Samen met familie een huis kopen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 22:43

Nou dat moe zijn is echt geen excuus, dat is zo momenteel. En tja dat hij het afdoet als onzin, het zal hem net zo goed overdonderen dat ik zeg dat ik het niet wil en er niet achter sta. Hij mag ook z'n tijd nemen om het te verwerken. Op dat moment van het gesprek was het niet zinvol om er op door te gaan om het te laten escaleren. Dan kan ik beter op een ander moment erop terugkomen.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 23:01

fjordjes schreef:
Nou dat moe zijn is echt geen excuus, dat is zo momenteel. En tja dat hij het afdoet als onzin, het zal hem net zo goed overdonderen dat ik zeg dat ik het niet wil en er niet achter sta. Hij mag ook z'n tijd nemen om het te verwerken. Op dat moment van het gesprek was het niet zinvol om er op door te gaan om het te laten escaleren. Dan kan ik beter op een ander moment erop terugkomen.

Stille meelezer hier. Ik ben het eigenlijk wel eens met mijn voorgangers. Zo vind ik het niet respectvol dat hij jouw mening/wens afdoet als 'onzin'.

Maar inderdaad verstandig om het niet hoog te laten oplopen, maar gewoon later nog eens rustig het gesprek aangaan.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 23:44

_Mar3 schreef:
fjordjes schreef:

Stille meelezer hier. Ik ben het eigenlijk wel eens met mijn voorgangers. Zo vind ik het niet respectvol dat hij jouw mening/wens afdoet als onzin.

Dit dus. Je bespreekt zoiets toch eerst met elkaar voordat je dit met familie bespreekt en er een plan komt. Dat mis ik hier compleet.

Kom voor jezelf op, wees duidelijk. Spreek beide verwachtingen uit. Ga daarna met de familie om de tafel. In dit plan is er altijd een verliezer (en denk wel meer dan één).

janna

Re: Samen met familie een huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 00:15

Zwager is zijn broer. Hij heeft er waarschijnlijk geen seconde over nagedacht om in de toekomst niet de zorg op zich te nemen. De familie duwt hem zo in de richting, zeker nu met gezamenlijk een huis kopen. Die broer is er al zn hele leven. De toekomst die waarschijnlijk vanaf zn jeugd een feit was wordt nu veranderd.het is toch niet gek dat hij daar even over na moet denken en even niet weet wat het alternatief is. Zoiets zit zo in je hele leven verworven, de zorg over je broer. Vanaf baby weet je niet beter. Ik denk als je geen gehandicapte broer hebt, je je dat niet kan voorstellen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 08:32

fjordjes schreef:

Hier heb je wel gelijk in, eigenlijk ben ik het wel met de rest eens dat hij eerst met jou had moeten overleggen en daarna pas met de rest van de familie want nu ligt er al een half plan en zal het voor jou misschien door de druk vanuit de familie lastig worden om trouw aan jezelf te blijven. Ik zag hier een stukje terug iemand die zei maak van tevoren een vragenlijstje, dat is denk wel een goed idee. Zo heb je toch een beetje houvast.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 08:48

Volgens mij doe je het prima hoor TS :j

En niemand is perfect, je man ook niet. We kennen de exacte omstandigheden niet.

Het hoeft an sich helemaal niet raar te zijn dat ouders zo'n idee eerst bij man ter sprake brengen, zij zijn immers het kerngezin rondom de broer (en wie weet zien / spreken ze man wel vaker alleen, dan is het ook gewoon praktisch dat het zo uitkomt).

Maar direct daarna moet zijn partner er natuurlijk bij betrokken worden voordat het plan echt uitgewerkt kan worden.

En ik kan me best an sich prima kerels voorstellen die in een situatie van drukte en weet-ik-wat inderdaad niet zo er over na gedacht hebben nog, hoe het praktisch vormgegeven zou moeten worden. Al helemaal als die er eigenlijk zijn hele leven al vanuit ging dat de zorg op een gegeven moment op hem neer zou komen.

Wat (bij een goede relatie tussen hem, broer en ouders) eigenlijk ook wel logisch is denk ik :=

Alleen is dan de vraag: hoe intensief komt de zorg op hem neer. Er is nogal verschil tussen hem in huis nemen en alle zorg zelf doen. Of zorgen dat hij heel dichtbij komt te wonen. En dan alles zelf doen of de nodige zorg en dagbesteding enzo aan anderen over te laten en dat je zelf vooral beschikbaar bent voor wat aanspraak en regeldingetjes enzo.

En dan is het nog de vraag van wat wil je partner hierin bijdragen. Je kan er als broer zijnde natuurlijk niet domweg vanuit gaan dat jij je ding blijft doen en er weinig "last" van hebt, en dat je partner de zorg wel op zich neemt :=

Maar het kan ècht dat hij daar serieus nooit echt ver genoeg over nagedacht heeft en dat is natuurlijk wel een must voordat je jezelf in een plan stort waarbij dat wel de toekomst lijkt te zijn.....

Pas als ze als stel even goed kunnen praten over hoe hij dat voor zich ziet over X / Y / Z jaar, in situatie A / B / C / D / E / F (je weet immers niet hoe het leven loopt) dan kan je wat zeggen over zijn fatsoen, denk ik dan.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 10:38

Ik zou het ook niet doen, al zou ik ook graag buiten willen wonen, dus ik snap je tweestrijd.

Jouw twijfels zijn heel reëel.

Financieel zie ik niet zo veel problemen, lees je goed in en doe onderzoek, dan is dat deel wel uit te vogelen en op te lossen.

Maar het mantelzorgverhaal vwb je schoonouders en later ook je zwager, en een fulltime werkende man die denkt 'het komt wel goed' is een grote no go!

Ik zou zeggen, wees heel duidelijk dat jij dit niet gaat doen en leg rustig je bezwaren en angsten uit, en leun dan achterover.
Het balletje moet niet bij jou komen te liggen.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:04

Financieel geen problemen zou ik niet zo snel zeggen. Geen idee of er nog meer broers en zussen zijn die straks een deel van de erfenis moeten krijgen.
Daarnaast mochten ouders komen te overlijden moet er ook erfbelasting worden betaald. Geen idee of men daar genoeg geld voor heeft. En als straks één ouder overlijd en de ander voor jaren in een verzorgingstehuis komt te zitten betaal je ook flink. Want die ouder heeft een huis. Een huis dat ze niet kunnen verkopen omdat TS met man en eventuele zwager er woont. Je kunt dan een flinke bijdragen gaan betalen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:30

Ik zou het niet doen.

Tenzij er iets is wat alleen van jou en echtgenoot is een stukje grond met huis dat als er toch trammelant is jullie iets hebben voor jezelf wat je dan ook kunt verkopen dus wel een eigen huisnummer ook.

Als het alleen een ouder is die er alleen voor is komen te staan en anders in een verzorgingshuis zou moeten en er ruimte in binnen het gezin dan vind ik dat anders.

Maar heel het gezin doet mee en daar val jij buiten TS en je trekt echt altijd aan het kortste eind.

Ik zou hier ook niet over Discussiëren, het gebeurd niet. Klaar! Jij wordt geen mantelzorger over zijn familie. Dat hij het wel wil doen begrijp ik maar daar moet hij dan zelf iets voor regelen ;) Of had hij al geregeld moeten hebben samen met zijn ouders of al veel eerder moeten laten weten dat dit het plan was zodat je wist waar je aan begon.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 10:55

Krijgen jullie dan ook 2 officiele aparte adressen zodat als het niet werkt jullie jullie helft kunnen verkopen.Anders zit je vast.Ons huis is ook in 2 helften verdeeld,maar het zijn 2 adressen zodat wij altijd een helft kunnen verkopen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:02

Ik ben wel benieuwd hoe dit verder gaat, hopelijk komt TS er samen met haar man op een lijn waar een ieder zich goed bij voelt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 18:08

Britta31 schreef:
Krijgen jullie dan ook 2 officiele aparte adressen zodat als het niet werkt jullie jullie helft kunnen verkopen.Anders zit je vast.Ons huis is ook in 2 helften verdeeld,maar het zijn 2 adressen zodat wij altijd een helft kunnen verkopen.

Het hebben van 2 adressen kan weinig zeggen. Het zegt niets of objecten los van elkaar te verkopen zijn.

Vaak is dat wel zo, maar het is niet de regel die maakt dat je het ook apart kan verkopen!.

Bijvoorbeeld; het hebben van een separaat huisnummer kan op 1 object binnen 1 hypotheek. Een deel huis dan verkopen is dan lastiger. Ook kunnen meerdere objecten in 1 hypotheek hebben. Dan moet de een de ander uitkopen. Of dat altijd maar haalbaar is voor diegene die achterblijft??

Dus dan zou ik zeggen zorgen dat een deel apart verkocht kan worden, mocht dat later noodzakelijk zijn.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 18:13

Wispeltuur schreef:
Voor mijn man en mij en mijn ouders is dit dus ook een droom om te doen. Wij zouden graag meer elkaars buren worden ipv bij elkaar in 1 huis wonen.

Maar wij lopen er telkens tegenaan dat je financieel gezien dan alle 4 onder de zelfde familie valt wat ontzettend lastig kan zijn met eventuele uitkeringen ed. Hoe gaan jullie hier mee om?

Als je echt apart woont met aparte kavels en aparte hypotheken wordt er niet gekeken naar de buren. Ook al is het je vader/oom of zoon.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 17:51

Het ligt wel aan de situatie idd.

Maar ik denk zelfs met twee aparte huizen zeg maar. Het voor ts niet gaat werken. Want haar echtgenoot zal wel voor zijn familie willen zorgen denk ik. En die zal dan niet zo snel weer vertrekken, dan zit ts alsnog in een situatie die niet fijn is voor haar. Ik zou er dus gewoon niet aan beginnen.

Er zijn hele goede huizen (verzorg) en zelfs begeleid zelfstandig.

De broer wil dat niet. Dat is niet ts haar probleem.