Hoe weer motivatie/lekker ritme vinden in het leven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 11:03

Maar een depressie en overspannen zijn/burn-out zijn echt 2 totaal verschillende dingen.
Bij een depressie kan ik me idd zeker voorstellen dat er een kern van waarheid in zit. Ben je overspannen/zit je in een burn-out dan is wat Celebi aangeeft heel belangrijk. Dan is die energie er namelijk niet want je bent je lijf al ver over zijn grenzen aan het pushen. Het is ook niet voor niks dat als mensen er eindelijk aan toe durven geven en eindelijk de rust pakken die ze nodig hebben, de klachten soms eerst nog verergeren voor het beter wordt.
Ik had er, zeker op mijn dieptepunt, niet aan moeten denken er ook nog "even leuk" naast te gaan sporten in de sportschool. Alleen al "gewoon" leuke dingen doen zorgde er soms al voor dat ik daarna 2 dagen nodig had om bij te komen. Dat sporten kwam uiteindelijk wel weer toen ik de boel wat beter voor elkaar had en ook de energie weer had om mn werk langzaam op te bouwen. Zelfs de paarden heb ik heel lang moeten balanceren tussen wanneer levert het me energie op en wanneer kost het me vooral meer energie, ondanks dat ik daar normaliter echt veel energie en ontspanning uit haal.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 11:29

Depressie en burn-out overlappen elkaar zeer sterk. Evenals de interventies die effectief zijn.

Maar goed, ik reageerde op de vraag van te: hoe ritme en motivatie vinden. Nou, daar helpt sporten bij.
Laatst bijgewerkt door GJ9 op 25-07-25 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 11:30

GJ9 schreef:
Waarom niet? Is gewoon wetenschappelijk aangetoond dat de werking op je dopamine systeem vergelijkbaar is. Vooral op vrije dagen zonder moeten daalt je dopamine behoorlijk.

Pilletjes zijn niet zaligmakend. Je hebt steeds meer nodig voor hetzelfde effect. Je wordt er niet gespierd van, krijgt er geen betere condities of vorm van en ondanks het dopamine effect is het niet zaligmakend. Dat pilletje valt onder de noemer niet gezond in tegenstelling tot sporten. Dat levert daadwerkelijk meer op.

Wat maakt dat ik jouw laatste zin in je voorgaande post dus volledig overbodig vind.

Daarnaast daalt je dopamine door nog veel meer redenen. Een week voor je menstruatie bijvoorbeeld. Even een lagere dopamine spiegel is niet erg, daar bewust van zijn en rust nemen is ook goed. Je kan niet altijd maar willen pieken in je dopamine.

GJ9

Re: Hoe weer motivatie/lekker ritme vinden in het leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 11:32

Natuurlijk zijn pilletjes niet zaligmakend. Dat zeg ik toch ook nergens. Als je met sporten dezelfde boost kan krijgen en idd ook nog meer effect namelijk een betere gezondheid, dan weet ik wel wat m’n voorkeur heeft.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 11:32

Precies.. Voor sommige mensen helpt een vorm van (vaak lichte) inspanning en dus sport wel, maar het is heel afhankelijk van de mate van overspannenheid en ook de fase waar je in zit. Inspanning is namelijk ook een vorm van spanning en kan dus juist de klachten verergeren. Je moet juist echt heel goed naar je lichaam luisteren. Niet perse niks meer doen, maar soms kan er een periode echt heel weinig en is acceptatie daarin de leidende factor. En soms kun je inderdaad wel nog wat sporten. Het is heel situatief en persoonsgebonden. Toch bestaat dat bij extreme vermoeidheid en overspannenheid meer uit lichte sportactiviteiten zoals wandelen, yoga, zwemmen en misschien iets meer zoals rustig hardlopen. Het uit je tenen moeten halen werkt echt averechts en kan mensen zelfs ziek(er) maken op zo'n moment. Dus pas alsjeblieft op met het advies.

Een depressie is daarin inderdaad anders omdat daar je energie vaak niet de basis van het probleem is, maar je motivatie om dingen te ondernemen. Jezelf dan daar doorheen pushen en ervaren dat sporten wel fijn en behulpzaam voor je is (inderdaad mede door de stofjes die het kan vrijmaken), is een hele andere manier van je grenzen verleggen of door je eigen barricades werken.

Klinkt dit logisch?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 11:37

Celebi, ik ben psycholoog met 11 jaar wetenschappelijke studie en veel werkervaring ook met burn-out en depressie en zelfs ernstige suïcidaliteit. Vast goed bedoeld, maar heb geen waarschuwing nodig over wanneer ik welk advies geef.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 11:46

Bij het woord "sporten" word ik ook wat onrustig, want heb er een hekel aan. Maar als je het lichte sportactiviteiten noemt, zoals wandelen, yoga, zwemmen of rustig hardlopen of fietsen, en je kunt dat in je dagelijks leven inbouwen, dan is de drempel om dat daadwerkelijk te doen, misschien minder hoog.

Naar de winkel lopen om eten te kopen, klinkt al veel minder akelig dan een uur naar de sportschool. Nou is die wandeling misschien ook niet altijd haalbaar, maar het kan een begin zijn.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 11:52

@GJ9 Ik ben natuurlijk geen psycholoog, maar heb er wel op andere manieren voor gestudeerd. Ben benieuwd waar de waarheid uiteindelijk zal liggen. Ik vertrouw op jouw kennis en kunde als psycholoog, maar heb dus wel sterk mijn twijfels als het gaat om mensen die overspannen zijn te adviseren om zich lichamelijk zo te pushen.

Nou weet ik ook dat veel therapievormen ook bestaan uit grenzen verleggen, jezelf pushen en toch dingen doen, maar in de praktijk is mijn ervaring dat dat zeker niet altijd behulpzaam is voor mensen met klachten van overspannenheid of een burn-out (blijft ook een vage term natuurlijk, want burn-outs worden door veel psychologen niet genoemd en niet vergoed en erkent).

Het is en blijft natuurlijk maatwerk per persoon, per situatie, per fase, etc. Zeker bij zoiets grilligs als overspannenheid. Het is geen arm die uit de kom is waarbij je direct ziet wat er loos is. Het is voor iedereen anders en iedereen krijgt er andere klachten bij. En de meningen of het een psychisch of lichamelijk probleem is, zijn ook enorm verdeeld momenteel. Ik weet dat het vanuit de medische zorg nu erg psychisch aangepakt wordt, maar er verschijnen nu steeds meer experts die het vanaf een lichamelijke bron als probleem bekijken. Dat geeft heel ander licht op de zaak dan hoe het jaren hiervoor behandeld en begrepen is lijkt me.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 12:00

Ook in de GGZ wordt er gelukkig al steeds meer holistisch gekeken met ook zeker het lijf als belangrijke factor.

Burn-Out is idd geen DSM diagnose maar mensen die flink opgebrand zijn geraakt behandelen wij wel gewoon want voor de verzekeraar moeten we verantwoorden dat er klachten zijn en die vallen dan onder depressie. De oorzaak is dan meestal werkgerelateerd.

Natuurlijk adviseer je op maat, en kan het idee van 60 min zware workout in de sportschool averechts werken dus adviseer je een 7 minutes a day workout bijv, of idd wandelen, yoga.

Maar daar gaat het allemaal niet om in dit topic. TS presenteert zich niet als patiënt die professionele hulp vraagt op een forum. Dan zou ik nooit een advies geven omdat dat in een consult op maat thuishoort. Ik zie enkel een mede forum gebruiker die de tip vraagt om op lange (saaie) dagen meer motivatie te voelen. Dan is mij tip: begin de dag met sporten. Ook als je de motivatie uit je tenen moet halen (want die is vaak ver te zoeken op de vroege ochtend).

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 12:07

Oke maar dat is wel wat anders. Motivatie uit je tenen halen of het sporten uit je tenen halen heeft al een hele andere kijk op het sporten. Goed dat je dat nu specificeert want juist het uit je tenen halen ging ik persoonlijk zo enorm van aan, omdat dat als het gaat om energie besparen en naar je lichaam luisteren echt funest kan zijn. Maar dat begrijp je dus ook.

Maar inderdaad als TS iets zoekt om op lange saaie dagen te doen, dan kan sporten of bewegen zeker bijdragen. Vanuit mij dan de tip om iets te zoeken wat je energie geeft ipv kost en goed te monitoren wat het met je lijf doet en hoe je je voelt (verbetering, verslechtering, gelijk blijven). Dan kun je de planning gemakkelijker aanpassen naar wat je lijf nodig heeft. Plus, lange saaie dagen mogen er soms ook zijn. Leren niks doen en daarvan kunnen genieten is zo waardevol. Zeker juist die drang om elke dag maar veel te willen doen wil je eigenlijk doorbreken als dat het onderliggende patroon zou kunnen zijn van je overbelasting.

Maar goed dit is allemaal uit de lucht gegrepen en niet perse wat voor TS zou gelden hoor. Neem het dus met een korreltje zout dit. Echte diepgaande passende adviezen kunnen we je toch niet zomaar geven van achter een schermpje op een forum. Daarvoor zijn wat meer diepgaande gesprekken en vragen nodig natuurlijk. Maar wat basis tips die je worden aangereikt kun je hopelijk alvast wel wat mee.

Heb je al met je stagebegeleider kunnen spreken over je haalbare dagen?

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 16:11

Uhhh ik heb geen saaie lange dagen haha, had ik die maar :+ tijd tekort.

Ik sport 2 a 3 keer per week en dat vind ik genoeg. Maandag personal training en woensdag volleybal, om de week vrijdags paardrijden, soms doe ik thuis nog wat oefeningen (heb op zolder dumbells en wat andere dingen). Daarnaast wandel ik regelmatig, mountainbike ik af en toe.

@Celebi, nee nog niet, stagebegeleider is nu enkele dagen weg. Als ze terug is volgende week donderdag wil ik mijn idee even voorleggen en aanhoren wat ze ervan vindt.

Had het net even erover met mijn zus en zij zei: ik zou het lekker rustig aan doen. Die klanten komen wel. Toen bedacht ik me: nee zeggen tegen klanten overnemen kan natuurlijk ook. Het hoeft niet.