Erfenis Beneficiair Aanvaarden Of Verwerpen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 02:24

Devic schreef:
ikkedus schreef:
Nou dat wil ik ook niet. Hij mag op de vuilstort wat mij betreft.
Maar dan krijg je ook niet de mogelijkheid om te verwerpen en dan voor alle nazaten. Mijn beide zussen hebben kinderen bijv.

Ja stel dat je het dan pas na 4 maanden te horen krijgt, dan ben je dus te laat met het verwerpen van de erfenis… dat zou wel echt zuur zijn. Dat kan toch bijna niet!?

Voor mij nu wel overduidelijk dat ik ga kiezen voor verwerpen.

Wij hadden ook geen contact meer met mijn vader toen hij overleed.
Hij overleed op een Zaterdag in het ziekenhuis en Dinsdagmiddag erna kreeg ik een telefoontje via mijn dokter dat hij was overleden.

De gemeente ging bij ons zoeken naar nabestaanden en of hij een testament had.

Zodoende dat ze bij mijn dokter uit kwamen want wij hadden dezelfde dokter.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 09:40

ikkedus schreef:
Maar dan krijg je ook niet de mogelijkheid om te verwerpen en dan voor alle nazaten. Mijn beide zussen hebben kinderen bijv.

Je kunt op dat moment altijd zeggen ik verwerp de erfenis en ga de formulieren regelen. Met meerdere personen kan je dat op 1 formulier regelen, scheelt weer extra kosten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 09:46

Dorine92 schreef:
Dat is ook weer waar. Maar dan krijg je het tenminste nog terug. In het ergste geval kan een vriend je het lenen ofzo. Maar dat je het niet meer terugkrijgt en alleen maar moet dokken om van ze af te komen vind ik nogal wat. Ook al je wel geld genoeg hebt trouwens. Gewoon opdonderen.. jij hebt er toch niet om gevraagd. Stel je hebt tig oudere familieleden waar je geen contact mee hebt maar die geen kinderen hebben enz .. dan is het elke keer als er eentje dood gaat weer een duur grapje

Er is wel een volgorde in waarin ze de schulden kunnen proberen te verhalen.

In beginsel voldoet de erfgenaam die de nalatenschap heeft aanvaard de schulden na het overlijden van de erflater. Indien een erfgenaam de nalatenschap weigert, dient de volgende in lijn een keuze te maken. In geval de kinderen ook hebben geweigerd, wordt een beroep gedaan op de kleinkinderen. Op het moment dat iedereen weigert om de nalatenschap te aanvaarden, wordt een eventuele schuld oninbaar en hebben schuldeisers niemand om het bedrag op te verhalen.

De volgorde is als volgt:

Echtgenoot of geregistreerd partner
Kinderen
Ouders
Broers en zussen
Grootouders
Overgrootouders
De Nederlandse Staat
Indien niemand de nalatenschap aanvaardt, is uiteindelijk de Nederlandse Staat aansprakelijk voor de schulden die de erflater nalaat na overlijden.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 10:22

Citaat:
Bo_Y schreef:
Ik weet het niet precies. Maar als hij jou onterft heeft dan is volgens mij niemand verplicht om jou in te lichten. Mocht je dan je kindsdeel op willen eisen dan moet je zelf naar de notaris om je te melden. Maar geen idee wat er gedaan wordt als de overledene schulden heeft. Of ze dan ook bij jou kunnen komen. Mocht hij je niet onterft hebben en/of geen testament hebben dan melden ze zich wel bij jou geloof ik.

Als ik het goed heb gelden die termijnen na het kennisnemen van het overlijden.

Als je bent onterfd heb je geen recht op je kindsdeel. Wel op je legitieme portie; dat is de helft van wat je kindsdeel zou zijn geweest.

Vanaf datum overlijden heb je vijf jaar om een beroep te doen op je legitieme portie. Daarna komt deze te vervallen. Er is inderdaad geen verplichting om onterfde kinderen in te lichten, dat is de reden dat overlijdens vaak stilgehouden worden. Als je je eenmaal meldt voor je legitieme portie, heb je wel recht op alle informatie die nodig is om de omvang van die portie te bepalen, ook al is jouw vordering dan nog niet opeisbaar.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 10:34

meggiemeg schreef:
Dorine92 schreef:
Dat is ook weer waar. Maar dan krijg je het tenminste nog terug. In het ergste geval kan een vriend je het lenen ofzo. Maar dat je het niet meer terugkrijgt en alleen maar moet dokken om van ze af te komen vind ik nogal wat. Ook al je wel geld genoeg hebt trouwens. Gewoon opdonderen.. jij hebt er toch niet om gevraagd. Stel je hebt tig oudere familieleden waar je geen contact mee hebt maar die geen kinderen hebben enz .. dan is het elke keer als er eentje dood gaat weer een duur grapje

In beginsel voldoet de erfgenaam die de nalatenschap heeft aanvaard de schulden na het overlijden van de erflater. Indien een erfgenaam de nalatenschap weigert, dient de volgende in lijn een keuze te maken. In geval de kinderen ook hebben geweigerd, wordt een beroep gedaan op de kleinkinderen. Op het moment dat iedereen weigert om de nalatenschap te aanvaarden, wordt een eventuele schuld oninbaar en hebben schuldeisers niemand om het bedrag op te verhalen.

Kinderen
Ouders
Broers en zussen
Grootouders
Overgrootouders
De Nederlandse Staat
Indien niemand de nalatenschap aanvaardt, is uiteindelijk de Nederlandse Staat aansprakelijk voor de schulden die de erflater nalaat na overlijden.

En vergeet niet de kinderen van die broers of zussen! Ook bij neven, nichten, kinderen daarvan, etc. kan er aangeklopt worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 10:35

ikkedus schreef:
Ik vraag me weleens of of ik het überhaupt te horen krijg als mijn vader is overleden. Wat als dat niet binnen 3 maanden gebeurt?
Ik heb hem in geen 35 jaar meer gezien, maar hij schijnt niet gezond te zijn. Dus het gaat een keer gebeuren natuurlijk.
Wellicht dat de woningbouw op zoek gaat, maar er komt geen notaris aan te pas bij mijn vader denk ik.
Weet iemand hoe dat werkt?

Vanuit mijn werk waar we wel eens te maken hadden met ouderen die geen contact meer hadden met hun naasten: de gemeente doet zn best om het te achterhalen. En vooral met de reden: ze willen liever niet opdraaien voor de kosten van de uitvaart, dus gaan ze wel op zoek naar nabestaanden die dat mogelijk wel willen betalen/regelen. Enkele keer lukt dat niet, dan is het letterlijk met de stille trom vertrekken en hop onder de grond.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 10:39

BigOne schreef:
EvaC schreef:
Ik volg even.

Er komt een erfenisvraag mijn kant op n.a.v. het overlijden van mijn tante en het niet aanvaarden van de erfenis door mijn vader, haar broer. Nooit contact met deze tante gehad en ik heb totaal geen idee van haar financiële status voor haar overlijden. De redenen voor het niet aanvaarden door mijn vader zijn heel persoonlijk.

Kan ik uit de twee bovenstaande berichten opmaken dat aanvaarden €400 kost? Stel dat de erfenis ook €400 is (ik roep maar wat), dan heb je per saldo dus niets behalve een heleboel papieren rompslomp? Of worden deze kosten ook gedekt uit het nalatenschap?

Wanneer je vader enige erfgenaam is en verwerpt dan komen ze bij jou uit !! Dus let maar op ( alle neefjes en nichtjes)
Beneficiar aanvaarden is dan het handigste. Dat kost een stuk minder, 400 is verklaring van erfrecht.

Mijn vader is met 2 zussen erfgenaam, ze hebben gisteren alle 3 bij de notaris aangegeven te verwerpen. Gelukkig hadden ze dit van te voren al besproken met elkaar en ook met ons als 6 neven en nichten. Vandaar dat ik al weet dat er een vraag mij kant op gaat komen.

Ik blijf rondhangen in dit topic, maar heb n.a.v. alle berichten besloten het benificiar te gaan aanvaarden.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:31

Ik heb gister ook een brief ontvangen dat ik erfgenaam ben van een recent overleden oom die ook in soortgelijke staat als mijn vader verkeerde, geen contact, geen testament, verwaarloosde sociale huurwoning.
Ik ga er niets mee doen, ook niet actief verwerpen en voor die kosten opdraaien, ik weet dat destijds met mijn vader een oom het had opgelost door met de woningcorporatie en andere instanties te bellen en duidelijk aan te geven dat er niemand gaat betalen of iets gaat doen.

Wat trouwens heel slecht is, er zit een brief bij van nalatenschap van het CBG met een familielijn van de erflater, diens (voor)ouders en andere nakomelingen. Maar ze hebben de verkeerde bijgevoegd... dit is de familielijn van een totaal onbekend persoon voor mij met absoluut niet mijn familienamen. :=
Dat is toch een ontzettend datalek en inbreuk van privacy? Ik neem aan dat het nalatenschap van mijn oom nu bij een andere onbekende familie is beland via de post?

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 14:58

Devic schreef:
ikkedus schreef:

Ja stel dat je het dan pas na 4 maanden te horen krijgt, dan ben je dus te laat met het verwerpen van de erfenis… dat zou wel echt zuur zijn. Dat kan toch bijna niet!?

Ja. Dat gebeurd ook gewoon.
Je hebt 3 maanden max. Daarna ben je te laat en heb je aanvaard.

Tiggs

Re: Erfenis Beneficiair Aanvaarden Of Verwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:35

Behoorlijk wat klok/klepel verhalen hier.
TS, als je het echt wil weten: ga naar een notaris of (afhankelijk van je financiën) het juridisch loket.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:37

Lieffiefi schreef:
Devic schreef:

Ja. Dat gebeurd ook gewoon.
Je hebt 3 maanden max. Daarna ben je te laat en heb je aanvaard.

Nee:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... aanvaarden

De eerste drie maanden mogen ze je niet aanschrijven. Na 3 maanden kunnen schuldeisers of erfgenamen om een termijn vragen waarbinnen je jouw keuze doorgeeft. Na die 3 maanden kun je dus alsnog verwerpen bij de rechtbank. Maar zolang je dat niet hebt gedaan, kunnen de schuldeisers wel bij jou aankloppen.

Slechts voor minderjarigen gelden andere bepalingen:

Citaat:
art. 4:193 BW:
“1. Een wettelijke vertegenwoordiger van een erfgenaam kan voor deze niet zuiver aanvaarden en behoeft voor verwerping een machtiging van de kantonrechter. Hij is verplicht een verklaring van beneficiaire aanvaarding of van verwerping af te leggen binnen drie maanden vanaf het tijdstip waarop de nalatenschap, of een aandeel daarin, de erfgenaam toekomt. Deze termijn kan overeenkomstig artikel 192 lid 2, tweede zin, worden verlengd.
2. Heeft hij de termijn laten verlopen, dan geldt de nalatenschap als door de erfgenaam beneficiair aanvaard. De kantonrechter kan hiervan aantekening doen houden in het boedelregister.
3. De leden 1 en 2 zijn niet van toepassing in het geval, bedoeld in artikel 41 van de Faillissementswet.“

Kleine toevoeging: technisch gezien zou je kunnen zeggen dat een bewindvoerder ook kan worden gezien als wettelijk vertegenwoordiger, echter gelden voor bijvoorbeeld bewindvoerders weer andere regels. Als je bijvoorbeeld in een schuldhulptraject zit, dan mag je niet zuiver aanvaarden. Maar goed, dat is weer een heel ander verhaal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:03

Tante van mij overleed, ( zat in psychiatrische inrichting) mensen die vaak bij haar kwamen hebben haar kamer ontruimd met valse verklaringen. ( codicil)hebben begrafenis geregeld want zogenaamd geen erfgenamen. Die waren er wel degelijk, stuk of 20 neven en nichten. Bij toeval achter begrafenis datum gekomen en de meesten waren er. Die mensen heel schijnheilig, oh had ze nog familie, dat wisten ze heel goed.
Er was nog z’n 30,000 euro te verdelen en ik ben namens neven en nichten naar de aangewezen notaris gegaan. Deze speelde onder een hoedje met die mensen maar heeft wel bakzeil gehaald. We hebben hem bij de vereniging van notarissen gemeld en hij is geschorst . De begrafenis zou 25000 euro kosten :+ terwijl dat 5000 was.
We hebben allemaal onze erfenis gehad. Na veel moeite.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:07

Tiggs schreef:
Behoorlijk wat klok/klepel verhalen hier.
TS, als je het echt wil weten: ga naar een notaris of (afhankelijk van je financiën) het juridisch loket.

Dat is zo vaak het geval bij juridische zaken op Bokt. En dit is inderdaad het enige goede advies.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:25

Nu we het er toch over hebben. Wat ik mij afvraag.

Stel, vader overlijdt, moeder is al eerder overleden. Ze hadden 2 kinderen. Een van de kinderen (we noemen hem X) is getrouwd en heeft 3 kinderen. Het andere kind (Z) woont ongehuwd samen en heeft 1 kind.

X heeft al jaren geen contact meer met zijn ouders en verwerpt zijn deel van de erfenis. Z accepteert de erfenis wel.

Mijn vraag: wat krijgen de 3 kinderen van X? (mijn idee: niets, want X heeft door zijn verwerping de keten verbroken) En wat krijgt Z? (mijn idee: 100% omdat er niets meer naar de lijn van X kan).

Wie kan mij wijzer maken?
(is hypothetisch voorbeeld hoor, ik ben gewoon geinteresseerd)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:45

Dees schreef:

Stel, vader overlijdt, moeder is al eerder overleden. Ze hadden 2 kinderen. Een van de kinderen (we noemen hem X) is getrouwd en heeft 3 kinderen. Het andere kind (Z) woont ongehuwd samen en heeft 1 kind.

X heeft al jaren geen contact meer met zijn ouders en verwerpt zijn deel van de erfenis. Z accepteert de erfenis wel.

Mijn vraag: wat krijgen de 3 kinderen van X? (mijn idee: niets, want X heeft door zijn verwerping de keten verbroken) En wat krijgt Z? (mijn idee: 100% omdat er niets meer naar de lijn van X kan).

De situatie van X is mijn situatie. In dit geval is X mijn vader en heeft gisteren de erfenis van zijn zus verworpen. De notaris heeft gisteren letterlijk tegen hem gezegd dat wij (mijn broer en ik) nu een brief gaan ontvangen over een te ontvangen erfenis omdat wij de volgende in lijn zijn.

De 2 zussen van mijn vader zijn voor dit geval even samen Z. Uiteindelijk zal deze erfenis verdeeld gaan worden naar iedereen 25%. Tenzij ik en mijn broer ook zouden verwerpen. Dan wordt de gehele erfenis verdeeld over de 2 zussen die wel aanvaard hebben.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:49

mylittlejoy schreef:
Citaat:
“1. Een wettelijke vertegenwoordiger van een erfgenaam kan voor deze niet zuiver aanvaarden en behoeft voor verwerping een machtiging van de kantonrechter. Hij is verplicht een verklaring van beneficiaire aanvaarding of van verwerping af te leggen binnen drie maanden vanaf het tijdstip waarop de nalatenschap, of een aandeel daarin, de erfgenaam toekomt. Deze termijn kan overeenkomstig artikel 192 lid 2, tweede zin, worden verlengd.
2. Heeft hij de termijn laten verlopen, dan geldt de nalatenschap als door de erfgenaam beneficiair aanvaard. De kantonrechter kan hiervan aantekening doen houden in het boedelregister.
3. De leden 1 en 2 zijn niet van toepassing in het geval, bedoeld in artikel 41 van de Faillissementswet.“

Kleine toevoeging: technisch gezien zou je kunnen zeggen dat een bewindvoerder ook kan worden gezien als wettelijk vertegenwoordiger, echter gelden voor bijvoorbeeld bewindvoerders weer andere regels. Als je bijvoorbeeld in een schuldhulptraject zit, dan mag je niet zuiver aanvaarden. Maar goed, dat is weer een heel ander verhaal.

Hier is recent rechtspraak over geweest (de verhouding tussen boek 1 en 4 BW bij een meerderjarigen bewind), interessante vraag die ook de juridische gemoederen bezig houdt.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 18:10

EvaC schreef:
Dees schreef:

De situatie van X is mijn situatie. In dit geval is X mijn vader en heeft gisteren de erfenis van zijn zus verworpen. De notaris heeft gisteren letterlijk tegen hem gezegd dat wij (mijn broer en ik) nu een brief gaan ontvangen over een te ontvangen erfenis omdat wij de volgende in lijn zijn.

De 2 zussen van mijn vader zijn voor dit geval even samen Z. Uiteindelijk zal deze erfenis verdeeld gaan worden naar iedereen 25%. Tenzij ik en mijn broer ook zouden verwerpen. Dan wordt de gehele erfenis verdeeld over de 2 zussen die wel aanvaard hebben.

Ook apart. Ik zou verwachten dat iedere zus een derde krijgt en jullie samen het deel van jullie vader verdelen

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 18:20

Ja, die gedachte hadden wij ook, maar de notaris gaf anders aan.

Tegen de tijd dat de brief in de bus zit ga ik ook even contact opnemen met onze eigen notaris zodat ik zeker weet dat ik alles goed geregeld heb. Ik heb in dit topic wel geleerd dat je nooit te voorzichtig kan zijn in dit soort situaties.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 20:18

meggiemeg schreef:
Dorine92 schreef:

Kinderen
Ouders
Broers en zussen
Grootouders
Overgrootouders
De Nederlandse Staat

Ja maar die mensen moeten dus schijnbaar wel kosten maken om aan te geven dat ze er niet op zitten te wachten. En precies die kosten zit je dan dus ook niet op te wachten

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 20:25

Dorine92, die kosten zijn hier niet gemaakt door familie die wel zijn aangeschreven na mijn vaders overlijden. Door te bellen met de instanties en aan te geven dat niemand de erfenis gaat aannemen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 21:12

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 23:24

Suliko schreef:
Dorine92, die kosten zijn hier niet gemaakt door familie die wel zijn aangeschreven na mijn vaders overlijden. Door te bellen met de instanties en aan te geven dat niemand de erfenis gaat aannemen.

Ah oké dus dan wordt het blijkbaar niet alsnog in je schoenen geschoven na een bepaalde tijd zoals anderen hier zeiden

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 10:23

Citaat:
Nee:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... aanvaarden

De eerste drie maanden mogen ze je niet aanschrijven. Na 3 maanden kunnen schuldeisers of erfgenamen om een termijn vragen waarbinnen je jouw keuze doorgeeft. Na die 3 maanden kun je dus alsnog verwerpen bij de rechtbank. Maar zolang je dat niet hebt gedaan, kunnen de schuldeisers wel bij jou aankloppen.

Slechts voor minderjarigen gelden andere bepalingen:

Citaat:

-------------------------------

Mijn persoonlijke ervaringen zijn anders.
Een oom en tante hadden niet verworpen binnen de 3 maanden en kregen toen inderdaad dr belastingdienst als schuldeiser.
Zij gingen naar de kantonrechter maar kregen 0 op rekest. Ze hebben alles moeten betalen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 11:03

Wij hoeven de kwartaalrekeningen niet uit eigen zak te betalen. De notaris doet de gehele afhandeling van de nalatenschap. Kost 279 per uur, maar dit wordt verrekend met dat wat we uiteindelijk uitgekeerd krijgen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 11:17

Suliko schreef:
Ik heb gister ook een brief ontvangen dat ik erfgenaam ben van een recent overleden oom die ook in soortgelijke staat als mijn vader verkeerde, geen contact, geen testament, verwaarloosde sociale huurwoning.
Ik ga er niets mee doen, ook niet actief verwerpen en voor die kosten opdraaien, ik weet dat destijds met mijn vader een oom het had opgelost door met de woningcorporatie en andere instanties te bellen en duidelijk aan te geven dat er niemand gaat betalen of iets gaat doen.

Wat trouwens heel slecht is, er zit een brief bij van nalatenschap van het CBG met een familielijn van de erflater, diens (voor)ouders en andere nakomelingen. Maar ze hebben de verkeerde bijgevoegd... dit is de familielijn van een totaal onbekend persoon voor mij met absoluut niet mijn familienamen. :=
Dat is toch een ontzettend datalek en inbreuk van privacy? Ik neem aan dat het nalatenschap van mijn oom nu bij een andere onbekende familie is beland via de post?

Zie het verhaal van Lieffiefi, ik zou toch maar officieel verwerpen eigenlijk :o