solliciteren op leeftijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

carika

Re: solliciteren op leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:37

Leeftijd weglaten helpt ook niet als een bedrijf daar al op zou selecteren. Op basis van de data in de CV kun je vaak heel makkelijk inschatten of iemand 30+ of 50 + is.
Voor al niet laten ontmoedigen door afwijzingen, je hebt geen haast neem ik aan?
Noem het ook vooral in je eigen netwerk dat je opzoek bent.
Bij de voerhandel, dierenarts etc. Vaak kom je via via bij de leukste functies terecht. Bij het uwv melden dat je opzoek bent kan ook handig zijn.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 11:00

juval schreef:
ja, ivm schoolgaande kinderen en werk op de boerderij zou ik het liefst tussen 9 en 3 werken, dat maakt het uiteraard ook wel wat lastiger. Daar ben ik me zeker van bewust.

Heb je al eens gekeken naar een baan als CB assistente of KCC medewerker bij een GGD? Klinkt wel als iets voor je.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 11:09

Alja schreef:
Zo jammer dat je niet in het noorden woont!
Op het agrarisch kantoor waar ik werk staan we juist te springen op administratieve mensen die dan ook nog een boeren achtergrond hebben.

En die uren moet je je niet druk over maken, werkgevers moeten tegenwoordig sociaal zijn en tegemoet komen aan eisen van een werknemer anders wordt er gewoon door naar de volgende sollicitatie gehopt

Mwuah niet eens met dat laatste, ik heb gemiddeld 20 kandidaten op 1 vacature, als jij niet flexibel tussen 8-5 wil werken dan een ander wel. :j
Driessen is ook een goede, die bemiddelen veel bij gemeentes, GGD en zorgorganisaties.
En als je jongste 10 is en je man boer, is het dan niet een mogelijkheid wel wat flexibeler te zijn in bijvoorbeeld om 7 of 8 uur starten of langer te blijven als je om 9 uur begint?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 11:28

juval schreef:
oke, bedankt voor alle tips tot zover.

leeftijd wel of niet in de cv? of pas later in een evt. gesprek?
werktijden al meteen in de brief vermelden? of pas later in een evt. gesprek?
werk op de boerderij vermelden? of iemand zoeken die mijn middagdienst wil/kan overnemen? dat zal lastig worden om uit handen te geven.. maar het zal niet om elke dag gaan, dus wie weet kan het wel.

Wat is gezegd, het duurt nog ruim 15 jaar voor ik aow krijg, dus dat is best heel lang, en nog veel te vroeg om al 'afgeschreven' te zijn. Zogenoemde 'herintreders' zijn vast nog wel ergens welkom inderdaad. Ik ga weer verder kijken. Bedankt ook voor de tips per pb!

Leeftijd zou ik wel vermelden, dan wel in jaartallen als letterlijk 52 jaar. Je bent helemaal niet oud, je hebt nog 15 jaar te gaan.
Werktijden zou ik absoluut niet vermelden. Pas later als je wordt uitgenodigd. Je solliciteert natuurlijk op functies die het aantal uur bieden wat jij zou willen en niet op fulltime functies. Als ergens staat "16-32uur" kun je vermelden hoeveel uur je zou willen werken maar niet de tijdstippen van 9-15u.

En uiteraard je boerderij werkzaamheden vermelden! 1000% . Anders denken ze dat je de afgelopen jaren uit je neus hebt zitten vreten terwijl dat niet waar is. Het maakt niet uit of het relevant is voor de functie.
Zorg dragen voor 100 melkkoeien, onderhouden terrein, administratieve werkzaamheden. Bijvoorbeeld.
Al is het de nummers invoeren van de nieuwe koeien in een online systeem, dat is administratie.
Zoiets mooi verwoorden kun je ook goed aan chatgpt vragen.

Ik wil ook best even met je mee kijken naar je CV mocht je willen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 11:29

Zelf ben ik na mijn studie via Randstad bij de overheid begonnen, dat vond ik ook een fijn uitzendbureau. Im zou daar eens informeren, bij de overheid kan je vaak wel flexibel werken.

Ook nog een vacature in de buurt: https://www.randstad.nl/vacatures/67432 ... medewerker

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 11:33

met Randstad heb ik ook goede ervaringen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 11:48

Iemand die op een boerderij werkt is zo doorgaans praktisch ingesteld met een 'niet zeiken maar doorwerken' insteek. Ik houd er wel van :o

Desnoods dat benadrukken in je cv?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 11:53

Ik heb dezelfde ervaring als ts. Na ruim 30 jaar op kantoor en er slechts 2 jaar uit te zijn geweest werd ik amper uitgenodigd voor gesprekken. Zelfs bij de uitzendbureaus werd gezegd dat mijn afstand tot de arbeidsmarkt te groot was omdat ik er twee jaar uit geweest ben. Ik heb uiteindelijk een carriere switch gemaakt en ben in de (thuis)zorg gaan werken. Daar zijn ze wel blij met oudere dames. Overigens geen seconde spijt gehad van deze keuze.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 11:59

Waarom leeftijd en werktijden weglaten? Zeker als TS echt vast wil houden aan die 15.00u? Als er qua tijden aan de kant van TS wat rek in zit, a la.

Als een bedrijf zo kortzichtig is dat ze haar niet wilen aannemen op basis van haar leeftijd, doen ze dat vervolgens na het gesprek en als de tijden niet passen idem dito. Dan heb je alleen maar je eigen tijd en die van het bedrijf verspild. Je gaat toch liever ook naar een gesprek met het idee dat je je daar kan presenteren, niet van nou, nu heb ik een gesprek, dus gooi ik alles op tafel en kijken hoe ze reageren?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:04

Ik denk dat de leeftijd kwestie ook te maken heeft met de team-samenstelling.

In mijn team van 30ers tot 60ers past een 50er juist heel goed. Want stabieler dan een 30er, weten waar ze aan beginnen en dikke kans dat ze niet na een jaar of 2 al switchen, zoals meer voorkomt met 'jonkies'. In een team van vooral 20ers is het misschien minder een match.

Hoe dan ook, ik zou het er gewoon op zetten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 12:15

Dreamboy schreef:
Ik heb dezelfde ervaring als ts. Na ruim 30 jaar op kantoor en er slechts 2 jaar uit te zijn geweest werd ik amper uitgenodigd voor gesprekken. Zelfs bij de uitzendbureaus werd gezegd dat mijn afstand tot de arbeidsmarkt te groot was omdat ik er twee jaar uit geweest ben. Ik heb uiteindelijk een carriere switch gemaakt en ben in de (thuis)zorg gaan werken. Daar zijn ze wel blij met oudere dames. Overigens geen seconde spijt gehad van deze keuze.

ja, dat is ook tot nu toe mijn ervaring. Verzorgende taken als in mensen aanraken dat trekt mij echt helemaal niet. Wellicht huishoudelijke taken. Wat doe jij precies?

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:30

En gastvrouw in de zorg? (niet aan het bed, maar wel met mensen?). Hier is geen echte vooropleiding voor nodig en veel zorgorganisaties werken ook met een flexpool, waarbij je zelf op diensten kan bieden.
Diensttijden zullen ook wel bij veel instellingen verschillen, onze echte gastvrouwen werken van 7:30 - 15:45 (eerder beginnen heeft namelijk geen meerwaarde, gezien ochtenddienst pas om 7:00 start en er dus om die tijd nog geen bewoners uit bed zijn), maar ik weet dat er ook locaties zijn waarin begeleiding voornamelijk kookt (dus 16:00 - 20:00).

Je zou ook nog in de ambulante hoek kunnen denken, vaak wordt dan wel verwacht dat je een opleiding wil volgen (of hebt gevolgd). Dat is vaak minder in de ADL hoek en meer in begeleiden, stimuleren en samen het huishouden doen.

Flexpool ben je volledig vrij in je diensten (maar zal een opleiding volgen lastiger zijn), met ambulant zal het heel erg per instelling en locatie verschillen wat ze van je verwachten qua uren, idem met een gastvrouw functie. Maar er zal ook een stukje hoe hoog is de nood in zitten, als de vacature al lang openstaat is er naar alle waarschijnlijkheid wel onderhandelingsruimte.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:32

Getup schreef:
Ik zou de leeftijd er gewoon bij zetten.
En opschrijven, dat je op zoek bent naar een parttime baan voor enkele uren per dag. Er zijn toch genoeg werkplekken, die parttimers hebben, juist omdat je zo iets flexibeler bent en er misschien makkelijk een keer gewisseld kan worden. Of een uurtje langer blijven.
1 s ochtends en de ander s middags. Of de ene 3 dagen en de andere 2 etc.
Zou niet perse de uren ( 9-15) erbij zetten.

En iemand eens naar je CV laten kijken :) . Je werk op de boerderij duidt er op , dat je niets tegen hard werken en vieze handen hebt.

Die zijn niet per se flexibeler. Kind moet om x opgehaald worden van school, kind is ziek etc. En zoals bij TS: om 15u moet ze naar huis.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:37

juval schreef:
Dreamboy schreef:

ja, dat is ook tot nu toe mijn ervaring. Verzorgende taken als in mensen aanraken dat trekt mij echt helemaal niet. Wellicht huishoudelijke taken. Wat doe jij precies?

Zoiets zou ook wat kunnen zijn: https://poetszorg.nl/over-poetszorg/

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:38

Ik kan je uit ervaring vertellen dat ze een gat in je cv wel graag helder uitgelegd hebben.

Ik had een gat van enkele maanden, en daar werd al op doorgevraagd.

Verder denk ik dat, hoe specifieker je wensen/eisen voor een baan, hoe kleiner de vijver wordt.
Ik werk zelf grotendeels backoffice, deels telefonische klantenservice bij een bank. Maar er wordt wel verwacht dat ik flexibel in te delen ben van ma-vr tussen 8u en 17u. Ik werk volledig vanuit huis.

Nu vind ik dat verder prima. Maar als je echt bepaalde tijden wilt werken, worden veel functies al lastig.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 12:42

ik heb op mijn cv aangegeven dat ik de laatste jaren op ons melkveebedrijf heb gewerkt en kan heel goed uitleggen wat mijn functie en taken daar zijn.

Ik sta ook open voor thuiswerken/hybride werken. Een kantoorfunctie heeft toch mijn voorkeur en daar heb ik ook ervaring in. Als dit allemaal niet gaat lukken dan kan ik zorg of schoonmaak overwegen, maar daar ligt zeker niet mijn voorkeur.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:50

juval schreef:
ik heb op mijn cv aangegeven dat ik de laatste jaren op ons melkveebedrijf heb gewerkt en kan heel goed uitleggen wat mijn functie en taken daar zijn.

Ik sta ook open voor thuiswerken/hybride werken. Een kantoorfunctie heeft toch mijn voorkeur en daar heb ik ook ervaring in. Als dit allemaal niet gaat lukken dan kan ik zorg of schoonmaak overwegen, maar daar ligt zeker niet mijn voorkeur.

In dat geval zou ik eens kijken bij Yource of KCD, die hebben best vaak functies op afstand of hybride. En soms met redelijk flexibele uren.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:51

En misschien KYC bij een bank? Daar kunnen ze volgens mij niet genoeg mensen krijgen en kan er veel thuis.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:54

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:58

Tiggs schreef:
En misschien KYC bij een bank? Daar kunnen ze volgens mij niet genoeg mensen krijgen en kan er veel thuis.

Deels omdat ze je al afkeuren als je geen hbo-papiertje hebt, helaas.

Ik ben een keer door hen gebeld omdat ik had gesolliciteerd. Ook gewoon de diploma's die ik wel had in mn CV gezet.
Eerste vraag: "heb je echt het benodigde diploma niet?"

Jawel, ik hou dat alleen liever geheim zodat ik je er nu mee kan verrassen. :roll:

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 13:02

hbo is denk ik twijfelachtig. Schoevers noemt zich wel een hbo opleiding, maar ik denk dat het in werkelijkheid niet precies HBO is wat er nu onder wordt verstaan.

Ik moest overigens KYC googelen, dat zegt misschien genoeg, die term had ik nog niet in mijn vocabulaire. :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:03

juval schreef:
ja, ivm schoolgaande kinderen en werk op de boerderij zou ik het liefst tussen 9 en 3 werken, dat maakt het uiteraard ook wel wat lastiger. Daar ben ik me zeker van bewust.

Overheid?
Er zijn gemeentes die zitten verlegen om (juridisch) personeel, vooral nu die inhuur constructie is gewijzigd.

En een soort van integratie is vaak wel bespreekbaar.

52 jaar. Je zit net over de helft van de werkcarriere. Mensen moeten ophouden dit op leeftijd te noemen. 52… mooie leeftijd!

Tenzij je profvoetballer wil worden, zou ik je een geweldige toevoeging vinden op de arbeidsmarkt.

Zolang je nog niets kunt vinden zou ik wel werken aan verdere cv opbouw in de vorm van vrijwilligers werk in de hoek die bijdraagt.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:34

juval schreef:
hbo is denk ik twijfelachtig. Schoevers noemt zich wel een hbo opleiding, maar ik denk dat het in werkelijkheid niet precies HBO is wat er nu onder wordt verstaan.

Ik moest overigens KYC googelen, dat zegt misschien genoeg, die term had ik nog niet in mijn vocabulaire. :)

Ook bij juridische dienstverleners van belang ;)

Sherivey: wat stom dat ze daar zo aan vasthouden. Je zou zeggen dat je met een assesment ook veel te weten kunt komen over of iemand het soort werk aankan.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:38

Ja, precies. Ik heb zulke assesments vaker mogen doen voor sollicitaties en dan komt er hbo/ hbo+ uit.

Heb alleen door omstandigheden vroeger nooit een hbo studie gevolgd. Wel gewoon mn havo afgemaakt en daarna een mbo3 diploma gehaald

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:44

juval schreef:
Ik sta ook open voor thuiswerken/hybride werken. Een kantoorfunctie heeft toch mijn voorkeur en daar heb ik ook ervaring in.

Dit is wel juist iets waarmee je je onderscheidt van veel jongere werknemers. Die willen over het algemeen juist allemaal flexibele uren vanuit huis werken. Juist iemand zijn die graag naar kantoor wilt komen kan in je voordeel werken.