ChatGPT

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSagan
Berichten: 992
Geregistreerd: 27-08-15

Re: ChatGPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 19:57

Ik gebruik het niet omdat ik het tot nu toe nog niet nodig had.
Ik las hier iets over het gebruik bij vertalen van teksten, maar hoeveel beter is het dan Google translate? Dan zou ik het voor mijn werk misschien handiger vinden gezien de buitenlandse klanten waarmee het soms lastig communiceren is.

Buiten dat deel ik meer de mening van Telpeva, maar misschien is dat ook omdat ik het zelf gewoon tot nu toe niet nodig gehad heb.

LiannePuthzy

Berichten: 7111
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 20:05

xSagan schreef:
Ik gebruik het niet omdat ik het tot nu toe nog niet nodig had.
Ik las hier iets over het gebruik bij vertalen van teksten, maar hoeveel beter is het dan Google translate? Dan zou ik het voor mijn werk misschien handiger vinden gezien de buitenlandse klanten waarmee het soms lastig communiceren is.

Buiten dat deel ik meer de mening van Telpeva, maar misschien is dat ook omdat ik het zelf gewoon tot nu toe niet nodig gehad heb.


Chatgpt vertaalt naar mijn idee een stuk beter als Google translate, maar je zou ook bijvoorbeeld DeepL kunnen gebruiken als je een beter vertaalde text wil dan dat Google translate doet

IMANDRA

Berichten: 10413
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 20:18

Shadow0 schreef:
IMANDRA schreef:
Ik zeg ook niet dat het in alle bedrijfstakken een goede oplossing is. Het medische voorbeeld wat hier in het topic werd genoemd heb ik ook mijn twijfels bij. Maar doen alsof het in alle gevallen complete roulette is?


Ik doe niet 'alsof' de output roulette is, de onvoorspelbaarheid en onkenbaarheid van de output zijn wezenlijke kenmerken van de technologie die erachter zit.


Ja. Maar niet in alle situaties is dat problematisch.
Je moet het niet als one-and-only fact-checker gebruiken. Of als bron voor medische info. Of juridisch. Of... noem maar op. En.. in de creatieve industrie is die onvoorspelbaarheid juist interessant. Triggert creativiteit.

Shadow0 schreef:
Citaat:
Nee. In de creatieve industrie bijvoorbeeld is de output, mits je er goed mee om kan gaan, echt meer dan prima.


In de 'creatieve industrie' is het eigenlijk meer een auteursrechtenschending dan iets anders. (Maar die rechtszaken lopen nog.)


Niet (altijd) bij ChatGPT, mits je het goed inzet. Image-AI zoals Midjourney zou kunnen, zo diep zit ik daar niet in dus daar doe ik geen uitspraken over.

Het is een ontzettend handige tool, die met de juiste instructies jou kan helpen om goede output te leveren. Het is dus wel degelijk meer dan auteursrechtenschending.

Persoonlijk krijg ik er geen teksten uit die letterlijk uit andere bronnen komen –daar zorg ik wel voor d.m.v. mijn prompts en input. Wij werken ook met een betaalde versie, die ook beter is afgeschermd etc. Kan het zijn dat het kijkt naar de schrijfwijze van andere bronnen? Sure, maar dat doe ik als mens ook. Is het dan auteursrechtschending of is het dan inspiratie?

Shadow0 schreef:
Citaat:
En anderzijds: is een essay op de 'oude' manier dan nog wel een goede manier om die kennis te toetsen?


Nee, het essay is inmiddels niet meer functioneel als manier om kennis te toetsen, tenzij je het met de hand op locatie schrijft.

Maar essays waren de manier om bepaalde kennis en vaardigheden te ontwikkelen en hoe gaan we dat nu doen?


Geen idee. Maar vroeger moest je ook hele rekenvaardigheden tonen (mijn vader moest het nog doen) die inmiddels vervangen zijn door een grafische rekenmachine. Het is niet zo dat we nu alles door dat ding laten doen toch? Men is op andere manieren gaan toetsen, waardoor de kennis en dergelijke nog steeds goed wordt geleerd. Dat is met AI niet anders.

Hoe? Dat laat ik graag aan de mensen over die er verstand van hebben. Een aantal docenten die ik nog volg op LinkedIn zijn er ook mee bezig, dus ik kan me niet voorstellen dat er niet in elk vakgebied van die slimme docenten zitten die zich aan kunnen passen aan deze nieuwe wereld.

Want die nieuwe wereld is er/komt er. Dus we moeten ons gaan aanpassen, en niet krampachtig vasthouden aan het verleden of de manier van leren die ons is aangeleerd.

Ik zie jouw punten echt wel –en ben het er tot op zekere hoogte wel mee eens. Maar ik denk dat we hier ook nuance moeten houden, een open blik. Naast dat we óók kritisch moeten zijn. Niet in elk vakgebied is het in zijn huidige staat geschikt of überhaupt wenselijk.

Shadow0 schreef:
Citaat:
En die aandacht blijft belangrijk. Zonder die aandacht ga je ook geen goed werk uit AI kunnen krijgen.

Fun fact: mensen kunnen die aandacht helemaal niet opbrengen als het niet nodig is. De vliegtuigindustrie heeft hier lang mee geworsteld: mensen kunnen van alles maar wat ze echt heel nadrukkelijk niet kunnen is het in de gaten houden van dingen die op het eerste gezicht gewoon kloppen. Dus het is natuurlijk hartstikke leuk om te stellen dat die aandacht belangrijk blijft - en volgens mij weet iedereen die ooit met mensen in aanraking gekomen is dat het niet gaat gebeuren en dat er een heleboel dingen gewoon gauw even doorgekeken worden en 'lijkt goed genoeg' en dan doorgezet. Bovendien is dat ook precies waarom AI zo aantrekkelijk is: omdat je het dus niet zelf hoeft te doen. Maar het punt is dat je het dus niet allebei kunt hebben: OF je bespaart tijd doordat je vertrouwt op het resultaat OF je controleert het allemaal minutieus, maar dan biedt het geen meerwaarde (want het intypen van een tekst is de tijd niet.)


Ik zie je punt, maar ik zie ook dat jij het toe lijkt te passen op alles? Als ik lees 'lijkt goed genoeg en dan doorzet'. Dat impliceert dat iets gecontroleerd moet worden. Bij beroepen waarbij die controle belangrijk is, moeten we dus niet zomaar AI inzetten –niet in zijn huidige staat.

Dus nogmaals: het kan goed zijn, het kan slecht zijn. Hangt nogal af van de context en de situatie welke het is en of AI wenselijk is of niet. In de creatieve industrie bij het schrijven van creatieve teksten? Sure! In de medische wereld bij het checken van administratie etc? Vooral niet doen.

Shadow0 schreef:
Citaat:
Ik snap niet zo goed wat dit van doen heeft met het goed inzetten van AI.
Ja, wat je zegt klopt. Ja, die kennis en kunde is hard nodig. Die leerervaringen zijn belangrijk. Evenals de uitdagingen die je beschrijft. Maar is niet erg beperkt om te denken in hoe het vroeger moest? Hoe jij het vroeger leerde? Of er niet andere methoden te zijn om die kennis, kunde, leerervaringen te krijgen?

Ik denk niet 'in' hoe het vroeger moest, ik denk aan hoe ik het heb ervaren. En ik vind het prima als er andere methoden zijn om die kennis, kunde en leerervaringen te krijgen, alleen... ik heb ze nog niet gezien. Ik heb vooral gezien dat dat niveau van kennis en kunde verdwijnt terwijl er juist geen andere manieren komen om dat op te bouwen. En men verwijst vaag naar een ideaalbeeld waarin iedereen die kennis wel heeft, maar dat AI desondanks een deel van het werk over kan nemen, en daarin wordt overgeslagen hoeveel kennis je opdoet door je werk of je studie daadwerkelijk te doen.


Maar dat jij het niet weet of ze nog niet gezien hebt, wil niet zeggen dat het onmogelijk is? Of dat ze er nog niet zijn?

En eens hoor, het wordt vaak nog niet goed toegepast, of zonder kennis etc, en daar moet aan gewerkt worden.

Shadow0 schreef:
Citaat:
AI heeft zijn tijd en plaats. Niet overal. Niet altijd. Maar stellen dat het compleet nutteloos en een complete roulette is? Dat is echt met oogkleppen op naar de situatie kijken, als je het mij vraagt.


Toch heb ik nog geen inhoudelijk voorbeeld gezien van werkelijke toegevoegde waarde. Niet toegevoegde commerciele waarde, die is er vast. Maar echt inhoudelijk. Iets wat we voorheen niet konden en waar we nu aantoonbaar iets kunnen bereiken dat eerst onhaalbaar was. En ik heb nog geen enkel voorbeeld gezien. Wel heel veel gespeculeer over wanneer het nuttig zou kunnen zijn, maar nog niet werkelijk voorbeeld.


Maar is het slecht als het nu wellicht alleen vooral commerciële waarde heeft? Of is mijn vakgebied niet 'juist' genoeg om hier toegevoegde waarde uit te halen?

Er worden relatief kleine stappen gezet. En ja, veel gespeculeer over wanneer het ingezet kan worden in de medische wereld. In het bedrijfsleven. En nogmaals: er moeten de juiste checks-and-balances komen als het in wordt gezet bij die werkelijke toegevoegde waarde. Maar ik denk, als die er zijn, het echt wel veel kan uitmaken. In de zorg, bijvoorbeeld. Of, zoals het hier al wordt aangehaald: vertalingen? Denk aan een AI die beter vertalingen kan maken dan een translate. Die ontzettend snel, on the fly, kan transcriberen, vertalen en die vertaling terug laten zien. Zo 'live' meeluisteren met iemand die een andere taal spreekt. Of bijv. in een bril voor dove mensen, die zo de gesprekken wél meteen kunnen volgen, zonder doventolk. Zonder de energie die het kost om lip te lezen.

Het kan zo veel verder gaan dan simpelweg een tekstje of een plaatje.

Shadow0 schreef:
Citaat:
Vroeger hadden we ook geen slimme rekenmachines. Nu wel, en studenten mogen die inzetten.


Maar heeft dat iets toegevoegd? Wat kunnen studenten van nu wat studenten van toen niet konden? Leidt dit tot een beter begrip, betere resultaten, is dat ooit onderzocht en wat was het resultaat? Ik vind het echt helemaal prima om technieken in te zetten als het iets toevoegt, maar... voegt het iets toe, en wat dan?

Nu ben ik niet thuis en de voors- en tegens van rekenmachines/computers ;). Maar ik kan me zo voorstellen dat het sowieso al simpelweg tijd bespaart. Op zichzelf niet heel bijzonder. Maar... wel iets waardoor je sneller door kan met andere zaken, verder kan kijken. Sneller de mentale 'leaps' maken omdat je berekeningen sneller gedaan krijgt, bijvoorbeeld? Sneller een train of thought volgen? En om die leaps te maken zal je de kennis paraat moeten hebben.

Century

Berichten: 6737
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 20:25

Verantwoord gebruik van ChatGPT:

1. Realiseer je de beperkingen van AI


Geen perfecte kennisbron: ChatGPT heeft een kennisbasis tot oktober 2023 en is niet geschikt voor actuele of gespecialiseerde informatie.
Kritisch denken: Gebruik het als een hulpmiddel voor inspiratie, onderzoek of als gespreksgenerator, maar controleer altijd belangrijke informatie via betrouwbare bronnen.

2. Respect voor privacy

Vermijd het delen van gevoelige informatie: Deel geen persoonlijke, vertrouwelijke of bedrijfsgevoelige gegevens met AI-systemen, omdat interacties niet anoniem of privé zijn.
Bewustzijn van privacyregels: Zorg ervoor dat je voldoet aan de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) en andere relevante privacyregels bij het omgaan met AI.

3. Ethisch gebruik


Geen misleiding: Gebruik AI niet om anderen opzettelijk te misleiden of verkeerde informatie te verspreiden.
Respecteer anderen: Zorg ervoor dat je AI op een respectvolle manier gebruikt, zonder haat, discriminatie of geweld te promoten.
Geen vervanging voor experts: Voor juridische, medische of financiële vragen is het belangrijk om te vertrouwen op experts. AI kan helpen met basisinformatie, maar mag geen professionele adviezen vervangen.

4. Verantwoordelijk onderwijs en werk

Ondersteunend hulpmiddel: In onderwijs en werk kan AI een waardevol hulpmiddel zijn, maar het mag het leerproces of kritische denkvaardigheden niet ondermijnen. Gebruik het als aanvulling op je eigen werk en niet als vervanging van originele inspanning.

5. Bewustzijn van bias en ethiek in AI


Herken biases: AI-modellen zoals ChatGPT zijn getraind op grote datasets en kunnen onbedoelde biases bevatten. Het is belangrijk om hierop te letten, vooral bij gevoelige onderwerpen.

(bovenstaande is gegenereerd door ChatGPT en kan fouten bevatten)

Wistaire

Berichten: 306
Geregistreerd: 05-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 20:33

Ik gebruik het alleen wel eens voor hulp bij vertalen, maar zelfs dan verzint de AI wel eens dingen die compleet niet in de tekst staan. Plus dat het dus heel veel energie kost in gebruik... Sta er van te kijken hoeveel mensen dat niet weten en hoeveel mensen blind vertrouwen op de informatie die ChatGPT geeft.

Lijsken
Berichten: 1183
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 20:53

Ik zie aan de ene kant de gevaren (mensen die er blind op vertrouwen/stoppen met nadenken, risico op doorslaan richting algoritmes die “macht” hebben) maar ook echt de voordelen.

Voordelen voor mij, op werk:
-Zelf een nieuwsbericht schrijven en chatGPT vragen naar suggesties voor verbetering (ik laat hem zijn suggesties vet maken in de tekst, zodat ik de verschillen kan zien)
-Vragen laten stellen over een nieuwsbericht dat ik geschreven heb, dit helpt me om te zien of ik bepaalde invalshoeken vergeten ben, of iets voor een leek niet duidelijk genoeg is.
-Suggesties vragen voor een pakkende titel bij een nieuwsbericht dat ik zelf geschreven heb.
-Vertalen van termen, ik vind hem daarin sterker dan bv Google translate
Allemaal overigens niet om het klakkeloos over te nemen, maar wel om zelf tot inzichten te komen.

Vrije tijd:
-Suggesties vragen voor leuke uitjes in een bepaalde regio
-Vertalen van menukaarten op vakantie (echt heel handig als vegetariër in Tsjechië)
-Links vragen naar recepten op basis van een bepaald ingrediënt
-Suggesties vragen voor leuke boeken om te lezen op basis van een ingevoerd lijstje boeken dat ik leuk vond.
-Als ik vastloop in het schrijven van verhalen voer ik het in, en vraag ik om 10 suggesties hoe het verder zou kunnen gaan. Wederom niet om over te nemen, maar wel om even een nieuwe ideeën op te doen en even los te komen van mijn eigen denkbeelden.

Daarnaast vind ik de optie om ertegen te kunnen praten leuk, als ik iets in mijn hoofd heb en er niet helemaal uitkom (op allerlei terreinen) laat ik chatGPT vragen aan me stellen en ik merk dat ik door het beantwoorden daarvan zelf verder kom in mijn denkproces.

Suzanne F.

Berichten: 53866
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 21:04


Shadow0

Berichten: 44519
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 21:23

IMANDRA schreef:
Geen idee. Maar vroeger moest je ook hele rekenvaardigheden tonen (mijn vader moest het nog doen) die inmiddels vervangen zijn door een grafische rekenmachine. Het is niet zo dat we nu alles door dat ding laten doen toch? Men is op andere manieren gaan toetsen, waardoor de kennis en dergelijke nog steeds goed wordt geleerd.


Ik zoom even in op dit onderwerp omdat ik dat zelf het interessantst vind... en mijn vraag is: is dat zo? Volgens mij lopen de rekenvaardigheden maar zeker ook de wiskunde-vaardigheden terug, en is de toegevoegde waarde van de grafische rekenmachine helemaal niet onderbouwd.

(Sterker nog, voorlopig kom ik uit op een website die betoogt dat het vooral een strategie was van Texas Instruments om de markt in rekenmachines te versterken. Maar iets van pedagogisch of functioneel nut kan ik niet ontdekken.)

Citaat:
Hoe? Dat laat ik graag aan de mensen over die er verstand van hebben. Een aantal docenten die ik nog volg op LinkedIn zijn er ook mee bezig, dus ik kan me niet voorstellen dat er niet in elk vakgebied van die slimme docenten zitten die zich aan kunnen passen aan deze nieuwe wereld.


Dit is niet een risico van AI, maar wel een probleem in de maatschappij: hoe gemakkelijk mensen denken dat er vast wel iemand zal zijn die het wel zal weten, wel met de magische oplossing komt. Er staat echt heel veel onzin in onderwijsprogramma's en lesmethodes, en dat kan omdat nauwelijks iemand de moeite neemt om daar kritisch naar te kijken. Want iemand anders zal dat wel doen, toch?

Maar als je dan naar een inhoudelijke onderbouwing vraagt... niets.

En nu heeft nog steeds niemand ook maar een soort van concrete invulling gegeven aan wat je bijvoorbeeld zou moeten leren om er zinvol gebruik van te maken. Het blijft vaag.

Citaat:
Maar dat jij het niet weet of ze nog niet gezien hebt, wil niet zeggen dat het onmogelijk is? Of dat ze er nog niet zijn?


Dat als je begint bij de werkelijkheid, bijvoorbeeld de kennis die we hebben over de ontwikkeling van studenten, er eigenlijk weinig aanleiding is om te denken dat het iets toevoegt. En dat sluit het niet honderd procent uit. Maar ik laat de bewijslast vooral aan degenen die beweren dat het iets is dat wel ingevoerd moet worden: maak het maar concreet en onderbouw dat maar. Ik ben dol op onderbouwing! (En als dat teveel is ben ik zelfs niet tegen gewoon wat smart-doelstellingen, dat breekt het wat op.)

Maar dan moet dat dus wel iets concreter zijn dan wat clichés en vaagtaal.

Citaat:
Nu ben ik niet thuis en de voors- en tegens van rekenmachines/computers ;). Maar ik kan me zo voorstellen dat het sowieso al simpelweg tijd bespaart.

Dat doet het in de praktijk verrassend weinig. Computers wel hoor - maar het nut van rekenmachines is beperkt.

Omdat het hier zeker ook over onderwijs ging (en ik de overige onderwerpen heb overgeslagen omdat het een beetje breed wordt): nee, rekenmachines besparen weinig tijd in het onderwijs. Want als je de concepten doorhebt is het in het onderwijs simpelweg niet meer zo interessant om de daadwerkelijke berekening te maken. Voor het ontwikkelen of toetsen van de kennis heb je het niet nodig: wij moesten bijvoorbeeld de oplossingen uitschrijven tot vereenvoudigde wortels of als functie van a of b... de inhoudelijke waarde was niet zo belangrijk. Juist omdat het eigenlijk zonde van de tijd is om getalletjes in te toetsen op een rekenmachine zonder dat dat iets bijdraagt aan je begrip.

Soms is het wel leuk hoor, om de daadwerkelijke uitkomst te kennen. Zeker als je het kunt verbinden aan de praktijk. Maar in mijn studie was het verder nauwelijks relevant, omdat je de opgave uitwerkt tot het punt dat je iets overhoudt dat je heel makkelijk in zou kunnen vullen... en dat is eigenlijk genoeg.

Citaat:
Op zichzelf niet heel bijzonder. Maar... wel iets waardoor je sneller door kan met andere zaken, verder kan kijken. Sneller de mentale 'leaps' maken omdat je berekeningen sneller gedaan krijgt, bijvoorbeeld? Sneller een train of thought volgen? En om die leaps te maken zal je de kennis paraat moeten hebben.


Dat werkt dus meestal omgekeerd: eerst de vaardigheid internaliseren, dan wegautomatiseren. Je hebt dus zelfs een rekenmachine eigenlijk niet nodig om de volgende stappen te zetten in de wiskunde. En daarnaast ontwikkelen de mentale leaps zich meestal niet sneller dan ze gaan, maar het inzetten van hulpmiddelen leidt er wel toe dat de vaardigheid makkelijk te weinig diep wordt ingeoefend waardoor de volgende stap juist niet helemaal landt.

Shadow0

Berichten: 44519
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 21:30


DiantaM
Berichten: 11346
Geregistreerd: 10-04-04

Re: ChatGPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 21:35

Ik vind het wel grappig om te lezen dat ze bij rechtsgeleerdheid er zo terughoudend in zijn. In de meeste juridische beroepen wordt er volop gebruik gemaakt van chatgpt en de aanverwanten ervan. De grotere advocatenkantoren hebben hun eigen AI programma, helemaal gespecialiseerd in het juridische.

Zelf gebruik ik als jurist graag Perplexity.

verootjoo
Berichten: 36648
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 21:46

Shadow0 schreef:
IMANDRA schreef:
Geen idee. Maar vroeger moest je ook hele rekenvaardigheden tonen (mijn vader moest het nog doen) die inmiddels vervangen zijn door een grafische rekenmachine. Het is niet zo dat we nu alles door dat ding laten doen toch? Men is op andere manieren gaan toetsen, waardoor de kennis en dergelijke nog steeds goed wordt geleerd.


Ik zoom even in op dit onderwerp omdat ik dat zelf het interessantst vind... en mijn vraag is: is dat zo? Volgens mij lopen de rekenvaardigheden maar zeker ook de wiskunde-vaardigheden terug, en is de toegevoegde waarde van de grafische rekenmachine helemaal niet onderbouwd.

(Sterker nog, voorlopig kom ik uit op een website die betoogt dat het vooral een strategie was van Texas Instruments om de markt in rekenmachines te versterken. Maar iets van pedagogisch of functioneel nut kan ik niet ontdekken.)

Citaat:
Hoe? Dat laat ik graag aan de mensen over die er verstand van hebben. Een aantal docenten die ik nog volg op LinkedIn zijn er ook mee bezig, dus ik kan me niet voorstellen dat er niet in elk vakgebied van die slimme docenten zitten die zich aan kunnen passen aan deze nieuwe wereld.


Dit is niet een risico van AI, maar wel een probleem in de maatschappij: hoe gemakkelijk mensen denken dat er vast wel iemand zal zijn die het wel zal weten, wel met de magische oplossing komt. Er staat echt heel veel onzin in onderwijsprogramma's en lesmethodes, en dat kan omdat nauwelijks iemand de moeite neemt om daar kritisch naar te kijken. Want iemand anders zal dat wel doen, toch?

Maar als je dan naar een inhoudelijke onderbouwing vraagt... niets.

En nu heeft nog steeds niemand ook maar een soort van concrete invulling gegeven aan wat je bijvoorbeeld zou moeten leren om er zinvol gebruik van te maken. Het blijft vaag.

Citaat:
Maar dat jij het niet weet of ze nog niet gezien hebt, wil niet zeggen dat het onmogelijk is? Of dat ze er nog niet zijn?


Dat als je begint bij de werkelijkheid, bijvoorbeeld de kennis die we hebben over de ontwikkeling van studenten, er eigenlijk weinig aanleiding is om te denken dat het iets toevoegt. En dat sluit het niet honderd procent uit. Maar ik laat de bewijslast vooral aan degenen die beweren dat het iets is dat wel ingevoerd moet worden: maak het maar concreet en onderbouw dat maar. Ik ben dol op onderbouwing! (En als dat teveel is ben ik zelfs niet tegen gewoon wat smart-doelstellingen, dat breekt het wat op.)

Maar dan moet dat dus wel iets concreter zijn dan wat clichés en vaagtaal.

Citaat:
Nu ben ik niet thuis en de voors- en tegens van rekenmachines/computers ;). Maar ik kan me zo voorstellen dat het sowieso al simpelweg tijd bespaart.

Dat doet het in de praktijk verrassend weinig. Computers wel hoor - maar het nut van rekenmachines is beperkt.

Omdat het hier zeker ook over onderwijs ging (en ik de overige onderwerpen heb overgeslagen omdat het een beetje breed wordt): nee, rekenmachines besparen weinig tijd in het onderwijs. Want als je de concepten doorhebt is het in het onderwijs simpelweg niet meer zo interessant om de daadwerkelijke berekening te maken. Voor het ontwikkelen of toetsen van de kennis heb je het niet nodig: wij moesten bijvoorbeeld de oplossingen uitschrijven tot vereenvoudigde wortels of als functie van a of b... de inhoudelijke waarde was niet zo belangrijk. Juist omdat het eigenlijk zonde van de tijd is om getalletjes in te toetsen op een rekenmachine zonder dat dat iets bijdraagt aan je begrip.

Soms is het wel leuk hoor, om de daadwerkelijke uitkomst te kennen. Zeker als je het kunt verbinden aan de praktijk. Maar in mijn studie was het verder nauwelijks relevant, omdat je de opgave uitwerkt tot het punt dat je iets overhoudt dat je heel makkelijk in zou kunnen vullen... en dat is eigenlijk genoeg.

Citaat:
Op zichzelf niet heel bijzonder. Maar... wel iets waardoor je sneller door kan met andere zaken, verder kan kijken. Sneller de mentale 'leaps' maken omdat je berekeningen sneller gedaan krijgt, bijvoorbeeld? Sneller een train of thought volgen? En om die leaps te maken zal je de kennis paraat moeten hebben.


Dat werkt dus meestal omgekeerd: eerst de vaardigheid internaliseren, dan wegautomatiseren. Je hebt dus zelfs een rekenmachine eigenlijk niet nodig om de volgende stappen te zetten in de wiskunde. En daarnaast ontwikkelen de mentale leaps zich meestal niet sneller dan ze gaan, maar het inzetten van hulpmiddelen leidt er wel toe dat de vaardigheid makkelijk te weinig diep wordt ingeoefend waardoor de volgende stap juist niet helemaal landt.


Tijden veranderen, ik vind de grafische rekenmachine een topuitvinding.
Waarom zou je alles met de hand willen uitrekenen als het met 1 druk op de knop gedaan kan worden.

Gebruik je ook geen SPSS voor je statistiek? Kunnen we ook allemaal met de hand, maar ik ben toch wel verdraaid blij met SPSS :) scheelt zoveel tijd.

IMANDRA

Berichten: 10413
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: ChatGPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 22:09

Shadow, maar dat jij of ik niet weten hoe het moet.. wil niet zeggen dat het er niet is? Nogmaals, ik heb oud-docenten die zich ermee bezighouden, een nieuwe lesmethode die rekening houdt met AI. Die daar ook betogen over houden op LinkedIn, events, etcetera. Wat dat precies is moet je mij niet vragen -ik heb me daar niet over ingelezen dus ik wil daar niet zomaar een uitspraak over doen. Daar kan ik geen inhoudelijke onderbouwing over geven, het is niet mijn kennisgebied. En ik wil geen uitspraken doen over iets waar ik geen kennis over heb, wil geen misinformatie verspreiden. Die onderbouwing ga je op bokt ook niet zomaar vinden gok ik, maar vast voldoende vooruitstrevende docenten die dat wel kunnen geven. Mijn oud-docent zal niet de enige zijn.

En dat de rekenvaardigheden teruglopen.. is dat de schuld van de rekenmachine? Of de begeleiding/opleiding? Je hebt het zelf ook wel eens over causale verbanden en correlatie. Is hier sprake van het een of het ander?

Overigens doelde ik met de leaps en snelheid vooral op het bedrijfsleven/onderzoek, niet zozeer op studie. Want ik ben het wel met je eens dat we op moeten letten dat gemak niet de drijfveer wordt, maar dat het bijdraagt aan de output. De kennis moet er wel zijn en komen. Daar moet echt op gelet worden :j

Hutcherson

Berichten: 8884
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 22:31

Hier thuis hebben we betaalde variant en dat is echt fantastisch. Dingen die ik echt niet uit google krijg voor de studie, vraag ik aan chat GPT en krijg er bronvermelding en al bij. En ik maak ook wel eens gebruik van de functie 'schrijf deze tekst anders in jargon, in zoveel woorden met de eerste en laatste zin als samenvatting'. Of bronnen in APA zetten. Echt zo fijn.

secricible

Berichten: 26265
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 22:48

Ik denk dat de scheiding vooral zit op een algemeen programma als chatgpt vs afgeschermde ai programma's.
Wij hebben binnen onze organisatie sinds kort een klinisch technoloog die zich bezig houdt met AI integreren binnen ons werk. Los al van kleine dingen zoals notuleren en het ondersteunen in het schrijven van teksten zie ik dat iemand met verstand van zaken echt verbluffende dingen kan doen. En dat het wel degelijk gigantisch veel tijd kan schelen, maar het is niet simpelweg een prompt in chatgpt gooien en klakkeloos kopiëren en plakken.

Ik ben ook echt voorstander dat we de huidige generatie studenten leren hoe je verantwoord gebruik kan maken van AI. Juist ze te leren dat je het niet klakkeloos kan aannemen en daarin ook te oefenen. Denk aan oefeningen als "laat chatgpt een betoog schrijven over X en beargumenteer en onderbouw met tegenargumenten waar chatgpt ongelijk heeft" om maar iets te noemen.

Shadow0

Berichten: 44519
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 13:26

verootjoo schreef:
Tijden veranderen, ik vind de grafische rekenmachine een topuitvinding.
Waarom zou je alles met de hand willen uitrekenen als het met 1 druk op de knop gedaan kan worden.


Gebruik 'm vooral als het nuttig is. Ik ben wel benieuwd wat je er zoal mee uitrekent?

Maar de vraag is: voegt het iets toe aan het leren? Leren leerlingen op de middelbare school nu iets wat ze anders niet hadden kunnen leren? En voorlopig is het enige antwoord dat ik daarop kan vinden dat het niet zo is, en dat het gebruiken van de functies voor bepaald begrip is gevormd eerder maakt dat bepaald begrip niet plaatsvindt.

Men kan dan wel moeilijkere rekensommen oplossen, maar de kennis over de onderliggende wiskunde is minder en doorbouwen op die kennis wordt dan dus ook moeilijker.

Citaat:
Gebruik je ook geen SPSS voor je statistiek? Kunnen we ook allemaal met de hand, maar ik ben toch wel verdraaid blij met SPSS :) scheelt zoveel tijd.


SPSS is wat mij betreft ondubbelzinnig heel erg nuttig. En ik ben ook beslist niet tegen automatiseren. Maar zelfs bij SPSS nodigt het soms uit tot proberen of het programma er iets van kan maken, als je zelf niet helemaal weet wat je doet of waarom. En dat kan dus wel een probleem worden bij de integriteit van onderzoek (denk aan p-hacken, iets wat opzettelijk kan gebeuren maar ook onbedoeld gedaan kan worden door mensen die wel resultaten uit SPSS weten te krijgen, maar niet helemaal weten waarom hun werkwijze niet klopt.)

Shadow0

Berichten: 44519
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 13:36

IMANDRA schreef:
Shadow, maar dat jij of ik niet weten hoe het moet.. wil niet zeggen dat het er niet is?


Onderbouw het maar, geef maar voorbeelden.

Citaat:
Nogmaals, ik heb oud-docenten die zich ermee bezighouden, een nieuwe lesmethode die rekening houdt met AI. Die daar ook betogen over houden op LinkedIn, events, etcetera.


Die heb ik ook gezien. Wat me vooral opviel was dat je geld mag geven voor lezingen en presentaties, ver voor er iets van betrouwbare onderbouwing te vinden is. Het klinkt veel als wensdenken, weinig als inhoudelijk doordacht, en verder vooral als een lucratief lezingencircuit. Daarin staan de belangen van de leerlingen niet automatisch op 1.

Citaat:
En dat de rekenvaardigheden teruglopen.. is dat de schuld van de rekenmachine? Of de begeleiding/opleiding? Je hebt het zelf ook wel eens over causale verbanden en correlatie. Is hier sprake van het een of het ander?


Het gaat me hier niet zomaar over 'schuld' want dat is meestal vrij zinloos, maar het lijkt er vooralsnog op dat de grafische rekenmachine niet bijdraagt aan beter leren door leerlingen op de middelbare school. En dan zou ik denken dat je op zeker moment moet besluiten om dat soort dingen niet op te nemen in je schoolcurriculum, omdat het niet aantoonbaar iets nuttigs bijdraagt.

Als je er een goede toepassing voor hebt, en als het iets toevoegt, en als je weet wat je er mee wilt bereiken, en je een redelijke indicatie hebt dat je dat ook bereikt en sneller/beter dan op een andere manier - prima, dan kan het een rol krijgen en voegt het iets toe aan het onderwijs. Maar ik heb dus geen voorbeelden gezien waar dat zorgvuldig is uitgewerkt.