Heb jij jouw uitvaartwensen vastgelegd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij je uitvaartwensen vastgelegd?

Ja
58 (26%)
Nog niet, maar wil ik wel doen
96 (44%)
Nee en ga ik ook niet doen
63 (29%)

Totaal aantal stemmen: 217

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 07:53

germie schreef:
Grappig dat sommigen niets hoeven. Ik wil juist wel een steen om herinnerd te worden. En ik heb niet eens nabestaanden. Maar toch wil ik herinnerd worden. vind dat wel belangrijk.

En ik wil ook absoluut geen leenkist. Dat idee lijkt me niets. Maar goed, hier gaat het ook om begraven worden, dus een mooi graf.

Want wie van jou nabestaanden gaat je herinneren? Dat kunnen ze toch ook zonder steen doen?
Ik wil gewoon de goedkoopste kist, geen bloemen want dat gaat toch de oven in en wel een urn in de muur.
Ik hou niet zo van mensen op mij en ik wil niet dat eventuele mensen die mij wel willen bezoeken niet naar een veldje gaan lopen staren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 08:17

germie schreef:
Grappig dat sommigen niets hoeven. Ik wil juist wel een steen om herinnerd te worden. En ik heb niet eens nabestaanden. Maar toch wil ik herinnerd worden. vind dat wel belangrijk.

En ik wil ook absoluut geen leenkist. Dat idee lijkt me niets. Maar goed, hier gaat het ook om begraven worden, dus een mooi graf.

Als er geen onderhoud meer betaald wordt, wordt je graf geruimd en je steen vernietigd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 08:37

Eeuwigdurende grafrechten krijg je nergens meer bevalve sommige uitzonderingen. Wanneer er na 20 jaar niet opnieuw betaald wordt dan wordt er geruimd en komen je resten in een soort massagraf terecht .
De populariteit van natuur begraaf plaatsen is niet voor niets groot, eenmalig ong. 5000 euro en je hebt eeuwige rust.

Chickyy

Re: Heb jij jouw uitvaartwensen vastgelegd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 08:49

Ik ben wel begonnen in een notitieboekje.. Staat er nu een beetje random in, zoals wat ik wil en een aantal muziek nummers..

Verder heb ik daar vooral praktische zaken in, zoals waar ik verschillende verzekeringen en pensioenen heb, codes telefoon, beleggingen en bankrekeningen..

Mijn vriend heeft veel meer geregeld, hij heeft ook al een plek op een natuurbegraafplaats uitgezocht. Ik heb daar ook naar gekeken, maar vind dat veelste duur en heb daar dan minder mee dan hij.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 08:58

Brainless schreef:
germie schreef:

Als er geen onderhoud meer betaald wordt, wordt je graf geruimd en je steen vernietigd.

Ik ga gewoon naar een natuurbegraafplaats, weet dat de steen die mag kleiner moet zijn, maar die kan nog steeds mooi zijn, maar dan lig je er voor 200 jaar. Je koopt echt dat stukje grond van 5 bij 5m.
En dan zijn het vaak parken waar ook mensen doorheen wandelen, dus dan kunnen ze je mooie steen en laatste rustplaats zien. Vind dat dus echt wel belangrijk. Het maakt me niet uit dat er geen nabestaanden bij het graf komen, die heb ik toch verder niet, want geen kinderen. Maar er komen dan wel mensen, dus je blijft herinnerd worden.
Ik ga verder ook geen praktische zaken opschrijven, ze gaan het allemaal maar uitzoeken als ik er niet meer ben. Het kost ze niets die begrafenis, dus dan mag je best wat moeite er voor doen denk ik dan. Zelf had ik het nooit afgekocht. Maar ja, dat heb ik niet bepaald.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 09:25

Germie, heb je je wel ingelezen? Op een natuur begraafplaats mag je een houten schijf op het graf plaatsen en zeker geen steen.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 09:28

BigOne schreef:
Germie, heb je je wel ingelezen? Op een natuur begraafplaats mag je een houten schijf op het graf plaatsen en zeker geen steen.

Precies..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 09:40

Bij ons op de natuurbegraafplaats mag er niets op het graf, ook geen hout. Ik wil daar graag begraven worden, ik hoeft geen graf in een rij, met een steen. Dat weet mijn partner en vice versa weet ik wat hij wil.

Qua uitvaartplechtigheid, tekst, kaarten, sprekers enz, mogen mijn nabestaanden bepalen. Ik heb daar geen eisen/wensen in. Zij moeten afscheid nemen, ik merk dat toch niet meer.

Wel hebben wij vastgelegd wat er met onze bezittingen (waar onder paard) moet gebeuren, mochten wij beide overlijden, gezien wij geen kinderen hebben die erven. Dus de erfenis is verdeeld via een testament.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 09:47

Chickyy schreef:
BigOne schreef:

Precies..

Dat is niet waar. Op het graf van mijn moeder ligt een steen. Geen grote, maar daar mag contractueel 60 bij 60 cm. Als je daar een klein lettertype gebruikt kan er veel op hoor. Hout mag ook maar dat verrot. Dus wij hebben daar gekozen voor een steen, in dit geval een kei. De andere helft is voor mijn vader later.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 10:00

Dan lijkt het geen officiële natuur begraafplaats . Tenminste niet eentje die bij de organisatie is aangesloten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 10:21

Zo'n natuurbegraafplaats zou ik ook wel mooi vinden :). Mochten mijn ouders ooit besluiten dat ik maar voor hen moet kiezen ga ik opzoek naar een prachtige natuurbegraafplaats voor ze.

Wat ik idd wel nog zou willen maken is een lijst van mensen waarvan ik denk dat mijn nabestaanden ze uit zouden willen nodigen voor een uitvaart, of iig op de hoogte willen stellen. En ergens een lijst van wachtwoorden ed, zodat ze overal gemakkelijk in kunnen. Waar mijn paspoort ed liggen weten mijn ouders wel (voor de komende jaren ga ik er van uit dat zij mijn nabestaanden zouden zijn) en als ze geld nodig hebben voor een uitvaart oid verkopen ze het huis maar.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 10:48

Voor de mensen die in windows werken, Edge kent alle wachtwoorden. Je hoeft dan dus alleen de pincode van een telefoon of laptop te delen. Daarnaast ook de pincode van de DigiD. Maar als je een executeur aanstelt, dan regelt die dat allemaal.

Germie, ik snap wel dat je een plekje op de wereld wilt houden voor jezelf, er is niks mis met die wens.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 11:06

germie schreef:
BigOne schreef:

Precies..

Dat is niet waar. Op het graf van mijn moeder ligt een steen. Geen grote, maar daar mag contractueel 60 bij 60 cm. Als je daar een klein lettertype gebruikt kan er veel op hoor. Hout mag ook maar dat verrot. Dus wij hebben daar gekozen voor een steen, in dit geval een kei. De andere helft is voor mijn vader later.[/quote]
Waarschijnlijk een zwerfkei die van nature in het gebied voorkomt, dat kan ik me voorstellen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 11:42

BigOne schreef:
Dan lijkt het geen officiële natuur begraafplaats . Tenminste niet eentje die bij de organisatie is aangesloten.

Is het toch echt wel hoor. Ik ben er laatst nog geweest. Is echt een natuurbegraafplaats. Dus de regels verschillen dan per natuurbegraafplaats.
Eeuwige grafrust, geen ruimen van graven, en inbegrepen 250 jaar onderhoud. En plaatsen van een zwerfkei met tekst mag.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 13:46

Ik heb een simpele uitvaartverzekering en wensen heb ik niet echt. Laat de nabestaanden maar doen wat hen goed lijkt.
Wel heb ik voor mijn dieren wat geregeld zodat zij goed terecht komen.
Muziek, kist etc boeit me eigenlijk helemaal niet. Ik ben dan toch dood, dus ik zie er niets van

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 14:06

BigOne schreef:
germie schreef:

Precies..

Dat is niet waar. Op het graf van mijn moeder ligt een steen. Geen grote, maar daar mag contractueel 60 bij 60 cm. Als je daar een klein lettertype gebruikt kan er veel op hoor. Hout mag ook maar dat verrot. Dus wij hebben daar gekozen voor een steen, in dit geval een kei. De andere helft is voor mijn vader later.

Waarschijnlijk een zwerfkei die van nature in het gebied voorkomt, dat kan ik me voorstellen.[/quote]
Dus ik weet echt wel wat ik zeg. Er mag dus wel degelijk wat op het graf. En niet zo'n lelijke houten schijf, iets blijvends. Een kei is een steen. Ik wil niet op een plek liggen waar alleen iets vergankelijks mag liggen. Ik wil gewoon herinnerd worden en niet anoniem zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 14:12

Bij welke plek is dat? Mijn man wil ook graag iets van een steen maar wel op een natuurbegraafplaats liggen.
Degene in Friesland mag geen zwerfkeien met gebruikt worden

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 14:19

Brainless schreef:
Bij welke plek is dat? Mijn man wil ook graag iets van een steen maar wel op een natuurbegraafplaats liggen.
Degene in Friesland mag geen zwerfkeien met gebruikt worden

Niet in Friesland. Ik meld de plek hier niet openbaar, want het gaat anderen niet aan waar mijn moeder ligt. Maar via pb kan ik het wel melden, mits het niet bedoelt is om te rellen of dom te doen. Want daar moet je tegenwoordig voorzichtig mee zijn.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 14:22

germie schreef:
Ik ga verder ook geen praktische zaken opschrijven, ze gaan het allemaal maar uitzoeken als ik er niet meer ben. Het kost ze niets die begrafenis, dus dan mag je best wat moeite er voor doen denk ik dan.

Als je wil dat mensen je (positief) herinneren zou ik eens beginnen met je denkwijze eens wat aanpassen, daar gaat een steen echt niet bij helpen :')

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 14:24

Ik heb niks geregeld en was het ook niet van plan.

Ik ben dan dood, dus krijg er toch niks van mee. Ik ga mijn nabestaanden niks opleggen waar ze zich aan moeten houden, als ik er zelf toch niks van meekrijg. Als zij een afscheid willen, dan doen ze dat. Doen ze niks omdat dat goed voelt voor hun, dan doen ze dat

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 14:30

Ja ik heb deze al lang geleden vast gelegd soms verandert er iets naarmate de jaren vorderen en ik er nog steeds ben. Maar over de linie ligt alles wel vast heel simpel eigenlijk is vrijwel niemand welkom
Want bij leven zie k ze ook niet;)
Verder heb ik vast staan dat alles gewoon de kliko in gaat tenzij mijn zoon iets wil hebben.

Voor mijn dieren staat ook alles vast waar deze heen gaan mocht de dag komen en ik heb ze dan nog

Het is nu 2025 maar k had bijvoorbeeld in ca 2014 met dierenarts afgesproken dat hij mijn toen eveneens 14 jarige hond eerst zou beoordelen voor evt verder zou laten leven zonder mij gezien t geen makkelijke hond was die al iets mankeerde vandaar maar goed hij is inmiddels overleden en ik ? Ik ben er nog steeds....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 14:37

Warboel schreef:
germie schreef:
Ik ga verder ook geen praktische zaken opschrijven, ze gaan het allemaal maar uitzoeken als ik er niet meer ben. Het kost ze niets die begrafenis, dus dan mag je best wat moeite er voor doen denk ik dan.

Als je wil dat mensen je (positief) herinneren zou ik eens beginnen met je denkwijze eens wat aanpassen, daar gaat een steen echt niet bij helpen :')

Niet echt super gepaste reactie in een topic als deze denk?

Ik google “steen op natuurbegraafplaats” en dan vind ik al info over natuurlijke grafmonumenten…

Dus “dat is niet zo” lijkt niet 100% waar. Maar goed ..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 14:40

Mijn vriend weet wat ik wil, dat is het belangrijkste, in ieder geval zeer besloten kring, geen lijk kijken, liefste wel thuis opgebaard worden, zodat de honden afscheid kunnen nemen, en geen gedoe als dure kisten, bloemen en toespraken , kan ik toch niet horen, doe de mooie woorden maar als ik nog leef, maar niet als ik dood ben...

Verder wil ik gecremeerd worden en met de as van mijn overleden honden vermengt worden en dan ergens begraven worden, op de wei ofzo.

Mijn moeder is gecremeerd en haar as staat hier op de kast, mijn vader wil als hij overleden is en gecremeerd , met haar vermengt worden en dan ook ergens begraven, alleen heeft hij steeds weer een andere plek waar hij dat wil :') , komt wel goed uiteindelijk...

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 14:52

Cer schreef:
Niet echt super gepaste reactie in een topic als deze denk?

Ik google “steen op natuurbegraafplaats” en dan vind ik al info over natuurlijke grafmonumenten…

Dus “dat is niet zo” lijkt niet 100% waar. Maar goed ..

Dan heb jij andere Google dan ik? Ik krijg dan resultaten over grafstenen van natuursteen (wat weer iets heel anders is) en de linkjes van natuurbegraafplaatsen die ik aanklik zeggen allemaal dat een steen niet is toegestaan, maar alleen een houten schijf.. Zelfs bloemen op het graf zijn niet toegestaan.. Enkel meteen na het begraven en deze worden dan kort erna verwijderd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 14:54

En toch is er in ieder geval 1 natuurbegraafplaats waar dus zo'n kei is toegestaan. Die is hier in de omgeving wel bekend.