Wat gebeurt er met online retouren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:27

Maar is een goede prijs wel een eerlijke prijs?
Begrijp me niet verkeerd: ik snap dat niet iedereen hetzelfde budget heeft. Maar als wij blijven goedkoop blijven willen (iets met cherry-picking en voor een dubbeltje op de eerste rang), stimuleert dat de fabrikant ook niet om iets duurzaam te maken.

Goedkoop is duurkoop zei mijn vader altijd.

Hoe krijgen we het voor elkaar dat er voor een eerlijke prijs, niet teveel maar gewoon goede dingen worden geproduceerd?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:29

Is het niet zo dat bij wat grote bedrijven het retourneren tegenwoordig geld kost!?

Ik heb ook eens een jurkje van Nikkie thuis gekregen waarvan de oksels vreselijk naar oud zweet stonken!
Schandalig vond ik dat.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:32

SdaphneS schreef:
Hoeveel moeite is het nu om gewoon in fysieke winkels spullen te kopen?

Nou, dit.
Heel soms ontkom je er niet aan, er zijn enkele producten die ik online bestel, maar gewone kleding koop ik in een winkel. Ik wil helemaal niet meedoen aan die hele bezorgcultuur.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:42

Goof schreef:
SdaphneS schreef:

Nou, dit.
Heel soms ontkom je er niet aan, er zijn enkele producten die ik online bestel, maar gewone kleding koop ik in een winkel. Ik wil helemaal niet meedoen aan die hele bezorgcultuur.

Ik snap werkelijk de aversie tegen die 'bezorgcultuur' niet, en ik moet zeggen dat ik de negatieve ondertoon in sommige reacties net zo min begrijp.

Moeten wij ons schamen omdat we liever online shoppen dan in een winkel? Of kunnen we gewoon accepteren (en nog belangrijker, respecteren) dat iedereen daar zo zijn eigen voorkeuren in heeft?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 10:43

Z9
Popstra schreef:
Is het niet zo dat bij wat grote bedrijven het retourneren tegenwoordig geld kost!?
.

De Wehkamp doet dat inderdaad en dat helpt. Daarbij betaal je per item:
Fors minder retouren bij Wehkamp doordat klanten ervoor moeten betalen https://www.nu.nl/economie/6322053/fors ... talen.html

Ik merk ook dat het vaker gebeurt dat je bijv de verzendkosten zelf betaalt bij retouren.

Sintara

Re: Wat gebeurt er met online retouren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:57

Bij de webshops die ik beheer voor mijn werk wordt alles met de hand gecheckt, maar bijna alles is ook met de hand hier gemaakt.
Hetgeen dat retour komt is meestal gewoon nog netjes en wordt nog verkocht. Soms wordt het bewaard voor een speciale uitverkoop voor familie en vrienden en dan kunnen we het extra goedkoop overnemen.

Soms zijn spullen helaas zo vernield door de bezorgdiensten dat het helaas niet meer te redden is, dan worden onderdelen zoveel mogelijk hergebruikt en de rest inderdaad vernietigd.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 11:53

Goof schreef:
SdaphneS schreef:

Nou, dit.

Ik koop het liefst ook gewoon in winkels (want wil stof voelen& kunnen passen)
Maar met 2 kleine kids (die na 30 min shoppen het zat zijn) en geen kledingwinkels in mijn stijl in woonplaats, is dat toch behoorlijk lastig :Y) :7

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 11:56

Ik koop broeken altijd in de winkel, ik moet echt passen. Shirts/truien koop ik vaak wel online. Maar ik was zaterdag bij de Takko en heb 3 truitjes meegenomen en 2 broeken. :D

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 12:38

Ik koop eigenlijk de meeste dingen online, maar retourneer vrijwel nooit iets. Als je gewoon online net zo kritisch bent als dat je in een fysieke winkel bent, is dat ook eigenlijk niet nodig. Zeker als het een winkel/merk is dat je kent en waarvan je weet hoe iets valt.

Van mij mogen ze dan ook verzendkosten of andere kosten rekenen voor retouren. Als ik hier dan lees dat kleding gewoon echt gedragen en niet alleen gepast wordt geretourneerd, gatver.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 12:56

mylittlejoy schreef:
Ik koop eigenlijk de meeste dingen online, maar retourneer vrijwel nooit iets. Als je gewoon online net zo kritisch bent als dat je in een fysieke winkel bent, is dat ook eigenlijk niet nodig. Zeker als het een winkel/merk is dat je kent en waarvan je weet hoe iets valt.

Dat is ook mijn ervaring, ik koop zo goed als alles online (op onderbroeken en sokken na) maar retourneer vrijwel nooit iets. Heeft ook te maken met het feit dat het speciaal assortiment is (lang) en nauwelijks verkrijgbaar in fysieke winkels.

Juist online is het IMO makkelijker om kwaliteitsspullen te kopen die goed vallen en jaren meegaan. Ik hoef geen polyester, acryl etc en daar zitten de meeste fysieke winkels echt vol mee.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 13:11

Goof schreef:
SdaphneS schreef:

Nou, dit.

Om het nogmaals maar te zeggen, voor mensen zoals ik met autisme is het wél een grote moeite. Dus prima fijn voor jullie dat jullie dat als gemak en prettig ervaren ik had dat ook wel gewild. Je hoeft niks te bestellen als je niet wil. Maar voor mij is het een uitkomst.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 13:18

SdaphneS schreef:

Dat lijkt me ook wel een beetje te kort door de bocht. Niet iedereen heeft de gezondheid om gezellig een dagje te gaan shoppen. Was het maar zo'n feest. Zeker als je een beperking hebt, is online bestellen een uitkomst.

Ik ben het wel met je eens dat je best bewust kunt zijn wat je koopt en hoe je dat doet. Maar dat is een ander verhaal.

Als ik iets online bestel en het bevalt niet, dan zijn er ook nog andere mogelijkheden dan retourneren. Zeker bij kleinere/goedkope/kwetsbare dingen, ga ik niet retourneren.
Gisteren had ik bijv. bij de Appie-bestelling (ja, in bestel online :D ) een set kaarsen die helemaal niet overeen kwamen met de foto, maar die ga ik niet retourneren. Dat gaat in de Amarant-bak. Daar hebben ze een klein winkeltje (soort kringloop-idee) waar ze er vast wel blij mee zijn. Eens in de zoveel tijd geef ik de bak mee en de spullen worden vaak al binnen een paar dagen verkocht. De opbrengst is dan weer voor de dagopvang om leuke dingen te doen. Win-win :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 13:18

Ik bestel veel omdat de merken die ik draag niet in de gemiddelde winkelstraat verkocht worden en ik weiger naar de andere kant van het land te rijden of de plas over te steken :).

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 13:27

Desty schreef:
Advocaat van de duivel: wat gebeurt er met de kleding die in de winkel niet verkocht wordt?

Bij ons komt einde seizoen(winkels), of retouren(ligt aan seizoen anders eerst terug op voorraad) bij sample sale terecht. Die word meerdere keren per jaar gehouden. Word het dan niet verkocht gaat het naar een opkoper.

Edit; even wat aangepast.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 13:29

Goof schreef:
SdaphneS schreef:

Nou, dit.

Het merk dat ik graag draag zit niet in de buurt, dus ik bestel het. Wat er doorgaans in de winkels hangt vind ik niet leuk of het zijn maar 2/3 stukken uit de collectie.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 13:53

Als je, zoals ik, in een stad woont, dan kun je idd te kust en te keur gaan en is het soms makkelijker om even snel naar de winkel te gaan dan te bestellen. Maar als je, zoals mijn ouders, in Schubbekutteveen woont met één kledingwinkel in de stijl DorpsKaren, dan kun je of daar proberen nog wat leuks te vinden, of de auto naar de stad pakken (20 minuten rijden, benzinekosten, parkeerkosten, gedoe), of online bestellen.

Principes zijn leuk, maar die zijn niet altijd voor iedereen even haalbaar :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 14:27

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 14:32

Het eindigt ook met “entree is gratis”. Alsof je ook moet betalen om binnen te komen om wat te kopen :). Los daarvan wel een goed initiatief, zal ook druk zijn!

Lijkt me ook best een leuke gok. En bizar dat goede spullen dus blijkbaar vernietigd werden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 08:02

Ik koop ook altijd graag online, dan heb je in een paar minuten een volledig overzicht in plaats van dat getrut met allerlei rekken door gaan in een winkel met inderdaad veelal polyester en acryl, dingen die niet echt aanspreken of als je iets ziet dat wel okee lijkt, dat je maat er niet tussen hangt :=

Ik hou ook gewoon echt niet van kleding shoppen in winkels. Heb vaak als ik iets zoek al behoorlijk goed voor ogen wat ik wil en dat vind je online véél makkelijker :j

En ik betwijfel ook hoe "slecht" het is zeg maar. Want bezorgdiensten rijden toch wel hun vaste routes. Als er dan 100 pakketten in zo'n busje zitten dan scheelt dat toch 100 ritjes van iedere koper die apart met de auto, soms door het halve land heen moet rijden :)

Retouren zijn idd. wel jammer ja. Ook als webshopje zijn retouren best vervelend. Vooral als mensen om een wat onnozele reden retourneren die neerkomt op niet goed gelezen / niet goed nagedacht hebben. Helaas ben je als webshop verplicht om bij een klant die de gehele bestelling retourneert, het volledige aankoopbedrag inclusief verzendkosten terug te betalen. Maar de retourkosten kun je wel voor de klant houden.

Dus dat doen we dan maar, dan voelt de klant er tenminste zelf ook wat van als ze zwart ipv. bruin bestellen ofzo := Meeste mensen denken dan toch wel wat beter na, als ze zien dat ze zelf de retourkosten moeten betalen. En hebben daar ook wel begrip voor gelukkig.

Ik heb heel af en toe wel eens gehad dat een klant een beetje pissig wordt dat het retourneren niet gratis is. Maar het is toch ook niet realistisch dat je verwacht dat een kleine webshop tijd besteed aan jouw bestelling en daar werk aan heeft. Vervolgens 2x verzendkosten op zich neemt. En met een beetje pech dan ook nog een duidelijk gebruikt artikel terugkrijgt als dank :=

Gebeurt dat 1 keer dan is dat wel op te vangen. Maar stel dat je dat meerdere keren per week hebt dan loop je er gewoon op leeg.....

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:32

Veel luxe kleding die over is wordt vernietigd. Ik heb ooit eens een hele dag overhemden doormidden staan knippen. Zo kon het merk voorkomen dat de kleding alsnog onderhands wordt doorverkocht.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 11:54

Ik had er nooit zo over nagedacht wat er precies gebeurd met retouren, en wordt best wel verdrietig van het idee dat dingen zomaar vernietigd of gedumpt worden. Ik vouw inderdaad ook alles altijd weer netjes op terug in de zakjes.

Ooit heb ik dingen retour gestuurd naar 4FunkyFlavours, daar kreeg ik een mailtje dat er in 1 van de artikelen vlekken zaten, of ik wist waarvan? En dat het hen speet maar dat ze me daar niet de (volledige) aankoopprijs voor terug konden geven omdat ze het niet meer konden verkopen. Ik voelde me super schuldig :o

Ik zag trouwens iemand zeggen dat ze een artikel hadden ontvangen dat naar rook stonk, en verderop de aanname dat het dus uitvoerig gedragen was of dat iemand er mee uit was gegaan.
Vergis je niet hoe snel dingen naar rook gaan ruiken! Ik ben een tijd koerier geweest en heb eens wat afgeleverd bij rokers. Ik ben misschien 4 minuten binnen geweest, maar ik stonk de rest van de dag :r

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:09

SdaphneS schreef:
Ik bestel dus geen kleding of schoenen online om de reden dat ik tegen al die pakket bezorging ben. Dus wil sowieso zo min mogelijk online bestellen, maar ook omdat als je iets wilt retouren je dus voor een groot probleem zorgt. Want uit vele documentaires komt naar voren dat het gros zo de vuilcontainer in gaat plus bedrijven hebben veel werk aan een retour.

Best veel. Ik moet minimaal 10km rijden voor ik überhaupt bij een winkel, anders dan de supermarkt ben.

Voor de paardenspullen moet ik nog veel verder rijden.
Daarbij spreekt het aanbod in een gemiddelde winkelstraat mij maar heel beperkt aan.

Dus ik denk dat ik oprecht het milieu er niet meer of minder mee schaad om dat bezorgbusje te laten rijden.

Maar ik ga wel zorgvuldig om met die pakketjes. Weet waar ik wat kan bestellen en zit dus ook niet heel vaak te kijken met retouren.
(of vergeet ze terug te sturen. Maar dat is vooral voor mijn eigen portemonnee stom)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:25

Vandaag kreeg ik een pakket binnen. Als ik deze specifieke spullen in een stenen winkel had moeten halen dan is de dichtstbijzijnde winkel die het (misschien, want je weet maar nooit) in het assortiment heeft 40km verderop en het centrum van de stad. Als ze het niet allemaal, of niet de gewenste aantallen op voorraad hebben liggen dan kan je later nog een keer terug.
De prijs is zodanig dat alles in 1 klap thuis laten bezorgen gratis is, vandaag bezorgd morgen in huis ook nog eens.
Nou dan ga ik maar naar de hel voor thuis laten bezorgen hoor :+

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 14:45

Ik merk wel dat ik soms iets te lui geworden ben met online bestellen en dan is het wel goed om me af te vragen of het niet beter fysiek kan. Ik zie toevallig een reclame van Kruidvat en vaak heb je die wel in de buurt zitten. Bij kledingwinkels heb je nog te maken met de maat etc. Maar andere winkels als drogisterijen, speelgoed of elektronica is het soms wel prima mogelijk om langs te gaan. Dan kun je een item ook echt zien en heb je toch minder snel dat het retour gaat.

Dingen als paardenspullen is vaak erg specifiek en lang niet altijd “om de hoek” te halen. Al vond ik het vroeger wel juist heel leuk om speciaal naar een winkel te gaan en daar te snuffelen, veel leuker dan online :-)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:45

DuoPenotti schreef:
Bellatrix schreef:
Ik vind dat echt zonde...genoeg mensen in arme landen die wel kleding kunnen gebruiken...of denk ik dan raar?

Nee helemaal niet.

Vind het schandalig dat dit gebeurt.

Juist niet, die goedkope kleren die we daar dumpen zorgen ervoor dat hun eigen kledingindustrie kapot gaat.