Noeps schreef:Mauve7 schreef:[quote="Wranglerbutt"
Ik zou graag een regenwaterreservoir (voor toiletspoelen/ wasmachine?) onder mijn tuintje laten leggen, maar dat is helaas logistiek gezien zo goed als onmogelijk
[/quote
Bij ons zou het evt wel kunnen, ik ben benieuwd hoeveel liter opslagtank nodig is voor toilet. Maar het plaatsen van een tank is één ding, het aansluiten op toilet en pompsysteem (?) is een tweede.
Hieronder ons verbruik tov gemiddeld verbruik, dit vind ik geeneens zo slecht aangezien de paarden ook redelijk wat liters op een dag wegdrinken.
[ Afbeelding ]
Wij hebben bij de bouw van ons huis een tank van 5000 liter water laten plaatsen, hier zijn de toiletten+wasmachine+buitenkraan op aangesloten. De tank is inmiddels leeg*, ik hoop op flink wat regen maar de weerberichten zijn wat dat betreft niet zo best. Ik zal eens nagaan wat het drinkwaterverbruik van ons eerste jaar in dit huis was.
*hij vult onder een bepaald peil automatisch aan met drinkwater zodat we wel altijd kunnen doorspoelen en wassen.
Net gekeken, we wonen er precies een jaar: ~70 m3 voor een gezin van vier. En dan hebben we ook nog wel de tuin (in aanleg) ook nog wel eens moeten sproeien met drinkwater, al met al zo’n 700m2 oppervlakte aan gras en jonge beplanting. Ik hoop dat het verbruik de komende jaren nog wat daalt maar ik vrees voor het moment dat de kleintjes pubers worden en zich lang gaan opsluiten in de douche

@Wranglerbutt, er zijn ook reservoirs in de vorm van grote zakken die je in je kruipruimte kan laten plaatsen. Maar dan heb je alsnog wel flink wat aanpassingen en splitsing van leidingwerk nodig. Wij hebben twee onafhankelijke waterleidingsystemen, die van de wastafels/keuken/douche/vaatwasser en die van regentank naar toilet-buitenkraan-wasmachine.