Daklozen en mensen die hulp vragen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 12:43

Mist schreef:
Vriend van mij heeft WIA uitkering vanwege hartfalen. Woonde altijd nog bij zijn vader die ook ziek was. De vader is een half jaar geleden overleden en was de enige op het huurcontract. Er is een afgelopen jaren geprobeerd het aan te passen zodat ze beiden op het huurcontract konden. Maar dat was niet mogelijk volgens de huurstichting.
De vader is overleden, die vriend van mij staat al 30 jaar in je schreven voor een huurhuis in dezelfde gemeente. Maar krijgt geen woning toegewezen omdat er gewoon te korten zijn. Omdat hij geen medehuurder is moet hij het huurhuis verlaten nu zijn vader overleden is. De gemeente zegt geen urgentie toe te kunnen kennen en dat hij zich bij de daklozenopvang moet melden. Binnenkort kan hij dus in zijn auto gaan wonen. Er loopt binnenkort een kort geding om alsnog hem het huurcontract toe te wijzen. De kans verslagen is heel minimaal

Dit gaat inderdaad zo ja! Ik raad je vriend aan om mee te doen bij de woningen die verloot worden. Het is ook wel eens voor "eerste reageerder". Er is enorme woningnood en met pech kan het werkelijk iedereen overkomen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 12:45

Ik geef ook geen geld, vanuit het principe dat ik geen drank- of drugsverslaving wil ondersteunen.

Iets te eten of drinken ben ik altijd wel bereid te geven, maar verder niets, sorry :(

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 12:46

Nienke1979 schreef:
verootjoo schreef:
Dan heeft de politie je toch niet op straat gezet :roll:
Dat doet degene die de sloten vernieuwt…
En diegene zelf.
Politie deed hier zo te lezen gewoon haar werk en is idd geen liefdadigheidsinstelling die een huis voor je gaat zoeken.

Maar om te stellen dat de politie mensen op straat zet adhv deze casus is gewoon niet juist.

Nee en om te stellen dat de politie daar totaal niet aan meewerkt is ook onjuist. Want zonder politie hadden sloten niet vervangen kunnen worden.

Natuurlijk wel. Je gaat gewoon naar de bouwmarkt, koopt nieuwe sloten, en op een moment dat de mishandelende persoon weg is, vervang je de sloten.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 12:47

Ik geef eigenlijk nooit iets... Voor 1 zwerver en zijn hond kocht ik wel wat, want die bleef altijd bij mij wachten als ik een half uur in het donker op de bus stond te wachten, maar geld geven --> drank halen... Dus kocht dan liever een broodje/wat hondenbrokken...

Dus mjah.... Ik zou ook eerder hondenbrokken kopen dan eten voor iemand, geld sowieso niet meer... Ik ben gewoon niet zo sociaal daarin...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 13:24

Mensen verdwijnen niet zomaar wanneer je ze negeert. En met het nieuwe beleid zal het aantal dak -en thuislozen alleen maar toenemen. -O-
Een ernstig verslaafde kan niet zomaar even afkicken. De randvoorwaarden voor een goed hersteltraject ontbreken wanneer je op straat leeft.
Wil je helpen maar geen geld geven, geef dan geld aan organisaties die onderdak en zorg bieden.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 13:32

Fearn schreef:
pateeke schreef:
Goh een dakloze die geld krijgt moet inderdaad wel een zekere keuze hebben om te kopen wat hij wil, maar als dat drank of drugs zijn, vind ik dat wel iets anders. Immers op die manier houd je - in het geval van drugs - illegale praktijken (verkopen van drugs) in stand en bovendien kunnen mensen onder invloed ook behoorlijk wat overlast op problemen veroorzaken.
Problemen zoals dakloosheid zouden echt aangepakt worden door de maatschappij. Deze mensen zouden geholpen moeten worden door begeleiding bij het zoeken naar een woning, een dagbesteding, op orde brengen van administratie en inkomen,… als individu kan je helaas het probleem van dakloosheid niet oplossen.

@Mist: bah, wat een nare situatie en wat een vreselijke reactie van de gemeente: “ga je maar melden in de daklozenopvang”. Ik kan er echt niet bij met mijn hoofd dat een gemeente mensen gewoon dakloos laten worden en weigeren hulp te bieden (al moet ik eerlijkerwijze ook wel toegeven dat ik denk dat er in de gemeente waar ik woon op dezelfde manier gereageerd zou worden).

Natuurlijk is het niet goed om verslaving in stand te houden maar dat vind ik niet aan voorbijgangers om daar iets aan te doen. De gemeente/overheid etc moet deze mensen de juiste hulp/instanties bieden om van de problemen af te komen.

Ook mensen die wel (veel) geld en een dak boven het hoofd hebben kopen drugs.

Klopt, maar mijn punt is in de eerste plaats niet zozeer dat je hun verslaving in stand houdt, maar wel dat je onrechtstreeks je geld geeft aan iets illegaals zoals de verkoop en productie van drugs. Kassa kassa voor dealers enz. Op die manier “steun” je verdere productie en verkoop van drugs. Niemand wordt daar beter van, behalve de leiders van drugsbendes.
En ja, zoals gezegd: het is een probleem dat de maatschappij (politiek en hulpverlening) moet oplossen.

MilesNF

Re: Daklozen en mensen die hulp vragen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 13:58

Ik geef meestal wel geld als ik contant geld bij me heb, of ik haal wat inn de winkel. Wat de achtergrond of de reden ook is, als je vreemden om geld gaat vragen, ben je in een positie waar ik niet in zou willen zijn. Dan kan ik best een paar euro missen.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:29

Ik vind het ook altijd lastig. Dakloos en bedelen zijn inderdaad 2 verschillende dingen. We hebben steeds meer economische daklozen. Dus mensen met baan en geld, maar geen huis. Deze zullen dus niet staan de bedelen.

Dan heb je de groep mensen die in de oliebol beland zijn. Mensen met psychische problemen die 10 jaar op een wachtlijst staan, onder het mom complex. Deze groep zou ik met liefde helpen.
Mensen met verslaving. Er is nog steeds hulp voor deze groep beschikbaar. Ik denk niet dat mijn bijdrage hun gaat helpen met zeggen ik heb hulp nodig, ik wil anders.
Mensen die gewoon passief zijn. Recent stond er een artikel in de krant. Jongen was op 16 jarige leeftijd het huis uitgezet door moeder. Sinds die tijd leefde hij wisselt bij vrienden en speelde de hele dag games. Inmiddels al 8 jaar lang en hij klaagde dat er geen hulp voor hem was, om een woning te krijgen. Wat heeft hem tegen gehouden om 8 jaar lang niet te gaan werken of naar school te gaan?? In mijn optiek omdat er geen noodzaak was. Onderdak, eten en gamen vond hij wel prima. Als zijn vrienden hem over een paar jaar zat zijn, moet ik dan denken och gossie. Zelf ben ik direct met 18 uit huis gegaan, zelf baan en studentenkamer geregelt en gevochten voor wat ik nu heb. Dat zonder hulp van vrienden/ouders van vrienden.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:43

Ik zou het op zich geen probleem vinden om wat te eten en/of drinken te halen voor een dakloze of kleding/schoenen welke ik kan missen te geven.
Maar ik geef geen geld, omdat ik geen verslaving wil sponsoren. :o
Voelt voor mij gewoon niet goed.

Wat wel een optie zou zijn is met de persoon mee naar de nachtopvang en daar te betalen voor 1 of meerdere nachten afhankelijk vd kosten en mijn budget op dat moment en daarna(ast) ook wijzen op buurtdeelkasten (met adressen erbij) en als ik ze op dat moment weet te vinden iets van initiatieven waarbij ze kleding uitdelen ofzo.
Geeft een dakloze aan dat diegene sokken nodig heeft ofzo dan wil ik dat ook gerust kopen.
Hondenvoer wil ook met alle liefde doneren, ik heb vaak wel redelijk ruim voorraad aan brokken, natvoer en snacks.
En een kapotte riem/band of bij de juiste maat een tuig wil ik ook met alle liefde vervangen mocht dat nodig zijn. :)

Dat terzijde, ik heb in een periode dat ik zelf erg krap bij kas zat een boze dakloze op mijn dak gehad omdat ik geen geld wilde geven.
Hij vond dat ik met mijn dure merkspullen best wat kon missen, schreeuwde dat ik een krent was en werd steeds bozer. 8)7
Maar die zogenaamde dure merkspullen waren ouder en/of tweedehandse krijgertjes. :+
Die ervaring heeft wel gemaakt dat ik wat meer op mijn hoede ben tegenwoordig. :o

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:46

Bij heel veel daklozen speelt er ook een mentale component mee.

Ik geef geen geld. Ik koop weleens een straatkrant. Laatst kwam ik op het station een mevrouw tegen die koffie vroeg (zwak punt voor mij, goede koffie). Daar heb ik toen koffie voor gekocht bij de Kiosk.

Bij de locale AH zit vaak iemand met de Straatkrant. Hij heeft ook een hondje. Heel veel mensen geven hem iets te eten of hondenvoer :-)

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 17:19

Als ik de winkel in moet en voor die winkel staat iemand die om geld vraagt, dan vraag ik vaak wel even of ik iets voor ze mee kan nemen uit de winkel. Dat is een kleine moeite en vind ik een goede besteding van mijn geld. Ik heb ook eens een treinkaartje voor iemand gekocht. Maar ook ik ben iemand die liever niet de drank/drugs van iemand anders sponsort dus geef liever niet direct geld.