Woning accepteren of niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Re: Woning accepteren of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 20:41

Ts wat goed dat je er ben langs gegaan.
Heb je bij buren binnen mogen kijken?
Dat muurtje kan je vragen aan de WBV. Als andere buren dat ook hebben is het vast geen probleem.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 08:31

Accepteren, in een tijd als deze. Wat een hoop voordelen.
Mijn zus sliep op een slaapbank in huiskamer zodat kinderen de slaapkamers hadden. En om de week heb je dan keuze om in de slaapkamer te liggen vanwege je omgang regeling met de vader.
Er wonen zoveel mensen aan het spoor, of in een flat. Zo woon in vlakbij de A9 ( stomme auto's) en dus ook vliegverkeer van Schiphol. Maar ja in heb vrij uitzicht en woon op 5 minuten van een meer, park, spaarnwoude. Met m'n zus om de hoek . Dus voordelen gaan hier boven de nadelen.
En als je eenmaal wat verder bent in je leven weet je nooit wat er op he pad komt.
Woningruil ( mijn zus heeft daardoor nu prachtig huis) of wie weet een partner met eigen woning.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 10:38

boedjang schreef:
Accepteren, in een tijd als deze. Wat een hoop voordelen.
Mijn zus sliep op een slaapbank in huiskamer zodat kinderen de slaapkamers hadden. En om de week heb je dan keuze om in de slaapkamer te liggen vanwege je omgang regeling met de vader.
Er wonen zoveel mensen aan het spoor, of in een flat. Zo woon in vlakbij de A9 ( stomme auto's) en dus ook vliegverkeer van Schiphol. Maar ja in heb vrij uitzicht en woon op 5 minuten van een meer, park, spaarnwoude. Met m'n zus om de hoek . Dus voordelen gaan hier boven de nadelen.
En als je eenmaal wat verder bent in je leven weet je nooit wat er op he pad komt.
Woningruil ( mijn zus heeft daardoor nu prachtig huis) of wie weet een partner met eigen woning.

Hier hetzelfde, de A9 is 2 min van mijn huis. als de wind zo staat horen we de trein/verkeer op de snelweg en wat je zegt ook veel vliegverkeer vanuit schiphol. Ik hoor het geeneens meer, en heb het in het begin ook zeker niet als storend ervaren.

Ik zou het huis ook doen! Helemaal nu je nog jonge kids hebt en ze de aankomende jaren dus nog wel even samen op een slaapkamer kunnen. Klein is vaak ook knus, en je hebt een tuin zo te lezen dus in de zomer lekker de deur open heb je er al en heel stuk leefruimte bij. Je kan altijd over een paar jaar weer verder kijken of evt woningruil doen met iemand die kleiner wilt wonen, maar dan heb je voor nu in ieder geval een huis. Ik weet hoe lang wij erover hebben gedaan en wat we allemaal bezichtigd hebben, dan hebben we met ons huis nu eigenlijk heel veel geluk gehad.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 10:40

Ik zie dat veel mensen zeggen dat je op de bank kunt slapen. Zeker een optie, maar zelf zou ik dat niet doen. Kinderen kunnen prima samen op de kamer, zeker als je deze zo weet in te delen dat ze hun eigen hoekje hebben hier.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 10:45

Ik zou ook accepteren in deze huidige tijd.

Ik woon langs het spoor en kwa geluid went het. De eerste nacht dat ik hier ooit logeerde (mijn partner woonde al hier) deed ik geen oog dicht. Maar inmiddels hoor ik het amper als er een trein komt als ik in de tuin zit.

Alleen komt hier ook wel steeds zwaarder goederenvervoer over en die geven zulke zware trillingen, dat ik die wel voel in huis, of hoor omdat er van alles in huis begint te trillen.
Maar ook dat went wel weer, die zware treinen komen niet elk uur.

Maar kwa nu je eigen plek kunnen hebben, in de plaats waar je kinderen op school zitten, zou ik echt voor dit huis gaan nu, met alles wat je in je tweede post schrijft, denk ik, zeker dit huisje accepteren!

Er zijn opties om een en ander toch te splitsen in 1 kamer, maar wie weet komen tegen de tijd dat je kinderen pubers zijn, ze wel niet tegelijkertijd.
Naarmate de kinderen ouder worden, krijgen ze meer hun eigen ritme en wensen waar ze willen zijn, is mijn ervaring met leven met een partner met kinderen uit een eerdere huwelijk.

Dus ga ervoor en maak er een fijn plekje van voor jezelf en voor de kinderen zoals ze nu zijn.
En de toekomst brengt vanzelf wat die brengen moet.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 10:47

Het hangt er vanaf… heb je 2 jongens, 2 meisjes of een jongen en een meisje? Kunnen ze goed opschieten met elkaar? Op zich is 60m2 niet zo klein. Daarbij, kinderen willen zich wel eens terugtrekken en dat is wel lastig als ze niet hun eigen kamer hebben. Is er echt haast bij geboden of kan je nog een half jaar in je huidige situatie blijven? Anders zou ik dus nog even wachten.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 10:59

Omdat dit topic op Leven zonder paarden hoort verplaats ik hem daarheen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 11:37

Ik lees ook vooral veel voordelen TS.
Zeker omdat je nu als een soort nomade woont.

Dat is ook voor jou niet goed en staat je verwerking van de scheiding en blik op de toekomst in de weg.
Dus alleen al voor jouw mentale gezondheid zou ik zeggen: doen!
Je eigen plekje, een tuin, heerlijk.
En als jij in balans bent ben je alleen maar een leukere en betere moeder voor je kinderen.

Gewoonlijk heeft een huis 1 grotere "master bedroom". De andere slaapkamer(s) zijn kleiner.
Is het een idee dat jij de kleinere slaapkamer voor jezelf neemt? In de grotere slaapkamer zijn dan misschien net wat meer mogelijkheden om voor je kinderen een plekje te maken.

Veel succes en sterkte en wijsheid gewenst.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 11:45

Hoe groot zijn de slaapkamers? Ik zou zelf de kleinste kamer nemen en dan de grootste kamer voor de kinderen, dan kun je die ook makkelijker opdelen voor ze.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 11:50

Ik zou de kamer zo inrichten dat het huisje op meerdere manieren te gebruiken is en nog geen dure dingen kopen. Wel een slaapbank (is sowieso handig in een klein huis) en drie slaapplaatsen op de slaapkamers.
Je weet nu nog niet hoe jullie het gaan ervaren. Dat merk je pas als je er wat langer woont.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 09:32

Ik twijfel nu zelfs om het muurtje niet te laten (als het allemaal lukt en ik de woning krijg natuurlijk). Het bied in de keuken namelijk wel mogelijkheden om kastruimte te creëren. Als je hem weghaalt is het een open ruimte.

Ik zou inderdaad de kleinste slaapkamer zelf nemen en de grote voor de kinderen zodat ze de meeste ruimte hebben.

Beneden slapen zou in de toekomst kunnen maar de eerste tijd zeker niet. De jongste zal toch bij mij in bed kruipen verwacht ik.

Ik ben best nerveus of het allemaal gaat lukken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 09:34

Snap ik, het is ook een flinke verandering en veel allemaal. Hopelijk lukt het en heb je straks een fijn plekje voor jezelf en de kindjes.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 10:38

gehorig en een spoorweg zou ik geen reden vinden om te laten staan, de voordelen wegen tegen die nadelen op imo.

Heb je een zolderruimte waar je ev een extra kamer kan maken?
Is er een van de kamers ruim genoeg om (optisch) in te delen?
Hoe oud zijn de kinderen, aparte kamers zijn pas nodig op puberleeftijd, dus als dat nog een jaar of 8 duurt, er kan in die tijd heel veel veranderen. Als het nu goed betaalbaar is zou ik het zeker aannemen!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 11:26

Ik zou informatie inwinnen over hoe groot de kans is dat je op korte termijn een betere woning kan vinden.
Je moet hier wel 10 jaar willen wonen natuurlijk. Niet iedereen kan wennen aan bepaalde geluiden.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 11:30

Kimbers schreef:
Ik zou informatie inwinnen over hoe groot de kans is dat je op korte termijn een betere woning kan vinden.
Je moet hier wel 10 jaar willen wonen natuurlijk. Niet iedereen kan wennen aan bepaalde geluiden.

Dat laatste zeker, maar ik denk dat ts nu in zo'n lastige sitauatie zit dat dit toch een goede optie is.
En info over wanneer er weer een woning beschikbaar komt, en of je daar voor in aanmerking komt, weet een wbv natuurlijk niet op voorhand.
Dat is van zoveel dingen afhankelijk.
Het blijft een gok, want wie weet komt er volgende maand een beter passend huis voorbijde vraag is vooral; hoe lang is de huidige situatie nog te doen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 11:37

veneri schreef:
Kimbers schreef:

Dat laatste zeker, maar ik denk dat ts nu in zo'n lastige sitauatie zit dat dit toch een goede optie is.
En info over wanneer er weer een woning beschikbaar komt, en of je daar voor in aanmerking komt, weet een wbv natuurlijk niet op voorhand.
Dat is van zoveel dingen afhankelijk.
Het blijft een gok, want wie weet komt er volgende maand een beter passend huis voorbijde vraag is vooral; hoe lang is de huidige situatie nog te doen?

Tja, even heel kort door de bocht: de kans is aanwezig dat ts over een paar maanden dakloos is. Dus kan ze zich eigenlijk wel veroorloven om nee te zeggen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:19

Kimbers schreef:

Daarop inhakend:

TS weet hoe lang ze nu is ingeschreven. Zo lang duurt het dus minimaal voordat ze bij haar woningbouw in aanmerking komt voor een woning. Kan en wil ze dat aantal jaren in dit huis wonen?

Als het antwoord "ja" is heeft de denk ik ook antwoord op haar vraag.

Ik denk ook dat het zinvol zou kunnen zijn om te ontwarren wat het "nee"-stemmetje is. Is het angst of is het instinct/intuïtie. Het verschil is soms lastig te voelen, hopelijk lukt het haar om het juist in te schatten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:48

Opzich klinkt het allemaal als een 'doen'.
Misschien een gek idee, maar is er een zolder die kan volstaan als slaapkamer?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:54

Je kunt ook altijd nog overwegen in de woonkamer te slapen (leuke bedbank) waardoor de kinderen beide een eigen kamer hebben. Ik denk inderdaad dat er grote voordelen zijn.

dimmelim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:37

Over een aantal jaar naar woningruil kijken met iemand die van groter naar kleiner / tuin/ goedkoper wil is ook een optie. Dat heeft een vriendin van mij gedaan toen haar kinderen naar de middelbare school gingen en ze dus ook makkelijker van locatie kon veranderen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 14:29

Je moet denk ik vooral je gevoel volgen. Een ideale woning vinden is momenteel voor heel veel mensen een probleem. Ook als je wil kopen. Wat is dan acceptabel? De plek, de ruimte?

Wij woonden vroeger in een appartement met 3 slaapkamers. Bij mijn buurmeisje kwam onverwacht nog een broertje en hebben ze de grote slaapkamer gedeeld door een stapelbed in het midden te zetten en dan boven en onder een plank, zodat het gescheiden werd. Alleen had dan de voorste geen raam en moest de achterste wel door de gedeelde deur en dat stukje kamer.

Wij hebben ook tijdelijk in een 2 kamer appartement gewoond en toen ook een slaap-hoekbank. Was prima.
Daarna naar een appartement van 64m2 met 2 slaapkamers. De kleine zelf genomen, kon net 2 pers bed in en zoonlief de ruime. De rest van het appartement was echt ruim genoeg. Hadden een bergkast tussen de slaapkamers en was ideaal.
Hadden de hoek-slaap bank gehouden en dan heb je een soort logeerkamer erbij in nood.

Ik zou ook gelijk inschrijven en de optie tot woningruil altijd open houden. Zeker als mensen niet weg willen uit een dorp, maar misschien wel kleiner willen of dichterbij kinderen, komt er misschien weleens wat groters vrij.

Wij hebben nu trouwens in onze logeerkamer een onderschuifbed. Als zoon en schoondochter er slapen, is het een 2 persoons bed, maar kan ook als 2 losse bedden. Nu onder elkaar hebben wij wat loopruimte extra bij de kasten die daar staan.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 14:35

Ik zou het ook doen. De afstand tot de kinderen is daarin doorslaggevend. Dat maakt het zoveel gemakkelijker. Met de rest valt goed te leven, denk ik. Wij wonen bij het spoor en ik merk het niet als er 3 dagen geen treinen rijden wegens werkzaamheden. In de inrichting kun je heel creatief zijn, waardoor 60 m2 toch groot genoeg is.

AvanKol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 14:46

Verdiep je voor de zekerheid in de voorwaarden van de woningbouwvereniging.
In deze regio zou weigeren betekenen dat je geen kans meer maakt op urgentie. En over een paar maanden is de situatie dus wel urgent!

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 16:41

Gwenvd schreef:
Ik twijfel nu zelfs om het muurtje niet te laten (als het allemaal lukt en ik de woning krijg natuurlijk). Het bied in de keuken namelijk wel mogelijkheden om kastruimte te creëren. Als je hem weghaalt is het een open ruimte.

Ik zou inderdaad de kleinste slaapkamer zelf nemen en de grote voor de kinderen zodat ze de meeste ruimte hebben.

Beneden slapen zou in de toekomst kunnen maar de eerste tijd zeker niet. De jongste zal toch bij mij in bed kruipen verwacht ik.

Ik ben best nerveus of het allemaal gaat lukken.

Kan ik hieruit opmaken dat je de keuze al gemaakt hebt?
Dan eerst nog bezichtigen zeker?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 17:03

AvanKol schreef:
Verdiep je voor de zekerheid in de voorwaarden van de woningbouwvereniging.
In deze regio zou weigeren betekenen dat je geen kans meer maakt op urgentie. En over een paar maanden is de situatie dus wel urgent!

Dat is hier ook zo en terecht dat het dan vervalt