Hoeveel water verbruiken jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:44

Noeps schreef:
Mauve7 schreef:
[quote="Wranglerbutt"
Ik zou graag een regenwaterreservoir (voor toiletspoelen/ wasmachine?) onder mijn tuintje laten leggen, maar dat is helaas logistiek gezien zo goed als onmogelijk :n
[/quote

Bij ons zou het evt wel kunnen, ik ben benieuwd hoeveel liter opslagtank nodig is voor toilet. Maar het plaatsen van een tank is één ding, het aansluiten op toilet en pompsysteem (?) is een tweede.

Hieronder ons verbruik tov gemiddeld verbruik, dit vind ik geeneens zo slecht aangezien de paarden ook redelijk wat liters op een dag wegdrinken.
[ Afbeelding ]

Wij hebben bij de bouw van ons huis een tank van 5000 liter water laten plaatsen, hier zijn de toiletten+wasmachine+buitenkraan op aangesloten. De tank is inmiddels leeg*, ik hoop op flink wat regen maar de weerberichten zijn wat dat betreft niet zo best. Ik zal eens nagaan wat het drinkwaterverbruik van ons eerste jaar in dit huis was.

*hij vult onder een bepaald peil automatisch aan met drinkwater zodat we wel altijd kunnen doorspoelen en wassen.

Net gekeken, we wonen er precies een jaar: ~70 m3 voor een gezin van vier. En dan hebben we ook nog wel de tuin (in aanleg) ook nog wel eens moeten sproeien met drinkwater, al met al zo’n 700m2 oppervlakte aan gras en jonge beplanting. Ik hoop dat het verbruik de komende jaren nog wat daalt maar ik vrees voor het moment dat de kleintjes pubers worden en zich lang gaan opsluiten in de douche }:0

@Wranglerbutt, er zijn ook reservoirs in de vorm van grote zakken die je in je kruipruimte kan laten plaatsen. Maar dan heb je alsnog wel flink wat aanpassingen en splitsing van leidingwerk nodig. Wij hebben twee onafhankelijke waterleidingsystemen, die van de wastafels/keuken/douche/vaatwasser en die van regentank naar toilet-buitenkraan-wasmachine.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:58

Afgelopen jaar 84m3 met twee personen, twee katten, een hond, drie kippen en twee paarden. Het jaar ervoor was 70m2, maar toen waren de paarden er nog niet (die verbruiken naar schatting zo’n 30m2 op jaarbasis, ze zijn er nu een jaar, in het waterverbruik van vorig jaar zitten ze voor zes maanden).

We hebben wel een tuin, maar die sproei ik niet. Wel krijgen de planten in de bakken water, maar daar gebruik ik ook het condenswater van de droger voor. Heb ook een bak aan huis, die gaat de komende week voor het eerst gesproeid worden, is nu echt gortdroog, maar vermoedelijk is dat een uitzondering. Het is vorig jaar niet een keer nodig geweest. Er staat nog wel een regenton op de verlanglijst, maar daar staat nog zoveel op…

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 20:56

Ik heb 38 kuub verbruikt.
Ik gebruik ook nog wel water voor de tuin, voor mijn planten en bloemen.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:04

Wij met 4 personen en 1 hond in een jaar tijd 113m3.
Maar, we hebben serieus 3 kranen in huis die constant lekken. En ik krijg het gewoon niet opgelost. :')

Jinte

Re: Hoeveel water verbruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:07

Rond de 300m² per jaar
2 volwassenen en 2 kinderen
Plus drinkwater voor momenteel 12 (vorig jaar 16) paarden, wordt tevens ook gebruikt voor paarden afspoelen/wassen en hebben in de zomer een zwembad staan.
Valt mij altijd nog mee

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:08

Mauve7 schreef:
We zitten ook te kijken om meer regenwater op te vangen behalve de regenton die we al hebben.

En het is eigenlijk toch onzinnig dat we drinkwater gebruiken om het toilet door te spoelen. Ik zou er best voor open staan om dit te wijzigen maar volgens mij komt hier wel wat bij kijken qua aparte leidingen etc.

Makkelijkere oplossing misschien, als je onder de douche gaat, is eerst het water koud, als je dat opvangt met emmer (s) en naast toilet ( zit bij ons naast de douchcel) en dan plasjes mee door spoelen
Wij doen dit ook (nog) niet maar misschien toch wel goed

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:13

Wij hebben een verbruik van 32m³.
2 volwassenen en 2 chihuahuas.
Er is een regenwaterput van 7500L voor de buitenkraan, wc's en 2 wasmachienes (1 voor ons en 1 oud model voor de dierenspullen).
Mijn man doucht wel elke werkdag op het werk.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:43

Ik heb dan ook best een hoog verbruik. 1 persoons huishouden met 2 katten. Woon in een appartement en ik denk dat mijn hoge verbruik door mijn watergekoelde airconditioning komt.

2023/2024: 49 m3
2024/2025: 46 m3

Volgens het waterbedrijf zit ik inderdaad aan de hoge kant met 127 liter per dag. Ze willen graag dat iedereen naar 100 liter per dag gaat.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:47

Noeps schreef:
@Wranglerbutt, er zijn ook reservoirs in de vorm van grote zakken die je in je kruipruimte kan laten plaatsen. Maar dan heb je alsnog wel flink wat aanpassingen en splitsing van leidingwerk nodig. Wij hebben twee onafhankelijke waterleidingsystemen, die van de wastafels/keuken/douche/vaatwasser en die van regentank naar toilet-buitenkraan-wasmachine.

Ik ben van plan over 1 of 2 jaar de badkamer/ toilet/ bijkeuken te renoveren :)*
Ik zal dan zeker onderzoeken of er opties zijn om aansluitingen op een regenwaterreservoir te realiseren :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:57

Morrie schreef:
vorig jaar 104 m3 met 2 personen. Geen idee of dat (te)veel is. We douchen zo kort mogelijk vanwege de gasprijs en verder geen tuin ofzo om te sproeien

Eerlijk gezegd vind ik dit wel veel, ik zit niet veel hoger en ik gebruik wel water in mijn (grote) kas om water te geven. De rest doen we zoveel mogelijk met grondwater/regenwater.

Mijn man douched(t?) iedere dag en niet kort, ik douche elke 2/3 dagen en ook niet kort. Verder water voor 5 katten en 2 konijnen.

Vraag me dus wel af hoe het kan dat jij zo veel op je rekening hebt staan. Misschien kun je per maand of zelfs per week eens kijken wat je verbruik is, kijken of het matcht met wat je denkt dat je verbruikt? Wellicht dat er ergens een lek zit?

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:18

Gemiddeld verbruik is rond de 100 m3 in Nederland voor 2 personen, dus het verbruik dat hier grotendeels voorbijkomt zit echt een stuk lager. Fijn natuurlijk, maar niet representatief als je de cijfers bekijkt

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:29

Prairy schreef:
Morrie schreef:
vorig jaar 104 m3 met 2 personen. Geen idee of dat (te)veel is. We douchen zo kort mogelijk vanwege de gasprijs en verder geen tuin ofzo om te sproeien

Eerlijk gezegd vind ik dit wel veel, ik zit niet veel hoger en ik gebruik wel water in mijn (grote) kas om water te geven. De rest doen we zoveel mogelijk met grondwater/regenwater.

Mijn man douched(t?) iedere dag en niet kort, ik douche elke 2/3 dagen en ook niet kort. Verder water voor 5 katten en 2 konijnen.

Vraag me dus wel af hoe het kan dat jij zo veel op je rekening hebt staan. Misschien kun je per maand of zelfs per week eens kijken wat je verbruik is, kijken of het matcht met wat je denkt dat je verbruikt? Wellicht dat er ergens een lek zit?

een lek zal er zeker niet zitten, dan hadden de benedenburen allang aan de deur gestaan.
Ik douche iedere dag kort en mijn man om de dag. Ik was wel erg veel (iedere dag) vanwege de ziekte van mijn man, hij heeft vaak schone kleding nodig. Ik zit al zo lang ik hier woon (2017) op dit verbruik, in 2023 hebben we een nieuwe watermeter gekregen, zag ik bij PWN, maar het verbruik blijft hetzelfde.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 11:32

Veel te veel, ik overweeg dus eens te onderzoeken of er ergens een lek is. Maar ik woon in een appartement en de meters zitten beneden, dus nog geen idee hoe. In ieder geval vaker de meter checken.

Edit: Ik zit met 1,25 persoon op het verbruik van Morrie ongeveer.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 17:20

Bij Oasen geven ze aan dat 90 m3 voor 2 pers gemiddeld is. Ik zit met 2 personen op 70 m3 maar dat vind ik nog vrij veel. Kan wel minder.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 04:30

wij zaten 2023/2024 op 100 m3 met deels 3 personen.

Ik ben minder in bad gegaan en partner minder gaan douchen. Nu met een kindje schiet dat er meer bij in. Wel wassen we nog veel af met de hand en gebruiken kraanwater voor de binnenplanten en een klein stukje moestuin.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 06:27

50m3 met 2 personen, doen ook niet echt zuinig of besparen ofzo. Vang geen regen of douchewater op voor andere doeleinden en staan gewoon zo lang als we willen onder de douche. Planten in gewone hoeveelheid aanwezig en krijgen ook gewoon kraanwater.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 07:50

Ik heb even gekeken en dit is vorige periode:

Periode 1: 19 juli 2023 - 15 juni 2024
75 liter per dag (27 m³ per jaar)

Ik ben alleen met 2 katten die uit een fontein drinken en ik heb een tuin die ik sproei. Ik douche niet vaak en niet lang.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 08:13

81m³ voor twee personen, een papegaai, 24 valkparkieten en een grote tuin.

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 08:50

Van december 23/december 24 124 m2
2 persoonshuishouden, 4 paarden, hond en kat.

Ben benieuwd wat dit jaar gaat goed, mijn man is weer internationaal gaan rijden dus doucht minder thuis (die houdt van lang douchen) maar ben ook het hooi voor de paarden gaat natmaken; dat verbruikt ook wel wat vermoed ik :))

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 13:22

Ik bedenk me nu dat ik een nieuwe grotere douchekop heb en daar de waterbespaarder niet in heb gedraaid. Dus dat ga ik eerst maar eens doen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 17:01

Ik lees met interesse mee, maar onze watermeter zit in een put voor aan de weg onder een struik. Dus mijn man klimt denk ik eens per 5 jaar met veel gevloek die struik in om de stand op te nemen . Vroeger stond daar de boerderij en met het bouwen van het nieuwe huis (in 1990 hoor haha) is de watermeter niet mee gegaan :+
Maar jullie zijn wel echt zuinig allemaal. Geloof nog niet dat ik daar aan toe ben. :(

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 19:59

Tiggs schreef:
Veel te veel, ik overweeg dus eens te onderzoeken of er ergens een lek is. Maar ik woon in een appartement en de meters zitten beneden, dus nog geen idee hoe. In ieder geval vaker de meter checken.

Edit: Ik zit met 1,25 persoon op het verbruik van Morrie ongeveer.

Ik vind dit dus helemaal niet gek, want het is vergelijkbaar met mijn verbruik, ook op 1 en een beetje/soms persoon. Ik lach eigenlijk altijd om mijn ouders dat zij zo weinig gebruiken, maar als ik zo dit topic lees, ben ik (en jij) dus eigenlijk een grootverbruiker. Maar bij mij is dit dus echt al jááren zo, eigenlijk al zo lang ik in dit huis woon. Ik heb een regendouche waar heel veel water uitkomt en ik douche ook vrij lang of 2x per dag wat korter, maar daarentegen ben ik net een vergiet als het gaat om de planten in de tuin water te geven. Dat zou ergens moeten compenseren.

Ik denk dat ik zelf wel weet welke andere factoren, dus naast de douche, meespelen. Ik gebruik de wasmachine relatief veel; heb 2 katten in huis en vind het gewoon fijn om alles fris te hebben, dus de wasmachine staat hier voor 1 persoon (dat beetje persoon wast hier eigenlijk nooit) wel flink veel aan, helemaal als ik het vergelijk met meerdere mensen in 1 huishouden. Zelfde als de vaatwasser, die gaat soms halfleeg aan omdat het begint te stinken. Ik zou het van tevoren beter kunnen afspoelen, maar dan gebruik ik nog meer water. Nu doe ik het altijd even snel onder de lopende kraan zodat de grovere dingen in het zeefje in de wasbak komen en ik dat weg kan gooien. En ik laat de kraan lopen met het tandenpoetsen. Krijg het niet in mijn systeem om die uit te zetten, al meerdere malen tevergeefs geprobeerd.

Dat zijn echt mijn punten waar ik mijn waterverbruik met gemak zou kunnen verminderen, misschien klinkt het herkenbaar of heb je er iets aan?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:11

DuoPenotti schreef:
2024 113
2023 108
2022 96
2021 93

zie nu eigenlijk dat het steeds meer oploopt.

heb daar geen verklaring voor.
al die tijd 2 personen, 2 honden en 2 paarden

En die van dit jaar is binnen.
86.

Snap het verschil niet.
Maar fijn :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:20

Heel fijn! Maar wat een bizar verschil, dat komt neer op bijna 74L water per dag minder verbruik dan vorig jaar. Je zou denken dat je dat zou moeten merken toch? (dit is absoluut geen verwijt trouwens!)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:24

Yessy schreef:
Heel fijn! Maar wat een bizar verschil, dat komt neer op bijna 74L water per dag minder verbruik dan vorig jaar. Je zou denken dat je dat zou moeten merken toch? (dit is absoluut geen verwijt trouwens!)

Nou dat is precies ook mijn eigen gedachte.

Hoe dan?

We zijn niet anders gaan leven.

het enige wat ik niet kan meten is hoeveel de paarden drinken want die hebben automatische bakken.
Maar ook waarom zouden die minder drinken?
Ja oke vorig jaar natuurlijk een nat koudere zomer.

edit: denk nu wel ineens aan ons nieuwe toilet vanaf maart vorig jaar dat minder water erdoor spoelt.

Maar dat verklaard dan niet de toename de eerdere jaren.