Wat doe je aan in Kenia/Tanzania?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 19:10

Iets met wieltjes zou ik echt niet doen want die mag je gewoon door het gras en het zand gaan zeulen (jij of het personeel, voor beide poedersuiker).
Je hoeft echt geen afstanden te lopen met je spullen dus een backpack kan prima.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 19:12

Nyaleti schreef:
Iets met wieltjes zou ik echt niet doen want die mag je gewoon door het gras en het zand gaan zeulen (jij of het personeel, voor beide poedersuiker).
Je hoeft echt geen afstanden te lopen met je spullen dus een backpack kan prima.

Daar had ik nog helemaal niet over nagedacht inderdaad.

Fitzroy

Re: Wat doe je aan in Kenia/Tanzania?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 19:33

Is het zo primitief dan, bij de lodges of zitten jullie in tenten?
In de Lodge waar ik zat waren gewoon betonnen of houten paden. Daar kon je prima een koffer met wieltjes overheen rijden.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 19:44

We overnachten inderdaad wel in tenten. Ik zal zo even plaatjes laten zien hoe het eruit ziet. Ik heb er wel heel veel zin in! :j

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 20:06

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enkele voorbeelden van overnachtingen. Een stuk of 10 gaan zo. De andere overnachtingen gaan in hotel of lodges. Dus wel lekker kamperen. Wat ik nog het meest spannende vindt is mijn spastische darm. Ik kan wel 20 minuten op het toilet zitten en 1,5 wc rol nodig hebben.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 20:13

Leuk! Sawadee reizen zijn wel echt outdoor reizen. Ik zou dus toch nog eens kritisch naar je lijstje kleding kijken en ook naar het type stof van je kleding. Je wil spul wat degelijk is en ook snel droogt als je tussendoor even wat moet wassen. De tip van wasvellen mee kan ik alleen maar beamen, echt ideaal om zelf even een wasje te kunnen doen in de gootsteen op vakantie.

Ik zou overigens geen trui meenemen maar alleen een goed warm vest. Dan kun je werken met laagjes. Qua jas is mijn ervaring dat zo'n (nep) donsjasje die je kan opproppen tot een heel klein bolletje ook ideaal is voor dit soort reizen. Zeker in een open safariauto kan het heel koud worden is mijn ervaring.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 20:31

Het laatste wat je zegt laat me denken aan 'snachts nog een keer naar het toilet moeten. Zorg voor een hele goede zaklamp. Je telefoon heb je precies niks aan want dat schijnt niet ver genoeg. Maar in (sommige) parken kunnen snachts de wilde dieren gewoon het terrein op.

Van mijn campsite in Ngorongoro weet ik nog dat het helemaal unfenced was en we 'snachts een kudde buffels op bezoek hadden, in Sergenti hadden we lachende hyena's bij de ingang.

Tuurlijk is er bewaking maar je wilt zelf ook echt wel zien waar je heen loopt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 20:35

Als je aangeeft last te hebben van schurende dijen zou ik alle rokken thuis laten.
Ruime broek + legging geeft ook extra warmte als nodig.
En afgezien van sociale normen, de zonkracht daar is fors hoger dan hier, kleding geeft betere bescherming dan (enkel) smeren, voeg daar nog eens allerlei steekbeesten en mogelijk irriterende planten aan toe en lange kleding gaat je heel veel ellende schelen. Neem ook een hoed mee met redelijk ruime rand rondom, ook je oren kunnen verbranden (en later is dat zo'n plek waar je huidkanker krijgt door kwetsbaar en makkelijk vergeten te smeren plek). Idem, geen slippers (slangen, steentjes, stukjes plant en stof) en ook weer een stuk huid die zelden bloot is normaal gesproken en ook niet een plek die je verbrand wil hebben.

Het is niet voor niets dat vrijwel iedereen die daar al langer rondloopt goed bedekt is (en de schaduw opzoekt waar mogelijk). Je kan daar niet omgaan met de zon zoals je hier in Nederland doet, 52 graden noorderbreedte is nu eenmaal fors minder zonkracht dan rond de evenaar.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 20:42

Ik zie vesten die niet helemaal dicht zijn. Hou er rekening mee dat je daar dan alsnog kan verbranden. Heb je dat patroontje op je armen staan :+

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 21:25

tamary schreef:
Als je aangeeft last te hebben van schurende dijen zou ik alle rokken thuis laten.
Ruime broek + legging geeft ook extra warmte als nodig.
En afgezien van sociale normen, de zonkracht daar is fors hoger dan hier, kleding geeft betere bescherming dan (enkel) smeren, voeg daar nog eens allerlei steekbeesten en mogelijk irriterende planten aan toe en lange kleding gaat je heel veel ellende schelen. Neem ook een hoed mee met redelijk ruime rand rondom, ook je oren kunnen verbranden (en later is dat zo'n plek waar je huidkanker krijgt door kwetsbaar en makkelijk vergeten te smeren plek). Idem, geen slippers (slangen, steentjes, stukjes plant en stof) en ook weer een stuk huid die zelden bloot is normaal gesproken en ook niet een plek die je verbrand wil hebben.

Het is niet voor niets dat vrijwel iedereen die daar al langer rondloopt goed bedekt is (en de schaduw opzoekt waar mogelijk). Je kan daar niet omgaan met de zon zoals je hier in Nederland doet, 52 graden noorderbreedte is nu eenmaal fors minder zonkracht dan rond de evenaar.

Je hebt ook van dit dunne broekjes tegen het schuren. Ik vind ze ideaal, zeker die met een telefoonzakje :D https://www.hema.nl/dames/lingerie/bike ... 19865.html

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 22:46

Geen idee of er overal stroom is anders zo’n solar powerbank ?

En idd die vestjes met gaatjes e.d. zijn daar niet echt handig kun je beter een dun vestje en een fleece ofzo meenemen .

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 22:54

Wat voor outdoor broek zouden jullie mee nemen?

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 23:01

Slippers zou ik zeker doen, of iets als teva’s. Ik kom net terug van kamperen in Botswana. De volgende keer neem ik bij kamperen toch zo’n lange outdoor broek mee. Eentje die snel droogt, maar ook waar niet elke grasaar in blijft hangen. Denk ook aan tampons of maandverband, door de malariapillen kan je cyclus over de kop gaan. Volgende keer neem ik ook vochtige washandjes mee, je kruipt die tent in en dan heb je zwarte voeten van zand etc, zo fijn om schoon in je slaapzak te kruipen. Ik had een normaal washandje mee, maar na 2 dagen was die al afgeschreven.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 23:06

Emj_23 schreef:
Slippers zou ik zeker doen, of iets als teva’s. Ik kom net terug van kamperen in Botswana. De volgende keer neem ik bij kamperen toch zo’n lange outdoor broek mee. Eentje die snel droogt, maar ook waar niet elke grasaar in blijft hangen. Denk ook aan tampons of maandverband, door de malariapillen kan je cyclus over de kop gaan. Volgende keer neem ik ook vochtige washandjes mee, je kruipt die tent in en dan heb je zwarte voeten van zand etc, zo fijn om schoon in je slaapzak te kruipen. Ik had een normaal washandje mee, maar na 2 dagen was die al afgeschreven.

Ik heb net weer 2 broeken besteld. 1 afritsbroek en 1 normale outdoor broek.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 23:23

Je hebt ook droge wegwerp washandjes bij Kruidvat oa. Omdat ze droog zijn zijn ze stuk lichter dan vochtige. Met flesje water kan je ze natuurlijk zo nat maken.

Herfstblad schreef:

Gewoon een fijne wandelbroek met sneldrogende stof.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 23:29

Heb je al een koplampje? Echt doen hoor! En extra batterijen! Heb je extra accu’s voor je camera? Iets van prik weg crème? Heb je al een pet of hoed? Draag ik thuis zelden, maar in Afrika de hele dag. En in dat kader is een warm muts ook fijn. Nu was ik wat zuidelijker, maar muts hadden we allemaal nodig. En ook fijn op safari, zo’n neksjaal. Het heeft een naam, dunne stof, als een col om je nek, maar kan je omhoog trekken om stof uit je neus/mond te houden, of zelfs over je haar om dat warm/in de toom te houden. Iemand hier kan vast zeggen hoe dit heet. Zeker meenemen!

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 08:25

Bedoel je een Buff Emj_23?
Buff
Voorbeeldje van Bever, maar er zijn vast andere winkels die ze hebben. En wellicht ook andere merken.
Ik draag die altijd op de boot hier, ideaal! Geen verbrande nek etc meer!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 08:36

Herfstblad schreef:

Geen.
Je hebt echt genoeg aan een wandellegging en een nette lange broek (van een fijne stof zodat je daar eventueel ook in kan wandelen).
Ik denk dat je echt te moeilijk denkt.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 10:03

Goof schreef:
Herfstblad schreef:

Geen.
Je hebt echt genoeg aan een wandellegging en een nette lange broek (van een fijne stof zodat je daar eventueel ook in kan wandelen).
Ik denk dat je echt te moeilijk denkt.

Ik las namelijk een tip dat het snel drogend moet zijn. Dat staat niet specifiek op die wandelleging.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 10:05

Barramundi schreef:
Bedoel je een Buff Emj_23?
Buff
Voorbeeldje van Bever, maar er zijn vast andere winkels die ze hebben. En wellicht ook andere merken.
Ik draag die altijd op de boot hier, ideaal! Geen verbrande nek etc meer!

Ja, dit ken ik! Droeg ik op de Camino Santiago ook! Dan maakte ik hem eerst nat en dan over mijn hoofd en nek.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 10:08

Ik zou eerder een outdoorbroek meenemen dan een legging (maar beter nog beide). Ik weet niet welke legging het is, maar er wordt vaak los zittende kleding aangeraden, omdat muggen daar minder snel doorheen steken.

Aangezien het malarialanden zijn best verstandig.

Daarnaast zou ik zelf echt een stuk minder ondergoed meenemen. Neem een paar van die sneldrogende mee en was die 's avonds in de wasbak. Dan zijn ze de volgende ochtend wel weer droog.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 10:14

Travel_me schreef:
Ik zou eerder een outdoorbroek meenemen dan een legging (maar beter nog beide). Ik weet niet welke legging het is, maar er wordt vaak los zittende kleding aangeraden, omdat muggen daar minder snel doorheen steken.

Aangezien het malarialanden zijn best verstandig.

Daarnaast zou ik zelf echt een stuk minder ondergoed meenemen. Neem een paar van die sneldrogende mee en was die 's avonds in de wasbak. Dan zijn ze de volgende ochtend wel weer droog.

Dit zijn de wandellegingen en rok die ik thuis heb liggen:

https://www.decathlon.nl/p/wandelleggin ... 83&c=Blauw

https://www.anwb.nl/webwinkel/p/112631/ ... 4&cat=1331

https://www.anwb.nl/webwinkel/p/106015/ ... _color=494

https://www.scapino.nl/p/mountain-peak- ... wuEALw_wcB

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 11:41

Die 4 lijken me helemaal prima. Als je dit hebt zou ik niet van alles nog nieuw kopen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 11:45

Herfstblad schreef:
Ik las namelijk een tip dat het snel drogend moet zijn. Dat staat niet specifiek op die wandelleging.

Scheelt dat het die periode daar toch niet regent :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 13:13

Nyaleti schreef:
Herfstblad schreef:

Scheelt dat het die periode daar toch niet regent :D

Maar droog wassen is ook weer zo iets.... ;)