Zeer onduidelijke kruising, wie heeft voorrang?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avelienvd

Re: Zeer onduidelijke kruising, wie heeft voorrang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 23:05

Ze hebben ze idd niet op de grond. Maar wel op die paal...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 23:07

Avelienvd schreef:
Ze hebben ze idd niet op de grond. Maar wel op die paal...

Je hebt helemaal gelijk. Maar toch kijken de mensen daar overheen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 23:12

Ik zou denken dat links vanaf de uitrit ook voorrang heeft op fietsers die linksaf willen slaan.

Zij rijden immers al op de voorrangsweg voordat de oversteekplaats voor fietsers er is.

Waar de auto's de voorrangsweg oprijden is niet van belang.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 23:15

Babsiej schreef:
Ik zou denken dat links vanaf de uitrit ook voorrang heeft op fietsers die linksaf willen slaan.

Zij rijden immers al op de voorrangsweg voordat de oversteekplaats voor fietsers er is.

Nee dus. Die moeten alles wat op die voorrangsweg zit inclusief die fietser ongeacht waar die heen gaat voorrang verlenen. Sterker nog ONGEHINDERD voorrang verlenen.

Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.

voorrang verlenen: het de betrokken bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen;

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 23:23

Maar hoe weet iedereen hier dat het een uitrit is en niet gewoon een zijstraat met drempel?
(even ongeacht de voorrang of niet)

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 23:37

Omdat die schuine verhoging een onderdeel van de uitritconstructie is.
Zeker in combi met de haaientanden

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 23:44

Avelienvd schreef:
Babsiej schreef:

Nee dus. Die moeten alles wat op die voorrangsweg zit inclusief die fietser ongeacht waar die heen gaat voorrang verlenen. Sterker nog ONGEHINDERD voorrang verlenen.

Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.

voorrang verlenen: het de betrokken bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen;

Maar auto draait de voorrangsweg op en pas daarna volgt de oversteek van fietsers.

Als ze gelijktijdig gaan dan heeft de fietser voorrang.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 08:08

Ik denk dat daar inderdaad het punt zit Babsiej, als die auto eerder op de voorrangsweg is dan die fietser er af wil zijn die autos in principe al deelnemers van de voorrangsweg en dan hebben ze voorrang.

Ik heb nog eens naar het plaatje gekeken en in dit geval zitten die plekken echt recht naast elkaar. Gewoon een stom kruispunt dus inderdaad en ik zou hem maar gewoon zowel als automobilist en als fietser benaderen alsof niemand hem snapt en met gevoel oversteken. Zelfs als je voorrang hebt is er grote kans dat je medeweggebruikers iets anders vinden. Ik zou zelf de fietser voorrang geven. De uitritten voor de auto's lijken me rustigere straten dus daar kun je best veilig even wachten tot de fietsers weg zijn. En lijkt me toch ook wel het meest logisch in deze situatie, uitritconstructie betekent voorrang geven dus die auto zit ook maar te kletsen dat je iets van jou zegt.

Ik denk als de eerste straat van links bijvoorbeeld 10 meter eerder zat ze dan wel net aan voorrang zouden hebben.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 08:49

Mij is altijd geleerd in-uitrit constructie = iedereen voorrang verlenen (ook voetgangers.). Echter kennen veel mensen deze regel niet en is de wet daarbij ook niet duidelijk over wat een uitritconstructie precies is (bron: https://www.anwb.nl/juridisch-advies/in ... onstructie).

Ik zou dus in deze situatie er vanuit gaan dat je als fietser voorrang verleend aan de bestuurders die op de voorrangsweg blijven, maar dat bestuurders vanuit de Putstraat (en van de Grotestraat, de plaatjes die Avelien deelt) je voorrang moeten verlenen, gezien de uitritconstructie (alleen dat het dus de vraag is of ze weten dat ze dat moeten doen).

Misschien dit topic doorsturen naar de gemeente, met de vraag of het een idee is om de weg simpeler en overzichtelijker te maken :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 10:12

Storm schreef:
Maar hoe weet iedereen hier dat het een uitrit is en niet gewoon een zijstraat met drempel?
(even ongeacht de voorrang of niet)

Dit is dus deel van het probleem. Veel mensen hebben geen idee dat dit een uitritconstructie wordt genoemd. En met de bijbehorende regels voor uitritten.

Op de route naar mijn vorige stal is inmiddels al weer jaren geleden ook zo'n constructie gekomen met een voorrangsbocht. En het verkeer uit de nieuwe "uitrit" had daarvoor voorrang. Dat was en bleef daarna een gevaarlijke kruising.
Ik had daar altijd voet bij de rem en hand bij de claxon.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 10:32

Simpel gesteld, diegene die zich op de voorrangsweg bevinden hebben altijd voorrang. Daarna de fietser en als laatste diegene die uit de straat komt met de inritblokken. Rechtdoor op dezelfde weg geldt hier niet omdat de voorrangsweg naar rechts afbuigt. Er is in deze geen sprake van rechtdoor op dezelfde weg, door de inritblokken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 21:07

het is een doorgaande weg naar rechts, oftewel heeft doorgaand verkeer altijd voorrang. Fietser heeft haaientanden.