Dingen die je je afvraagt deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Foaly

Re: Dingen die je je afvraagt deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:37

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:38

Nibbit schreef:
Waarom is er nu een hitteplan, maar werd er vroeger gewoon gezegd; geniet van het zomerweer :D

Omdat er nog wel eens mensen onwel worden van het warme weer als ze niet goed opletten en we hebben besloten dat we dat toch wel vervelend vinden

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:58

Ik hou serieus m'n hart vast voor mijn buren. Beide longpatiënten, eentje nog herstellende van een longontsteking. Zitten de hele zomer al binnen omdat ze 22+ graden al niet trekken.

Ik wil morgen even langs lopen maar weet dan ook niet zo goed hoe ik kan helpen mochten ze het niet trekken. Geloof wel dat hun dochter nu thuis is, dat scheelt.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:01

Misschien langsgaan met een doos waterijsjes, een voetenbadje, een handventilatortje of zoiets?

Wij hadden nog een plafondventilator uit ons huurhuis, die was snel weg op Marktplaats :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:03

paars schreef:
rien10 schreef:
Als ik iets wil, iets koop, iets doe of onderneem, vraag ik mij af wat de impact op het milieu is en maak ik een bewuste keuze.
Wij drinken weinig frisdrank (cola, sinas, etc). Nu ons huishouden nog maar uit 2 personen bestaat, koop ik sinas, cola en ijsthee in halve liter flesjes of blikjes. Zo gooi ik nooit limonade weg. Maar wat is nu beter voor het milieu? Literflessen kopen en (soms meer dan) de helft weggooien of halve liter flessen of blikjes kopen en niets weggooien?

Beperk de keuze. Koop de ene keer de ene frisdrank en als die op is de andere.
Persoonlijk verdun ik het ook nog met water want ik vind het zelf vaak veel té intens qua smaak. Doe ongeveer 1/4 fris en 3/4 water. En over de datum…het komt echt wel op binnen een half jaar. Geen giga voorraad. De winkel mag het voor me bewaren tenzij in de aanbieding :+

Als ik ga aanlengen, heb ik nog meer over. Bovendien vind ik het niet te drinken.
De ene keer de cola kopen en de andere keer sinas heeft niet te maken met mijn vraag; beter liter flessen of kleinere verpakkingen kopen? De hoeveelheid voorraad heeft daar geen invloed op. Een liter fles of een 4-pak blikjes is een (zeer) kleine voorraad. Maar wat is beter voor het milieu?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:14

rien10 schreef:
Meliaforever schreef:
Werkt een tekenband voor honden/katten ook bij mensen? :')

Ja. We zijn tenslotte zoogdieren, nietwaar?

Ken je het boek "Het verrotte leven van Floortje Bloem"? Floortje was verslaafd aan van alles, woonde in een crackhol en droeg vlooienbanden om haar enkels tegen al het ongedierte in haar slaapplaats.
Dit is fictie uiteraard, maar Yvonne Keuls doet altijd gedegen onderzoek, dus dit zal wel voorgekomen zijn.

Het zal vast werken, maar ze zijn niet getest op mensen en niet bedoeld voor mensen. Dus of je jezelf aan onbekend risico wil blootstellen zou ik me toch afvragen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:15

De vraag is Werkt het? En het zal best werken.

Niet alles wat je je afvraagt hoeft in de praktijk gebracht te worden :D

Zo vraag ik me af hoe het zou voelen om uit een luchtballon te springen. Maar ik ga het niet doen want de gevolgen zijn nogal drastisch. En bloederig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:32

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:45

Bij ons in de buurt is een (hobby?)schapenhouder vrij dramatisch met van die grote sproeiers zijn weilanden aan het beregenen. Overdag, de hele dag door. Zijn landjes zijn lekker groen en grazig. De omliggende velden worden steeds bruiner.

Ik denk dat hij met grondwater beregent, ik geloof niet dat er een waterleiding ligt en/of dat iemand de waterprijs wil betalen voor de hele dag door sproeien. Afgezien van het feit dat ik me afvraag of je uberhaupt wel sproeien/beregenen nu, vraag ik me steeds af of je hiermee je buren niet dubbelop naait...

1. Jij beregent (onwettig?), de buren dus niet.
2. Door overdag te beregenen (met grondwater) zal er veel water verdampen? wat dus niet terug bij het grondwater terecht komt. Zou dit zo veel zijn dat het grondwaterpeil merkbaar daalt? In dat geval moeten de weitjes van de buren dus nóg dieper wortelen om bij het lagere water te komen.

Is dit een gedegen redenatie en is de beregenaar net zo'n zak hooi als ik me voorstel? Of is het waarschijnlijk dat dit anders in elkaar zit?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 14:24

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 23:18

rien10 schreef:
(knip)
beter liter flessen of kleinere verpakkingen kopen? De hoeveelheid voorraad heeft daar geen invloed op. Een liter fles of een 4-pak blikjes is een (zeer) kleine voorraad. Maar wat is beter voor het milieu?

Ik denk dat het maken van blik(jes) meer energie en grondstoffen kost dan een (PET)fles.
Sowieso heb je voor kleine verpakkingen meer materiaal nodig per liter. In die zin zullen kleine verpakkingen (ook van hetzelfde materiaal) altijd ongunstiger zijn.
Het is vanwege meer materiaal ook per liter zwaarder dus transport kost ook meer energie.

Voor het gemak gaan we ervan uit dat 1 liter frisdrank dezelfde milieu impact heeft.
De vraag is dan: weegt het niet weggooien van frisdrank op tegen het meerverbruik van materiaal en transport.

Aangezien frisdrank vooral water en suiker is en makkelijk afbreekbaar in de RWZI denk ik dat dit niet zo is.

Samengevat: ik denk dat literflessen en weggooien minder invloed op het milieu hebben dan blikjes en niet weggooien.

Dat gezegd hebbende, ik koop ook blikjes ipv liter flessen.
Omdat ik het stuitend vind om opzettelijk voedsel weg te gooien.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 23:21

Goede redenatie Roodvos. Misschien ga ik dan toch maar liter flessen kopen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 23:53

Indy,

Is het met zo'n grote haspel? Afhankelijk van hoe groot het perceel is, zijn die rustig 12+ uur bezig.
Hier beregenen we nu ook bijna klokje rond, zowel de weides voor de koeien als de akkers met maïs en bieten. Alleen snachts is niet haalbaar, dan is het ene al weer verdroogt voor je halverwege bent.

Hier water uit de put. Zie je ook niet vanaf straat maar er ligt een gigantisch leiding netwerk onder de grond. Waarom denk je dat hij onwettig sproeit? Dat oneindig sproeien tikt behoorlijk door kwa kosten dus lijkt me sterk dat ie het voor de fun doet.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 11:18

Vraagje over matrassen;

Voor de zijslapers, welk soort matras vinden jullie het beste? Ik slaap bijna altijd op mijn zij en ik draai ook veel in mijn slaap.

Ik heb een nieuw matras nodig en heb in de winkel een aantal getest, en gevoelsmatig ligt een schuim matras het lekkerst (t.o.v. een hard springveren matras), maar ik lees op internet veel reviews dat die schuimmatrassen toch sneller inzakken en rugklachten etc. geven.

Ook zouden schuimmattrassen warmer zijn en meer zweet absorberen, dat klinkt ook niet echt goed. Maar zo'n harder springverenmatras voelt als ik op mijn zij lig minder fijn.

Maar het belangrijkste is dat het voor lange termijn goed is, ik investeer liever in een matras waarvan ik geen klachten krijg, en liever ook niet wat in de zomer te warm is. Mijn woning/slaapkamer is ook vrij warm in de zomer dus dat helpt ook al niet mee.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 11:28

Ik heb een schuim matras. Een gecombineerd met veren en hardschuim, een alleen hardschuim. En ben een zijslaper/woeler. Dat bevalt eigenlijk het beste.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 12:48

ik heb me laten adviseren bij een matraswinkel, mijn matras is in ieder geval schuim. Ik heb er een topper op omdat ik anders een zere heup krijg (slaap op links, de enige mogelijke kant wegens zenuwpijn). Maar mijn echte redding is een glijlaken.
Afbeelding
Mijn man kreeg er eentje vanwege zijn ziekte en ik heb deze meteen nagemaakt zodat we extra hebben (want je krijgt er maar eentje en die dingen zijn vreselijk duur)

Hiermee kan je moeiteloos draaien in bed en opstaan gaat ook een stuk gemakkelijker.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 13:29

Waarom bij paardenmensen het verschil tussen mijn en dijn ver te zoeken is. Dingen die in de koelkast staan, worden opgegeten/gedronken. Ook dingen met naam zijn gewoon op, foetsie, weg.
Sporen, zwepen, dekens, van alles verdwijnt en is niet meer terug te vinden. Ice-vibes zijn geleend ( niet van mij ) en niet meer terug gebracht. En dan vraag ik me af: hoe dan? Dingen waar je naam niet op staat of gewoon niet van jou zijn, die laat je liggen. Zo moeilijk is het toch niet om met je vingers van andermans spullen af te blijven????

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 13:32

Jawel dat is heel moeilijk. Dat was in de jaren 90 al. Toen stond ik nog op pension.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 13:43

Ik heb Balsamico azijn in de koelkast staan. Is open sinds Januari '23 :')
Houdbaarheid is tot ergens in 2026.
Kan ik het nog gebruiken? Ik weet dat het lang goed is maar 1,5 jaar.. Zie niks staan van beperkt houdbaar na openen ofzo.
En het is natuurlijk donker spul dus kan ook niet zien wat er in drijft :+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 13:49

Heb je een alternatief dat je kan gebruiken? Zo ja, dan weggooien deze. :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 13:58

Misty12 schreef:
Waarom bij paardenmensen het verschil tussen mijn en dijn ver te zoeken is. Dingen die in de koelkast staan, worden opgegeten/gedronken. Ook dingen met naam zijn gewoon op, foetsie, weg.
Sporen, zwepen, dekens, van alles verdwijnt en is niet meer terug te vinden. Ice-vibes zijn geleend ( niet van mij ) en niet meer terug gebracht. En dan vraag ik me af: hoe dan? Dingen waar je naam niet op staat of gewoon niet van jou zijn, die laat je liggen. Zo moeilijk is het toch niet om met je vingers van andermans spullen af te blijven????

Dat is mens-eigen ben ik bang.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 13:59

Nyaleti schreef:
Ik heb Balsamico azijn in de koelkast staan. Is open sinds Januari '23 :')
Houdbaarheid is tot ergens in 2026.
Kan ik het nog gebruiken? Ik weet dat het lang goed is maar 1,5 jaar.. Zie niks staan van beperkt houdbaar na openen ofzo.
En het is natuurlijk donker spul dus kan ook niet zien wat er in drijft :+

Gewoon gebruiken, behalve dat de smaak misschien iets minder is gebeurt er echt niks met azijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 14:08

Bij twijfel eerst ruiken, dan een mini beetje proeven en even een dagje afwachten. Geen reactie een beetje meer proeven. Nog steeds geen reactie steeds een beetje meer tot de fles op is of je ziek wordt

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 14:23

Ja ik twijfel. Het is azijn maar ja, anderhalf jaar..
Maar vind het zo zonde om voor 1 gerecht een nieuwe fles te kopen. Want t feit dat deze er nog staat zegt genoeg over hoeveel wij het gebruiken :')

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 14:26

kan je niet beter gwn een mini-flesje halen? ik zou deze toch ook echt weggooien uit veiligheid