Wat te doen als je mensen iets ziet stelen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Wat te doen als je mensen iets ziet stelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:48

Ik heb ook niets doorgehad, ik stond er naast op de fotoafdeling. Die is toen op staande voet ontslagen natuurlijk. Dit was nadat ik daar al weg was.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:49

Citaat:
En ook dat vaker gehoord dat mensen jatten om het jatten. De kick. Ik zal dat echt niet begrijpen. Hoewel, als kind zijnde weleens een snoepje gejat, maar de preek die ik erop heb gekregen was niet mals. Wellicht dat ik er daarom zo in sta :=

Dat ene snoepje die ik ooit gestolen heb zo'n 20 jaar geleden voel ik me nog schuldig over :')

Maar ik vind stelen op geen enkele wijze okay. Er zijn mensen die natuurlijk niet zoveel hebben, en er zijn gelukkig diverse instanties om hulp te krijgen, hoewel sommige mensen helaas tussen wal en schip vallen. Maar er zijn ook wel mensen die vinden dat ze een bepaald standaard van leven moeten hebben die ze niet kunnen betalen. Of ze gaan in eens wat duurs kopen wat niet in het budget zit (hier vallen sigaretten ook onder), of nemen een kind wat ze niet kunnen betalen en/of waar hun leven niet stabiel genoeg voor is. (als je al een kind hebt en daarna in moeilijkheden komt is het een ander verhaal).

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:51

Ik heb mijzelf dit echt af moeten leren.. door werk in de supermarkt herkende ik ze hier ook overal met boodschappen doen en ik liep gewoon niet relaxt meer. Paar keer gemeld maar voel me er niet meer comfortabel bij.

Zelf een keer een fles wijn vergeten te scannen bij de zelfscan. Kwam ik thuis achter en meteen teruggegaan om te betalen. Ik weet nog dat dat bij ons altijd gedoe gaf, kasverschillen boven x bedrag dus ik wil dat anderen besparen. En voelt voor mezelf ook gewoon het beste.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:11

Verdacht gedrag meld ik bij het personeel.
Meerdere mannen gelijktijdig in een Kruidvat met een uiterlijk dat niet bij de mannen in het dorp hoort en die wel erg veel interesse in make up en parfum hebben, dat vind ik raar.

Maar personeel laat ze lopen, die meiden kunnen er niets tegen doen. En in het dorp staan er geen beveiligers bij de winkels.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:33

Sherivey schreef:
Marocje schreef:
Ik ben naïef en zie het niet. Of toen ik het zag dat iemand vergat het spul onder de kinderwagen op de band te zetten, attendeerde ik haar erop. Ging er echt vanuit dat het vergeten was.

Weleens dat ik me echt rot schrok toen een man naast mij keihard door de winkel schreeuwde: ‘JA DAS JATTEN!! BLIJF MAAR STAAN!’

Die zag dus blijkbaar van een afstand dat er mensen wat wilden jatten :j

Ik kan van mezelf zeggen dat ik daar ook redelijk oog voor heb. Als ik de knop omzet tenminste en uit mn bubbel kom.

Toen ik nog in de winkel werkte, kon ik soms al aan mensen hun manier van kijken/lopen aanvoelen dat ze iets van plan waren. Ik deelde dat dan met de beveiliger, zodat die er scherper op kon zijn.
Ze hebben me toen ook een aantal keer gevraagd of ik niet voor hen wilde komen werken. :o

In betreffende winkel werd er overigens vooral gestolen voor de 'kick', niet voor eerste levensbehoeften.

Dat redelijk oog kan goed tegenvallen kan ik je vertellen.

Ik heb ooit in de sales gewerkt bij een beveiligingsbedrijf.
Zij lieten mij een video zien waarin ik wist dat er iemand iets aan het stelen was.

Ik moest uit een filmpje van misschien 3 minuten kijken of ik kon zien wie er wat aan het stelen was.
Ik heb het filmpje van goede kwaliteit denk ik wel 5 x gezien en nog zag ik het niet.

Deze dief was ook echt sluw.
Bij de doorgewinterde dief heb je aan een oog ervoor niet genoeg.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:37

Kan zijn, maar 80% van wat er bij ons kwam stelen waren geen doorgewinterde dieven maar gewoon huis-tuin-en-keuken-dieven.

Maar dat jij het op het filmpje niet zag, dat zegt toch niks over of ik er wel of geen oog/gevoel voor heb? :')

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:39

Sherivey schreef:
Kan zijn, maar 80% van wat er bij ons kwam stelen waren geen doorgewinterde dieven maar gewoon huis-tuin-en-keuken-dieven.

Maar dat jij het op het filmpje niet zag, dat zegt toch niks over of ik er wel of geen oog/gevoel voor heb? :')

Nou, de beveiligers bij ons hadden behoorlijk wat heterdaadjes, die zagen dit ook niet.
Er zijn heel veel trucjes die je niet ziet, zeker niet als gewoon winkelend publiek.
Dan kun je er een oog voor hebben, dat hebben die bewakers bij ons ook zeker.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 18:46

Laatst bij de Plus werdt een jonge keurige uitziende dame van denk ik midden 20 gepakt voor diefstal en afgevoerd door het winkelpersoneel naar achteren.

Ik was er wel even onder de indruk van vanwege dat ik niet zou denken dat zij iets zou stelen.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 18:56

Ik vind het vooral lastig bij zelfscan als ik 2 transacties moet maken (bijvoorbeeld ivm werk declaraties). Ik probeer dat direct uit te leggen maar laatst wel gezeur opgeleverd, want ik gebruik mijn eigen tas om te shoppen. Uiteindelijk met de manager overlegt en het was wel duidelijk uiteindelijk dat mijn salade en bestek vs. dure chocolade (die ik al had afgerekend) toch wel relevant was voor mijn uitleg (hier checken ze niet bij het hekje maar bij de kassa zelf).

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:12

Karlijnxxx schreef:
Ik vind het vooral lastig bij zelfscan als ik 2 transacties moet maken (bijvoorbeeld ivm werk declaraties). Ik probeer dat direct uit te leggen maar laatst wel gezeur opgeleverd, want ik gebruik mijn eigen tas om te shoppen. Uiteindelijk met de manager overlegt en het was wel duidelijk uiteindelijk dat mijn salade en bestek vs. dure chocolade (die ik al had afgerekend) toch wel relevant was voor mijn uitleg (hier checken ze niet bij het hekje maar bij de kassa zelf).

Precies de reden dat ik dit altijd vantevoren aangeef voordat ik naar de kassa loop. Wordt gewaardeerd en wanneer er een steekproef weten ze er al van.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:39

Nooit over nagedacht dat twee keer afrekenen een probleem kan zijn aan de zelfscan. Ik doe regelmatig ook boodschappen voor mijn moeder.

Verder gebruik ik op de scootmobiel altijd mijn eigen tas omdat de mandjes net te groot zijn.
De laatste tijd neem ik twee tassen, 1 in de winkel en 1 om het bij de kassa in te pakken na het scannen. De tas die ik in de winkel gebruik vouw ik plat op als hij leeg is, ook voor mijn eigen controle dat ik niks vergeet.
Door hersenletsel ga ik makkelijk de mist in als ik afgeleid wordt.
Bij AH weten ze dat, in ieder geval de bedrijfsleider, daar heb ik na de vergeten keukenrol een gesprek mee gehad.

Voor mij is stelen altijd fout, als je echt nood aan eten hebt dan kan je tegenwoordig op veel plekken terecht voor hulp. Deelkastjes, facebook groepen etc dan zijn er genoeg mensen die willen helpen.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:15

Marocje schreef:
Karlijnxxx schreef:

Precies de reden dat ik dit altijd vantevoren aangeef voordat ik naar de kassa loop. Wordt gewaardeerd en wanneer er een steekproef weten ze er al van.

Hier staan ze niet standaard op je handen te kijken. Tot paar weken terug echt 0 controle :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:22

Oh hier wel. Staat altijd iemand bij de zelfscan en soms zelfs twee. Dus altijd iemand beschikbaar.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:51

als ik niet bij die winkel werk en niet bij de politie werk (wat ik niet doe) bemoei ik me er niet mee. niet mijn probleem. als iemand wat van mij of van een vriend / familie steelt is het natuurlijk een ander verhaal.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 21:05

Ik sta regelmatig met een stand op paardenevenementen en ik verkoop dan naast magazines ook sidepulls, touwteugels en halster en nog wat kleiner spul als armbandjes en sleutelhangers. Ik heb zoveel mogelijk 'vast' zitten waardoor het lastiger is om iets zo mee te nemen, maar bijvoorbeeld de magazines liggen in stapels los op de tafels. Veel mensen vinden dat als iets van papier is dat ze het dan zo mee mogen nemen. >;) Ook al staan er vijf prijskaarten bij. En ook niet even vragen of ze het zo mee mogen nemen of niet, nee gewoon pakken en snel weglopen. Als ik het zie ga ik er wel achteraan, ik roep dan 'U bent vergeten af te rekenen!'. Meestal krijgen ze dan een rood hoofd en zeggen sorry. Soms is het echt onnozelheid maar meestal weten ze het dondersgoed.
De stand is 4x4 en ik probeer samen met de medewerkers in mijn stand iedereen in de gaten te houden want eerlijk gezegd, ik vertrouw niemand. :o Meestal gebeurt het proletarisch winkelen als het druk is rondom de stand. Dan is het ook lastiger om het in de gaten te houden. Maar als ik het zie dan zeg ik er altijd iets van of ren erachteraan als ik de kans krijg. Wel altijd netjes en met het voordeel van de twijfel dat ze het 'vergeten' zijn af te rekenen.

In een winkel heb ik het nog nooit zien gebeuren eigenlijk, ook niet toen ik vroeger zelf in een winkel werkte. Als ik het wel zou zien dan zou ik het zeker melden, of iets van zeggen als het bv aan de kassa gebeurt. Maar dan wel met 'Oh u vergeet iets'. :D

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 21:33

Ik vind ook andersom wel wat over sommige anti-diefstal winkelbeleid. In mijn tienerjaren voor het eerst naar een drogisterij gegaan die vrij nieuw was geopend in ons dorp. Ik was de enige in deze zaak en heel toevallig ging de kassamedewerkster volledig op mijn handen kijken terwijl ik nog niets had aangeraakt. Toen vroeg ze 3x in een minuut wat ik nodig had, (eigenlijk niet zoveel want wilde vooral het assortiment bekijken want kende de keten niet), toen zei ze als ik niet snel iets nodig had ik beter weg kon gaan?… ik heb meer dan 10 jaar nooit wat bij de keten gekocht en uiteindelijk ging de zaak binnen een jaar weer het dorp uit want het liep niet.

Andersom toen ik zelf in een winkel werkte en ik wist wie we in de gaten moesten houden, direct mensen verzocht om weg te gaan nadat ze al een keer betrapt waren. Maar nooit vooraf zonder reden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:00

Ik was in een winkel met kleding en ik hoorde steeds tik, even later weer tik. Wat bleek nou iemand knipte die beveiligings doppen er af. Ik liep naar de kassa en ik vroeg hallo heeft u deze ook een maat groter? En heel zacht er achter aan, die man met die pet steelt kleding. De vrouw gaf aan dat er in de opslag misschien nog een maat groter lag. Daar heeft ze gelijk de beveiliging gebeld en die waren er snel. Ik vind dat je niet mag stelen ga gewoon werken.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:07

DuoPenotti schreef:
Dat vind ik ook, waar is de grens?

Die grens is heel duidelijk vastgelegd en snapt ook iedereen. Maar bezoekers van een winkel zijn niet verplicht om het aan te kaarten of de dief aan te spreken, dus die mogen zelf ethische keuzes maken :) en als voor jou dan het leven zo rechtlijnig als de wet is, helemaal goed. Maar ik snap wel dat dat niet voor iedereen geldt.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 23:13

Ik zit eigenlijk elke keer als ik meelees te bedenken wat ik zou doen. Ik ben eigenlijk van het type ik bemoei me nergens mee dan bemoeien ze zich ook niet met mij. En dan doel ik op dan laten ze mij met rust en krijg ik ook geen problemen.
Nog nooit meegemaakt dus zou niet weten wat ik echt zou doen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 23:52

Ik doe niks. Geen zin in een klap voor m'n kop oid... Zou ik zien dat een persoon bestolen word, dan zou ik daar wel wat aan proberen te doen. Maar voor een grote supermarkt ga ik geen risico lopen.

Doet me wel denken aan de keer dat ik een heleboel nagellak bij de Kruidvat ging kopen en toen ik er een stuk of 10 had uitgezocht, had ik m'n handen vol en zonder er na te denken stopte ik ze in m'n jaszak zodat ik m'n handen vrij had.. Vrijwel direct besefte ik me dat dat niet handig was en heb ze er weer uit gehaald :')

Vraag me daardoor wel af, nergens staan regels over hoe je datgene wat je wilt kopen naar de kassa moet brengen. Dat is vooral fatsoen en logisch nadenken. Dus mag een winkelmedewerker je vast houden en de politie bellen, als jij iets in je zak stopt, maar nog niet eens in de buurt van de uitgang bent?
Als ik m'n pak biefstuk onder m'n jas mee wil nemen naar de kassa en daar netjes betaal, dan ben ik vooral heel vreemd, maar geen dief :+

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 04:04

Niks natuurlijk. Je weet niet van de situatie waar zij zich in bevinden en je runde de winkel ook niet, denk ik. Het gaat letterlijk over een (gore) maiskaasballen zak van nog geen 3 euro.

Maak je je hier serieus druk over?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 05:10

Daphne__ schreef:
Ik doe niks. Geen zin in een klap voor m'n kop oid... Zou ik zien dat een persoon bestolen word, dan zou ik daar wel wat aan proberen te doen. Maar voor een grote supermarkt ga ik geen risico lopen.

Doet me wel denken aan de keer dat ik een heleboel nagellak bij de Kruidvat ging kopen en toen ik er een stuk of 10 had uitgezocht, had ik m'n handen vol en zonder er na te denken stopte ik ze in m'n jaszak zodat ik m'n handen vrij had.. Vrijwel direct besefte ik me dat dat niet handig was en heb ze er weer uit gehaald :')

Vraag me daardoor wel af, nergens staan regels over hoe je datgene wat je wilt kopen naar de kassa moet brengen. Dat is vooral fatsoen en logisch nadenken. Dus mag een winkelmedewerker je vast houden en de politie bellen, als jij iets in je zak stopt, maar nog niet eens in de buurt van de uitgang bent?
Als ik m'n pak biefstuk onder m'n jas mee wil nemen naar de kassa en daar netjes betaal, dan ben ik vooral heel vreemd, maar geen dief :+

Bijna overal staat voor aan de deur dat een mandje verplicht is.
Die is niet om op je kop te zetten :+

Maar een aanhouding van diefstal kan idd alleen maar na de kassa. Dat klopt dus die biefstuk in je jaszak zou mogen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 08:27

Liannetje86 schreef:
Ik ben zo'n trut die dan iets roept van "ow, ik heb dat ook altijd, dat ik alles onder in de kinderwagen vergat, nog last van zwangerschapsbrein hè?"

Ik hou er gewoon niet van, dus ik zeg er wat van. Wel op een sarcastische manier ofzo... Maar toch.. Ik moet er ook voor betalen, dus zij ook. Zo simpel is het. (En als het echt een wanhoopsdaad is, en het is echt heel erg, wil ik echt wel een brood voor ze kopen, wat eitjes erbij...) maar nee.. Ik laat niet zo maar mensen weglopen als ze iets illegaals doen, dat is niet integer.

Ik zou ook zoiets roepen, van ' mevrouw, vergeet u niet om...'
Scheelt waarschijnlijk ook agressie, en je voorkomt er misschien een diefstal mee...
De duidelijk sneue gevallen betaal ik desnoods hun potje babyvoeding.

Spoiler:
zo ben ik dan ook wel weer bokkers, met jullie sneer naar mij

.
Al heb ik ooit iets kleins betaald, wilde de geen NL sprekende dame dat ik steeds meer voor haar betaalde...duh.

Was internationale bedelaarsbende.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:02

Zoolgangster schreef:
De duidelijk sneue gevallen betaal ik desnoods hun potje babyvoeding.

Ik heb moeite met je woordkeuze. Ik denk dat de mensen die hun babyvoeding niet kunnen betalen helemaal niet zitten te wachten op een type dat hen als 'duidelijk sneu geval' geld geeft.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:07

Ik heb in een dierenwinkel gewerkt, deze was een vriendin. Je wilt niet weten hoeveel er gestolen wordt, hoe slinks mensen te werk gaan. Alle kleine beetjes bij elkaar lopen al snel op. 1x iemand op heterdaad betrapt, opgesloten ( wat achteraf niet eens mocht ) politie er bij gehaald. Paar dagen later kreeg ik een boek met allemaal foto's te zien, schrok me rot welke klanten er allemaal tussen stonden die vaker worden opgepakt voor diefstal.
Ik attendeer altijd personeel er op dat dat gaande is. Ook als er bewust iets wordt kapot gemaakt en dan terug gelegd. Paar jaar geleden 2 jongens waren bewust pakken koekjes op de grond aan het gooien en dan vervolgens nog even met de schoenen er op kapot stampen en vervolgens terug leggen in het vak. Erg kinderachtig en dat doe je gewoon niet. Bedrijfsleider liep 1 pad verder en deze er op gewezen.