Hoe is het om te wonen op het platteland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 19:02

DuoPenotti schreef:
Kanonnen is denk ik bij fruitteelt.
Ik ken het wel van zeggen, nooit ervaren. Want dat zit hier bij niet

Landbouw op de klei, hier staan veel aardappels, spruiten, uien, wat mais. Ik heb er niet echt op gelet welke percelen die kanonnen dan staan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 19:10

Ex-stadsmens, van Amsterdam naar dorpje met 300 inwoners in Drenthe. Dit past mij veel beter, maar inderdaad : zonnig weer = tooltime (en die hebben allemaal accu, stekker of brandstof als energiebron). Nog steeds stuk prettiger dan stereo op 10 tot na middernacht en smeerzooi in de straten.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 19:12

Plek van de woning is bepalend
Voor mij nog altijd een droom om weer terug te keren naar het platteland maar lang genoeg gewoond om wel specifieke dingen te benoemen
In de stad ben je meer op jezelf dan buitenaf. In bepaalde gedeelten van Nederland heb je bv nog het noaberschap. Klinkt leuk en gezellig, het is fijn dat je op elkaar kan rekenen en dat kan ook echt fijn zijn maar het kan ook wel eens té veel zijn.
Toerisme in bepaalde gebieden waardoor het in de winter een stuk rustiger zal zijn. Ik zelf vind het altijd leuk echter was het wat minder leuk als de toeristen de weg niet goed konden inschatten maar er wel met behoorlijke vaart reden wat wel eens gevaarlijke situaties opleverde.
De periode van het injecteren. Een stuk minder stank dan het eerdere gieren echter nog steeds geen prettige geur.
Ik vind de stallucht op boerderijen super met uitzondering van varkens. Varkens dragen een vreselijke lucht. Ik kan mij echter voorstellen dat ook niet iedereen de geurvan koeien weet te waarderen.
Trekkers die de boel op de weg weten te houden. Zeker in de spits of na een werkdag op weg naar huis kan dit irritatie opleveren.
Wegen die niet altijd even schoon zijn of stofwegen waardoor je je auto kan blijven wassen.
De afstand van winkels en scholen.
Verschil in temperatuur. En dit klinkt raar maar ‘‘s ochtends zomerdag, in de winter kan dat echt enkele graden schelen waardoor het minder prettig is. Echter op warme dagen is het lekker.
Het kan maar zo zijn dat het leven op het platteland je in het begin kan tegenvallen. De omschakeling is groter dan je verwacht. Ik heb echt wel een half jaar tot jaar moeten wennen aan het leven in de stad.

Echter na de eerste 18 jaar van mijn leven echt buitenaf te zijn opgegroeid, ik word binnenkort 46 jaar, voel ik mij nog steeds gezegend dat ik drie hele dagen in de week op een boerderij ben. De rust, de natuur, de lucht het is mijn ding en word ik nog steeds gelukkig van. Al weet ik het ook enorm te waarderen om in de stad te wonen met al zijn gemakken en voordelen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 19:14

Miran schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik ken het wel van zeggen, nooit ervaren. Want dat zit hier bij niet

Landbouw op de klei, hier staan veel aardappels, spruiten, uien, wat mais. Ik heb er niet echt op gelet welke percelen die kanonnen dan staan.

Dat zit hier ook om ons heen. Maar nog nooit een kanon op gestaan.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 19:18

Afbeelding

Over damherten gesproken. Dit was net achter ons huis, even heen gelopen om wat plaatjes te schieten. Maar zag ze dus lopen vanuit onze keuken die over de weilanden uit kijkt.
Hier kan ik zo van genieten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 19:23

Wauw!
Hier wel reeën maar geen damherten.
Gave foto!

Dit zit elk jaar hier met een nest.

Afbeelding
Afbeelding

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 19:34

Wij hebben een akkerbouwbedrijf en gebruiken een kanon. Deze gebruiken wij in het voorjaar als we de rode kool geplant hebben om duiven van het perceel te houden, die zijn dol op rode kool :9 Maar ook als we tarwe gezaaid hebben en er zitten veel vogels op zetten we het kanon erbij.

Naast alle genoemde punten kun je bij een akkerbouwperceel eventueel nog geluid hebben van de beregeningsinstallatie. I.v.m. de wind bergenen wij ook wel eens ‘s nachts, en dat zou je kunnen horen als je heel dichtbij zit.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 19:37

De waterput zit voor ons huis en als het land besproeit word zet het loonbedrijf altijd een oude puffende en ronkende waterpomp voor ons huis.Met bijbehorende dieselwalm en lucht.Hoort ook bij het leven in het buitengebied.Maar wel al jaren buizerds die in de eikenboom nestelen en elk jaar jongen.In de zomer tijdens de schemering de vleermuizen rond zien vliegen.En als je paarden aan huis wil,in de ochtend in je pyama gauw de paarden voeren en weer even naar bed.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 19:42

Wij hebben een jaar of 5 geleden de stap naar het platteland gemaakt en willen niet weer terug! Heerlijk plekje, paarden aan huis, rust, ruimte maar niet eenzaam. We hebben op een honderd meter afstand diverse buren.
Er zijn wel wat actieve boeren in de buurt maar versnipperd, en het injecteren geeft nu geen overlast meer sinds de derogatie eraf is. Na een halve dag is de geur weg. Tractoren rijden er wel veel meer maar och, wat is veel. Soms komt er op een dag 2 auto's voorbij.
Nadelen; winkels etc. zijn op afstand, er wordt niet alles bezorgd. Thuisbezorgd...Zelfgehaald is dat... als je van lauwe pizza en slappe patat houdt. :D We bakken het zelf.

Je maakt meer kms overal naar toe maar dat weegt niet op tegen de voordelen. We zijn maar 3 kwartier verderop gaan wonen, dus dat was prima te doen.
Buren woonden dichtbij een kalverhouder, en hadden wel veel last van het bedrijf. Lucht, vliegen, vrachtwagens, en zijn daarom verhuisd uit hun mooie boerderij.
De ligging, windrichting is dus wel heel belangrijk. Ook wat Nienke schrijft klopt; de temperatuurverschillen zijn groter, zowel per seizoen als dag/nacht.

Veel succes met zoeken naar jullie droomplekje.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:08

Wellicht is het al genoemd, het trekker werk op het land is vaak pieksgewijs. En dan kan het zijn dat de boer ‘‘s ochtends voor 8 uur al op het land aan de gang is en dat kan ook rustig doorgaan tot na 22 uur al naar gelang van de weersverwachting en of de loonwerker is ingeschakeld.
In sommige streken van Nederland zijn de boeren ook op zondag aan de gang met de trekkers op het land als de gewassen er aan toe zijn.
Met een droog voorjaar ben je niet blij als land wordt geploegd en klaar wordt gemaakt voor het inzaaien of poten van de gewassen.
Het zand is net stuifsneeuw, komt overal tussendoor.
De geur van stronten, trekt veel sneller weg dan je zult denken.
Stronten met de ketsplaat stinkt minder langdurig dan land dat geïnjecteerd wordt.

Als boeren beregenen, die trekker of pomp hoor je wel.
Maar daar zit wel goed verschil in. De moderne pompen zitten in een behoorlijke dichte kist. En heb je mazzel, dan gebruikt de boer een elektropomp.

Op de binnenwegen is het normaal dat een auto ruimte geeft aan landbouwverkeer en vrachtwagens en dan is het ook normaal dat men elkaar groet en/of bedankt.

Als nieuweling in de buurt, hoort de nieuweling de buren uit te nodigen en zich voor te stellen. Ook al biedt de buur aan, ik help wel even met de trekker of shovel.

Kom je in een buurt te wonen waar de zondagsrust gerespecteerd wordt, probeer er rekening mee te houden.

Heb je ergens last van, ga met open vizier naar de boer toe en bedenk dat hij alles wat hij doet voor zijn broodwinning doet.

Ik word weleens wakker van de turbo van de trekker als de boer op 6 meter van mijn slaapkamer ‘s begint te maaien of het gras ophaalt.
Ik word wakker en slaap weer verder.

Verder wordt alles heel snel stoffig, maar er is imo niet mooier dan wonen tussen de boeren en alles wat erbij hoort.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:43

moonsparkle schreef:
Geen kinderen, gaan er ook niet komen. We zijn het liefst op onszelf, praatjes met buren vind ik soms maar ongemakkelijk :')

Persoonlijk vind ik contact met de buren wel prettig, niet het verplichte bakkie koffie elke week, maar gewoon weten wie zijn je directe buren, als er wat is klaar staan voor elkaar, zeker buitenaf vind ik dat wel zo belangrijk.
Toen onze oude buurvrouw overleed kwam een van de dochters vragen of ik een oogje in het zeil wilde houden op pa, de buurman. Hij had de ziekte van Ménière. Aan het blaffen van de hond kon ik horen of hij was gevallen of niet. Dan ging ik er altijd naar toe. Ook als ze een dag weg gingen liep ik tussen de middag een ronde langs alle beesten. Dat was leuk om te doen, voor hun een fijn gevoel. Verder liepen we niet de deur bij elkaar plat. Dat was prima zo.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:47

tienus63 schreef:
Op de binnenwegen is het normaal dat een auto ruimte geeft aan landbouwverkeer en vrachtwagens en dan is het ook normaal dat men elkaar groet en/of bedankt.

Als nieuweling in de buurt, hoort de nieuweling de buren uit te nodigen en zich voor te stellen. Ook al biedt de buur aan, ik help wel even met de trekker of shovel.

Kom je in een buurt te wonen waar de zondagsrust gerespecteerd wordt, probeer er rekening mee te houden.

Dat vind ik ook het mooie aan achteraf wonen of in een dorp. Hier ga je ook stil staan als er een begrafenis stoet aan komt, motor uit van je auto, muziek zacht en even het respect op brengen tot de stoet voorbij is. De begrafenisondernemer bedankt je er ook altijd voor dmv een knikje met zijn hoofd.
Met het rekening houden met elkaar kan je al veel begrip krijgen en zal het contact ook veel makkelijker worden gelegd.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 23:16

Toen ik hier kwam wonen heb ik ook wel bij veel buren aangebeld en mezelf voorgesteld en aangegeven dat als er iets is of als ze iets nodig hebben dat ze altijd kunnen aanbellen. We doen de kliko's voor elkaar meenemen, maar verder niet echt veel persoonlijk contact. Fijn dat je zo kon helpen meggiemeg, heel waardevol voor je buur en zijn familie.

Ik vind sommige thuisbezorgd opmerkingen wel grappig, ik laat denk ik minder dan een keer per jaar iets thuisbezorgen ondanks dat hier enorm veel opties zijn.

@mellow wat prachtig

tienus63

Re: Hoe is het om te wonen op het platteland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 23:34

Wij lopen deur ook niet bij elkaar plat. Maar is er iets dan spreek je elkaar aan, nieuwjaarsvisite doen we dan wel met de buurt.
Het is dan bij telkens een andere buur koffie en borrelen. Maar dat mag ook in de zomer gehouden worden.
Boogzetten cq versiering bij huwelijk(jubilea) en Abraham en Sara is standaard gewoonte.
En vier je iets met meer dan je familie en kameraden, dan zijn de buren de eerstvolgende op het lijstje.

En als je iets leent of buur nodig hebt, kratje bier of fles sterke drank is genoeg. Ook al zegt de huur het is wel goed, het wordt wel gewaardeerd dat er een geste volgt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 01:18

Het ligt echt aan de ligging van je huis.

Bij ons is er wel wat afstand tussen de huizen en dat vind ik op zich prettig. Had nog wel meer mogen zijn, maar helemaal afgelegen hoeft van mij ook weer niet.

Ik kom uit de stad, maar ben geen stadsmens, ook nooit geweest.

De meeste geluiden hebben we echt geen last van of horen we niet eens.

Enige wat ik soms jammer vind is dat meerdere buren uren op de zitmaaier zitten en dat is jammer als je lekker buiten zit. En ze doen het ook allemaal echt vaak, dus het is niet iets waar je na een keertje een tijdje vanaf bent.
Sommigen laten honden lang, veel en hard blaffen. Tja, dat doen wij niet. Even aanslaan mag, maar niet langdurig blaffen.

Met de paarden heb ik ooit naast een varkensstal gestaan en ik werd echt misselijk van de lucht daar.
Ook ooit naast een stal vol mestkalveren gestaan en dat was ook niet altijd prettig, zoals met laden en het idee was gewoon niet mijn ding.

Van trekkers of de koeien verderop geen last. Als er uien staan, ruik je dat een paar dagen als ze eraf gaan, maar kan ik me niet aan storen.
De echt grote trekkers die de bieten vervoeren voelen we wel in huis, haha. Die gaan dan een aantal dagen non stop op en neer.

We hebben met buren normaal contact, maar kan echt maanden tussen zitten dat je elkaar ziet of spreekt. Anderen hebben misschien meer contact.
1x pj komt de straat samen met eten en drinken.

Als er iets is, kan je bij de meesten wel aanbellen.

We klagen niet over dingen, want het is wel over en weer. Als buren een keer ene feestje hebben is dat prima. Als wij ene keer laat zijn en nog geluid maken, hoort waarschijnlijk niemand dat, maar het gaat ook een beetje over en weer dat iedereen een keer geluid maakt of iets doet en niemand gelijk gaat klagen.

In onze vorige woning hadden we slecht contact met de buren en dan gaat alles echt sneller irriteren. We hebben daar in het begin alles van hun geaccepteerd en hadden goed contact. Toen zij begonnen te zeuren over echt kleine dingen, raakten wij ook sneller geïrriteerd en werd het contact slechter.

En daar wil ik mee zeggen dat het echt een beetje eraan ligt hoe alles over en weer gaat.
Ondanks de kleine irritaties die je echt vast overal wel zal hebben, is onze plek echt te mooi om ons woongeluk te laten verknallen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 06:43

Ik woon ook achteraf en denk dat je verwachtingen van burencontact nog het meest afwijkt van de realiteit. Oke, het is persoonlijk en we spreken ook niet iedere buur evenveel maar over het algemeen spreken we de buren hier meer dan in de bebouwde kom.

Hoort er in mijn ogen ook een beetje bij. Beter een goede buur dan een verre vriend, zeker als die vrienden dus al snel ver weg zitten. Plus dat de supermarkt dus ook ver weg is dus het letterlijke suiker lenen gebeurt hier ook. Of een machine of of..

Ik zou dus ook goed kijken naar wat gebruikelijk is op de plek waar je wil gaan wonen. Lijkt mij verschrikkelijk om ergens gezien te worden als "die van buitenaf die het niet snappen" puur door een mismatch in verwachtingen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 06:57

Zoveel contact hebben wij ook niet met buren hoor. Ik ben daar echt het type niet voor. We hebben hier 1x per jaar een buurt BBQ en in de winter op oud en nieuw een oliebol. Maar ik heb me afgelopen oliebol maar weer eens voorgesteld aan mensen: “Hallo, nee, we zijn hier niet nieuw, we wonen hier in maart al 9 jaar.”

Dat geblaf, vooral die keffers van m’n overburen, zou wel anders mogen van mij. Zeker in de ochtend… nix aan!
Dan heb ik liever dan mn boerman met z’n trekker onder m’n raam staat, dat heeft vast nog nut, dat gekef heeft geen nut.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 07:07

Hier loeien de koeien best flink als ze weten dat ze nieuw voer krijgen. Maar dat is dan maar 10 minuten ofzo. Wel klapperende voerhekken. En hier branden ze riet in de buurt dus in bepaalde periodes zit je in de rooklucht. Meer vliegen maar dat is met overal horren goed te doen. Bieten laden in de bietencampagne geeft wat overlast maar dat gaat ook weer weg. Het zijn steeds piekmomenten van iets. Wij hebben in kassengebied gewoond, veel extra licht en bij ons werden de bloemen/ karren s'nachts opgehaald/ gebracht dus dan ook vrachtwagens die komen laden en lossen en rammelde karren. Later kregen we een laaddok dus dat scheelt wel met de rammelde karren. Veel bedrijvigheid maar heerlijk de ruimte om je heen en niet bij de buren binnen kijken of ongewild gesprekken van de buren moeten aanhoren.

Het openbaar vervoer is bij ons ook drama zeker als het slecht weer is en de kinderen moeten naar school wordt het brengen met de auto

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 07:28

DuoPenotti schreef:
Ik ken het wel van zeggen, nooit ervaren. Want dat zit hier bij onsniet.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/262 ... etten-leur
Lichtvervuiling van kassen.
Ze doen dat niet allemaal, en er zullen ook vast wel regels aan verbonden zijn.
Maar dat zie je inderdaad wel erg ver. Maar wel vooral naar boven toe, de zijwanden zijn dicht. Tenminste bij de kassen waar ik wel eens langs rij.
Maar geen idee hoe dat is als je daar echt naast woont.

edit: regels betreft belichting van kassen
https://www.dcmr.nl/regelgeving-verlich ... astuinbouw

Ik woon er naast en het gebied is door de jaren heen gekrompen en ze dekken meer af. Maar als ik. 20 kilometer van huis ben kan ik aan de lucht zien waar ik woon. En als ik vroeg ben in de winter hoef ik geen verlichting aan als ik de paarden voer.

Verder is het hier een komen en gaan van trekker. Groot en klein. Snelle en langzamen. Bij de eerste ronde bieten laden zit ik snachts rechtop in bed van het gedonder. Dat went elk jaar wel weer.
Het is bijna nooit stil hier. Overdag zeker niet en smacht altijd wel een verloren geluid.

Kikkers en uilen maken een paasei herrie. Dat heeft heel wat nachten wennen gekocht.

Mensen maken graag een praatje, zijn nieuwsgierig naar nieuwe buren en daarnaast ook wel wat argwanend. Bang dat nieuwe mensen komen klagen over hoe ze de dingen al jaren doen, dat tradities afgekeurd worden, etc.
Iedere regio heeft zo zijn eigen inburger gewoontes. En je kan maar beter een goede buur zijn dan een verre vriend.

Wees je er van bewust dat wat er fysiek om je heen gebeurd 1 ding is. Het sociale is een heel ander aspect wat misschien nog wel zwaarder weegt om in die omgevingen fijn te wonen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 07:42

De cultuur s vaak conservatiever. Verwacht bijv ook geen havercappu en vegan opties. Als tastbaar voorbeeld, maar het werkt natuurlijk in alles door. Zo is hier met teveel alcohol op rijden nog veel meer geaccepteerd. Kijk vooraf even naar het stemgedrag met de verkiezingen vd gemeente waar je wil gaan wonen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:05

Alcohol en rijden is hier dat echt niet oké.
Maar havermelk ook niet :)

Wij wonen hier met 4 buren relatief dicht bij elkaar.
En wij komen bij elkaar op de verjaardag.

1 buur zitten wij met de oprit naast dus dat is soms een praatje als je elkaar ziet.

Als er iets iets staan de buren wel voor elkaar klaar.
Maar op de verjaardagen na is er niet veel contact want je loopt elkaar niet zo snel tegen het lijf.

Cantodea11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:46

Ik woon op een boerderij geen melkvee meer maar je krijgt mij met geen tien paarden meer weg .Ruimte groen overal dieren dan neem ik tractors geur (andere dag was buiten ophangen)en ongemakken voor lief. Ja en we kennen alle buren lopen de deur niet plat bij elkaar maar hebben een paar keer per jaar samen een gezellig feest dus ik zeg meteen doen als je de gelegenheid krijgt

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:53

Benzz schreef:
In bepaalde regioś van brabant vind ik de stankoverlast van varkenshouderijen wel echt storend. Maar dat is persoonlijk.

Denk dat dat vooral is bij hele oude stallen. De nieuwe houderijen beschikken allemaal over luchtwassers enz. Ik woon in Overijssel maar ken hier geen stinkende varkenshouderij meer in de buurt. In het voorjaar heb je wel stank van alle mest die verspreid wordt maar dat trekt snel weer weg. Ben je het type die niets wil ruiken, een hekel heeft aan boeren of het bedrijf of vindt dat iedereen rekening met jou moet gaan houden omdat jij ergens gaat wonen.Plaatselijke gebruiken wilt veranderen. Een hekel hebt aan jagers. Aan landbouwverkeer op de weg. Lokale feesten. Kortom alleen maar voor je rust komt en jongens die op zaterdag gaan motor crossen op het land wel kunt villen omdat jij rustig in de tuin wilt liggen en alleen de vogeltjes wilt horen dan moet je het niet doen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:55

Ik heb een paar jaar op een voormalig boerderij gewoond maar ik vond het landbouwgif wat gespoten werd om ons heen het grootste probleem. Je weet niet wat het doet met je gezondheid. Ik durfde echt niet buiten te zijn als ze gingen spuiten. En dan is het maar gokken wanneer het mogelijke gevaar geweken is. Vond dat echt helemaal niks.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:03

moonsparkle schreef:
De geur maak ik me eigenlijk niet druk om, tot nu toe vind ik de geur vaak lekker ruiken als ik langs het platteland kom :') met gieren is het natuurlijk wel een tandje eerder vooral als je er naast woont.

Ik maak me dan ook iets meer zorgen over geluid, maar hoe vaak wordt een land daadwerkelijk bewerkt op een heel jaar? Of hoevaak worden de stallen voorzien met machines voor nieuw stro, of hoe luid loeien koeien? Wat ik zei de keren dat ik bij koeien was hoorde ik ze eigenlijk helemaal niet, maar dat zijn momentopnames, misschien loeien ze elke keer bij het melken? Een varkenshouderij met het gillen zou mij wel een stap te ver gaan trouwens.

Overigens woon ik nu op 100 meter van een 80 weg en omringt met andere tuinen met bijvoorbeeld spelende kinderen en minder dan 100 meter van een kinderopvang waar de kinderen bij mooi weer ook veel buiten zijn. Kinderen moeten natuurlijk lekker kunnen spelen en juist belangrijk dat ze ook regelmatig naar buiten kunnen gaan, maar persoonlijk heb ik niks met die geluiden :o

Het donker lijkt me juist heel fijn, ik kijk graag naar de sterrenhemel <3 soms als we in de nacht rijden stoppen we bewust om van een mooie nacht te genieten.

Boodschappen doen is nooit mijn hobby geweest, dat doe ik nu ook het liefst maar om de anderhalve week

Als ik dit stukje lees dan irriteer je je wel aan geluid. Ik vind spelende kinderen een erg mooi geluid en dat draagt heel erg ver op het platteland. Ga er vanuit dat er bij bijna elke boerderij spelende kinderen zijn en die wordt niet geleerd om stil te zijn. Als ze wat ouder zijn hebben ze een keet voor het weekend en de vakanties en voor door de week. Daarbij komen de wat grotere buurtfeesten en zo nu en dan een tentfeest in een weekend bij een boerderij. Het geluid staat hard, zo gaat dat op het platteland want mensen klagen daar niet over. En als er iemand alsnog probeert om te komen klagen dan is het resultaat dat hij dronken naar huis gaat of dat er niet naar geluisterd wordt en je ook meteen `die niet passende nieuwkomer´bent. Kun je je niet aanpassen begin er niet aan. Verhuis je om de paarden en dieren aan huis te kunnen hebben en ben je verdraagzaam dan is het een aanrader dan gaat het wel lukken en krijg je er zelf ook plezier van.