No-Buy-January

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mayflower_

Re: No-Buy-January

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 10:26

Ik heb mij gister uitgeschreven voor alle websites die korting geven. Stond gister alweer in de verleiding namelijk om wat voor de paarden te kopen :')

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 10:28

Dat is inderdaad verstandig!
Wij hebben ook besloten dat als we dan toch iets kopen, we ons niet meer laten verleiden door kortingen zoals bv een grootverpakking batterijen ipv een klein pakje, alleen maar omdat het in verhouding voordeliger is. Anders blijft het alleen maar lang liggen en stapelen dingen zich weer op.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 10:33

In januari is de beste uitverkoop, daar heb ik op gewacht. Dus de laatste maanden alleen essentiële dingen gekocht. Ik ben vorig jaar veel afgevallen en heb een aantal nieuwe kledingstukken nodig.

Wat ik deze maand wil kopen:
Winterjas
2 broeken
1 paar zwarte sneakers
2 leuke kledingstukken in de uitverkoop die ik heel graag wil. Truitjes, jurkje of zo.
Gebruikte kleding als ik wat van mijn smaak kan vinden. Max 5 stuks.

Alles in een echte winkel.
De belangrijkste geen impulsaankopen

Dit is de beperking die ik mijzelf opleg.

Verder doe ik mee aan een kledingruil groep, dat is duurzaam dus dat is buiten deze Challenge

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 10:49

Ik denk dat ik heel ouderwets ben. Ik doe niet aan challenges. Als t budget op is, koop ik niks en twee keer per jaar eet ik de vriezer ben voorraadkast leeg. En dat noem ik dan “de voorraad opeten”
;)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 10:52

Ik heb het mezelf ook moeilijker gemaakt. Teveel geld doorgestort naar de spaarrekening. Dus heb nu tot de 21e nog een relatief karig budget.
Ik heb wel de 31e nog een bestelling bij Zooplus gedaan maar dat valt onder noodzakelijk imo. Katten moeten toch eten.

Wat er deze maand nog aankomt:
Masseur
HH (huishoudelijke hulp en geen Harry’s Horse :P)
Benzine

Ik hoop dat ik het ga redden.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:01

Ik vind het concept van niksnieuwjaar wel passen in deze trend
Die dame koopt al 2 jaar niks nieuw!

En als ze iets nodig heeft, zoekt ze het tweedehands - zo heeft ze zelfs de remblokken van haar wagen vervangen door ze over te kopen van iemand die ze zelf nieuw had liggen.

Insteek: er wordt al genoeg geproduceerd, laten we de huidige voorraad maar eerst opmaken

https://www.facebook.com/NiksNieuwjaar/

En ze zit ook op insta

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:36

Leuk topic, ik doe graag mee!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 14:45

foxy80 schreef:
Ik vind het concept van niksnieuwjaar wel passen in deze trend
Die dame koopt al 2 jaar niks nieuw!

En als ze iets nodig heeft, zoekt ze het tweedehands - zo heeft ze zelfs de remblokken van haar wagen vervangen door ze over te kopen van iemand die ze zelf nieuw had liggen.

Insteek: er wordt al genoeg geproduceerd, laten we de huidige voorraad maar eerst opmaken

https://www.facebook.com/NiksNieuwjaar/

En ze zit ook op insta

Losgaan op Vinted is mij niet vreemd, dus ook daar heb ik een koop stop. :')
En voor volgende maanden enkel mogen kopen van de waarde in mijn vinted portemonnee. Wat er voor zorgt dat er ook weer genoeg de deur uit gaat (hopelijk).

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 15:21

De truc is natuurlijk om ook alleen op Vinted wat te kopen als het nodig is.
Shoppen om te shoppen is er ook tweedehands niet bij.

Ik heb echt een nieuwe jeans nodig, die zal van een duurzaam merk zijn, hopelijk nog in solden in januari.
Maar verder schat ik niks meer qua kleding te kopen dit jaar, tenzij een paar sneakers het begeeft.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 16:04

foxy80 schreef:
De truc is natuurlijk om ook alleen op Vinted wat te kopen als het nodig is.
Shoppen om te shoppen is er ook tweedehands niet bij.

Ik heb echt een nieuwe jeans nodig, die zal van een duurzaam merk zijn, hopelijk nog in solden in januari.
Maar verder schat ik niks meer qua kleding te kopen dit jaar, tenzij een paar sneakers het begeeft.

Klopt, maar met 3 jonge meiden is kleding shoppen op vinted wel erg praktisch maar nu gewoon wat strenger worden in wat er gekocht wordt.

Voor komend jaar is hier waarschijnlijk ook weinig kleding nodig.
Wel 1 skipak, 1 kind past volgend seizoen haar huidige skipak niet meer. Qua prijs is het verstandiger om die vanaf april ongeveer op de kop te tikken op vinted.

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 16:13

Wat een leuk topic!
Ik vind in ieder geval dat iedereen lekker moet doen wat hij/zij wil.
Wil je minder kopen? Prima.
Wil je wel een boek kopen? ook Prima.
Is dit helemaal niets voor jou? Ook prima.

Ik ben zelf eerlijk gezegd niet van de impulsaankopen. Ik koop eigenlijk alleen dingen als ik het echt nodig heb.
Kleding koop ik ook niet extreem vaak. Dus dat wordt makkelijk af te houden.

Ik wil wel graag deze maand eens een goed overzicht gaan maken wat ik sowieso allemaal uitgeef. Maar dan meer aan gewoon de maandelijkse kosten etc.
Heeft iemand daar een handige app oid voor?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 16:46

Als je meer overzicht wil qua uitgaven, zorg dan dat je overal bonnetjes vraagt. Het gaat dan nl niet alleen om hoeveel geld, maar ook waaraan en waar. Bv je uitgaves in de supermarkt weten in totaal boodschapen per week/maand is leuk, maar als je niet ziet hoeveel lekkers, etc. is vs groente, etc. weet je nog niet alles.
Wat je kan doen is simpelweg dagelijkse bonnen bedrag in je agenda schrijven voor cijfertjes en bonnetje er ook bewaren. Kan je eind van de maand er rustig bij zitten en uitsplitsen wat per zoiets waar naar toe gaat.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:28

Bij Lidl vind ik het fijn dat je de bon online krijgt als je de app gebruikt. Daar doe ik de helft vd boodschappen dus dat heb ik dan alvast inzichtelijk.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:35

Cobie, hier 1 kind dat continue gaten in broeken heeft, dus dat is ook een lopende rekening. Op dat vlak is vinted een uitkomst en de kringwinkel (3.5 per broek, ideaal!)

Ter aanvulling op Tamary: als je aan de kassa staat: probeer de noodzakelijke boodschappen eerst op de band te zetten en laat de cassiëre een tussentotaal maken voor de niet noodzakelijke dingen zoals snoep en fris en chips, dat scheelt je alvast rekenwerk. Bovendien weet je na een maand vast niet meer wat '135 har melange' en '477 mint gr' is, want die afkortingen.... Ik heb dit een tijd geprobeerd, maar dat was zo veel werk.

Dorette, in mijn beleving hebben apps altijd tekorten.
Ik kijk gewoon de uitgaven met de pinpas na. Boodschappen durf ik in 2 delen betalen zodat ik het verschil zie op mijn rekeninguittreksel tussen boodschappen en bv een geschenk zoals bloemen of zoetigheden uit de super. Want anders blijf je bezig.

Ik houd de administratie sinds jan 2024 goed in het oog, hebben in ons huishouden maar liefst 11 betaalwijzes! (beiden een debetcard, creditcard, cash, maaltijdchequeskaart, ecochequeskaart, en mijn man nog cadeaucheques van zijn werkgever). Bij vinted haal ik trouwens wel altijd de portemonnee leeg en dat geld spaar ik, als ik iets op vinted koop gaat dat dus van mijn rekeningsaldo af, dat geeft al een veel beter beeld dan telkens mijn vinted saldo op te souperen, want dan wist ik nog niks (heb dit jaar ook wel heel veel overbodige zooi op vinted verkocht). Ik houd dus een excel bij. Werkt erg goed en ik kan er alles uithalen wat ik maar kan bedenken.

Iemand ander systeem naast het 'gewone' voornemen de pinpas op zak te laten?

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 23:52

Ik was vandaag echt in de verleiding om eten af te halen ipv zelf iets te maken (waar alles thuis gewoon al voor aanwezig was). Dus ik zat echt te twijfelen, wel/niet. Toen dacht ik aan dit topic en niet gedaan. Achteraf blij om! Zelf wat maken was ook zo klaar en net zo lekker. En ook gezonder!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 23:54

Goed gedaan zeg. Dan heb je er echt ook voldoening van en kan je zo ook je overwinning vieren!

Hier voorlopig op schema. Op 2 januari :')

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 00:30

Ik gebruik de money manager app.

Ik haal elke dag boodschappen op dit moment.
Omdat ik naast de supermarkt woon.
En het voor mij heel makkelijk werkt om overzicht te houden en niet te veel te kopen. Geen dingen meer in huis die ik later weg gooi. Maar misschien dat ik dit wel wil terug brengen naar 3x per week uiteindelijk. Scheelt toch tijd.

Vandaag is er een hele hoop van mijn maandelijkse lasten van mijn rekening afgeschreven en dan zie ik weer dat besparen ook echt echt nodig is.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 01:02

Ik lees hier even mee. :)
Ik haal mijn dopamineshots uit Vinted-finds, maar ik heb een andere coping nodig. :')

Iets met trouwplannen en.. Duur. :=

Het helpt in ieder geval al wel dat we afgelopen maand echt flink aan het declutteren zijn geweest. Erg veel spullen weggedaan en weggegeven, dus dat is ook wel weer een motivatie om niet onnodige rommel te kopen. :))

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 01:51

Het is dan al 3 januari als ik dit typ maar denk dat dit een hele goede voor mij zou zijn

Geen dekjes of ander niet noodzakelijk spul voor de paarden kopen.
Geen thuisbezorgd oid deze maand!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 02:38

Per ongeluk doe ik blijkbaar ook mee. Had een nieuwe bankpas moeten krijgen maar die is niet bezorgd. Per 31/12 betaalpas verlopen. Ik kon mijn broodjes dus weer terug leggen bij de Spar.

De eerste 3 tot 5 dagen geen pas of contactloos betalen. Geen impulsieve broodjes of drankjes.

Het werd dus een fruitdagje.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 07:42

Gisteren en vandaag (eindelijk) de spulletjes binnengekregen die ik vorig jaar al besteld had. Dat telt niet mee, he :=

Qua no buy gaat het wel lekker :). Al is dat niet echt een prestatie, drie dagen.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 08:01

Gaat vanmorgen mijn koffiemachine stuk |( Dat zat even niet in de planning :x

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 08:15

Mayflower_ schreef:
Ik heb mij gister uitgeschreven voor alle websites die korting geven. Stond gister alweer in de verleiding namelijk om wat voor de paarden te kopen :')

Slim! Ik heb me uitgeschreven voor de mailinglist van Epplejeck. Ik kreeg bijna elke dag een mail met 'deze aanbieding wil je niet missen', dat hielp echt niet.

Lezen via de bieb doe ik ook al een tijd. Boeken reserveren van andere bibliotheken (als ik heel graag iets wil lezen dat mijn bieb niet heeft) kost een stuk minder dan het boek zelf kopen. En ik mag daarna het boek terugbrengen in plaats van er thuis een plekje voor te moeten zoeken :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 08:52

Laurievc schreef:
Gaat vanmorgen mijn koffiemachine stuk |( Dat zat even niet in de planning :x

Oh dat is balen!
Tja daar kun je helaas niks aan doen dus dat telt dan eigenlijk niet hoor.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 10:27

Leuk topic en leuke uitdaging. Ik doe mee :D. Uitzondering zijn verjaardagen en die hebben we nogal veel deze maand, waaronder onze oudste die drie jaar wordt. Ik heb inmiddels via Vinted al een spelletje gekocht dat ze cadeau krijgt. En we willen graag een mooie schommel/speeltoestel voor de kinderen kopen, dus ik denk dat we de visite t.z.t. vragen om een financiële bijdrage daarvoor, want speelgoed hebben ze echt al in overvloed.

@Laurie is je koffiemachine nog te repareren?