Help! Mijn balkon wordt bezet door een wesp!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 12:22

Ik negeer even de grote rode letters bovenaan dit topic voor een vraag: in onze spouwmuur zitten (vermoedelijk) hommels. Het zijn er meer, niet maar eentje (en het zijn zeker geen wespen).
Ik wil m’n muur graag heel houden en wil dus bijenbekjes plaatsen, maar ik ben een zachtgekookt ei en vind het zielig om de huidige gasten op te sluiten in hun holletje. Zijn er ook mensen die hommels herplaatsen? Is dat überhaupt te doen als ze in een muur zitten (zonder de muur eruit te breken)?

Little_Gift

Re: Help! Mijn balkon wordt bezet door een wesp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 12:26

Als je niemand vindt, dan zou ik wachten tot deze winter met die bekjes plaatsen.

Dan zijn de huidige gasten hoogstwaarschijnlijk vertrokken en sluit je ze niet op want dat zou ik echt niet over mijn hart verkrijgen hoor...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 12:36

Als ik niemand kan vinden of het kan niet zonder de muur te slopen, dan wacht ik inderdaad liever tot een geschikter moment.
Ik sta juist alle geschikte plantjes aan te moedigen en haal zo min mogelijk weg aan planten en bloemen, dan voelt het erg tegenstrijdig om de boel hermetisch af te sluiten.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 12:43

Super lief <3 Heel fijn om te lezen <3

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 12:47

Heb je hinder van die hommels? Ze doen verder niet veel kwaad en bestuiven de planten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 12:48

Ik persoonlijk niet, zeg ze elke keer vriendelijk gedag en bied mijn excuses aan als ik ze stoor :')
Als ze m’n spouwmuur met rust laten, mogen ze lekker blijven zitten.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 12:53

Is een hommelnest schadelijk voor je muur?
Hommels, vooral steenhommels en aardhommels, vestigen zich graag in een spouwmuur. De ruimte is precies groot genoeg voor het kleine hommelvolkje. Hommels brengen geen schade aan in de constructie of isolatie van huizen. Hommels kunnen niet knagen, dus ook in spouwmuren zijn ze niet schadelijk. Ze nestelen alleen in een holte die er al is. U zult verder niets van de hommels merken: geen onaangename geuren of ongedierte.

Wilt u in de toekomst toch geen hommels meer in uw spouwmuur wacht dan tot het najaar en plaats dan bijenbekjes in de ventilatie openingen.

Deze link https://bijenstichting.nl/wat-te-doen-m ... n-of-huis/

Ik heb ook jaren hommelnesten gehad in de muur van mijn schuur. Ze doen eigenlijk niets. Ik genoot van hun ijverige bezigheden. Helaas had ik ze vorig jaar niet meer en dit jaar ook niets meer gezien.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 13:34

Interessant topic zo!

Vraagje voor Laurora, zijn er nog tips voor als je bijv op een camping staat waar je eigenlijk niet lekker buiten kan eten omdat er continu wespen om je heen vliegen? Een paar jaar geleden hadden we warm weer maar kregen we de neiging ons op te sluiten in de tent…
We zijn niet panisch maar het geeft wel onrust, zeker bij mijn kind. En dus continu opletten dat ze niet in je mond terecht komen met je drinken.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 13:41

Hommels hebben een hele korte cyclus, zo rond de drie maanden. Dus binnen no time zijn ze verdwenen en kun je bijenbekjes plaatsen :)
Ze beschadigen inderdaad niks gelukkig.

@miran
Het beste kun je een wespenbuffetje maken. Dit doe je door een schoteltje met oud fruit of suikerwater een eindje bij jullie zelf vandaan te plaatsen.
Dan leren de wespen dat ze daar hun zoetigheid vandaan mogen halen. Verder zo goed mogelijk etensresten direct opruimen.
Het werkt echter het beste als campings en huisjesparken dit zelf gaan doen, want hoe eerder je begint met een wespenbuffet, hoe kleiner de kans dat ze mensen gaan lastigvallen.
Je kunt deze link https://wespenstichting.nl/een-buffetje ... de-wespen/
Doorsturen naar campings waar je bent geweest/heen gaat zodat ze zich er op voor kunnen bereiden.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 16:36

Dank je!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 06:59

Ah, top, de info van de bijenstichting had ik inmiddels ook gevonden. Onze hommels mogen lekker blijven zitten; in de herfst plaats ik wel bijenbekjes, want er is voor volgend jaar natuurlijk geen garantie dat er niet iets anders in de muur gaat zitten.

Ik las trouwens ook dat je een hommelnest wel kunt verplaatsen… 50 cm per dag :')

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 08:42

Stille meelezer: alsjeblieft, geen bijenbekjes in je spouw! Echt, doe het niet. Eventuele vleermuizen die in je spouw zitten zullen dan door de bijenbekjes proberen te kruipen om uit te vliegen en dat is echt een hele nare dood. Dit topic heeft volgens mij voor een hoop meer begrip gezorgd voor een bijzonder ongeliefde soortgroep. Mag ik daarom ook even een oproepje doen voor mijn nachtelijke vriendjes? Vleermuizen hebben ook maar weinig fans, en hebben het zwaar. Dus alsjeblieft, doe het niet. Je redt er levens mee.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 08:44

Ooooh neeeee aub geen bekjes dan!

Geniet altijd zo intens om op een zomeravond op het terras te zitten en de Vleermuisjes langs te zien sjeezen.
Vind dat zo'n machtig mooie diertjes!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 08:49

En hard nodig om mugjes te vangen ook.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 09:52

:oo
Zitten die ook al in je spouw? Ik zit wel erg in een stedelijke omgeving en vraag me af of hier vleermuizen zitten. Zijn er, behalve ‘s avonds op de uitkijk gaan zitten, nog mogelijkheden om te zien of ze hier in de buurt zijn?
En duiken die ook zo laag om een spouwmuur in te gaan? De openingen waar ik het over heb zitten op 30-40 cm van de grond.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 11:09

Hilary schreef:
Zitten die ook al in je spouw? Ik zit wel erg in een stedelijke omgeving en vraag me af of hier vleermuizen zitten. Zijn er, behalve ‘s avonds op de uitkijk gaan zitten, nog mogelijkheden om te zien of ze hier in de buurt zijn?
En duiken die ook zo laag om een spouwmuur in te gaan? De openingen waar ik het over heb zitten op 30-40 cm van de grond.

Zeker :j en juist in stedelijk gebied! Onze spouwmuren zijn perfecte imitatie rotsen/grotten :D
Nee, die lage openingen zullen niet zo snel vleermuizen door naar binnen/buiten gaan, die zoeken het graag hogerop. Dat scheelt! Maar de open stootvoegen hoger in je muur echt alsjeblieft open laten! Mocht je er toch per se bijenbekjes in willen, kun je eerst een zogenoemde 'exclusion flap' over de stootvoeg plaatsen (maar dan moet je dat wel echt bij alle openingen doen). Daar kunnen vleermuizen wel door naar buiten, maar niet meer naar binnen. Als je dan een paar warme nachten zonder regen afwacht, kun je er vrij zeker van zijn dat ze uit je spouw zijn. Wel lief als je dan een vervangende vleermuiskast voor ze op zou willen hangen :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 11:29

Hilary schreef:
Ah, top, de info van de bijenstichting had ik inmiddels ook gevonden. Onze hommels mogen lekker blijven zitten; in de herfst plaats ik wel bijenbekjes, want er is voor volgend jaar natuurlijk geen garantie dat er niet iets anders in de muur gaat zitten.

Ik las trouwens ook dat je een hommelnest wel kunt verplaatsen… 50 cm per dag :')

Wij verplaatsten een bloembak met hommels 20 cm, en tóen zagen we al dat de hommels de ingang niet meer konden vinden. Dus bloembak maar weer teruggezet...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 11:47

Eelmo schreef:
Hilary schreef:

Zeker :j en juist in stedelijk gebied! Onze spouwmuren zijn perfecte imitatie rotsen/grotten :D
Nee, die lage openingen zullen niet zo snel vleermuizen door naar binnen/buiten gaan, die zoeken het graag hogerop. Dat scheelt! Maar de open stootvoegen hoger in je muur echt alsjeblieft open laten! Mocht je er toch per se bijenbekjes in willen, kun je eerst een zogenoemde 'exclusion flap' over de stootvoeg plaatsen (maar dan moet je dat wel echt bij alle openingen doen). Daar kunnen vleermuizen wel door naar buiten, maar niet meer naar binnen. Als je dan een paar warme nachten zonder regen afwacht, kun je er vrij zeker van zijn dat ze uit je spouw zijn. Wel lief als je dan een vervangende vleermuiskast voor ze op zou willen hangen :)

Ik ga m’n gevel maar eens wat beter bestuderen. Kijk, een hommel of een vleermuis is hartstikke welkom, maar wespen heb ik liever niet in de muur. Dus we gaan dan netjes de ‘huisuitzettingsbriefjes’ ophangen en niet gelijk een kettingslot erop gooien, geen probleem.
Is er ergens goede info te vinden over de ideale plek voor de ideale vleermuiskast?

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 12:24

Hilary schreef:
Eelmo schreef:

Ik ga m’n gevel maar eens wat beter bestuderen. Kijk, een hommel of een vleermuis is hartstikke welkom, maar wespen heb ik liever niet in de muur. Dus we gaan dan netjes de ‘huisuitzettingsbriefjes’ ophangen en niet gelijk een kettingslot erop gooien, geen probleem.
Is er ergens goede info te vinden over de ideale plek voor de ideale vleermuiskast?

Wat een lieve reactie <3 Ik krijg ze wel eens anders :')
Bijvoorbeeld hier kun je info vinden, incl bouwinstructies mocht je zelf een kast willen maken: https://www.vleermuis.net/bescherming/i ... n-ophangen
Hang een kast iig op tenminste 3m hoogte, niet boven een raam/randje/dorpel want vleermuizen hebben een 'vrije val' nodig voor ze echt kunnen vliegen. Je zal overal lezen dat de kast op de zonkant moet maar zwarte kasten liever niet in de volle zon ivm oververhitting. In de meest ideale situatie hang je 2 of meer kasten op verschillende windrichtingen. Kies voor platte kasten, want in bolle kasten gaan juist hoornaars en wespen zitten :')

Voor vleermuisvragen mag je me altijd pb'en, nu leidt het wel heel ver af van de wespen :+ Maar echt top dat je er zo mee bezig wilt en over nadenkt! :j

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 21:35

ah wat een mooie toevoeging dit!
vleermuizen heb ik dan weer de ballen verstand van :+

bedankt voor de info! ik ga dit opnemen in mijn eigen rijtje kennis over wat-te-doen-tegen-beestjes-in-de-spouwmuur!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 22:00

Ik heb echt al ea geleerd!
En misschien heb ik eroverheen gelezen, maar zijn wespen niet gevaarlijk voor bijen.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 22:19

ivy_power89 schreef:
Ik heb echt al ea geleerd!
En misschien heb ik eroverheen gelezen, maar zijn wespen niet gevaarlijk voor bijen.

in principe niet.
dwz, (inheemse) wespen vangen heus wel eens een bijtje, maar niet in zulke grote getalen dat het schadelijk is.
dit valt niet te zeggen van de aziatische hoornaar waar je veel over hoort, deze vangt wel degelijk grote hoeveelheden bijen en andere bestuivers.
of dat daadwerkelijk schade toebrengt aan die biodiversiteit zijn de meningen over verdeeld. ik heb er zelf niet genoeg kennis over om daar een mening over te vormen.
de wespenstichting doet in elk geval niks met/aan aziatische hoornaars en hun nesten.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 10:56

Ter info: dit nest Aziatische hoornaars komt uit onze tuin, links zie je koningin. Mijn man werd aangevallen en dat is pure horror, ze proberen gif in je ogen te mikken, geen grapje! Check je tuin! Nu maken de koninginnen kleine nesten, tegen half juli maken ze dan een groter satelietnest met aanmaak nieuwe koninginnen.

Afbeelding

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 11:00

:oo daar ben je mooi klaar mee, zeg. En nu? Zijn de andere wespen weg nu de koningin gevangen is?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:47

Zijn geen wespen, totaal niet. De overgebleven werksters blijven 2 dagen rondhangen en zoeken naar het nest en sterven tenslotte.