Woning verwarmen zonder cv?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 17:43

Babsiej schreef:
Dat hoop ik niet.

Ik denk het ook niet. Wij wonen vrijstaand en buren zitten niet direct naast ons waar de kachelpijp zit.

En zou het wel zo zijn, dan is het jammer. Ik heb ook regelmatig "last" van de buren.

Die fijnstof blijft ook niet alleen waar de kachelpijp eindigt, maar die gaat door de hele lucht heen.
Dat is op zich niet erg als het een paar huizen zijn, maar ondertussen zijn het er zoveel dat het een bedreiging is voor de volksgezondheid.
Helemaal als het windstil of mistig is. Sommige mensen kunnen dan amper over straat.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 17:51

Shadow0 schreef:
Achterom, voor mij heeft dat weinig gevolgen. Maar misschien benadeelt het wel je buren en/of je kinderen.

Maar vertel eens, wat doe jij zelf om de uitstoot van fijnstof te beperken?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 18:07

Als je een houtkachel goed stookt, dus goed hout en op de juiste manier, dan zou de omgeving daar geen last van moeten hebben. Wij wonen naast buren waarvan hun dochter cara heeft en die heeft geen last van onze houtkachel. Wij hebben onze houtkachel actief gemaakt na overleg met onze buren en we hebben de afspraak gemaakt dat als er last ervaren wordt, dat ze dit dan zouden melden. Zelf heb ik ook geen beste longen, maar ik heb zowel binnen als buiten ook geen last. Wel van buren verderop gehad die verkeerd hout (lees: te nat, te rot, geverfd, verlijmd, etc.) stoken. Dat stinkt en geeft wel problemen. Mijn buren dachten een keer dat wij onze kachel aan hadden, want ze hadden erg last van de rook. Wij hadden hem niet aan, maar buren verderop wel en die namen het toen niet zo nauw met de keuze van hun hout. Inmiddels is dat probleem ook opgelost en heeft niemand meer 'last' van elkaar. Elk jaar krijgen wij weer complimenten van de schoorsteenveger dat de pijp er zo goed uitziet en dat er geen rotzooi/verkeerde restspul in zit. Dat is elke keer weer fijn om te horen en zo kunnen we met iedereen rekening houden. Nu wonen wij landelijk en dat scheelt ook. In een rijtjeshuis of een woonwijk zou ik het zelf niet doen.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 18:46

De eerste stap zou toch echt isoleren moeten zijn. Daar zou ik eerst in investeren vooraleer te kijken naar wat voor soort verwarming.

Hier ook verbouwd en verwarming gaat nu met lucht-lucht warmtepomp (zogenaamde airco's). Ook geen vloerverwarming. Er is 1 buitenunit en 5 binnenunits (inbouwplanfondmodel). Tijdens de verbouwing verwarmd met pelletkachel, die blijft nu staan als bijverwarming, al moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat die niet meer heeft gebrand sinds de warmtepomp er is (begin maart 2024). Tot hiertoe lijkt het verbruik ontzettend mee te vallen, dus daar ben ik al erg blij mee. Maar uiteraard heeft het in maart 2024 maar een week ofzo gevroren, dus een echte winter heb ik nog niet meegemaakt sinds de warmtepomp er is. Omdat er nog geen zonnepanelen zijn en de spouwmuur ook nog niet geïsoleerd is, ben ik momenteel nog erg voorzichtig met verwarmen en volg ik het verbruik nauwgezet op. Zo zet ik de verwarming op 16 graden als ik weg ben, en op 19 graden als ik thuis ben, opwarmen gaat ontzettend snel. Maar ik ga pas volgend jaar echt een volledig zicht hebben op het verbruik, als ik een volwaardige winter heb meegemaakt.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 20:43

DuoPenotti schreef:
Wij stookten eerst in de avond de houtkachel, enkel in de winter in het weekend.

Toen kwam het geneuzel van het gas af, geen cv meer mogen plaatsen enz.
En nu is hij elke dag, de hele dag aan.
En is het echt koud gaat er een dik eiken blok op voor het slapen gaan, kan die in de ochtend direct weer aan.

De cv is 2 jaar niet meer aan geweest.
En dat door onze regering, nergens anders door.
Die moet je aankijken dat er nu meer kachels zijn. De regering heeft het terug gebracht door hun idiote plannen met van het gas af en een duurdere gasprijs dan de landen die het bij ons kochten.

Onze is trouwens wel een A+ kachel, geen idee of die aan de eisen voldoet na 2030, maar zolang we niets hoeven te kopen niet relevant.

We wonen in het buitengebied en elke buurman stookt heir hout, dagelijks.

Inderdaad, hier in de omstreken zijn de laatste 3 jaar heel veel houtkachels bij gekomen