ervaringen met dakpanklas / uitstelkeuzeklas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Knoek

Re: ervaringen met dakpanklas / uitstelkeuzeklas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 14:34

Wat ook een goede ontwikkeling zou zijn zijn VMBOT/HAVO klassen
Hier bij geen enkele school te vinden. Zo worden toch ook leerlingen tekort gedaan?
Ja ik snap dat je dan veel niveaus moet aanbieden en scholen daar niet aan willen. Maar er is wel een groep leerlingen die hierdoor wellicht niet kunnen doorstromen naar een hoger niveau.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 15:14

Knoek schreef:
Wat ook een goede ontwikkeling zou zijn zijn VMBOT/HAVO klassen
Hier bij geen enkele school te vinden. Zo worden toch ook leerlingen tekort gedaan?
Ja ik snap dat je dan veel niveaus moet aanbieden en scholen daar niet aan willen. Maar er is wel een groep leerlingen die hierdoor wellicht niet kunnen doorstromen naar een hoger niveau.

Jawel bij ons bestaan die. TL/Havo is ook een brugklas.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 15:18

Dat bestond 20 jaar geleden hier ook al ja de TL/Havo klas.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 16:51

Hier helaas dus niet. Of alleen een VMBO school of alleen HAVO VWO.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 09:33

Maar al die ontwikkelingen kosten heel veel tijd, extra personeel en de groep geïnteresseerde leerlingen is klein. Het is met de manier waarop we ons VO financieren haast onbetaalbaar. Dus dat niet alle scholen dat aanbieden is logisch... Overigens vind ik havo of VWO 'verstoffen' noemen wel een beetje suf. Het is te makkelijk om te stellen dat je geen praktijk hebt op die niveaus. Ik heb bij scheikunde talloze proefjes gedaan, bij biologie staan ontleden, bij techniek, tekenen, handvaardigheid en muziek weinig met m'n hoofd en heel veel met m'n lijf gedaan, toneelstukken opgevoerd bij zo'n alle talen etc. De praktijkkant ziet er anders uit dan metselen of houtbewerking of in de keuken staan, maar is er heus wel. Minder, maar zeker niet niet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 11:18

nou, het is gelukt :)

vanmorgen samen het aanmeldformulier ingevuld, en dochterlief heeft op verzenden gedrukt. Dus het is officieel. Ingeschreven als brugpieper voor de havo/atheneumklas.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:26

pmarena schreef:
Ik begreep dat er hier vlakbij ook sinds kort een speciale klas is in het VO waar de wat meer prikkel gevoelige kinderen voor in aanmerking komen. Deze leerlingen hebben dan een vast eigen lokaal, en de verschillende leraren komen naar die klas.

Ik vind dit i.v.m. mijn eigen werk erg interessant. Zou je willen delen om welke school dit gaat?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:34

Wat goed Juval dat het gelukt is +:)+ Heeft dochter er een goed gevoel bij...?

C_estmoi ik stuur je even een PB :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 12:39

C_estmoi schreef:
pmarena schreef:
Ik begreep dat er hier vlakbij ook sinds kort een speciale klas is in het VO waar de wat meer prikkel gevoelige kinderen voor in aanmerking komen. Deze leerlingen hebben dan een vast eigen lokaal, en de verschillende leraren komen naar die klas.

Ik vind dit i.v.m. mijn eigen werk erg interessant. Zou je willen delen om welke school dit gaat?

dit is het aanbod op de school waar mijn dochter naar toe gaat:
https://www.lekenlinge.nl/culemborg/ond ... skamerklas

of het aanbod op de vestiging in Geldermalsen:
https://www.lekenlinge.nl/geldermalsen/ ... tussenjaar

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:43

Goede initiatieven +:)+

Ook leuk aan die overbrugklas dat je daarna eventueel meteen naar het 2e leerjaar zou kunnen alsnog.

Ik heb bij de diverse initiatieven van huiskamerklassen enzo wel erg de indruk dat het veelal om de "lagere niveaus" gaat eigenlijk.... dat vind ik wel jammer. Zou er weinig vraag naar zijn bij Havo / VWO kinders om wat meer begeleiding / minder prikkels / een zachtere landing te maken...?

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:33

Hier in Haarlem wel 1 school waarbij de brugklas op een aparte locatie zitten. De docenten komen naar hen toe. Als de eindexamens zijn geweest gaan ze naar het hoofdgebouw om daar te wennen tot het einde van het schooljaar. En dan vanaf de 2de zelf naar de docenten toen. Is ons goed bevallen. Was een zachte landing.
Dit is Havo, VWO, gymnasium.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 16:44

De school van mijn dochter heeft ook een apart brugklasgebouw. En ook aparte gebouwen voor vmbo, havo en vwo. Wel allemaal in dezelfde straat. Dat brugklassers apart zitten vind ik ook een groot voordeel.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 10:03

Ik vind het juist heel jammer als je de niveaus uit elkaar trekt. Voor de brugklas apart vind ik absoluut voordelen, maar waarom zouden gymnasiasten en vmbo'ers uit elkaar moeten zitten? De splitsing in de samenleving is soms al zo hard, laten we daar dan niet al op school mee beginnen...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 10:10

Tink89 schreef:
Ik vind het juist heel jammer als je de niveaus uit elkaar trekt. Voor de brugklas apart vind ik absoluut voordelen, maar waarom zouden gymnasiasten en vmbo'ers uit elkaar moeten zitten? De splitsing in de samenleving is soms al zo hard, laten we daar dan niet al op school mee beginnen...

ook wel mee eens, de polarisatie begint al op de middelbare school zo... Ik denk dat het in geval van deze school ook voornamelijk een stukje ruimtegebrek is.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 10:22

Mijn eerste middelbare school had dit inderdaad ook. Die had iets van 4 locaties, waarvan het aanbod wisselde. Een locatie was volledig vmbo, een andere ging van havo tot gymnasium en er was er ook een van mavo tot vwo. Erg divers dus..

Ik weet wel dat de locatie met gymnasium bij ons en de locatie met alleen vmbo tegenover elkaar in de straat zaten en dat werkte echt voor geen meter. Als we daar wel eens een toets moesten maken in een van hun lokalen werden we uitgelachen en uitgejouwd en ook als je langs hun plein liep werd je echt belaagd. Dus ik was heel blij dat die leerlingen in ieder geval een eigen schoolgebouw hadden. Maar ja, komt het gedrag dan doordat er een scheiding was of was de scheiding er vanwege het gedrag? Of gewoon gebrek aan ruimte..

Wel fijn dat de scholen vrij dicht bij elkaar zaten allemaal dus je kon echt kiezen voor de school waar je je het beste thuis voelde.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 10:29

pmarena schreef:
Goede initiatieven +:)+

Ook leuk aan die overbrugklas dat je daarna eventueel meteen naar het 2e leerjaar zou kunnen alsnog.

Ik heb bij de diverse initiatieven van huiskamerklassen enzo wel erg de indruk dat het veelal om de "lagere niveaus" gaat eigenlijk.... dat vind ik wel jammer. Zou er weinig vraag naar zijn bij Havo / VWO kinders om wat meer begeleiding / minder prikkels / een zachtere landing te maken...?

Vanuit mijn kinderen gezien is een zachte landing zeker wenselijk op VWO niveau. Maar ook op de basisschool is er voor deze groep kinderen minder geregeld n voorhanden. Wij hebben beiden op een school voor hoogbegaafden zitten ivm alle noden waarvoor dit wenselijk is maar dat lukt niet zomaar en vraagt vooral veel van ouders.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 10:54

juval schreef:
Tink89 schreef:

ook wel mee eens, de polarisatie begint al op de middelbare school zo... Ik denk dat het in geval van deze school ook voornamelijk een stukje ruimtegebrek is.

Dat is een niet-realistisch beeld. Het leertempo en de interesses liggen te ver uit elkaar. Het kan wel maar niet in het regulier onderwijs, daarvoor zijn bijvoorbeeld de Vrije Scholen die een ander onderwijssysteem hebben.

Op regulier onderwijs werkt het niet; gymnasiasten en de VMBO-ers raken gefrustreerd omdat ze niet op hun leertempo les krijgen. Interesses liggen (beetje overdreven gesteld, maar dit beeld zagen wij in onze woonplaats...voel je vooral niet aangesproken) meestal mijlenver uit elkaar, waarbij de ene liever leest of sport, zit de ander liever op de tractor of in de kroeg.
De ene kan het tempo niet bijbenen, en voor de ander is het veel te langzaam, en die gaat zich vervelen.
En verveling, frustratie uit zich vaak door ongewenst gedrag, netjes uitgedrukt.
Ook voor docenten is op meerdere niveau's lesgeven erg intensief; twee gaat nog wel, maar nog meer niveau's is praktisch niet te doen voor bepaalde vakken.
Een van onze kinderen heeft in een dakpanklas gezeten, dat was een goede keuze.

Overigens hebben ze allemaal toch wel een beroep gekozen/gevonden waar ze zich prettig bij voelen, en welk beroep dat ook is; je wilt graag dat je kind ergens voor leert, zodat het gaat doen waar het gelukkig van wordt.

Een hoogbegaafd kind wordt van het reguliere onderwijs niet gelukkig; het vergt inderdaad veel van ouders om het in goede banen te leiden, want vaak gaan deze kinderen onderpresteren om maar in 'het plaatje' te passen. Die hersens willen gekraakt worden, schaken, moeilijke puzzels, wiskunde, verdieping in whatever...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 11:07

ik denk dat er meer bedoeld wordt dat het jammer is dat de niveau's fysiek uit elkaar getrokken worden met aparte gebouwen. Dat iedere leerling op zijn/haar eigen niveau les moet krijgen lijkt me logisch, maar ze zouden prima de kantine en overige ruimten kunnen delen zodat er meer samenhang komt en er niet al op zo jonge leeftijd grote verschillen/afstand ontstaat tussen deze jongeren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 11:12

Maar wat ook bij HB past is dat deze kinderen er niet per-sé gelukkig van worden als ze worden bedolven onder het huiswerk. En dat leek vroeger wel het geval te zijn, dat je op VWO wel erg veel huiswerk had en hoe lager het niveau, hoe minder huiswerk.

Ik heb geen idee hoe dat tegenwoordig is...?

Zelf heb ik voor onze jongen het idee dat het het beste zou zijn als hij op school interessante dingen aangeboden krijgt waar ook praktijkvakken bij zitten. Omdat dit soort types vaak al zo veel "in hun hoofd" zitten. Dat er een hele goede, brede basis wordt gelegd op school. Weinig huiswerk, dat ze liefst zoveel mogelijk al op school kunnen maken.

En dat je dan als ouders thuis de ruimte hebt om aan te haken op interesses die op school (of elders) gewekt worden en je daar dieper in kan duiken. Dat dat niet door school gedicteerd wordt waardoor het kind zich thuis voelt verzuipen van alles dat "moet". Maar dat er lucht is om thuis dieper in datgene te duiken dat op dat moment de interesse van het kind wekt.

Ik merk nu op de basisschool al dat daar kansen blijven liggen omdat je nu eenmaal maar beperkt nog dingen extra op kan pakken naast alles dat al moet.

Gisteren zat ik trouwens een beetje te kijken hoe het hier in de buurt geregeld is met het VO en ik heb wel wat dingen gezien waar ik blij om ben *\o/*

Blijkbaar worden de roosters zo gemaakt dat de 1e en 2e klas apart hun pauzes hebben van de 3e en hoger. Dat helpt wel bij een "zachte landing" dat ze niet meteen tussen die knoeperds lopen / een plekje moeten zien te bemachtigen in de pauzes :=

En ze hebben elke dag als eerste uur een flex uur, waar je je in kan schrijven op verschillende dingen die je interesseren, of onder begeleiding huiswerk kan maken. Of je er ook voor mag kiezen om af en toe dat uur lekker over te slaan en wat later te beginnen dat weet ik dan weer niet :=

Maar ik vind dat wel heel erg leuk / fijn bedacht. Huiswerk op school maken heeft voor mij echt grote voorkeur, dat je thuis minder gezeik en gepush hebt omdat kind zijn naschoolse tijd hard nodig heeft om te ontprikkelen en tot zichzelf te komen. Niet elk kind is even belastbaar wat dat betreft :(:)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 13:06

pmarena, jij verwoordt precies wat ik bedoel!

Ik bedoelde dus niet in dezelfde klassen of zelfs met dezelfde docenten, maar in dezelfde gebouwen, met ook ruimte voor vwo'ers die als keuzevak automotive of houtbewerking kunnen doen en een heel talige vmbo'er die spaans erbij kan doen bijv.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 13:23

Volgens mij hangen dingen van meer zaken af.

Ik heb op een Lyceum gezeten en daar hoorde je op zich niks negatiefs over de Mavo. Alles was wel gescheiden.
Maar bij mensen thuis, werd er wel minderwaardig over mensen op "lager" niveau gesproken. Had vriendinnen in prachtige huizen, met keurige ouders met top banen, maar als iemand kwam om iets te repareren of schoon te maken, waren ze echt neerbuigend.

Daarna op een scholengemeenschap gezeten waar echt alles en iedereen door elkaar liep. Heel veel mensen die op dezelfde basisschool hadden gezeten zochten elkaar wel in pauzes op, dus waren de contacten tussen Mavo,Havo en Vwo best prima.

Onze zoon ging vanuit een dorp naar VO en de onderwijzeres had voor alle jongens een inschrijfformulier klaarliggen voor de plaatselijke school en dan VMBO gekozen. Onze zoon had Havo/Vwo advies van vorige bs en de cito. We waren ook naar open dagen geweest en de voorkeur was ook voor een andere school ietsjes verder weg. Daar reageerde ze heel verbaasd op want de meeste jongens gaan doen wat hun vader doet.......... Nou, dat stond sws wel vast dat hij dat absoluut niet wilde.
Een vriendje van hem is ook in de brugklas al van VMBO naar de Havo/Vwo brugklas overgezet.

Na verhuizing zat hij op een school waar het gebouw wat gescheiden is. Heel soms had je dan in het andere deel les, maar de verschillen waren groot en de onderlinge sfeer was echt niet best.
Maar als ik een moeder hoorde tegen haar dochter die VWO deed over Havo leerlingen, snap ik wel een beetje waar het vandaan komt.
En ook onderling. Toen die van ons van 4VWO naar 5 Havo ging, was het ook soms einde vriendschap. De jongens op Havo waren daar toch wel makkelijker in.

De naschoolse behoefte lagen ook wel echt anders. Zal niet overal en bij iedereen zo zijn, maar ze zoeken elkaar natuurlijk wel op en daar zag je ook weer dat heel veel elkaar al hun hele leven kende.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 13:44

Dat mijn dochter gepest is, omdat ze dom zou zijn zegt imo al genoeg. Ik vind het imago beide kanten op niet ok. Ben je een vlugge leerling, dan ben je een uitslover. Pak je de leerstof niet zo makkelijk op dan ben je dom. Ik denk dat daar een kans ligt, heb op de basisschool al meer aandacht voor verschillende leerstijlen. En maak onderzoek hiernaar ook toegankelijker. Zo mocht onze dochter niet onderzocht worden op dyslexie op de basisschool omdat ze steeds net te goed scoorde op de cito. Maar nu op het vmbo is het wel getest, en blijkt ze dus altijd op haar tenen te hebben moeten lopen omdat ze niet de aanpassingen heeft gekregen waar ze baat bij had kunnen hebben. Ze haalt nu zelfs goede cijfers voor Nederlands. Ik vind juist dat er voor kinderen die er bovenuit steken leuke extra's zijn op school zoals plusklasjes. Kinderen die moeite hebben om mee te komen kunnen niet profiteren maar moeten juist thuis nog extra oefenen met spelling. Dat motiveert absoluut niet en heeft hier voor veel onnodige frustraties gezorgd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 14:01

Het zal ook per kind enorm verschillen.

Wij hadden wel een paar kinderen die de echt hoge cijfers haalden en daar werden wel "grapjes"naartoe of over gemaakt, maar ze leken er toen goed mee om te gaan. Ze werden daarna ook wel om hulp bij 1 of ander gevraagd.
Maar sommigen deden niet mee aan andere activiteiten of naschoolse dingen samen. De interesses lagen echt ergens anders.

Toen ik graag naar de Mavo wilde omdat daar wat bekende op zaten die ook veel leuke dingen deden, heb ik echt wel expres er wat met mijn pet naar gegooid. Een daarna op de Mavo me ook heel goed aangepast. Maar wilde zeker niet de hoogste cijfers halen of altijd de goede antwoorden in de klas geven.

Achteraf natuurlijk spijt. Ergens moet je eigenlijk leren dat je prima bent zoals je bent en anderen dat ook zijn. Maar heel veel gaat toch echt in eigen omgeving al mis.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 14:07

Shadow0 schreef:
Goof schreef:
Blijf overigens wel realistisch, ik kom veel ouders tegen die standaard willen dat hun kind naar het hoogste niveau gaan, terwijl sommigen echt wel worstelen met de overgang naar VO.

Worstelen met de overgang kan weer helemaal los staan van het niveau overigens. Er wordt dan soms te makkelijk gekeken naar een lager niveau als oplossing, maar dat helpt niet als de problemen zitten in bv structuur aanbrengen in je werk of omgaan met tig verschillende docenten. En onderpresteren / meer verveling terwijl je tegelijkertijd nog steeds worstelt met de overgang maakt het alleen maar nog minder leuk.

Shadow helemaal met jou eens… de overgang basisschool naar voortgezet onderwijs is onwijs groot. Zeker voor kinderen die slim zijn en nooit iets hebben hoeven te doen op de basisschool is het heel pittig als er opeens wel geleerd moet worden. Ze hebben immers nooit geleerd hoe ze moeten leren omdat het op de basisschool al voldeed om de stof een keer te horen… echter op vwo maar ook op havo zullen ze moeten leren hoe ze moeten leren… een kind naar havo laten gaan omdat hij op het vwo niet weet hoe hij moet leren is geen oplossing… want ook daar gaat het dan mis… daarbij is er een verschil tussen leren voor bèta vakken en voor alfa vakken… dat moeten ze leren

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 14:16

Neon schreef:
Shadow helemaal met jou eens… de overgang basisschool naar voortgezet onderwijs is onwijs groot. Zeker voor kinderen die slim zijn en nooit iets hebben hoeven te doen op de basisschool is het heel pittig als er opeens wel geleerd moet worden. Ze hebben immers nooit geleerd hoe ze moeten leren omdat het op de basisschool al voldeed om de stof een keer te horen… echter op vwo maar ook op havo zullen ze moeten leren hoe ze moeten leren… een kind naar havo laten gaan omdat hij op het vwo niet weet hoe hij moet leren is geen oplossing… want ook daar gaat het dan mis… daarbij is er een verschil tussen leren voor bèta vakken en voor alfa vakken… dat moeten ze leren

Dit helemaal!

Ik deed een toelating, want wij hadden geen Cito en ik mocht naar Havo/Vwo. Mijn bs had ook altijd tegen m'n ouders gezegd dat ik goed kon leren, op veel vlakken voor liep etc. Dus nee, ik hoefde geen voorbereiding.
Een aantal andere kinderen kregen het laatste jaar wel huiswerk mee en hadden wat extra taken.

Ik heb het echt zo vreselijk moeilijk gehad met de overgang naar de middelbare. Ik kwam ook van Montessori, dus had sws niet geleerd op een rijtje te zitten, stil te zitten en echt klassikaal les te krijgen.
Het huiswerk werd al heel snel een probleem.
Mijn ouders wisten niet beter, want die hadden alleen maar gehoord dat ik zo goed ging. En ik haalde ook zonder leren en huiswerk maken in het begin nog hele goede cijfers. Later werd dat echt wel een probleem.
Wij hadden in de 1e wel mentorklas en daar kwam het wel aan bod, maar daar val je dan ook niet 1,2,3 op en is het allemaal vrij algemeen.

Met onze zoon ben ik wel steeds even gaan zitten, veel naar school gevraagd en ook geholpen dmv overhoren etc. Zonder dwang, maar wel steeds interesse tonen, luisteren en hulp aanbieden.