Inheems tuinieren!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 19:07

Ik heb eigenlijk nog geen planten in mijn tuin gevonden die geen insekten aantrekken. Ik heb wel ook geprobeerd jaarrond iets bloeiends in de tuin te hebben, en dat maakt ook dat er hier veel rondvliegt.

Een late inheemse bloeier is klimop. Geweldig wat daar op afkomt. Klimop bloeit overigens pas als-ie de top van waar-ie tegenop is geklommen bereikt heeft.
De 'struikklimop' (H. helix 'Arborea') is trouwens de gewone Hedera helix die gestekt is van een bloeiende klimop. Eenmaal bloeiend klimt-ie niet meer en blijft wel braaf bloeien.

Anderzijds heb ik ook Papaver atlanticum (uit Marokko, maar in NL ook 'in het wild' te vinden) en die bloeit ook zo ongeveer van mei tot en met nu en is ook een bron van voedsel voor allerlei insekten laat in het jaar.

Vrijwel alles wat hier staat, inheems of niet, zet zaad en zaait zich uit. Aangezien dat echt niet alleen maar windbestuivers zijn en insekten ook niet stom zijn, zal er wel wat te halen zijn als ik naderhand zaad of zaailingen vind :D

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 19:46

Ibbel schreef:
De 'struikklimop' (H. helix 'Arborea') is trouwens de gewone Hedera helix die gestekt is van een bloeiende klimop. Eenmaal bloeiend klimt-ie niet meer en blijft wel braaf bloeien.

Ik heb hier juist een drietal stekken van in het water staan, in de hoop dat ze willen wortelen! Anders koop ik er volgend jaar eentje. Ik vind het zo'n leuke plant, altijd vol gezoem en drukte <3

En ter verduidelijking: vogels hebben niet direct iets aan de exoten die ik hier heb staan.. daarom - als ik toch iets vers moet gaan beplanten - gekozen voor vlier, meidoorn, sleedoorn en lijsterbes, e.d. Maar ook een uitheemse vuurdoorn.
Voor mij grotendeels ook een heel nieuw experiment: wat werkt in bakken op het oosten en wat niet? Waar komen vogels (hier) op af, en waarop niet?

Ibbel

Re: Inheems tuinieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 19:54

Ik ben een groot voorstander van het beste van beide werelden :j
Net als dat ik flexitarier ben. Vlees is lekker, maar goed vegetarisch eten is ook heerlijk :D Je hoeft het ene niet te laten om het andere te doen :))

Wat een mooi voorbeeld is van dat het allemaal niet zo zwartwit is, is de buxusmot en mezen. Buxusmot is een exoot, en mezen aten de rupsen niet. Nou ja, de eerste paar jaar niet. Tot ze doorhadden dat het smakelijke hapjes zijn.
Maar, ze hadden ook al snel door dat die verrekte rupsen bij de minste geringste trilling zich terugtrokken tussen de blaadjes. Dus de mezen hebben zelfs een nieuwe jachttechniek ontwikkeld: ze hangen als een soort kolibries voor de buxus om op deze manier een rups te verschalken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 20:23

123321 schreef:
Citaat:
Linden zijn geliefd bij veel insecten: meer dan 60 insectensoorten weten blad, bast, hout en bloemen te vinden als directe voedselbron.

Ik lees dit op boomzorg.nl - dan zouden ze op plek 7 horen in de afbeelding die je deelt. Valt het toch nog mee.

Afwisseling van lindesoorten in de laan is zeker een optie om het bloeiseizoen te verlengen, afwisseling van boomsoorten is dan weer niet de bedoeling omdat we ervoor willen zorgen dat het een duidelijk landschapselement wordt.

Ik weet niet hoe lang je laan is, maar als je steeds dezelfde combinatie achter elkaar en tegenover elkaar zet, heb je wel afwisseling en toch eenheid.

Je zou bijvoorbeeld een wilde kers (Prunus avium) en/of wilde appel (malus sylvestris) (bloeien super mooi), zomer en winter linde kunnen doen.

Kijk ook eens naar het principe wijkers en blijvers. Totdat je bomen groot zijn, zit er zeer waarschijnlijk heel veel afstand tussen de bomen die je wil houden, dat zijn de blijvers. Daartussen zou je wijkers kunnen planten, dat zijn vaak pioniers bomen/struiken die snel groeien, zoals wilg, hazelaar, berk, els, populier. Die groeien veel sneller als je lindes bijv, waardoor de blijvers wat schaduw krijgen (vinden jonge bomen heel fijn), het blad verbetert de bodem, het is extra stuifmeel en voeding/beschutting voor beestjes en tegen de tijd dat ze weg moeten omdat de blijvers groot zijn, heb je mooi hout voor de kachel of projecten.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 17-11-24 20:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 20:25

Is goed advies, maar kijk vooraf even vanaf welke stamdiameter en bij welke boomsoort je een kapvergunning nodig hebt in jouw gemeente :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 20:59

Ik heb een stukje weide op zandgrond van ongeveer 40 vierkante meter "over", waar 3 wilgenbomen op staan en wat verder totaal overwoekerd is met brandnetels. Ik loop al langer met het idee om daar wat beplanting aan te brengen. Iemand een idee voor bijv een fijne bloemenmix?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 21:06

VogeltjeM schreef:
Ik heb een stukje weide op zandgrond van ongeveer 40 vierkante meter "over", waar 3 wilgenbomen op staan en wat verder totaal overwoekerd is met brandnetels. Ik loop al langer met het idee om daar wat beplanting aan te brengen. Iemand een idee voor bijv een fijne bloemenmix?

Cruydt Hoeck heeft daar prachtige mengsels voor! Hier kun je er vast eentje vinden die precies aansluit bij jouw stuk.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:33

Ibbel schreef:
Is goed advies, maar kijk vooraf even vanaf welke stamdiameter en bij welke boomsoort je een kapvergunning nodig hebt in jouw gemeente :D

Ik denk dat wat Prairy noemt officieel onder dunning valt, dan heb je geen kapvergunning nodig :j

De lindes gaan een eenzijdige laan vormen op de erfgrens in overleg met de buren, aan de andere zijde van de laan staat al een bestaande boom- en hagengrens (en die is gemengd qua soorten).

VogeltjeM als het echt 'over' is, is dan struikgewas niet een idee? (Takken)rillen zijn ook fijn voor het ecosysteem, maar beide opties zijn wat minder geschikt als je er later misschien toch weer vee op wilt hebben.

Zijn er hier al bokkers die hun weides hebben aangevuld met boom/struik?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:05

123321 schreef:
Ik denk dat wat Prairy noemt officieel onder dunning valt, dan heb je geen kapvergunning nodig :j

Hangt helemaal van je gemeente af, de regels worden echt lokaal bepaald.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 08:30

black_kelpie schreef:
VogeltjeM schreef:

Cruydt Hoeck heeft daar prachtige mengsels voor! Hier kun je er vast eentje vinden die precies aansluit bij jouw stuk.

Dankjewel, ik ga eens kijken :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 08:32

123321 schreef:
Ibbel schreef:

VogeltjeM als het echt 'over' is, is dan struikgewas niet een idee? (Takken)rillen zijn ook fijn voor het ecosysteem, maar beide opties zijn wat minder geschikt als je er later misschien toch weer vee op wilt hebben.

Zijn er hier al bokkers die hun weides hebben aangevuld met boom/struik?

In principe is het inderdaad echt over en zullen er geen dieren meer op komen. Mijn idee was eerst een moestuin (en dat is het ook deels) maar het stuk is veel te groot voor ons om helemaal als moestuin te houden. Aan wat voor struikgewas denk je dan bijv? Onze wei is al omzoomd met meidoorn :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 09:31

Oeh, dan zou ik bosbessen en aalbessen neerzetten, moerbei (is wel niet inheems, maar de vogels eten het wel graag) en Cornus kousa (ook niet inheems, maar ook eetbare bessen, ook voor de mens trouwens). Afgewisseld met krentenboompje (Amelanchier) en lijsterbes voor wat meer hoogte. Eén groot bessenfeest voor de vogels - en jezelf als er nog wat overblijft.

Oh, en hazelnoten en evt een walnoot. Dat vinden de grotere vogels (kraaien en gaaien) en de muizen lekker.

Ik heb zelf ook aantal walnoten (zaailingen van onze originele boom) in de wei. Wel beschermen tegen paardenvraat (voor degene die vroeg wie er al bomen in de wei had) := Sommige paarden vinden ze erg lekker, en ze snoeien tamelijk slordig :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 10:52

Ibbel schreef:
123321 schreef:

Hangt helemaal van je gemeente af, de regels worden echt lokaal bepaald.

En per gebied binnen de gemeente :)

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 10:55

123321 schreef:
De lindes gaan een eenzijdige laan vormen op de erfgrens in overleg met de buren, aan de andere zijde van de laan staat al een bestaande boom- en hagengrens (en die is gemengd qua soorten).

Om je nog wat aan te moedigen met de lindes, dat zijn bij uitstek bijenbomen. Als je het inheems wil honden (wat beslist geen slecht idee is) kan je inderdaad goed uit de voeten met de zomer en winterlindes en hybrides daarvan. (Winterlinde is mijn persoonlijke favoriet vanwege het fijne blaadje <3)
Maar echt heel erg puur inheems is eigenlijk alleen nodig in kwetsbare natuurgebieden waar je persé een natuurlijke vegetatie wil handhaven. Dus schroom in dit geval niet om bijvoorbeeld een mooie zilverlinde uit oost Europa toe te voegen.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 14:40

De imker op ons erf is inderdaad heel blij met het vooruitzicht van extra lindes :))

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 16:02

(heb je haar weer met d'r vliegbeessies)
Maar, ik las toevallig zojuist dit artikel met wat algemeen toepasbare tips en linkjes voor nuttige beplanting:
https://www.vogelbescherming.nl/actueel ... -ontkracht

En, heeft hier iemand weleens appelpitten laten ontkiemen en gezaaid?
Ik heb een stel heel schattige kiemplantjes uit Jonagold pitjes (die verder niet soortvast zijn) - maar weet niet echt wat ik daar van kan verwachten.

Het lijkt me heel leuk als ze willen opgroeien tot boompjes (wat vast nog jaren duurt), en dan ooit bloesem hebben in het voorjaar. Maar kunnen ze alleen door andere soorten appelbomen in de buurt bestoven worden? Of kunnen bijvoorbeeld insecten dat ook doen?
Of ze al dan niet vruchtdragen maakt me niet zo uit, maar dit vraag ik me af.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 16:30

Van een soort die niet soortecht terugkomt weet je ook niet welk ras een goede bestuiver ervoor is.
Er bestaan bij mijn weten geen zelfbestuivende appels, er is dus altijd een ander ras nodig, maar sierappel is over het algemeen een universele bestuiver voor alle appelrassen. Niet altijd even succesvol, maar als er binnen een redelijke radius ergens een sierappel in een tuin staat, heb je kans op appeltjes. En ja, dat bestuiven doen insecten zoals bijen en hommels.

Er staat op het Houtdorperveld tussen Ermelo en Uddel ergens langs een fietspad een groepje appelbomen die naar alle waarschijnlijkheid uit een weggegooid klokhuis zijn gegroeid. Ik zal in het seizoen eens kijken of daar ooit appels aan komen :D

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 17:13

Ibbel schreef:
Van een soort die niet soortecht terugkomt weet je ook niet welk ras een goede bestuiver ervoor is.
Er bestaan bij mijn weten geen zelfbestuivende appels, er is dus altijd een ander ras nodig, maar sierappel is over het algemeen een universele bestuiver voor alle appelrassen. Niet altijd even succesvol, maar als er binnen een redelijke radius ergens een sierappel in een tuin staat, heb je kans op appeltjes. En ja, dat bestuiven doen insecten zoals bijen en hommels.

Er staat op het Houtdorperveld tussen Ermelo en Uddel ergens langs een fietspad een groepje appelbomen die naar alle waarschijnlijkheid uit een weggegooid klokhuis zijn gegroeid. Ik zal in het seizoen eens kijken of daar ooit appels aan komen :D

Dankjewel! Dat maakt het al helderder. Ik ben nog wel wat aan het experimenteren met pitten van 3 andere soorten (Fuji, Elstar en Royal Gala, in het kader van 'je weet maar nooit'), maar tot nu toe willen die na wekenlange koude stratificatie nog steeds niet kiemen :( Misschien zijn die wel steriel gemaakt..
Enfin, eerst maar eens zien of ik de sterkste plantjes veilig de winter door kan loodsen, zodat ze komend voorjaar naar buiten kunnen. Het vergt wel veel van mijn geduld, dit :O

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 17:42

Leuk topic!

Ook hier ben ik niet streng inheems. Maar waar het passend is zet ik bij voorkeur inheemse planten in.

We hebben een kavel van 2000m2 waar ons huis op staat, een deel weg op ligt, onze parkeerplaatsen en stal op staan en waar ook onze paarden op een kleine track gehuisvest zijn. Alsnog hebben we redelijk veel ruimte voor planten.

Al onze hagen zijn inheems en we hebben enkele solitaire inheemse struiken en bomen staan. Op 1000m2 van ons terrein moeten we echter voedsel verbouwen, dus we hebben vooral daar wel veel exoten voor staan om wat diversiteit te hebben. Eetbare inheemse beplanting is erg beperkt. Zeker als je gekweekte variëteiten niet mee telt.

In het topic in mijn onderschrift kun je al aardig wat beelden van ons terrein vinden.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 20:06

Leuk topic! Ik probeer ook steeds meer inheemse planten in mijn tuintje te zetten. Maar moet zeggen dat ik er ook niet echt streng in ben. Ik heb toevallig gisteren een vierkante meter in de border vrij gemaakt waar ik iets inheems wil planten, weet alleen nog niet goed wat. Wil graag iets wat als waardplant dient. De vogels zijn hier wel echt blij met de inheemse heester/boompjes. De liguster en hulst in het bijzonder. Dit jaar voor de tweede keer een merelnest in de hulst.
Vandaag wat besjes van een vuilboom/sporkehout uit het bos meegenomen om te thuis te zaaien in de hoop dat er in het voorjaar wat uitkomt. De spork doet het bij mijn schoonzus heel goed bij bijen en vogels.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-24 16:35

akishino schreef:
Vandaag wat besjes van een vuilboom/sporkehout uit het bos meegenomen om te thuis te zaaien in de hoop dat er in het voorjaar wat uitkomt. De spork doet het bij mijn schoonzus heel goed bij bijen en vogels.

Leuk! Ik heb dit jaar ook een sporkehout neergezet om die redenen, ik hoop dat ie een beetje vlot groeit!

Ik kwam vandaag nog een leuk artikel tegen, ik heb wel het idee dat hier steeds meer aandacht voor is, erg leuk :j

https://www.destentor.nl/wonen/deze-planten-komen-van-oorsprong-uit-nederland-en-zijn-ook-nog-eens-prachtig~a5831e37/

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 17:06

Even dit topic een schopje - over niet al te lange tijd wordt het weer wat levendiger in de tuin!
Op mijn nieuwe vogelbalkon is er nog verrassend veel groen op het moment, met hier en daar al een dapper sneeuwklokje. Ik kijk erg naar het voorjaar uit, om te zien wat er goed is aangeslagen.

Een paar dagen geleden hebben gemeentewerkers de stadsbomen rond het winkelplein wat verderop een rigoreuze verjongingssnoeibeurt gegeven. De gesnoeide takken lagen in stapels op het trottoir te wachten tot ze zouden worden opgehaald.. Niet lang over hoeven nadenken: heb een flinke, schone tak uitgezocht en meegezeuld naar huis :D

Een grote pot verzwaard met een paar bakstenen, en de tak daarin vastgezet. Aarde erbij, en wat stekken klimop er omheen geplant, die hopelijk de tak gaan begroeien. En zo heb ik nu een veel natuurlijker uitziend voederstation voor de vogels.
Ik ben er echt blij mee, en de koolmeesjes, pimpelmeesjes, en zelfs kauwtjes zijn de zit-takken al volop aan het uittesten. Zo'n leuk gezicht!

Afbeelding

Afbeelding

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 22:15

Oh wat gezellig! :D
Hier hangt het voer nog onder het afdak. het is altijd een drukte van belang met de mezen boven en de vinken op de grond.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 23:05

Super leuk al die vogeltjes.

Eerder werd hier "Het Bijenbalkon" genoemd als aanrader. Ik heb het met kerst aan mijn man gegeven, hij is mega enthousiast en binnenkort starten we hier ook met het balkon aanpakken!
Het staat wel op het zuiden, dus even kijken welke planten dat kunnen overleven.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-25 23:39

Erg leuk zo met die boom Zolala :D

Ik loop zo af en toe een rondje door de tuin maar het is een treurige boel op het moment :')

Van wat ik vorig jaar heb aangeplant houdt vooral dat het kruipend zenegroen zich heel mooi in de winter, ik denk dat ik daar wat meer van ga neerzetten dit jaar. Heel benieuwd wat er allemaal terugkomt in het voorjaar, en hoe het er dan uitziet!