Kind van vriend gaat niet goed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Kind van vriend gaat niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 20:25

Wat goed dat moeder een lijn in het zand trekt +:)+

Niet leuk dat het nodig is. Maar er komt een punt waarop je je rug toch moet rechten....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 20:51

Kinderen zoeken gewoon grenzen. Als je die als ouder niet geeft gaan ze steeds verder.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 14:57

Nou maar eens een update.. er is best veel gebeurd waar wij eigenlijk al niet eens meer verbaasd over zijn. Ze is weggelopen van huis omdat ze huisarrest had ivm vapen, dat moesten we viavia horen.. Na 2 nachten was ze weer thuis. Ze heeft nog veel vaker gespijbeld, of leerplicht is ingeschakeld weten we niet.. ze zou een meisje in elkaar geslagen hebben maar dat ontkent ze en de bron is niet heel betrouwbaar..
Inmiddels zijn wij allebei geblokkeerd op whatsapp, vriend al een paar weken geleden nadat hij vroeg of ze iets wou eten met hem.. ik deze week nadat ik vroeg naar dr vakantie plannen (ze antwoordde wel, daarna blijkbaar geblokkeerd :+ ) :')
Als hij zijn ex appt krijgt hij ook geen reactie meer, dus geen idee wat er nu allemaal aan de hand is..

Weten nu ook niet zo goed wat we moeten doen..

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:43

Volgens mij kan je niet zo veel zolang je geen gezag hebt. Kan je alleen maar toekijken.
Je zou kunnen kijken of je misschien via iemand die wel contact heeft/ in de directe omgeving zit, wat invloed uit kan oefenen. Denk dat je anders echt heel weinig kan..
Wellicht melding maken bij Veilig Thuis, ik zit niet zo diep in die materie maar zolang je geen gezag hebt, heb je volgens mij ook 0 invloed... misschien weten andere Bokkers nog wat opties/mogelijkheden.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:48

Chickyy schreef:
Nou maar eens een update.. er is best veel gebeurd waar wij eigenlijk al niet eens meer verbaasd over zijn. Ze is weggelopen van huis omdat ze huisarrest had ivm vapen, dat moesten we viavia horen.. Na 2 nachten was ze weer thuis. Ze heeft nog veel vaker gespijbeld, of leerplicht is ingeschakeld weten we niet.. ze zou een meisje in elkaar geslagen hebben maar dat ontkent ze en de bron is niet heel betrouwbaar..
Inmiddels zijn wij allebei geblokkeerd op whatsapp, vriend al een paar weken geleden nadat hij vroeg of ze iets wou eten met hem.. ik deze week nadat ik vroeg naar dr vakantie plannen (ze antwoordde wel, daarna blijkbaar geblokkeerd :+ ) :')
Als hij zijn ex appt krijgt hij ook geen reactie meer, dus geen idee wat er nu allemaal aan de hand is..

Weten nu ook niet zo goed wat we moeten doen..

Als veilig thuis nog niet is ingeschakeld lijkt me dit een uitstekend moment om dat te doen

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 16:03

Miss_Mii21 schreef:
Volgens mij kan je niet zo veel zolang je geen gezag hebt. Kan je alleen maar toekijken.
Je zou kunnen kijken of je misschien via iemand die wel contact heeft/ in de directe omgeving zit, wat invloed uit kan oefenen. Denk dat je anders echt heel weinig kan..
Wellicht melding maken bij Veilig Thuis, ik zit niet zo diep in die materie maar zolang je geen gezag hebt, heb je volgens mij ook 0 invloed... misschien weten andere Bokkers nog wat opties/mogelijkheden.

Dat is dus niet waar, na even googlen en chatgpt heeft moeder sowieso een informatie plicht en die ontbreekt dus nu volledig.. ook moet ze wel meewerken aan de afgesproken omgangsregeling en dat doet ze echt niet.

Ik ben bang dat veilig thuis nu idd de volgende stap is..

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 16:08

Vertrouw alsjeblieft niet op de informatie van chat gpt.

Hoe staat je vriend er nu onder om gezag aan te vechten? Gezien de verstandhouding niet veel slechter kan dan dit en dat was eerder de vrees om aan te vechten toch?

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 16:19

fleurtjeuh schreef:
Vertrouw alsjeblieft niet op de informatie van chat gpt.

Hoe staat je vriend er nu onder om gezag aan te vechten? Gezien de verstandhouding niet veel slechter kan dan dit en dat was eerder de vrees om aan te vechten toch?

Hij wil eigenlijk vooral niks afdwingen en is vooral bang dat daarmee de verstandhouding nog slechter wordt.. Maar er is nu helemaal geen verstandhouding, dus slechter kan het niet worden..

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 16:39

Wat heeft hij liever?
Dat hij moeder gedag kan zeggen in de straat, of een gezondere leefomgeving en veiliger opgroeien voor zijn kind?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 17:43

fleurtjeuh schreef:
Wat heeft hij liever?
Dat hij moeder gedag kan zeggen in de straat, of een gezondere leefomgeving en veiliger opgroeien voor zijn kind?

Afgaande op wat TS schrijft is die veilige omgeving er nu niet.

TS, misschien kan je partner een adviesgesprek aanvragen bij het cjg (centrum voor jeugd en gezin).
Mijn ervaring is dat ze echt wel willen meedenken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 17:48

Volgens mij kom je nu toch op het punt dat het wel slappe hap wordt hoor als vader alleen maar vanaf een afstandje toe blijft kijken. Hoe moet zo'n meisje daar later op terugkijken.... ik zie dan zo'n situatie voor me dat zo iemand over 10-20 jaar zegt 'het ging niet goed met me bij mijn moeder, mijn vader deed niets om me uit die situatie te halen' en neemt hem dat kwalijk....

Als er nu geen stappen worden gezet, geen aanwijzingen zijn dat het beter is om afstand te nemen.... dan is het dus tijd om in te grijpen en je als vader meer te laten horen, meer te zoeken naar mogelijkheden om het meiske de goede kant op te sturen :(:)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 17:59

pmarena schreef:
Volgens mij kom je nu toch op het punt dat het wel slappe hap wordt hoor als vader alleen maar vanaf een afstandje toe blijft kijken. Hoe moet zo'n meisje daar later op terugkijken.... ik zie dan zo'n situatie voor me dat zo iemand over 10-20 jaar zegt 'het ging niet goed met me bij mijn moeder, mijn vader deed niets om me uit die situatie te halen' en neemt hem dat kwalijk....

Als er nu geen stappen worden gezet, geen aanwijzingen zijn dat het beter is om afstand te nemen.... dan is het dus tijd om in te grijpen en je als vader meer te laten horen, meer te zoeken naar mogelijkheden om het meiske de goede kant op te sturen :(:)

Het dikgedrukte bedoelde ik in mijn vorige bericht, maar jij verwoord het beter

Liever nu heibel schoppen bij instanties en dochter op een veilige plek krijgen, dan maar blijven afwachten en hopen dat het vanzelf beter gaat.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 18:09

fleurtjeuh schreef:
Wat heeft hij liever?

Lekker kort door de bocht.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 19:05

pmarena schreef:

Ja ik snap wel wat je zegt idd, ons gevoel is alleen nu heel sterk dat ze het hem juist kwalijk gaat nemen. Wij denken dat zij het zo namelijk wel prima vindt.. alles mag en niks moet, lekker tralala. Daar zou papa dan ineens een stokje voor steken. Geen idee hoor hoe het puberbrein daarin werkt.

Maar wellicht dat ze wel het gevoel ook krijgt dat papa dan tenminste wel voor dr vecht? Zo zou ze het ook kunnen zien..

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 19:08

Chickyy schreef:
pmarena schreef:

Ja ik snap wel wat je zegt idd, ons gevoel is alleen nu heel sterk dat ze het hem juist kwalijk gaat nemen. Wij denken dat zij het zo namelijk wel prima vindt.. alles mag en niks moet, lekker tralala. Daar zou papa dan ineens een stokje voor steken. Geen idee hoor hoe het puberbrein daarin werkt.

Maar wellicht dat ze wel het gevoel ook krijgt dat papa dan tenminste wel voor dr vecht? Zo zou ze het ook kunnen zien..

Ja natuurlijk denkt ze zo.

Maar de hoop is dan dat ze uiteindelijk groeit als persoon en volwassen en verstandig wordt en dan terugkijkt en ziet dat dit beter was dan blijven in de situatie zoals het nu is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 19:47

Volgens mij gaat het er even helemaal niet om hoe of wat de puber nu denkt, het gaat erom wat goed voor haar is. Daarom hebben ze ouders, om ze kaders en opvoeding mee te geven. En wat een puber daarvan vindt is niet zo heel boeiend, vroeg of laat komen ze namelijk allemaal in een fase dat ze er tegenaan gaan schoppen of dat ze juist buiten die kaders willen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 20:37

Ik kan me heel goed voorstellen dat je haar niet boos wilt maken zeg maar.
Maar....ze klinkt al heel boos. Niet goed in haar vel. Op het verkeerde pad.

Een jonge meid die zo vaak spijbelt, zelfs nachten van huis is??
Hoe veel fouter moet het dan nog gaan voordat er iemand opstaat die genoeg van haar houdt om haar te beschermen tegen de gevaren waar ze zich nu in begeeft....

Het klinkt misschien hard, maar de situatie zoals je die nu omschrijft... dat vader zijn vingers er niet aan durft te branden, klinkt ergens eigenlijk wel een beetje alsof hij meer inzit met zijn eigen welzijn, dan dat van zijn dochter....

Nee ze zal het niet leuk vinden als er ingegrepen wordt in haar losgeslagen leven. En ze zal vast haatgevoelens hebben jegens degene die 'haar leven verpest' zoals ze het nu wellicht zal ervaren.

Maar als het oprechte hulp is. Vanuit liefde / een goed hart / met de beste bedoelingen en waarbij haar èchte welzijn leidend is.... dan is dat imo wel een stap die je nu moet nemen en waar je verantwoordelijkheid ligt als ouder.

Als de andere ouder het niet voor elkaar krijgt en je ziet het zo fout lopen... neem dan je verantwoordelijkheid als vader om te doen wat je kan zodat je later niet verweten kan worden dat je maar als een sul langs de zijlijn toe bleef keken terwijl je dondersgoed zag dat het helemaal fout ging... dan offer je jezelf maar op voor nu, maar heb je tenminste de kans dat ze later weer bij trekt als ze haar zaakjes weer op de rails krijgt en dan beseft dat je het hebt gedaan vanuit goede intenties.

Andere optie is dat het NIET goed komt...

Of dat ze op 1 of andere manier toch nog op het goede pad weet te raken en hoe zal ze dan naar haar vader kijken, die te bescheten was om daadwerkelijk een vinger uit te steken....

En daarbij....het ouderschap zit vol momenten dat een kind je 'haat' omdat je ze niet laat doen wat ze willen. Hoe goed je band ook is, en hoe snel kind er daarna ook als de kippen bij is om het weer goed te maken :+: Dat hoort er nu eenmaal bij. En ook dan stel je toch die grenzen uit liefde. En dat beseffen ze over het algemeen ook echt wel.... hoe boos ze op het moment zelf ook zijn en het gevoel hebben dat je 'hun leven verpest'.

Het klinkt alsof er nu niemand / geen ouder in haar leven is die genoeg om haar geeft om die grenzen te stellen, die de verantwoordelijkheid op zich wil nemen om het boos worden over met liefde gestelde grenzen te incasseren zeg maar....

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 20:56

De input van PMarena zit vol waarheden. Ik zie vooral veel onzekerheid en angst over reactie van kind en bij uitbreiding moeder maar dit kan gewoon zo niet verder: spijbelen, vapen, nachten weg, slechte vrienden, contact met druggebruik (van vriendengroep) en dat is alleen maar wat je viavia weet.

Je vriend komt over als een brave man, die vanalles vindt, maar niet durft doorpakken en blijft betalen (financieel en mentaal) voor een kind dat zijn naam draagt en hij erkend heeft en 0 controle of zeggenschap over heeft.

Ik gooi er maar eens een heel giftig idee in: wat gebeurt er als hij morgen sterft? Legaal gezien is ze erfgenaam en zal haar wettelijke voogd (haar moeder) tot haar meerderjarigheid erfenis beheren. Wil hij dat gezien de huidige situatie?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 21:29

Goof schreef:
Volgens mij gaat het er even helemaal niet om hoe of wat de puber nu denkt, het gaat erom wat goed voor haar is. Daarom hebben ze ouders, om ze kaders en opvoeding mee te geven. En wat een puber daarvan vindt is niet zo heel boeiend, vroeg of laat komen ze namelijk allemaal in een fase dat ze er tegenaan gaan schoppen of dat ze juist buiten die kaders willen.

Mee eens. Als vader geen ouderlijk gezag heeft, maar dat wel wil, kan hij dit (ook zonder instemming van de moeder) aanvragen bij de rechtbank. De rechter beslist dan of dit in het belang van het kind is.

https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/gezag

Met ouderlijk gezag heb veel meer mogelijkheden en rechten, maar ook plichten. Vader is dan bijvoorbeeld ook medeverantwoordelijk bij het spijbelen van dochter. Dat is dus wel iets om in overweging te nemen, of en hoe jullie daar zelf mee om zouden kunnen gaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 23:11

De rechter beslist eigenlijk altijd dat gezamenlijk gezag in het belang van het kind is. Tenzij vader ernstige problemen heeft. Maar gezag wordt eigenlijk altijd toegewezen.