei goedjes. In plastic ingepakt zit....

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 21:48

verootjoo schreef:
Goodonyou is een website waarop je vanalles kan lezen over kledingmerken en wat zijn doen qua duurzaamheid en ethische verantwoording.

Mooi dat daar een winkel als Zeeman goed uit de test komt. Duidelijker kan de boodschap "ethisch verantwoord hoeft niet duur te zijn" bijna niet :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 21:52

denisesilver schreef:
verootjoo schreef:

Mooi dat daar een winkel als Zeeman goed uit de test komt. Duidelijker kan de boodschap "ethisch verantwoord hoeft niet duur te zijn" bijna niet :D

Zeeman is idd heel goed. Daar koop ik dan ook kleding waarvan ik weet dat het niet lang mee zal gaan, maar wél een duurzame keuze wil maken.
Zoals kleding waar de kids mee moeten zwemmen. Of ik gebruik daar Vinted voor.

Maar duur staat daar tegenover ook niet altijd garant voor duurzaam. :)
Het is echt per merk kijken wat ze doen voor duurzaamheid :)
Inmiddels heb ik een rijtje merken waar ik alles koop voor de kids en onszelf.
Daarnaast gebruik ik veel vinted, voor dingen die ik niet vaak zal dragen. Kleding voor themafeestjes bv.
Inmiddels

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 22:00

Zeeman: Zeeman has good policies to monitor its suppliers but is not taking adequate steps to eliminate hazardous chemicals in its supply chain.
Here we rate Zeeman “Not Good Enough”. These are a few factors influencing its score:
It some few lower-impact materials including recycled materials.
There’s no evidence it has set a greenhouse gas emissions reduction target.
There’s no evidence it’s taking meaningful action to reduce or eliminate hazardous chemicals in manufacturing.
There’s no evidence it’s taking actions to protect biodiversity in its supply chain.

Ik weet niet of dat dan “heel goed” is?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 22:01

Oh ik dacht ook dat die hoog stond :o
Maar ken niet alle merken van die site en de rating uit mijn hoofd :=
Dat van die chemicals schrik ik dan toch wel van…

Echte green, en greenwashing is best wel moeilijk te onderscheiden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 22:10

Nou ja ik zocht zeeman op die site en dat is wat er stond :j
Ik weet dat ook niet uit m’n hoofd hoor :D

HEMA krijgt daar bv een slechtere beoordeling, maar de kleding wordt (volgens Google) in dezelfde landen gemaakt als dat van Zeeman..

Weleda krijgt ‘its a start’ maar er is niets bekend dus geen idee waar dat op gebaseerd is

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 22:16

Landen maakt niet alles uit. Er wordt bv in China ook veel kleding wél verantwoord gemaakt.

Wat wel met goodonyou het geval is, is dat ze niet altijd alle info hebben om een beoordeling te maken.
Weleda is volgens mij een goed merk (maar verdiep me er niet in want vind hun spullen echt heel erg stinken) Maar als een bedrijf niet reageert op de vragen van goodonyou, dan krijgen ze ook geen beoordeling op de site.

HEMA is echt een topvoorbeeld van greenwashing. Ze doen alsof ze heel veel heel goed doen, maar dit valt vies tegen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 22:29

Wat jij schrijft zal wellicht waar zijn, maar dat haal ik niet uit die website.. dat is wat ik bedoel :j

Landen zegt idd niet zoveel, maar in dit topic wordt toch veel “troep uit China” genoemd bijvoorbeeld

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 22:36

Ik denk dat die "There's no evidence-" het wel lastig maakt. Want doen ze het helemaal niet, of wordt het niet vastgelegd? Geen idee hoe een dergelijk bedrijf de biodiversiteit moet verbeteren in hun supply chain. Grondstoffen uit de regeneratieve landbouw halen? En komen die chemische stoffen in aanraking met de kleding, of heeft dat te maken met de processen? Als het in aanraking komt met de producten, ga ik er toch vanuit dat die stoffen er weer aan onttrokken worden, zodat het binnen de Nederlandse maatstaven vallen. Volgens mij moeten alle (industriële) bedrijven binnen zoveel jaar naar CO2 neutraal gaan, maar ik kan het mis hebben.

Ik vind het belangrijkste aspect dat er geen mensen uitgebuit worden, zoals in de mate bij SHEIN ed.

Wat ik wel lastig vind aan die site is dat er bij animals staat "It appears to use wool". Wordt dat als slecht gezien? Mi is wol namelijk een van de beste, duurzaamste textielen. Schapen zijn multi inzetbaar voor wol, vlees, melk en landschapsbeheer. Maar zo vind ik dat "we" ook veel meer in zouden moeten zetten op dubbeldoelkoeien. Ik zal niet het topic kapen met mijn hersenspinsels over de landbouw verder, maar daar heb ik ook veel meningen over, gezien het mijn vakgebied is :+

Edit: vind het al belachelijk dat HEMA niet eens een kerstpakket over heeft voor de werknemers.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 22:46

Heeft misschien te maken met angorawol?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 22:46

Cer schreef:
Wat jij schrijft zal wellicht waar zijn, maar dat haal ik niet uit die website.. dat is wat ik bedoel :j

Landen zegt idd niet zoveel, maar in dit topic wordt toch veel “troep uit China” genoemd bijvoorbeeld

Daar wordt dan ook troep mee bedoeld denk ik, niet dat alles wat uit China komt troep is :)

Maar meer de SHEIN, Temu, Ali, Primark, HM, Zara etc.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 22:47

Tieneke schreef:
Heeft misschien te maken met angorawol?

Nee, het heeft te maken met transparantie. Niet dat je geen wol mag, maar wel dat je weet waarvoor je kiest.

Zelf heb ik ook geen moeite met goed geproduceerde wol.