Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Knoek schreef:Wat ook een goede ontwikkeling zou zijn zijn VMBOT/HAVO klassen
Hier bij geen enkele school te vinden. Zo worden toch ook leerlingen tekort gedaan?
Ja ik snap dat je dan veel niveaus moet aanbieden en scholen daar niet aan willen. Maar er is wel een groep leerlingen die hierdoor wellicht niet kunnen doorstromen naar een hoger niveau.
pmarena schreef:Ik begreep dat er hier vlakbij ook sinds kort een speciale klas is in het VO waar de wat meer prikkel gevoelige kinderen voor in aanmerking komen. Deze leerlingen hebben dan een vast eigen lokaal, en de verschillende leraren komen naar die klas.
C_estmoi schreef:pmarena schreef:Ik begreep dat er hier vlakbij ook sinds kort een speciale klas is in het VO waar de wat meer prikkel gevoelige kinderen voor in aanmerking komen. Deze leerlingen hebben dan een vast eigen lokaal, en de verschillende leraren komen naar die klas.
Ik vind dit i.v.m. mijn eigen werk erg interessant. Zou je willen delen om welke school dit gaat?
Tink89 schreef:Ik vind het juist heel jammer als je de niveaus uit elkaar trekt. Voor de brugklas apart vind ik absoluut voordelen, maar waarom zouden gymnasiasten en vmbo'ers uit elkaar moeten zitten? De splitsing in de samenleving is soms al zo hard, laten we daar dan niet al op school mee beginnen...
pmarena schreef:Goede initiatieven
Ook leuk aan die overbrugklas dat je daarna eventueel meteen naar het 2e leerjaar zou kunnen alsnog.
Ik heb bij de diverse initiatieven van huiskamerklassen enzo wel erg de indruk dat het veelal om de "lagere niveaus" gaat eigenlijk.... dat vind ik wel jammer. Zou er weinig vraag naar zijn bij Havo / VWO kinders om wat meer begeleiding / minder prikkels / een zachtere landing te maken...?
juval schreef:Tink89 schreef:Ik vind het juist heel jammer als je de niveaus uit elkaar trekt. Voor de brugklas apart vind ik absoluut voordelen, maar waarom zouden gymnasiasten en vmbo'ers uit elkaar moeten zitten? De splitsing in de samenleving is soms al zo hard, laten we daar dan niet al op school mee beginnen...
ook wel mee eens, de polarisatie begint al op de middelbare school zo... Ik denk dat het in geval van deze school ook voornamelijk een stukje ruimtegebrek is.
Shadow0 schreef:Goof schreef:Blijf overigens wel realistisch, ik kom veel ouders tegen die standaard willen dat hun kind naar het hoogste niveau gaan, terwijl sommigen echt wel worstelen met de overgang naar VO.
Worstelen met de overgang kan weer helemaal los staan van het niveau overigens. Er wordt dan soms te makkelijk gekeken naar een lager niveau als oplossing, maar dat helpt niet als de problemen zitten in bv structuur aanbrengen in je werk of omgaan met tig verschillende docenten. En onderpresteren / meer verveling terwijl je tegelijkertijd nog steeds worstelt met de overgang maakt het alleen maar nog minder leuk.
Neon schreef:Shadow helemaal met jou eens… de overgang basisschool naar voortgezet onderwijs is onwijs groot. Zeker voor kinderen die slim zijn en nooit iets hebben hoeven te doen op de basisschool is het heel pittig als er opeens wel geleerd moet worden. Ze hebben immers nooit geleerd hoe ze moeten leren omdat het op de basisschool al voldeed om de stof een keer te horen… echter op vwo maar ook op havo zullen ze moeten leren hoe ze moeten leren… een kind naar havo laten gaan omdat hij op het vwo niet weet hoe hij moet leren is geen oplossing… want ook daar gaat het dan mis… daarbij is er een verschil tussen leren voor bèta vakken en voor alfa vakken… dat moeten ze leren