ruitje schreef:Zoethout schreef:Ik denk dat het belangrijk is om doelen te stellen (is dat ook niet de opdracht vanuit stage? Ze willen wat leren —> wat dan?). Vanuit deze doelen leren de stagiairs. Handig aan doelen is, is dat je ze kan evalueren. Tijdens een evaluatie kun je dus duidelijk aangeven wat al goed gaat (héél belangrijk!) maar je kunt ook aangeven wat er nog minder goed gaat en hierop kun je tips gaan geven of samen met de stagiair reflecteren zodat de stagiair zich verder kan ontwikkelen. Ook kun je op deze momenten aangeven dat het bijvoorbeeld wel verwacht wordt dat je niet te laat komt, dat dat eigenlijk niet oké is en geen goede werkhouding is. Ik zou dus even een soort van evaluatiemomentje inplannen (had ik in mijn stageperiodes zelfs wekelijks) en dan even bespreken hoe het gaat, doelen bespreken en eventuele doelen bijstellen/aanpassen.
Daarnaast ook belangrijk om inderdaad, zoals al eerder gezegd, leuke gesprekken te voeren. Dat kan over van alles zijn. Dat lucht de boel ook een beetje en dan voel je jezelf misschien ook wat meer relaxed!
Dan ga je er vanuit dat iemand kan reflecteren en iets doet met feedback. Dat is voor bepaalde niveaus best al een grote opgave hoor
Ben ik het niet met je eens! Reflecteren wordt vaak als moeilijk beschouwd maar dit kan iedereen en doet iedereen ook (onbewust). Dit kan ook op een heel laagdrempelige manier, zoals vragen hoe iemand een bepaalde taak bijvoorbeeld vond gaan, wat hij/zij makkelijk of juist moeilijk vond en daarop verder borduren. Hieruit ontstaan ook doelen (passend bij het leerniveau van de stagiair). Doelen zijn volgens mij ook eisen aan een stage, bijvoorbeeld: student/leerling kan aan het eind van zijn stage (deze taak voltooien). Hier moet toch naartoe gewerkt worden om een stage te halen.
En feedback, daarvoor ben je toch op je stage? Je wilt toch iets leren? Anders kun je net zo goed thuis blijven. Het hoeft echt geen hogere wiskunde te zijn maar je kunt toch complimenteren of hier en daar tips/feedback geven zodat iemand een taak op stage onder de knie krijgt toch? Anders zie ik het nut van een stage -op welk niveau dan ook- niet in.
Mijn stages heb ik altijd als erg leuk ervaren doordat ik juist deze begeleiding kreeg en zelf daardoor het gevoel kreeg dat ik het onder de knie kreeg. Was goed voor oa mijn zelfvertrouwen