De app-er(b)ij - ik ben het zat!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 00:12

Suzanne F. schreef:
Ik heb er eerlijk gezegd niet zo’n moeite mee. Ik vind de meeste apps juist het leven makkelijker maken.

Als die dingen werken, gaat het inderdaad snel. Al heb ik ook af en toe veel tijd verprutst aan niet (logisch) werkende programma's, verdwenen wachtwoorden etc.

Iets wat nog niet genoemd is, is de privacy. Je neemt Big Brother mee in je broekzak. Of dat verstandig is, betwijfel ik, al staan hier ook verschillende apps op de telefoon.

En over de veiligheid van Wallet heb ik sowieso mijn twijfels. Ik denk dat ik deze er binnenkort van de telefoon afhaal.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 07:53

Oh ik deel deze ergenis!!

Laatst ook op vakantie. App moeten downloaden voor de menu's, roomservice, om te zien welke restaurants open waren en het entertainment programma te bekijken. Echt super irritant.... weer een app erbij! .... zodat ze lekker alles wat je doet kunnen tracken ofzo??

Sintara

Re: De app-er(b)ij - ik ben het zat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 08:11

Ik haat het ook, vooral om van die dingen die je misschien eens per jaar gebruikt. Rot op met je app :+

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 08:35

Oh ik ben het er helemaal mee eens. Je zou van je bank, van elke winkel waar je komt, allerhande overheidsdingen, om te parkeren, ... een app moeten hebben. Nee bedankt!

En dan nog het feit dat die per land verschillen. Heb ik een Hema app uit België, kom ik in Nederland en moet ik die overzetten naar Nederland of ik krijg een korting niet 8)7 .

Heb geen bankapp of payconiq of iets dergelijks en mis dat niet. Mijn collega's kijken wel vreemd als we samen gaan lunchen zijn, en ik aangeef dat ik savonds wel via overschrijving terugbetaal . En in de horeca is het ook wel vervelend als ze verwachten dat je via QR code bestelt en meteen betaalt. Maar krijg het altijd wel geregeld.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 09:16

Ik deel je frustraties hoor, maar het opschrijven van je wachtwoorden is écht heel erg onveilig.

Ja. Weer een app.

Maar écht ik raad je een wachtwoord manager aan. 1Password, Lastpass, Bitworden. Dan heb je je wachtwoorden gewoon altijd veilig bij je.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 09:52

Shiloh schreef:
Ik deel je frustraties hoor, maar het opschrijven van je wachtwoorden is écht heel erg onveilig.

Ja. Weer een app.

Maar écht ik raad je een wachtwoord manager aan. 1Password, Lastpass, Bitworden. Dan heb je je wachtwoorden gewoon altijd veilig bij je.

En door nu net offline te gaan met een aantal dingen denk ik tegenwoordiger veiliger uit te zijn. Internetcriminaliteit is in, inbreken is out. Bovendien is dat boekje mijn backup en ligt dat veilig opgeborgen, ik zeul er niet mee rond.

Oh en ik doe ook niet aan gezichtsherkenning of duimafdruk ingeven. Mijn biometrische gegevens zijn en blijven van mij.

Tancreda, zeer zeker dat: zo kan er gekeken worden wat het meeste aanspreekt bij de gasten, waar iedereen rondloopt op welke uren (bv op een cruiseschip ideaal voor crowdcontrol, of in een attractiepark)

Wat Senna zegt, privacy is ook een issue. Buiten de ergernis dat die dingen niet werken, heb je ook geen flauw benul wat er met je data gebeurt. Ik probeer soms de gebruiksvoorwaarden door te ploegen, maar moet vaak opgeven, de tekst is zo ellenlang, bijsluiters van medicatie zijn simpeler op te vouwen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 10:07

Op werk gebruiken we Afas, online inloggen, pasword in wachtwoord manager, maar je moet ook verifiëren via Authenticator. Dat kunt je wel poosje omzeilen door onthoud mij aan te klikken maar toch moet dat af en toe.

Prima, maar de Afas klantenservice/help zit weer achter een ander webadres met eigen inlog en jawel een eigen Authenticator.
Pfft....
Je uren kun je registreren in de pocket app met eigen ww, of via Insite, ik pak altijd insite want die app, tja...

Moet je soms zo'n warrig hoofd hebben en je telefoon vergeten. Dan kun je dus niet werken en kun je je telefoon gaan ophalen thuis.

Een app om te tanken met korting, ik start deze eerst op voordat ik mijn pas in de betaalautomaat stop want vaak duurt het even voor die app reageert.

Ziggo app, ook een enorme frustratie! In combi met chromecast een drama! Valt bij voorkeur precies uit tijdens spannende film of interessante docu. Moet soms de chromecast stroom eraf halen, app opnieuw opstarten , telefoon opnieuw opstarten etc. Bloedirritant! Nee mevrouw ligt niet aan onze wifi zegt Ziggo.
Waaraan dan wel?

En dan al die meldingen van apps, opzouten daarmee!
Als ik ze uit kan zetten dan doe ik dat.

Maar je moet dus altijd je telefoon bij je hebben anders word je wel beperkt in je dagelijks leven.

Ik vertik het overigens om te betalen met telefoon aan de kassa of contactloos met pinpas. Ik steek kaartje wel in de automaat en pincode.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 10:10

Hihi, ik voel me juist helemaal niet beperkt. Hoe meer ik hier lees hoe vrijer ik me voel, eigenlijk.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 10:15

Koper schreef:
Hihi, ik voel me juist helemaal niet beperkt. Hoe meer ik hier lees hoe vrijer ik me voel, eigenlijk.

Precies! :D

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 10:16

Ik word 28 en ik begrijp de frustratie. Of zo twee-staps verificatie en dan moet je nog een Authenticator app downloaden. Schiet mij maar lek hoor.

Wat wel handig was, de app voor concerttickets van Eventim vorig jaar bij het Taylor Swift concert in Gelsenkirchen. Dat was wel echt handig!

pipsqueak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 11:29

Vreselijk al die apps...

Ik hoop dat er binnen nu en 20 jaar ofzo het besef komt dat we dit allemaal niet nodig hebben en dat we weer een tandje lager kunnen op dit gebied. Aan de andere kant ben ik wel eens bang dat er geen weg meer terug is.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 11:40

Ik vind het ook verschrikkelijk. Niet alleen dat, ik vind het ronduit kwalijk. Vooral ook omdat "voor alles een app" tegenwoordig vooral wordt gebruikt om de tracken. Dan weten ze net beter hoe ze je oliebol kunnen verkopen. Niet dat ze dat even heel duidelijk vermelden wanneer ze je die apps door de strot proberen te drukken (wat die winkelmedewerkers waarschijnlijk niet eens echt weten, want dat zijn scholieren die gewoon bij willen verdienen). En nu kun je bij de Lidl hier dus al niet eens meer zegeltjes sparen voor acties zonder app. Wil je sparen voor wat leuks? Mag alleen als je je privacy opgeeft...

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 12:05

En je kan die zegeltjes niet meer uitdelen aan mensen zonder app. Of zeggen dat je toch nog papieren zegeltjes wil ook al heb je de app.

De belgische carrefour maakte het nog bonter met de jaarlijkse eindejaarsactie met zegeltjes plakken, die kwam zonder uitleg in de app EN die heeft niet eens een ruilfunctie. Ik maak graag minderbedeelden blij, maar dat wordt zo onmogelijk.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 12:08

Ik doe geen zegels, geen klantenkaarten, geen winkel apps, niets van dat gedoe.

Laat mij maar gewoon simpel mijn spullen uit de winkel halen en afrekenen.
Meestal 'gewoon' pin. Maar graag ook nog de optie om cash te betalen als mij dat zo eens uit komt...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 12:10

Het enige waar ik uitzondering voor maak is de fysieke klantenkaart met boodschappen doen in frankrijk. Ik ben er inmiddels achter dat je daarop geld spaart en je met die kaart ook fysiek in de winkel kunt betalen met wat je gespaard hebt :D dat loopt best lekker op heb ik gemerkt. Ruim 22 euro in 10 maanden bijvoorbeeld. Boodschappen doe ik toch dus een keer met korting winkelen is wel leuk :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 12:36

Shiloh schreef:

Ja. Weer een app.

Ik vind wachtwoorden online bewaren onveiliger dan in een boekje bij me thuis die ergens tussen mijn rotzooi ligt en niet herkenbaar is.
Voor je hier binnen bent en die gevonden hebt.........

Qua apps vul ik bijna nergens mijn volledige naam in, ik heb lokatie altijd uit staan of alleen tijdelijk aan, net als bluetooth.

En zoals gezegd met de apps zelf niet per se moeite. Maar wel moeite als ze websites gaan vervangen. Ik schrok wel echt dat bijv een apotheek je geen keus geeft.

Bij de supermarkt en bouwmarkt of bijv een welkoop is het echt een keus. Ik krijg bijv bij de Gamma en Welkoop punten die ik weleens heb gebruikt. Maar het is geen verplichting. Kan ook de kortingen en spaarpunten niet nemen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 16:19

Ik was deze nog vergeten: de uitvaart-app

Ik maak geen grapje mensen, de begrafenisondernemer van mijn oma stuurde mij een factuur, via mail die ik protesteerde, na hoop gehannes bleek hij me een oude versie gestuurd te hebben, en toen kreeg ik als uitleg "ja, ik dacht dat u op uw profiel in de app keek" (dat maken ze blijkbaar automatisch voor je aan bij boeken uitvaart en daar zitten dan alle data, offertes, rouwbrief, condoleances etc in). Je kan het ook gewoon online inkijken, maar hey, je stuurt mij een mail met een bijlage, dan is het logisch dat ik daarnaar kijk en niet op 1 of andere link ga duwen in je tekst.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:01

Als we toch bezig zijn... mijn telefoon wilde een update en dan veranderen er toch weer allerlei dingen die je opnieuw moet leren. En de tekst en icoontjes zijn kleiner gemaakt, dus minder goed te lezen zodra je op leesbrilwaardige leeftijd bent (en dat ben ik ineens...) of om andere reden grotere tekst nodig hebt. Het zijn van die kleine dingen de steeds opnieuw mensen buitensluiten, niet 1x maar steeds weer. Wat gisteren nog voldeed, is nu ineens lastig. Dat gebrek aan stabiliteit is heel vervelend.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:26

Wat heb je dit goed opgeschreven! Want des ergenis deel ik inderdaad ook wel… je wordt gewoon met alles verplicht

Eigenlijk is dat toch best gek hé? Ik vraag mij ook af wat er toch allemaal met die gegevens gebeurd achter de schermen?!

Om nog maar te zwijgen over de ogen die steeds slechter worden ( denk ik) vanwege al die schermpjes en schermtijd…
Soms wil ik geen telefoon hebben, maar heb ik hem toch nodig op het werk bijvoorbeeld…

Collega had telefoon vergeten mee te nemen naar het werk en kon niet eens rapporteren ( werken in de zorg) das toch raar! Ze had de Authenticator app nodig