Zelfscan supermarkt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: Zelfscan supermarkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 05:43

Ik doe hooguit 2x per week boodschappen. De zelfscan mag je enkel gebruiken als je minder dan 10 producten hebt bij de supermarkten hier in de omgeving ivm het vele jatten. Ik had ze toen net ontdekt en was er dus ook vlot weer klaar mee. Ik ga langs de kassa en zet het strategisch op de band en zo de tas in.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 07:08

Heerlijk die handscanner, kan ik mooi onderweg door de winkel alles in de juiste tas sorteren, zware dingen vast onderop etc. Aan een gewone kassa vond ik dat veel te onhandig.
En de zelfscan is ook altijd vrij bij ons, ben je zo weer weg. Zelfs met controle ben ik sneller klaar dan wachten bij een normale kassa.
Praatjes met cassiere deed ik toch al nooit behalve een ‘goedemorgen, dankjewel, fijne dag’.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 07:16

dierenfan schreef:
Ik doe hooguit 2x per week boodschappen. De zelfscan mag je enkel gebruiken als je minder dan 10 producten hebt bij de supermarkten hier in de omgeving ivm het vele jatten. Ik had ze toen net ontdekt en was er dus ook vlot weer klaar mee. Ik ga langs de kassa en zet het strategisch op de band en zo de tas in.

Dit is zo als je echt aan de kassa zelf aan het scannen bent.
Niet als je met een handscanner de winkel rond loopt.
Tenminste hier niet.

Hier 1 keer in de week boodschappen, dus wagen vol.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 07:48

Ik ga naar de Aldi en daar is enkel een cassiere. Als ik eens naar een andere winkel hangt het af van de bui dat ik in ben. Heb ik haast en ben ik snel de winkel in gesprongen voor een paar items vaak zelfscan maar als ik tijd heb vind ik de luxe van een kassabediening wel fijn. Gewoon alles op de band en dan op het einde wordt het aangegeven dat ik het in mijn tas kan doen. Ik leg alles wel enigszins strategisch op de band.

Bij de zelfscan vind ik het met een volle mand wel vaak gedoe want ik pak bv eerst een kg appels en dle liggen onderin mijn mandje dus dan klopt de volgorde niet met uithalen en in mijn tas pakken etc.

Aan de kassa heb ik geen hekel aan oude mensen die het wat moeilijk hebben maar wel aan mensen (jong of oud, meestal dames) die intens op de cassiere haar vingers gaan kijken en niets doen, als het bedrag gezegd wordt pas de portemonnee uit de krochten van een tas gaan opdiepen, daarna de portemonnee uitgebreid terugsteken op de juiste plaats en dan pas beginnen met hun tas in te pakken.
Je weet al vanaf het moment dat je boodschappen op de band liggen dat je moet betalen dus zorg dat je je portemonnee bij de hand hebt en de tas klaar staat in plaats van verrast te zijn dat er nog betaald moet worden :Y)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 07:51

Wat maakt een paar minuten wachten nu uit? Vanwaar altijd haast, snel, vlug enz? Even een momentje niets hoeven is ook fijn toch?

Ik ben een trage boodschapper en waarschijnlijk de nachtmerrie van veelvan jullie. Ik sta lang voor een schap, moet alles lezen en met inpakken ben ik heel traag. Anders val ik om. :+ maar dat is me niet aan te zien :n

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 07:54

Ik boycot de zelfscan kassa’s uit principe. Allereerst heeft de jeugd van alle generaties een bijbaantje gehad in de supermarkt en ik vind dat bezuinigen over de rug van mensen niet oké als je de monsterlijke winsten van de ketens ziet.

Maar wat ik nog belangrijker vind is dat ik er stress van krijg. Je moet zelf een handeling verrichten waar je geen instructie voor hebt gehad of vanuit je functie verantwoordelijkheid over hebt maar als er iets mis gaat dan wordt je behandeld als crimineel met een goede kans voor een boete en een strafblad terwijl het gewoon je beste intentie was om gewoon je boodschappen te betalen van je zuurverdiende (ja ook contant geld is een wettig betaalmiddel en bij lange na niet altijd zwart) geld. Bij ons in het dorp heeft een mevrouw een boete gekregen, een jaar lang een winkelverbod en een strafblad omdat er iets mis was gegaan met scannen. Ze had te veel gepakt/gescand, er 1 uit gehaald maar ipv dat er 1 product was uitgehaald was per ongeluk de hele regel gewist dus had ze dat product wat ze wel wilde houden gestolen zonder het te weten. Dit was helemaal in het begin van de opkomst van de zelfscan maar ik ben dit nooit vergeten.

De enkele keren dat ik de zelfscan heb gebruikt heb ik werkelijk elke keer controle gehad (lang wachten) en ik voel me dan net een klein kind. Ik doe het niet.. ik pleur mijn boodschapjes netjes op de band, en betaal het bedrag dat mij gezegd wordt. De verantwoordelijkheid daartussen ligt bij de persoon die achter de kassa zit.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 07:56

karuna schreef:
Wat maakt een paar minuten wachten nu uit? Vanwaar altijd haast, snel, vlug enz? Even een momentje niets hoeven is ook fijn toch?

Omdat niet iedereen de supermarkt een prettige omgeving vindt. Boodschappen doen is een klus voor mij, die doe ik omdat het moet en niet om eens heerlijk te staan recreeren. Bovendien hebben de meeste mensen meer te doen op een dag, werken, kinderen, etc...

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 07:56

Wat Mars zegt, ik kom niet voor de lol in een winkel, dus ik breng liever 5 minuten extra op mijn bank door dan daar.
Sommige mensen kunnen ook "onthaasten" als ze voor de brug staan met de auto, dat kan ik ook echt niet, ik zit me dan helemaal op te vreten. Gewoon een ander type persoon denk ik.

Het komt ook altijd slecht uit, dan heb je al weinig tijd, moet je nog net even 1 ingrediënt halen en sta je achter een omaatje met boodschappen voor een weeshuis, bij een caissière die net wordt ingewerkt aan een kassa die om de haverklap vastloopt :')

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:06

Ik ben nog nooit behandeld als een crimineel, nog nooit een boete gehad en toch, in de jaren dat de zelfscan nu bij onze supermarkten bestaat, wel eens "gesnapt" op het vergeten te scannen van 1 boodschap.

Dan moeten ze mijn hele tas controleren (terecht) en reken ik daarna gewoon af. En de volgende keer dat ik daar kom, ben ik weer aan de beurt voor een controle en dan is alles weer ok.

Pas een keer samen met mijn partner aan het boodschappen doen en ik had de scanner en we zochten beide de boodschappen bij elkaar.
Blijkbaar heeft mijn man de zak chip in de tas gedaan, zonder te scannen.
Bij de steekproef was dat het eerste artikel, want die lag bovenop.
Nou, dan snapt zo'n controleur ook wel dat we dat niet expres gedaan hebben, want dan had die zak chips niet bovenop in de tas gelegen natuurlijk.

Dus nee, mijn ervaring is ook wanneer ik eens iets vergeten ben te scannen, ik gewoon vriendelijk behandeld word en er verder niets aan de hand is, behalve dat ik dan uiteraard ál mijn boodschappen afreken, inclusief het vergeten artikel.

Ik vind winkels zonder handscanner wel irritant, want dan kun je niet al winkelend je tas in pakken en afrekenen en door.

Maar juist de winkels met handscanner vind ik ideaal, omdat ik in principe alles dan maar 1x in mijn handen heb en het meteen in mijn tas heb, in plaats van 3x, eerst in de kar, dan op de band, daarna van de band in mijn tas, voor ik de winkel uit ben.

Dat heeft niet met haast te maken, maar zo'n leuke bezigheid vind ik boodschappen doen ook weer niet (maar bestellen en thuis laten bezorgen werkt ook niet, want dat doen de slager en groenteboer niet en daar komt de hoofdmoot van mijn boodschappen vandaan, bij de super alleen het hoognodige).

Dus ja, als ik zo efficiënt mogelijk door de supermarkt heen kan en er snel weer uit kan zijn, blijft er meer tijd over voor iets waar ik energie van krijg i.p.v. dat het me energie kost.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:07

Het hangt van de supermarkt af en hoeveel ik heb of ik voor de kassa kies of voor de zelfscan. Als ik alleen 's morgens een broodje van de Lidl moet afrekenen en er is een hele club van de bejaardenopvang bij de kassa, dan kies ik voor zelfscan. Maar als ik naar Plus ga (waar ik de koopzegels van spaar), dan wacht ik bij de kassa. Niet alleen vind ik de kassa fijner, maar ik spaar ook nog de papieren zegels. Ik hou helemaal niet van dat digitale gedoe, maar bij de zelfscan krijg je geen papieren zegels meer bij ons. Dus wacht ik netjes op mijn beurt bij de kassa. :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:09

In de auto kan ik bij wijze van ook onthaasten voor het spoor.
Maar ik let wel op wanneer het groen is ik de auto nog niet met een handzwengel aan de gang moet brengen alvorens het groen is voordat ik aanrij. Echt, wat mensen nog allemaal moeten doen als het groen is mij een raadsel.
Daar erger ik mij dan ook aan. Niet omdat ik haast heb, want bijna bij elke afspraak zit ik nog tien minuten in de auto omdat ik anders veel te vroeg ben....
Maar je neemt deel aan het verkeer, let dan op.

En in de winkel, ik heb geen haast.
Maar ik vind de winkel slopend voor mijn energie.
Al dat licht, geluid, mensen, ik wil daar weg, zo snel als kan.
En ja een treuzel aan de kassa die het kleingeld uit gaat liggen zoeken.... tasje inpakken in laag tempo.

Heerlijk die zelfscanner :D

Voor ieder wat wils dus :j

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:15

Mars schreef:
karuna schreef:

Omdat niet iedereen de supermarkt een prettige omgeving vindt. Boodschappen doen is een klus voor mij, die doe ik omdat het moet en niet om eens heerlijk te staan recreeren. Bovendien hebben de meeste mensen meer te doen op een dag, werken, kinderen, etc...

Hier ook. Ik heb een hekel aan boodschappen doen, heb met full time werk, huishouden en paard meer te doen op een dag, dus boodschappen zo snel mogelijk. Daarom samen met mijn man, allebei die kar volgooien en zo snel mogelijk weer weg :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:18

karuna schreef:

Ik ben een trage boodschapper en waarschijnlijk de nachtmerrie van veelvan jullie. Ik sta lang voor een schap, moet alles lezen en met inpakken ben ik heel traag. Anders val ik om. :+ maar dat is me niet aan te zien :n

Dat momentje niks doen, doe ik liever thuis nadat ik met de handscanner binnen een half uurtje mijn boodschappen voor de week heb gedaan :).

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:30

Sinds ik ben verhuisd ga ik naar een andere supermarkt en daar is geen zelfscan.. Vind het gewoon irritant, die boodschappen heb je 2x extra in handen tov de zelfscan.. Dus ja, I love zelfscan, misschien toch eens een andere supermarkt opzoeken, maar Nettorama is toch wel goedkoper voor de merkproducten dan bijvoorbeeld de AH. Ga ook nog wel naar de Lidl, maar ook daar dus geen zelfscan..

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:34

En de mensen die korting willen omdat ze zelf afrekenen.. Hoe dan?! :+ De kosten van een caissière zijn maar een fractie van de prijs die je voor je boodschappen betaalt, daarbij loopt er ook gewoon iemand op het zelfscanplein voor de controles en die kassa's moeten toch ook betaald worden? Het is toch vooral een voordeel voor jezelf van veel sneller klaar zijn bij het afrekenen dan via de normale kassa..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:38

Waarom wil ik snel weg? Omdat de winkel niet perse mijn favoriete plek is. Ik kan er soms gewoon heel slecht tegen. En idd dat bij de kassa al snel mensen te ver in mijn persoonlijke ruimte konen kan ik niet goed hebben. Bij de Aldi geen zelfscan meer. Dat komt omdat ze het kassapersoneel ook verantwoordelijk hadden gemaakt voor de controles. Dat was geen doen dus nu is er weer een band terug en de scans weg. Ik kom daar voor de weekboodschappen dus kar vol en dan is de kassa wel handiger. Maar, vroeg op de zaterdag zodat het nog lekker rustig is en mijn batterij opgeladen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:40

Ik doe m'n boodschappen meestal na een dag werk. Dan wil ik gewoon zo snel mogelijk naar huis. Echt heel irritant als je dan iemand voor je hebt die dan eerst al de boodschappen rustig gaat inpakken en sorteren voordat er betaalt wordt. En schijt hebben aan de rij en caissière die mogen wachten tot de portemonnee eens gepakt gaat worden.

Bij de zelfscan heb ik echt 0 irritatie

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:40

_San87_ schreef:
karuna schreef:

Dat momentje niks doen, doe ik liever thuis nadat ik met de handscanner binnen een half uurtje mijn boodschappen voor de week heb gedaan :).

Een half uur voor je weekboodschappen?
Ren jij door die winkel met je wagen? ;)

Nee gekheid, ik reken altijd op bijna een uur voor mijn weekboodschappen.
Neem ook mijn tijd en als ik controle krijg bij de kassa, is dat maar zo.
Ik krijg dan wel eens een sorry voor het ongemak van de controleur, maar zij doet ook gewoon haar werk. Daar hoeft ze geen sorry voor te zeggen, zeg ik altijd maar.

Ik win hoe dan ook tijd door de zelfscan te gebruiken, anders was het denk ik wel 1,5 uur per keer :+.
Ach ja, vind ik het leuk? Nee, zeer zeker niet. Het is een noodzakelijk kwaad, dus doe ik het er maar mee.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:47

Ik heb een gruwelijke hekel aan zelfscan kassa,s , en gebruik het dan ook zelden .
Als je bij de zelfscan 2 "oppassers" hebt staan , kun je net zo goed er twee kassa,s neer zetten .
De zeldene keer dat ik het gebruik , is er een leeftijds of andere controle .
Eh nee , voor mij hoeft het niet .

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:48

Een uur voor je boodschappen? Hoe dan? :+ Maximaal een half uur sta ik weer buiten en dan vlieg ik echt niet de winkel door :n

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:52

_Nancy schreef:
_San87_ schreef:

Een half uur voor je weekboodschappen?
Ren jij door die winkel met je wagen? ;)

Nee gekheid, ik reken altijd op bijna een uur voor mijn weekboodschappen.
Neem ook mijn tijd en als ik controle krijg bij de kassa, is dat maar zo.
Ik krijg dan wel eens een sorry voor het ongemak van de controleur, maar zij doet ook gewoon haar werk. Daar hoeft ze geen sorry voor te zeggen, zeg ik altijd maar.

Ik win hoe dan ook tijd door de zelfscan te gebruiken, anders was het denk ik wel 1,5 uur per keer :+.
Ach ja, vind ik het leuk? Nee, zeer zeker niet. Het is een noodzakelijk kwaad, dus doe ik het er maar mee.

Nee hoor, ik wandel gewoon rustig door de winkel.

Ik hoef wel voor maar twee personen boodschappen te doen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:53

Chickyy schreef:
En de mensen die korting willen omdat ze zelf afrekenen.. Hoe dan?! :+ De kosten van een caissière zijn maar een fractie van de prijs die je voor je boodschappen betaalt, daarbij loopt er ook gewoon iemand op het zelfscanplein voor de controles en die kassa's moeten toch ook betaald worden? Het is toch vooral een voordeel voor jezelf van veel sneller klaar zijn bij het afrekenen dan via de normale kassa..

En daarbij, als er minder personeel betaald moet worden van die boodschappen kunnen ze in theorie ook weer goedkoper worden :7

Ik ben een keer een hele gang vergeten te scannen, was echt alle frisdrank bij elkaar. Moest ik alsnog naar de kassa om alles te scannen. Ik bleek 5 producten vergeten te zijn oid. Ze waren gewoon vriendelijk en behandelden me helemaal niet als crimineel. Heb het totaal niet negatief beleefd ook, oliebol happens, je vergeet wat, duurt 't wat langer, hop scannen en door. Ik zou echt niet meer willen zonder (hand)zelfscan, zou voor mij echt reden zijn om een andere supermarkt te zoeken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:57

Zelfscankassa is voor mij niet meer dan een simpele bezuinigingsmaatregel vanuit de supermarkt. Bij de Ap in de wijk van mijn ouders hebben ze nog maar 1 bemande kassa.
De bemande kassa heeft soms ook wel een sociale functie. Zo vertelde de caissiére dat er een vrouw die wij kennen heel erg achteruit is gegaan omdat wij met die persoon boodschappen gingen doen.

Ik bestel mijn boodschappen, als ik even in de winkel moet zijn dan pak ik vrijwel altijd de zelfscan omdat ik snel weg wil zijn. Ook zit de caissiére vaak nog met de voorganger te praten ipv dat ze haar aandacht bij mij houd.

Of als er een ander zit ga ik bij de mensenkassa afrekenen.
Het is voor mij wie er achter de kassa zit.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 09:01

Alleen als er weinig mensen bij een kassa staan, of als ik alleen contant geld bij mij heb, ga ik naar een kassa, anders meteen de zelfscan, heerlijk dat ze dat uitgevonden hebben, ik hoef geen praatjes met vreemde mensen, die heb ik echt niets te vertellen of ben ook niet in hun verhalen geinteresseerd, zie je toch nooit meer daarna, dus laat mij maar met rust..
En dat getreuzel bij kassá echt vréselijk, echt hoor, gá door gewoon...boodschappen doen is ook echt zo snel mogelijk weer buiten staan..
Uit eten gaan we nooit, maar dat vind ik dan ook weer heel anders als boodschappen afrekenen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 09:10

Koper schreef:
BeFunny schreef:
Ja ik had dat bij Lidl een keer ik reken daar altijd contant af. Maar die keer daar bij de zelfscanner. Ze hebben alles nagekeken voelde me net een crimineel dacht de heletijd "als ik maar niks ben vergeten te scannen" de manier waarop ze keken was ook echt alsof ze dachten te weten dat ik iets bewust niet had gescand naar God dank was ik niks vergeten. Was wel zo dat ik sindsdien nog maar zelden bij die Lidl kom maar dan naar de Hoogvliet ernaast ga. Want ik voelde me iig niet zo gewenst als klant.

Da's wel typisch Lidl. Had eens onder andere een prei gehaald bij de supermarkt waar ik de meeste boodschappen doe, daar kon ik een ander ingrediënt niet vinden en daarom ging ik nog even naar de Lidl. Werd ik me daar toch vuil aangekeken omdat die prei met wat blaadjes uit mijn tas stak, en of ik het bonnetje nog had?

Kom óp. Als ik wat zou willen jatten ga ik toch geen risico lopen om gepakt te worden met een prei? :')

Nou idd.
Maar ik liep als een kip zonder kop beetje aangeslagen omdat ik slecht nieuws had gehad dus vonden misschien dat ik anders dan anders boodschappen deed. En ik was steeds met mobiel bezig iedereen wilde sterkte wensen. Maar dan kun je toch gewoon controleren en niet zo dat je iemand al verdenkt.