Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tjaakje schreef:Stille meelezer hier. Ik zie een hele hoop berichtjes waarin gezegd wordt: ze mogen je als vrouw niet buitensluiten, dus ga ervoor, maak er werk van, heb schijt aan die meningen. En in een "normale" baan of situatie ben ik het daar volledig mee eens. Geen enkele vrouw zou zich op haar kop moeten laten zitten door een groepje jochies die zichzelf stoer vinden.
Het lastige is: juist binnen een reddingsploeg (en ook brandweer e.d.) is het van groot belang dat je als groep achter elkaar staat. Tijdens de actie, maar ook achteraf. Als er iets heftigs gebeurd is, moet je daar met elkaar over kunnen praten. Als jij als enige vrouw (of om wat voor stomme reden dan ook) buiten de groep staat, kun je nog zo graag daar willen werken. Maar als je niet serieus genomen wordt, kan jou dat schade doen. Doordat jij de dingen die je gaat meemaken niet samen met je groep kunt verwerken. Hoe belachelijk het ook is: bedenk of je dat aan kunt. Gaan ze je wel serieus nemen als jij op die vrachtwagen rijdt? En gaan ze je wel steunen als je dan voor een heftige situatie komt te staan?
Dorine92 schreef:Toch kan het ook heel bevredigend zijn als het wél lukt en ze je wél gaan waarderen.
Er is ook zo'n film over een vrouw die dirigente wilde worden. Iedereen lachen en uiteindelijk flikte ze het. Is gebaseerd op een waargebeurd verhaal.
Ze zijn sowieso trouwens gek daar bij die club. Ik woon vlakbij de TS en als er iemand super betrokken is, is zij het wel.
Ook met haar zeehondjes reddingswerk. Als ik een zeehond in de problemen zie, app ik haar altijd. Vlot bereikbaar en zeehond krijgt hulp.
SeaSide schreef:Ik moet een beetje oppassen dat ik in mijn eigen topic niet in de meelees modus raak (en dat bedoel ik totaal niet negatief, maar er staan gewoon echt hele toffe berichten/reacties/meningen en ervaringen).
Voor mijzelf heb in gisteren vrijblijvend een mailtje naar de plaatselijke brandweer gestuurd, ik zou graag daar wat meer over willen weten en misschien kijken of ik eens mee mag kijken met een training of iets (ik weet gewoon echt te weinig van het werk).
Over de vrachtwagen ben ik nog in sireuze twijfel, er zitten ook leuke en uitdagende kanten aan maar ook een aspect waar ik zelf over twijfel.
Het rijden van de truck op het strand lijkt mij prachtig (ik rij zelf ook 4x4 ivm zeehonden wachter). Het is niet alleen "goederen" vervoeren maar ook daadwerkelijk met acties op plaatsen komen waar de ambu niet kan komen en dus ook echt kunnen helpen.
Naast dat ik mijzelf niet snel in eerste instantie daarop had zien rijden, begint het idee toch tof te worden.
Nu de maar, ik zou dan ook op een soort catterpiller moeten rijden en in het heetst van de strijd zeg maar een boot te water moeten kunnen gooien. En dat is echt een kolossaal gevaarte, en dat zie ik toch wat minder zitten op dit moment (misschien in de toekomst wel, maar voor zoals ik mijzelf nu zie niet).
Dus voor nu wacht ik de informatie af bij de brandweer & stuur ik van het weekend een mailtje naar de andere organisatie om iets meer informatie op te vragen over de clausule, opleiding en verwachtingen voor mijzelf omtrent vrachtwagen rijden.
Thats_Me schreef:Je moet uiteraard voor jezelf beslissen maar ik zou echt aan die boom blijven schudden. Dit kan en mag toch niet meer in de huidige tijd. Als je inderdaad goede redenen zou krijgen waarom je niet zou passen dan is dat logisch en jammer maar het feit van vrouw zijn moet dat niet in de weg staan.
Ik zou het toch landelijk bekijken wat je nog zou kunnen doen, dus het echt hogerop zoeken of de politiek benaderen. Verder niet akkoord gaan met het rijden van de wagen, eenmaal dat rijbewijs op zak weten ze je daar elke keer voor te vinden en zo te horen word jij daar niet heel blij van. Jij hebt passie voor het reddingswerkers als ik het zo lees.
Ibbel schreef:Ik kan me overigens zomaar voorstellen dat het hebben van een groot rijbewijs ook bij de brandweer een pré kan zijn. Ook daar moeten de wagens gereden worden tenslotte
Verder zou ik dat reddingswerk op zee lekker aan 'de jochies' laten. Ook al vecht je je er naar binnen, je zult je zó moeten bewijzen.
En daarmee misschien wel in het heetst van de strijd risico's voor jezelf (en het team) nemen óm je te bewijzen.
En dat is - denk ik - een reeël risico. "Ik geef niet op want dan zeggen ze zie je wel, dat meisje durft niet" terwijl je wel degelijk je eigen veiligheid op nummer 1 moet hebben - anders valt er niets te redden - en je dus soms zult moeten besluiten: dit lukt niet.
Swift schreef:https://www.knrm.nl/nieuws/meer-vrouwen-in-reddingswerk
Vanuit de KNRM wordt wel ingezet op meer vrouwen in het reddingswerkers op zee. Wellicht kun je in dit kader toch nog wat bereiken?
Het werk kan zowel fysiek als mentaal wel enorm zwaar zijn dus je moet wel uit het juiste hout gesneden zijn maar als jij her gevoel hebt dat dit jouw roeping is zou ik dat niet zomaar opgeven. Redden op zee is toch een heel andere tak van sport dan op het land en als het op zee zijn in je bloed zit is het wel heel zonde om dat los te moeten laten door vooroordelen.
Maartje1990 schreef:Alsjeblieft noem jezelf geen meisje meer! En laat je geen meisje meer noemen. Als men je meisje noemt, spreek ze aan, zeg dat je een vrouw bent en zo ook aangesproken wenst te worden.