Auto terug gekregen met schimmel!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Auto terug gekregen met schimmel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 06:52

Het helpt sowieso natuurlijk niet om het nog langer te laten zitten. Je ziet het. Je haalt er even een vochtig doekje overheen om het voor het zich zover je kan weg te halen. Zodat het zich hopelijk niet verder uitbreid. Zet een vochtvreter in de auto. Dan heb je er zelf alles aan gedaan.

En vervolgens wacht je af of het weer terugkomt / laat het geheel dieper reinigen door een professional.
Maar in afwachting van de pro het laten zitten en wellicht verder laten groeien vind ik persoonlijk niet handig.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 07:22

Schimmel heb je met nat weer wel snel heb ik gemerkt. Mijn auto heeft nergens een lek en er wordt veel mee gereden. Toch kreeg ik eens schimmel op een vloermatje bij de achterbank omdat daar een natte paraplu had gelegen. Het verbaasde me hoe snel dat er was! Maar je auto 11 weken kwijt zijn voor een reparatie is natuurlijk absurd.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 07:59

pmarena schreef:
Het helpt sowieso natuurlijk niet om het nog langer te laten zitten. Je ziet het. Je haalt er even een vochtig doekje overheen om het voor het zich zover je kan weg te halen. Zodat het zich hopelijk niet verder uitbreid. Zet een vochtvreter in de auto. Dan heb je er zelf alles aan gedaan.

En vervolgens wacht je af of het weer terugkomt / laat het geheel dieper reinigen door een professional.
Maar in afwachting van de pro het laten zitten en wellicht verder laten groeien vind ik persoonlijk niet handig.

Met een vochtvreter in je auto ga je al het vocht van buiten aantrekken. :+ En je denkt dat het na een vochtig doekje niet meer verder groeit? TS doet nu precies wat ze kan, en het is ook nog fijner voor het poetsbedrijf straks. Die kunnen dan nog beter behandelen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 09:03

pmarena schreef:

Dit gaat het probleem van TS alleen maar erger maken, nog meer vocht toevoegen geeft echt alleen maar meer schimmel. Eerst de oorzaak vinden en oplossen, dan zorgen dat de auto kurkdroog wordt en dan pas reinigen. Dit ga je niet oplossen met een vochtvreter van de action.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 10:13

Tja bij onze auto is het er wel goed genoeg mee opgelost. Schimmel is niet teruggekomen.

Ik vind schimmel laten zitten en totaal niks doen waardoor het zich uit kan breiden, gewoon niet zo verstandig. Natuurlijk super om het professioneel te laten aanpakken, maar haal in de tussentijd dan in ieder geval vast dat weg dat je zelf weg kan halen en probeer wat vocht weg te vangen. Want het wordt er vast niet beter op als je het nog wat langer lekker zijn gangetje laat gaan.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 10:36

Nee, echt oneens. Wat jij ziet aan de buitenkant zijn de sporen van de schimmel, het is alleen de uiting. Met iets als een riem of kunstleer, lukt jouw oplossing nog wel, maar met bekleding zoals die van ts waarbij de schimmel door en door is en waarschijnlijk ook in de vulling zit, maak je het probleem echt alleen maar erger.

In dit geval moet je de voedingsbodem weghalen en die voedingsbodem is het vocht. Dus eerst het initiële probleem opsporen en oplossen (dit ontstaat niet alleen door een auto 11 weken stil te zetten) en dan zorgen dat je auto kurkdroog wordt van binnen (in mijn geval had ik de mazzel van een garage waarbij elektrische blowers in mijn auto konden staan). Dan pas kun je de overgebleven schimmelsporen verwijderen en moet je in geval van natte reiniging weer de auto kurkdroog krijgen.

Nu met een sopje aan de gang gaan, voegt alleen vocht toe en daarmee voeg je toe aan het probleem.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:06

pmarena schreef:
Tja bij onze auto is het er wel goed genoeg mee opgelost. Schimmel is niet teruggekomen.

Ik vind schimmel laten zitten en totaal niks doen waardoor het zich uit kan breiden, gewoon niet zo verstandig. Natuurlijk super om het professioneel te laten aanpakken, maar haal in de tussentijd dan in ieder geval vast dat weg dat je zelf weg kan halen en probeer wat vocht weg te vangen. Want het wordt er vast niet beter op als je het nog wat langer lekker zijn gangetje laat gaan.

Die schimmel in jouw auto zit er gewoon nog hoor. :) Precies wat maaikemuis zegt.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:38

prompter schreef:
Schimmel heb je met nat weer wel snel heb ik gemerkt. Mijn auto heeft nergens een lek en er wordt veel mee gereden. Toch kreeg ik eens schimmel op een vloermatje bij de achterbank omdat daar een natte paraplu had gelegen. Het verbaasde me hoe snel dat er was! Maar je auto 11 weken kwijt zijn voor een reparatie is natuurlijk absurd.

Hier heb je dus wel vocht in de auto gebracht, met de natte paraplu. Als je dan met rijden bijvoorbeeld de temperatuur laag houdt (of bijvoorbeeld nog een paar keer met een natte jas instapt) waardoor de auto ook niet goed droogt, dan blijft dat vocht. Of uberhaupt als je na de paraplu een paar dagen niet rijdt. Als de omstandigheden goed zijn, kun je vrij snel schimmel krijgen. Maar dan moet er wel eerst om een of andere reden water in de auto komen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:41

Maaike en Nevica, volgens mij begrijpen jullie mij niet :=

maaikemuis schreef:
Nee, echt oneens. Wat jij ziet aan de buitenkant zijn de sporen van de schimmel, het is alleen de uiting. Met iets als een riem of kunstleer, lukt jouw oplossing nog wel, maar met bekleding zoals die van ts waarbij de schimmel door en door is en waarschijnlijk ook in de vulling zit, maak je het probleem echt alleen maar erger.

Dit ontken ik ook helemaal niet. Natuurlijk zit de schimmel dieper :j
Maar je maakt niks erger als je er even een doekje overheen haalt om de zichtbare schimmel weg te halen. Je kan het er ook lekker een week extra op laten zitten en verder in laten vreten. Maar wat je weg kan halen, haal je weg :j

Citaat:
In dit geval moet je de voedingsbodem weghalen en die voedingsbodem is het vocht.

Helemaal mee eens :j Alleen in plaats van niets doen totdat het probleem professioneel aangepakt kan worden, kan je dus zelf in de tussentijd al een deel van de schimmel weghalen en met een vochtvanger al wat vocht wegvangen :)*

Citaat:
Nu met een sopje aan de gang gaan, voegt alleen vocht toe en daarmee voeg je toe aan het probleem.

Ook helemaal mee eens. Maar ik heb het dan ook totaal niet over een sopje gehad hè :=
Er zit een extreem verschil tussen even lekker spetterend soppen of een washandje nat maken, helemaal uitknijpen zodat hij niet nat maar slechts VOCHTIG is, en er een paar keer mee over je gordel rausen om de schimmel te verwijderen zodat die niet verder gaat met groeien en je materiaal aantasten.

Schimmel nog lekker een week of wat laten zitten en zijn gang laten gaan zonder ook maar iets er tegen te doen, vind ik persoonlijk een slechter advies dan tenminste even een vochtvreter in de auto zetten want in de tussentijd tast het alles verder aan.... Het is niet de oplossing, maar wel een beginnetje.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:50

Het is echt volledig zinloos werk, je haalt namelijk helemaal niets weg, het groeit gewoon verder en je materiaal wordt gewoon verder aangetast. Het is hetzelfde idee als de beschimmelde muur in de badkamer verven en je afvragen waarom je nog altijd aan het hoesten bent. Dat is het rotte aan schimmels, je ziet ze niet. Jouw oplossing maakt het echt alleen maar erger.

Die auto moet droog komen te staan, al het vocht moet eruit en dan moet hij gereinigd worden. Dat is je eerste stap. Al het andere is paarlen voor de zwijnen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:05

Het is niet hetzelfde als de muur in de badkamer verven _O-

Het is de badkamer schoonmaken (niet kleddernat maken, maar de zichtbare schimmels wegpoetsen) en er een vochtvreter neerzetten / de badkamer luchten. Want dat zijn dingen die je kan doen om het de schimmel lastiger te maken totdat je de muren openmaakt en het probleem oplost :)* Niks doen is niks doen, dat vind de schimmel altijd lekkerder (ongestoord verder aantasten, jeej!) dan wanneer je toch iets doet om wat vocht weg te halen.

Er is een punt waarop je je stof van je gordel / stoel / whatever nog netjes krijgt als je de schimmel er af haalt. Maar als het er te lang op zit dan is er ook een punt waarop je aangevreten plekken in je stof blijft zien.

Dit staat verder los van het dieper liggende probleem. Je kan fijn wachten tot het dieper liggende probleem aangepakt kan worden. Maar best kans dat tijdens dat wachten, de zichtbare schimmels inmiddels de stof dermate aangetast hebben dat je daar de sporen blijft zien.

Maargoed, ieder mag het lekker zelf weten verder :=

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:12

Ik begrijp het wel hoor, maar het klopt niet. :+ En als het wel klopt dan doe ik mijn werk al een tijdje fout. :')

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:24

Daarnaast heeft een vochtvreter in je auto echt helemaal geen nut. Een kachel erin en auto binnen zetten zou een veel betere stap zijn om het vocht te laten drogen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:38

Toch typisch dat ANWB en garages het wel aanraden dan ;)

Beter iets doen dan niets doen denk ik altijd maar in zulke gevallen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:57

pmarena schreef:

Een speciale auto vochtvreter (ontvochtiger) wel. Een standaard vochtvreter doet niks

Dus een soort kussen, ontvochtiger heet het ook wel. Zo'n bakje waar dan op een gegeven moment water in zit niet

Edit. Linkje toegevoegd.
Zo'n een is goed :j
https://www.autodoc.nl/auto-accessoires ... rEQAvD_BwE

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:50

Kabayo schreef:
Een speciale auto vochtvreter (ontvochtiger) wel. Een standaard vochtvreter doet niks

Dus een soort kussen, ontvochtiger heet het ook wel. Zo'n bakje waar dan op een gegeven moment water in zit niet

Edit. Linkje toegevoegd.
Zo'n een is goed :j
https://www.autodoc.nl/auto-accessoires ... rEQAvD_BwE

Ondanks ik helemaal niet te vinden ben dat TS het zelf oplost en met ontvochtiger etc gaat prutsen (zoals reeds meermaals hier te lezen valt in mijn posts), zou ik nu toch wel een onderbouwing willen zien waarom die ene zogezegd niet werkt, en de andere wel? :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 16:08

Tataaaa: hebben ze gewoon bij Action dus: https://www.action.com/nl-nl/search/?q=ontvochtiger

Ik heb zowel bakje als dit kussentje gekocht na het schimmel incident in onze oude auto.
Op 1 of andere manier is het kussentje hier op de kast blijven liggen. Bakje wel in auto gezet.
En sinds dat er in staat beslaan de ramen ineens niet meer aan de binnenkant.
En is de (gelukkig nog oppervlakkige) schimmel ook niet teruggekeerd op gordel en stoelbekleding.

Je zou bijna denken dat zo'n bakje toch iets goeds doet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 16:35

Het bakje is ook gewoon minder praktisch omdat er dan toch een laagje in komt te staan dat je moet legen. Als je daar mee gaat rijden zou het weer terug in de auto kunnen klotsen :=

Maarja als je in de auto stapt gooi je het bakje even leeg en rijd weg.
Het kussentje moet je binnen in de magnetron doen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 16:45

Oei ik hoop wel dat jij je bakje leegt in het toilet. Die rare substanties gooi je hopelijk niet op straat

Nee dat is inderdaad de hoofdreden. Het is minder praktisch, als je wat fanatiek rijd mors je dus veel en ben je terug bij af. Daarnaast is de vloeistof echt raar spul en geeft ook vlekken. En het vreet ook nog metaal op. Daarnaast kan je met een kussen veel gerichter drogen. In TS haar geval dus op de achterbank.

Mij is vertelt door een auto monteur dat die bakjes ook veel vocht van buiten naar binnen trekken. Dus vandaar dat ik aangaf dat het geen nut heeft. Maar wellicht heeft deze monteur het ook fout gehad ;)

Maar het beste blijft naar binnen met die auto en elektronisch drogen. Zoals ik eerst zei.

Hier iemand die wat heeft getest her en der. Wellicht intressant om te lezen
https://www.auto-krassen-weg-poetsen.nl ... in-je-auto

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:08

We hebben een wasbak vlak bij de auto. Je moet wel opletten dat je het niet weggooit in metalen wasbak. Want dat kan aanvreten. Vochtvreter staat nu al niet meer in auto trouwens, na een keer of 3 vol bakje niet meer teruggezet en schimmel en vochtproblemen zijn weg.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 18:59

pmarena schreef:

Ah, dan hebben alle garages behalve wij gelijk. Ik begin morgen met de boel inpakken. :)) grapje

Vandaag nog een update TS?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 08:09

Mijn auto heeft 3 maand met lekkage gestaan omdat ze de oorzaak niet konden vinden.
Maar zelfs ik had toen geen schimmel.
En de lekkage was echt heftig, mijn matten waren zeik en zeik nat.

Ik luchtte hem wel regelmatig.
Dan stond hij op mijn oprit met ramen open.

Ik denk wel dat er meer aan de hand is TS.
Zeker als je aangeeft dat je geen lekkage hebt gehad.
Ik denk dat ik het hele zaakje niet zou vertrouwen.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 20:18

Even een (verlate) update: de auto is inmiddels uiteraard professioneel gereinigd. De auto heeft daarvoor wel eventjes stil gestaan en we hebben dagelijks gecheckt of er ergens vocht te bekennen was, dit was niet het geval. (Gecheckt op de gladde oppervlakken, bij het reservewiel, op en onder de matten, enz.)
Ook 's ochtends als de auto "koud" is heb ik geen vocht in de auto..
Ik weet niet of ik er dan vanuit kan gaan dat er in ieder geval geen lekkage is?

Wat de technische kant betreft heb ik zelf nog wel moeite om de auto te vertrouwen en weet ik ook niet of dat weg zal gaan met de tijd.
De verkoper geeft aan niet gelogen te hebben over de reparatie maar dat er een miscommunicatie is geweest. De servicepartner zou namelijk gezegd hebben dat de koppeling vervangen was, maar bedoelde daarmee de cilinder.. tot zover het vertrouwen in de servicepartner :+ (ik hoop toch dat een beetje garage het verschil weet tussen een volledige koppeling en een cilinder.. Maar goed, wie ben ik?)
De verkoper heeft wel aangegeven dat ik de auto bij hen mag laten reinigen, maar inmiddels 1.5 week na het ophalen nog geen reactie op de (herhaalde) vraag waar en wanneer :')
Ik laat het verder maar rusten, want service hoef ik van deze verkoper helaas niet te verwachten vrees ik..

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 22:33

Om eerlijk te zijn zou ik dat verhaal van die verkoper over de miscommunicatie niet geloven denk ik... Zeker nu hij ook niet reageert op je vraag.

Wel fijn dat de auto inmiddels gereinigd is!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 23:25

niet alle reacties gelezen.
maar je heb op facebook pagina voor juridische advies gratis waar echt super geholpen wordt met zulke dingen!