Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Keldeo schreef:Ik heb een technisch complexe baan die ik overal met een internet verbinding kan uitvoeren. Ik heb wel eens in de zo veel tijd een on-site dag maar die bepaal ik zelf. Daarbuiten bepaal ik mijn eigen uren en werklocatie.
Bij interesse kan ik je meer toelichten maar het is een baan waar je zo’n 6 jaar voor aan het studeren bent en ik weet niet of je daar naar opzoek bent?
komone schreef:Aan de ene kant heb ik niks tegen van 9-17 werken, heerlijk dat je in het weekend en de avonden echt vrij bent. Maar aan de andere kant kan er bij mijn huidige baan dus tijdens de werktijden helemaal niks flexibel. Ik kan niet effe een uurtje weg voor bijvoorbeeld de hoefsmid. Of vandaag besluiten dat ik morgen een dagje vrij neem, of wat later begin. Of bedenken dat ik volgende maand een paar dagen vakantie neem. En dan ook meteen die reis maar boeken ook.
Dus ik vroeg me af hoe dat nu is om dat wel te kunnen. Zou ik het erg vinden om eens op een zondag gestoord te worden? Ik denk eigenlijk dat als ik ergens werk waar ik het helemaal naar mijn zin heb, dat helemaal niet erg ga vinden.
moonsparkle schreef:billy3105 schreef:Ik werk op de huisarts post als chauffeur. Wel altijd in de avonden nachten en weekenden, maar dus zeeën van tijd om paard overdag te kunnen doen. Maar goed, dat moet ook maar net bij je passen. Ze hebben een chronisch te kort aan dokters assistentes en triagisten
Maar dat is toch helemaal niet flexibel? Althans je kan wel overdag vrij zijn, maar je hebt toch vaak vaste diensten en vrij krijgen/uren verschuiven etc. gaat ook niet zo makkelijk
ikke schreef:CrazyCat schreef:Ik zou bijna overwegen om weer in Nederland te gaan werken met al die nieuwe flexibiliteit sinds COVID, maar ik woon in Oostenrijk. (IT Service Coordinator)
Joh, ik had laatst de helpdesk aan de lijn en ik dacht: goh wat een typisch accent; bleek ik een Nederlandse aan de lijn te hebben vanuit Portugal! Die woonde daar.
Wat vanuit Portugal kan, moet ook vanuit Oostenrijk kunnen
Shiloh schreef:Ik werk als software developer in de IT. Ik vind mijn baan erg flexibel. Ik werk gedetacheerd bij een kleinschalige partij, maar zit op een klus bij een groot bedrijf.
Langere vakanties moet ik niet een dag van tevoren mee komen aanzetten, maar zolang we niet met hele team tegelijk weg willen, is het eigenlijk altijd wel ok. Spontaan 1 of 2 dagen vrij kan eigenlijk altijd wel. Gewoon even met mijn collega’s overleggen. Ik hoef verder niks aan te vragen. Ik boek mijn uren gewoon op verlof.
Onze standup (ochtend meeting) is om 9:30. Dus dan moet ik op zijn vroegst aanwezig/ingelogd zijn. We gaan op woensdag naar kantoor, de rest werk ik thuis.
Tussendoor even een uurtje naar de kapper is prima. Zolang je bij meetings waar je verwacht wordt bent, en gewoon je uren maakt is het goed (dus dan ‘s avonds een uurtje langer doorwerkt).
Komt ook regelmatig voor dat ik ‘s avonds lekker in mijn flow zit en veel te lang doorwerk. Dan stop ik de dag erna gewoon wat eerder.
Heel relaxed allemaal.
Nu kun je in mijn werk er ook niet echt met de pet naar gooien. Dat valt binnen een paar dagen op.
Lielle schreef:Sherivey schreef:Ik zie juist, zowel bij mezelf en anderen, dat op kantoorwerken voor contact met collega's nogal overrated is.
Voor mij persoonlijk geeft dit enkel onnodige prikkels en ben ik na een paar uur werken al 'op'.
Ik ga veel beter als ik gewoon mn werk kan doen, vanaf huis, in alle rust
en dat begrijp en herken ik. Zal ook van je soort werk afhangen, als ik op kantoor ben, zorg ik ook dat er ruimte is voor de koffiemomenten, en ik niet geconcentreerd iets wil afmaken. Maar thuis kom ik niet toevallig die ene collega tegen die ik nog steeds eens moest vragen hoe het zat met dat project, of die andere collega die alles weet van de five moments of need. En die contacten zijn IMO op de lange termijn wel heel belangrijk. Beetje netwerken zonder borrel zeg maar
ikke schreef:Shiloh schreef:Heel relaxed allemaal.
Nu kun je in mijn werk er ook niet echt met de pet naar gooien. Dat valt binnen een paar dagen op.
Nou, dat laatste ben ik niet helemaal met je eens![]()
In het team waar ik bij zat liet de software-engineer een programma zien waar 4 mnd aan gewerkt was maar wat niet functioneerde. Hem was gevraagd of hij dat op kon lossen.
Hij heeft het niet opgelost maar van scratch in een week een nieuw programma geschreven met als enige fout dat hij een instelrange te krap gekozen had
Janine1990 schreef:Heb je al eens gedacht aan procesoperator in vijfploegen? Dan heb je behoorlijk veel vrije tijd, zit je niet de hele dag achter een beeldscherm en verdien je in de meeste sectoren aanzienlijk.
Vapro opleidingen worden vaak aangeboden![]()
In de zuivel worden bijvoorbeeld vaak operators gezocht en daar zit een hele fijne CAO achter!
Shiloh schreef:ikke schreef:Nou, dat laatste ben ik niet helemaal met je eens![]()
In het team waar ik bij zat liet de software-engineer een programma zien waar 4 mnd aan gewerkt was maar wat niet functioneerde. Hem was gevraagd of hij dat op kon lossen.
Hij heeft het niet opgelost maar van scratch in een week een nieuw programma geschreven met als enige fout dat hij een instelrange te krap gekozen had
Zeg natuurlijk nergens dat dat voor de hele ICT zo geldt. Maar in mijn werk valt het gewoon direct op. We hebben dagelijkse standups. Sprints van 3 weken. En iedere andere developer weet hoe lang iets ongeveer duurt. Voor je het oplevert wordt het door anderen gereviewed.
Als je een dagje eens wat minder doet, kom je er vast mee weg, maar na 2 of 3 dagen gaan er toch vrijwel altijd belletjes rinkelen.
Niet dat er een controleer cultuur heerst hoor. Helemaal niet. Maar slackers (en dan bedoel ik niet mensen die slack gebruikenvallen snel door de mand.
carika schreef:Janine1990 schreef:Heb je al eens gedacht aan procesoperator in vijfploegen? Dan heb je behoorlijk veel vrije tijd, zit je niet de hele dag achter een beeldscherm en verdien je in de meeste sectoren aanzienlijk.
In de zuivel worden bijvoorbeeld vaak operators gezocht en daar zit een hele fijne CAO achter!
Dan moet je er wel tegen kunnen dat je ook nachtdiensten draait. Dat zou echt niks voor mij zijn. Maar de rest klopt zeker.
carika schreef:Janine1990 schreef:Heb je al eens gedacht aan procesoperator in vijfploegen? Dan heb je behoorlijk veel vrije tijd, zit je niet de hele dag achter een beeldscherm en verdien je in de meeste sectoren aanzienlijk.
Dan moet je er wel tegen kunnen dat je ook nachtdiensten draait. Dat zou echt niks voor mij zijn. Maar de rest klopt zeker.