Als vrouw alleen wandelen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 13:58

Petrichor schreef:
Om even op een vraag terug te komen: Ik ben nergens bang voor, ik vraag mij alleen wel eens af: is dit verstandig?

Ik ga er vanuit dat je vraag komt, omdat je dan denkt aan een mogelijk zeden- of geweldsdelict? Ik denk dat er meer vrouwen/meisjes aangerand/verkracht zijn op plekken waar meer mensen komen dan in de natuur. Ik ben vroeger veel lastig gevallen op straat, op de dag in de steden en in het nachtleven. Eigenlijk nooit in de natuur op een keer een blote kerel na tijdens het paardrijden. :')

Dus ja, waar kun je dat wel als vrouw alleen verstandig komen?

Het heeft mij in elk geval nooit tegengehouden.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 14:23

Ik wandel vaak alleen in het bos, geen hond ook. Soms denk ik er ook wel eens over na: wat als er nu iets gebeurt, niemand die het hoort of ziet, of; wie vind me dan en wanneer?.
Hier in mijn omgeving is het sowieso erg veilig denk ik, maar ook op andere plekken en in andere landen ga ik regelmatig alleen op pad.

Neemt niet weg dat er altijd wat vervelends kan gebeuren, er is maar 1 gek nodig, maar daardoor laat ik mij niet tegenhouden. Ik gebruik gezond verstand, luister naar mijn gevoel en ben altijd (op een ontspannen manier) alert op mijn omgeving. Mijn locatie met iemand delen doe ik tegenwoordig ook nog wel eens.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-25 14:35

Achterom schreef:
Petrichor schreef:
Om even op een vraag terug te komen: Ik ben nergens bang voor, ik vraag mij alleen wel eens af: is dit verstandig?

Als je niet bang bent, waarom dan toch die vraag stellen? Ik merk dat ik dat niet zo goed begrijp eigenlijk?
Sowieso, ik merk het bij mij wat irritatie opwekt. Waarom zou het in vredesnaam onverstandig zijn?

Het is maar net waar je irritatie van krijgt natuurlijk....

Maar om antwoord te geven op je vraag: dit gesprek kwam ter sprake tijdens een wandeling met een goede kennis. Zij vertelde dus ook dat er bij ons in de buurt enkele meiden zijn verkracht/aangerand. Ook ging er destijds een verhaal rond waar geen bewijs van was. Dat zet mij dan wel aan het denken, daarom deze vraag er zijn vast meerdere mensen die er wel over nadenken.

Zo ken ik ook iemand die altijd een zaklamp in haar tasje heeft tijdens het wandelen en dat is niet omdat ze in de avond door het bos loopt en ook niet omdat die gene zich 100% veilig voelt.

En je hebt helemaal gelijk, wandelen in het bos in je eentje als vrouw zou niet onverstandig mogen zijn. Maar we leven in een gekke wereld.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 14:47

Petrichor schreef:

Elke acht dagen wordt er in Nederland een vrouw vermoord door een (ex)- partner. Is een relatie dan wel verstandig?

Pepperstray is inderdaad verboden, maar je zou ook een deo kunnen meenemen als je je daardoor veiliger voelt.

Edit: dit is blijkbaar een legaal alternatief: https://www.politiefiets.nl/Zelfverdedi ... epperspray

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 14:52

Het is een afweging die je maakt.Als een idioot je alleen een stil wandelpad op ziet lopen dan kun je best wel eens het haasje zijn natuurlijk.Dat is gewoon de realiteit.Maar ik wandel ook het liefst in stilte natuur.
Ligt een beetje aan het tijdstip ‘s nachts zou ik dat dan echt weer niet durven.

Supervixen

Re: Als vrouw alleen wandelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 14:56

Scheelt dat dat ook bijna nergens mag.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 15:00

Ik begrijp je vraag wel hoor. Als ik alleen ben wandel ik meestal enkel op bekende stukken en kleinere rondes.
Met hond soms wel wat verder en te paard maak ik me er eigenlijk helemaal geen zorgen om. Ergens ook wel stom dat dat blijkbaar een veiliger gevoel geeft.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 15:06

Als je een seriemoordenaar zou zijn of een verkrachter/aanrander en je bent op zoek naar een prooi (beetje cru gezegd allemaal, ik weet het). Waar zou je dan gaan staan. Dicht bij een bebouwde kom, of er binnen, en bij een druk bereden fietspad. Of in het bos op een paadje waar 2 x per week iemand voorbij komt? Denk dat het bos de meest veilige plek is die er is wat dat betreft.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 16:00

Petrichor schreef:
En je hebt helemaal gelijk, wandelen in het bos in je eentje als vrouw zou niet onverstandig mogen zijn. Maar we leven in een gekke wereld.

De wereld is altijd een gekke plek geweest!
Nederland is dan ook nog eens erg veilig voor vrouwen in vergelijking met een groot deel van de wereld

We, vrouwen, moeten ons alleen niet gek laten maken. Door steeds te benoemen hoe onveilig het zou kunnen zijn wordt het gevoel van onveiligheid steeds groter.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 16:07

Ik voel me niet meer veilig om alleen te fietsen of te wandelen.
Maar dat komt door de wolf

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 16:11

OleJon schreef:
Ik voel me niet meer veilig om alleen te fietsen of te wandelen.
Maar dat komt door de wolf

Ik sprak enkele dagen terug een man die ik tegenkwam tijdens het wandelen in het bos. Hij had 2 hond bij zich, ik 2. Hij vertelde dat in dat stuk bos waar we elkaar tegenkwamen recent meerdere zichtmeldingen van buurtbewoners zijn geweest, waarop ik aangaf dat toch wel een spannend idee te vinden.
Zijn reactie was dat de kans groter is dst je hond (of jij) gegrepen wordt door een losgeslagen pitbull dan door een wilde wolf en daar heeft hij eigenlijk wel een punt ook.

Ik blijf er in ieder geval niet voor uit het bos, ik ga er niet mijn eigen leven voor beperken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 16:21

Bloodymary schreef:
Als je een seriemoordenaar zou zijn of een verkrachter/aanrander en je bent op zoek naar een prooi (beetje cru gezegd allemaal, ik weet het). Waar zou je dan gaan staan. Dicht bij een bebouwde kom, of er binnen, en bij een druk bereden fietspad. Of in het bos op een paadje waar 2 x per week iemand voorbij komt? Denk dat het bos de meest veilige plek is die er is wat dat betreft.

DuoPenotti schreef:
Als dat paadje zo weinig bezocht is moet een potentiële verkrachter wel erg lang wachten tot hij beet heeft.

Dan zal hij eerder toeslaan op een drukker gebied en je naar zo'n paadje sleuren.
Zo denk ik ook over fietsen in het buitengebied.

Ik vind juist de stad alleen angstiger.
Daar waar juist wel wat mensen komen. Maar niet teveel.
Daar waar mensen zich niet met elkaar bemoeien.

Die gedachte had ik ook.

Denk daar inderdaad veilger.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 17:41

Ik denk juist aan de rand van een plekje waar je in de gaten kan houden of er "interessante mensen" alleen een gebied in gaan waar je ongestoord iemand uit het zicht weg kan slepen -O-

Dus heen en weer fietsen over een bospaadje. Daar "onschuldig" op een bankje zitten. Bij de ingang van een bosje of afgelegen iets rondhangen.... tja of iemand ergens een busje in trekken en wegrijden. Brrrr.... -O-

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 17:52

Maar even realistisch gezien, hoe vaak gebeurt dat nou?
Is echt niet alsof er wekelijks vrouwen in de bosjes worden gesleurd.
De kans dat je wordt aangevallen door een loslopende hond lijkt me vele malen groter. Hoe vaak ik al honden tegen me op te springen heb gehad als ik ging hardlopen door het bos... pff.
Er wordt mensen echt teveel angst aangepraat.

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 18:03

Echt waar ik werk in een sector waarbij ik werk met slachtoffers van o.a. zedenmisdrijven etc. Geloof me de meeste slachtoffers zijn in huiselijke kring of ik de stad/ dorp. Zelden tot nooit in een bosgebied ( waarbij ik niet zeg dat het nooit gebeurd natuurlijk).

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 18:08

Tja ik ben in de bossen opgegroeid dus misschien scheelt dat maar ik heb mij nog nooit onveilig gevoeld in het bos op 1 keer na
Juist op dat moment alleen de honden bij mij en geen telefoon bij mij
Erge was dat het ook echt stom was
Ik ben ‘‘s avonds rond 8 uur gaan lopen in Heerde, heb een afslag genomen die ik niet kende en wist de weg niet meer….en dan wordt het donker en steeds donkerder. Ik had mij al ingesteld op in het bos te overnachten totdat ik een boerderijtje ontdekte
Daar ben ik hulp gaan halen.
Bleek uiteindelijk dat ik al niet meer Heerde was maar in Wapenveld.
Mijn man was mij al gaan zoeken maar wist ook niet waar ik was gaan wandelrn dus dat maakte het lastig

Eind goed al goed maar dat raad ik een ieder af en doe ik zelf ook nooit meer

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 18:15

carrie79 schreef:
Echt waar ik werk in een sector waarbij ik werk met slachtoffers van o.a. zedenmisdrijven etc. Geloof me de meeste slachtoffers zijn in huiselijke kring of ik de stad/ dorp. Zelden tot nooit in een bosgebied ( waarbij ik niet zeg dat het nooit gebeurd natuurlijk).

Precies dit.
1 op de 3 van de vrouwen heeft te maken gehad met seksueel geweld en het aantal daarvan wat gebeurt is door een willekeurige persoon in het bos is te verwaarlozen.
We kennen natuurlijk allemaal het verhaal van Anne Faber, dat was groot nieuws. Het was groot nieuws omdat het praktisch nooit gebeurt.
En ja, het is verschrikkelijk als er zoiets gebeurt. Maar ik ga niet binnenblijven vanwege die minieme kans dat iemand me dat aandoet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 18:20

Ik snap het wel, maar ben dan ook van mijn fiets afgetrokken in het bos. Gelukkig goed afgelopen doordat ik keihard begon te gillen en hij daarvan schrok. Sindsdien heb ik me nooit echt veilig meer gevoeld als vrouw alleen in het bos.

Vind het dan ook niet fijn om te lezen dat het zo gebagatelliseerd wordt. Het gebeurt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 18:22

Ja het gebeurt. Maar dat zijn grote uitzonderingen, de kans erop is zeer klein.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 18:23

Tja, en je zal maar net die uitzondering zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 18:35

Fitzroy schreef:
Tja, en je zal maar net die uitzondering zijn.

Het moeilijke/vervelende is dat het overal kan gebeuren, maar de grootste kans is door een bekende en daarna op openbare plekken. School, horeca, binnenstad.

Een kennisje van mij is vroeger verkracht in een discotheek.
Ik snap dat als iets jezelf overkomt in het bos je daar niet meer veilig voelt, maar dat wil niet zeggen dat het onveiliger is dan door de stad heen wandelen.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 01-05-25 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 18:36

In de zelfverdedigingsworkshop die in mijn sportschool wordt aangeboden, waar ik aan mee werk, wordt ook een stukje 'theorie' meegenomen. Daarin delen we o.a. dat 73% van alle Nederlandse vrouwen ooit een vorm van seksuele intimidatie heeft meegemaakt. Dat zijn dus bijna 6,5 miljoen vrouwen, als je uitgaat van ruwweg 8,8 miljoen vrouwen in Nederland. Als het gaat om seksueel geweld door onbekenden, dan heeft 12% van de Nederlandse vrouwen dit meegemaakt: ruim 1 miljoen vrouwen. 3,7% (ruim 325.000 vrouwen) heeft het afgelopen jaar fysiek en/of seksueel geweld meegemaakt. De 41% van de Nederlandse vrouwen (ruim 3,5 miljoen vrouwen) die ooit enige vorm van geweld heeft meegemaakt, ligt hoger dan het Europees gemiddelde van 30,7%. (bronnen: https://atria.nl/nieuws-publicaties/gew ... n-vrouwen/, https://www.huiselijkgeweld.nl/factshee ... ct4Respect).)

Bij deze workshop, en specifiek dit gedeelte, komt ook wel eens wat irritatie, 'pffft' of 'waarom vertel je ons dit?' naar boven bij deelneemsters. Sommigen worden kneiterongemakkelijk van het onderwerp en denken al snel "het valt wel mee". Wat op zich een heel logische reactie is, het is vaak een stukje zelfbescherming, of een ver-van-je-bed-show als je het zelf niet hebt meegemaakt. Maar dat vrouwen onnodig bang worden gemaakt, dat is gewoon pertinent níet waar. En van alle workshops die ik heb meegedraaid is er nog niet één 'honende' deelneemster geweest die naderhand niet naar ons toe kwam om ons te bedanken voor reality check, want na de eindoefening waar ze een hoop mannelijke vrijwilligers tegenkomen in een rondje door het gebouw beseffen ze zich ineens dat het toch wel héél fijn is om een beetje te weten hoe je jezelf verdedigt.

Natuurlijk is niet elke man een bedreiging! En natuurlijk loop je niet élke wandeling daadwerkelijk gevaar. Maar door te zeggen dat angst onzin is, ondermijn je echt de realiteit waar een groot gedeelte van de vrouwen in zit. Als jij nooit iets hebt meegemaakt; top! Echt, ik hoop oprecht dat dat zo blijft. Maar dat is niet voor iedereen de realiteit, helaas.

Mede hierdoor ben ik dus aan zelfverdediging gaan doen. Ik voel me nu zó veel zelfverzekerder als ik alleen loop. Ik wilde namelijk ook niet steeds afhankelijk zijn van anderen, met locatie delen of samen lopen. Wilde gewoon lekker in mijn eentje op pad, en dat is goed gelukt door die lessen. En goed, ik doe het dan wekelijks, maar zo'n workshop zoals we die geven is een eenmalige (tijds)investering die zich ook al dubbel en dwars terugverdiend. Want wat iemand hierboven ook al zei: als je uitstraalt dat je weet wat te doen 'when sh*t hits the fan', is dat voor de ander een vaak een duidelijk signaal en voor jezelf gewoon een verdomd lekker gevoel 8-)

Overigens: bos is helemaal niet zo'n gekke locatie hoor. Kijk niet alleen naar een Anne Faber, kijk ook naar omgeving Leersum waar het rond 2017 mis ging bij het AZC daar in het bos... Helemaal diep van de paden weg, neuh daar zal niet veel voorbij komen. Maar reken maar dat ingangen van bosgebieden soms in de gaten worden gehouden (bron: familielid bij zedenrecherche). En kijk ook naar het feit dat slechts ongeveer 9% van de (seksueel) geweldsdelicten wordt gemeld bij de politie. We zijn niet overal van op de hoogte, en moeten dat ook niet willen denk ik. Maar het gebeurt écht vaker dan die één keer per jaar dat een groot nieuwsitem zoals Anne Faber doet vermoeden.

En nogmaals, je hoeft dus niet altijd afhankelijk van anderen te zijn, bibberend met pepperspray in de aanslag. Zeker niet! Maar een beetje bewustzijn en kennis van 'wat te doen als...' is echt gewoon verstandig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 18:45

Ik zeg ook niet dat het meevalt, maar je weet ook dat het niet (altijd) te voorkomen is. Je wilt ook gewoon kunnen leven.
Mijn kinderen moesten ook op de fiets kilometers over onverlichte boerenwegtjes met amper een boerderij naar school fietsen.
s'Morgens in de winter in het donker, mijn oudste dochter wilde alleen fietsen, maar ik heb ze nooit mijn angst en ervaring opgelegd want daar help je ze niet mee.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 18:48

Ik vind in het bos lopen niet eng, maar hier in de stad is wel één groot park waar ik niet alleen durf te lopen. Dat park staat er bekend om dat er enge mannen lopen op de afgelegen paadjes. Al meerdere vriendinnen zijn daar lastig gevallen en zelf heb ik daar tijdens het hardlopen eens een man zichzelf zien bevredigen. Maar ik heb nog nooit slechte verhalen gehoord over het bos

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 18:52

Ik woon op de noord veluwe, rondom heel veel bossen.
Ik wandel al vele jaren alleen, in de bossen hier in de omgeving.
Voorheen met 1 en laatste jaren met 2 honden.
De honden zijn niet van het kaliber 'waaks', eerder knuffelig zeg maar.
En ik heb echt nog nooit iets naars mee gemaakt.
Het zal ook wel schelen dat ik me er veilig voel.
Ik ben hier geboren en ken alle kleine paadjes in het bos.
Heel zelden dat ik iemand zie aankomen dat het sein op rood gaat, dan zorg ik dat ik diegene niet van dichtbij passeer maar vantevoren al afgeslagen ben.

Ik heb het er ook wel over gehad met familie, vrienden en zo.
Het blijkt wel dat veel van hun zich oncomfortabel voelen als ze alleen zouden gaan wandelen in het bos.
Maar ik was al heel jong toen ik er al wandelde, voor mij is het er veilig.

Hoewel in een nieuwe omgeving/bos ben ik wel veel alerter en op m'n hoede.
Dus dat zal er ook wel mee te maken hebben, hoe bekend je al ergens bent.