Liefdesverdriet, hoe kom je tot acceptatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:29

Ik dacht na m'n ex-man dat ik ook nooit meer iemand ging vinden die zo goed bij mij zou passen als m'n ex. Ik ben ook nog eens heel kritisch, dus ik zag mezelf al 10 jaar vrijgezel zijn. Maar toch vrij snel iemand kunnen vinden via Tinder. (En in mijn geval is het nog super pril hoor, maar het geeft wel hoop)

Sterkte met het verwerken TS, ik snap dat de klap nu pas binnenkomt nu de deur definitief dicht voelt voor jou.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 17:12

NoorW schreef:
Wat er naast het verdriet van hem missen ook erg aanwezig is angst over dat ik niet meer iemand die zo fijn en goed passend is zal treffen. We stonden grotendeels hetzelfde in het leven, hadden veel dezelfde interesses en denkbeelden over de wereld, politiek en maatschappij en matchten goed op gebied van intelligentie en humor. Natuurlijk hebben we elkaar daar ook in gevormd omdat we zo samen opgegroeid zijn. Angst is geen goede raadgever en ik probeer me er niet teveel door te laten leiden, maar het is lastig. Het geeft moed dat er meer mensen zijn die een soortgelijke break-up hebben gehad en weer iemand anders, misschien een nog betere match, hebben gevonden daarna.

En wat is er zo erg aan om iemand te treffen die niet overal hetzelfde in denkt/voelt en doet? Soms doen andere inzichten en ideeën ook een deur open naar mogelijkheden. Zolang je maar respect hebt voor elkaars mening/inzicht in dingen kom je heel erg ver. Mijn man en ik zijn nu ruim 26 jaar samen en nee we denken echt niet overal hetzelfde over, erg of jammer? Nee hoor, helemaal prima dat hij over sommige dingen anders denkt dan ik. We praten er over en gaan weer verder.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 17:39

Liefdesverdriet komt er in ale vormen en maten. Ik zelf ben er niet al te lang geleden ook doorheen gegaan. Wellicht heb je wat aan mijn ervaring.

Mijn lange relatie ging uit, dit is door mijn geïnitieerd maar lag al langer op de loer.
Wat ik heb ervaren is dat toen ik na enige tijd uit de relatie was, dat de minder fijne dingen aan de relatie veel minder voelbaar en tastbaar waren. Wat overblijft zijn de fijne herinneringen. Ik 'vergat' als het ware waarom de relatie verbroken was en het gevoel dat daarbij kwam kijken, en kon er daardoor met wat meer afstand naar kijken. Wat weer kwam met de nodige 'had ik/hadden we maars'.

Daarnaast, zeker in wat moeilijkere periodes, heb je ineens niet meer die veilige haven op op terug te vallen. Je bent iemand verloren die jou door en door kent. Ook al was de relatie misschien niet wat je gelukkig maakte. De daarbij komende angst om dat nooit meer te vinden.

Ten slotte liep ik toch ook een beetje met het gevoel rond van 'ik mag me er niet verdrietig om voelen want ik ben degene die het uitgemaakt heeft'.

Soms kom je samen met iemand en het werkt, maar je verandert allebei, zeker als je op een jonge leeftijd samen komt en de nodige persoonlijke ontwikkelingen meemaakt. Dat kan betekenen dat je andere dingen gaat nodig hebben in een relatie. Daar zit verder ook geen goed of fout aan. Soms kom je daar samen uit, soms ook niet. Als ik jouw verhaal lees hebben jullie echt wel geprobeerd om eruit te komen, maar is dat niet gelukt, en klinkt het als een passend besluit om het te eindigen. Dat gaat tijd nodig hebben, voor jullie allebei.

Misschien komen jullie ooit nog bij elkaar, misschien niet. Het zijn cliché's om een reden: Belangrijk voor nu is om op jezelf en je eigen proces en geluk te focussen, maak ruimte voor je verdriet waar nodig en leg jezelf een eerlijke spiegel voor wanneer je daar klaar voor bent. Straf jezelf niet af, schuldgevoelens brengen je nergens. Wat betreft zijn verwerking: Iedereen gaat anders met liefdesverdriet om, probeer hoe hij ermee om gaat van je af te zetten, dat is zijn proces.

Veel sterkte!
Laatst bijgewerkt door divided op 13-12-24 17:50, in het totaal 4 keer bewerkt

Persevero

Re: Liefdesverdriet, hoe kom je tot acceptatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 17:45

Zelfgroei.. je hebt het gevoel gehad dat jullie close waren, maar je verhaal heeft veel weg van niet goed communiceren, doen aan zelfreflectie en ontwikkeling.
En zoals je zelf al aangaf ben je emotioneel veel te afhankelijk geweest.

Realiseer je dat liefde een gevoel is wat bij jezelf ligt. Je voelt het welliswaar voor de ander maar je bent het zelf die het heeft.

Ook je gemis, zoek het bij je zelf. Je gevoel heeft je ook al eerder duidelijk gemaakt dat je jezelf kwijt bent. Luister daar naar, en ga dat onderzoeken. En ja een andere relatie kan een andere ervaring geven en dingen in een stroomversnelling doen beseffen. Mis heeft hij dat ook wel ervaren.

En nee dat is niet makkelijk. Maar je moet het echt bij jezelf zoeken. Reflecteren dat is volwassen worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 17:54

Geef jezelf tijd om te helen en om jezelf te vormen en te ontwikkelen zonder relatie. Het verdriet kan lang duren, soms zelfs jaren. Maar uiteindelijk zal je zien dat je dit nodig hebt gehad om te komen waar je dan bent. Sterkte.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 00:53

Urbanus schreef:
Dorine92 schreef:
Ik vind ook dat er best wel streng wordt gereageerd op de topicstarter. Ze probeert tenminste helemaal zichzelf te zijn en is realistisch: de nieuwsgierigheid zal blijven knagen en dus wil ze daar wat mee doen. Dat vriendlief vervolgens alle deuren dichtgooit vind ik helemaal niet logisch. Als je echt van iemand houdt, moet diegene helemaal zichzelf kunnen zijn, en dus ook veilig wat zelfonderzoek kunnen uitvoeren. Dat kan blijkbaar met deze jongen niet. En dat is niet de schuld van de topicstarter.
Ik vind het sterk dat zij er zo realistisch in staat en haar gevoel volgt. Dat de jongen zijn ego groter is dan zijn behoefte om bij haar te blijven, dat is niet de schuld van de topicstarter. Die heeft er niet om gevraagd nieuwsgierig te zijn, wat volkomen normaal en natuurlijk is. Die jongen kan er ook voor kiezen om zijn ego wat meer te managen, maar dat is het hem blijkbaar niet waard. Nouja, dan is het dus niet meant to be. Gelukkig is de kans zeer groot dat er een andere geschikte match te vinden is, die er wellicht anders in staat.

Zijn ego te managen? Hij is gewoon verder gegaan na het beëindigen van een relatie die voor hem niet zo gezond was.

En dat is een keuze. De topicstarter heeft er niet voor gekozen nieuwsgierig te zijn, dat overkomt je. Hij kiest ervoor om weg te gaan.
Ik snap dus niet waarom sommige mensen zo inhakken op de topicstarter, dat is wat ik wil zeggen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 00:55

anjali schreef:
Dorine92 schreef:
Ik vind ook dat er best wel streng wordt gereageerd op de topicstarter. Ze probeert tenminste helemaal zichzelf te zijn en is realistisch: de nieuwsgierigheid zal blijven knagen en dus wil ze daar wat mee doen. Dat vriendlief vervolgens alle deuren dichtgooit vind ik helemaal niet logisch. Als je echt van iemand houdt, moet diegene helemaal zichzelf kunnen zijn, en dus ook veilig wat zelfonderzoek kunnen uitvoeren. Dat kan blijkbaar met deze jongen niet. En dat is niet de schuld van de topicstarter.
Ik vind het sterk dat zij er zo realistisch in staat en haar gevoel volgt. Dat de jongen zijn ego groter is dan zijn behoefte om bij haar te blijven, dat is niet de schuld van de topicstarter. Die heeft er niet om gevraagd nieuwsgierig te zijn, wat volkomen normaal en natuurlijk is. Die jongen kan er ook voor kiezen om zijn ego wat meer te managen, maar dat is het hem blijkbaar niet waard. Nouja, dan is het dus niet meant to be. Gelukkig is de kans zeer groot dat er een andere geschikte match te vinden is, die er wellicht anders in staat.

Vind jij dan dat die jongen maar moet zitten wachten terwijl ts uit nieuwsgierigheid met anderen wat doet???? Voor mij zou dat meteen het einde zijn, er kan ook nog een soa je relatie worden binnengebracht. En natuurlijk mag hij meteen een ander hebben. Hij heeft al heel lang zijn tijd verdaan aan de wispelturige ts die een open relatie wilde terwijl hij dat niet wou.

Nee dat hoeft die jongen niet te doen, dat mag hij doen als hij dat wil. En dat wil hij niet.
Wat ik vind, is dat het raar is dat de topicstarter zo aangevallen wordt door veel mensen.
En sowieso bijzonder om te vinden dat de jongen zijn tijd heeft verdaan. Alsof de relatie ineens al die tijd niet de moeite waard is geweest nu er een verandering heeft plaatsgevonden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:37

Als het andersom zou zijn geweest, dat een vrouwelijke Bokster zo'n relatie zou hebben met een man die steeds maar twijfelt, vanalles wil meemaken, een open relatie wil terwijl zijn vriendin dat niet wil, dan zou geheel Bokt gelijk eropafspringen en zeggen, dump die vent, daar verdoe je je tijd mee.En nu is het de vrouw die vrijheden wil en haar vriend zolang in de wacht wil zetten tot ze mogelijk weer zin in hem krijgt, en nu zijn er Boksters die partij voor die vrouw kiezen?! Wat denken jullie dat de achterban van de ex van ts ,als die merkten hoe de situatie was, tegen hem gezegd hebben? Toch ook van dump die griet die je doodongelukkig maakt omdat ze niet van plan of in staat is om een stabiele toekomst met je op te bouwen? En nu is het ook nog zo dat ts zelf de stekker eruit heeft getrokken, dat heeft die jongen niet eens zelf gedaan!

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 14:05

anjali schreef:
Als het andersom zou zijn geweest, dat een vrouwelijke Bokster zo'n relatie zou hebben met een man die steeds maar twijfelt, vanalles wil meemaken, een open relatie wil terwijl zijn vriendin dat niet wil, dan zou geheel Bokt gelijk eropafspringen en zeggen, dump die vent, daar verdoe je je tijd mee.En nu is het de vrouw die vrijheden wil en haar vriend zolang in de wacht wil zetten tot ze mogelijk weer zin in hem krijgt, en nu zijn er Boksters die partij voor die vrouw kiezen?! Wat denken jullie dat de achterban van de ex van ts ,als die merkten hoe de situatie was, tegen hem gezegd hebben? Toch ook van dump die griet die je doodongelukkig maakt omdat ze niet van plan of in staat is om een stabiele toekomst met je op te bouwen? En nu is het ook nog zo dat ts zelf de stekker eruit heeft getrokken, dat heeft die jongen niet eens zelf gedaan!

Anjali, ik weet niet zo goed waarom je dingen blijft reageren die niet kloppen. Lees maar wat van mijn berichten terug. Het is zo niet erg constructief voor dit topic.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 15:56

Lieve Ts, ik herken veel terug in je verhaal. Zelf ben ik ook al sinds mijn 15e samen met mijn huidige partner en hebben we 6 jaar een relatie. Ik herken veel van die gedachtes, wat nou als ik iets mis? Of hoe zou het zijn..? Ik heb hier ook lang mee rond gelopen. Achteraf kwam het bij mij vooral uit een stukje FOMO. Alles wat je ziet gebeuren op social media en de verwachtingen die er vanuit de omgeving zijn in deze levensfase. Ook minder sociale contacten, omdat je toch sneller hecht bent met elkaar. Hierin zelf ook niet altijd handige keuzes gemaakt, waardoor veel vriendschappen dan verwateren. Niet iedereen snapt ook dat je al zo jong serieus kunt zijn. Nu woon ik samen met mijn partner en heb ik een vaste baan. Dit geeft zoveel rust. Het voelt alsof je ook serieuzer met elkaar al mag zijn, als dat logisch klinkt?

In jouw situatie is het wel zo gelopen dat jullie een andere weg in zijn geslagen. Blijkbaar was dit toch nodig voor jou om tot antwoorden te komen. Wees dan ook niet boos op jezelf en geef jezelf de tijd om te rouwen. Ik zou mij vooral afvragen; heeft deze periode van single zijn je gegeven waar je naar op zoek was tijdens de relatie? Was het dan de relatie waar je de onvrede over voelde of was voelde jij onvrede over hoe jij zelf op dat moment in het leven stond (keuzes rondom vrienden, uitgaan etc)? En mis je op dit moment echt hem of mis je het hebben van een beste vriend(in)? Veel sterkte komende tijd :(:)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 17:15

Zo zie je maar weer dat Bokt een hele conservatieve plek is :D sommige reacties hier...
Een open relatie is, mits wederzijds en goed afgesproken, een hele gezonde manier van een relatie hebben. Het is heel normaal om nieuwsgierig te zijn naar een ander, al helemaal als je al zo lang en zo vroeg met dezelfde samen bent. Ik ben het er wel mee eens dat je het niet zo goed met hem had afgesproken, zo te horen had hij er inderdaad niet zo'n behoefte aan. Dan was mijn oplossing denk ik ook geweest: of je maakt jet uit, of je gaat compleet monogaam door met je relatie. Een eenzijdige open relatie zorgt altijd voor spanningen, dat heb ik om me heen ook zien gebeuren. En dat maakt het allemaal ook zo lastig. Ik ben van mening dat de mensen helemaal niet zo monogaam zijn, op uitzonderingen na. Hoeveel mensen gaat er vreemd of gaan uit elkaar of scheiden? Daadwerkelijk monogame diersoorten zouden dat nooit en de nimmer doen. Dus wat dat betreft vind ik het goed van je dat het het hebt uitgeprobeerd om een keer iets anders te proeven (hoe subtiel dan ook). Het lijkt er wel op dat je vriend wel van de monogamere soort is en ook nog eens bang lijkt om alleen te zijn, wat inderdaad heel verstikkend kan zijn voor een wat vrijer iemand.
Het is mega, mega zuur natuurlijk. Maar ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt. Was je echt gelukkiger geweest in een relatie waar je je beperkt had gevoeld? En wat zegt het over hem dat hij na een maand(!!) alweer een nieuwe vriendin heeft? Heel loyaal, maar blijkbaar ook niet in staat om een keer alleen te zijn, wat ook nogal een rugzakje is.
Als jullie écht de ware zijn voor elkaar komt hij wel weer terug, maar ik zou er niet op hopen. Gun jezelf wat tijd voor verwerking en vind een leuke man die ook van zijn vrijheid geniet. Ik denk dat je zo echt gelukkiger wordt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 19:35

Waarom de behoefte om "ons" conservatief te noemen om daarna een bericht te typen waarvan de strekking overeenkomt met talloze andere berichten van Bokkers in dit topic?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 19:46

Ts mag van mij alles doen wat ze maar wil, elke bokker mag dat wat mij betreft. Polyamory of open relatie, helemaal prima wanneer je dit voelt/graag wil . Echter , wanneer een van beide partijen daar absoluut geen behoefte aan heeft maar toch akkoord gaat zoals in jouw geval ts, dan loopt het vaak fout af.
Je zegt geen relaties in je relatie te hebben gehad maar wel een paar keer met anderen gezoend.
Dat kan voor de partner toch zo zwaar aankomen , ondanks dat ze akkoord zijn gegaan, dat ze na grondig nadenken dit niet meer . accepteren . Je geeft zelf ook aan dat je bij een nieuwe relatie hoopt dat je iemand treft die hier wel voor open staat. En dat is niet diegene waarmee je volwassen bent geworden.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 20:03

BigOne schreef:
Ts mag van mij alles doen wat ze maar wil, elke bokker mag dat wat mij betreft. Polyamory of open relatie, helemaal prima wanneer je dit voelt/graag wil . Echter , wanneer een van beide partijen daar absoluut geen behoefte aan heeft maar toch akkoord gaat zoals in jouw geval ts, dan loopt het vaak fout af.
Je zegt geen relaties in je relatie te hebben gehad maar wel een paar keer met anderen gezoend.
Dat kan voor de partner toch zo zwaar aankomen , ondanks dat ze akkoord zijn gegaan, dat ze na grondig nadenken dit niet meer . accepteren . Je geeft zelf ook aan dat je bij een nieuwe relatie hoopt dat je iemand treft die hier wel voor open staat. En dat is niet diegene waarmee je volwassen bent geworden.

En hoe helpen de woorden “eigen schuld dikke bult” daarin? Wat probeer je daarmee te doen? Inzicht heeft ze vast al gekregen dat hij door deze verdrietige situatie een ander pad bewandelt.

Ik zie geen schuldigen, beiden een verlangen die niet te verenigen zijn. En rouw. En dat vind ik verdrietig.

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 20:15

Mis je hem? Of vind je het idee, zo snel vervangen te zijn moeilijk?
Had je ergens misschien gehoopt dat hij op jou zou blijven wachten terwijl jij jezelf en de wereld zou gaan (her)ontdekken?
Laatst bijgewerkt door Chantal_1978 op 14-12-24 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 20:26

:knuffel: Ah wat naar en ook herkenbaar van een relatie van vroeger waar ik ook dacht oud mee te worden en wat bij samenwonen mis ging (na bijna 5jr). Ik ging weg en zelfs naar een ander land en hij had vrij snel iemand waar hij uiteindelijk binnen het jaar mee getrouwd is. Het was een soort quarterlife crisis van mij en ook al was hij echt niet de meest vreselijke man die ik kon treffen......Ík heb ik nu een leukere (al duurde het wel best lang voor ik die vond) De oude liefde zit in mijn hartje....maar echt veel praten met hem zit er niet in en eigenlijk weet ik inmiddels eigenlijk ook niet meer zo goed waar ik het met hem over moet hebben. Maar goed...we hebben het over 20 jaar geleden ;) Nog wel eens tegen gekomen en dan denk je er toch met wat nostalgie naar terug.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 20:36

Hier na ruim 9 jaar ook uit elkaar. Als we geen kind hadden gehad was ik wellicht eerder vertrokken. Nu heeft hij de knopp doorgehakt. Enerzijds de meeste lieve man die ik mij kon wensen maar anderzijds iemand die veel over mijn grenzen heen is gegaan op verschillende gebieden. Ik had het lef niet om het te beëindigen. Uiteindelijk februari de knoop doorgehakt door hem en sinds mei verhuisd. Hij dook vrij snel in het volgende. Buiten het feit dat het mijn collega was waar hij een relatie mee kreeg, voelde ik me echt zo rot ineens. Had de terug val niet meer zo heftig verwacht. Tot ik een slechte film keek en daarin precies omschreef wat het probleem was. Ik voelde me ingeruild alsof het niks voorstelden wat we hadden. Inmiddels is hij aangekomen op het punt van verwerking en heeft hij het met momenten heel moeilijk. Fijn om te zien. Het geeft mij rust. Niet dat ik verwacht dat hij terug komt maar wel het stuk-stelde ik dan niks voor en ben ik zo vervangbaar-. Achteraf best confronterend want ik loop ook al maanden een beetje te scharrelen en het idee van een relatie beklemd me juist.

Ik denk dat het goed is om te beseffen dat je in je relatie ook niet gelukkig was en dat dingen niet voor niks zo zijn gegaan helaas. Was je elkaar 10 jaar later tegen gekomen wie weet wat het dan had gebracht. Zo denk ik ook als wij geen kinderwens hadden gehad we nog steeds zo samen zijn geweest.
Belangrijkste is dat je stil staat bij je gevoel. Je mag verdriet hebben. Het is wel fijn om na te gaan wat je dan vooral mist. Hier mis ik het ook dat ik geen gezin meer kan vormen zoals ik oorspronkelijk wenste bijvoorbeeld voor mijn zoontje met mijn eigen ervaring als kind van gescheiden ouders. Zaken die los staan van mijn ex.

Vooralsnog ook een balans zoeken want wij hebben dagelijks contact om die kleine en ook dat is een proces. Hoe laat je iemand los waarmee je de rest van je leven geconfronteerd gaat worden.

Geef het vooral de tijd. Pak Rust voor jezelf, doe dingen waarvan je geniet en jank af en toe lekker.

Ik heb heel hard geroepen dat ik de komende jaren alleen blijf. Deels voelt dat ook zo. Heb echt wat littekens van de relatie. Anderzijds nu met een jongen aqn het scharrelen waarbij ik de grens aan het opzoeken ben. Niet bewust maar het gebeurd en ergens vind ik het ook fijn om te merken dat ik wel weer leuke tijden met een ander kan hebben, al zal deze gozer geen toekomst materiaal zijn gezien hij vermoedelijk samen wilt wonen en gezin wilt stichten op korte termijn en ik die vrijheid niet op ga geven komende jaren. Maar feit dat ik dit weer voorzichtig voel nu na zo'n 9/10 maanden nadat het hoge woord eruit is van de breuk maakt wel dat ik durf te zeggen dat tijd alle wonden gaat helen en dat ik ook wel denk dat ik met een ander toch weer gelukkig kan gaan zijn.

Succes en ondanks dat er veel negatieve reacties hier zijn denk ik dat je blij mag zijn dat je zon fijne relatie hebt mogen ervaren, maar dat soms dingen gebeuren met een reden. De rest van je leven samen blijven met een knagende gevoel had je ook niet gelukkig gemaakt denk ik, terwijl als je nu in een volgende relatie stapt je wellicht alles meer zal waarderen en wel kunt genieten van elkaar tot je dood gaat :)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 20:45

Ik zou hier misschien mijn mond over moeten houden. Ik heb welgeteld één relatie gehad en die ging 18 jaar geleden uit.

Eén ding herken ik echter wel: jij voelde je gevangen in een relatie, en nu het voorbij is verlang je toch terug. Dat lijkt absurd, maar het is eigenlijk normaal. De combinatie tussen bindingsangst en verlatingsangst heb ik ook gevoeld rond het einde van mijn relatie. Wat heet: ik mis mijn ex nog steeds! Nog dagelijks schieten er gedachten door mijn hoofd als "hoe zou het zijn als ik het toen niet uitgemaakt had?" of "ik had nu samen met haar en onze kinderen kerst kunnen vieren". Maar ja, ik heb het destijds niet voor niets uitgemaakt. We pasten uiteindelijk niet bij elkaar. Ik pas bij niemand, daarom is er sinds 2006 ook geen vrouw meer geweest met interesse voor mij. (En nee, ik hoef niet getroost te worden. Door de jaren heen ben ik mijn interesse in het fenomeen "liefde-seks-relaties" een beetje kwijtgeraakt.)

Natuurlijk ken ik jullie niet, dus ik hou een slag om de arm. Maar in jouw verhaal lees ik toch de klassieke situatie van twee mensen die voor elkaar gemaakt lijken, totdat er één verschilletje steeds belangrijker en ten slotte onoverkomelijk wordt. Goed, daar wordt je verdriet niet minder van. Maar je moet goed weten dat je niets verkeerd hebt gedaan. Het is heel natuurlijk dat je iemand mist, ook al ging het niet of niet goed meer.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 21:36

Wat een mooie reacties staan er al bij.

Mijn tip: de focus verleggen.
Met hem zijn is in ieder geval niet iets voor nú.
Want: je wou eruit weg, plus hij heeft iets met iemand anders.
Jou situatie is dus dat je dat nu los kan laten en hoe dat verder loopt tzt aan het toeval kan overlaten.
Wellicht wil je dan al niet eens meer terug.
Het is nog veel te vroeg in je proces om dat te weten.
Je heimwee kan hechting zijn en kan angst zijn voor het onbekende. Maar er is zoveel te beleven. Vooral op jou leeftijd nog zoveel vissen in de vijver. Je kan rustig even tijd nemen voor jezelf, wat moet komen, dat komt wel. Alles op zn tijd.

En ja irritant he als ze gelijk een andere relatie induiken. Ik ken het wel. Het is hun eigen keuze.
Ze gooien er een deur mee dicht ik denk soort van om het laatste woord te hebben.
Maar sommige kunnen ook gewoon niet alleen zijn. Laat het maar bij hem, focus op jouzelf.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 23:21

Gini schreef:
Waarom de behoefte om "ons" conservatief te noemen om daarna een bericht te typen waarvan de strekking overeenkomt met talloze andere berichten van Bokkers in dit topic?

Klopt, sorry. Ik had vooral de reacties op pagina 1 gelezen, en daar struikelde ik nogal over. Sommige reacties waren er vrij hard en niet zo empatisch, terwijl wat TS meemaakt best wat empathie verdient.
Misschien over het algemeen een kleine irritatie met deze website, maar dat is natuurlijk niet altijd gegrond ;)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 23:59

anjali schreef:

Ik zou een man die iets wil leren over zichzelf ook steunen. Heb ik ook gewoon gedaan. Het enige waar het bij mij op stukloopt is erover liegen. Aan mij de taak om een veilig klimaat klimaat te creëren zodat de ander ook daadwerkelijk zichzelf durft te zijn en eerlijk kan zijn, aan de ander de taak om dus zichzelf te zijn en eerlijk te zijn, en andersom ook een veilig klimaat te bieden voor mij zodat ik mezelf kan zijn en eerlijk durf te zijn
Of diegene een stokje of een holletje heeft vind ik hierbij totaal irrelevant

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 00:03

Lynnepinny schreef:
Zo zie je maar weer dat Bokt een hele conservatieve plek is :D sommige reacties hier...
Een open relatie is, mits wederzijds en goed afgesproken, een hele gezonde manier van een relatie hebben. Het is heel normaal om nieuwsgierig te zijn naar een ander, al helemaal als je al zo lang en zo vroeg met dezelfde samen bent. Ik ben het er wel mee eens dat je het niet zo goed met hem had afgesproken, zo te horen had hij er inderdaad niet zo'n behoefte aan. Dan was mijn oplossing denk ik ook geweest: of je maakt jet uit, of je gaat compleet monogaam door met je relatie. Een eenzijdige open relatie zorgt altijd voor spanningen, dat heb ik om me heen ook zien gebeuren. En dat maakt het allemaal ook zo lastig. Ik ben van mening dat de mensen helemaal niet zo monogaam zijn, op uitzonderingen na. Hoeveel mensen gaat er vreemd of gaan uit elkaar of scheiden? Daadwerkelijk monogame diersoorten zouden dat nooit en de nimmer doen. Dus wat dat betreft vind ik het goed van je dat het het hebt uitgeprobeerd om een keer iets anders te proeven (hoe subtiel dan ook). Het lijkt er wel op dat je vriend wel van de monogamere soort is en ook nog eens bang lijkt om alleen te zijn, wat inderdaad heel verstikkend kan zijn voor een wat vrijer iemand.
Het is mega, mega zuur natuurlijk. Maar ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt. Was je echt gelukkiger geweest in een relatie waar je je beperkt had gevoeld? En wat zegt het over hem dat hij na een maand(!!) alweer een nieuwe vriendin heeft? Heel loyaal, maar blijkbaar ook niet in staat om een keer alleen te zijn, wat ook nogal een rugzakje is.
Als jullie écht de ware zijn voor elkaar komt hij wel weer terug, maar ik zou er niet op hopen. Gun jezelf wat tijd voor verwerking en vind een leuke man die ook van zijn vrijheid geniet. Ik denk dat je zo echt gelukkiger wordt.

Goeie post dit.
Waarbij ik er ook nog aan kan toevoegen dat het ook juist rust kan brengen door de ander eens iets te laten uitzoeken. Het kan net zo goed zijn dat degene die eens behoefte heeft om iets uit te zoeken, er vervolgens wederom (en nog veel sterker) achter komt dat de ander toch echt de aller leukste is

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 04:48

Ik kan me niet voorstellen hoe het bij een partner rust kan geven als de ander een open relatie wil terwijl het die partner opvreet.

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 07:05

Sterkte TS! Dat je misschien zelf (grotendeels) verantwoordelijk bent geweest voor deze breuk, doet absoluut niks af aan het feit dat je een soort rouwverwerking moet doorstaan na 9 jaar relatie! Of het nou beter is of niet, je neemt afscheid van iemand waar je nog van houdt én van het leven dat je je had voorgesteld. En natuurlijk heb je recht op gevoelens van spijt. :(:)

Wel vind ik het naar om te lezen dat sommige Bokkers zijn vriendin afdoen als per se een ‘rebound’. Hij kan toch gewoon echt een leuk iemand tegen zijn gekomen die goed bij hem past? Daar zit geen datum op, gebeurt zelfs mensen in relaties, dus waarom niet vlak erna? We kennen hem en zijn kant van het verhaal niet, dus waarom dit gelijk veroordelen?

Gezien de ex de open relatie eigenlijk helemaal niet wilde en toch akkoord ging, is het ‘rouwproces ‘ bij hem mijns inziens ook veel eerder begonnen dan bij TS. Hij moest al veel eerder afscheid nemen van het beeld hoe hij zich de relatie had voorgesteld…. Ik vind het dus niet gek dat hij ook verder in de verwerking van het stuklopen van de relatie is…

TS: heel veel sterkte. Soms helpt het om een soort dagboek bij te houden. En je verdriet mag er ook gewoon zijn. Zelfs je gevoelens van jaloezie naar zijn nieuwe vriendin moet je gewoon erkennen (zolang je er niet naar handelt en hen er niet mee gaat lastigvallen := ). Hopelijk heb je lieve mensen om je heen bij wie je je verhaal goed kwijt kan :knuffel: Probeer te accepteren, hoe oliebol ook, dat dit de beste uitkomst is geweest. Jullie pasten gewoon toch niet bij elkaar want óf jij moest iemand anders zijn dan je wil, óf hij moet dat (wat hij de laatste maanden duidelijk echt voor je geprobeerd heeft), maar uiteindelijk zou jullie relatie te kosten van één van jullie twee zijn gegaan… Dat wil niet zeggen dat jullie niet van elkaar hielden en nog steeds houden, maar alleen dat jullie op dit moment te verschillend in het leven staan.

Soms is liefde alleen helaas niet genoeg…. ;(

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 17:05

anjali schreef:

Mijn post in dit topic zou niet anders zijn als de geslachten omgedraaid waren geweest hoor