Waterontharder, ja of nee? Nadelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 18:54

germie schreef:
Bijzonder dat mensen het water bij gebruik van een waterontharder zout vinden smaken, want in principe komt het zout helemaal niet in aanraking met het water.
Dus de zoute smaak zou dan tussen de oren moeten zitten.

Ehm, het is een ionen-uitwisseling tussen o.a. Calcium en Natrium. Dat Natrium komt in het water terecht in plaats van Calcium en kan dus een zoutige smaak veroorzaken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 18:55

ikke schreef:
germie schreef:
Bijzonder dat mensen het water bij gebruik van een waterontharder zout vinden smaken, want in principe komt het zout helemaal niet in aanraking met het water.
Dus de zoute smaak zou dan tussen de oren moeten zitten.

Ehm, het is een ionen-uitwisseling tussen o.a. Calcium en Natrium. Dat Natrium komt in het water terecht in plaats van Calcium en kan dus een zoutige smaak veroorzaken.

Het water kan wel anders smaken. Zie hieronder. Als het echt zout smaakt is er wat mis met de ontharder. Of het zit tussen de oren. Maar het water is dus niet zout.

https://waterkanbeter.nl/blog/feiten-en ... ntharders/
Citaat:
Fabel: onthard water smaakt zout
Deze verwarring ontstaat vaak omdat er bij het regenereren (‘reinigen’) van de waterontharder onthardingszout gebruikt wordt. Bij onthard water neemt het natriumgehalte toe. Toch zorgt dit niet voor een zoute smaak. Als dit wél het geval is, is er iets aan de hand met het apparaat. Bij Van Meerendonk laten wij dan een deskundige bij jou komen om het probleem op te lossen.

Feit: het water smaakt anders
Een waterontharder haalt de stoffen calcium en magnesium uit het water. Zo krijg je ontkalkt, zacht water en dit heeft invloed op de smaak. Veel mensen vinden dat bepaalde dranken daardoor beter smaken. Dit zijn met name de dranken waar je kraanwater voor gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan koffie of thee, maar ook wanneer je limonade aanmaakt met kraanwater. Wil je eens zacht water proeven? Kom langs in onze showroom om het te ervaren!

En hier nog 1, https://kosten-waterontharder.nl/smaakt ... ater-zout/
Citaat:
Smaakt onthard water zout? Het antwoord is vrij eenvoudig te stellen. Onthard water zal namelijk nooit zout smaken. Integendeel. Tijdens het ontharden van het water wordt juist geen zout gebruikt. Het onthardingszout wordt slechts in de waterontharder gebracht als de ionenwisselaar (onthardingscilinder) moet regeneren. In deze fase van het regenereren zorgt de bypass kraan ervoor dat er tot na de regeneratie enkel hard water door de leidingen en kranen van de woning loopt. Het zoute water dat door de ionenwisselaar spoelt en kalk en magnesium meeneemt, wordt via een afzonderlijke leiding rechtstreeks naar het riool afgevoerd.

Citaat:
Doordat het natrium in het water verwerkt wordt, heb je niet meer te maken met een zoute smaak in het water. Zacht water zal hierdoor ook nooit naar zout smaken wanneer dit uit de kraan komt. Het natrium komt hierbij uit het onthardingszout, dat zich in een ander vat bevindt. Dit wordt ook wel natriumchloride of NaCl genoemd. Natriumchloride heeft de zoute smaak te danken aan de verbinding tussen natrium en chloride. Bij een volledige ontharding van het water stijgt het natriumgehalte, maar de chloride blijft hetzelfde. Natrium kan echter nooit geproefd worden, waardoor de zoute smaak direct weg blijft.

Moska

Re: Waterontharder, ja of nee? Nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 19:14

Ik heb niet gezegd dat het water zout smaakt, maar dat het vies smaakte. En wat die smaak dan precies is, geen idee, maar ik vond het vies tov het leidingwater wat ik bijvoorbeeld destijds in Leeuwarden dronk.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 19:25

Ik ben heel blij met onze waterontharder. We hebben vrij hard water hier en poetsen is niet mijn hobby. Ik vind het om te drinken net wat minder lekker maar ben er inmiddels al aan gewend.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 20:24

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 20:36

Allereerst vind ik een hardheid van 12.8 zoals hier uit de kraan komt niet bepaald 'zacht water'. Want dat stellen ze in de link van jou Jetta.

Maar hier staat bijvoorbeeld weer een tegenverhaal over 'slecht voor het milieu':
https://mooiwater.nl/feiten-en-fabels/g ... et-milieu/

Ik doe het vooral omdat ik een hekel heb aan poetsen en echt alles hier continu onder het kalk komt te zitten, hoe goed je ook poetst of droogt.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 20:58

Dit stukje uit bovenstaande link:

Citaat:
”Bij sommige apparaten, zoals quookers en waterkokers, ontstaat eerder kalkaanslag omdat calciumcarbonaat eerder neerslaat bij water op hoge temperatuur", legt Hofman uit. Dit kan makkelijk verwijderd worden zonder waterontharder.

"Wat je natuurlijk altijd gewoon kunt doen is een beetje azijn gebruiken om kalkneerslag weg te krijgen. Veel heb je hier ook niet van nodig, omdat ons drinkwater niet zo hard is en niet veel aanslag zal veroorzaken. Daarnaast kun je zelfs gewoon een borsteltje bij een huishoudwinkel kopen om de aanslag weg te vegen."

Mijn ervaring in ons vorige huis was dat er helemaal niks makkelijks aan was. Heb zoveel azijn gebruikt en onze douche cabine bleef één en al kalkaanslag. Net als de kranen, in de waterkoker enzovoorts. Vooral de douchecabine heb ik zoveel op lopen boenen met allerlei middeltjes - dus ik weet niet waar deze meneer woont maar niet in mijn vorige woonplaats.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 22:18

germie schreef:
ikke schreef:

Het water kan wel anders smaken. Zie hieronder. Als het echt zout smaakt is er wat mis met de ontharder. Of het zit tussen de oren. Maar het water is dus niet zout.

https://waterkanbeter.nl/blog/feiten-en ... ntharders/
Citaat:
Fabel: onthard water smaakt zout
Deze verwarring ontstaat vaak omdat er bij het regenereren (‘reinigen’) van de waterontharder onthardingszout gebruikt wordt. Bij onthard water neemt het natriumgehalte toe. Toch zorgt dit niet voor een zoute smaak. Als dit wél het geval is, is er iets aan de hand met het apparaat. Bij Van Meerendonk laten wij dan een deskundige bij jou komen om het probleem op te lossen.

Feit: het water smaakt anders
Een waterontharder haalt de stoffen calcium en magnesium uit het water. Zo krijg je ontkalkt, zacht water en dit heeft invloed op de smaak. Veel mensen vinden dat bepaalde dranken daardoor beter smaken. Dit zijn met name de dranken waar je kraanwater voor gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan koffie of thee, maar ook wanneer je limonade aanmaakt met kraanwater. Wil je eens zacht water proeven? Kom langs in onze showroom om het te ervaren!

En hier nog 1, https://kosten-waterontharder.nl/smaakt ... ater-zout/
Citaat:
Smaakt onthard water zout? Het antwoord is vrij eenvoudig te stellen. Onthard water zal namelijk nooit zout smaken. Integendeel. Tijdens het ontharden van het water wordt juist geen zout gebruikt. Het onthardingszout wordt slechts in de waterontharder gebracht als de ionenwisselaar (onthardingscilinder) moet regeneren. In deze fase van het regenereren zorgt de bypass kraan ervoor dat er tot na de regeneratie enkel hard water door de leidingen en kranen van de woning loopt. Het zoute water dat door de ionenwisselaar spoelt en kalk en magnesium meeneemt, wordt via een afzonderlijke leiding rechtstreeks naar het riool afgevoerd.

Citaat:
Doordat het natrium in het water verwerkt wordt, heb je niet meer te maken met een zoute smaak in het water. Zacht water zal hierdoor ook nooit naar zout smaken wanneer dit uit de kraan komt. Het natrium komt hierbij uit het onthardingszout, dat zich in een ander vat bevindt. Dit wordt ook wel natriumchloride of NaCl genoemd. Natriumchloride heeft de zoute smaak te danken aan de verbinding tussen natrium en chloride. Bij een volledige ontharding van het water stijgt het natriumgehalte, maar de chloride blijft hetzelfde. Natrium kan echter nooit geproefd worden, waardoor de zoute smaak direct weg blijft.

Maarre, als dat zout er dan niet in zit, waarom worden er dan demi-installaties achter een waterontharder gezet om de resterende mineralen (die zouten) te verwijderen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 08:31

Demi water is weer wat anders hè? Dat is ook niet om te drinken en wordt alleen toegepast voor industriële toepassingen. En een demi installatie haalt alles uit het water.
Een Waterontharder verwijdert vooral calcium en magnesium via ionenwisseling, waardoor het water ‘zacht’ wordt. Een Demi-installatie verwijdert álle opgeloste ionen (zouten), inclusief natrium en chloriden, via een dubbele ionenwisselaar (kationen- en anionenwisselingskolommen).

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 09:52

Als ik per ongeluk een glas onthard water krijg voorgeschoteld, dan smaakt het een beetje zuur. Als ik er thee mee maak, dan smaakt die ook een beetje zurig en het lijkt of de thee een beetje glibberig is in mijn mond. Ik proef dat altijd meteen.
Thee met heel veel kalk smaakt me beter dan thee van onthard water, maar heeft ook jiet mijn voorkeur. Op Kreta zet ik de lekkerste thee van flessenwater, waar een redelijke hoeveelheid kalcium in zit, met als gevolg kalkaanslag in de waterkoker.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 10:16

Jildau schreef:
Dit stukje uit bovenstaande link:

Citaat:
”Bij sommige apparaten, zoals quookers en waterkokers, ontstaat eerder kalkaanslag omdat calciumcarbonaat eerder neerslaat bij water op hoge temperatuur", legt Hofman uit. Dit kan makkelijk verwijderd worden zonder waterontharder.

"Wat je natuurlijk altijd gewoon kunt doen is een beetje azijn gebruiken om kalkneerslag weg te krijgen. Veel heb je hier ook niet van nodig, omdat ons drinkwater niet zo hard is en niet veel aanslag zal veroorzaken. Daarnaast kun je zelfs gewoon een borsteltje bij een huishoudwinkel kopen om de aanslag weg te vegen."

Mijn ervaring in ons vorige huis was dat er helemaal niks makkelijks aan was. Heb zoveel azijn gebruikt en onze douche cabine bleef één en al kalkaanslag. Net als de kranen, in de waterkoker enzovoorts. Vooral de douchecabine heb ik zoveel op lopen boenen met allerlei middeltjes - dus ik weet niet waar deze meneer woont maar niet in mijn vorige woonplaats.

Hier net zo, je krijgt het gewoon niet weg. En dat heeft niets met 'te laat' gaan boenen te maken. Ik heb nu een half jaar een nieuwe badkamer. En elke keer ben ik na het douchen nog 5 minuten bezig om alles weer droog te maken. Absurde en overbodige 5 minuten en zonde van mijn tijd vind ik. En toch zit er ondanks dus direct drogen al kalk op.
Maar ja, 12.8 is ook niet bepaald zacht water.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 13:04

Die van ons is vanochtend geïnstalleerd. Vooralsnog proeft het water qua smaak niet anders, voelt wel anders. Meer als spa blauw dan als kraanwater.
We krijgen eerdaags een nieuwe badkamer met veel zwart en willen eigenlijk geen kalksporen meer, vandaar onze keuze voor een waterontharder. Met 10.00 was ons water ook aardig hard.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 13:43

Wintu schreef:
Die van ons is vanochtend geïnstalleerd. Vooralsnog proeft het water qua smaak niet anders, voelt wel anders. Meer als spa blauw dan als kraanwater.
We krijgen eerdaags een nieuwe badkamer met veel zwart en willen eigenlijk geen kalksporen meer, vandaar onze keuze voor een waterontharder. Met 10.00 was ons water ook aardig hard.

Ik proef het nog steeds niet. Ik voel het ook niet echt, behalve als ik bijvoorbeeld bodylotion op m'n handen heb, dan wordt het glibberiger als ik dat er af spoel.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 14:08

Wintu schreef:

Ga je heel blij mee zijn. Hier al maanden alles zwart, deels bijna alweer een jaar en nergens kalk te vinden.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:19

Gnome schreef:
Wintu schreef:

Ga je heel blij mee zijn. Hier al maanden alles zwart, deels bijna alweer een jaar en nergens kalk te vinden.

Hier ook zwarte kranen en in de keuken een zwarte wasbak. Nog net zo zwart als een jaar geleden! Echt fantastisch.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 11:00

germie schreef:
Wintu schreef:

Ik proef het nog steeds niet. Ik voel het ook niet echt, behalve als ik bijvoorbeeld bodylotion op m'n handen heb, dan wordt het glibberiger als ik dat er af spoel.

Ik moet echt even wennen, want je hebt echt veel minder zeep nodig, dus daar gebruik ik nog te veel van en heb dan het idee dat ik het niet afgespoeld krijg.
Smaak water is prima, moet enkel even wennen, vind het wel anders voelen in de mond op de een of andere manier.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 11:01

Gnome schreef:
Wintu schreef:

Ben er nu al blij mee. Mijn haar is veel zachter (heb bos krullen, dus dat is superfijn, minder stug) en ik zie al kalksluiers verdwijnen, heerlijk :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-25 11:17

Dan ga ik twijfelen of mijn ontharder wel wat doet, haha. Ik heb geen kalk zien verdwijnen. Er zit een beetje op de douchekraan en dat is nog niet minder geworden. Vrees dat er toch antikal op moet.
Een andere smaak valt me ook niet echt op. Minder zeep? Ik gebruik al erg weinig (2 keer per week haar wassen, wasmachine heb ik alleen de hardheid veranderd, niet de hoeveelheid zeep).
Heb de waterkoker ontkalkt en nu na een week en ook water er in laten staan zit er nog geen nieuwe kalk in. Dus dat is wel fijn.
Of mijn haar het fijner gaat vinden weet ik niet. Ik heb sinds de installatie me ook een paar keer gedouched in het zwembad en daar komt natuurlijk gewoon water met kalk uit de kraan. Dus ik merk daarin nog geen verschil.
Je lijkt wel minder thee aanslag in de mokken te hebben. Dat is dan wel weer fijn.
Bij de wasbak verdween de kalk helaas ook niet spontaan, dus heb gisteren het grootste gedeelte weggehaald, en nu is het afwachten of er weer nieuwe komt. (en laatste beetje wil ik ook nog weg hebben, maar heb geen geduld om het in te laten werken).

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 11:40

Zijn er ook mensen die een ontharder hebben geïnstalleerd verder van de hoofdkraan?
Mijn moeder zou er eentje willen, maar dan voor de badkamer, wasmachine etc. In de keuken zou ik 'gewoon' water willen. Ze vind de smaak niet lekker en de dokter raadt het ook af (ivm onderliggende kwalen is kalk juist goed voor haar).

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 11:53

Verdwijnen van oude kalk kan wel maar duurt echt wel lang. Tenminste dat zei onze installateur. Wij hebben 'm eerst geplaatst en daarna alles verbouwd dus heb het ook niet zien gebeuren.

Hier haar ook zoveel gezonder. Huid ook veel rustiger en zachter.

@germie je had een kleintje laten plaatsen dacht ik? Zo niet, dan lekker negeren :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 15:40

Luxorvalkje schreef:
Zijn er ook mensen die een ontharder hebben geïnstalleerd verder van de hoofdkraan?
Mijn moeder zou er eentje willen, maar dan voor de badkamer, wasmachine etc. In de keuken zou ik 'gewoon' water willen. Ze vind de smaak niet lekker en de dokter raadt het ook af (ivm onderliggende kwalen is kalk juist goed voor haar).

Dat kan heel goed, als je de installatie ook kunt splitsen zonder alles op z’n kop te zetten. Daar zit meestal de uitdaging.
Je hebt ook kleine setjes die bedoeld zijn om een enkele kraan te bedienen. Worden vaak op laboratoria gebruikt maar voldoen ook thuis goed, juist voor dit soort oplossingen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 10:59

Luxorvalkje schreef:

Je kan dan ook kijken naar een keramische waterontharder. Dan blijft de kalk in het water. Deze maakt hele kleine "klontjes" van de kalk waardoor je geen aanslag meer krijgt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:55

Roodvos schreef:
Luxorvalkje schreef:

Je kan dan ook kijken naar een keramische waterontharder. Dan blijft de kalk in het water. Deze maakt hele kleine "klontjes" van de kalk waardoor je geen aanslag meer krijgt.

Ik lees daar juist helemaal geen goede dingen over. De kolom werkt eerst goed, maar zit al gauw vol en werkt dan niet meer naar behoren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 22:21

Wintu schreef:
Roodvos schreef:

Ik lees daar juist helemaal geen goede dingen over. De kolom werkt eerst goed, maar zit al gauw vol en werkt dan niet meer naar behoren.

Maar wat wordt er gedaan aan onderhoud?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 22:51

ikke schreef:
Wintu schreef:

Maar wat wordt er gedaan aan onderhoud?

Geen idee, ik heb niet zo eentje, je moet de cartridge vervangen, geen idee wat voor onderhoud er verder aan zo een ding kan? maar bewust hier niet voor gekozen, wegens oa het minder geschikt is voor zeer hard water, de beperkte capaciteit, dus als je een wat groter huishouden hebt, is het minder geschikt, cartridges plaatsen zijn prijzig en de cartridges gaan minder lang mee dan een paar jaar.