Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
zoef123 schreef:Binoche schreef:Jij moet anticiperen en voldoende afstand houden zodat je kan stoppen, zowel voor de veiligheid van je dieren als die van je voorganger, dus bezwaar aantekenen zal wsl niets uitmaken. Je kan het natuurlijk wel proberen.
Klopt. Ik verwacht het ook niet maar sommige situaties zijn dus niet te vermijden heb ik nu dus gemerkt. Tenzij dat ik dus echt met 20km was gaan rijden maar met 50 km krijg ik al auto’s die om me heen crossen en toeteren op die weg.
zoef123 schreef:Het was geen remmen voor oranje. Het was vanuit harde snelheid in eens een noodstop net op de rand.
Jorex schreef:Ik had gewoon al geremd als mijn voorganger al 1 seconde had op oranje en ik reed met mijn trailer erachter met 50, want dat had ik sowieso niet gered om dan nog mee. Dus deze ligt deels bij jouw voorganger die niet weet hoe die met oranje om moet gaan en toch ook deels aan je eigen afstand tot die voorganger en het besluit om gas bij te geven met de trailer ipv af te remmen. Bij voldoende afstand houden was dat namelijk sowieso al kiele kiele geworden of je dan niet rood had gepakt.
meggiemeg schreef:zoef123 schreef:Het was geen remmen voor oranje. Het was vanuit harde snelheid in eens een noodstop net op de rand.
Wellicht een hele andere insteek. Het kan zijn dat de auto voor je een ingreep gaf en daardoor ook zo snel stil stond.
Ik heb het gehad met mijn vorige auto, Volvo S90, reed op een net aangelegde rondweg waar je 80 mocht. Totaal niets aan de hand, tegenliggers, niets in de berm wat de auto kon triggeren, geen fietspad er naast , helemaal niets. Gelukkig reed er niemand achter mij maar mijn auto gaf een ingreep, hij dacht dat we een aanrijding kregen. Ik reed 84, stond binnen 2 seconden stil, zo hard als de auto dan remt kan je zelf nooit remmen. Ik werd in de gordel gesnoerd, alarmlichten gingen aan. Had er iemand achter mij gereden die had dat nooit bij kunnen benen die korte remweg en was vol achter op mijn auto geknald, laat staan als er een vrachtwagen achter mij had gereden. Het bleek een fout in de software te zijn, na de update bij de dealer heb ik de locatie nog een keer opgezocht en nagenoeg onder dezelfde omstandigheden daar gereden en er was niets meer aan de hand.
Ir111 schreef:zoef123 schreef:Ik ben vooral benieuwd of iemand ook wel is zo’n situatie heeft meegemaakt. En of er mensen zijn die bezwaar gemaakt hebben?
Dat je afstand moet houden en moet kunnen remmen is duidelijk. Dat is ook nooit een probleem.
Yes. Bezwaar afgewezen. Maar zou zo weer dezelfde keuze maken.
Ir111 schreef:zoef123 schreef:Ik ben vooral benieuwd of iemand ook wel is zo’n situatie heeft meegemaakt. En of er mensen zijn die bezwaar gemaakt hebben?
Dat je afstand moet houden en moet kunnen remmen is duidelijk. Dat is ook nooit een probleem.
Yes. Bezwaar afgewezen. Maar zou zo weer dezelfde keuze maken.
Sunnda schreef:Ts; je kunt hoog of laag springen, maar jij bent de enige die je eigen snelheid niet goed had ingeschat.
Oranje betekent namelijk niet 'ga ervoor en red het net aan', maar stop!
Tenzij je rederlijkerwijs etc...maar dat is hoogstens voor je voorganger het geval en daar had jij naar eigen zeggen nu precies genoeg afstand van.
Jij bevind je naar eigen zeggen in de situatie dat je met voldoende tussenruimte een voorganger hebt die remt omdat het oranje wordt! Als jij daadwerkelijk genoeg afstand had gehad en een snelheid die past bij een beladen trailer had je dus gewoon en heel eenvoudig moeten kunnen remmen. Simpel gezegd: je hield niet genoeg afstand van je voorganger of je snelheid was niet goed. De rest is alleen maar je eigen straatje schoonpraten. Niet erg, maar nu heb je erger weten te voorkomen omdat je niemand op de andere baan had. Anders had je paard een opdonder gehad bij een noodstop of je had achterin gedoken en je had helemaal niemand dan kunnen beschuldigen behalve jezelf, want remmen voor oranje is niet verboden of gevaarlijk.
Echt, ik zou ook ziek zijn van die dure bekeuring en misschien wel proberen in bezwaar te gaan, maar dat je met een trailer zo rijdt en dan een blinde vlek hebt voor je eigen gedrag vind ik wel bizar.
Qimm schreef:Ik probeer er altijd rekening mee te houden dat ik zal moeten stoppen voor een verkeerslicht/kruising/oversteek. Of ik nou de enige ben op de weg of dat het poepiedruk is.
Ik heb wel een keer een noodstop moeten maken helaas, rijdend op een voorrangsweg, een auto van rechts kwam aan rijden en remde af en leek me dus netjes voorrang te verlenen, maar besloot last minute dat hij toch liever voorrang wilde en sneed me af. Gelukkig reed ik maximaal 40km/h op dat moment. Maar paard heeft helaas toch een schuiver gemaakt, er was een enorme pluk uit haar staart waar ze kennelijk op heeft gestaan
Een bekeuring voor rood licht, zonder trailer, helaas ook al eens gehad. Gelukkig was het toen 'maar' 250 euro. Stond met m'n lage auto achter een vrachtwagen (die vooraan stond) voor een stoplicht voor linksaf.
Door mijn positie op de weg en omdat ik te dicht achter de vrachwagen was gaan staan kon ik het licht niet zien. En voordat ik het stoplicht bereikt had, wat dus maar een paar meter was, was deze kennelijk (is te zien op de foto) al op oranje gesprongen en was rood toen ik passeerde. Dure les om meer afstand te bewaren helaas.
dierenfan schreef:Lastig en onwijs vervelend. De rood licht boetes die hier geweest zijn waren allemaal in de situatie dat we het verkeerd in hadden geschat dat doorrijden mogelijk was en stoppen onmogelijk was vanwege de paarden. Ik heb het dan over 3 in 7 jaar tijd ofzo. Wij hebben hier in omgeving 1 stoplicht met flitser die kort op oranje staat verhouding gewijs. Je hebt er altijd groen tenzij verkeer vanaf de zijwegen. Je kan in principe verkeer aan zien komen. Enkel vanaf tankstation is wel eens lastig te zien. Nadeel is altijd groen maar zodra verkeer vanaf de zijkant direct oranje en vlot rood. De truc is idd gewoon altijd als slak rijden en dan dat maar voor niets. Zeker tegenwoordig zijn deze boetes gewoon een giga klap geld
Kaitlyn schreef:Maar je kán niet onder het stoplicht hebben gereden die op oranje sprong als je en nog een auto voor je hebt (die dus met behoorlijke snelheid op de stop streep stil kon staan met remmen, want dat is eigenlijk al onmogelijk met de remweg) en je ook nog de tijd had om uit te wijken en je ook nog volgens jou voldoende afstand had en een stuk zachter reed.
Zie het als een dure les en volgende keer nog meer afstand houden en beter anticiperen.
Polar schreef:Ik denk dat heel veel mensen onderschatten hoe lang je remweg is met een trailer erachter, al rij je 40 km per uur, wil je je paard een beetje heel houden.
zoef123 schreef:Kaitlyn schreef:Maar je kán niet onder het stoplicht hebben gereden die op oranje sprong als je en nog een auto voor je hebt (die dus met behoorlijke snelheid op de stop streep stil kon staan met remmen, want dat is eigenlijk al onmogelijk met de remweg) en je ook nog de tijd had om uit te wijken en je ook nog volgens jou voldoende afstand had en een stuk zachter reed.
Zie het als een dure les en volgende keer nog meer afstand houden en beter anticiperen.
Ik heb het hier over de auto voor me.
Rauka schreef:Andere insteek...
Dit soort situaties horen tot op zekere hoogte bij het leven... doe je nog zo je best, wordt je alsnog verrast en krijg je nog een boete als toetje ook.
Dat is nu allemaal niet meer te veranderen.
Wat mij helpt is te denken... poeee wat ben ik dankbaar dat ik niet op die rode auto geknald ben, dat was nog veel ellendiger en heel veel duurder geweest.
En wat fijn dat er niemand anders was die in de problemen gekomen is door mijn onbedoelde rode stoplicht nemen.
Alles bij elkaar de beste afloop die uit deze situatie kon komen.
DuoPenotti schreef:cinniz123 schreef:Heb wel eens gehad dat alles vast stond en houd altijd afstand en probeer waar mogelijk niet alles vast te zetten maar dat er een auto voor me dook dat mn trailer door rood ging maar de trekauto niet en heb daar nooit een bekeuring voor gekregen maar dat was natuurlijk wel een andere situatie.
Afstand houden is zo belangrijk met een trailer maar je hebt er altijd malloten tussen zitten die anders denken.
Ik snap dat je geen noodstop hebt gemaakt zou ik denk in deze situatie ook niet hebben
gedaan en dan de bekeuring maar voor lief nemen.
Een kind voor je auto is natuurlijk een ander verhaal.
Maar dan reed je waarschijnlijk heel zachtjes?
Ik meen ooit gehoord te hebben dat als je heel zachtjes door eerst oranje, maar later rood rijd omdat net de vrachtwagen voor je veel langzamer gaat dan verwacht of het idd ineens blokkeren van de kruising je geen bekeuring krijgt. Dat de mate van je snelheid ook pas de camera activeert. Meen onder de 30.
Of dat is klok en klepel of van 100 jaar geleden, dat kan ook
Kaitlyn schreef:Dan nog had jij het sowieso niet gehaald om door oranje te gaan bij de afstand die je zou moeten hebben van je voorganger en had je de boete voor door rood rijden sowieso binnen gekregen.
Rauka schreef:Andere insteek...
Dit soort situaties horen tot op zekere hoogte bij het leven... doe je nog zo je best, wordt je alsnog verrast en krijg je nog een boete als toetje ook.
Dat is nu allemaal niet meer te veranderen.
Wat mij helpt is te denken... poeee wat ben ik dankbaar dat ik niet op die rode auto geknald ben, dat was nog veel ellendiger en heel veel duurder geweest.
En wat fijn dat er niemand anders was die in de problemen gekomen is door mijn onbedoelde rode stoplicht nemen.
Alles bij elkaar de beste afloop die uit deze situatie kon komen.
_Mar3 schreef:Rauka schreef:Andere insteek...
Dit soort situaties horen tot op zekere hoogte bij het leven... doe je nog zo je best, wordt je alsnog verrast en krijg je nog een boete als toetje ook.
Dat is nu allemaal niet meer te veranderen.
Wat mij helpt is te denken... poeee wat ben ik dankbaar dat ik niet op die rode auto geknald ben, dat was nog veel ellendiger en heel veel duurder geweest.
En wat fijn dat er niemand anders was die in de problemen gekomen is door mijn onbedoelde rode stoplicht nemen.
Alles bij elkaar de beste afloop die uit deze situatie kon komen.
Helemaal eens!
Sommige bokkers reageren wel heel streng en wettisch vind ik. Het leven ís nou eenmaal niet zo zwart/wit als het soms in de wetboeken staan en wordt uitgelegd.
Fijn dat je in zo'n korte tijd voor de veilige oplossing hebt kunnen kiezen TS. Dat je dan zo'n hap geld moet dokken is triest, maar wel beter dan het alternatief.
Shadow0 schreef:Kaitlyn schreef:Dan nog had jij het sowieso niet gehaald om door oranje te gaan bij de afstand die je zou moeten hebben van je voorganger en had je de boete voor door rood rijden sowieso binnen gekregen.
Dat weet je niet. Doordat Zoef zo plotseling moest remmen en daarna uitwijken was het een hele andere situatie dan gewoon met gepaste snelheid doorrijden. Ze is nu later op het kruispunt gekomen dan ze anders was.
luuntje schreef:Oranje verkeerslicht betekent dat het rood gaat worden en je moet stoppen.
Die €310 is zuur.
Maar je paard is heel en jij en je auto en trailer ook.
Stoppen had misschien wel veel meer geld gekost.
fannetje schreef:Ik heb het zelf meegemaakt, ik reed op een 80bweg, reed zelf 55-60. Reed een grote vrachtwagen achter mij. Stoplicht ging op oranje, als Ik normaal had geremd had ik op de kruising terrecht gekomen, dus besloten, mede door de vrachtwagen achter mij, door te rijden.
Ik had achteraf gezien 1,5 seconden om niet door rood te gaan, dat was dus mislukt.
Ik heb bezwaar gemaakt, maar werd ongegrond verklaard. Als ik meet wilde, moest ik naar de rechtbank, dat vond ik het niet waard.
Wel is de situatie daar aangepast naar een 60 weg en langer oranje licht, dus ze hebben er wel iets mee gedaan
Rauka schreef:Ik realiseer me ineens hoe toepasselijk de gebruikersnaam van ts is
Rauka schreef:Ik realiseer me ineens hoe toepasselijk de gebruikersnaam van ts is