Website te mooi om waar te zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: Website te mooi om waar te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 08:22

Ten eerste altijd goed naar het webadres kijken, zitten ze bij een webwinkelkeurmerk dan moet je dat ook daadwerkelijk kunnen aanklikken. Betaalmethodes checken. Bedrijfsgegevens checken. Google inderdaad, vind je hem daar niet terug, rode vlag, Google controleert daar erg goed op.

Hier is Ariat ook netjes aangekomen

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 09:10

Wat ik altijd doe

Eerst google, zo goed als ieder bedrijf heeft wel een review op bijv Trustpilot of Google zelf. Niet terug te vinden is vaak een site die nog maar heel kort bestaat.

Daarna naar de website zelf direct naar contactformulier.
Geen adres gegevens of een vaag email adres wat niet eindigt op bedrijfsnaam.nl of com is al raar

Daarna door naar de retour voorwaarden. Daar geen retour adres, of retouradres in China= dropshipping wat betekent dat je veel te veel gaat betalen voor Alie meuk, dan beter rechtstreeks daar bestellen scheelt geld voor de troep die je gaat ontvangen.

En lees sowieso de algemene voorwaarden eens snel door, die zijn vaak slecht vertaald omdat ze dat te veel moeite vinden en de tekst slecht door de translater komt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 09:59

Deels cynisch bericht:

Wellicht ben ik te simpel ingesteld, maar juist in deze tijd waarin dit steeds vaker voorkomt, vraag ik mij oprecht af waarom men zo naïef dingen online wil blijven bestellen. Je hebt toch niet voor niets dat spreekwoord “als iets te mooi is om waar te zijn”?

Ik hoor het steeds vaker dat mensen opgelicht worden terwijl dat met een beetje nakijkwerk (zoals hierboven beschreven) niet had gehoeven. Ook niet als men het meteen bij een grote bekende keten had gehaald ipv bij een vage webshop alleen maar om wat geld te besparen.

Begrijp mij niet verkeerd hoor ik snap best dat mensen geld willen besparen, maar als ik dan lees dat de Blokker failliet is en het aantal oplichtingen online toeneemt (natuurlijk heeft dat niet 1:1 met elkaar te maken maar het zou de maatschappij wel sieren als we terug de fysieke winkel in gaan) dan vind ik daar wel wat van eerlijk gezegd.

Ergens denk ik dat we dit wereldwijd met z’n allen hebben gecreëerd. Niet meer fysiek willen winkelen, niet meer willen betalen voor EU kwaliteit/service die een fysieke winkel geeft, wegwerpmaatschappij en daardoor ketens over kop en oplichters die een nieuwe markt hebben.

Die actie van de politie vind ik dan ook zeker goed. Net zoals dat de Dille en Kamille met Black Friday dicht is. Nu hopen dat er toch ergens meer bewustzijn wordt gecreëerd.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 10:17

Ik ga vooral af op de vibe, maar daar heb je niet zoveel aan :')

Wat anderen zeggen, is de website professioneel opgesteld, kloppen de omschrijvingen/namen van producten of is het één grote machinevertaalde brij (bv 'Haaknaaldenset' versus '14 stuks haaknaaldenset haaknaalden van kleurrijk aluminium 14 maten 2 mm - 10 mm breien gereedschap accessoires' ). Ook idd het adres controleren, levertijd controleren, voorwaarden bekijken. Kijken of je hetzelfde op Ali/Temu tegenkomt kan, maar aangezien die websites foto's en omschrijvingen jatten bij de vleet zou ik daar niet blind op varen.
En bij twijfel: niet doen. De meeste dingen die je zo zou bestellen want 'goedkoop' heb je immers niet écht nodig :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 10:23

Ik check ook altijd social media. Geen Facebook- of Instagramprofiel van de shop vind ik verdacht.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 13:50

Maar soms kan t ook bijna te mooi zijn om waar te zijn zeker rond deze tijd. Vorig jaar voor 80 euro een jas van 250 gekocht met bf. Heb ik ook super veel gegooglrd want het was via de telegraaf en waarom verkoopt een krant jassen??? Maar bleek toch betrouwbaar. As we speak zit ik in die warme jas.

Ook airat heeft 60 tot 70% korting, eigenlik ook te mooi om waar te zijn, maar wel waar...

Maar idd googlen etc.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 15:01

Altijd kijken of er een KvK en BTW nummer staan vermeld. Verder is het afwezig zijn van adres en telefoonnummer een alarmbel. De prijzen zijn ook een goede indicatie. Je kunt ook de registratiedatum van een domeinnaam controleren, als die pas kort bestaat in combinatie met andere alarmbellen moet dat een no-go zijn.
De voorwaarden zijn bij alle dropshippers hetzelfde, die gasten gebruiken een standaard document dat ze onderling delen, dus ook daar kun je indicaties vinden.
En verder vooral je gezonde verstand volgen, als je ineens een cap of paar laarzen ziet staan die zijn afgeprijsd van €900 naar €25 dan neem ik aan dat je toch wel snapt dat daar iets niet goed is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 15:05

Sky_As schreef:
Wat ik altijd doe

Eerst google, zo goed als ieder bedrijf heeft wel een review op bijv Trustpilot of Google zelf. Niet terug te vinden is vaak een site die nog maar heel kort bestaat.

Daarna naar de website zelf direct naar contactformulier.
Geen adres gegevens of een vaag email adres wat niet eindigt op bedrijfsnaam.nl of com is al raar

Daarna door naar de retour voorwaarden. Daar geen retour adres, of retouradres in China= dropshipping wat betekent dat je veel te veel gaat betalen voor Alie meuk, dan beter rechtstreeks daar bestellen scheelt geld voor de troep die je gaat ontvangen.

En lees sowieso de algemene voorwaarden eens snel door, die zijn vaak slecht vertaald omdat ze dat te veel moeite vinden en de tekst slecht door de translater komt

Goede tips geven jullie!
Daarbij is het vaak ook zo dat je niet via een pakketautomaat kunt laten bezorgen, blijkbaar doen dropshippers niet aan contracten met DHL en UPS. Nu kunnen veel mensen een klaagzang houden over gedoe met DHL/UPS, maar het valt me op dat bezorgen dus alleen maar via je brievenbus, of de container naast de tuin gaat... :') . Achteraf betalen (bijvoorbeeld Klarna) schijnt ook niet te bestaan.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 15:43

magda_90 schreef:
Begrijp mij niet verkeerd hoor ik snap best dat mensen geld willen besparen, maar als ik dan lees dat de Blokker failliet is en het aantal oplichtingen online toeneemt (natuurlijk heeft dat niet 1:1 met elkaar te maken maar het zou de maatschappij wel sieren als we terug de fysieke winkel in gaan) dan vind ik daar wel wat van eerlijk gezegd.

Ergens denk ik dat we dit wereldwijd met z’n allen hebben gecreëerd. Niet meer fysiek willen winkelen, niet meer willen betalen voor EU kwaliteit/service die een fysieke winkel geeft, wegwerpmaatschappij en daardoor ketens over kop en oplichters die een nieuwe markt hebben.
Beetje OT maar ik snap de link wel ergens. Iedereen heeft het over de Hema en de Action die de Blokker eruit prijzen en geen bedtaansrecht geven, en dat zegt al wat. Daar kan ik namelijk geen Brabantia en Curver en dergelijke kopen, bij de blokker om de hoek wel. Voor de betere kwaliteit huishoudelijk is straks bijna enkel de Bijenkorf nog over, en anders dan Blokker zit die lang niet overal. En je hoort ook niemand over de Bijenkorf als Blokker "concurrent". Daarin merk je wel dat het grotendeels puur om de prijs draait.

Overigens wel met je eens. Ik ga zelf ook nog graag de winkel in en betaal prima wat extra voor kwaliteit (op termijn vaak nog goedkoper ook). Maar aan de andere kant zie ik ook steeds meer winkels die Chinees spul voor Europese prijzen verkopen, wat random winkeltjes een stuk minder aantrekkelijk maakt en je vaker bij de vaste ketens blijft. Wellicht niet echt oplichting, maar niet veel beter dan de dropshippers online.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 16:39

Nouwja dat, ik zal bij mij in de stad geen winkels weten waar ik nog curver en brabantia kan kopen. Of andere A merken die ik graag bij de Blokker kocht. Ik bestel liever niet online maar zo ontkom je er eigenlijk niet meer aan. Want ik wil geen import troep, pardon my French.

Maar goed dat is wellicht voor een ander topic.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 18:28

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:41

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:30

https://www.timber-john.com/

Ik ben verliefd op een trui van deze site, maar hij komt niet vlekkeloos door de scam check en adverteert met goede reviews die je niet aan kan klikken voor verificatie ofzo. De levertijd en bestelvoorwaarden lijken wel oké, en €109,- voor een wollen trui is niet het duurste maar ook niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Wat denken jullie?

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:41

Ik google meestal de adressen in de impressum.
Als ik dat voor het verzendadres van Timber&John doe, kom ik hier uit en dat vind ik dan toch beetje raar.

Afbeelding

Heeft wel redelijk goede reviews op trust pilot.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:46

Krijg je zand ipv een trui? :=

Trustpilot zegt wel weer dat het een geverifieerd bedrijf is... Wel een review dat het materiaal niet altijd klopt ;) https://www.trustpilot.com/review/timber-jack.com

Ik zou bij twijfel iig liever met m'n creditcard betalen. Iig, dan is nog iets verzekerd en kan je wat makkelijker je geldt terug krijgen. Al kunnen ze wellicht ook weer met je betaalgegevens aan de haal gaan := Maar goed dat kan altijd. Ooit eens beenbeschermers uit Engeland laten komen bij een bekend bedrijf, ook ontvangen. Maar ondertussen zijn ergens wel mijn creditcard gegevens gejat; kreeg iig na een week of wat een telefoontje of het klopte dat ik meedere betalingen van 2000+ had gedaan die dag. Uh, nee :=

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:56

Tancreda4 schreef:
Krijg je zand ipv een trui? :=

Trustpilot zegt wel weer dat het een geverifieerd bedrijf is... Wel een review dat het materiaal niet altijd klopt ;) https://www.trustpilot.com/review/timber-jack.com

Haha, kijken, of er restanten zand in het pakketje mee komen :+
Kan natuurlijk altijd, dat ze daar in de buurt een halletje hebben gehuurd en google maps niet helemaal correct is.

Ik zie wel dat de laatste goede reviews van november 2023 zijn... de twee van 2024 zijn slecht...ik zou het denk niet aandurven.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:04

Ah, jullie zijn scherper dan ik, bedankt! Wel echt balen. Het gebeurt zó vaak dat ik dingen zie die helemaal mijn smaak zijn (rustiek, landelijk, natuurlijk) maar dat het dan eigenlijk altijd dropship troep is.

Ik baal daarin ook echt vreselijk van de troep-maatschappij die we hebben gecreëerd. Als ik Google op een product wat ik zou willen hebben (meest recente voorbeeld: vitrage gordijnen met geborduurde groene blaadjes) kom je de meest prachtige dingen tegen, maar allemaal Temu/Ali/Shein en dat weiger ik gewoon pertinent. Alles wat wél van een 'normale' aanbieder komt is het gewoon net net, of helemaal niet. Dan vraag ik me af, kunnen die toffe dingen nou niet ook gewoon door normale aanbieders gemaakt worden? Er is vraag naar toch, anders maakt Temu het niet.

Tegenwoordig moet je eerst door een oerwoud van troep heen voor je weer een beetje bij de normale spullen komt en dat is dodelijk vermoeiend.

Ik ben ook nog steeds verdrietig dat de V&D en nu ook Blokker over de kop is -O- Ook al voel ik me een boomer als ik dat zeg :=

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:09

Ik snap je heel goed Vuurvleugels. Ik bestel ook niks van Ali/TEmu/Shein. Weiger ik!

Maar helaas willen mensen het liefst alles gratis...dus dan wordt gewoon van Temu besteld, waar het 80% goedkoper is en hoe meer mensen dat doen, hoe minder kunnen "goede" winkels mee... Ik vind het ook heel jammer. -O-

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 12:09

VuurVleugels schreef:
https://www.timber-john.com/

Ik ben verliefd op een trui van deze site, maar hij komt niet vlekkeloos door de scam check en adverteert met goede reviews die je niet aan kan klikken voor verificatie ofzo. De levertijd en bestelvoorwaarden lijken wel oké, en €109,- voor een wollen trui is niet het duurste maar ook niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Wat denken jullie?

Ik heb de Check gedaan zoals ik hem altijd doe en zou in principe hier durven bestellen.
Nu zou ik nooit zo veel geld aan een trui, laat staan aan een trui die ik niet even kan voelen uitgeven.

Houdt er rekening mee dat als de trui ( gedeeltelijk) van alpaca wol is, hij een stuk dunner is dan je misschien verwacht.

De reviews vind ik vrij goed op Trustpilot, en de website zie ik geen gekke onbetrouwbare dingen op.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:22

Oh dat wist ik niet, dat alpaca wol zoveel dunner is. Bedankt voor die info! Ik wil gewoon een goede kwaliteit trui van natuurlijk materiaal (en natuurlijke look), zo min mogelijk synthetisch spul. Liefst warm maar niet zweterig dus, en ik kan er altijd een shirt onder doen dus hoef aan de trui zelf niet per se genoeg te hebben. Maar dat blijkt een lastige zoektocht, zeker voor een beetje een betaalbare prijs. Er zijn enkele Schotse en Ierse bedrijven die 100% schapenwollen kleding maken, maar daar betaal je rustig 150-250 voor een trui en dat is écht wel veel geld natuurlijk. Maar ik heb op dit moment een polyester trui van de Cotton Club aan (mijn laatste fast fashion aankoop) waarvan ik zeker weet dat hij geen drie jaar mee zal gaan. Tja, dan betaal je "maar" 50 euro voor een trui ipv 150, maar onder aan de streep ben je duurder uit dan bij een trui van 150 euro die vijf tot tien jaar mee gaat.

Misschien toch maar eens de Bijenkorf binnenstappen. Hopelijk hebben ze temidden van alle glam-chic (vreeeeselijk, word al overprikkeld als ik ernaar kijk) een hoekje "Rustiek" met gewoon goede kwaliteit wat even mee gaat :=

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:27

Art_Ificious schreef:
Ik ken iemand die er besteld heeft. Ik durf het zelf niet maar ben wel benieuwd of haar bestelling correct aankomt. Ze had in ieder geval wel een track en trace gekregen al.

Het grootste risico bij dergelijke sites is eigenlijk niet eens de bestelling die je wel of niet krijgt. Maar de gegevens en betaalgegevens die je met de site deelt met de aankoop. Onze uitgebreide risicoscanner voor sites gaan volledig op hol bij deze link :+
Dus ik zou daar niks durven aanklikken of gegevens durven in te vullen :P

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:31

Kan iemand me uitleggen waarom er zoveel dropshippers zijn en waarom je zo iets begint?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:40

Het is makkelijk geld verdienen. Je hebt in no time een verkoopaccount op bol.com aangemaakt (of een eigen website waarbij je gewoon een standaard template gebruikt) en hoeft alleen maar een digitaal linkje te leggen tussen de koop button van je koper en bestel button bij AliExpress oid. Er zijn leeegio filmpjes op YouTube en social media die je haarfijn uitleggen hoe je zoiets opstart en een kind kan de was doen. Dus het is gewoon een ontzettend makkelijk en lui verdienmodel.

Ik mis de tijd dat bol.com gewoon redelijk gegarandeerd kwaliteit gaf ;( Nu is het echt dropshippers voor en na. En ik vind het ook wel teleurstellend dat ze daar niet op handhaven, maar ze zullen er zelf ook een leuk slaatje uit slaan...

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:41

friezenfan2 schreef:
Kan iemand me uitleggen waarom er zoveel dropshippers zijn en waarom je zo iets begint?

Ik vind het een slimme investering. Je koopt gewoon een zooi goedkoop spul op Alie ofzo, en verkoopt het voor 3 keer het geld. Is het eerlijk, nee niet echt, maar wel makkelijk verdienen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:47

felicity schreef:
Nibbit schreef:
Ik zag m ook voorbij komen op Fb en heb m gerapporteerd als nep namaak account (zoiets)
Werd helaas niet verwijderd

Hier ook.

Heb alle sites en vergelijkbare gemeld. Kreeg na ruim een week dat ze er niks mee gaan doen :x

Ze betalen heel veel advertentie kosten dus doet Fb er niks mee.

Er gaat ook een Fb de ronde waarbij jij je hond op een Sweater kan laten borduren, 69 euro.
Mijn zusje had hem voor mij gekocht, alles leek netjes, nooit aangekomen, al 100x gerappoteerd, blijft gewoon in de lucht.