Een flexibele baan, wie heeft dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Een flexibele baan, wie heeft dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 19:06

Ik werk al 15 jaar zo, enige wat Covid heeft bijgedragen is dat alle vergaderingen nu ook online kunnen.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 19:16

Keldeo schreef:
Ik heb een technisch complexe baan die ik overal met een internet verbinding kan uitvoeren. Ik heb wel eens in de zo veel tijd een on-site dag maar die bepaal ik zelf. Daarbuiten bepaal ik mijn eigen uren en werklocatie.

Bij interesse kan ik je meer toelichten maar het is een baan waar je zo’n 6 jaar voor aan het studeren bent en ik weet niet of je daar naar opzoek bent?

Ik denk dat ik zes jaar studeren inderdaad niet zie zitten. Maar als het iets is waar ik helemaal van denk wauw dat wil ik, dan ga ik er natuurlijk voor.
Laatst bijgewerkt door komone op 15-01-25 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

komone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 19:31

Iedereen erg bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ik ben echt stomverbaasd hoeveel er mogelijk is en in hoeveel verschillende werkgebieden ook. Ik heb besloten om met een coach te gaan praten, om zo uit te vinden waar ik nou het beste tot mijn recht zou komen.
Maar blijf vooral vertellen over jullie flexibele banen. Ik neem alles mee in mijn zoektocht.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 20:14

komone schreef:
Aan de ene kant heb ik niks tegen van 9-17 werken, heerlijk dat je in het weekend en de avonden echt vrij bent. Maar aan de andere kant kan er bij mijn huidige baan dus tijdens de werktijden helemaal niks flexibel. Ik kan niet effe een uurtje weg voor bijvoorbeeld de hoefsmid. Of vandaag besluiten dat ik morgen een dagje vrij neem, of wat later begin. Of bedenken dat ik volgende maand een paar dagen vakantie neem. En dan ook meteen die reis maar boeken ook.
Dus ik vroeg me af hoe dat nu is om dat wel te kunnen. Zou ik het erg vinden om eens op een zondag gestoord te worden? Ik denk eigenlijk dat als ik ergens werk waar ik het helemaal naar mijn zin heb, dat helemaal niet erg ga vinden.

Ik heb een hele normale 9-17 baan als logistiek planner/supply chain planner.
Ik heb een paar deadlines; 10.00 en 11.00 uur moet ik dingen aanleveren, daarnaast heb ik om 9.00, 9.30 en soms om 10.00 uur nog een overleg over productiegerelateerde zaken.
Maar daarbuiten mag ik doen en laten wat ik wil. Ik heb een contract van 36 uur en eens per 6 weken draai ik een consignatiedienst waarbij ik een week lang 24 uur per dag bereikbaar ben en in het weekend een paar uurtjes werk (á 150% op zaterdag en 200% op zondag).

Als ik 's ochtends paarden moet voeren en ze later naar buiten moet doen, kan dat gewoon. Als ik een overleg mis, dan stapt iemand anders in. Als ik eerder weg moet vanwege de hoefsmid, kapper of nagelstylist, kan dat gewoon. Als ik volgende maand op vakantie wil, kijk ik mijn collega lief aan en ga ik de volgende maand op vakantie.

Dit kan echt bij heel veel werkgevers hoor. Je moet alleen wel de juiste voor je hebben.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 21:18

moonsparkle schreef:
billy3105 schreef:
Ik werk op de huisarts post als chauffeur. Wel altijd in de avonden nachten en weekenden, maar dus zeeën van tijd om paard overdag te kunnen doen. Maar goed, dat moet ook maar net bij je passen. Ze hebben een chronisch te kort aan dokters assistentes en triagisten

Maar dat is toch helemaal niet flexibel? Althans je kan wel overdag vrij zijn, maar je hebt toch vaak vaste diensten en vrij krijgen/uren verschuiven etc. gaat ook niet zo makkelijk

Zo ervaar ik m niet, ik maak ook de roosters van de chauffeurs voor de posten, en hoevaak er een ruil doorgegeven word :+

Het is vooral leuk werk wat geen duffe kantoorbaan is oid. Je haalt er energie uit ipv dat werk energie kost :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 01:27

Ik werk als software developer in de IT. Ik vind mijn baan erg flexibel. Ik werk gedetacheerd bij een kleinschalige partij, maar zit op een klus bij een groot bedrijf.

Langere vakanties moet ik niet een dag van tevoren mee komen aanzetten, maar zolang we niet met hele team tegelijk weg willen, is het eigenlijk altijd wel ok. Spontaan 1 of 2 dagen vrij kan eigenlijk altijd wel. Gewoon even met mijn collega’s overleggen. Ik hoef verder niks aan te vragen. Ik boek mijn uren gewoon op verlof.

Onze standup (ochtend meeting) is om 9:30. Dus dan moet ik op zijn vroegst aanwezig/ingelogd zijn. We gaan op woensdag naar kantoor, de rest werk ik thuis.

Tussendoor even een uurtje naar de kapper is prima. Zolang je bij meetings waar je verwacht wordt bent, en gewoon je uren maakt is het goed (dus dan ‘s avonds een uurtje langer doorwerkt).

Komt ook regelmatig voor dat ik ‘s avonds lekker in mijn flow zit en veel te lang doorwerk. Dan stop ik de dag erna gewoon wat eerder.

Heel relaxed allemaal.

Nu kun je in mijn werk er ook niet echt met de pet naar gooien. Dat valt binnen een paar dagen op.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 07:02

Ik werk als projectleider bij een non profit organisatie. Bij ons moet je 50% op kantoor werken en is de donderdag verplichte kantoordag. Verder kan ik heel vrij mijn tijd indelen en ben ik ook veel op locatie. Soms werk ik een avond/weekenddag voor een evenement oid en dat compenseer ik dan op een ander moment. Ik moet wel zeggen dat bij ons de werkdruk hoog is en last-minute vrij nemen is met mijn agenda meestal niet te doen. Als ik vrij neem is het aan mezelf om te zorgen dat dit kan met mijn agenda, mijn leidinggevende keurt alles goed :')

Als ik geen afspraken heb staan ga ik overdag wel even naar de paarden en werk ik in de avond nog wat uurtjes. Maar in de praktijk gebeurt dat dus weinig omdat de agenda te vol zit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 08:44

Mijn man heeft zo'n baan, in de IT. Werkgever vind het prima wat hij doet als hij maar zijn uren maakt. Meetings zijn wel op bepaalde tijden, of afspraken bij klanten. Maar daaromheen kan hij zelf zijn tijd indelen. Ideaal icm mijn werk ( zorg) en de paarden. En vroeger de opvang van onze dochter toen zij nog klein was.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:30

ikke schreef:
CrazyCat schreef:
Ik zou bijna overwegen om weer in Nederland te gaan werken met al die nieuwe flexibiliteit sinds COVID, maar ik woon in Oostenrijk. (IT Service Coordinator)

Joh, ik had laatst de helpdesk aan de lijn en ik dacht: goh wat een typisch accent; bleek ik een Nederlandse aan de lijn te hebben vanuit Portugal! Die woonde daar.

Wat vanuit Portugal kan, moet ook vanuit Oostenrijk kunnen :j

Niet alle functies in de IT zijn heel gemakkelijk remote te doen. 1e lijns helpdesk wel, maar ik ben een beetje te ervaren voor het grotendeels de hele dag passwords resetten. Maar wie weet toch weer iets als coördinator. Ik zal mijn oude collega's in Nederland eens vragen. Ik heb Rheuma en dat wordt niet beter alleen slechter in de toekomst en dan zou thuiswerken wel heel prettig zijn. Ik loop nu op het terrein hier toch al snel een km of 10 per dag.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:40

Shiloh schreef:
Ik werk als software developer in de IT. Ik vind mijn baan erg flexibel. Ik werk gedetacheerd bij een kleinschalige partij, maar zit op een klus bij een groot bedrijf.

Langere vakanties moet ik niet een dag van tevoren mee komen aanzetten, maar zolang we niet met hele team tegelijk weg willen, is het eigenlijk altijd wel ok. Spontaan 1 of 2 dagen vrij kan eigenlijk altijd wel. Gewoon even met mijn collega’s overleggen. Ik hoef verder niks aan te vragen. Ik boek mijn uren gewoon op verlof.

Onze standup (ochtend meeting) is om 9:30. Dus dan moet ik op zijn vroegst aanwezig/ingelogd zijn. We gaan op woensdag naar kantoor, de rest werk ik thuis.

Tussendoor even een uurtje naar de kapper is prima. Zolang je bij meetings waar je verwacht wordt bent, en gewoon je uren maakt is het goed (dus dan ‘s avonds een uurtje langer doorwerkt).

Komt ook regelmatig voor dat ik ‘s avonds lekker in mijn flow zit en veel te lang doorwerk. Dan stop ik de dag erna gewoon wat eerder.

Heel relaxed allemaal.

Nu kun je in mijn werk er ook niet echt met de pet naar gooien. Dat valt binnen een paar dagen op.

Nou, dat laatste ben ik niet helemaal met je eens :+
In het team waar ik bij zat liet de software-engineer een programma zien waar 4 mnd aan gewerkt was maar wat niet functioneerde. Hem was gevraagd of hij dat op kon lossen.
Hij heeft het niet opgelost maar van scratch in een week een nieuw programma geschreven met als enige fout dat hij een instelrange te krap gekozen had :oo

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:24

Ik heb niet alles gelezen, maar toch interessant om te lezen wat iedereen zo doet!

Wat ik mij wel afvraag, hoe komt men aan desbetreffende functies? Lijkt mij logisch dat werkgevers dat niet op deze manier in een vacature beschrijven? Toch een specifieke opleiding voor gevolgd of ingerold na stages?

Mijn situatie is dat ik een vrij brede bedrijfseconomische HBO heb afgerond, maar helaas tot heden nog altijd bij mijn (inmiddels fulltime) 'bijbaan' werkzaam ben. Waarom? Geen werkervaring, bij veel online vacatures krijg ik de kans niet om mijn motivatie persoonlijk toe te lichten. Aldus bovenstaande vraag :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:36

Is een beetje geluk hebben ook hoor.
Ik word/werd zo vaak afgewezen om het feit dat ik een papiertje niet heb. Of werkervaring mis.
Zelfs junior functies waarbij ze minstens 2/3 jaar werkervaring vragen.

Heb zelfs eens bij een bedrijf 3x gesolliciteerd. Derde keer wel op gesprek uirgenodigd, vrijwel direct aangenomen, want ze hadden er zo'n goed gevoel bij.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 15:03

Lielle schreef:
Sherivey schreef:
Ik zie juist, zowel bij mezelf en anderen, dat op kantoorwerken voor contact met collega's nogal overrated is. :o

Voor mij persoonlijk geeft dit enkel onnodige prikkels en ben ik na een paar uur werken al 'op'.
Ik ga veel beter als ik gewoon mn werk kan doen, vanaf huis, in alle rust

en dat begrijp en herken ik. Zal ook van je soort werk afhangen, als ik op kantoor ben, zorg ik ook dat er ruimte is voor de koffiemomenten, en ik niet geconcentreerd iets wil afmaken. Maar thuis kom ik niet toevallig die ene collega tegen die ik nog steeds eens moest vragen hoe het zat met dat project, of die andere collega die alles weet van de five moments of need. En die contacten zijn IMO op de lange termijn wel heel belangrijk. Beetje netwerken zonder borrel zeg maar :-)

Hier hetzelfde hoor, ik hecht juist veel waarde aan het persoonlijke contact met collega's om te kunnen overleggen, sparren, etc. En ik vind het juist fijn om mijn 'werkomgeving' op kantoor te hebben, weg van mijn eigen huis. Ik kan prima thuis werken, maar zit veel liever op kantoor.

Overigens is het - vind ik dan, maar ik heb wel eens een Gen Z'er horen zeggen het daar niet mee eens te zijn - bij ons (12 man) best flexibel; niet zozeer misschien in dat je binnen kan komen en gaan wanneer je wilt, maar wel dat het meer gaat om dat je er bent (afhankelijk van functie) en je werk doet dan dat je er 9-17u bent. Daarnaast zijn wij soepel met verlof; alles wat past is ok.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 15:24

ikke schreef:
Shiloh schreef:
Heel relaxed allemaal.

In het team waar ik bij zat liet de software-engineer een programma zien waar 4 mnd aan gewerkt was maar wat niet functioneerde. Hem was gevraagd of hij dat op kon lossen.
Hij heeft het niet opgelost maar van scratch in een week een nieuw programma geschreven met als enige fout dat hij een instelrange te krap gekozen had :oo

Zeg natuurlijk nergens dat dat voor de hele ICT zo geldt. Maar in mijn werk valt het gewoon direct op. We hebben dagelijkse standups. Sprints van 3 weken. En iedere andere developer weet hoe lang iets ongeveer duurt. Voor je het oplevert wordt het door anderen gereviewed.

Als je een dagje eens wat minder doet, kom je er vast mee weg, maar na 2 of 3 dagen gaan er toch vrijwel altijd belletjes rinkelen.

Niet dat er een controleer cultuur heerst hoor. Helemaal niet. Maar slackers (en dan bedoel ik niet mensen die slack gebruiken ;) vallen snel door de mand.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 15:34

Ik heb ook zo'n baan en ben er enorm blij mee.

De echt flexibiliteit is er pas echt in gekomen sinds corona, maar voordat dat een issue werd hadden we bij ons al geregeld dat al het kantoorpersoneel alleen op maandag nog op kantoor hoefde te zijn. De rest mocht er gewoon thuis gewerkt worden. Toen eenmaal corona uitbrak hebben we die ene kantoordag van de hand gedaan en ingesteld dat iedereen zoveel thuis mocht werken als hij/zij wilde. Na een maand zijn we eens samen gaan zitten om te zien hoe dit iedereen beviel en waar we tegenaan liepen. Toen is 1 collega heel "dapper" geweest door te zeggen dat ze wel eens boodschappen ging doen onder werktijd. Die ene opmerking heeft ervoor gezorgd dat mijn werkgever instelde dat zijn enige verwachting nog was dat iedereen gewoon netjes z'n werk af heeft en dat het hem verder niet meer uitmaakte wanneer je dat dan doet. De enige regel die er is, is dat je zorgt dat je telefonisch bereikbaar bent tijdens de standaard kantooruren. En dat hebben wij als werknemers weer ondervangen met whatsapp :+ Heeft iets echt haast, dan bel je. Wat in de praktijk betekent dat we elkaar overdag nauwelijks nog bellen.

Twee jaar geleden ben ik operationeel manager geworden bij dit bedrijf en merkte enorme onrust onder de mensen bij ons in de productie. Wij als kantoorpersoneel hadden het maar makkelijk, zaten te pas en te onpas op onze paarden en deden boodschappen op momenten dat het ons uitkwam. Dat heb ik heel makkelijk weg kunnen nemen door te vragen welke uren zij wilden werken zodat deze flexibiliteit er voor hun ook zou zijn. Zij werkten standaard van half 9 tot 5. Nu hebben we in samenspraak voor iedereen z'n eigen tijden kunnen maken. We hebben een aantal vroege vogels en een aantal mensen die pas 's middags tot leven komen. Helemaal prima, dan gaan we zorgen dat je werktijden hebt die bij jou passen. Ik ben heel erg van mening dat je werk in je leven moet passen en niet andersom. Het resultaat is dat er nu 10 mensen in ons bedrijf werken die blij zijn, gemakkelijk dingen kunnen regelen en doen tijdens/voor/na werktijd. Wat weer resulteert in veel minder ziekte of het opnemen van vrije dagen om dingen te regelen. De vrije dagen worden nu echt besteed waar ze voor bedoeld zijn, lekker vrij zijn. En niet meer om allerlei andere privédingen op te lossen. Daardoor wordt er minder vrij gevraagd.

Zelf werk ik ook regelmatig vanuit het buitenland. Als ik maar een internetverbinding heb is het vrij onbelangrijk wat mijn locatie is. Ik zorg wel dat ik 1 keer in de twee weken een ochtend op de zaak ben zodat ik mijn collega's kan spreken en een beetje een vinger aan de pols kan houden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 16:16

Als ik dit allemaal lees ben ik best jaloers op zo'n flexibele baan!
Ik geef les op de basisschool en daarbij heb je precies 0,0 flexibiliteit. Ik heb veel vakantie, maar ik zou er veel van willen inleveren om eens gewoon een dag vrij te kunnen nemen als ik daar echt zin in heb. Of een halve dag werken. Eens op vakantie gaan als het niet zo verrekte duur is.
Het is ook altijd een probleem als er iets in je huis moet gebeuren door een bedrijf ofzo. Dat kan alleen als ik mijn vrije dag heb.

Maar aan de andere kant, veel achter een laptop zitten word ik ook niet blij van. Ik denk dat ik me snel zou vervelen. Met kinderen werken is nooit saai, er gebeurt elke dag wel wat verrassends. En ik vind het ook fijn om met een team te werken.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 19:49

Ik heb ook in het basisonderwijs gewerkt en ik leef met je mee qua flexibiliteit Supervixen.
Ik vond het werken met de kinderen erg leuk, en dan vooral het didactische deel, maar kreeg uiteindelijk toch te veel stress door al het extra administratieve werk, extra commissies waar ik in moest zitten en de mondige ouders.

Ik zat te denken over je opmerking over de hele dag achter een laptop zitten. Zijn er al flexibele banen genoemd waar dat niet zo is? Ik denk dat bijna overal de computer wel het standaard gereedschap is, maar van de hele dag naar een scherm turen weet ik ook niet of ik daar blij van wordt.
Ik heb opgeslagen: de huisartsenpostchauffeur, maar zijn er nog beroepen meer waar je niet aan het beeldscherm vastgekleefd zit?

Ik las ook wat mensen die veel presentaties geven, ik denk vooral als je aan verschillende projecten werkt. Dat lijkt me ook wel afwisselend werk.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:52

Die stress herken ik ook hoor en voel ik ook. Ik heb een tijdje bij het cito erbij gewerkt en had bakken energie over aan het eind van zo'n werkdag.

Ik ben ook benieuwd naar flexibele banen waarbij je weinig achter een laptop zit.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 20:02

Ik denk dat dat wel de leidende factor is bij dit soort banen ja, dag het veel computerwerk is wat je dus overal en altijd kan doen zolang je internetverbinding hebt..

En anders moet je denk ik kijken richting in ieder geval een eigen bedrijf waarin je eigen tijden kunt inrichten. Dan denk ik aan een dienst waarbij je de afspraken inplannen wanneer het je uitkomt. Dingen als (sport)instructeur of hondentrimmer bijvoorbeeld. Dan blok je bepaalde uren in en de uren die je vrij wilt houden hou je vrij.

Maar als je echt met die overbelasting worsteld kan ook dat als veel en beperkend voelen. Het is denk ik echt even zoeken waar je jouw tijd graag mee zou vullen en wat je energie en voldoening geeft.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 20:07

Ja heb net nog weer even snel terug zitten lezen en zag wel wat meer banen waar je niet deel dag achter de pc zit. Flexibele kracht in de zorg, evenementencoordinator, verkopers in de buitendienst en inderdaad de zelfstandig ondernemers in een soort sector die Celebi hierboven net noemde. (Ik denk nog wel meer genoemde functies die genoemd zijn, maar sommigen zijn wat algemeen omschreven om dat er uit te halen). De meeste ICT functies zijn denk ik wel met veel uren achter de laptop, maar daarmee ben je inderdaad wel heel flexibel, want op die laptop kan overal gewerkt worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 22:17

Heb je al eens gedacht aan procesoperator in vijfploegen? Dan heb je behoorlijk veel vrije tijd, zit je niet de hele dag achter een beeldscherm en verdien je in de meeste sectoren aanzienlijk.
Vapro opleidingen worden vaak aangeboden :j

In de zuivel worden bijvoorbeeld vaak operators gezocht en daar zit een hele fijne CAO achter! :)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 22:31

Janine1990 schreef:
Heb je al eens gedacht aan procesoperator in vijfploegen? Dan heb je behoorlijk veel vrije tijd, zit je niet de hele dag achter een beeldscherm en verdien je in de meeste sectoren aanzienlijk.

In de zuivel worden bijvoorbeeld vaak operators gezocht en daar zit een hele fijne CAO achter! :)

Dan moet je er wel tegen kunnen dat je ook nachtdiensten draait. Dat zou echt niks voor mij zijn. Maar de rest klopt zeker.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 22:33

Shiloh schreef:
ikke schreef:

Zeg natuurlijk nergens dat dat voor de hele ICT zo geldt. Maar in mijn werk valt het gewoon direct op. We hebben dagelijkse standups. Sprints van 3 weken. En iedere andere developer weet hoe lang iets ongeveer duurt. Voor je het oplevert wordt het door anderen gereviewed.

Als je een dagje eens wat minder doet, kom je er vast mee weg, maar na 2 of 3 dagen gaan er toch vrijwel altijd belletjes rinkelen.

Niet dat er een controleer cultuur heerst hoor. Helemaal niet. Maar slackers (en dan bedoel ik niet mensen die slack gebruiken ;) vallen snel door de mand.

Nee, dat is zo, maar ik vind dat voorval nog steeds schokkend; dat iemand 4 maanden (weliswaar niet continu) aan een besturing kan schrijven die het niet doet en die vervolgens in enkele dagen foutloos herschreven wordt.

Ik ben geen software engineer maar ik heb jaren vanalles laten bouwen in de procesindustrie en dan is de software-engineer je maatje. Een beetje beeld heb ik er dus wel bij.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 22:37

carika schreef:
Janine1990 schreef:

Dan moet je er wel tegen kunnen dat je ook nachtdiensten draait. Dat zou echt niks voor mij zijn. Maar de rest klopt zeker.

Dat klopt helemaal!

Maar als je twee nachten vrij neemt, heb je ook bijna een week vrij. En ben je 14 dagen van je nachten af.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 22:59

carika schreef:
Janine1990 schreef:

Of überhaupt tegen wisseldiensten.

Genoeg mensen wiens lichaam dat gewoon niet trekt en die meer baat hebben bij vaste slaaptijden