Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Hilary schreef:![]()
Zitten die ook al in je spouw? Ik zit wel erg in een stedelijke omgeving en vraag me af of hier vleermuizen zitten. Zijn er, behalve ‘s avonds op de uitkijk gaan zitten, nog mogelijkheden om te zien of ze hier in de buurt zijn?
En duiken die ook zo laag om een spouwmuur in te gaan? De openingen waar ik het over heb zitten op 30-40 cm van de grond.
Hilary schreef:Ah, top, de info van de bijenstichting had ik inmiddels ook gevonden. Onze hommels mogen lekker blijven zitten; in de herfst plaats ik wel bijenbekjes, want er is voor volgend jaar natuurlijk geen garantie dat er niet iets anders in de muur gaat zitten.
Ik las trouwens ook dat je een hommelnest wel kunt verplaatsen… 50 cm per dag
Eelmo schreef:Hilary schreef:![]()
Zitten die ook al in je spouw? Ik zit wel erg in een stedelijke omgeving en vraag me af of hier vleermuizen zitten. Zijn er, behalve ‘s avonds op de uitkijk gaan zitten, nog mogelijkheden om te zien of ze hier in de buurt zijn?
En duiken die ook zo laag om een spouwmuur in te gaan? De openingen waar ik het over heb zitten op 30-40 cm van de grond.
Zekeren juist in stedelijk gebied! Onze spouwmuren zijn perfecte imitatie rotsen/grotten
![]()
Nee, die lage openingen zullen niet zo snel vleermuizen door naar binnen/buiten gaan, die zoeken het graag hogerop. Dat scheelt! Maar de open stootvoegen hoger in je muur echt alsjeblieft open laten! Mocht je er toch per se bijenbekjes in willen, kun je eerst een zogenoemde 'exclusion flap' over de stootvoeg plaatsen (maar dan moet je dat wel echt bij alle openingen doen). Daar kunnen vleermuizen wel door naar buiten, maar niet meer naar binnen. Als je dan een paar warme nachten zonder regen afwacht, kun je er vrij zeker van zijn dat ze uit je spouw zijn. Wel lief als je dan een vervangende vleermuiskast voor ze op zou willen hangen
Hilary schreef:Eelmo schreef:Zekeren juist in stedelijk gebied! Onze spouwmuren zijn perfecte imitatie rotsen/grotten
![]()
Nee, die lage openingen zullen niet zo snel vleermuizen door naar binnen/buiten gaan, die zoeken het graag hogerop. Dat scheelt! Maar de open stootvoegen hoger in je muur echt alsjeblieft open laten! Mocht je er toch per se bijenbekjes in willen, kun je eerst een zogenoemde 'exclusion flap' over de stootvoeg plaatsen (maar dan moet je dat wel echt bij alle openingen doen). Daar kunnen vleermuizen wel door naar buiten, maar niet meer naar binnen. Als je dan een paar warme nachten zonder regen afwacht, kun je er vrij zeker van zijn dat ze uit je spouw zijn. Wel lief als je dan een vervangende vleermuiskast voor ze op zou willen hangen
Ik ga m’n gevel maar eens wat beter bestuderen. Kijk, een hommel of een vleermuis is hartstikke welkom, maar wespen heb ik liever niet in de muur. Dus we gaan dan netjes de ‘huisuitzettingsbriefjes’ ophangen en niet gelijk een kettingslot erop gooien, geen probleem.
Is er ergens goede info te vinden over de ideale plek voor de ideale vleermuiskast?
ivy_power89 schreef:Ik heb echt al ea geleerd!
En misschien heb ik eroverheen gelezen, maar zijn wespen niet gevaarlijk voor bijen.