Auto schoon voor apk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 10:48

Renee1991 schreef:
Ik niet, het is wel echt een extra service van een garage.

Ik geloof dat ik hier de enige ben die mijn auto absoluut niet door de wasstraat wil hebben :')

Mijne wil ik ook echt niet door de wasstraat hebben :+
Nu doet mijn garage dat ook niet, dus lever m gewoon leeg en netjes in en haal hem weer op

xRivaldo

Re: Auto schoon voor apk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:24

De vrouw van mijn garagist heeft zelf 5 paarden (aan huis). Hij weet er alles van en ligt in een scheur als ik weer met een auto vol zand en/of hooi aan kom. :')

Bij een APK doen ze niet zoveel in de auto. Zou ervoor zorgen dat de auto niet stinkt en de monteur niet vies wordt als hij bijv. de gordels checkt enzo.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:42

Renee1991 schreef:
Ik niet, het is wel echt een extra service van een garage.

Ik geloof dat ik hier de enige ben die mijn auto absoluut niet door de wasstraat wil hebben :')

Nee hoor, hier nog iemand die dat absoluut niet wil :D 1 rondje wasstraat en hij zit meteen vol waskrassen. Nee hoor, ik pas. Ik ben dan ook wel extreem zuinig op mijn auto. Die auto gaat dan ook mee naar shows etc. Die gaat ook nooit naar een garage, ik doe bijna alles zelf er aan en voor de dingen die ik niet kan/wil doen, en voor de apk, heb ik een privémonteur :o
Mijn tweede auto gaat gerust door de wasstraat, die zie ik namelijk enkel als gebruiksvoorwerp. En kan me dus ook prima voorstellen voor de mensen die hun auto ook enkel als vervoersmiddel gebruiken, het geen reet uitmaakt als er waskrassen op zitten. {:}

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:01

StalNollie schreef:
Voor mensen die hun auto schoon terug krijgen geven jullie dan fooi?

Nee, volgens mij hoort het er hier gewoon bij. Het is een merk dealer waar we twee auto’s in onderhoud hebben en de laatste daar ook gekocht. Ik zie het meer als service vanwege klantenbinding vanuit de kant van de garage.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:12

Bellatrix schreef:
Nee, het is allemaal al prijzig genoeg. Zou ook niet weten waarom eerlijk gezegd, ik vind het een beetje bij de onderhoudsbeurt horen.

Uh erbij horen ja? Dat vind ik dan wel een verre gedachtengang.

Het is idd service maar ik zou dan wel een keer wat meenemen (idd pak koeken of iets)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:14

Wasstraat mag die van mij wel maar we doen het zelden.
Gewoon met de drukspuit en een spons.

Laten doen sowieso niet.
Is zover ik weet bij ons in de garage ook geen optie.
Ook niet als service.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:17

StalNollie schreef:
Bellatrix schreef:
Nee, het is allemaal al prijzig genoeg. Zou ook niet weten waarom eerlijk gezegd, ik vind het een beetje bij de onderhoudsbeurt horen.

Uh erbij horen ja? Dat vind ik dan wel een verre gedachtengang.

Het is idd service maar ik zou dan wel een keer wat meenemen (idd pak koeken of iets)

Ze wassen van iedereen de auto, zouden dan alle mensen elke keer wat mee moeten nemen? Je krijgt hem namelijk ook schoon terug na een reparatie. Gewoon altijd.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:27

x_Jeanine_x schreef:
Opgegroeid op een autobedrijf :o
Papa doet nog steeds mijn auto, zorg wel even dag die een hoge druk spuit en stofzuiger heeft gezien van te voren :+

Als mijn vader een beetje lijkt op jou vader had ik inderdaad exact hetzelfde gedaan als ik in jou schoenen stond :')

Mijn garage eigenaar komt regelmatig op dezelfde manege als ik, hij heeft me al eens gespot :+ dus nee niet schoon schoon, wel alle losse troepjes en spullen er even uit zodat ze overal makkelijk bij kunnen.
Maar ik moet zeggen dat ik nog heel goed weet hoe ontiegelijk schoon dat ding was toen ik hem overkocht en ik toch zeker al een jaar zit te denken om hem eens professioneel van binnen te laten reinigen (hallo kerstman? :+ )

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:29

Bij onze garage wassen ze m niet (eenmanszaak), maar hij heeft ons wel eens met iets anders gematst en toen gaven we kratje bier als bedankje.

Moet zeggen, toen we echt nog naar de BMW garage zelf gingen kreeg ik de auto wel gewassen mee terug, maar daar tegenover was hun rekening ook vele malen duurder en vaker onnodig dan waar we nu heen gaan :+

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:32

Bella nee maar jij zegt hier dat het er ook bij hoort. Maar dat vind ik dan wel weer een verre gedachtengang. Heb is een service en vind een service beurt nu niet bepaald een schoonmaak beurt.

Josewoos wellicht scheelt dat ook nog. Hier ook naar een kleine garage waar ik hem schoon neerzet maar die mijn ook vaak matst met kleine dingen (gratis doen) en grote dingen voor mooie prijs ( als ik prijzen online zie en vergelijk)
Beetje geven en nemen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:36

_Nadia_ schreef:
Nee zeg, ik haal mn zooi en de autostoeltjes eruit en daar houdt t wel mee op.

Stoeltjes eruit? Dat heb ik nog nooit gedaan, was volgens de garage prima zo.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 13:02

Ik doe altijd even wassen, opruimen en een stofzuiger erdoorheen als mijn auto naar de dealer gaat. Of het nu APK, banden of service is. Vind het een fijn idee om de auto netjes in te leveren en het is ook meteen fijn voor mezelf dat die paar keer per jaar een beurtje krijgt. Probeer het wel bij te houden en laat hem ook 1 keer jaar professioneel reinigen van binnen en buiten. Heerlijk :Y)

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 15:44

StalNollie schreef:

Fooi aan een garage? Nee nog nooit gedaan.

Vorige keer kreeg ik mijn auto terug met allemaal smeervlekken in mn bekleding, zou ik dan korting moeten krijgen?

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 15:48

Tink89 schreef:
_Nadia_ schreef:
Nee zeg, ik haal mn zooi en de autostoeltjes eruit en daar houdt t wel mee op.

Stoeltjes eruit? Dat heb ik nog nooit gedaan, was volgens de garage prima zo.

Ik woon niet in NL en hier moeten autstoeltjes verwijderd zijn ander is het een aantekening op de keuring omdat ze dan de gordels niet volgens regelement kunnen testen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:22

Ik doe de achtergordels vast alle 3 en zorg dat er geen vieze zakdoeken in liggen.
Mijn garage wast de auto niet, sterker nog, ik kreeg hem zo vreselijk smerig terug dit keer dat ik hem in de spuitbox niet eens schoon kreeg. Het was wel heel slecht weer die dag, maar zo goor heb ik nog nooit een auto terug gekregen.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:40

Ik breng mijn auto altijd schoon naar de garage. Zowel voor beurt, APK als bandenwissel. Het is me echt de eer te na om hem vies of slordig daar af te geven _O-

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:26

Wij hebben zelf een garage en onze monteurs waarderen het altijd enorm als een auto schoon of opgeruimd gebracht wordt. Die auto's worden bij ons van binnen nog een keer gestofzuigd als ze klaar zijn, dat doen we als service. Dan is de auto net zo netjes afgeleverd als dat de klant hem bracht. De buitenkant doen we niet omdat mensen vaak kieskeurig zijn over de wasstraat of met de hand wassen.

Sommige auto's komen zo ontzettend goor binnen dat er onmiddellijk stoelhoezen in gaan en er handschoenen aangetrokken worden als er aan/in gewerkt moet worden. Bij de meeste klanten weten we het van te voren en in de agenda komt dan te staan dat het om de "vuilniswagen (+kenteken) van Piet Jansen" gaat ipv Ford Focus (+kenteken) Piet Jansen O:) Deze klanten krijgen hun auto net zo ranzig mee terug als ze 'm bij ons gebracht hebben. Daar gaan we als service niet voor staan stofzuigen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 18:35

_Nadia_ schreef:
StalNollie schreef:

Fooi aan een garage? Nee nog nooit gedaan.

Vorige keer kreeg ik mijn auto terug met allemaal smeervlekken in mn bekleding, zou ik dan korting moeten krijgen?

Wie eist bewijst dus ja als je dit kunt bewijzen kan je daar zeker wat mee ;)

MayoNeighs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 19:09

Wauw wat een verschil in gedachtegangen. :D

Hier in België is het inderdaad verplicht je wagen schoon af te geven, en trouwens ook alle gordels vast te klikken. Deze hebben ze bij mij altijd gechecked, dus je zou echt niet weg komen met een hoop troep op je achterbank. Ze moeten echt vlot bij de gordel kunnen.

Mijn wagen is gewoon altijd schoon (showauto zoals anderen hier) dus ik ga er niet extra voor de keuring mee naar de selfwash. Mijn vorige auto's waren paardenwagens dus met momenten echt ranzig, maar deze gaf ik altijd wel in (semi-)propere staat aan de keuring of garage. Ik vind niet dat andere mensen door mijn troep moeten om de wagen te checken. En tegelijk heb ik mn vieze wagen ook weer eens proper gemaakt. :D

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 19:30

pingu schreef:
In België staat expliciet op het keuringsformulier vermeld dat de auto schoon moet zijn voor de keuring.
Ik weet niet in hoeverre de auto hiervoor afgekeurd kan worden, maar onze auto's worden altijd eerst goed gewassen vanbinnen en vanbuiten vooraleer we naar de keuring gaan.

Hier België en ik ruim echt niets op en was ook niet, en ik overdrijf niet als ik zeg dat onze auto vies vanbuiten is en vies vanbinnen.(we wonen landelijk, de kleine wegen zijn vreselijk, auto is lichtgrijs, maar meestal meer bruin door de modder, in de auto 3 jonge kids en vaak ook modder honden die er in springen en meerijden, auto moet goed rijden en daar stopt het voor mij, maar zo gaat hij dus ook naar de keuring en meestal gewoon mooi groen.)

Ze keuren toch niet de binnenkant of carrosserie? Ze keuren de onderkant, lichten, remmen,….
Of je auto blinkt of minder blinkt, dat zal daar niets aan veranderen.

Gordels klik je hier altijd zelf vast en dan trekken ze eens om te zien of ze effectief vast zitten.

Een van de zetels achteraan ligt meestal plat en die laat ik ook plat en die gordel klik ik ook niet vast, al die jaren ook nog geen gedoe gehad daarmee.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 19:47

Ik deed het ook nooit, tot ik een keer bleef wachten en precies kon zien in welke hoeken en gaten de monteur moest voor de APK. Alles ging open, van de motorkap tot de kofferbak. Hij dook onder het dashboard, in de kofferbak, echt elk hoekje heeft hij gehad. Soms zelfs met zaklamp. De autostoeltjes van mijn dochters gingen los en eruit, kreeg nog wel excuses omdat ze niet precies wisten hoe en op welke stand ze terug moesten :')

Sinds ik dat weet zorg ik wel dat de auto iets netter naar de garage gaat := kreeg hem trouwens dit jaar gewassen terug, voor het eerst in al die jaren :D en met een vieze doek in de kofferbak :')

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 20:05

StalNollie schreef:
Wie eist bewijst dus ja als je dit kunt bewijzen kan je daar zeker wat mee ;)

Ja nou ik heb wel wat beters te doen, bovendien zijn goede garages binnen loopafstand vrij zeldzaam, laat staan die ook nog keuringen doen (dat mag hier niet iedere garage) Als ik dan ga lopen zeiken om smeervlekken dan kan ik welwillendheid van hun ook wel vergeten. Normaal gebruiken ze alleen officiele mercedes onderdelen maar omdat mijn bus al ouder maken ze een uitzondering en gebruiken ze ook aftermarket onderdelen (of al een keer gehad, zij konden een onderdeel alleen voor £1700 krijgen maar ik kon m via slopers voor nog geen 100 krijgen. Normaal willen ze dat dus niet maar in dit geval deden ze t wel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:45

MayoNeighs schreef:
Wauw wat een verschil in gedachtegangen. :D

Hier in België is het inderdaad verplicht je wagen schoon af te geven, en trouwens ook alle gordels vast te klikken. Deze hebben ze bij mij altijd gechecked, dus je zou echt niet weg komen met een hoop troep op je achterbank. Ze moeten echt vlot bij de gordel kunnen.

Mijn wagen is gewoon altijd schoon (showauto zoals anderen hier) dus ik ga er niet extra voor de keuring mee naar de selfwash. Mijn vorige auto's waren paardenwagens dus met momenten echt ranzig, maar deze gaf ik altijd wel in (semi-)propere staat aan de keuring of garage. Ik vind niet dat andere mensen door mijn troep moeten om de wagen te checken. En tegelijk heb ik mn vieze wagen ook weer eens proper gemaakt. :D

Verplicht is het niet. Uiteraard wordt het wel als tip meegegeven. Maar je wordt niet naar huis gestuurd of beboet omdat je je auto niet gestofzuigd hebt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 14:16

Ik stofzuig mijn auto wel van tevoren en ik denk dat 'ie dan even schoon is als een ander zijn auto vies vindt... :') Ik leef in dat ding, eten, blub, paardenspullen en zooi. Dus tsja.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 14:28

Voor de 'met de hand wassers want een wasstraat maakt krassen': er is wel eens onderzoek gedaan naar de soort en hoeveelheid krassen bij wassen met de hand en wasstraten, en wassen met de hand levert de meeste krassen, en bovendien onregelmatige en diepe krassen op vergeleken met wasstraten.
Nylonborstel wasstraten geven kleinere, minder diepe krassen en daarnaast ook een regelmatig krassenpatroon, en doekenstraten geven de minste en meest ondiepe krassen.

Verkijk je vooral niet op hoeveel zand en vuil er in je spons blijft zitten, ook al gebruik je 10 emmers schoon water.