Ben ik verplicht iemand op te leiden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 10:47

Sterkte ts!

En wat betreft de situatie, lastig hoor.

Leg uit wat gedaan moet worden, hoe het gedaan moet worden.
Hij moet dat doen, doet hij het niet op de manier die jij hebt uitgelegd, koppel terug: dit is niet hoe ik het heb uitgelegd. Bij de volgende keer nog een keer zeggen en duidelijk maken dat het niet werkt als hij instructies niet kan opvolgen. En dan door melden naar LG dat hij de instructies niet opvolgt. Dat je hier verbetering in wenst te zien bij de betreffende collega.

Knap kloten situatie, want linksom of rechtsom lijkt het toch jouw probleem te zijn geworden |(

MarliesV

Re: Ben ik verplicht iemand op te leiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 10:53

Ik zou zeker het gesprek met je leidinggevende aangaan, nu de emotie wat bedaard is. Want die relatie is wel erg belangrijk voor het verdere verloop van je werkzaamheden en hoe je er in staat.

Niet over dat je het niet wilt, maar wel over dat je het lastig vind, dat je je overvallen voelde gisteren en dat je wel de schouders er onder wilt zetten.
Als dat niet is wat je wilt (de schouders er onder zetten), dan zou ik goed nadenken over wat je wilt met je functie/dit bedrijf enz. Want werkplezier is wel belangrijk!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 12:24

Janine1990 schreef:
Vervolgens bleef ik met mijn leidinggevende achter, ik zat nog steeds te janken als een klein kind. Nog steeds des duivels. Kreeg ik ook nog eens te horen dat ik zulke mails niet mocht sturen, en dat als er iets was ik naar zijn bureau moest komen. En dat ik als er iets was, hij er AALTIJD voor me zou zijn.
Nou sorry als ik daar even helemaal niets mee kan.

Hij zal het vast en zeker allemaal goed bedoelen hoor, maar ik kan er heeeeelemaal niets mee.

Eindstand is dus;
- Ik moet opleiden
- Er is nog altijd geen evaluatie
- Er is ook nog altijd geen opleidingsplan

Genoeg om morgen mee te nemen naar de psycholoog in ieder geval :+

Ik pik dit er even uit.
Ik kan er met mijn verstand niet bij dat een mail, die jij alleen naar je leidinggevende stuurt, en netjes een intern probleem aankaart, de reactie krijgt "dat jij zulke mails niet mag sturen" en dat dat mondeling besproken dient te worden???
Net bij zulke zaken is het belangrijk dingen op papier te hebben - waarom denkt je leidinggevende het nuttig te vinden je daarover te berispen - ik zat asap bij de personeelsdienst! Dit kan toch helemaal niet? Net zoals het ontbreken van deftig plan van aanpak (wat jij aangekaart hebt) en eigenlijk heb je nu de opdracht gekregen door te modderen zoals je al bezig bent.
"Gewoon even flink je best doen, hup hup"
Wat een kluns.

ik zou geen energie steken in nog een gesprek zonder bewijs met leidinggevende die het probleem niet ziet. Hier moet een derde bij.

En anders is de oplossing alsnog: op vakantie gaan en de boel in de soep te laten draaien.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 12:28

Precies dat, foxy80.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 13:21

Mhmm ik vind t een rotafloop van t gesprek, maar veel reacties van bokkers ook niet aansluiten bij de praktijk die ik ken. En ik ben met een flink aantal organisaties bekend. Leerdoelen, evaluaties etc. Zou het kunnen zijn dat mbo en hbo voorbeelden hier door elkaar worden gebruikt? Ik weet niet beter dat je als senior collega de rol hebt om je junior collega's te laten ontwikkelen, zonder strakomlijnd plan.

Een 1op1 vervolggesprek lijkt me slim. Alleen wel met een deescalerende toon: "ik ervaar spanning, stress en ik kan t niet op deze manier" ipv die collega is stom/dit staat niet in mijn taakomschrijving.

Op die manier dwing je je werkgever om anders te handelen, want niet willen kan werkweigering zijn, maar niet kunnen is een ander verhaal.

Loopt dat gesprek niet naar wens, dan meld je je een paar dagen later ziek. Vanuit de bedrijfsarts zal dan coaching en mediation komen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 13:29

Ja maar moet je dat dan willen? Ziek thuis gaan zitten en het laten uitlopen op een arbeidsconflict? Dat is iets wat ik als werkgever dan weer niet tolereer en ook nooit zal aanraden. Want dit is nog te herstellen, hierna kan iedereen nog zijn draai vinden als iedereen dat wil. Maar als iemand ziek thuis gaat zitten om iets op de spits te drijven, dan kan je beter gelijk gaan solliciteren want dat draait gewoon niet op een goede werkrelatie uit.

Ga in gesprek met je leidinggevende, één op één, en geef aan hoe je dit hebt ervaren en hoe je je erbij voelt. Veel sneller, gemakkelijker en veiliger. Want ik heb verder toch wel het idee dat je hier wel op je plek zit, toch ts?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 14:08

Janine1990 schreef:
Helaas dacht mijn nu nog leidinggevende daar heel anders over.

De betreffende collega in opleiding gaf maandagmorgen bij het ochtendoverleg aan dat hij het zeer kwalijk had opgenomen dat er over zijn planning was gesproken en dat dit niet rechtstreeks aan hem was. Hij had er niet van geslapen. Leidinggevende zei niets, zijn vervanger zei alleen: "Goed dat je dit zegt."
Aan het eind van het overleg stapte onze leidinggevende naar voren om te zeggen dat hij het kwalijk vond dat niemand echt reageerde. Ik besloot niets te zeggen, want ik betwijfelde of hij mijn mail al had gelezen.

Enige tijd later gaf mijn andere collega aan dat hij een gesprek met mij en de collega in had gepland. Wat ik prima vond, netjes dat hij het zou oppakken. Wellicht had onze leidinggevende mijn mail naar hem doorgestuurd.

In mijn mail heb ik mijn leidinggevende de situatie kort uitgelegd, gezegd dat ik baal dat ik niet vanaf het begin betrokken ben geweest en mijzelf niet in een rol als opleider zie maar dat ik wel verwacht te kunnen ondersteunen met handleidingen. En dat ik e.e.a. graag eerst met hem bespreek, voordat we het met die andere twee zouden bespreken. Mits hij uiteraard dit nog wilde oppakken voor zijn vertrek.

Dinsdag liep ik naar de gereserveerde ruimte toe om te zien dat mijn leidinggevende ook aansloot. De collega in opleiding stak van wal. Hij was/is erg boos op mij, vind dat ik hem als een kleuterjuf toespreek, hem keer op keer de grond in trap en nog veel meer. En vervolgens werd mijn reactie gevraagd. Ja, wat wil je dan dat ik zeg? Dat ik er keihard tegenin ga? Als hij dat zo voelt, ga ik dat niet bagatelliseren of hem vertellen dat hij dat niet zo moet zien. Daarbij, als ik zou zeggen wat ik echt dacht, dan zou ik hem alleen maar verder de grond in trappen. Dus heb ik dat eerlijk gezegd.
Nou, dat was ook niet goed.
Eigenlijk had je hier gewoon netjes kunnen reageren dat jouw collega niet goed luistert naar wat jij zegt en dat dit al een paar dure fouten heeft opgeleverd die je nog maar net recht kon breien. En dat dit jou onder spanning zet omdat jij uiteindelijk eind verantwoordelijk bent.

Uiteindelijk werd ik (ik was ziedend, echt zoooo vreselijk kwaad, maar ja, wat gebeurt er bij mij als ik boos ben... ik huil -O- ) min of meer verplicht om ook te gaan opleiden. Mijn leidinggevende zat er nog net niet bij tegen me te schreeuwen, zo boos was hij kennelijk. Terwijl ik dacht, hier zit een collega tegenover mij die me een vreselijk mens vind, hoe kan zo iemand nu door mij opgeleid willen worden? Bestaat niet in mijn beleving. Daarnaast MOEST ik beterschap beloven. Ik heb gewoon gezegd dat ik nooit verkeerde intenties heb gehad, maar dat ik geen dingen ga zeggen die ik op dat moment niet meen. Ik kan het fysiek gewoon niet over mijn lippen krijgen als ik zo ontzettend boos ben.
Nu ben jij je alleen maar aan het verdedigen geweest en de gebeten hond, maar in feite hoef je je niet te verdedigen. Op een moment dat een leidinggevende schreeuwt kun je beter zeggen dat je op deze manier niet wenst te communiceren op deze toon even eventueel weglopen als de toon niet gematigd wordt. In dit soort situaties is het heel belangrijk dat je je eigen grenzen bewaakt en je niet in een hoek laat drukken wat nu wel gebeurd is.

Mijn collega werd overigens ook verplicht om dan in het vervolg iets van mij aan te nemen. Maar de hele situatie voelde als een heel akelige ambush, waarbij het twee tegen één was. En mijn directe collega eigenlijk de hele tijd nauwelijks iets heeft gezegd.
Ook dit kun je aankaarten, zeggen hoe het voelt..twee tegen een en vragen of er een onpartijdige derde of mediator bij kan komen.

Vervolgens bleef ik met mijn leidinggevende achter, ik zat nog steeds te janken als een klein kind. Nog steeds des duivels. Kreeg ik ook nog eens te horen dat ik zulke mails niet mocht sturen, en dat als er iets was ik naar zijn bureau moest komen. En dat ik als er iets was, hij er AALTIJD voor me zou zijn.
Nou sorry als ik daar even helemaal niets mee kan.
Nou je mag iedere mail sturen die je wilt, hier op dus ook gewoon antwoorden dat je bewust de mail hebt gestuurd zodat je de tijd had om alles netjes te verwoorden en onderbouwen en dat je alles ook graag zwart op wit hebt.

Hij zal het vast en zeker allemaal goed bedoelen hoor, maar ik kan er heeeeelemaal niets mee.

Eindstand is dus;
- Ik moet opleiden
- Er is nog altijd geen evaluatie
- Er is ook nog altijd geen opleidingsplan
Dit kun je ook aankaarten bij degene die bij jouw leidinggevende staat, en aangeven dat dit geen professionele gang van zaken is.

Genoeg om morgen mee te nemen naar de psycholoog in ieder geval :+

Ik zie eigenlijk toch wel erg veel in de communicatie zitten, reageer er even dik gedrukt onder. Wellicht kun je dit meenemen.

Voor jou is het denk ik belangrijk om je niet in een rol/ hoek te laten drukken maar op een nette manier voor jezelf op te komen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:27

zorro schreef:
Ja maar moet je dat dan willen? Ziek thuis gaan zitten en het laten uitlopen op een arbeidsconflict? Dat is iets wat ik als werkgever dan weer niet tolereer en ook nooit zal aanraden. Want dit is nog te herstellen, hierna kan iedereen nog zijn draai vinden als iedereen dat wil. Maar als iemand ziek thuis gaat zitten om iets op de spits te drijven, dan kan je beter gelijk gaan solliciteren want dat draait gewoon niet op een goede werkrelatie uit.

Ga in gesprek met je leidinggevende, één op één, en geef aan hoe je dit hebt ervaren en hoe je je erbij voelt. Veel sneller, gemakkelijker en veiliger. Want ik heb verder toch wel het idee dat je hier wel op je plek zit, toch ts?

Ik ga totaal met Zorro mee op punt 1. Dat is echt het slechtste wat je kan doen.

Wat betreft "ga in gesprek met je leidinggevende": ik zou in dit stadium echt niet 1 op 1 gaan babbelen met leidinggevende. Die heeft nota bene TS voor de leeuwen gegooid door een 1-op-1 mail, waarin TS al aangaf het met hem alleen te willen bespreken, in de groep te gooien, om vervolgens bijna tegen TS te gaan schreeuwen en TS aan het huilen te brengen, om er dan vervolgens gelijk een 1-op-1 gesprek aan te breien terwijl TS nog volop in de emotie zit. Fantastisch leidinggevend gedrag. En daar dan NOG eens apart mee gaan zitten en dan moet TS gaan duidelijk maken hoe ze zich bij leidinggegevende voelt, terwijl de boodschap al niet landt dat ze zich niet goed voelt in de rol van opleider, zonder bemiddelende derde? Ik pak de popcorn al.

Elisa2 schreef:
Voor jou is het denk ik belangrijk om je niet in een rol/ hoek te laten drukken maar op een nette manier voor jezelf op te komen.

Klopt volledig, dat heeft TS netjes geprobeerd met de tips in het topic en vervolgens heb je een leidinggevende die dit echt slecht aanpakt. Haal hier een derde partij bij.

Dat er in elke job van je verwacht wordt dat je een nieuw iemand inwerkt snap ik volledig. Maar als dat in de praktijk niet blijkt te werken, welke werkgever is dan zo gek om tegen werknemer te zeggen dat ze zonder extra handvaten gewoon 'beter' haar best moet doen? En dat in een tijd van evaluatiegesprekken, KPI' s, L&D etc etc.

Waarom gaat leidinggevende eigenlijk weg?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:46

foxy80 schreef:
Dat er in elke job van je verwacht wordt dat je een nieuw iemand inwerkt snap ik volledig. Maar als dat in de praktijk niet blijkt te werken, welke werkgever is dan zo gek om tegen werknemer te zeggen dat ze zonder extra handvaten gewoon 'beter' haar best moet doen? En dat in een tijd van evaluatiegesprekken, KPI' s, L&D etc etc.

De manier waarop LG het aanpakt is echt heel slecht, maar om te laten weten dat je na 1 week 'opleiden' de handdoek al in de ring gooit is ook echt heel onhandig. Ik zie de communicatie tussen alle partijen enorm scheef lopen en dan zou een leidinggevende natuurlijk juist die communicatie vlot moeten (helpen) trekken, maar die is daar duidelijk ook erg slecht in.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:50

Ladyson schreef:
Loopt dat gesprek niet naar wens, dan meld je je een paar dagen later ziek. Vanuit de bedrijfsarts zal dan coaching en mediation komen.

Dit meen je toch niet serieus?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 17:00

GDG schreef:
foxy80 schreef:

De manier waarop LG het aanpakt is echt heel slecht, maar om te laten weten dat je na 1 week 'opleiden' de handdoek al in de ring gooit is ook echt heel onhandig. Ik zie de communicatie tussen alle partijen enorm scheef lopen en dan zou een leidinggevende natuurlijk juist die communicatie vlot moeten (helpen) trekken, maar die is daar duidelijk ook erg slecht in.

GDG, hoe lang moet je wachten om aan de bel te trekken? TS schreef dit:

Janine1990 schreef:
Ik heb dan ook zojuist een mail naar mijn (nu nog) leidinggevende gestuurd, waarin ik heb aangegeven dat ik mezelf niet in de rol van opleider zie en dat dit ten koste gaat zowel mij als de collega die opgeleid wil worden. Dat ik niet vanaf het begin betrokken ben bij die opleiding en graag een opleidingsplan wil. En dat ik best wil ondersteunen met het maken van handleidingen voor de diverse werkzaamheden.

Daar zie ik geen "ik geef het op" staan, maar "dit gaat fout om reden x en reden y en ik geef suggesties hoe het wel verder moet"

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 17:48

Wow... Een hoop berichten weer!

Exitium schreef:
Ik zit al ruim 14 jaar bij dezelfde werkgever, maar als een werkgever zo met me om zou gaan zou dat voor mij een hele goeie reden zijn om een andere baan te zoeken :x

Gelukkig zijn de werkzaamheden en heel veel andere collega's wel heel erg leuk. Ik sta zeker open voor iets anders, maar betwijfel ook of ik het ergens anders beter ga vinden, want communicatie is nu eenmaal overal erg lastig.

senna21 schreef:
Wat een vervelende situatie TS.
Herkenbaar ook.
Dat jij, als degene die 'het spel onder de waterlijn' haarfijn aanvoelt, uiteindelijk de gebeten hond wordt.
Zorg ervoor dat je uit de slachtoffer driehoek komt. Blijf trouw aan je eigen kracht, hoe lastig dat soms ook is.
Je raakt snel verstrikt in wellus -nietus discussies. Maak van de ander geen dader, stel je eigen doelen en blijf (zo mogelijk) gelijkwaardig in gesprek.
Laat de leidinggevende en collega weten wat ze van jou mogen verwachten en wat jij van hen verwacht.
En als je je alsnog niet gesteund voelt door je leidinggevende, ga overleggen met een vertrouwenspersoon.
Sterkte en wijsheid gewenst. Ik hoop dat je hier sterker uitkomt.

Ps. Ik denk niet dat jouw collega's 'slechte' mensen zijn, maar vaak is het een patroon waar jullie in belanden. Het refereert aan patronen die jij waarschijnlijk herkent vanuit eerdere situaties.

Ik denk inderdaad ook dat er geen sprake is van slechte mensen, hooguit van verkeerde patronen.

Mri schreef:
Sterkte ts!

En wat betreft de situatie, lastig hoor.

Leg uit wat gedaan moet worden, hoe het gedaan moet worden.
Hij moet dat doen, doet hij het niet op de manier die jij hebt uitgelegd, koppel terug: dit is niet hoe ik het heb uitgelegd. Bij de volgende keer nog een keer zeggen en duidelijk maken dat het niet werkt als hij instructies niet kan opvolgen. En dan door melden naar LG dat hij de instructies niet opvolgt. Dat je hier verbetering in wenst te zien bij de betreffende collega.

Knap kloten situatie, want linksom of rechtsom lijkt het toch jouw probleem te zijn geworden |(

Het probleem is wel dat mijn werk op verschillende manieren gedaan kan worden. Mijn collega doet het ook altijd anders dan ik. De uitkomst is wel nagenoeg hetzelfde.

Ladyson schreef:
Mhmm ik vind t een rotafloop van t gesprek, maar veel reacties van bokkers ook niet aansluiten bij de praktijk die ik ken. En ik ben met een flink aantal organisaties bekend. Leerdoelen, evaluaties etc. Zou het kunnen zijn dat mbo en hbo voorbeelden hier door elkaar worden gebruikt? Ik weet niet beter dat je als senior collega de rol hebt om je junior collega's te laten ontwikkelen, zonder strakomlijnd plan.

Een 1op1 vervolggesprek lijkt me slim. Alleen wel met een deescalerende toon: "ik ervaar spanning, stress en ik kan t niet op deze manier" ipv die collega is stom/dit staat niet in mijn taakomschrijving.

Op die manier dwing je je werkgever om anders te handelen, want niet willen kan werkweigering zijn, maar niet kunnen is een ander verhaal.

Mijn leidinggevende is er van op de hoogte hoe ik me mentaal voel (dit is iets dat al langere tijd speelt). Dat het me stress geeft als ik deze collega moet gaan opleiden. Ik heb geen enkel moment gezegd dat mijn collega stom is of dat het niet in mijn functieomschrijving staat. Want daar heb ik ook een hekel aan.

zorro schreef:

Een arbeidsconflict wil ik het ook absoluut niet op aansturen. Ik ga liever zelf weg als het nodig is :')
Maar één op één met mijn leidinggevende hoeft wat mij betreft ook niet meer zo nodig.

foxy80 schreef:
Waarom gaat leidinggevende eigenlijk weg?

Is gevraagd voor een andere functie binnen de organisatie.

GDG schreef:
foxy80 schreef:

Nogmaals, de betreffende collega was op dat moment al een week of 5/6 in opleiding. Na anderhalve week bij mij (op basis van de werkzaamheden die hij deed en ik af en toe vanwege deadlines overnam) wilde hij niets meer van mij aannemen, vertelde me dat ik m'n mond moest houden en dat hij het wel wist, heb ik de handdoek in de ring gegooid. Daarna volgden nog 2 weken waarin ik constant dingen hoor die me irriteren en me het vertrouwen niet geven dat het gaat lukken. Laat staan dat het mij gaat lukken.

Voor de mensen die zeggen dat ik meer voor mezelf moet opkomen, waaronder de zeer waardevolle tips van Elisa; waardeer ik enorm. Ik twijfel echter zodanig aan de situatie, dat ik het bijna als een red flag zie dat hier zoveel liefde naar mij toekomt in dit topic. Het kán toch niet zo zijn dat om mij heen iedereen het verkeerd doet, behalve ik? Aangaande de situatie?
Wat betreft voor mezelf opkomen; ik vind dat heel erg lastig in zo'n situatie. Ik voel dan ontzettend veel en ik voel ook meteen welke kant ik op moet. Maar ik kan het niet onderbouwen.
Hetzelfde geldt voor het geven van een reactie. Ik kán niet reageren op waar ik allemaal voor uit ben gemaakt, omdat ik niet weet wat ik terug moet zeggen. Ik voel dat ik niet moet gaan vertellen wat ik van hem vindt, dat ik er niet van alles bij hoef te halen. Dus ja, ik weet gewoon niet wat ik moet gaan zeggen. Pas later realiseer ik me dat ik zijn gevoelens niet onderuit wil halen, als hij het zo voelt dan mag hij dat zo voelen. Ik kan ook pas later uitleggen hoe ik me heb gevoeld tijdens zo'n gesprek. En dan begin ik ook pas mezelf te begrijpen. Erg frustrerend...

Ik zag ook iemand die schreef dat mijn leidinggevende me aan het huilen heeft gemaakt. Dat zou ik niet zo willen stellen, ik ben een eersteklas jankert, er is weinig voor nodig om mij aan het huilen te maken, vooral als ik me niet 100% veilig bij je voel. Zoals dus in dit geval :P

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 18:12

Lastige situatie TS. Ik snap niet dat juist je leidinggevende, die er toch bij gebaat is om 2 goed functionerende werknemers te hebben, het probleem zo alleen maar groter maakt. Want dat het zo niet werkt, is duidelijk, en dat gaat ten koste van jou, van hem, en van het bedrijf.

Ik snap de reacties van "1 op 1 met leidinggevende zitten, nu liever niet" maar - wat is de andere optie?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 18:22

TS, ik heb vanaf het begin meegelezen en wat in ontzettend vervelend dat je je zo ongehoord en onbegrepen voelt.

Zijn er voor jou voorwaarden / wensen te verzinnen waaronder jij die collega wel kunt opleiden?

En welke zijn dat dan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 18:31

Janine1990 schreef:
De betreffende collega in opleiding gaf maandagmorgen bij het ochtendoverleg aan dat hij het zeer kwalijk had opgenomen dat er over zijn planning was gesproken en dat dit niet rechtstreeks aan hem was. Hij had er niet van geslapen. Leidinggevende zei niets, zijn vervanger zei alleen: "Goed dat je dit zegt."

:x

Dat klinkt alsof ze een toneelstukje aan het opvoeren zijn. Er zijn echt wel situaties waarin dit het geval kan zijn - maar dit zijn toch zogenaamd stoere mannen in een verder technisch beroep? Kom aan zeg, ik geloof er voorlopig echt geen fluit van dat diegene hier werkelijk wakker van lag.

Citaat:
Dinsdag liep ik naar de gereserveerde ruimte toe om te zien dat mijn leidinggevende ook aansloot. De collega in opleiding stak van wal. Hij was/is erg boos op mij, vind dat ik hem als een kleuterjuf toespreek, hem keer op keer de grond in trap en nog veel meer.

Om een opleiding op de vloer die hij zelf wil? Ik vind het allemaal nogal drama. (Ik snap heel goed dat het met jou veel doet, maar jullie situaties zijn niet gelijk. Om te beginnen heb jij er nadrukkelijk niet voor gekozen om opleider te worden en hij wel om opgeleid te worden, om maar een detail te noemen. Maar jawel, ook vrouw in een mannenwereld speelt mee.)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 20:46

Krijg jij een gespreksverslag van dit gesprek? Daar zou ik mijn leidinggevende mooi om vragen. Dus eerst gewoon een mail met: wij hebben dan en dan een gesprek gehad, zou ik een verslag mogen van dat gesprek? Kan je ook nog mondeling doen.

Heb je dat niet, dan zelf iets vastleggen door een eigen verslaglegging van het gesprek.

Dat kan kort zijn he, maar daarin wel kort bepaalde feiten benoemen.

Opbokken met deze leidinggevende, is hij helemaal van de pot gerukt. Een mail niet met jou bespreken maar het zo aanpakken. Wat een hele grote zak hooi.

Jij hebt het over aansturen op een arbeidsconflict, maar dat is hij nu aan het doen hoor. Mafkees.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 20:56

Jouw “leidinggevende” moet echt eens leren leiding geven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 21:15

ruitje schreef:
Heb je dat niet, dan zelf iets vastleggen door een eigen verslaglegging van het gesprek.

Dit is een belangrijke tactiek. Na afloop een kort mailtje met 'Hierbij vat ik ons gesprek van zojuist even samen, als er belangrijke dingen ontbreken ontvang ik graag de aanvullingen, zo niet dan ga ik ervan uit dat de samenvatting akkoord is.'

En vat het dan wel zo samen dat dingen helder zijn. Je moet daarin uiteraard geen dingen gaan verzinnen (dat zou echt heel dom zijn), maar het kan soms prima werken bij mensen die in een gesprek iets toezeggen omdat dat het snelste een einde is aan de discussie, die ze later zomaar per ongeluk weer vergeten zijn of proberen te doen alsof het alleen maar een theoretische verkenning van een mogelijke actie was. Jammer dan, het staat gewoon op de mail.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 22:25

Shadow0 schreef:
Janine1990 schreef:

:x

Dat klinkt alsof ze een toneelstukje aan het opvoeren zijn. Er zijn echt wel situaties waarin dit het geval kan zijn - maar dit zijn toch zogenaamd stoere mannen in een verder technisch beroep? Kom aan zeg, ik geloof er voorlopig echt geen fluit van dat diegene hier werkelijk wakker van lag.

Citaat:
Dinsdag liep ik naar de gereserveerde ruimte toe om te zien dat mijn leidinggevende ook aansloot. De collega in opleiding stak van wal. Hij was/is erg boos op mij, vind dat ik hem als een kleuterjuf toespreek, hem keer op keer de grond in trap en nog veel meer.

Om een opleiding op de vloer die hij zelf wil? Ik vind het allemaal nogal drama. (Ik snap heel goed dat het met jou veel doet, maar jullie situaties zijn niet gelijk. Om te beginnen heb jij er nadrukkelijk niet voor gekozen om opleider te worden en hij wel om opgeleid te worden, om maar een detail te noemen. Maar jawel, ook vrouw in een mannenwereld speelt mee.)

Ik heb geen aanleiding om te geloven dat het gaat om een toneelstukje van degene die zei wakker te liggen van mij.

Ben zeker wel van mening dat de vrouw in een mannenwereld meespeelt, dit gaf ik later één op één ook aan. Alleen mijn leidinggevende vindt dat onzin, want er zijn ook dames in de fabriek tussen de mannen die nergens last van hebben. Wat mij betreft appels en peren... Maar goed... :P

Ik reageer even op de volgende twee quotes onder de tweede quote :)

Nirvana_ schreef:
Lastige situatie TS. Ik snap niet dat juist je leidinggevende, die er toch bij gebaat is om 2 goed functionerende werknemers te hebben, het probleem zo alleen maar groter maakt. Want dat het zo niet werkt, is duidelijk, en dat gaat ten koste van jou, van hem, en van het bedrijf.

Ik snap de reacties van "1 op 1 met leidinggevende zitten, nu liever niet" maar - wat is de andere optie?

Rocamor schreef:
TS, ik heb vanaf het begin meegelezen en wat in ontzettend vervelend dat je je zo ongehoord en onbegrepen voelt.

Zijn er voor jou voorwaarden / wensen te verzinnen waaronder jij die collega wel kunt opleiden?

En welke zijn dat dan?

De andere optie is gewoon ff een week of twee, drie wachten 'till the dust settles in... En we gewend zijn aan de 'nieuwe' situatie. Daarnaast zijn er in de afgelopen dagen de nodige fouten al gevonden en de nodige mensen op andere plekken geïrriteerd geraakt over het laat aanleveren van de plannen.
Vanmiddag ging hij om 4 uur weg nadat hij iemand had medegedeeld dat haar planning vrijdag zou volgen. Terwijl dat plan al op woensdag aangeleverd dient te worden.
Hij was zwaar geïrriteerd had ik het idee vandaag. Ik ben weinig aanwezig geweest i.v.m. afspraak bij de psycholoog.

Maar ik denk ook dat ik hem zou kunnen helpen, zonder naast hem te gaan zitten. Juist door die handleidingen te maken en te delen. Als hij dan gerichte vragen heeft, kan ik een uitleg geven en de handleiding vervolledigen. Alles kan hij dan terugvinden. Ik merkte vandaag ook dat hij lange tijd zelf zit te zuchten voor eindelijk hulp te vragen, maar wellicht was dat onterecht aangezien ik weinig aanwezig was. Tegelijk heb ik het idee dat mijn collega hem ook meer laat zwemmen, al kan ik na het gesprek van dinsdag niet meer peilen waarom. Vorige week zei hij letterlijk dat hij hem los had gelaten. Maar onze leidinggevende gaf aan dat wij samen verantwoordelijk zijn. Hij heeft echter ook genoeg andere werkzaamheden.

ruitje schreef:
Krijg jij een gespreksverslag van dit gesprek? Daar zou ik mijn leidinggevende mooi om vragen. Dus eerst gewoon een mail met: wij hebben dan en dan een gesprek gehad, zou ik een verslag mogen van dat gesprek? Kan je ook nog mondeling doen.

Opbokken met deze leidinggevende, is hij helemaal van de pot gerukt. Een mail niet met jou bespreken maar het zo aanpakken. Wat een hele grote zak hooi.

Jij hebt het over aansturen op een arbeidsconflict, maar dat is hij nu aan het doen hoor. Mafkees.

Ik denk niet dat hij aanstuurt op een conflict, hij probeert zich er eerder vanaf te maken. Begin dit jaar was de dynamiek op de afdeling zwaar verstoord. Ik dacht dat dit kwam omdat ik een relatie had met een collega van de werkvloer. Hier waren praatjes over op de locatie, maar niemand wist het fijne er van en wij hielden het liever nog stil. Uiteindelijk gingen we uit elkaar dus was het niet eens meer relevant.
Door deze zelfde leidinggevende zijn we weer met elkaar in gesprek geraakt. Dus dat heeft erg positief uitgepakt, ook al zijn we nog steeds erg kwetsbaar zo simpel is het... vertrouwen komt te voet en gaat te paard. In het laatste gesprek gaf ik dit dus ook aan en dat ik daar tegenop zag. En toen gaf hij doodleuk aan dat we dit allemaal zelf hadden gedaan. Waarop ik gewoon heb gezegd dat ik dat gemakkelijk vond van hem. En ik geloof dat dit wel redelijk werd gedragen op de afdeling.
(voor de duidelijkheid, ik zit hier dus net 6 jaar en ben toe aan mijn 7e leidinggevende op dezelfde afdeling waar helemaal nog niets is veranderd in het personeel in dezelfde tijd)
Anyhow, een arbeidsconflict zit hij helemaal niet op te wachten. Ik heb eerder het idee dat hij uberhaupt niet meer zit te wachten op deze situatie.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 22:37

Ik zou het allemaal niet nog zwaarder maken met HR erbij, etc. Gewoon je werk doen, de nieuwe collega het in duidelijke taal uitleggen, taakverdeling en verantwoording aan begin van de shift onderling bespreken, laat hem de vragen stellen, aangeven of hij open staat voor feedback wanneer je dit hebt en hem zelf laten opdraaien voor zijn fouten. Gaat het mis of gaan ze je uit bed bellen vanwege zijn acties dan heb je een goede reden voor een nieuw gesprek.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 23:47

Dat dus.

Zo goed mogelijk uitleggen, bij voorkeur het eea aan info op schrift, dus echt zo goed mogelijk alles uitleggen en taken geven rondom dat wat uitgelegd is, zeggen dat hij bij vragen bij je terecht kan, en loslaten..

Gaat er iets mis omdat hij het vertikt om iets aan je te vragen, of om het op de uitgelegde wijze te doen..

Prima!

De beste manier om helder te laten worden dat deze meneer misschien niet helemaal geschikt is voor de functie.

Hij mag dan gewoon zelf uit gaan leggen waarom er mis ging wat er mis ging / zelf dan maar gaan zeggen dat hij het beter wist dan de instructies.

Vrees dat dit de enige manier is nu. Niet zijn fouten opvangen of verdoezelen, maar gewoon op zíjn bord laten liggen..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 00:02

In het begin van het topic gaf ik aan dat je diegene die je zou moeten opleiden gewoon mooi z’n fouten moet laten maken zodat bepaalde zaken duidelijk worden. Dat was niet slim zeiden de meesten maar daar lijkt het nu toch op uit te draaien.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 00:11

Punz schreef:
Dat dus.

Zo goed mogelijk uitleggen, bij voorkeur het eea aan info op schrift, dus echt zo goed mogelijk alles uitleggen en taken geven rondom dat wat uitgelegd is, zeggen dat hij bij vragen bij je terecht kan, en loslaten..

Gaat er iets mis omdat hij het vertikt om iets aan je te vragen, of om het op de uitgelegde wijze te doen..

Prima!

De beste manier om helder te laten worden dat deze meneer misschien niet helemaal geschikt is voor de functie.

Hij mag dan gewoon zelf uit gaan leggen waarom er mis ging wat er mis ging / zelf dan maar gaan zeggen dat hij het beter wist dan de instructies.

Vrees dat dit de enige manier is nu. Niet zijn fouten opvangen of verdoezelen, maar gewoon op zíjn bord laten liggen..

Vertrouwen geef je eerst. Hij wilt leren dus laat het hem maar opschrijven. Zijn verantwoording dat hij na een uitleg het werk kan doen en daar vertrouwen in hebben. En wie weet heb je er met een paar weken wel een fijne collega aan.

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 00:48

Wat een nare wending. Ik zou in deze situatie alles wat hij nodig heeft aanleveren. Noteren wat je hebt besproken en hem handvaten geven. Daarna mag hij zwemmen. Als hij aan het verzuipen is heb je in ieder geval aan al je plichten voldaan.

Eigenlijk zou dit het perfecte moment zijn voor een weekje vrij. Op zulke momenten merk je pas hoe waardevol en onmisbaar sommige collega’s zijn. Want dan weten ze je opeens wel te vinden, wanneer het fout gaat…

Veel sterkte en succes TS, vergeet niet dat ze zich niet zo horen te gedragen richting jou. Het is niet gek dat je emotioneel werd :(:)

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 00:49

ruitje schreef:

Dit vind ik een hele goede tip en zou ik zeker doen TS! Zorgt ervoor dat er later geen discussie kan ontstaan over wat er wel of niet gezegd is in dat gesprek.