Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 10:16

Chickyy schreef:
Ja en toch he, we klagen allemaal dat alles zo duur geworden is.. Maar we hebben nu al een paar keer gehad dat we op zaterdag ergens wat wouden eten en je kunt bijna nergens meer last minute terecht, alles is vol :j

Festivals, loeiduur, maar gewoon uitverkocht en dan betaalt iedereen gerust 3,50 voor een biertje en 7 euro voor een patatje..

En ik vind ijs, frisdrank, chocola en chips nou ook geen eerste levensbehoefte. (Nou ja, dat vind ik wel :+ Maar dat is het objectief gezien niet). Het is alleen jammer dat gezond eten niet goedkoper wordt.

purny

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 10:19

Vooral de vis is duur.
Ik moet door mijn maagverkleining meerdere keren per dag eten. Dus neem ik als tussendoortje vis.
5,99 voor 9 kleine plakjes zalm.

Maar het is gewoon duur..

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 10:24

purny schreef:
Vooral de vis is duur.
Ik moet door mijn maagverkleining meerdere keren per dag eten. Dus neem ik als tussendoortje vis.
5,99 voor 9 kleine plakjes zalm.

Maar het is gewoon duur..

Maar de inkoop van Zalm is ook behoorlijk hoog tegenwoordig.
Wij draaien ook geen voorraden meer vanwege de inkoopprijs van de Zalm.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 10:47

mijn NL paspoort gaat mij 165,70 euro kosten dit jaar :j jullie hebben nog geluk haha

Overigens denk ik dat het overal wel duurder is geworden. Hoewel bv bij de lidl alles nog wel redelijk prijst hier

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 10:52

KarmaChansy schreef:
mijn NL paspoort gaat mij 165,70 euro kosten dit jaar :j jullie hebben nog geluk haha

Overigens denk ik dat het overal wel duurder is geworden. Hoewel bv bij de lidl alles nog wel redelijk prijst hier

Mijn paspoort moet dit jaar vernieuwd worden, ik ga eerst maar eens kijken of ik niet beter een id-kaart kan nemen...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 11:23

Verwchil tussen ID kaart en paspoort is maar iets van 10-15 euro zag ik van de week toen ik bij onze gemeente naar de tarieven keek.

Beide zijn 10 jaar geldig.

Ik overwoog om er een ID-kaart bij te nemen, omdat ik veel in her grensgebied rondrijd en zowel de Duitsers als de Nederlanders met (extra) grenscontroles bezig zijn.

En ik heb nu dus mijn paspoort standaard in mijn handtas achter in de auto, maar een ID-kaart in mijn portemonnee of telefoonhoesje en paspoort gewoon thuis leek me handiger.
Maar bij het zien van de kosten dacht ik, laat maar, ik hou dat paspoort maar gewoon in de handtas.

Overigens gingen wij paar weken terug op vakantie naar Duitsland en daar waar we toen de grens overgingen, was een grenscontrole aan Duitse zijde.

Wij stoppen, paspoorten uit de achterbak gehaald, mochten we zo doorrijden :')
De auto met Duits kenteken werd wel echt aan de kant gezet en moest van alles uit de auto halen, maar wij mochten zo verder.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 11:58

Ja, dingen worden duurder. In mijn geval echter niet meer duurder dan mijn loon ook stijgt. Mijn koopkracht gaat er niet op achteruit. Ik vind het soms zelfs juist meevallen. De mango's zijn al weken wel ergens spotgoedkoop in de aanbieding, heel vaak 1+1 gratis of zelfs 2+3 gratis.

Bellatrix schreef:
Chocola is anders ook duur. Slecht cacao oogst. Ik heb een dure chocolade smaak (BonBonBloc) en die repen waren ooit 3 zoveel maar nu 5 zoveel.

€ 4,75 bij de AH, nog zonder aanbiedingen. Da's ook duurder, maar geen 5 zoveel.

karuna schreef:
<knip>

Bizar juist omdat ik nu deels over de grens zit valt pas op hoe duur het hier is. -O- Kleine vergelijk havermelk hier >2 euro. Hetzelfde pak in duitsland 0,95 ct. Tandarts een kroon ongeveer de helft van hier, zou mijn ziektekosten verzekering al op orde zijn was ie gratis geweest. Afval peperduur tegen nagenoeg gratis. Btw, arbeidsloon, zoveel verschil.

<knip>

Havermelk hier kost 1,39 (nog zonder aanbiedingen) bij bijv. plus en AH. Overdrijven is ook een kunst.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:17

Chickyy schreef:
Ja en toch he, we klagen allemaal dat alles zo duur geworden is.. Maar we hebben nu al een paar keer gehad dat we op zaterdag ergens wat wouden eten en je kunt bijna nergens meer last minute terecht, alles is vol :j

Festivals, loeiduur, maar gewoon uitverkocht en dan betaalt iedereen gerust 3,50 voor een biertje en 7 euro voor een patatje..

Ja, hier hetzelfde. Ik merk dat sommige dingen duurder zijn (en dat ik dat stom vind of erover klaag :+ ) maar niet dat ik bepaalde dingen echt niet meer kan betalen. Ik laat dus eigenlijk ook niks wat ik vroeger wel deed/had puur om de kosten. Vaste lasten stijgen hier ook niet harder dan loon. Als ik bespaar of budgetteer dan is het om geld te besparen op 1 aspect (bijv boodschappen) zodat ik aan een ander apsect (bijv vakantie) meer kan uitgeven. Niet uit pure noodzaak omdat het budget er gewoon helemaal niet is. Maar, als ik dit topic zo lees mag ik me hier echt gezegend om voelen. Ik leef wel mee met de mensen die echt steeds meer moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen :knuffel:

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:45

Ik vind het ook eigenlijk wel apart dat sommige mensen klagen dat alles zo duur is geworden, maar wel op een verre vakantie kunnen.
Ik vind zelf mijn boodschappen niet zo duur, heb een goed salaris voor mijn situatie.
Maar ik ga ook 1 a 2 keer per jaar op een (verre) vakantie.

Sommige dingen vind ik wel duur, maar zal het niet laten om ze niet te kopen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:49

Ow ja, ik schrok laatst ook wel van de BonBonBloc. Had er 3 voor m'n moeder, m'n man en mezelf omdat we alle 3 een andere lekker vinden. 4,79 4,85 en 4,99 bij de AH. Heb er dan wel even wat zuiniger mee gedaan :)

We waren zaterdag in een ietsjes duurder restaurantje en toch was het aardig vol.

Qua boodschappen geef ik nu echt wel het dubbele uit per week, dan 3-4jr geleden.

Brandstof/benzine is nog steeds heel duur. Nu zijn we blij als het richting de 1,85 zakt, maar een paar jaar geleden kregen we een hartverzakking als het boven de 1,50 steeg.

Maandelijks vind ik nog steeds de zorgverzekering er het hardst in beuken. Bij mij gaat eigen risico ook vaak vrij snel op en dan komt dat er bovenop. Kan je ook gespreid doen, maar ik vind dat niet altijd een voordeel.

Maar het is denk ik ook een beetje waar mensen het meest voor over hebben. Wij vallen niet zo snel over de hypotheek of de gestegen kosten voor de dieren.

Maak me wel zorgen waar het eindigt en of het straks niet ten koste gaat van de gezondheid. Zowel mentaal als fysiek en voor de mens en de dieren. Als mensen toch minder snel naar de dierenarts gaan of zaken zoals bijv een gebitsbehandeling gaan overslaan, is dat wel ernstig. En de dieren die er al zijn, kan je mensen niet op aankijken. Die zijn vaak in een andere tijd gekocht.

Dat lonen stijgen of dat er zoveel banen zijn, ligt echt ook aan de omgeving en in welke sector je zit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:52

purny schreef:
Ik vind het ook eigenlijk wel apart dat sommige mensen klagen dat alles zo duur is geworden, maar wel op een verre vakantie kunnen.
Ik vind zelf mijn boodschappen niet zo duur, heb een goed salaris voor mijn situatie.

Maar dat zijn niet altijd dezelfde mensen. Mensen die het ECHT moeilijk hebben gaan niet op een verre, lange vakantie.

Daarbij zijn boodschappen iets wat steeds terugkomt en je vaak mee geconfronteerd wordt.

Mensen die daarnaast naar een festival, concert of op vakantie gaan, spaarden daar misschien voor. Als je per maand minder overhoudt door gestegen kosten, kan je ook minder sparen voor zulke uitjes.

De festivals doen het vaak nog goed, maar anderen weten niet wat mensen die daarheen gaan verdienen of wat ze ervoor moeten laten.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:04

Die suikertax zit in Nederland zelfs op de light producten . Hier gelukkig niet, ik drink nogal graag cola.
Voor mijn rijbewijs en id en ik volgens mij ook niet zoveel kwijt maar dat is ook afhankelijk van de gemeente.

Volgens mij is dierenvoer bij ons vaak goedkoper en het vlees blijft hetzelfde formaat in de pan. Nederlands gehakt krimpt gewoon.

Dat de benzine hier veel goedkoper is valt vooral in de grensgemeenten in het weekend op. Dan staan er gewoon files bij de pompen. Het scheelt iets van 40 cent geloof ik. Dat tikt wel aan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:18

Ik "schrik" wel vaak bij het afrekenen bij de supermarkt, de drogist of bij het kopen van diervoeding. Voor al bij de supermarkt kijk ik vaak wat heb ik nou eigenlijk gekocht om op dit bedrag uit te komen, een klein tasje vol voor een 2 dagen...

Maar gelukkig heb ik ook een goed salaris en is dat wel min of meer meegestegen de afgelopen jaren en komt er nu weer een verhoging aan. Ik hoef me er dan ook niet druk om te maken. Maar ook voor mij en dan zal voor de meeste mensen gelden is het een kwestie van keuzes maken. Waar geef je het wel en waar (liever) niet aan uit. Ik besef me absoluut dat er mensen zijn die in een minder luxe positie zitten.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:31

superpony schreef:
purny schreef:

Maar dat zijn niet altijd dezelfde mensen. Mensen die het ECHT moeilijk hebben gaan niet op een verre, lange vakantie.

Daarbij zijn boodschappen iets wat steeds terugkomt en je vaak mee geconfronteerd wordt.

Mensen die daarnaast naar een festival, concert of op vakantie gaan, spaarden daar misschien voor. Als je per maand minder overhoudt door gestegen kosten, kan je ook minder sparen voor zulke uitjes.

De festivals doen het vaak nog goed, maar anderen weten niet wat mensen die daarheen gaan verdienen of wat ze ervoor moeten laten.

Klopt....

Heel de winter de verwarming niet hoger gehad dan 18,5°c ( en de meter wijkt een graad af, dus max 17,5°c in huis) en bijna elke dag daardoor in de avond echt steen en steen koud geweest daardoor, waarbij het niet zelden een halve nacht duurde voordat ik ietwat opgewarmd was...
Paar haar geleden betaalde ik nog €0,85 per m3 gas. Nu €1,22... dat is echt een stuk duurder.

Maar daardoor wel redelijk wat kosten uit kunnen sparen voor vakantie.

Of regelmatig als avondeten een simpele boterham of bakje Kwark. Scheelt ook behoorlijk in de kosten.

Daarnaast niet roken scheelt ook behoorlijk.

Maar alsnog vind ik dat alles belachelijk duur aan het worden is..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:34

Tink89 schreef:
<knip>

Havermelk hier kost 1,39 (nog zonder aanbiedingen) bij bijv. plus en AH. Overdrijven is ook een kunst.

Fijn voor jouw hier dus niet :n waarom zou ik er over liegen? :?

De suikertax zit ook op amandelelk havermelk en rijstmelk maar weer niet op sojamelk 8)7

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:42

Ik vind die boodschappen en dure ijsjes niet zo'n probleem eigenlijk. Wij hebben het in Nederland echt wel luxe hoor met alle keuze. Als wij naar een supermarkt gaan zijn er altijd budget opties. Je kunt niet alle producten goedkoop kopen, maar het is sowieso al bizar hoeveel keuze wij hebben en je kunt echt prima leven op de goedkopere producten. Ijsje eten is een luxe dus ik vind het niet zo'n ramp dat dat dan duur is.
Het is inderdaad wel heel veel duurder geworden allemaal. De salarissen zijn gelukkig ook wat gestegen. Niet zo veel als de stijging van de prijzen, maar toch.
Ik vind het problematischer als juist vaste kosten stijgen waar je niet onderuit komt. Boodschappen valt daar naar mijn idee niet onder, en ijsjes al helemaal niet :+

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:48

karuna schreef:
Tink89 schreef:
<knip>

Fijn voor jouw hier dus niet :n waarom zou ik er over liegen? :?

De suikertax zit ook op amandelelk havermelk en rijstmelk maar weer niet op sojamelk 8)7

AH en Jumbo huismerk kosten allebei 1,39. Oatly is inderdaad 2+ euro maar dan betaal je voor het merk :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 14:00

Dorine92 schreef:
Ik vind die boodschappen en dure ijsjes niet zo'n probleem eigenlijk. Wij hebben het in Nederland echt wel luxe hoor met alle keuze. Als wij naar een supermarkt gaan zijn er altijd budget opties. Je kunt niet alle producten goedkoop kopen, maar het is sowieso al bizar hoeveel keuze wij hebben en je kunt echt prima leven op de goedkopere producten. Ijsje eten is een luxe dus ik vind het niet zo'n ramp dat dat dan duur is.
Het is inderdaad wel heel veel duurder geworden allemaal. De salarissen zijn gelukkig ook wat gestegen. Niet zo veel als de stijging van de prijzen, maar toch.
Ik vind het problematischer als juist vaste kosten stijgen waar je niet onderuit komt. Boodschappen valt daar naar mijn idee niet onder, en ijsjes al helemaal niet :+

Boodschappen zijn toch ook vaste kosten? Je kunt niet opeens gewoon niet meer eten?

Nou ja, kan wel, maar dan haal je t eind van t jaar niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 14:13

Ijsje kan dan wel luxe zijn, maar klinkt een beetje als Rusland dan, werken en betalen en zeker geen leuke dingen meer.
Als een ijsje voortaan te veel is.... Dan is idd de optie stoppen met eten voortaan wel een goede.... dan is er toch geen leven meer onderhand.

En wij kopen altijd al de B merken in de winkel, maar ook die zijn gewoon enorm hard gestegen, daar hoef je echt de dure merken niet voor te kopen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 14:16

Wij zijn iets meer aan boodschappen kwijt tegenwoordig, maar verwaarloosbaar als ik kijk naar wat andere mensen kwijt zijn. Momenteel doen we het met 250 per maand. We doen wel bewuster boodschappen, aanbiedingen inslaan, in de avond boodschappen doen met korting, eten uit de uitverkoop bak etc. We eten ook gezonder

Waar wij het echt merken is met de huisdieren maar daar hebben we er dan ook 6 van (4 katten en 2 konijnen) en nog een pony. Helemaal de dierenarts tikt wel aan, maar het voer ook

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 14:18

_San87_ schreef:
Dorine92 schreef:

Boodschappen zijn toch ook vaste kosten? Je kunt niet opeens gewoon niet meer eten?

Ja maar het scheelt nogal of jij naar de supermarkt gaat voor chocolade en gerookte zalm, of voor rijst, gedroogde bonen/erwten die je dus nog moet weken, havermout en dat soort dingen. Je kunt echt prima goedkoop eten in Nederland. Er zijn giga veel budget opties in supermarkten. Dat is niet in alle landen zo.
Alleen een hoop mensen die klagen, willen de hele tijd precies kiezen wat ze eten. En dan is dat precies duur. Komt soms ook nog uit verweggistan of is zwaar bewerkt, en dan nog klagen dat het zo duur is. En ja, ook lokale producten kunnen duur zijn. Maar zodra jij loslaat dat je gaat eten wat jij op dit moment per sé wil, en gewoon gaat kijken wat er is nu goedkoop, hoef je nog steeds absoluut niet leeg te lopen op boodschappen

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 14:24

DuoPenotti schreef:
Ijsje kan dan wel luxe zijn, maar klinkt een beetje als Rusland dan, werken en betalen en zeker geen leuke dingen meer.
Als een ijsje voortaan te veel is.... Dan is idd de optie stoppen met eten voortaan wel een goede.... dan is er toch geen leven meer onderhand.

En wij kopen altijd al de B merken in de winkel, maar ook die zijn gewoon enorm hard gestegen, daar hoef je echt de dure merken niet voor te kopen.

Onze situatie vergelijken met een land in oorlog vind ik een beetje bijzonder.
Je kunt ijsjes ook gewoon kopen in een pak of bak in de supermarkt. Veel minder duur. Of zelf maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 14:24

Dorine92 schreef:
_San87_ schreef:

Ja maar het scheelt nogal of jij naar de supermarkt gaat voor chocolade en gerookte zalm, of voor rijst, gedroogde bonen/erwten die je dus nog moet weken, havermout en dat soort dingen. Je kunt echt prima goedkoop eten in Nederland. Er zijn giga veel budget opties in supermarkten. Dat is niet in alle landen zo.
Alleen een hoop mensen die klagen, willen de hele tijd precies kiezen wat ze eten. En dan is dat precies duur. Komt soms ook nog uit verweggistan of is zwaar bewerkt, en dan nog klagen dat het zo duur is. En ja, ook lokale producten kunnen duur zijn. Maar zodra jij loslaat dat je gaat eten wat jij op dit moment per sé wil, en gewoon gaat kijken wat er is nu goedkoop, hoef je nog steeds absoluut niet leeg te lopen op boodschappen

Allemaal waar tot op zekere hoogte. Maar dat is niet waar ik op reageerde. Jij zegt dat boodschappen geen vaste kosten zijn waar je niet onderuit komt.

Dorine92 schreef:
Ik vind het problematischer als juist vaste kosten stijgen waar je niet onderuit komt. Boodschappen valt daar naar mijn idee niet onder,

Boodschappen zijn per definitie vaste kosten waar je niet onderuit komt. En het kan voor mensen dus inderdaad problematisch zijn wanneer de kosten van boodschappen stijgen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 14:29

Dorine92 schreef:
DuoPenotti schreef:

Onze situatie vergelijken met een land in oorlog vind ik een beetje bijzonder.
Je kunt ijsjes ook gewoon kopen in een pak of bak in de supermarkt. Veel minder duur. Of zelf maken.

Voorheen was dat land niet in oorlog en was het net zo.

En eerder heb je het niet over een ijsje halen, eerder schreef je ijsje is luxe in dezelfde zin als boodschappen.
Gewoon als ijsje is luxe. Punt.

En dan zeg ik, als dat voortaan ook al niet meer kan, dan vind ik het erg gesteld.
Citaat:
Ik vind die boodschappen en dure ijsjes niet zo'n probleem eigenlijk

Citaat:
Ijsje eten is een luxe dus ik vind het niet zo'n ramp dat dat dan duur is

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 15:07

KarmaChansy schreef:

Zelfde als hier dus, bedankt ambassade!