Rechten omtrent vakantiedagen bij opzeggen werk.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 18:18

Anomien schreef:
En dan hebben we mogelijk ook nog sprake van overuren.

Overuren zal ze niet veel gemaakt hebben. Ze was er ivm zwangerschap en bevalling bijna een jaar uitgeweest en was in oktober pas weer begonnen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 18:32

Hutcherson schreef:
Ik verbaas me dat ze zich niet gewoon ziek heeft gemeld en alsnog haar vakantiedagen laat uitbetalen. Win-win. En nee ik zou dit zelf nooit doen. Ik ben zelf werkgever.

Ik weet niet of het in Nederland anders werkt dan in België, maar op mijn werk (PostNL, dus Nederlandse firma maar wel de Belgische tak) hadden ze een collega ontslagen omdat hij te vaak afwezig was (zogezegd door ziekte, maar men vermoedde dat zijn rugklachten niet echt waren). In zijn opzeg is hij ook enkele keren ziek/afwezig geweest, en toen werd zijn contract telkens weer verlengd. Heeft wel een tijdje geduurd voor ze hem uiteindelijk kwijtraakten.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 18:35

Lieser schreef:
Anomien schreef:
En dan hebben we mogelijk ook nog sprake van overuren.

Overuren zal ze niet veel gemaakt hebben. Ze was er ivm zwangerschap en bevalling bijna een jaar uitgeweest en was in oktober pas weer begonnen.

Een half jaar stond er. Je krijgt 16 weken verlof. Dus dat is een kleine 4 maand. Soms meer als je flink over tijd gaat of 2 weken extra bij een tweeling.

Ik heb zelfs 2 kinderen in 1,5 jaar tijd gekregen en ook ik had veel overuren. Het is maar net hoe lang je ze mag bewaren van je werkgever. In mijn geval waren ze lang inzetbaar

Bij mijn huidige werkgever moet ik ze in het jaar dat ik ze maak ook opnemen. Anders vervallen ze. Mijn schoonzus kan ze onbeperkt houden. Zelfs de uren van 10 jaar terug. Ondanks wettelijke regels. Zij werkt in een business waar men graag op uren blijven draaien. Ze komt maar niet aan opnemen toe. Ze wil het ook niet. Ik denk dat ze wel een jaar vrij kan nemen.

Bij elke werkgever kunnen andere regels gelden.

Ik blijf erbij dat jullie goed conclusies kunnen trekken zonder alle info te hebben.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 30-12-24 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Re: Rechten omtrent vakantiedagen bij opzeggen werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 18:41

In de periode dat ze voor twee werkgevers werkt, zal ze in die periode ook belastingtechnisch in twee verschillende tarieven vallen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 18:43

senna21 schreef:
In de periode dat ze voor twee werkgevers werkt, zal ze in die periode ook belastingtechnisch in twee verschillende tarieven vallen.

En ze zal mogelijk een probleem hebben als ze in die maand ook haar uwv ouderschapsverlof in wil zetten.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 18:54

Maar goed. De dingen die ik wel lees vind ik alles behalve slim. En ik denk ook niet dat het zo mag. Ondanks dat ik wel kan geloven dat ze mogelijk zoveel uren heeft.

Je kunt niet denken dat je in de laatste dagen van de decembermaand (vaak gepaard met flink wat vakantie) je ontslag in kan dienen… nog geen bevestiging van hebt gehad

en denken dat je in januari thuis kan blijven zonder dat je een officieel verlofverzoek hebt ingediend. Maar wel bij je nieuwe werkgever zeggen dat je kunt beginnen.

Dat geeft vaak wel een bepaald niveau aan.
Vaak zie je dat werkgevers zulke mensen toch laten gaan. Liever kwijt dan rijk.

Mijn advies. Doe het netjes. Ga weer in overleg met je huidige werkgever, stel het uit. Vraag officieel verlof aan, laat uitrekenen hoeveel je werkelijk hebt.
En werk je resterende tijd netjes uit. Lees de regels er even op na. Dien verlofverzoek en ontslagbrief netjes in zoals de werkgever dat voorschrijft.
En overleg het ook met de andere werkgever.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 19:32

Misschien heb ik er overheen gelezen maar heeft ze een maand opzegtermijn? Dan kan je wel opzeggen voor 1 januari maar dan mag je pas 1 februari weg. Soms is er coulance ivm opname vakantiedagen maar dat is altijd in overleg. Je mag nooit zomaar wegblijven en er vanuit gaan dat je die dagen mag opnemen. Bij uit dienst gaan worden al je dagen uitbetaald en in overleg mag je eventueel nog wat dagen opnemen. Maar het is zeer onbeschoft en niet correct om gewoon weg te blijven.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 19:43

hwn schreef:
Hutcherson schreef:
Ik verbaas me dat ze zich niet gewoon ziek heeft gemeld en alsnog haar vakantiedagen laat uitbetalen. Win-win. En nee ik zou dit zelf nooit doen. Ik ben zelf werkgever.

Ik weet niet of het in Nederland anders werkt dan in België, maar op mijn werk (PostNL, dus Nederlandse firma maar wel de Belgische tak) hadden ze een collega ontslagen omdat hij te vaak afwezig was (zogezegd door ziekte, maar men vermoedde dat zijn rugklachten niet echt waren). In zijn opzeg is hij ook enkele keren ziek/afwezig geweest, en toen werd zijn contract telkens weer verlengd. Heeft wel een tijdje geduurd voor ze hem uiteindelijk kwijtraakten.

Gewettigde afwezigheden op zich zijn geen geldige reden tot ontslag in België, ik vermoed in NL ook niet. Wat wèl een reden is die daaruit voortvloeit, is een gebrek aan continuïteit. Dat lijkt hetzelfde, maar is het niet. Om iemand om die reden te ontslaan, moet je ook wel een goed dossier hebben met duidelijke verwittigingen etc.
Ontslag omwille van werkweigering daarentegen is een dringende reden en is een andere procedure.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 19:49

Anomien schreef:
Bovendien weten jullie helemaal niet hoe ze haar betaald ouderschapsverlof heeft ingezet. Of ze zelf verlof heeft bijgekocht of misschien standaard meer krijgt van de baas. En dan hebben we mogelijk ook nog sprake van overuren.

Dus op basis van de informatie die TS geeft kan electra63 of iemand anders niet concluderen of het krap is of niet.

Toen ik van baan wisselde en net uit mijn zwangerschap verlof kwam had ik ook nog iets van 6 weken vakantiedagen/overuren staan. En het betaald ouderschapsverlof a 9 weken had ik ook nog niet aangebroken.

Dus het kan best. Maar ik ken de details niet.

Alles kan.
Maar ze heeft een tijdelijk contract, dus kan geen verlof van jaren hebben staan.
Wettelijke verlofuren vervallen 6 mnd na het kalenderjaar dat deze zijn opgebouwd en mogen alleen uitbetaald worden bij uitdiensttreding.
Dus ze heeft wat bovenwettelijke uren misschien over en eventueel overuren, maar ze was ziek en zwanger.
Het is gewoon niet aannemelijk dat zij heel veel verlof had staan, behalve de uren van 2024 en misschien een paar uurtjes van 2023 ?

We weten het niet, er zijn geen details bekend.
Maar ik kan me niet voorstellen, dat zij ontzettend veel uren heeft staan.
Mensen vergissen zich vaak in het saldo, is mijn ervaring.

Maar als werkgever zou ik blij zijn om haar kwijt te zijn, denk ik.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 20:05

Anomien schreef:
Lieser schreef:

Een half jaar stond er. Je krijgt 16 weken verlof. Dus dat is een kleine 4 maand. Soms meer als je flink over tijd gaat of 2 weken extra bij een tweeling.

Dat jaar heb ik uit een post van TS, dat heb ik niet zelf verzonnen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 21:56

juval schreef:
ik bedoel meer of ze gegronde redenen heeft om ontslag op staande voet te nemen. Wat de reden is voor haar plotseling willen stoppen. Wil de nieuwe werkgever niet een maand op haar wachten, zodat ze haar werk netjes kan afronden?
bijzonder verhaal dit.

Dat snapte ik, maar het was zo'n mooie inkopper.
Als ik erachter zou komen dat mijn nieuwe werknemer zo met haar oude werkgever om is gegaan, dan ging ze er in de proeftijd al uit.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:02

Tieneke schreef:
hwn schreef:

Gewettigde afwezigheden op zich zijn geen geldige reden tot ontslag in België, ik vermoed in NL ook niet. Wat wèl een reden is die daaruit voortvloeit, is een gebrek aan continuïteit. Dat lijkt hetzelfde, maar is het niet. Om iemand om die reden te ontslaan, moet je ook wel een goed dossier hebben met duidelijke verwittigingen etc.
Ontslag omwille van werkweigering daarentegen is een dringende reden en is een andere procedure.

Ja, bij ons werken ze inderdaad wel met schriftelijke verwittigingen. Vermoedelijk zal het zo gegaan zijn, ofwel hebben ze gewoon officieel niet vermeld dat hij om die reden ontslagen was, dat kan natuurlijk ook.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:06

In nederland verlopen verlofdagen na een half jaar, geen idee hoe dat in BE zit maar dat is ook nog iets om rekening mee te houden.
Echter denk ik dat manager/werkgever niet moeilijk gaat doen. Je hebt namelijk echt geen donder aan iemand die weg wil en weggaat en niet de illusie wekt om nog even de schouders eronder te zetten en te zorgen voor goede overdracht oid.
Dus denk dat ze er wel uit komen

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:48

Verlofdagen hoeven niet te vervallen. Bij ons vervallen ze niet bijvoorbeeld.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 23:00

zonnebloem18 schreef:
Verlofdagen hoeven niet te vervallen. Bij ons vervallen ze niet bijvoorbeeld.

Je werkgever is verplicht je te stimuleren je verlofdagen te gebruiken.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 23:02

Dat klopt, maar je kunt mensen niet dwingen. Er moet daarnaast ook ruimte zijn om ze op te nemen, dat is niet overal even makkelijk.

Ik had voor dit jaar 6 weken aan vakantie waarvan ik nu 3 en half gebruikt heb.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 23:41

In Nederland is het wettelijk geregeld dat 6 mnd na het kalenderjaar dat de wettelijke uren zijn opgebouwd, deze komen te vervallen.
Dit om te stimuleren/dwingen om vrij te nemen voor je gezondheid.
Deze uren mogen ook niet uitbetaald worden, behalve bij uitdiensttreding.

Bovenwettelijke uren mogen wel bewaard blijven of uitbetaald worden .

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 00:14

Zoals ik al zei er zijn bedrijven waar deze uren behouden blijven zoals bij ons en ook mijn vorige werkgever. Sommige medewerkers hebben meer dan 150 a 200 uur staan. Die vervallen niet.

Verder mogen uren niet vervallen als je langdurig ziek bent geweest, dan moet je als werkgever ook de uren behouden. Dan veranderd de termijn naar 5 jaar als ik het goed onthouden heb.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 00:43

zonnebloem18 schreef:
Zoals ik al zei er zijn bedrijven waar deze uren behouden blijven zoals bij ons en ook mijn vorige werkgever. Sommige medewerkers hebben meer dan 150 a 200 uur staan. Die vervallen niet.

Verder mogen uren niet vervallen als je langdurig ziek bent geweest, dan moet je als werkgever ook de uren behouden. Dan veranderd de termijn naar 5 jaar als ik het goed onthouden heb.

Je kunt van alles zeggen, maar sla B.W. 7 (art.634) er gewoon even op na.
Er is een verschil tussen wettelijke en bovenwettelijke verlofuren.
Ik heb ruim 300 uur staan, maar dat zijn geen wettelijke verlofuren en ook niet opgebouwd in 1 of 2 jaar.

Langdurig ziek is weer een ander verhaal.

Verder weten we geen details, dus is het gissen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 00:51

Wettelijk mag dat dus echt niet, enkel bovenwettelijke uren. En ook daar zit bij veel CAO's een bovengrens aan (bijvoorbeeld in de metalektro CAO is dit 13 keer de normale arbeidsduur per week).
Zijn die 150 tot 200 uur niet bovenwettelijke uren? Je geeft zelf al aan dat je 6 weken vakantie hebt, dan heb je dus bovenwettelijke uren. En je wettelijke heb je zo goed als verbruikt.
Zelf heb ik nu ergens tussen de 350 en 400 uur staan die ik meeneem naar volgend jaar. :=

Maar de persoon in kwestie zal deze uren echt hebben als ze nauwelijks gewerkt heeft door ziekteverzuim, zwangerschapsverlof en wellicht ouderschapsverlof.
En ze zo opnemen zonder overleg mag inderdaad niet, maar geloof niet dat dit gevolgen gaat hebben. Ontslag op staande voet is een optie, maar kost veel moeite en geld voor een bedrijf en die uren zijn nog niet ingevuld.
Blijft wel dat het behoorlijk asociaal gedrag is.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 01:29

Neonlight schreef:
Maar de persoon in kwestie zal deze uren echt hebben als ze nauwelijks gewerkt heeft door ziekteverzuim, zwangerschapsverlof en wellicht ouderschapsverlof.

Bedoel je contractuele uren (dus wettelijk + bovenwettelijk) of tijd voor tijd? In dien het laatste, eens. Indien het eerste, ook als je ziek of zwanger bent bouw je gewoon verlofuren op, dus de kans is zeker aanwezig dat ze genoeg uren heeft om januari uit te zingen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 08:52

En vergeet daarbij niet het feit dat ze misschien minder is gaan werken door de kleine en de ouderschapsverlof....
Tenminste, dat was bij mij het geval. Ik heb dat niet aansluitend op zwangerschapsverlof opgenomen maar verdeeld.

Ik had echt nog veel uren staan... En ben van 4 dagen per week 3 dagen per week 7 uur werken gegaan.

Dus voor een week vrij, hoefde ik maar 21 uur op te nemen.
Daarbij krijg je nog x aantal uur ouderschapsverlof waar je recht op hebt en die binnen het eerste jaar na geboorte op moeten.

Ik ben inmiddels gestopt met werken ivm bedrijf van mijn vriend waar ik nu administratie voor doe en mijn fotografie wat ik er nog wat bij doe. En ben gewoon netjes uitgewerkt en werk soms zelfs nog steeds met beurzen en zo.

Maar het laatste jaar heb ik meer vrij gehad dan gewerkt door bovenstaande.

Vakantiedagen+ ouderschapsverlof+ minder uren gaan werken geeft echt veel mogelijkheid qua uren vrij....

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 13:18

Electra63 schreef:
Anomien schreef:
Bovendien weten jullie helemaal niet hoe ze haar betaald ouderschapsverlof heeft ingezet. Of ze zelf verlof heeft bijgekocht of misschien standaard meer krijgt van de baas. En dan hebben we mogelijk ook nog sprake van overuren.

Dus op basis van de informatie die TS geeft kan electra63 of iemand anders niet concluderen of het krap is of niet.

Toen ik van baan wisselde en net uit mijn zwangerschap verlof kwam had ik ook nog iets van 6 weken vakantiedagen/overuren staan. En het betaald ouderschapsverlof a 9 weken had ik ook nog niet aangebroken.

Dus het kan best. Maar ik ken de details niet.

Alles kan.
Maar ze heeft een tijdelijk contract, dus kan geen verlof van jaren hebben staan.
Wettelijke verlofuren vervallen 6 mnd na het kalenderjaar dat deze zijn opgebouwd en mogen alleen uitbetaald worden bij uitdiensttreding.
Dus ze heeft wat bovenwettelijke uren misschien over en eventueel overuren, maar ze was ziek en zwanger.
Het is gewoon niet aannemelijk dat zij heel veel verlof had staan, behalve de uren van 2024 en misschien een paar uurtjes van 2023 ?

We weten het niet, er zijn geen details bekend.
Maar ik kan me niet voorstellen, dat zij ontzettend veel uren heeft staan.
Mensen vergissen zich vaak in het saldo, is mijn ervaring.

Maar als werkgever zou ik blij zijn om haar kwijt te zijn, denk ik.

Niet? Je kunt nog steeds iets van 3x een tijdelijk contract krijgen. Bovendien had ik in 6 maand al erg veel uren opgebouwd.

Nu ben ik alweer 7 maand bij mijn nieuwe werkgever en had ook al veel meer dan 100 uur opgebouwd. En dan heb ik me nog ingehouden. Omdat ze toch op 31 dec komen te vervallen. In mijn geval bij deze werkgever dan. Maar ik heb dan ook geen afschrijving van vakantieuren gehad.

In 2025 mag ik weer los. En de eerste uren staan al weer geregistreerd. Ik heb namelijk gewerkt in de kerstvakantie (op basis van overuren) en mag die extra uren in 2025 schrijven. Dit is natuurlijk in overleg gedaan. Omdat ze anders kwamen te vervallen.
Mijn werkgever maar ook de werknemers hebben veel werk, dus als je wil is er zooveeel werk en uren te maken wanneer je maar wil. Maar je moet er wel over communiceren.

Enige waar ik op moet letten is hoe lang alles geldig blijft. Of ik ‘koop’ er iets voor.

Dus ik blijf erbij, dat veel nog niet bewezen fout blijkt te zijn. Alles kan nog.

Dat mensen zich vaak vergissen ben ik ook wel weer met je eens. Dat herken ik wel.
Daarom had ik ook het advies gegeven om in overleg te gaan.
Maar ze zal zich toch geen 40 uren hebben vergist?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 13:43

Als je in een kalender jaar zwangerschaps verlof hebt gehad en misschien geen vakantie dagen hebt opgenomen. Heb je, op basis van een fulltime baan zo 20-24 vakantie dagen te pakken. Ze zijn vaak 1,5 jaar geldig en een deel zelfs langer.

Januari telt 23 werkdagen. Dus zo moeilijk is het niet. En dan mogelijk nog wat overuren.

Weet jij hoe ze aan die opbouw denkt te komen ts?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 13:46

Jullie vergeten ook ouderschapsverlof....dat alleen is al bijna een maand.....