Hoe vaak draait jouw vaatwasser?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DWitzel

Re: Hoe vaak draait jouw vaatwasser?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 08:42

Bijna dagelijks, af en toe een dag niet als er weinig pannen zijn. We zijn met z'n 2-en

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 08:45

Om de dag, wij zijn met zijn tweeen.

Broodtrommels was ik niet elke dag af, kruimels er uit kloppen en brood er weer in.
Braadpannen/wok ed gaan met de hand.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 08:46

Wildgirl schreef:
Zie titel :D

Ik had het hier vandaag over met een vriendin, haar vaatwasser draait zo'n 2x pd (gezin van 4) wat ik enorm veel vond.
Hier draait hij 2 tot 3x per week maar ik woon dan ook alleen.
Glazen gebruik ik vaker bijvoorbeeld, even afspoelen en weer volschenken.

Ik ben benieuwd, hoe vaak draait jouw vaatwasser, hoe groot is je gezin en was je ook nog wel eens handmatig af?

3 x per week voor 1 persoon is gelijk aan 12 keer per week voor 4 personen.
Dus dan zit je er toch niet zo veel vanaf?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 08:55

Gemiddeld 3x per week voor 2 personen en twee honden.

Pannen gaan niet in de vaatwasser, die doe ik met de hand.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 08:55

elke dag, gezin van 4. Maar hier wordt ook voor elke boterham een nieuw mes gepakt, en voor elke slok water een nieuw glas. Grote ergernis, maar ze zijn helaas erfelijk belast dat ze het gewoon niet (willen) begrijpen dat het anders kan.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 08:57

Gewoon 4 glazen in de kast, meer niet. :Y)

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:03

Hier gaat de vaatwasser iets van 4-5x per week aan, niet dagelijks. Gezin van 4, mijn kinderen zijn 9 en 12.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:06

Bijna dagelijks, gezin van 4 (5 op dagen dat alle kinderen thuis zijn). Pannen gaan meestal op de hand. Soms kunnen we dag overslaan, soms draait hij twee keer (bijv met roosters van afzuigkap en bezoek) maar eigenlijk draait hij alleen vol.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:08

Hier gaat die aan als die vol is.
En dat is gemiddeld 1x per 2-3 dagen. We zijn met zijn 2en.

Kookpannen gaan wel de vaatwasser in, maar koekenpannen, de wok en andere stoof- of bakpannen gaan met de hand. En de roosters en bakplaten van de oven gaan er ook niet in en die worden hier ook heel veel gebruikt. Koksmessen altijd met de hand.
Het hangt dus heel erg af van wat we eten, bij AVG meer spul voor in de vaatwasser dan bij een eenpansgerecht uit een pan die met de hand wordt afgewassen.
Oh en onze pasta borden zijn zo groot, dat die met zijn tweeën de hele onderste la zo'n beetje vullen, dus die doen we tegenwoordig met de hand, dan hoeft de vaatwasser ook minder vaak aan.

En we gebruiken de hele dag ieder 1 glas en 1 koffiekopje en ik nog een theeglas.
Brood eten we van een plankje en gebruiken vaak samen 1 mes.

Ik probeer hem zoveel mogelijk overdag te laten draaien ivm gebruik van eigen opgewekte zonnestroom.

Maar als we eens gaan (brood) bakken, dan zijn er zo een paar grote kommen vies en dan moet die wel vaker aan.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:12

Wij hebben twee vaatwassers in onze keuken, gezin van 4. Die draaien elke dag, soms maar 1, soms allebei. Maar met broodtrommels alleen is de bovenste lade al zo'n beetje vol. En dan nog fruitbakjes, waterflessen... En ik heb altijd een ranja-glas, een waterglas, een theemok en dan man nog een glas en een koffiekop en de kinderen allebei twee bekers (want plantchocomel 's ochtends bijv. en dan later water of ranja) en dan is er weinig ruimte over. Koekenpannen gaan er niet in, kookpannen wel.

En veel bestek ivm allergieën. In ons gezin niet één mes voor de boter, stroop, pindakaas, etc achter elkaar, maar iedere soort beleg z'n eigen mes.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:18

Anomien schreef:
Wildgirl schreef:

Ik had het hier vandaag over met een vriendin, haar vaatwasser draait zo'n 2x pd (gezin van 4) wat ik enorm veel vond.

Ik ben benieuwd, hoe vaak draait jouw vaatwasser, hoe groot is je gezin en was je ook nog wel eens handmatig af?

Scherp +:)+

Hier draait ie hooguit 2 keer per week (we zijn met zijn tweeën), enkel als we bezoek hebben gehad draait ie een keer extra. Maar wij wassen nog best veel zelf af zoals de pannen, broodtrommels en shake bekers ect.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:24

We zijn met zn 2en en ik denk dat hij 5x per week draait, beetje afhankelijk van wat we koken en dergelijke.

Ik draai hem wel op de momenten dat de zonnepanelen aan staan, dus overdag. Zelfde met wasmachine en droger.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:27

Anomien schreef:
Wildgirl schreef:

Afhankelijk van wat je erin stopt natuurlijk. Als je pannen, saladeschalen, beslagkommen e.d. ook in de vaatwasser stopt maakt het weinig verschil. Voor veel gerechten gebruik ik 2 pannen, onafhankelijk of ik voor 1 of 4 personen kook. Andere dingen zijn wel echt pp zoals een bord, broodtrommel, glazen etc.

Wij hebben zelf de vaatwasser 2-3 keer per week aan met twee personen

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:27

Zon 2 a 3 keer per week, hangt vooral van eventueel bezoek af

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:36

Gemiddeld 1x per dag, afhankelijk van wat we eten. Als we veel pannen en kommen gebruiken misschien 2x, en als we een paar dagen uit de vriezer eten hoeft hij maar 1x in de 2/3 dagen ofzo.

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:45

Grappig topic!

Bij ons staat hij vaak om de dag aan, we zijn met zijn 2en en 3 dagen in de week is er iemand de hele dag thuis ivm thuiswerken.
Soms als we uitgebreid hebben gekookt voor onze ouders/ koffiebezoek gaat hij een keer extra aan.

Ik spoel ook alles af, niet omdat de vaatwasser het niet schoon krijgt maar vooral vanwege de geurtjes en dan verstopt het filter ook minder snel/ blijft de vaatwasser schoner.

Pannen/ ovenschalen was ik met de hand altijd af, kookpannen voor rijst etc gaat wel in de vaatwasser tenzij er geen plek is.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:46

Ik woon alleen en de vaatwasser staat iedere dag of om de dag aan. Ligt er ook aan of er iemand mee eet.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:46

Jiskaa schreef:
Wij zijn met z’n tweeën en hij draait hier elke dag. Of we moeten een dagje thuisbezorgd doen haha.
Je gebruikt toch elke dag pannen om te koken die je de volgende dag weer nodig hebt? Ik snap niet hoe mensen ‘m maar 2x per week draaien :’)

Ik niet. Ik kook sowieso maar drie keer per week (om de dag en één dag eet ik niet thuis, en heb ook regelmatig gerechten waar ik überhaupt geen pan voor nodig heb, of maar eentje. Voor één pan en een paar borden gaat de vaatwasser niet aan

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:53

Ik kook elke dag, vaak iets voor de lunch en voor avondeten en heb dus vaak een stuk of 4 vieze pannen per dag. Haat afwassen met de hand. Het ding gaat dus dagelijks aan. We zijn met 2p.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:01

Als we hebben gekookt gaat ie aan, ik denk gemiddeld 4-5x per week

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:06

Niet, wij hebben er geen. Zijn met zijn tweeën. Er wordt elke dag gekookt en afgewassen.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:17

Selina schreef:
Waarom de moeite nemen om vaat eerst af te spoelen? Ik zet borden na de lasagne zo de vaatwasser in en komt er gewoon schoon uit.

Niet iedereen wil al die schadelijke chemicaliën die in vaatwastabletten zit op zijn vaat hebben...

Ik ben daar mee gestopt. Het klopt van die sun blokjes kan je alles zo er in doen. Maar de hoeveelheden chemicaliën en microplastics die achterblijven erop... ik ben geswitcht naar oplosbare doekjes zonder dat erin. Maar dan moet ik wel de ergste viezigheid eraf spoelen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:35

Selina schreef:
Waarom de moeite nemen om vaat eerst af te spoelen? Ik zet borden na de lasagne zo de vaatwasser in en komt er gewoon schoon uit.

Omdat ie maar 1x in de 3 weken draait, etenswaren gaan anders aankoeken en evt stinken, nu niet... :Y)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:29

Neonlight schreef:
Jiskaa schreef:
Wij zijn met z’n tweeën en hij draait hier elke dag. Of we moeten een dagje thuisbezorgd doen haha.
Je gebruikt toch elke dag pannen om te koken die je de volgende dag weer nodig hebt? Ik snap niet hoe mensen ‘m maar 2x per week draaien :’)

Dit dus, hier draait de vaatwasser iedere nacht. We koken iedere dag en staan altijd wel 3 pannen in, of een pan en een grote ovenschaal. Bakken van de hond, broodtrommels... Mochten we niet veel pannen hebben gaan de afzuigkap filters erin.

Ja, dit dus. Hier zit het onderste rek al vol met pannen, borden en bestekbakje. Boven dan met glazen en schaaltje(s) en eventueel het filter van de afzuiger. Glazen gebruik ik ook gewoon de hele dag, dus dat zijn er niet zoveel. Maar door de pannen en borden draait hij dus echt wel elke dag. Ik vraag me toch af hoe jullie 'm dan om de dag kunnen draaien met die pannen enzo.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:30

Gezin van 4 (kids 1,75j en net 4j) en staat elke dag/soms om de dag aan. Koekepannen wassen we met de hand af, broodtrommels zijn we nog beetje zoekende maar meestal met de hand.
Wij gebruiken melkbekers, ontbijtbordjes en drinkglas een hele dag, dus niet voor elke keer drinken nieuw glas/bord