Auto gekocht. Met 6 weken, doorgebrande schakelaar en3 lekkages.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 12:20

Janine1990 schreef:
Remmen zijn onderdeel van de apk, 450 euro is niks.

Je hebt straks een auto waarvan je precies weet of het in orde is. Dat weet je gewoon nooit van een 10 jaar oude auto! Dus opnieuw dit traject in is ook een financieel risico. Daarbij, vraag ik me af of jij juridisch gezien aan je onderzoeksplicht hebt voldaan aangezien je niet eens de snelweg op bent gegaan. Maar dat zullen anderen beter kunnen beantwoorden dan ik.

En je hebt van de 450 alweer 200 terug. Mijn grote beurt dit jaar was al meer dan 600 euro :')

Je kunt ook de reactie van FloortjeM lezen :).

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 12:38

Ik begrijp eigenlijk de meeste reacties niet. Als in.. niet typisch bokt? :+ Wanneer dit om een paard zou gaan, zegt iedereen altijd direct 'terug richting de eigenaar'. Ik zou het advies van FloortjeM opvolgen en het juridisch loket opbellen. Waar iedereen de 200 euro een fijn gebaar vindt, heb ik het idee dat wanneer iemand zo snel toegeeft en je een 'sussertje' geeft dat diegene ook wel weet dat er meer uit te halen valt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 12:49

DuoPenotti schreef:
Auto handel is gewoon rot handel.

Afgelopen week is mijn bijna 20 jarige yaris diesel weer door de apk gerold zonder kosten.

Maar ja diesel. En geen kilometers meer maken.
Plus een roverheid die er vanaf wil.
Ik betaal 1000 euro teveel belasting per jaar in vergelijking met een aygo (model vanaf 2015) bijvoorbeeld.

Maar dan lees je een topic als dit. Krijg er hele nare gevoelens van.
Een nieuwe kan bruintje niet trekken.
En met wat pech heb ik de 1000 die ik nu teveel betaal snel in onkosten van een voor mij nieuwe.

Afschrijving heb ik ook geen meer.
Alles wat ik koop heeft dat wel.

En dan lees ik hier maar een ton gelopen.
Dan zou ik ook verwachten dat de auto zonder problemen verder kan.

Dus hoe weet je wat betrouwbaar is?
Gewoon niet. Russisch roulette.

Ts sterkte.
Hopelijk word het fijn opgelost.
Want ook ik zou dit niet verwachten.

Herkenbaar, al is de mijne 15 jaar)
Wel even in de gaten houden of je nog in milieuzones mag rijden. Anders krijg je een boete thuis (via camerasysteem)
https://ad.doubleclick.net/ddm/clk/6149 ... 22155517;j

Nirvana_

Re: Auto gekocht. Met 6 weken, doorgebrande schakelaar en3 lekkages.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 14:03

Ik zou, als dit afgehandeld is, ook kijken naar huur auto's, zeker als het voor dit soort tripjes is. Ik huur regelmatig een bus voor werk, dusdanig vaak dat ik ook dacht kan ik niet beter gaan kopen. Maar ook al huur ik 20 dagen per jaar, 80 euro per dag - ik heb nu geen wegenbelasting, geen verzekering, geen apk, geen onderhoudskosten.

Mocht je een goedkopere segment auto willen kopen, je hebt blijkbaar contacten met een garage - gebruik hun! Laat hun mee kijken naar de auto die je wil kopen, of zet hun op zoektocht naar een geschikte auto voor jou.

Hoop dat je het naar tevredenheid kan oplossen!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 14:40

DuoPenotti schreef:
Auto handel is gewoon rot handel.

[knip]

En dan lees ik hier maar een ton gelopen.
Dan zou ik ook verwachten dat de auto zonder problemen verder kan.

[knip]

Ik gok zomaar even dat de problemen met de auto van TS met de lekkages niet komen door de km's maar door de leeftijd.
Kunststof, rubbertjes en ringetjes droogt in en begint (haar)scheurtjes te krijgen.
Dat geeft niet, maar als je een auto van die leeftijd koopt moet je wel even goed kijken wat er aan onderhoud gepleegd is, danwel het navragen of laten controleren.

En ander probleem wat nu de kop op kan gaan steken is slijtage door corrosie. Dat ondanks de weinige km's toch schokbrekers, remmerij of een wielophanging niet zo lekker meer is.

Maar goed, lastig en vervelend is het wel. Zeker omdat het voor TS ook van een beperkt budget moet.

Je eerste zin, volledig mee eens. Er is geen goed advies te geven. Een auto van 15 jaar met beperkte km's die altijd ieder jaar goed onderhouden is kan een prima aankoop zijn. Maar een auto van 5 jaar met 2 ton op de teller kan dat ook zijn, omdat die nog geen last gaat hebben van de boven beschreven slijtage door gewoon de leeftijd van de materialen. Maar beide kunnen ook de miskoop van de week zijn.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 14:51

Tja je moet soms echt geluk hebben met tweedehands autos.

Mijn zus heeft nu 3 maand geleden een tweedehands panda gekocht met nog geen 100.000nop de teller. Apk zat erbij. Week later wil ze de snelweg af en heeft de auto enorme moeite met remmen en stinkt enorm naar rubber. Gelukkig nog veilig terug gekomen en meteen Garage gebeld, ze mocht de volgende dag meteen komen, was toen iets van olie gelekt of iets. Kosteloos verholpen. Nog een week later rijd ze s avonds weg bij mc Donalds doen de lampen het beide niet meer, dus opnieuw gebeld en opnieuw kosteloos gerepareerd. Gelukkig was het toen wel een keer klaar en alles viel onder de garantie.

Wat ik zeg je moet geluk hebben, en een soort van betrouwbare garage en die zijn naar mijn idee schaars, zeker als je zelf weinig verstand van autos hebt want dat kunnen ze ruiken. Iemand met iets verstand mee laten kijken of meenemen kan echt verschil maken in mijn ervaring .

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 15:22

Pfoe, wij hebben vorig jaar een tweedehands redelijk jonge Volkswagen Passat gekocht (met 71.000 km op de teller) diesel omdat manlief erg veel km maakt.
Maar zo te lezen hebben we geluk gehad. Nou heeft manlief zelf ook wel wat verstand van auto's en heeft hem door zijn vaste garage ook nog laten nakijken binnen de garantieperiode.
Die noemde het gelukkig ook een ontzettend goede aankoop.
Hiervoor hebben we Audi's gehad. Ook goede betrouwbare auto's maar verschrikkelijk duur in onderhoud.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 07-07-25 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 15:24

Naast geluk toch ook een kwestie van nadenken? Ik heb mijn tweede tweedehands auto. Gewoon prima. Maar koop geen afgetrapte bak van meer dan 15 jaar oud en/of geen auto met meer dan een ton op de teller. En ik blijf erbij; koop bij een erkende garage met Bovag garantie.

Eerste tweedehands auto was 5 jaar oud, 32.000 km op de teller.
En die ik nu heb is 2 jaar oud met 18.000 km op de teller.

Beide bij een erkende Renault dealer gekocht. Het is ook gewoon echt een kwestie van nadenken en goed investeren in een auto.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 15:26

Met meer dan een ton op de teller hoeft echt geen probleem te zijn als de auto goed onderhouden is.
Sowieso gaat bijvoorbeeld een diesel veel meer kilometers mee en dan is een ton niet zoveel km.
Daarom willen wij ook altijd de complete achtergrond van de auto weten.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 15:28

Renee1991 schreef:
Heel eerlijk, officieel zou je kunnen zeggen dat dit bij verkoop een ondeugdelijk product was. Maar... Wij hebben een aantal jaar geleden een auto gekocht van 8000 euro met een verborgen gebrek, en dachten met rechtsbijstand sterk te staan. Helaas niet. Als je de auto niet bij een Bovag garage hebt gekocht, sta je helemaal niet zo sterk.
Ik weet niet wat je hebt betaald voor de auto en of die 200 euro realistisch is, maar mijn ervaring is inmiddels dat je ze weinig kunt maken en gewoon vette pech hebt.

Maar ik ben wel benieuwd naar die lekkages. Ik geloof nooit dat je lekkages aan carterpan, versnellingsbak én keerringen voor 300 euro kunt laten fixen.

Hier auto gekocht bij een Bovag garage 119.000 op de teller, 8.500 euro. Ze hebben wat kleine euvels kosteloos opgelost (piepende multiriem, bleek uiteindelijk poelie op de waterpomp te zijn maar daar is hij 5x voor terug geweest). Heb hem met veel plezier weer ingeruild zodra er 40.000 km bij stond want ik was het helemaal zat. Dus met Bovag garantie wil het ook niet zeggen dat je een top product hebt. In mijn geval wel dat ze kosteloos eea hebben opgelost.
Of nouja, niet alles, de airco ging kapot binnen de garantie. Ze hebben hem gevuld, toen deed hij het 2 weken, toen was de garantie klaar en toen deed hij het niet meer. Ze wilden ook niet meewerken. Kon ook nog betalen voor de analyse van een kapot onderdeel a 600 euro. Net na een jaar. Toen was ik het zat en heb ik hem ingeruild. Nooit meer die garage. Dus Bovag zegt niet altijd alles.
Boekjes zaten er bij, al het onderhoud was netjes uitgevoerd.. de remmen zouden als volgt komen en aangezien ik niet wist wat verder nog aan kosten en ik die auto niet (meer) vertrouwde, heb ik hem de deur uit gedaan en ingeruild voor eentje met 92.000 op de teller. Ook kans op kosten, maar net iets nieuwer. Hopelijk meer geluk.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 15:44

Cayenne schreef:
Pfoe, wij hebben vorig jaar een tweedehands redelijk jonge Volkswagen Passat gekocht (met 71.000 km op de teller) diesel omdat manlief erg veel km maakt.
Maar zo te lezen hebben we geluk gehad. Nou heeft manlief zelf ook wel wat verstand van auto's en heeft hem door zijn vaste garage ook nog laten nakijken binnen de garantieperiode.
Die noemde het gelukkig ook een ontzettend goede aankoop.
Hiervoor hebben we Audi's gehad. Ook goede betrouwbare auto's maar verschrikkelijk duur in onderhoud.

Maar wat heeft TS hieraan? :o

Met elk merk kun je pech hebben, al heb ik ook bepaalde merken die ik vermijd. Rijd zelf ook VW, een Polo, en ook daar kun je een vreselijke miskoop mee doen als je niet weet waar je op moet letten. Hij is inmiddels 21 jaar oud, dus ook zijn kwaaltjes, maar iig betrouwbaar motorisch. Maar ook daarvan kun je echt wel een doorgeroest barrel kopen als het tegenzit. En wat hierboven ook word gezegd - autohandel is rothandel. Heb ook een keer een verkoper gehad die mij een Opel Corsa C wilde verkopen die gewoon een doorgeroeste draagarm had. Als ik niet had gevraagd om hem op de brug te zetten was ik er ook zo mee weggereden. In de autohandel moet je er - helaas - gewoon niet vanuit gaan dat je met een eerlijke verkoper te maken hebt.

Ik zou ook gewoon het advies van FloortjeM opvolgen en het juridisch loket inschakelen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 15:56

Zertab schreef:
Naast geluk toch ook een kwestie van nadenken? Ik heb mijn tweede tweedehands auto. Gewoon prima. Maar koop geen afgetrapte bak van meer dan 15 jaar oud en/of geen auto met meer dan een ton op de teller. En ik blijf erbij; koop bij een erkende garage met Bovag garantie.

Beide bij een erkende Renault dealer gekocht. Het is ook gewoon echt een kwestie van nadenken en goed investeren in een auto.

Kwestie van nadenken... Wel makkelijk gezegd, weinig km's zegt niet altijd iets. Ik ken ze ook met weinig km's op de teller waarbij de v-snaar geknapt is, of waarbij het spruitstuk kapot was. Sta je dan met je 25k en 36k op de teller. Als het allemaal toch zo simpel was...

15 jaar oud is ook niet het equivalent van afgetrapt, dat lukt ook heel prima met een auto die nog geen 3 jaae oud is, bijvoorbeeld.

En zoals je kon lezen in de reactie van FloortjeM, is de BOVAG garantie een sigaar uit eigen doos, want die garantie heb je als consument sowieso, dus TS kan zich gewoon beroepen op de garantie in principe.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:01

Afgetrapte bakken van 15 jaar oud.. beetje een vooroordeel, die van mij was ook 16 jaar oud toen ik hem kocht, had 142dkm gelopen en enige wat ermee was, was dat de accu gaar was (heb ik vervangen) en een lekkage bij het achterlicht. Rijdt verder al jaren als een zonnetje met nu 197dkm op de teller, afgelopen augustus de distributieriem laten vervangen, vorig jaar zelf de volledige reminrichting aangepakt, banden zijn toen vervangen en hij is uitgelijnd, en een keer nieuwe bougies erin gedaan. That's it. Airco draait als een koelkast (11 graden volgens de laatste meting), nog nooit iets aan laten doen.

Renault is trouwens ook nou niet bepaald een merk wat ik als betrouwbaar zou wegschrijven.. :+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:06

Wat voor auto is het eigenlijk?

Die richtingaanwijzer kun je hun niet verwijten want die werkte gewoon toen je hem kocht. Ik ben ook wel benieuwd naar welk merk auto het is.

Auto's, vooral oude, lekken heel vaak. Alles wordt oud, pakkingen, keerringen enz. Ik zou dat voor 300 euro fixen en dan verder kijken. Het trillen had je kunnen weten als je de snelweg opgewekt bent. Maar ook dat is vaak maar een kleinigheidje. En nee, geen uitlijnen maar balanceren.

Vaak is het een beetje achterstallig onderhoud maar daarna zijn ze perfect.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:07

Ik zou het trillen van de pedalen zonder verder inzicht dan dit nou niet persé een kleinigheidje noemen.. trillen van het stuur à la, maar pedalen.. daar zou ik ook jeuk van krijgen :=

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:11

Goh, ik heb mijn Volkswagen Up! uit 2012 die voor 4.000 euro te koop stond eerst op de brug laten zetten alvorens ik over ging op koop. Gevraagd aan de verkoper (BOVAG Vakgarage) of mensen dat vaker doen. "Nee, nooit eigenlijk" was het antwoord. Maar goed, ik denk zomaar dat TS inmiddels een hoop heeft geleerd na aanschaf van haar eerste auto.

Vandaag 422 euro afgerekend voor een kleine beurt + APK. Dat was APK, oliewissel met filter, remvloeistof (voor- en achterkant), reparatie kapotte veer en werkplaatsuren. Helemaal niets geks. We geven het gewoon liever uit aan onze andere pk's denk ik.. :')

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 16:40

Dealer heeft aangegeven hem terug te nemen voor de oorspronkelijke aanschafprijs.

Reparatie kosten zijn dan aan mij.
Niet geheel wat ik heb voorgesteld.

Als het goed is word hij morgen door kennis meegenomen.
Ik heb hem gevraagd nog eens goed verder te kijken, en te testen. Wat hij ervan zegt.

Mocht hij hem wrl 100% veilig achter (na evt vervangen van een rem of uitlijnen) dan neem ik misschien m'n verlies.. ik weet het nog nier.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:41

Cayenne schreef:
Met meer dan een ton op de teller hoeft echt geen probleem te zijn als de auto goed onderhouden is.
Sowieso gaat bijvoorbeeld een diesel veel meer kilometers mee en dan is een ton niet zoveel km.
Daarom willen wij ook altijd de complete achtergrond van de auto weten.

Ja oké ik heb het over benzine auto's. Als het goed is kan je het rapport opvragen als je het kenteken hebt. Betaal je een paar euro voor.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:41

Welke reparatiekosten bedoelt de dealer?
Als hij hem terugneemt heb jij toch geen verdere kosten?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:42

_San87_ schreef:
Zertab schreef:

Kwestie van nadenken... Wel makkelijk gezegd, weinig km's zegt niet altijd iets. Ik ken ze ook met weinig km's op de teller waarbij de v-snaar geknapt is, of waarbij het spruitstuk kapot was. Sta je dan met je 25k en 36k op de teller. Als het allemaal toch zo simpel was...

15 jaar oud is ook niet het equivalent van afgetrapt, dat lukt ook heel prima met een auto die nog geen 3 jaae oud is, bijvoorbeeld.

En zoals je kon lezen in de reactie van FloortjeM, is de BOVAG garantie een sigaar uit eigen doos, want die garantie heb je als consument sowieso, dus TS kan zich gewoon beroepen op de garantie in principe.

Heel benieuwd dan wat het juridisch Loket hiervan gaat zeggen dan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:42

Goof schreef:

Ik snap hem ook even niet en vroeg mij hetzelfde af.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 16:44

DuoPenotti schreef:
Goof schreef:

Van alle lekkages.

Hij noemt in zijn bericht enkel de keerringen. Maar ik neem aan de lekkages in geheel :7

Dat ik hem "heel" terug breng. En dan de aanschafprijs terug krijg

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:53

Haha, zo werkt een terugname natuurlijk niet :')

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 16:55

Nee maar goed. Als die kennis de auto idd niet veilig acht en er .een issues zijn. Dan ben ik blij dat ik ervanaf kan zonder me schuldig te voelen naar een nieuwe eigenaar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:55

PaulSimonFan schreef:
DuoPenotti schreef:

Van alle lekkages.

Hij noemt in zijn bericht enkel de keerringen. Maar ik neem aan de lekkages in geheel :7

Dat ik hem "heel" terug breng. En dan de aanschafprijs terug krijg

Is hij op z'n pinda gevallen _O-?