Na tip hier via Facebook anoniem mijn vraag gesteld aan juristen en dit was het antwoord wat ik terug kreeg.
Citaat:
Facturen kunnen doorgaans tot twee jaar na de datum van de vordering worden geïnd, zolang het binnen de wettelijke verjaringstermijn valt. Dit geldt ook voor fouten die door een bewindvoerder zijn gemaakt in haar eigen inkomen. In jouw situatie is het echter niet zozeer de verjaringstermijn die problematisch is, maar eerder de fout van de bewindvoerder zelf.
Hoewel de bewindvoerder het recht heeft om het te weinig ontvangen bedrag alsnog te innen binnen die twee jaar, ligt de verantwoordelijkheid voor deze fout bij hen. Ze hadden je hierover direct moeten informeren en het niet zonder jouw medeweten op je kosten moeten verhalen. Daarnaast is het belangrijk dat bij de jaarlijkse verantwoording die naar de rechtbank gaat, zulke fouten naar boven komen. Het gebrek aan transparantie in dit geval is zorgwekkend.
Je kunt bezwaar maken tegen de manier waarop de situatie is afgehandeld en het met de bewindvoerder bespreken of zelfs een klacht indienen bij de rechtbank als je vindt dat ze hun taak niet goed hebben uitgevoerd. Het belangrijkste punt hier is dat jij niet verantwoordelijk bent voor de fout die zij hebben gemaakt, ondanks dat zij binnen de wettelijke termijn zitten om de bedragen te innen.
Ik ontvang echter nooit facturen van mijn bewindvoerder. En idd waarom komt dit nu pas naar boven en niet met rekening van verantwoording. En ik ben dus duidelijk niet verantwoordelijk voor fout die zij hebben gemaakt.