Onder bewind staan, bewindvoerder maakt toch schuld wat nu? (Update)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 20:46

Paloedie schreef:
Ik zie TS nergens zeggen dat het een ander bedrag is wat betaald moet worden dan waarmee ze akkoord is gegaan. Enkel dat er te weinig is afgeschreven en dat dat nu rechtgetrokken word door de bewindvoerder.

Dan lees jij niet goed, ts heeft dit meermaals geschreven, zelfs met de exacte prijzen erbij (van hoe het eerst was en hoeveel het nu is zelfs)

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 20:49

daantjuhhh schreef:
nikkel schreef:
Dat er dooreen aantal bewindvoerders aan zelfverrijking wordt gedaan, leidt geen twijfel. Ik denk dat het bedrag van de vordering van de bewindvoerder, door de gemeente wel is betaald op de rekening, maar door welke oorzaak dan ook niet volledig aan de bewindvoerder is doorbetaald. Heel sneu voor TS, maar in dit geval is het geld gewoon niet van TS. Het is even puzzelen. dan weet je wat er nu echt gebeurt is.

Dit denk ik dus ook.

Ik ben zelf ook bewindvoerder van mijn broer. (Weliswaar onbetaald)

Maar hiervoor was dat niet het geval.
Hiervoor kreeg mijn broer 130 € ofzo op zijn rekening van de gemeente die weer doorgestort werd naar de bewindvoerder.

Als er zoals bij TS 90€ doorgestort wordt blijft er dus 40€ onterecht op jouw rekening.
Het was wel netjes geweest van de bewindvoerder om TS eerst op de hoogte te stellen en samen tot eem oplossing komen.

Off topic maar ook bij familie bewind heb je recht op een bewindvergoeding. Daar wordt indien je er voor in aanmerking komt ook bijzondere bijstand voor uitgekeerd.
Je hebt uiteraard zelf de keuze of je de vergoeding rekent.

Ik vind deze lijst duidelijker dan al die wetsartikelen
https://www.gb-beheer.nl/bestanden/tari ... oering.pdf
Laatst bijgewerkt door Firegirl op 21-10-24 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 20:51

Little_Gift schreef:
Paloedie schreef:
Ik zie TS nergens zeggen dat het een ander bedrag is wat betaald moet worden dan waarmee ze akkoord is gegaan. Enkel dat er te weinig is afgeschreven en dat dat nu rechtgetrokken word door de bewindvoerder.

Dan lees jij niet goed, ts heeft dit meermaals geschreven, zelfs met de exacte prijzen erbij (van hoe het eerst was en hoeveel het nu is zelfs)

Maar dit is significant hoger dan het standaard bedrag dat een bewindvoerder in rekening mag brengen.

De rechter kan instemmen met een hogere vergoeding, maar daar hoort dus een brave aanvraag bij 'met redenen omkleed'.

Is die aanvraag niet gedaan, dan vraag ik mij af waarom TS bijna het dubbele per maand betaalt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 20:52

Janneke2 schreef:
Maar dit is significant hoger dan het standaard bedrag dat een bewindvoerder in rekening mag brengen.

De rechter kan instemmen met een hogere vergoeding, maar daar hoort dus een brave aanvraag bij 'met redenen omkleed'.

Is die aanvraag niet gedaan, dan vraag ik mij af waarom TS bijna het dubbele per maand betaalt.

Dat kan, daar ging mijn reactie niet over.

Janneke2

Re: Onder bewind staan, bewindvoerder maakt toch een schuld wat nu…….

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 20:55

... maar mijn reactie wel.

TS betaalt meer dan het standaard bedrag.

Daar moet een reden voor zijn.
Hetzij de rechter is hier ooit mee accoord gegaan, hetzij (...nare dingen...).

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 21:00

Janneke2 schreef:

Het bedrag dat je eerder noemde geldt voor familie bewind. Een professionele bewindvoerder mag een hogere vergoeding in rekening brengen. Zie het overzicht in de link die ik hierboven heb gezet.
Als er ook nog sprake is van mentorschap en/of curator is het bedrag nog anders.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 21:01

Janneke2 schreef:

Wellicht spreken we niet over een particuliere bewindvoerder maar over een professionele.
In dat geval bedraagt de vergoeding 1.320 euro excl. btw.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -of-mentor

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 21:06

:o Mijn excuses...!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 21:13

Zijn er facturen van diens activiteiten/diensten? Lijkt mij niet dat er zonder jouw toestemming en medeweten zomaar afgeschreven kan worden omdat na 2 jaar blijkt dat het te weinig was? Dit riekt naar fraude.
En bovendien, hoe dom ben je dan.. Als je als bewindvoerder zelf de facturen en kosten betaald, maar jezelf niet correct betaald. Ik zou gaan twijfelen over de correctheid van alle andere dingen die die persoon heeft gedaan.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 21:48

Hutcherson schreef:
Zijn er facturen van diens activiteiten/diensten? Lijkt mij niet dat er zonder jouw toestemming en medeweten zomaar afgeschreven kan worden omdat na 2 jaar blijkt dat het te weinig was? Dit riekt naar fraude.
En bovendien, hoe dom ben je dan.. Als je als bewindvoerder zelf de facturen en kosten betaald, maar jezelf niet correct betaald. Ik zou gaan twijfelen over de correctheid van alle andere dingen die die persoon heeft gedaan.

Je krijgt wat de gemeente betaald.
Het nadeel is dat dat eerst naar de rekening gaat van de persoon onder bewind.

Bewindvoerder moet die vergoeding weer overboeken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 22:03

daantjuhhh schreef:
Hutcherson schreef:

Je krijgt wat de gemeente betaald.
Het nadeel is dat dat eerst naar de rekening gaat van de persoon onder bewind.

Bewindvoerder moet die vergoeding weer overboeken.

Maar dat is ook oke. Maar dan maakt het het toch nog raarder dat de bewindvoerder dan zn eigen factuur niet correct voldoet. Er zijn toch tarieven/afspraken vooraf bekend wat die bewindvoerder kost?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 07:50

Er is iets vreemd aan het hele gebeuren, zonder inzicht in verdere cijfers en afspraken kunnen wij vanaf de pc er verder niets mee. Vast staat, dat een professioneel bewindvoerder meer betaald krijgt dan een andere bewindvoerder.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 08:02

De vergoeding die meerdere malen wordt aangehaald (715) is voor als familie bewindvoering doet. Voor iemand die er zijn brood mee moet verdienen zijn die tarieven uiteraard anders.

https://www.nbbi.eu/tarieven-bewindvoer ... chap-2024/
Hier is te zien dat het bedrag wat TS noemt gewoon correct is. Vind het ook nogal ver gaan om gelijk te roepen dat zo'n bewindvoering fraudeert. Ik denk niet dat ze anders eerlijk zou zijn ;)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 08:08

Euro schreef:
magicmist schreef:
Ik heb geen idee hoe dit werkt.
Je zou je vraag op Facebook kunnen stellen..
Er zit daar een groep waar je advies krijgt van juristen
Juridische advies helpdesk heet de groep

Bedankt maar daar kan ik anoniem niet terecht helaas

Er zijn meerdere groepen waar je wel anoniem je vraag kunt stellen.

Wat knap dat je al de vraag hebt gesteld van heee jongens waar was dat extra geld dan voor.. heel goed ze moeten alles op de cent af kunnen verantwoorden.

Ik hoor eigenlijk alleen maar slechte verhalen over bewindvoerders mensen die nog dieper in de schulden komen. Daar heb jij nu niks aan natuurlijk maar de eerste stap is al gezet en kijk of je over kunt stappen gezien het vertrouwen er ook niet meer is

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 08:15

tamary schreef:
En die bewindvoerder heeft nooit jouw een factuur gestuurd dat zijn vergoeding omhoog ging? Die is zelf gaan rommelen aan een afschrijving zonder toestemming/medeweten van jouw?

Naja of een contract, of contract wijziging? Denk ook niet dat je zomaar prijzen mag veranderen zonder mededeling en ruimte voor opzegging.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 08:21

Als er landelijk vastgestelde tarieven gelden en de gemeente deze tarieven hanteert bij de bijzondere bijstand, dan zullen die tarieven die de bewindvoerder wil innen, wel kloppen.
Echter, het blijft een raar verhaal dat hij zich dat pas 2 jaar na het stijgen van de tarieven realiseert.

Ik vind de uitleg dat het bij de ING lastig is om een incassobedrag te wijzigen namelijk een erg bijzonder verhaal, als ik gewoon kijk naar wat andere bedrijven/verenigingen kunnen innen/wijzigen na een eenmalige afgifte van een machtiging door mii, van mijn ING rekening.

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 08:24

Ik zou contact opnemen met de rechtbank waar je bewind loopt. Zij controleren de rekening en verantwoording jaarlijks en hebben deze de afgelopen twee jaar ook goedgekeurd. Zij hadden dan al moeten zien dat er iets niet goed is gegaan met de vergoeding.

Ook zou ik voor de zekerheid iemand die je vertrouwt en goed met cijfers is de Rekening en verantwoordingen na laten kijken om te controleren dat er nergens gesjoemeld is.

De vergoedingen voor zowel particuliere als professionele bwv veranderen jaarlijks. Een professionele bewindvoerder kan een ander tarief rekenen maar daarvoor moeten zij toestemming krijgen van de rechtbank middels een machtigingsverzoek.

Een andere weg die je eventueel kan inslaan is een klacht indienen bij de rechtbank over de bewindvoerder. Dit moet wel schriftelijk gedaan worden en moet ondertekend zijn. In die brief moet je goed uitleggen wat de klacht is en wat je van de rechtbank wilt.

Euro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 10:20

Na tip hier via Facebook anoniem mijn vraag gesteld aan juristen en dit was het antwoord wat ik terug kreeg.
Citaat:
Facturen kunnen doorgaans tot twee jaar na de datum van de vordering worden geïnd, zolang het binnen de wettelijke verjaringstermijn valt. Dit geldt ook voor fouten die door een bewindvoerder zijn gemaakt in haar eigen inkomen. In jouw situatie is het echter niet zozeer de verjaringstermijn die problematisch is, maar eerder de fout van de bewindvoerder zelf.

Hoewel de bewindvoerder het recht heeft om het te weinig ontvangen bedrag alsnog te innen binnen die twee jaar, ligt de verantwoordelijkheid voor deze fout bij hen. Ze hadden je hierover direct moeten informeren en het niet zonder jouw medeweten op je kosten moeten verhalen. Daarnaast is het belangrijk dat bij de jaarlijkse verantwoording die naar de rechtbank gaat, zulke fouten naar boven komen. Het gebrek aan transparantie in dit geval is zorgwekkend.

Je kunt bezwaar maken tegen de manier waarop de situatie is afgehandeld en het met de bewindvoerder bespreken of zelfs een klacht indienen bij de rechtbank als je vindt dat ze hun taak niet goed hebben uitgevoerd. Het belangrijkste punt hier is dat jij niet verantwoordelijk bent voor de fout die zij hebben gemaakt, ondanks dat zij binnen de wettelijke termijn zitten om de bedragen te innen.

Ik ontvang echter nooit facturen van mijn bewindvoerder. En idd waarom komt dit nu pas naar boven en niet met rekening van verantwoording. En ik ben dus duidelijk niet verantwoordelijk voor fout die zij hebben gemaakt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 10:25

Dat is een mooi duidelijk antwoord en geeft je een goed handvat om het gesprek in te gaan. Laat dit iig zeker lezen door je begeleider.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 10:33

Nee. Jij bent niet verantwoordelijk voor hun fout.
Zij beheren jouw geld en dat is niet voor niks natuurlijk.

Maar blijft natuurlijk wel dat je geld verschuldigd bent. Dat verandert niet.
Je gesprek zou moeten gaan over de werkwijze.
Waarom hebben ze jou niet ingelicht?
Waarom hebben ze niet eerst netjes besproken welke oplossing passend zou zijn?
Hoe kan het dat ze pas zo laat ontdekken dat er een langere periode een verkeerd bedrag geint wordt?

Ik denk zelf dat dat je insteek van het gesprek moet zijn.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 10:35

...En hoe zal worden vermeden dat het nog gebeurt.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 10:36

Waar mensen werken kunnen fouten gemaakt worden. Waar het hier volgens mij om gaat is de manier waarop het bewind er mee om gaat.

Ze hadden bij je aan moeten kloppen dat ze een fout gemaakt hebben en daarbij ook gelijk een voorstel neerleggen met hoe ze het op willen gaan vangen ipv voor jou gevoelsmatig ineens extra te incasseren. Er zal bij hun wel t een en ander aan vooraf gegaan zijn maar voor jou mist hierin de communicatie naar jou toe.

Daarnaast vind ik het bijzonder dat ze dit relatief zo lang hebben kunnen laten doorlopen zonder t ontdekken dat ze te weinig aan het incasseren waren. Dit betekend dat zij een correctie hebben moeten doen in hun administratie. Dat het aanpassen van een incasso lastig is vind ik bijzonder maar ook al zou dit zo zijn is dat nog altijd hun probleem en zou dat nooit bij jou neergelegd moeten worden.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 10:38

Eigenlijk zijn er 2 zorgen begrijp ik. De bewindvoerder maakt een vrij grote fout, wat je vertrouwen in het handelen van deze bewindvoerder beschadigt. Want gaat dit fout, klopt de rest dan wel? Of komen er nog meer verrassingen?
En het tweede is dat er over deze fout niet met jou gecommuniceerd is. Niet over de fout en niet over de oplossing. Je zag het immers zelf toen er extra bedragen afgeschreven werden en je zelf vragen ging stellen. Ik kan me voorstellen dat je vertrouwen nu in zowel het handelen als de communicatie beschadigd is.
Ik hoop dat dit vertrouwen tijdens het gesprek wat hersteld kan worden. Blijf je daarna met een vervelend gevoel zitten, dan zou ik persoonlijk kijken of je van bewindvoerder kunt wisselen. Geen idee of dit eenvoudig kan, of dat dan weer via de rechtbank moet. Maar je bent dit traject aangegaan omdat het rust brengt. Niet om er stress van te hebben.
Ik vrees wel dat je het bedrag van die 2 jaar terug moet betalen. Al is het maar omdat je anders ook via de gemeente problemen krijgt. Vordert je bewindvoerder het niet, dan zal de gemeente het wel terugvorderen en heb je alsnog niets.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 14:25

senna21 schreef:
Paloedie schreef:
Bij je onderbewindstelling is er neem ik aan ook gesproken over de maandelijkse vergoeding hiervoor aan de bewindvoerder. Daarmee ben je akkoord gegaan. Daarmee spreek je af dat zij jou een dienst leveren -namelijk het beheren van je financiën- en dat jij hen daarvoor een vast bedrag betaalt. Dit bedrag is als het goed is ook in de jaarlijkse begroting opgenomen.

Dat ze lange tijd een te laag bedrag hebben geïncasseerd is slordig. Ik heb zelf als bewindvoerder gewerkt en verzorgde elk jaar zo'n 200 maal de rekening en verantwoording, hierin stond dus 200x hetzelfde bedrag voor de bewindvoering. Als daar iets afwijkt zou dat dus op moeten vallen. Dat terzijde, het juiste bedrag is begroot, het geld is er dus ook, en er is bijzondere bijstand voor ontvangen. De bewindvoerder rekent zich dus niet onterecht rijk, maar zet een gemaakte fout recht. Van een energiemaatschappij oid zou je ook een naheffing ontvangen.

Ik neem aan dat de bedragen die nu extra naar de bewindvoerder worden overgemaakt niet van je leefgeld afgaan maar van de beheerrekening?

In mijn tijd hadden onze cliënten geen inzicht in de beheerrekening en zouden we je dit bij het jaargesprek hebben uitgelegd. Het mededelen van elke afwijkende afschrijving, verhoging van kosten etc aan onze cliënten zou onze cliënten vooral enorm veel stress hebben opgeleverd en geen enkel doel hebben gediend. Wij waren immers aangesteld om precies dat voor ze te beheren.

Ik hoop dat de bewindvoerder je bij het gesprek helderheid en een duidelijke uitleg kan geven en dat jullie er zo samen uitkomen. Ben je verder wel tevreden over het werk van je bewindvoerder, zou ik dat meer mee laten wegen dan deze fout. Ondanks dat deze fout, en dan vooral hoe lang het niet is opgemerkt, slordig is.

Slordig is mijns inziens een zwaar understatement wanneer het je werk is om iemand te helpen bij financiële problemen.

Vooral dat het zo lang heeft gelopen is echt heel raar. Het zou je verbazen, maar ook mensen die in de financiële hulpverlening werken maken fouten, dat is gewoon menselijk. Het had echter wel minimaal in de eerste rekening en verantwoording moeten worden opgemerkt.

Ik heb in mijn tijd als bewindvoerder meer dan eens fouten opgemerkt tijdens het opstellen van de rekening en verantwoording, en dat is dan een mooi moment om dingen recht te zetten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 15:12

Mooi voor de bewindvoerder, maar niet voor je klant. En in het geval van TS is daar ook niet over gecommuniceerd.
Iedereen kan een fout maken, maar dat betekent niet dat de klant daarvoor moet boeten.