Hoe word ik een leuke stagebegeleider?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 22:37

ruitje schreef:
Zoethout schreef:
Ik denk dat het belangrijk is om doelen te stellen (is dat ook niet de opdracht vanuit stage? Ze willen wat leren —> wat dan?). Vanuit deze doelen leren de stagiairs. Handig aan doelen is, is dat je ze kan evalueren. Tijdens een evaluatie kun je dus duidelijk aangeven wat al goed gaat (héél belangrijk!) maar je kunt ook aangeven wat er nog minder goed gaat en hierop kun je tips gaan geven of samen met de stagiair reflecteren zodat de stagiair zich verder kan ontwikkelen. Ook kun je op deze momenten aangeven dat het bijvoorbeeld wel verwacht wordt dat je niet te laat komt, dat dat eigenlijk niet oké is en geen goede werkhouding is. Ik zou dus even een soort van evaluatiemomentje inplannen (had ik in mijn stageperiodes zelfs wekelijks) en dan even bespreken hoe het gaat, doelen bespreken en eventuele doelen bijstellen/aanpassen.

Daarnaast ook belangrijk om inderdaad, zoals al eerder gezegd, leuke gesprekken te voeren. Dat kan over van alles zijn. Dat lucht de boel ook een beetje en dan voel je jezelf misschien ook wat meer relaxed!

Dan ga je er vanuit dat iemand kan reflecteren en iets doet met feedback. Dat is voor bepaalde niveaus best al een grote opgave hoor :o

Ben ik het niet met je eens! Reflecteren wordt vaak als moeilijk beschouwd maar dit kan iedereen en doet iedereen ook (onbewust). Dit kan ook op een heel laagdrempelige manier, zoals vragen hoe iemand een bepaalde taak bijvoorbeeld vond gaan, wat hij/zij makkelijk of juist moeilijk vond en daarop verder borduren. Hieruit ontstaan ook doelen (passend bij het leerniveau van de stagiair). Doelen zijn volgens mij ook eisen aan een stage, bijvoorbeeld: student/leerling kan aan het eind van zijn stage (deze taak voltooien). Hier moet toch naartoe gewerkt worden om een stage te halen.

En feedback, daarvoor ben je toch op je stage? Je wilt toch iets leren? Anders kun je net zo goed thuis blijven. Het hoeft echt geen hogere wiskunde te zijn maar je kunt toch complimenteren of hier en daar tips/feedback geven zodat iemand een taak op stage onder de knie krijgt toch? Anders zie ik het nut van een stage -op welk niveau dan ook- niet in.

Mijn stages heb ik altijd als erg leuk ervaren doordat ik juist deze begeleiding kreeg en zelf daardoor het gevoel kreeg dat ik het onder de knie kreeg. Was goed voor oa mijn zelfvertrouwen :)

verootjoo

Re: Hoe word ik een leuke stagebegeleider?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 10:33

Reflecteren kan lang niet iedereen :o zeker voor mensen in adolescente/puberleeftijd heel moeilijk en voor de meeste volwassenen ook.
Wat jij noemt is evalueren en dat is echt iets anders.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 12:34

Volgens mij kunnen de meeste mensen dat reflecteren wel leren, vanaf MBO2 op z'n minst een beetje. Alleen moet je dan klein beginnen, en het heel vaak oefenen. (In eerste instantie per taak: wat moest je doen, is het gelukt, vond je het moeilijk of makkelijk, heb je hulp gevraagd, moest je je taak onderbreken, zijn er dingen die je anders zou doen een volgende keer?)

Het helpt vaak ook om dat bij het voorbespreken van een taak ook even te doen: wat ga je doen, hoe ga je dat aanpakken, wat heb je ervoor nodig. En wat vaak niet gevraagd wordt maar wel handig is: hoelang denk je dat het duurt om het af te hebben? (Tijd inschatten wordt eigenlijk heel weinig geoefend, maar juist dit is iets waarmee je het kunt oefenen. Een taak hoeft in eerste instantie niet af in een bepaalde tijd, maar je wilt wel dat ze zich bewust worden van de complexiteit en duur van hun taak, en dat enigzins kunnen inschatten.)

Volgens mij is zelf evalueren of reflecteren min of meer hetzelfde, zeker in het begin. Dus gewoon mee oefenen.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 23:17

Mag ik vragen hoe oud deze stagairs zijn?

Hier geen ervaring met stages, wel met werken met en leiding geven aan tieners en jongvolwassenen. Iets dat mij opvalt is dat er best een verschil zit wat betreft zelfstandigheid tussen 16/17 jarigen, 18/19 en 20+. Natuurlijk is de één de ander niet en zijn er altijd uitzonderingen, maar mijn ervaring is dat minderjarigen veel meer sturing nodig hebben. Je moet ze steeds vertellen dat ze iets moeten doen en wat dan. Uit zichzelf werk zien en dit oppakken is voor de meesten te hoog gegrepen. Evenals vooruit denken "hey, als ik nu door werk, kan ik straks misschien eerder naar huis" - dit is te ingewikkeld. Iemand van 17 is gewoon nog niet volwassen, verwacht dit dan ook niet. Ja, een proactieve houding en zelfstandig aan de slag gaan horen bij een goede werkhouding, maar op die leeftijd kunnen ze dit nog niet per se, ze moeten dit nog leren. Ook grappig om dan te zien dat als iemand 18 is geworden, ze ineens wel zelf werk gaan oppakken :D

Wat betreft niet willen bellen: veel jongeren hebben belangst. Het is niet per se zo dat ze het niet willen, maar ze durven gewoon niet. Hier zorgen we ervoor dat ze fysiek klantencontact eerst onder de knie hebben, daarna laten we ze pas bellen. Klanten aan de telefoon helpen is namelijk exact hetzelfde als aan de balie, behalve dat je ze niet kunt zien. Dat verlaagt de drempel.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 23:31

@Shadow en Zoethoud: hoeveel stagiaires in dit vakgebied van niveau entree tot niveau 3 hebben jullie daadwerkelijk gesproken?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 08:06

Reflecteren is voor de meeste echt heel moeilijk. En dan heb ik alleen mbo 4 en hbo studenten.
Het is ook een stukje leeftijd denk ik, maar voor sommige mensen blijft reflecteren hun hele leven moeilijk :')

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 08:38

Wat ik vooral mis is de vraag. Waarom ben je elke dag 5 minuten te laat? Als het altijd 5 minuten is dan kan er een andere verklaring voor zijn. Slechte aansluiting met het ov of andere zaken. Ik heb wel eens een stagiaire gehad die het heel lastig vond om voor de deur te wachten wanneer ze vroeg was.
Eerste jaars stage is vaak nog heel erg oriënterend. Persoonlijk maak ik altijd een plan met de leerdoelen en bespreek de haalbaarheid daarvan. Is het klaar voor die dag en kan iemand eerder naar huis? Prima.
Het is dodelijk vermoeiend om ergens te “ werken” waar je niks op de automatische piloot kan doen. Overal hulp en aandacht van een ander bij nodig hebt. Sommigen hebben zelfs nog nooit een bijbaantje gehad.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:13

Picopico schreef:
Evenals vooruit denken "hey, als ik nu door werk, kan ik straks misschien eerder naar huis" - dit is te ingewikkeld.

Niet zomaar te ingewikkeld maar je moet het wel expliciet maken. En ze moeten leren dat dat een mogelijkheid is. (Op school en in hun bijbaan bv zelden - daar is gewoon aanwezigheidsplicht en levert het jou maar beperkt iets op. Er zijn zelfs docenten waarbij je als je je huiswerk af hebt niet aan een ander vak mag beginnen. Dat is niet een omgeving waarin je leert dat je zelf invloed hebt of dat het loont om je best doen en door te werken... dus als dat op stage anders werkt moet je echt vanaf 0 ervaren dat de situatie anders is en wat dat dan betekent.)

Jennyj01 schreef:
Wat ik vooral mis is de vraag. Waarom ben je elke dag 5 minuten te laat? Als het altijd 5 minuten is dan kan er een andere verklaring voor zijn. Slechte aansluiting met het ov of andere zaken. Ik heb wel eens een stagiaire gehad die het heel lastig vond om voor de deur te wachten wanneer ze vroeg was.

Heel goed punt. Ik denk dat dit veel vaker een verklaring is dan mensen beseffen.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:02

Shadow0 schreef:
Picopico schreef:
Evenals vooruit denken "hey, als ik nu door werk, kan ik straks misschien eerder naar huis" - dit is te ingewikkeld.

Niet zomaar te ingewikkeld maar je moet het wel expliciet maken. En ze moeten leren dat dat een mogelijkheid is. (Op school en in hun bijbaan bv zelden - daar is gewoon aanwezigheidsplicht en levert het jou maar beperkt iets op. Er zijn zelfs docenten waarbij je als je je huiswerk af hebt niet aan een ander vak mag beginnen. Dat is niet een omgeving waarin je leert dat je zelf invloed hebt of dat het loont om je best doen en door te werken... dus als dat op stage anders werkt moet je echt vanaf 0 ervaren dat de situatie anders is en wat dat dan betekent.)

Als ik over mijn eigen werk spreek: daar moet aan het eind van de dag de winkel gesloten worden. Dat kan pas als alle werkzaamheden af zijn. Je blijft gewoon net zo lang tot alles gedaan is. De iets oudere werknemers zien dit in en beginnen dus tijdig met deze werkzaamheden zodat we zo snel mogelijk klaar zijn (mits hier tijd voor is uiteraard) en als ze niet weten wat er moet gebeuren (omdat ze nieuw zijn bijvoorbeeld) vragen ze wat ze kunnen doen. Die van 16/17 doen dit niet. Die moet je steeds expliciet vertellen dat zíj nú de afwas moeten doen of de vuilniszakken moeten vervangen, anders doen ze het niet, vaak in de hoop dat iemand anders het oplost. En ja, ze weten heus wel dat ze niet naar huis kunnen voor het af is, maar dat is niet per se een motivatie om nú iets te gaan doen. Ook niet als je expliciet zegt dat ze moeten overwerken als het niet af is. Dat stukje inzicht ontbreekt gewoon.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 13:55

Sommige mensen leren dat nooit maar komen daar verdacht ver mee :+

Niet iedereen heeft dezelfde instelling en dezelfde kwaliteiten. Dat is ook ok, een stage is deel van het proces om te ontdekken wie je eigenlijk bent en wat je plekje in de maatschappij is.
Als stagebegeleider probeer je iets zinvols mee te geven. Wat diegene daar wel of niet mee doet is uiteindelijk niet zo relevant.
Uiteraard mag je in zekere zij verwachten dat iemand aan minimaal gestelde eissen voldoet voor de 5,5 om te kunnen slagen, maar indien niet….dan niet.
Het zegt ook niet perse veel over die stagair. Heb er ook eens een gehad die echt ontzettend moeilijk was, maar dat was achteraf omdat ze in een depressie zat waar ze zichzelf ook niet direct van bewust was. Die heeft inmiddels een opleiding en werk niveau die voor maar een heel klein percentage weggelegt is.

Er zijn er echter ook die nooit echt aan serieus werk zullen komen, is ook een keuze.

Je kunt ook pech hebben iemand te treffen (stagair maar ook werknemer) die bewust bedriegt of steelt, maar ook dat is nou eenmaal een afspiegeling van de maatschappij. Dat zijn de risico‘s de een bedrijf aan gaat. In zulke gevallen hoef je uiteraard niet „leuk“ te zijn, maar doortastend en consequent.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 14:04

Tja jarenlang zelf stagiaire geweest. Ik wist dat ik richting dierenasiel wou gaan maar verplicht was ook stage lopen bij dierenarts, dierenwinkel, veehouderij en kinderboerderij. Ik heb als stagiaire altijd en overal mijn beste beentje voor gezet. Ik mocht eigenlijk overal veel omdat ik dingen na vroeg, uit zoekte, voorstellen deed en enkel advies aan klanten gaf als ik wist waar ik over praatte. Een mede stagiaire had in de dierenwinkel een vogelkooi verkocht als muizen kooi....die mensen waren de volgende ochtend de muizen kwijt en absoluut niet blij. Zij mocht hokken schoonmaken, winkel poetsen enz maar geen klanten meer helpen (was niet get enigste incident). Mijn ervaring is dat je een leuke begeleider bent als je daadwerkelijk je kennis over brengt. Echter als stagiaire moet je daar ook daadwerkelijk wat mee doen wil het voor beide partijen leuk zijn. Het grootste probleem is echter dat de meeste stagiaires gewoon amper tot niet gemotiveerd zijn. Hoe leuk jij dan ook probeert te zijn, het gaat nooit leuk zijn zonder goede motivatie.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 15:10

Na een super leuke stagiaire te hebben gehad in ons bedrijf, hebben we er nu eentje die nog liever lui dan moe is. Doodvermoeiend om te begeleiden, maar uiteindelijk is het wel aan haarzelf en niet mijn verantwoording. Als zij niets vraagt en/of niets doet, dan loopt ze vanzelf tegen de lamp en mag ze het zelf gaan verantwoorden op school. We hebben een overzicht waarin we een startdatum hadden met verwachtingen (vanuit school) en een tussentijdse meting. Die tussentijdse heb ik onlangs met haar doorgenomen. Inmiddels loopt ze een half jaar stage en er is weinig tot niets veranderd in haar werkhouding. Dit heb ik dan ook eerlijk ingevuld en toegelicht (ze herkende het, maar trekt haar schouders ervoor op. Dit werk is niet wat ze wil doen, maar deze stage had ze wel nodig om haar andere opleiding te kunnen doen). Zelfs de belangrijkste punten, waarbij ze aangaf dat ze daar extra op zou letten, werden dezelfde dag nog totaal genegeerd. Dat heb ik bij haar gemeld, maar verder trek ik mijn handen ervan af. Ze loopt maar te zuchten en te steunen, staat met haar handen in haar zij om zich heen te staren, praat honderduit over hoe goed ze zichzelf wel niet vindt, is tergend langzaam... (en nee, ze mankeert lichamelijk niets, maar heeft er gewoon geen zin in). Uiteraard benoem ik wat ze allemaal goed doet, in de hoop dat ze op de andere vlakken ook nog haar best wil doen om complimenten te krijgen. Helaas... Dan heb ik liever dat ze ergens anders stage loopt dan dat ze nu een plek voor iemand bezet houdt, die wel erg graag van alles had willen leren. Nog een maand of 2 en dan is haar stage afgelopen. Zo goed als elke collega zal dan opgelucht adem halen, weet ik. :D

Moet ik er nog wel bij melden dat stagiaires bij ons niet de rotklusjes hoeven te doen, maar alleen datgene waar ze echt wat van leren en volgens de richtlijnen van school.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 15:53

Daarvan snap ik niet zo goed waarom je haar nog aan zou houden, is het niet veel duidelijker om haar stage gewoon op te zeggen? Dat geeft voor haar eerder consequenties en bij jullie komt het denk ik de sfeer ten goede.

Ook zou ik hopen (maar dat is misschien teveel gevraagd) dat goeie stageadressen ook zouden kunnen bijspringen voor studenten die een wissel nodig hebben om welke reden dan ook.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 16:07

ruitje schreef:
@Shadow en Zoethoud: hoeveel stagiaires in dit vakgebied van niveau entree tot niveau 3 hebben jullie daadwerkelijk gesproken?

Ik herhaal hem nog even :) .

Ik denk namelijk dat er hier veel richting MBO 4 of HBO geredeneerd word.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 17:08

Ik kom juist meer van de andere kant: mensen met een verstandelijke beperking, dagbesteding, ruiters met een beperking, leerproblemen etc. Dan gaat het dus om echt in hele kleine stukjes hakken, en vooral nergens verwachten dat iemand het 'vanzelf' oppikt, maar tegelijkertijd dat je best veel kunt bereiken als je dat consequent doet.

Je hebt overigens wel gelijk dat je erop wijst dat verschillende niveau's ook verschillende verwachtingen meebrengen. Bij een entree-opleiding zou ik denken dat het een win is als men omschreven taken van begin tot einde zelfstandig uit kan voeren (en dat is dan tegen het eind van de stage, en niet aan het begin.) En dat het daarnaast een mooie vorm van reflectie is als iemand kan herkennen dat iets niet loopt zoals het hoort en er hulp nodig is. Zelfstandig taken herkennen lijkt me niet vanzelfsprekend, al lukt het misschien uiteindelijk wel als je dat in context oefent. Ik zou daarbij bovendien uitgaan van 1 taak tegelijk (die wel steeds breder kan zijn, als ik het bij paardrijden hou is het begin bijvoorbeeld dat je losse taken hebt die je steeds 1 voor 1 doet: spullen pakken -> klaar? Volgende taak: poetsen -> klaar? Volgende taak: hoeven krabben, etc. Tot het op zeker moment allemaal samen is te vatten in 'zelf opzadelen' en dan zijn het geen losse taken meer maar deel van het geheel. Maar je moet niet ineens aan komen zetten met 'en vanmiddag boodschappen doen' want dat hoort niet tot het geheel en dat wordt verwarrend.)

Bij niveau 2 zou ik denken dat iemand uiteindelijk een set taken, bijvoorbeeld voor een dag of dagdeel, zelfstandig moet kunnen aflopen, zelf de overgangen kan maken en zelf kan herkennen welke dingen wel of nog niet zijn gedaan. Maar zeker in een relatief korte periode van een stage verwacht ik niet dat iemand zelfstandig veel invult. Zeker niet als ze jong zijn. (Mensen die om andere reden op latere leeftijd MBO2 afronden zullen dat veel makkelijker oppikken denk ik.) Neemt niet weg dat je daar dus wel de aandacht op kunt richten: wat zijn nog meer dingen die er gedaan moeten worden / die je zou kunnen of willen doen?

MBO 3 moet dat uiteindelijk wel kunnen, dat leidt op tot zelfstandig werkenden. Denk zelfstandig kok, verzorgende IG, kinderopvang: het is de bedoeling dat ze met verantwoordelijkheid leren om te gaan, niet over de langere termijn maar wel in de situatie. Dat lijkt me dus ook echt iets om te oefenen en te toetsen bij de stage. (Maar als leerplek is dat dus iets wat ze aan het begin misschien nog niet kunnen. Heel erg afhankelijk van de achtergrond denk ik.)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 17:18

Shadow0 schreef:
Daarvan snap ik niet zo goed waarom je haar nog aan zou houden, is het niet veel duidelijker om haar stage gewoon op te zeggen? Dat geeft voor haar eerder consequenties en bij jullie komt het denk ik de sfeer ten goede.

Ook zou ik hopen (maar dat is misschien teveel gevraagd) dat goeie stageadressen ook zouden kunnen bijspringen voor studenten die een wissel nodig hebben om welke reden dan ook.

Ik ben niet haar officiële stagebegeleider. Omdat de officiële de eerste dagen afwezig was, heb ik haar opgevangen. Nu is hij opnieuw een poosje afwezig en heeft hij gevraagd of ik dat van het begin weer op wilde pakken, dan zou hij bij terugkomst de rest weer doen. Hij heeft ook contact met haar school. Ik weet dus niet wat hij nog verder met haar besproken heeft, maar wat ik wel weet is dat ook hij niet rouwig is als haar stage voorbij is. Stagiaire is een 20+er met werkervaring. Die 2 maanden redden we wel, want ze is er alleen maar voor zichzelf, niet om ons uit de brand te helpen.

Hoe anders is het met een stagiaire die alleen maar voor een dagje kwam 'snuffelen'. Meisje was 13 jaar en bij binnenkomst vroeg ze al wat ze mocht doen. Was ook heel enthousiast. Toen ze naar huis mocht, baalde ze enorm want ze had langer willen blijven. Die had zo'n werklust en inzicht dat we het jammer vonden dat ze nog maar zo jong was en daarom nog niet in dienst kon komen. Mocht ze in de toekomst solliciteren, dan is er baangarantie voor haar. :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 17:22

Jarenlang ben ik ook stagiaire begeleider geweest. Juist de lagere niveaus vond ik geweldig om te begeleiden. Die gaven vaak hart en ziel. Destijds was er iemand bij ons via begeleid wonen. Hij was er jarenlang en had het hele bedrijf kunnen runnen na al die jaren. Tegenover dat bij binnenkomst een kattenbak schoonmaken al een opgave was. Als diegene meldde dat een dier afwijkend gedrag vertoonde konden we de dierenarts al bellen voor we zelf gingen kijken. Die feeling hadden veel stagiaires van lager onderwijs terwijl van hoogste niveaus dat vaker ontbrak dan dat het aanwezig was.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 20:14

Shadow0 schreef:
Ik kom juist meer van de andere kant: mensen met een verstandelijke beperking, dagbesteding, ruiters met een beperking, leerproblemen etc. Dan gaat het dus om echt in hele kleine stukjes hakken, en vooral nergens verwachten dat iemand het 'vanzelf' oppikt, maar tegelijkertijd dat je best veel kunt bereiken als je dat consequent doet.

Je hebt overigens wel gelijk dat je erop wijst dat verschillende niveau's ook verschillende verwachtingen meebrengen. Bij een entree-opleiding zou ik denken dat het een win is als men omschreven taken van begin tot einde zelfstandig uit kan voeren (en dat is dan tegen het eind van de stage, en niet aan het begin.) En dat het daarnaast een mooie vorm van reflectie is als iemand kan herkennen dat iets niet loopt zoals het hoort en er hulp nodig is. Zelfstandig taken herkennen lijkt me niet vanzelfsprekend, al lukt het misschien uiteindelijk wel als je dat in context oefent. Ik zou daarbij bovendien uitgaan van 1 taak tegelijk (die wel steeds breder kan zijn, als ik het bij paardrijden hou is het begin bijvoorbeeld dat je losse taken hebt die je steeds 1 voor 1 doet: spullen pakken -> klaar? Volgende taak: poetsen -> klaar? Volgende taak: hoeven krabben, etc. Tot het op zeker moment allemaal samen is te vatten in 'zelf opzadelen' en dan zijn het geen losse taken meer maar deel van het geheel. Maar je moet niet ineens aan komen zetten met 'en vanmiddag boodschappen doen' want dat hoort niet tot het geheel en dat wordt verwarrend.)

Bij niveau 2 zou ik denken dat iemand uiteindelijk een set taken, bijvoorbeeld voor een dag of dagdeel, zelfstandig moet kunnen aflopen, zelf de overgangen kan maken en zelf kan herkennen welke dingen wel of nog niet zijn gedaan. Maar zeker in een relatief korte periode van een stage verwacht ik niet dat iemand zelfstandig veel invult. Zeker niet als ze jong zijn. (Mensen die om andere reden op latere leeftijd MBO2 afronden zullen dat veel makkelijker oppikken denk ik.) Neemt niet weg dat je daar dus wel de aandacht op kunt richten: wat zijn nog meer dingen die er gedaan moeten worden / die je zou kunnen of willen doen?

MBO 3 moet dat uiteindelijk wel kunnen, dat leidt op tot zelfstandig werkenden. Denk zelfstandig kok, verzorgende IG, kinderopvang: het is de bedoeling dat ze met verantwoordelijkheid leren om te gaan, niet over de langere termijn maar wel in de situatie. Dat lijkt me dus ook echt iets om te oefenen en te toetsen bij de stage. (Maar als leerplek is dat dus iets wat ze aan het begin misschien nog niet kunnen. Heel erg afhankelijk van de achtergrond denk ik.)

Ik heb ook jarenlang gewerkt met gehandicapten. Wat je volgens mij mist, als grootste verschil, is dat je bij de paarden een resultaatverplichting hebt richting je eigen bedrijf, niet naar de stagiair.

Als ik op dagbesteding iemand had die een slechte dag had, dan kon ik daar bij aansluiten, het tempo aanpassen, het 20 keer uitleggen en desnoods bepalen dat ik het varkenshok de dag erna schoon maakte. Ik kreeg immers betaald om die persoon wat te leren, om diegene dagbesteding te geven.

Zoals jij de taak van het opzadelen beschrijft, is inderdaad hoe ik jaren lang dagbesteding heb begeleid en iets wat ik dus ook echt kan.

Laatst heb ik dat gedaan in een stage, met iemand die 1000% inzet had maar 1 taak niet lukte. Dan oefen ik dat eindeloos. No problemo.

Maar mijn redultaatverplichting ligt bij de paarden en de klanten: die betalen mij voor de zorg voor het paard. Ik bied geen dagbesteding aan mijn stagiaires.

De differentiatie is mega, er is geen speciaal onderwijs meer dus je krijgt allerhande rugzakjes, gedragsproblemen, leerproblemen.

Ik vind dat super leuk, sterker nog,wij hebben zelfs als bedrijf staan op het platform waarop ze ons zoeken dat die leerlingen ook welkom zijn.

Want echt niet is leuker dan een meid, waar je van in week 1 denkt: dit gaat nooit zelfstandig kunnen werken, nu aan het einde van denken: ik zou haar zo aannemen!

Maar ik ben geen dagbesteding, ik ben een leerwerkplek. Waar je voorbereid word op de arbeidsmarkt. En daarin kun je, ook als welwillend stage bedrijf, niet zo ver gaan als jij omschrijft.

I.m.o. is het plan om stages betaald te laten worden ook echt vreselijk voor de leerlingen met een rugzak. Die krijgen dan echt geen kansen meer denk ik :o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 21:40

ruitje schreef:
Ik heb ook jarenlang gewerkt met gehandicapten. Wat je volgens mij mist, als grootste verschil, is dat je bij de paarden een resultaatverplichting hebt richting je eigen bedrijf, niet naar de stagiair.

Je hebt ook een verplichting naar de stagiair. Dat zou ik meer zien als een inspanningsverplichting, en het lijkt me goed dat je (vooraf!) goed bepaalt hoeveel mogelijkheden je daarin hebt. (En als men dat niet heeft, ook goed natuurlijk, bied stages als je denkt iets te kunnen bieden en als dat niet zo is, dan niet.)

Maar het zijn jongeren, en leerlingen, en ze weten nog niet veel en ze hebben niet veel kans gehad om ervaring op te doen, en iemand moet ze die kansen wel geven. Kinderen groeien niet geheel automagisch op tot mensen die ineens alles kunnen als wij als maatschappij de moeite niet nemen ze dat te leren.

Overigens was mijn zadelvoorbeeld vooral bedoeld om aan te geven hoe ik de MBO-niveau's ongeveer zie qua zelfstandigheid - en bij niveau 1 is dat dus 1 taak per keer, ook al kun je die enkele taak dus wel uitdiepen. Maar als je van entree-stagiaires verwacht dat ze zelf overzicht gaan hebben op hun werktaken en uit zichzelf zien wat er gedaan moet worden, dan loop je vooral tegen heel veel frustratie aan aan beide kanten, want dat is niet realistisch. En dat kan betekenen dat je dus geen goede plek bent voor entree-stagiaires. (Maar het kan ook zijn dat je gewoon andere doelen klaar hebt liggen.)

Samenvattend gaat het volgens mij vooral ook om realistisch te zijn naar je eigen verwachtingen en mogelijkheden. Als je weet wat je te bieden hebt en je biedt dat, dan kun je volgens mij echt een verschil maken. (Maar als je eigenlijk niet de mogelijkheden hebt, dan helpt het ook niet om het tegen wil en dank toch te doen, waarbij iedereen met enige onwil het proces ingaat.)

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 21:56

ruitje schreef:
ruitje schreef:

Ik herhaal hem nog even :) .

Ik denk namelijk dat er hier veel richting MBO 4 of HBO geredeneerd word.

Zelf geen ervaring met begeleiden in dit vakgebied nee. Wel in het begeleiden tijdens reflecteren in het algemeen en ook op verschillende niveaus en leeftijden (vaak ook jonge kinderen).

Ik denk dat je vooral mijn post wat verkeerd opvat, want ik heb niet geschreven over het niveau van reflecteren. Elke stage wordt afgerond op een bepaald niveau en daar zijn passende doelen op dat niveau bij nodig en daarbij reflecteer je ook op niveau. Ja, iemand die van hbo of de uni afkomt is waarschijnlijk beter in staat om dieper op zichzelf te reflecteren. Maar dat betekent niet iemand van een lager niveau niet kan reflecteren, maar op zijn of haar niveau en diegene leert ook daarvan.

Maar als je stage loopt voor je opleiding kan dat imo niet zonder doelen te stellen (want waarom loop je anders stage, je moet toch wat leren?) en daarop moet je reflecteren en vervolgens ook evalueren ja. Anders kun je net zo goed thuisblijven

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 22:22

Shadow0 schreef:
ruitje schreef:

Je hebt ook een verplichting naar de stagiair. Dat zou ik meer zien als een inspanningsverplichting, en het lijkt me goed dat je (vooraf!) goed bepaalt hoeveel mogelijkheden je daarin hebt. (En als men dat niet heeft, ook goed natuurlijk, bied stages als je denkt iets te kunnen bieden en als dat niet zo is, dan niet.)

Maar het zijn jongeren, en leerlingen, en ze weten nog niet veel en ze hebben niet veel kans gehad om ervaring op te doen, en iemand moet ze die kansen wel geven. Kinderen groeien niet geheel automagisch op tot mensen die ineens alles kunnen als wij als maatschappij de moeite niet nemen ze dat te leren.

Overigens was mijn zadelvoorbeeld vooral bedoeld om aan te geven hoe ik de MBO-niveau's ongeveer zie qua zelfstandigheid - en bij niveau 1 is dat dus 1 taak per keer, ook al kun je die enkele taak dus wel uitdiepen. Maar als je van entree-stagiaires verwacht dat ze zelf overzicht gaan hebben op hun werktaken en uit zichzelf zien wat er gedaan moet worden, dan loop je vooral tegen heel veel frustratie aan aan beide kanten, want dat is niet realistisch. En dat kan betekenen dat je dus geen goede plek bent voor entree-stagiaires. (Maar het kan ook zijn dat je gewoon andere doelen klaar hebt liggen.)

Samenvattend gaat het volgens mij vooral ook om realistisch te zijn naar je eigen verwachtingen en mogelijkheden. Als je weet wat je te bieden hebt en je biedt dat, dan kun je volgens mij echt een verschil maken. (Maar als je eigenlijk niet de mogelijkheden hebt, dan helpt het ook niet om het tegen wil en dank toch te doen, waarbij iedereen met enige onwil het proces ingaat.)

Wat ik om mij heen zie is dat veel bedrijven gewoon niet geschikt zijn als stageplek en eigenlijk gewoon een gratis werknemer zoeken.
Mijn dochter is net 16 en doet een MBO 4 Paraveterinair studie.
Inmiddels is ze bezig aan haar 2de 5 weekse stage in haar 1ste jaar.
Ze is jong en in het begin wat verlegen maar een harde werker met veel verantwoordelijkheidsgevoel.
In het begin heeft ze echt wel even wat duidelijkheid nodig over wat haar taken zijn maar al snel kan ze goed zelfstandig aan de slag.
Helaas verbaas ik mij er echt over dat het blijkbaar heel normaal gevonden wordt om stagaires gewoon meer dan halve dagen volledig alleen te laten werken.
Dus echt als eigenaar vertrekken en een lijst met klussen achter te laten en succes ermee.
Staan hoogdrachtige merries, van de week meerdere keren paarden door de omheining en dan staat zon meisje daar alleen.
Nu fokken we thuis ook en heeft ze echt wel bovengemiddeld veel ervaring voor haar leeftijd ook met jonge paarden maar nog vind ik het gewoon niet ok.
Zodra ze vraagt of ze aan haar stageopdracht kan beginnen dan is daar geen tijd voor en daar moet ze nu dus nog steeds aan beginnen 8)7
Dagen van 8-17:30 zonder tijd voor pauze omdat ze gewoon alles alleen moet doen.
Ze moet nog 1 week en school is inmiddels ook op de hoogte maar ze heeft besloten het gewoon netjes af te maken en het als een leermoment te zien. Ze heeft ervan geleerd dat ze dit zelf nooit zo zou doen als ze later ook stagaires heeft zei ze van de week +:)+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 22:49

Ja, ik geloof ook echt dat die bedrijven er zijn. Ik ben soms eerst weken bezig met tegen stagiaires zeggen dat fouten maken mag, omdat ze uitgefoeterd zijn op hun vorige adres voor niks.

Zou dan alleen fijn zijn, als de mensen die nog nooit stagiaires begeleid hebben ook willen aannemen dat er ook moeilijke kanten aan zitten voor het bedrijf, zonder dat je als bedrijf word neergezet als 'je bent geen goede stage bedrijf.'

Vind ik wat makkelijk als je zelf niet in die materie zit :D

Je komt ze echt tegen, degene die niet kunnen reflecteren en degene bij wie het enige doel is: kom naar je stage.

Niet, wat wil je daar leren, nee alleen aanwezig zijn is al een doel. Dat is heftig hoor. Inspanningsverplichting denk ik dan, ja hoor, prachtige theorie, kom even een dagje kijken :+ . De gedachte dat iedereen doelen heeft waar ik veel mee kan is uhm, een utopie? En soms ben ik dan ook nog 5 weken bezig met school bereiken of komt er gewoon nooit iemand langs in de hele stage periode.

Maar, ik maak ook echt de meest prachtige groeiprocessen door, sta soms met tranen in mijn ogen als ik ze zie groeien, geniet ervan als ze op hun niveau zelfverzekerd zijn, heb ik de mooiste contacten met docenten,zijn er docenten die voor elk gesprek open staan, heb ik leerlingen die deze vreselijkste dingen meemaken en die door jouw stage plek overeind blijven... ik kan nog wel even doorgaan.

Ik vind het super leuk om te doen. En ik denk dat het je als bedrijf ook scherp houd, waarom doe je wat je doet? Kan je uitleggen waarom?

Ik vind het een verrijking, maar het beeld wat ik hier lees is denk ik echt niet altijd kloppend :o

Het is er allebei: het vreselijke stagebedrijf wat studenten uitbuit.

En de moeilijk te begeleiden student.

Ik hoop dat het bij beiden de uitzondering op de regel is :o

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 22:55

ruitje schreef:
Ja, ik geloof ook echt dat die bedrijven er zijn. Ik ben soms eerst weken bezig met tegen stagiaires zeggen dat fouten maken mag, omdat ze uitgefoeterd zijn op hun vorige adres voor niks.

Zou dan alleen fijn zijn, als de mensen die nog nooit stagiaires begeleid hebben ook willen aannemen dat er ook moeilijke kanten aan zitten voor het bedrijf, zonder dat je als bedrijf word neergezet als 'je bent geen goede stage bedrijf.'

Vind ik wat makkelijk als je zelf niet in die materie zit :D

Je komt ze echt tegen, degene die niet kunnen reflecteren en degene bij wie het enige doel is: kom naar je stage.

Niet, wat wil je daar leren, nee alleen aanwezig zijn is al een doel. Dat is heftig hoor. Inspanningsverplichting denk ik dan, ja hoor, prachtige theorie, kom even een dagje kijken :+ . De gedachte dat iedereen doelen heeft waar ik veel mee kan is uhm, een utopie? En soms ben ik dan ook nog 5 weken bezig met school bereiken of komt er gewoon nooit iemand langs in de hele stage periode.

Maar, ik maak ook echt de meest prachtige groeiprocessen door, sta soms met tranen in mijn ogen als ik ze zie groeien, geniet ervan als ze op hun niveau zelfverzekerd zijn, heb ik de mooiste contacten met docenten,zijn er docenten die voor elk gesprek open staan, heb ik leerlingen die deze vreselijkste dingen meemaken en die door jouw stage plek overeind blijven... ik kan nog wel even doorgaan.

Ik vind het super leuk om te doen. En ik denk dat het je als bedrijf ook scherp houd, waarom doe je wat je doet? Kan je uitleggen waarom?

Ik vind het een verrijking, maar het beeld wat ik hier lees is denk ik echt niet altijd kloppend :o

Het is er allebei: het vreselijke stagebedrijf wat studenten uitbuit.

En de moeilijk te begeleiden student.

Ik hoop dat het bij beiden de uitzondering op de regel is :o

Ik denk dan alleen dat je de berichten door elkaar haalt van reflecteren en het neerzetten van bedrijven die ‘slecht zijn’ vanwege het slecht begeleiden van studenten. Want daar heb ik zelf geen enkel woord over gezegd, enkel dat ik geen ervaring heb ik het begeleiden in deze sector :)

En ook het alleen al aanwezig zijn kan inderdaad een doel zijn ;) En de doelen zijn er niet voor jou als stagebegeleider he. Die zijn er zodat de student op jouw stageplek hier mee aan de slag kan

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 22:57

Je hebt gelijk, gaat voornamelijk over Shadow :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 08:46

Interessant om dit zo mee te lezen. Velen omschrijven het werken met stagiairs haast zoals ik het werken met cliënten op een dagbesteding heb ervaren.

Wij werken met stagiairs op universitair niveau, vaak begin 20. Als ik dit allemaal zo lees, verwachten we best veel. In ieder geval een supergemotiveerde houding, actief eigenaarschap over je leerproces en zelf zorg dragen voor een gevulde agenda. Daar staat tegenover dat we enorm in ze investeren, zowel op persoonlijk als vakinhoudelijk vlak. En iedere stap met ze meelopen, ze doen niets alleen maar alles samen (meekijken en dan stapje voor stapje zelf oppakken onder begeleiding). Iedere week voortgangsgesprekken, reflecteren: hoe reageerde je, wat deed dit met je, waar komt deze reactie vandaan? Maar dit kan allemaal wel pas nadat de dingen die ik hiervoor noemde in orde zijn. Anders gaat het hem ook niet worden in ons vakgebied.