Declaraties werk worden niet vergoed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 18:24

Het is van veel factoren afhankelijk of het bedrijf hier coulant mee kan en wil zijn.

De termijn van max drie maanden zal er niet voor niets zijn.

Mogelijk gaat het om projecten waarbij de gemaakte kosten worden doorgefactureerd aan de klant.
Die kun je niet na 5 maanden nog een extra factuur sturen omdat iemand niet op tijd is.

De man van ts is nalatig op dit gebied. Het kost minder tijd en is voor iedereen fijner als hij de kosten goed bijhoudt vanaf het moment dat je ze maak.
Is gewoon een excel/ declaratieformulier bijhouden en bonnen opslaan in een mapje op de computer/telefoon/cloud.
Na afloop van de maand of een project meteen declareren.
Dat is namelijk ook gewoon werk.

Als hij teveel werk heeft moet hij daarover in gesprek gaan. Zolang hij alle ballen hoog houd en het niet aangeeft zal het niet snel veranderen.

Daarbij weten we, volgens mij niet of dit de eerste keer is en of hij er aan herinnert is?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 18:27

Ts vind dat haar man werk voor 2 doet. Maar vind de werkgever dat ook?
Of zijn de gemaakte uren gewoonlijk bij het soort werk?
Niet iedereen heeft een 9-5 baan en daar word soms door mensen die dat wel gewend zijn bijzonder tegenaan gekeken.

En als andere op het bedrijf dat ook hebben en wel optijd declareren zal er ook niet zo snel uitzondering gemaakt worden

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 18:33

purny schreef:
Sassy4barrel schreef:
Maar heeft misschien niet de hoogste prioriteit als je voor 2 man werk doet en er dringende zaken zijn die niet kunnen wachten. Soms moeten bepaalde dingen dan wachten want af en toe moet je ook slapen.. lijkt mij dat hij bedrijf belang voor eigen belang heeft gezet en daar nu op word afgestraft

Ach kom op, die man heeft 3 maanden de tijd gehad.

Als je uitgaat van een 9tot5 baan met een vast regime, oké.

Maar er zijn ook banen waarbij je op maandag ochtend iets wilt doen. Kost hooguit 3 uurtjes. En op vrijdag avond is het nog niet gedaan, want brandjes geblust. Of dagen dat je 90% van de tijd ineens van telefoongesprek naar teamsmeeting naar problemen op de werkvloer naar zieke collega waar je nog wat van moet overnemen gaat.
En dan ben je aan het eind van die dagen gaar, hebt keihard gewerkt en er is geen donder uit je vingers gekomen.

Geen idee of dat voor de man van ts geldt. Dan moet je op een gegeven moment kiezen, klant, collega, privé, declaraties, wat voelt op dat moment belangrijkste

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 18:35

Shadow0 schreef:
Ik snap de termijn in elk geval niet helemaal, dat is best kort. De hoeveelheid werk na 3 maanden of 5 maanden is toch niet anders? Volgens mij zijn dit de momenten waarop je als werkgever wat te winnen hebt met de medewerking. Dat geeft denk ik een veel betere sfeer. En voor de volgende keer kun je misschien, als bedrijf, dus ook meer inzetten op het vermijden van de situatie door bv niet achteraf terug te storten maar de boeking over te nemen, of assistentie verlenen bij de declaraties, of wat dan ook. Iemand gaat wel voor je bedrijf op reis, maakt daarvoor veel kosten... een klein beetje goodwill mag daar toch wel tegenover staan?

Die iemand maakt geen kosten, hij kan alles declareren bij thuis komst. Moet hij het wel volgens de regels van de werkgever doen natuurlijk. Er is altijd tijd te maken voor zoiets belangrijks, het gaat om je eigen geld tenslotte.
Maar als ik sommigen mag geloven wordt er in de drie maanden na thuiskomst alleen maar gewerkt, dan naar huis eten slapen en weer een dag. Maak tijd voor je declaraties, geen 'had geen tijd verhalen' bij je werkgever neerleggen. Is nl ongeloofwaardig.
Laatst bijgewerkt door CharleyT op 24-12-24 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 18:36

_San87_ schreef:
Sky_As schreef:

Waar Lees jij dat het wel vergoed wordt? Ik lees het eigenlijk als hij krijgt helemaal niks vergoed.

Ben eigenlijk wel benieuwd om wat voor bedrag het ongeveer gaat... ( De een vind 100 euro veel, de ander 3000)
Want dat zou voor mij in mijn beslissing wel degelijk van belang zijn. En ook van salaris en overige werkvoorwaarden.

Zou ik een topsalaris hebben, met een topbaan en zou het dan om een paar 100 euro gaan zou ik het laten zitten waarschijnlijk.
Zou ik niet geheel tevreden zijn met salaris en voorwaarden zou het voor mij zelfs een reden kunnen zijn om mijn ontslag in te dienen.
En alles daartussenin, dus ik mis behoorlijk wat context :-)

In de OP:

Citaat:
Mijn man werkt voor een bedrijf en heeft afgelopen zomer flink wat reiskosten gemaakt (tripje over de oceaan bijvoorbeeld). Het is een flink bedrag wat hij moest declareren.

Tja, daar staat behalve flink wat reiskosten niks van een bedrag toch?
Ik zou voor mijn vorige baan 150 euro reiskosten ook flink hebben gevonden, terwijl mijn vriend 2x per week tankt dus die kosten al per week heeft.
Er staat nergens dat hij ook tickets heeft moeten betalen toch?
Misschien is dat wel, misschien ook niet.
Ik vind het ook best afhankelijk of vriendlief 2000 per maand verdient of 20.000 en zo nog meer factoren .

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 18:37

Sky_As schreef:
Ragdollcat schreef:
Het word wel vergoed, alleen had je man dat op tijd moeten gaan indienen en dat is niet voor niets.

Een harde les voor je man, hopelijk is hij een volgende keer wat vlotter.

Waar Lees jij dat het wel vergoed wordt? Ik lees het eigenlijk als hij krijgt helemaal niks vergoed.

Ben eigenlijk wel benieuwd om wat voor bedrag het ongeveer gaat... ( De een vind 100 euro veel, de ander 3000)
Want dat zou voor mij in mijn beslissing wel degelijk van belang zijn. En ook van salaris en overige werkvoorwaarden.

Zou ik een topsalaris hebben, met een topbaan en zou het dan om een paar 100 euro gaan zou ik het laten zitten waarschijnlijk.
Zou ik niet geheel tevreden zijn met salaris en voorwaarden zou het voor mij zelfs een reden kunnen zijn om mijn ontslag in te dienen.
En alles daartussenin, dus ik mis behoorlijk wat context :-)

Die mensen met een topsalaris zeiken juist over elke stuiver :')

Wat DP zegt dacht ik ook nog aan. Maar goed uiteindelijk is het enige wat kan worden gedaan, overleggen met de leidinggevende.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 18:39

Sky_As schreef:
_San87_ schreef:
In de OP:

Mijn man werkt voor een bedrijf en heeft afgelopen zomer flink wat reiskosten gemaakt (tripje over de oceaan bijvoorbeeld). Het is een flink bedrag wat hij moest declareren.

Tja, daar staat behalve flink wat reiskosten niks van een bedrag toch?
Ik zou voor mijn vorige baan 150 euro reiskosten ook flink hebben gevonden, terwijl mijn vriend 2x per week tankt dus die kosten al per week heeft.
Er staat nergens dat hij ook tickets heeft moeten betalen toch?
Misschien is dat wel, misschien ook niet.
Ik vind het ook best afhankelijk of vriendlief 2000 per maand verdient of 20.000 en zo nog meer factoren .

Ah, ik reageerde op je eerste alinea:

Dat staat dus in de OP.

Voor de rest, dat weten we idd niet.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 18:45

Ik begrijp wel dat je het vervelend vindt, maar hij heeft 3 maanden de tijd gehad. Dat is best wel een hoop tijd, waar hij toch echt wel een moment in had kunnen vinden om te declareren. Keer het eens om: bedrijf heeft de tijd tot moment x om zijn loon te betalen. Maar ze zijn nogal laks in hun administratie en je man krijgt zijn loon dus niet tijdig, maar x tijd later (bijna dubbel zo lang). Ik veronderstel dat je dan ook not amused bent...

Ik heb een vergelijkbare situatie gehad al was het neit werkgerelateerd. Ik moest een operatie ondergaan. Deze werd vergoed door een speciale dienst van de zorgverzekering (Belgie). Ziekenhuis was ervan op de hoogte en moesten na een jaar ook nog een verslag indienen met hoe het met mij ging. Dat verslag hebben we dus ook aangevraagd en laten bezorgen. Meer dan twee jaar na de operatie kreeg ik een brief van de advocaat van het ziekenhuis dat ik per direct (een pak) meer dan €10000 moest betalen of dat ze anders de deurwaarder op mijn dak stuurden en een gerechtelijke procedure zouden opstarten. Rondgebeld om te horen wat er aan de hand was. Uiteindelijk bleek dat de boekhoudkundige dienst van het ziekenhuis 2 jaar had om de factuur in te dienen en zij daar niet in geslaagd waren om die factuur binnen de 2 jaar in te dienen. Daarom wilden ze dus het bedrag bij mij komen halen.... En nee, ik heb dat niet betaald. Het is niet mijn probleem dat zij binnen zo'n lange termijn niet één factuur kunnen opmaken en verzenden, dat is hun probleem. Er was geen probleem geweest als ze gewoon tijdig hun admnistratie rond hadden. En bovendien ging het toch wel om een behoorlijk bedrag; als men er binnen de 2 jaar niet in slaagt die factuur op te maken, dan lijkt het inderdaad alsof het hen weinig kan schelen ondanks dat het een hoog bedrag is.
Zoals gezegd, geen werksituatie, meer wel vergelijkbaar vind ik.
In jouw plaats zou ik dus niet zozeer boos zijn op de werkgever van je man, maar op je man zelf. In het vervolg kan hij nog steeds aangeven dat hij de reiskosten niet voorschiet als hij niet zeker is dat hij de kosten tijdig kan declareren. Op veel plaatsen is het denk ik zo dat het bedrijf die kosten dadelijk op zich neemt en werknemers dat dus niet moeten voorschieten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 19:07

Rocamor schreef:
Als je uitgaat van een 9tot5 baan met een vast regime, oké.

Maar er zijn ook banen waarbij je op maandag ochtend iets wilt doen. Kost hooguit 3 uurtjes. En op vrijdag avond is het nog niet gedaan, want brandjes geblust. Of dagen dat je 90% van de tijd ineens van telefoongesprek naar teamsmeeting naar problemen op de werkvloer naar zieke collega waar je nog wat van moet overnemen gaat.
En dan ben je aan het eind van die dagen gaar, hebt keihard gewerkt en er is geen donder uit je vingers gekomen.

Geen idee of dat voor de man van ts geldt. Dan moet je op een gegeven moment kiezen, klant, collega, privé, declaraties, wat voelt op dat moment belangrijkste

Ik heb zo'n baan gehad. Als mijn werkgever dan zou zeggen je bent te laat, had je aan mij een hele slechte.

Ik heb zo'n gesprek wel eens gehad met iemand: ' AH oké, we gaan ons aan de CAO houden, oké, dan ga ik dat ook doen'

Dat was toch ook niet de bedoeling.

De mensen die fel reageren zijn denk ik 'blauw' en zitten op een administratieve afdeling. Daar is het vaak regel is regel.

Je kan beter een rood/geel/groene manager opzoeken denk :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 19:17

Binnen de zakenwereld bestaat zoiets als verjaringstermijn voor het versturen van late facturen. Je mag nog facturen sturen binnen deze tijd. Waarom zou het andersom dan niet kunnen in dit geval.
Als bedrijf kun je altijd nog kosten transitorisch boeken, dat gebeurt zoveel aan het einde en aan het begin van het boekjaar. Abonnementen die vroeg/laat worden gefactureerd. Dus dikke BS als de administratie zegt dat het niet meer kan in deze periode van het jaar.

Ik zou via de leidinggevende declareren en zorgen dat mijn declaratie voorzien is van alle bonnen en tot op de cent klopt.

Vergoeden ze niet dan was dat tevens de laatste keer dat ik voor zou schieten en me 200% zou inzetten voor mijn werkgever.

Ik zit zelf op de fin.admin en bij ons doen we daar niet moeilijk over, zeker niet als het een verder goede werknemer is.

Edit: eens met Ruitje! Ik zou ook not amused zijn

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 19:25

_San87_ schreef:
Waar ligt de grens? Moet je declaraties van een jaar oud dan ook nog meepakken? Anderhalf jaar oud? Mag je constant te laat declareren? Als de man van TS het werk niet aankan, dan moet hij dat aangeven.

Waar de werkgever de grens maar wil trekken. Ik geef alleen aan dat ik ervoor zou kiezen om coulant te zijn in dit geval. Verder is het inderdaad goed dat een werknemer het aangeeft als hij het werk niet aankan, maar dat is volgens mij een andere kwestie.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 19:28

Bij mij in het onderwijs is het ook 3 maanden.

Maar heel eerlijk, waarom heb je er zo lang overheen laten gaan? Als het om grote bedragen gaat, zorg je toch dat je daar meteen tijd voor maakt?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 19:30

Yep! Ik werk inderdaad op een financiële afdeling :D

Maar ik ben de slechtste niet en zou echt wel coulance tonen als ze een paar weken, of zelfs een maand te laat zouden zijn, wil ik nog wel meedenken. Maar zoveel te laat én net voor het einde van het jaar aan komen kakken? Sorry maar nee, dat zou er bij mij ook niet zomaar ingaan. Dat moet sowieso eerst langs de leidinggevende (van zowel de werknemer als de financiële afdeling) voor akkoord. En heel eerlijk ben ik dan in het vervolg ook heel vervelend met het achter je vodden aan zitten :o

Cissy, er zit wel een degelijk verschil tussen facturering en declaraties, afhankelijk van je administratieprogramma. Daarbij is zo’n verjaringstermijn leuk bij reguliere administraties, maar als je met opdrachten (of subsidies) werkt, dan gaat de tegenpartij absoluut niet accepteren dat je na sluitingsdatum nog gaat factureren.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 19:31

Als dit de eerste keer is dat hij te laat is kan ik me nog coulance voorstellen.

Ik lees wel dat hij het zelf voor zich uit geschoven heeft, dus er lijkt wel tijd geweest te zijn maar hij had er eerder geen zin in? En als partner je er nooit mee bemoeien, lekker zelf op laten lossen, je bent zijn moeder niet ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 19:33

Dat niet meer kunnen declareren bij een klant is dan het probleem van mijn werkgever, niet van mij. Als een werkgever principieel gaat zitten doen en niet zeg maar zo tussen de 500 en 5000 zou willen investeren in mij terwijl ik de ballen uit mijn broek werk:

Mij niet meer bellen voor al je rot klussen, vliegen overzee etc etc.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 19:38

ruitje schreef:
Dat niet meer kunnen declareren bij een klant is dan het probleem van mijn werkgever, niet van mij. Als een werkgever principieel gaat zitten doen en niet zeg maar zo tussen de 500 en 5000 zou willen investeren in mij terwijl ik de ballen uit mijn broek werk:

Precies vind ik nu ook. Natuurlijk kan werkgever wel even goed gesprek met ts hebben dat er nu eenmalig een uitzondering gemaakt wordt maar volgende keer echt niet meer gebeurt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 19:41

cissy schreef:
Vergoeden ze niet dan was dat tevens de laatste keer dat ik voor zou schieten en me 200% zou inzetten voor mijn werkgever.

Waarom zou hij van zijn probleem een ander zijn probleem moeten maken?
Hij heeft 3 maanden de tijd gehad om dit te declareren. Het is nog al iets om wat zijn fout is geweest dit in de schoot van een ander te leggen.
En dan zou het bedrijf dit goedkeuren, dan komt de volgende en de volgende…

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 19:49

Ik vind dat het mes aan twee kanten moet snijden, het bedrijf vraagt hem veel voor te schieten en te regelen in het belang van het bedrijf, daar mag best wat tegenover staan.

En, wij krijgen toch soms facturen voor dingen die twee jaar geleden zijn geleverd. Wij moeten die ook gewoon betalen. Ik snap niet dat je niet bereid bent een goedwillende medewerker zijn geld terug te geven ook al is deze laat met declareren. In feite is het een gewoon een factuur van werknemer naar werkgever. Linksom of rechtsom zal deze betaald worden, zij het in geld of in een veel minder productieve medewerker. De keus is aan het bedrijf.

MacavityL

Re: Declaraties werk worden niet vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 19:58

Ondanks dat het ‘bedrijf’ waarvoor ik werk dezelfde 3 maanden regel heeft, fiatteer ik als leidinggevende alle declaraties die het team indient. Als ze inderdaad buiten die drie maanden zitten (gebeurt wel eens), stuur ik ze een mailtje na met “volgende keer graag even iets eerder”.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 20:00

genja schreef:
ruitje schreef:

Precies vind ik nu ook. Natuurlijk kan werkgever wel even goed gesprek met ts hebben dat er nu eenmalig een uitzondering gemaakt wordt maar volgende keer echt niet meer gebeurt.

Wellicht zijn er al ontelbare goede gesprekken gevoerd.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 20:04

ruitje schreef:

Dat stuk ging ook niet over de declaratie van het vliegen etc., maar over wat cissy zei over achteraf factureren. Buiten dat, als de regels zijn zoals ze zijn (en waarschijnlijk ook benoemd staan in de arbeidsovereenkomst), heb je geen poot on op te staan. Nogmaals, het is te hopen dat de werkgever coulant is, maar is die dat niet, dan kan ik dat ook helemaal begrijpen. TS haar man heeft meer dan genoeg tijd gehad om tijdig te declareren, en heeft dat verlet/voor zich uitgeschoven volgens de OP.

Dat vliegen en overzee werken zal allicht ook deel uitmaken van het werk in dit geval. Dus zeggen dat je dat dan niet meer zou doen, kan al snel onder werkweigering vallen.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 20:09

denisesilver schreef:
Dat vliegen en overzee werken zal allicht ook deel uitmaken van het werk in dit geval. Dus zeggen dat je dat dan niet meer zou doen, kan al snel onder werkweigering vallen.

Hij kan aangeven best te willen vliegen en overzee te werken, maar niet meer te willen voorschieten, daar zal waarschijnlijk niets over in de CAO staan. Het is meestal wat ‘makkelijker’ voor het bedrijf als de werknemer vluchten/hotels zelf regelt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 20:12

Ben ik de enige die het heel bijzonder vindt dat je man dit voor moet schieten? Mijn man reist ook geregeld voor zijn werk, maar alles is keurig netjes geregeld en betaald door de werkgever. De reis en verblijfskosten, plus de maaltijden. Ik denk dat dit wel iets is wat hij aan kan geven, of het nu wel of niet vergoed wordt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Declaraties werk worden niet vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 20:21

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 20:25

ruitje schreef:

Precies. Dit soort dingen kun je denk ik als werkgever 1x flikken als er geen juridische mogelijkheden zijn, maar ik zou daarna net zo precies om 16:59:99 alles uit mijn handen laten vallen en naar huis gaan - tijd is tijd. Ajuus!