Bankrekening gehackt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

Re: Bankrekening gehackt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 11:54

ook ik zet even het verhaal op een rijtje.
hier doe ik vast en zeker aannames in / mijn inzichten. ben geen expert

1. Je dochter kreeg een telefoontje dat haar account geblokkeerd word.
dit wordt niet gelijk gedaan. maar pas in de nacht / overgang naar de volgende dag
2. ze kan niet meer pinnen, ze kan niet bij haar account, ze wordt geadviseerd om bij een andere bank een rekening te openen.
"normaal" blokkeren is dat je niets meer kunt overboeken. maar nog wel kunt inloggen.
hier is dus wat anders aan de hand. mijn aanname hier is dat je dochter wordt verdacht van iets Illegaals/fraude. zoals ook al genoemd mogelijk als geldezel.
dit verklaart waarom ze adviseren om ergens anders een rekening te openen. TS is niet veroordeeld of schuldig bevonden, dus dan kan dat? ING bevriest alles totdat ze meer weten?
3. het geld is weg. dit weet je dus helemaal niet. je weet niet wat er op de bankrekening staat en er is geen overschrijving vindbaar. hoe weet je dat er 0 op de rekening staat ts?
4. slachtofferhulp is ingeschakeld. dit gebeurd toch ook niet zomaar? dit lijkt me weer naar geldezel te wijzen.

ik denk dat het inderdaad belangrijk is om die brief boven wat er te krijgen en de onderbouwing waarom haar bankrekening / account is geblokkeerd. dan pas weet je welke stappen je moet maken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 12:00

dit speelt in augustus. Het is inmiddels december. wat is er in de tussentijd gebeurd?

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 12:09

ooit is mijn ing pas gescamd bij de aldi en via camera in plafond konden ze dus zien welk pincode je intoetste.
mijn pas was toen per direct geblokkeerd en heb daar geen brief van gekregen, kreeg via post een nieuwe pas en pincode.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 12:51

Wat een vervelende situatie voor jou en je dochter TS!

Ervaringsdeskundige hier :o Niet bij ING, maar Rabo. Op een zondagavond in maart van dit jaar opende ik een rekening op Malta en stortte daar via mijn privé-betaalrekening een behoorlijk bedrag van mijn spaarrekening op. Nou ja, dat was het idee… Bedrag was wel van mijn rekening af, maar kwam niet in Malta aan. Best creepy want naam en rekeningnummer konden niet gecontroleerd worden. Dus voor de zoveelste keer gecheckt op nummer en zo (had ik bij overboeken ook al twee keer gedaan).

Toen kreeg ik ineens een pushbericht en zag in mijn overzicht ineens een bestedingslimiet van € -404.499,14. Geen idee hoe ze aan dat krankzinnige bedrag kwamen. Ik zag in eerste instantie het minnetje over het hoofd, dus vond het wel heel riant :D Maar stond er "Jouw betaalrekening is tijdelijk geblokkeerd. Dit is uit veiligheidsoverwegingen. Lees meer." Bij dat lees meer stond dat je zelf geen contact op hoefde te nemen, maar berichten van de Rabo af moest wachten. Op internet las ik dat dat maanden kan duren.

Op maandag had ik een lange en drukke werkdag buiten de regio, dus ik besloot om het te parkeren tot dinsdag. Dan ging ik actie ondernemen, want lijdzaam afwachten tot de Rabo een onderzoek afrondt leek me geen goed plan. Vaste lasten etc. gaan allemaal van die rekening af, dus het wordt een chaos als dat lang duurt.

Maandagavond werd ik al gebeld door een medewerker van de Rabo die een hele riedel vragen stelde. Ik kon hem gelukkig prima overtuigen dat ik wist wat ik deed en dat ik uitstekende kennis van economie en financiën heb. Reden om de blokkade meteen te verwijderen en het geld alsnog door te zetten naar mijn Maltese rekening.

Overigens bleek het helemaal niet door de rekening op Malta te komen, maar door een paar overboekingen naar brokers. Daardoor was het sein op oranje gegaan en nu dus ineens op rood. Ik had het eleganter gevonden als ze bij het oranje sein mij even in kennis gesteld hadden. Ik heb inmiddels wel een extra privérekening bij SNS. Bijkomend voordeel: dat is nu mijn funrekening :) waar ik maandelijks een bedrag voor leuke dingen op stort.

In het geval van TS kan ik me voorstellen dat de grote overboeking van spaar naar privé in combi met een hogere limiet door het systeem als verdacht wordt gezien. Een klein bedrag (dus zonder pincode in te toetsen) kun je dan volgens mij nog gewoon met je bankpas betalen.

Ik zou in het geval van TS de volgende acties nemen:
- de brief downloaden of opvragen
- het laatste rekeningafschrift downloaden of opvragen
- regelmatig mailen met ING hoe het ermee staat. Eerst bijvoorbeeld 3 keer per week en bij geen resultaat meerdere keren per dag.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 15:01

Naast alles wat al gezegd is, ben ik ook benieuwd of je bewijs hebt dat er een bedrag met 4 nullen op de rekening heeft gestaan en dat dat nu niet meer het geval is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 15:22

Polar schreef:
Naast alles wat al gezegd is, ben ik ook benieuwd of je bewijs hebt dat er een bedrag met 4 nullen op de rekening heeft gestaan en dat dat nu niet meer het geval is.

Hoef je niet te bewijzen, de bank kan alles wat er op staat, heeft gestaan en er af is gewoon inzien en uitdraaien.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 15:25

Snap ik, maar ik bedoel meer of ze afschriften/een overzicht heeft waar dit bedrag op staat, aangezien ik volgens mij ergens gelezen heb dat op haar afschriften geen saldo staat.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 15:26

Polar schreef:
Snap ik, maar ik bedoel meer of ze afschriften/een overzicht heeft waar dit bedrag op staat, aangezien ik volgens mij ergens gelezen heb dat op haar afschriften geen saldo staat.

Op je digitale afschriften kan je gewoon naar de datum gaan dat het er nog op stond en die uitdraaien.
Kan je het daar niet op zien... Dan vraag ik me af of het er überhaupt op heeft gestaan.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 15:34

liberia schreef:
Op het ontvangen afschrift staat geen saldo. Het is meer een overzicht van bij en afschrijvingen.
Vandaar mijn vraag of er op een andere manier zekerheid is over het saldo dat er op stond, met de 4 nullen en dat het er niet meer op staat nu.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 15:37

Is het sowieso gebruikelijk dat een bank zegt om naar een ander over te stappen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 15:43

DuoPenotti schreef:
Is het sowieso gebruikelijk dat een bank zegt om naar een ander over te stappen?

Nee. Normaal gesproken blokkeren ze zodat er geen geld weg kan. En krijg je dan een nieuwe pas en nieuwe pincode nu en hoef je geen andere rekening te open bij een andere bank.
Hier heeft ING gezegd dat ze haar niet kunnen beveiligen. Lijkt me erg sterk, waarom allen TS’ dochter niet en waarom zou een andere bank dat dan wel kunnen? Banken hebben hele afdelingen voor de beveiliging.

Hackers kunnen tot nu toe zonder pas of pincode geen geld van een geblokkeerde rekening halen en de overdracht hiervan laten verdwijnen binnen de systemen van de bank zodat er niet op de afschrift duidelijk is waar het geld heen is en zonder ook maar enig spoor achter te laten binnen de digitale systemen…
En als ze dat wel kunnen vraag ik me af waarom ze dit alleen bij de rekening van TS hebben gedaan en niet gewoon de hele bank plat hebben gelegd en een grote slag hebben geslagen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 15:45

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 15:49

Tieneke schreef:
Korte uitleg over waarom het soms wel gebeurt. Is een Belgische website, maar ik ga ervan uit dat het in NL ook soms kan in kader van witwasbestrijding:
https://www.finfactor.be/nl/nieuws/mag- ... -als-klant

Dat kan in NL ook. Maar dat is niet het geval als je gewoon 10/20/30.000 euro van je spaar naar je lopende rekening boekt om een auto te gaan kopen.
Of er heeft iemand zitten slapen of heeft wat overgevoelig gereageerd.
Dat gaat echt over grotere bedragen of meerdere ‘verdachte’ transacties.
Ik neem dan even aan dat er niet elke 3 maanden een nieuwe auto gekocht wordt en geld witgewassen.

Zoals TS beschrijft is wel echt een hele rare gang van zaken.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 15:51

En het lijkt me dat in dat geval het ook geen 4 maanden hoeft te duren

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 15:54

Waarom heeft je dochter toen ze dat telefoontje kreeg nog gepind?
Ik bedoel als ik een telefoontje van de bank krijg met de mededeling dat mijn rekening gehackt wordt dan raak ik mijn pas niet aan en blokkeer ik hem en dan bel ik de bank met de vraag of zij mij gebeld hebben.
Er worden vaak telefoontjes gepleegd dat er geld weggesluisd word en daar word voor gewaarschuwd
dat dat fraude is.
Het lijkt me toch dat je dochter opgelicht is, hoe rot ook.

ING heeft volgens mij ook afschriften in de computer staan, tot 10 jaar terug. Dus die zou je eventueel plus andere correspondentie moeten kunnen opvragen.

Ik weet nog dat ik een jaar of wat geleden ook door de bank was gebeld maar dan voor iets anders. Maar ik heb toch de bank gebeld om te vragen of zij dat waren.
Laatst bijgewerkt door purny op 02-12-24 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 16:13

nou het is en blijft gewoon een vaag verhaal.

wat je zegt. je wordt gebeld, denkt ach kan gebeuren, ik ga naar de winkel en koopt iets.
terwijl je weet dat je heel veel geld op je rekening hebt om die auto te kopen.
ik zou als een gek de boel blokeren of dat geld weer op mijn spaarrekening zetten voordat het geblokkeerd wordt. of alles overboeken op dat van mijn ouders (mijn man in mijn geval dan).

ik kan me prima voorstellen TS dat je dochter niets verkeerd heeft gedaan en ze de dupe van fraude is geworden. maar naar zo'n lange periode zou er toch meer bekend moeten zijn?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 16:17

De fraudehelpdesks van banken zijn toch 24/7 bereikbaar?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 16:18

tienus63 schreef:
De fraudehelpdesks van banken zijn toch 24/7 bereikbaar?

Ja klopt, ook telefonisch

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 16:31

Ja, om acute fraude te melden zodat er maatregelen getroffen kunnen worden. Denk aan je pas gestolen of phishing situatie. De medewerkers die een bestaande fraudezaak zoals in de openingspost behandelen en onderzoeken nadat de impact weggenomen is zijn er niet 24/7.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 17:12

Met pas en overboekslimieten kan een bedrag met 4 nullen niet zomaar overgeboekt worden. Ik weet niet hoe het bij de ING zet maar als ik grotere bedragen wil overboeken/pinnen moet ik echt op meerdere plekken dat mogelijk maken.

Sowieso is het nu december en zal de bank met een jaar afschrift moeten komen. Ik zou ze ook nog eens nadrukkelijk vragen om een uitdraai van alle transacties en saldo’s. Dit zijn ze gewoon verplicht te leveren.

Ik denk inderdaad dat er vermoeden is van fraude of andere vorm van misbruik. Dat kan op heel veel verschillende manieren, ook bvb bij transacties naar terroristische organisaties (denk bvb aan donaties richting organisaties in Syrië/Libanon/Palestina).

Door het overboeken van een relatief groot bedrag vanaf een (wellicht?) hun onbekende rekening kan een fraude alert afgaan. Of bvb een marktplaats/vinted betaling van/naar iemand die zelf weer opgelicht is.

Als je een rechts bijstands verzekering hebt zou ik die zeker inschakelen.

Ook aangifte bij de politie want zoals het verhaal hier nu straat heeft de bank haar geld gestolen. Ze kunnen hun klantcontact met haar opzeggen maar dat betekent niet dat ze zomaar al het geld in mogen vorderen.

Zorg dat al je contact met de bank schriftelijk bevestigd wordt of neem gesprekken op.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 17:38

Idd rechtsbijstand of juridisch loket… en aangifte bij de politie. ING kan niet zomaar een contract ontbinden met een lopende, dan wel geblokkeerde rekening zonder ook maar een logische verklaring wat er met het geld is gebeurd. Banken zijn verzekerd voor fraude en hacken, hebben jullie iedere keer zelf contact opgenomen met het nummer wat bij ing op de website staat of een gegeven nummer?

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 18:01

Ik vermoed ook dat de ING iets van fraude vermoed. Met bedragen met 4 nullen niet heel gek, dan is het makkelijk om de algoritmes daarvoor te triggeren. Gebeurd helaas soms ook bij nette mensen die niks fout doen en waar ook niks speelt. Gewoon een false-positive. Roepen dat de dochter niet eerlijk is vind ik voor nu nog echt te voorbarig.

Ook kan het zijn dat er gefraudeerd wordt met bijv. pinpas kopieën. Dat kan zoals anderen gezegd hebben ook met zeer onopvallende machientjes die criminelen over een pinapparaat doen. Zie je niet, lijkt op de gewone pinmachine. Dan zou het kunnen dat je dochter onopgemerkt slachtover is. Het kan ook een combi zijn met het spaargeld dat overgeboekt is. Pinpas kopie die rare dingen doet + opeens een bedrag met 4 nullen is natuurlijk een enge combo. Andere optie is dat er iets speelt over compleet andere mensen, maar er een mogelijke link is met dochter's account. Bijv. criminelen die gegevens van dochter hadden, al dan niet nog ongebruikt door de criminelen, waar een politiezaak tegen loopt waardoor gelinkte dingen dicht worden gegooit. Dit kan ook op het dark web gekocht zijn, helaas worden veel datalekken niet gemeld en kan het daardoor daar te krijgen zijn zonder dat je het weet. Of doordat je dochter een betaling op een namaak betaalpagina heeft gedaan, die theoretisch zelfs met een MITM-attack geïnjecteerd kan zijn in een legit website (zeker als https niet geforceerd wordt in je browser, maar ook met dat is het geen 100% veiligheid). Dan kom je ook niks te weten, want info wordt zelden verstrekt mid-onderzoek. En zo zijn er vast meer use-cases te bedenken die hiertoe hebben geleid.

Dat de rekening niet meteen geblokeerd is tijdens dat telefoontje: helaas gebeurd dat vaker. Is echter wel een fout van de bank overigens, zeker als daardoor juist een frauduloze afschrijving heeft plaatsgevonden. Daar zullen ze zeker verantwoordelijk voorgesteld kunnen worden. Maar dat is als he pech hebt een lang process, en eentje die je pas kan starten nadat je weet wat er nu speelt.

Dat ze niks naar de politie en andere derden willen sturen klopt ook. Dit mag enkel met een geldig sub poena, wat de politie ongetwijfeld niet heeft als ze de zaak niet willen starten zonder die afschrijving. Iets met privacy-wetten. Wat ik begrijp krijgt TS haar dochter hem wel, maar mist de laatste afschrijving.

Rare is wel dat SH blijkbaar gegevens heeft gekregen van de ING. AVG technisch is dit niet toegestaan en de ING lijkt zich hier bewust van bij andere momenten waar gegevens verstrekt worden. Hier zou dochter op z'n minst expliciete toestemming voor moeten geven. Is er niet iets gezegd als "we kunnen je wel in contact brengen met SH" waarbij je dochter heeft ingestemt denkende het process zo verder te laten lopen?

De belangrijkste vraag is wat speelt er nu, en vooral hoe los je dit op. Die kwijtgeraakte brief is wel een issue nu, dat was je belangrijkste stuk documentatie daarover. Maar zo veel wist je al, en dat is lekker achteraf. Je hebt al nieuwe aangevraagd, dus nu "hoe verder". Wees overigens niet te afwachtend op de nieuwe. Ik moest eens een brief van de ING hebben, uiteindelijk na 3x opnieuw "versturen" nog niks. Blijkbaar zijn ze daar niet zo goed in. Hun klantenservice is sowieso ruk in mijn ervaring.

Wat wel vreemd is, is dat ze blijkbaar zeggen dat er geen geld meer is, maar hier geen afschrijving van is. Dat kan gewoon niet (nouja, geen afschrift wel, maar geen enkele record niet). Dat nummer veranderd niet magisch naar 0, er is een record van ergens. Lijkt me dus eerder dat dit niet gemeld mag worden. En het kan dan ook best zijn dat klantenservice het ook oprecht niet kan achterhalen, maar medewerkers met de juiste functies & rechten wel. Mogelijk omdat er een onderzoek loopt tegen de dochter, danwel waar dochters rekening mee gemoeid is. Dat zou ook verklaren waarom de ING en eventuele andere partijen zo weinig vrij geeft en alles dicht gooit.

Ik zou iig zorgen dat je alle communicatie zwart op wit hebt, en telefoongesprekken opneemt (dat mag als je zelf deel neemt). Maar mogelijk ben je belangrijke dingen nu al kwijt. Ik vermoed dat de precieze verwoording van de bank (en eventueel andere partijen) heel belangrijke nuances gaan zijn ("geld is weg" vs "geld is niet beschikbaar/niet op de rekening" bijv.)

Hoe dan ook, je zal eerst opheldering moeten krijgen. Ik zou idd een kantoor proberen, met dochter + ID erbij (anders kom je sowieso nergens). Kunnen niet altijd wat, zelfs geen brief uitprinten is mijn ervaring (konden hem enkel aanvragen bij mij, en dan kwam er dus niks), maar dat is je beste hoop op een snel antwoord. En anders hopelijk op antwoord wat je het beste kan doen nu om verder te komen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 19:57

Hebben ze van ING gezegd dat de bankrekening leeg is? Of heb je dat zelf geconstateerd? Als je dat zelf geconstateerd heb kan het natuurlijk zijn dat ING tijdens hun onderzoek alles op 0 zetten zodat de evt hackers er niet bij kunnen. In dat geval zou het kunnen kloppen dat je geen afschrijving hebt of ziet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 20:03

Ladygiroc schreef:
Hebben ze van ING gezegd dat de bankrekening leeg is? Of heb je dat zelf geconstateerd? Als je dat zelf geconstateerd heb kan het natuurlijk zijn dat ING tijdens hun onderzoek alles op 0 zetten zodat de evt hackers er niet bij kunnen. In dat geval zou het kunnen kloppen dat je geen afschrijving hebt of ziet.

Of de rekening is onderdeel van een onderzoek naar de geldstromen/witwassen/verdachte transacties.
Kan een fout zijn of niet.

Met al deze info lijkt het me echt sterk dat er hackers geld van de rekening hebben gehaald, dat is eigenlijk onmogelijk. (Gebaseerd op de info die TS geeft)

Er is blijkbaar een brief geweest, ik denk dat daar in heeft gestaan wat er gaat gebeuren. Maar die is kwijt en niet gelezen/onthouden.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 20:21

Dank voor alle reacties.
Het is vandaag nog onduidelijker geworden. Met de post is een brief van ing gekomen, dat ze haar saldo moet aanvullen, omdat ze te lang rood staat. Telefonisch contact opgenomen. Het blijkt dus dat er meer is afgeschreven dan dat er op de rekening stond. Medewerker kon meer niet vertellen.
Voor nu is het plan de brief even af te wachten (paar dagen, anders gaan we bellen). Met die brief kunnen we volgens de site van ing vragen om terugbetalen van het geld. En we gaan bij het regio kantoor langs.