Is het terecht dat ik niet met 'grap' van schoonvader kan lachen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 17:54

Fabled schreef:
Flevolander schreef:
Jeetje meid, waar je je druk om maakt..

Heel raar ja dat een vrouw die al maanden misselijk is en overgeeft zich drukmaakt omdat mensen om haar heen denken dat het wel grappig is om haar een dood dier te geven waar ze vervolgens weer van overgeeft.

Je mag wel een beetje empatisch denkvermogen verwachten van volwassenen hoor.

Nou dit inderdaad.

En ook eens met Myfairytale. Wat is het nou weer voor iets achterlijks om een 'grap' met een dood dier uit te halen. :roll:

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 10:31

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Helaas had ik niet eerder tijd om te reageren. Goed om te zien dat de meningen verschillen. Ook na 2 dagen blijf ik het een hele walgelijke grap vinden. Benieuwd of schoonpa ook zo kan lachen als ik een zak met een dode rat aan zijn deur hang? Hahaha, nee, dat vind ik geen grap!

Overigens kan ik het ook niet goed hebben omdat mijn schoonouders mijn grenzen praktisch nooit respecteren. Ze walsen er eerder overheen en dan zijn ze ook nog beledigd als ik er iets van durf te zeggen. Helaas weten ze dat mijn partner het altijd voor ze opneemt of goedpraat als ze weer bezig zijn. Voor mij opnieuw een reden om meer afstand te nemen zoals ik de afgelopen jaren al deed. Het liefst gum ik ze helemaal uit mijn leven, maar ja, ze zijn ook nog de opa en oma van mijn kinderen en mijn kinderen zien ze graag.

Maar dat ik nu nog meer afstand neemt, heeft schoonpa aan zichzelf te danken met zijn smerige grap, nee, ik kan er nog steeds niet om lachen en vind het gestoord om een zwangere zieke vrouw zoiets cadeau te geven.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 10:47

Jouw schoonvader is nog van de generatie 'buitenspelen', en dit soort grappen hoort/hoorde daar bij. Hij bedoelde het vast niet verkeerd.

Dat je het gevoel hebt dat je grenzen niet gerespecteerd worden door je schoonouders is nooit goed, hopelijk kan daar toch nog aan gewerkt worden met z'n allen.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 10:50

Hij dacht heus niet oprecht dat TS dat leuk zou vinden. Het probleem is juist dat hij helemaal niet na heeft gedacht over of dit wel voor 2 kanten leuk zou zijn en daardoor ook niet nadacht over de zeer ongelukkige timing.

En wat een onzin dat schoonvader meer buiten heeft gespeeld dan TS. Ik heb meer buiten gespeeld dan mijn schoonouders hoor. Toch ben ik in staat aan anderen te denken.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:00

Rustig aan. Ik probeer het gewoon positief te benaderen, is dat verkeerd?

Ik zal het ongelukkig geformuleerd hebben, de generatie "buitenspelen, grappen en streken uithalen, zonder verder na te denken over de gevolgen, de gevoelens van andere mensen, de impact. Een oudere, hardere generatie die anders opgevoed is, andere waarden en normen heeft, andere levenservaringen. En bijgevolg inderdaad een lager inlevingsvermogen dan de huidige generatie moeders en vaders." Zonder me verder uit te spreken of dat goed of slecht is.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:05

Mazida schreef:
Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Helaas had ik niet eerder tijd om te reageren. Goed om te zien dat de meningen verschillen. Ook na 2 dagen blijf ik het een hele walgelijke grap vinden. Benieuwd of schoonpa ook zo kan lachen als ik een zak met een dode rat aan zijn deur hang? Hahaha, nee, dat vind ik geen grap!

Overigens kan ik het ook niet goed hebben omdat mijn schoonouders mijn grenzen praktisch nooit respecteren. Ze walsen er eerder overheen en dan zijn ze ook nog beledigd als ik er iets van durf te zeggen. Helaas weten ze dat mijn partner het altijd voor ze opneemt of goedpraat als ze weer bezig zijn. Voor mij opnieuw een reden om meer afstand te nemen zoals ik de afgelopen jaren al deed. Het liefst gum ik ze helemaal uit mijn leven, maar ja, ze zijn ook nog de opa en oma van mijn kinderen en mijn kinderen zien ze graag.

Maar dat ik nu nog meer afstand neemt, heeft schoonpa aan zichzelf te danken met zijn smerige grap, nee, ik kan er nog steeds niet om lachen en vind het gestoord om een zwangere zieke vrouw zoiets cadeau te geven.

Je reactie lezend snap ik beter waarom je deze 'grap' niet kom waarderen. Je hele verhouding met je schoonouders maakt dat deze actie van schoonvader de druppel was die je emmertje liet overlopen.

pmarena

Re: Is het terecht dat ik niet met 'grap' van schoonvader kan lachen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:15

Nou ik kan me ook goed voorstellen dat dit de druppel is van over jouw gevoelens heen denderen, pleur een eind op met je klöte "grap" joh.

Ook al zou het een soort van onhandig zijn, ik ga toch mee met de anderen dat de insteek hiervan is om je te laten schrikken en dat iemand best kan bedenken dat dat eigenlijk helemaal niet zo leuk is. Bovendien ook smerig om zo'n doosje-met-dood-beest vast te houden.

En die zwangerschap met al maanden akelig op de maag zijn maakt het allemaal nog 10x zo vervelend dat je zo'n rotstreek uithaalt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:30

Jemig wat een gezaag over een (misplaatste??) grap zeg. Die man bedoeld het niet kwaad.
Lijkt wel of iedereen steeds zuurder word!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:56

Als je niet goed met jouw schoonvader door 1 deur kunt dan moet je met je schoonvader gaan praten. Dan kun je daar uit komen. Maar niet tegen jouw man die dat probleem niet heeft en er niets mee kan en het logischerwijs voor zijn vader op zal nemen normaal gesproken. Je hebt het duidelijk niet naar jouw zin met jouw schoonvader maar zo te horen wonen jullie vlak bij elkaar en is het beter een inschatting te maken of iets gaat werken of niet gaat werken alvorens daar aan te beginnen. Nu zit je in de situatie waar jij ook voor gekozen hebt. Wat is jouw doel, de boel te laten knallen of wil je er voor gaan en ga je met jouw schoonvader in gesprek om er wat van te maken? Met de meeste mensen lukt dat nl best maar dan moet je daar wat voor over hebben.Energie in steken want het zijn de mensen waarmee je het meest te maken hebt. Soms misschien wat water bij de wijn doen en in ieder geval nu naar hem toe gaan dat je het geen leuke grap vond en jij de daar slecht bij voelt. Niet van jouw man verwachten dat hij dat gaat vertellen. Hou het bij jezelf en ga er niet meteen vanuit dat het verkeerd bedoeld is want dat is zo negatief dat je bijvoorbaat de deur al dicht hebt. Ga er ook vanuit dat elk mens verschillend is en jij niet kunt gaan verwachten dat een ander veranderd. Hooguit rekening met jou houdt en daar kun je over in gesprek gaan. Niet veroordelend maar in gesprek op een open manier.
Laatst bijgewerkt door Rizette op 17-02-25 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:58

Ik zou het ook zeer zeker niet grappig vinden. Zowiezo zielig zo'n vermoord diertje en ik zou het ook een slecht voorbeeld vinden voor de aanwezige kinderen.Daarbij is ts ook nog zwanger en vandaar mogelijk gevoeliger.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:04

Popstra schreef:
Jemig wat een gezaag over een (misplaatste??) grap zeg. Die man bedoeld het niet kwaad.

Hij bedoelde het ook niet goed, want dan had hij wel nagedacht

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:23

Popstra schreef:

Precies. Ik ken hier ook mensen die zo'n grap zouden maken. En het is dan echt als grap bedoeld. Kan dus hooguit verkeerd opgevat worden, maar totaal geen reden om boos over te worden. Schouders ophalen en door.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:28

Ik vind het wel grappig maar of ik het in jouw situatie niet grappig zou vinden geen idee.

Maar goed mannen hebben al andere humor en juist omdat je schrok is de grap voor hun gelukt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:37

ik begrijp echt niet dat iedereen er zo'n punt van maakt....
en dode mol is een dood diertje, maar met een heel zacht zwart velletje en schattig om te zien.
Oke hij is dood, en ????

Als het nou uit elkaar getrokken met open ingewanden ligt oke dat vind ik nog iets, maar een mol uit een klem is niets mis mee, alleen dat hij dood is.

Flauwe grap, misschien niet leuk maar overdrijven is ook een vak.....sorry, maar dat is mijn mening...

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:36

Tja mijn eerste reactie…. Let it go en door.

Die man heeft waarschijnlijk nooit zo ver nagedacht dat TS zwanger en misselijk is en dit misschien het wel kan trigger. Daar zat vast geen kwade wil bij. En het zat tenminste nog in een doosje zodat niemand het hoefde aan te raken.

Schoonvader zal waarschijnlijk ook nooit gedacht hebben dat TS het grappig zou vinden, wel dat ze zou schrikken ofzo. Die man dacht alleen dat het voor zijn kleinkinderen leuk was om hun moeder zo in de maling te nemen. Tja humor verschilt. Maar ergens wel lief van die man.

Ik zou ook niet blij worden van de grap zelf. Nu vind ik een mol niet direct het ergste om te vinden dan. Maar hij bedoelde het goed voor zijn kleinkinderen. Daarom zou ik het makkelijk kunnen laten gaan.

Maar ik merk aan de tweede post dat er überhaupt veel (oud) zeer zit in de verhouding met je schoonouders. En ook de rol van je man erin. En dat je dat wel meeneemt in deze reactie.

Ik zou je daarin wel willen adviseren er iets mee te doen. Want nu zie je al dat je allemaal andere dingen die je dwars zitten meeneemt in deze ene ‘grap’. Zo lang je er niks mee doet, gaat het vroeg of laat escaleren. Je zou toch moeten kiezen of je een manier kan vinden om je dingen van je schoonouders minder aan te trekken. Of dat je hierin in gesprek gaat, aan gaat geven wat je nodig hebt en hopen dat er iets verandering kan komen van hun kant. En ook met je partner moet je eruit komen. Met een kans dat deze mensen niet te veranderen en/of het niet de uitkomst heeft die je wenst. Of dat de hele boel knapt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:42

Popstra schreef:

Als je de reacties van ts beter leest dan gaat het over meer dan de grap.

En dat hoeft niet af gedaan te worden als "meid stel je niet aan"

Ts ik zou een gesprek aangaan met je echtgenoot over hoe jij je voelt bij deze situatie. Hij kan best wel eens voor jou opkomen en o zijn strepen staan je bent de moeder van zijn kinderen. En zijn vrouw en als jij op je tenen moet blijven lopen of niet serieus genomen wordt door zijn ouders wordt het misschien voor hem ook eens tijd om een duidelijk standpunt daarin aan te nemen.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 17-02-25 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:44

Maar dat was eerst niet bekend :')

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:47

Als je het bericht goed las dan werd al duidelijk dat TS boos en verdrietig was en zich onbegrepen voelde en niet serieus genomen wordt door haar echtgenoot dus dat was wel degelijk duidelijk.

En soms is een verkeerd grapje dan de druppel die de emmer doet overlopen. En laten we eerlijk wezen een dode mol in een doosje aan een zwangere (misselijke) vrouw geven is gewoon niet grappig.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:50

BeFunny schreef:
Popstra schreef:

Ts ik zou een gesprek aangaan met je echtgenoot over hoe jij je voelt bij deze situatie. Hij kan best wel eens voor jou opkomen en o zijn strepen staan je bent de moeder van zijn kinderen. En zijn vrouw en als jij op je tenen moet blijven lopen of niet serieus genomen wordt door zijn ouders wordt het misschien voor hem ook eens tijd om een duidelijk standpunt daarin aan te nemen.

Dat vind ik ook, dat de man van ts voor haar en haar gevoeligheden moet opkomen en aan zijn vader vragen om misplaatste grappen voortaan achterwege te laten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:50

BeFunny schreef:
Popstra schreef:

Ik lees het echt als gewoon een grap. En de ts vindt of denkt dat haar schoonouders haar grenzen niet respecteren. Zij lijkt boos in deze en niet de schoonouders. En dan is het de vraag waar dat aan ligt, aan de schoonouders, of aan de ts. We lezen nu 1 kant en maar van 1 al dan niet misplaatste grap. De kinderen zijn dol op opa en de man kiest ook de kant van zijn ouders omdat hij deze grap ook een 'stel je niet zo aan' vindt. Ik lees uit de reactie van de ts vooral dat ze een dag later nog steeds boos is, terwijl het een grap was, misschien misplaatst, maar een grap!
Dan denk ik echt laat het rusten.
Als vaker zulke grappen uitgehaald worden, dan wordt het anders, maar dat haal ik niet uit dit topic. Dus ik zou zeggen laat het rusten, je schoonouders zijn misschien niet direct je vrienden, maar ook weer niet zo erg lijkt mij. Ik denk dat de zwangerschap ook meespeelt. En dat is over een paar maanden weer voorbij en dan kun je er hopelijk vrolijker op terugkijken.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:53

Jullie humor ligt niet op 1 lijn, maar de kinderen hebben wel lol gehad en groeien op met het plezier van buiten zijn en plattelandsleven. Toch fijn dat je schoonvader de kinderen meeneemt naar buiten!

Hermelijnhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 14:08

Hij vond het grappig, jij vond het stom.
Je man vindt jou een humorloze, dat vind jij dan weer stom.

Er zijn heel wat andere dingen om je druk om te maken en als je al in verwachting bent en je nog steeds druk maakt of je man wel of niet achter jou staat, dan is er, ben ik bang, mogelijk iets anders aan de hand dan een dode mol.

Jij mag de grap stom vinden, dat heb je geuit. Daarin hoef je jezelf niet te verloochenen. Je hebt recht op je eigen mening. Maar dat hebben je man en en je schoonvader ook.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 14:31

Laat zoiets niet toe dat het jou in een slachtofferrol duwt. Je bent misselijk van de zwangerschap, dat is helemaal niet leuk, maar door jezelf te omschrijven als "zwangere zieke vrouw" plaats je jezelf in die rol. Je bent veel meer dan dat.
Hier is geen slachtoffer gevallen, behalve de arme mol.

Je bent volwassen, hij is volwassen. Als er meer speelt en hij respecteert je grenzen vaker niet, of je hebt het gevoel dat er empathie ontbreekt, ga dan in gesprek of laat het voor wat het is.
Iemand anders z'n gedrag heb je niet onder controle, wel hoe jij erop reageert.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 15:07

Beemsterkaas schreef:
Jouw schoonvader is nog van de generatie 'buitenspelen', en dit soort grappen hoort/hoorde daar bij. Hij bedoelde het vast niet verkeerd.

Dat je het gevoel hebt dat je grenzen niet gerespecteerd worden door je schoonouders is nooit goed, hopelijk kan daar toch nog aan gewerkt worden met z'n allen.

Ik ben ook van de generatie 'buitenspelen', maar ik kan me oprecht niet bedenkten wat de humor is aan een dood dier :n

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 15:14

ik zie zelf het probleem ook niet, maar ik ben ook van de generatie 'buitenspelen' en onze oude buurman die haalde wel eens geintjes uit. We gingen bij hem wel eens kittens kijken etc. en dan kwam je om de hoek lopen en kreeg je opeens een kippenpoot voor je neus terwijl hij aan de pezen trok. Ook een dode mol vind ik niet vies oid. Maar ik denk dat het probleem van de TS ergens anders ligt...haar man die niet voor haar opkomt en haar schoonouders die haar grenzen niet respecteren.