Anomien schreef:En dan hebben we mogelijk ook nog sprake van overuren.
Overuren zal ze niet veel gemaakt hebben. Ze was er ivm zwangerschap en bevalling bijna een jaar uitgeweest en was in oktober pas weer begonnen.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Hutcherson schreef:Ik verbaas me dat ze zich niet gewoon ziek heeft gemeld en alsnog haar vakantiedagen laat uitbetalen. Win-win. En nee ik zou dit zelf nooit doen. Ik ben zelf werkgever.
Lieser schreef:Anomien schreef:En dan hebben we mogelijk ook nog sprake van overuren.
Overuren zal ze niet veel gemaakt hebben. Ze was er ivm zwangerschap en bevalling bijna een jaar uitgeweest en was in oktober pas weer begonnen.
hwn schreef:Hutcherson schreef:Ik verbaas me dat ze zich niet gewoon ziek heeft gemeld en alsnog haar vakantiedagen laat uitbetalen. Win-win. En nee ik zou dit zelf nooit doen. Ik ben zelf werkgever.
Ik weet niet of het in Nederland anders werkt dan in België, maar op mijn werk (PostNL, dus Nederlandse firma maar wel de Belgische tak) hadden ze een collega ontslagen omdat hij te vaak afwezig was (zogezegd door ziekte, maar men vermoedde dat zijn rugklachten niet echt waren). In zijn opzeg is hij ook enkele keren ziek/afwezig geweest, en toen werd zijn contract telkens weer verlengd. Heeft wel een tijdje geduurd voor ze hem uiteindelijk kwijtraakten.
Anomien schreef:Bovendien weten jullie helemaal niet hoe ze haar betaald ouderschapsverlof heeft ingezet. Of ze zelf verlof heeft bijgekocht of misschien standaard meer krijgt van de baas. En dan hebben we mogelijk ook nog sprake van overuren.
Dus op basis van de informatie die TS geeft kan electra63 of iemand anders niet concluderen of het krap is of niet.
Toen ik van baan wisselde en net uit mijn zwangerschap verlof kwam had ik ook nog iets van 6 weken vakantiedagen/overuren staan. En het betaald ouderschapsverlof a 9 weken had ik ook nog niet aangebroken.
Dus het kan best. Maar ik ken de details niet.
Anomien schreef:Lieser schreef:Overuren zal ze niet veel gemaakt hebben. Ze was er ivm zwangerschap en bevalling bijna een jaar uitgeweest en was in oktober pas weer begonnen.
Een half jaar stond er. Je krijgt 16 weken verlof. Dus dat is een kleine 4 maand. Soms meer als je flink over tijd gaat of 2 weken extra bij een tweeling.
juval schreef:ik bedoel meer of ze gegronde redenen heeft om ontslag op staande voet te nemen. Wat de reden is voor haar plotseling willen stoppen. Wil de nieuwe werkgever niet een maand op haar wachten, zodat ze haar werk netjes kan afronden?
bijzonder verhaal dit.
Tieneke schreef:hwn schreef:
Ik weet niet of het in Nederland anders werkt dan in België, maar op mijn werk (PostNL, dus Nederlandse firma maar wel de Belgische tak) hadden ze een collega ontslagen omdat hij te vaak afwezig was (zogezegd door ziekte, maar men vermoedde dat zijn rugklachten niet echt waren). In zijn opzeg is hij ook enkele keren ziek/afwezig geweest, en toen werd zijn contract telkens weer verlengd. Heeft wel een tijdje geduurd voor ze hem uiteindelijk kwijtraakten.
Gewettigde afwezigheden op zich zijn geen geldige reden tot ontslag in België, ik vermoed in NL ook niet. Wat wèl een reden is die daaruit voortvloeit, is een gebrek aan continuïteit. Dat lijkt hetzelfde, maar is het niet. Om iemand om die reden te ontslaan, moet je ook wel een goed dossier hebben met duidelijke verwittigingen etc.
Ontslag omwille van werkweigering daarentegen is een dringende reden en is een andere procedure.
zonnebloem18 schreef:Zoals ik al zei er zijn bedrijven waar deze uren behouden blijven zoals bij ons en ook mijn vorige werkgever. Sommige medewerkers hebben meer dan 150 a 200 uur staan. Die vervallen niet.
Verder mogen uren niet vervallen als je langdurig ziek bent geweest, dan moet je als werkgever ook de uren behouden. Dan veranderd de termijn naar 5 jaar als ik het goed onthouden heb.
Neonlight schreef:Maar de persoon in kwestie zal deze uren echt hebben als ze nauwelijks gewerkt heeft door ziekteverzuim, zwangerschapsverlof en wellicht ouderschapsverlof.
Electra63 schreef:Anomien schreef:Bovendien weten jullie helemaal niet hoe ze haar betaald ouderschapsverlof heeft ingezet. Of ze zelf verlof heeft bijgekocht of misschien standaard meer krijgt van de baas. En dan hebben we mogelijk ook nog sprake van overuren.
Dus op basis van de informatie die TS geeft kan electra63 of iemand anders niet concluderen of het krap is of niet.
Toen ik van baan wisselde en net uit mijn zwangerschap verlof kwam had ik ook nog iets van 6 weken vakantiedagen/overuren staan. En het betaald ouderschapsverlof a 9 weken had ik ook nog niet aangebroken.
Dus het kan best. Maar ik ken de details niet.
Alles kan.
Maar ze heeft een tijdelijk contract, dus kan geen verlof van jaren hebben staan.
Wettelijke verlofuren vervallen 6 mnd na het kalenderjaar dat deze zijn opgebouwd en mogen alleen uitbetaald worden bij uitdiensttreding.
Dus ze heeft wat bovenwettelijke uren misschien over en eventueel overuren, maar ze was ziek en zwanger.
Het is gewoon niet aannemelijk dat zij heel veel verlof had staan, behalve de uren van 2024 en misschien een paar uurtjes van 2023 ?
We weten het niet, er zijn geen details bekend.
Maar ik kan me niet voorstellen, dat zij ontzettend veel uren heeft staan.
Mensen vergissen zich vaak in het saldo, is mijn ervaring.
Maar als werkgever zou ik blij zijn om haar kwijt te zijn, denk ik.